پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۵ - Mar 8, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين كارها 3 چيز است؛ تواضع به هنگام دولت، عفو به هنگام قدرت و بخشش بدون منت.
نهج الفصاحه، حديث 385
امروز با حافظ
جهان بس فتنه خواهد ديد از آن چشم و از آن ابرو
مرا چشمي ست خون افشان ز دست آن كمان ابرو
نگارين گلشنش روي است و مشكين سايبان ابرو
غلام چشم آن تركم كه در خواب خوش مستي
آب و هوا
016668.jpg

عكس روز
016674.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ احمد الربايه
شيعيان از سراسر عراق براي شركت در مراسم اربعين سرور و سالار شهيدان امام حسين عليه السلام وارد كربلا مي شوند.

بازار
016695.jpg
گران هاي بازار خودرو

طي روز هاي اخير سمند، پژو GLX۲۰۶، تيپ 6 و 5، پژو پارس ELX، سمند 2گانه سوز و پژو روآ شامل افزايش قيمت شده اند. همچنين به گفته آگاهان بازار، پرايد 2گانه سوز نيز باعث بروز اختلاف قيمت در خودروهاي پرايد شده است. اما نكته اي كه در مورد خودرو هاي خارجي جلب توجه مي كند اين  است كه نبود خدمات پس از فروش مناسب و اشباع بازار از خودروهاي وارداتي به همراه توصيه هاي اتحاديه نمايشگاه داران مبني بر مناسب نبودن شرايط خريد اين دسته از خودرو ها، بازار آنها را كساد كرده و تقاضا در اين بخش ركود داشته است. از سوي ديگر هزينه تعويض پلاك نيز اعلام شد و برابر آن هزينه تعويض يا تحويل پلاك به وسايل نقليه 250هزار ريال تعيين گرديد. بر اين اساس هيچ يك از واحدهاي دولتي يا خصوصي حق دريافت وجه مازاد ندارند.

سكه، طلا و ارز
016698.jpg

در شهر چه خبر
سوهان مجاز
عرضه سوهان در ظروف پلاستيك زرد رنگ به دليل استفاده از رنگ هاي غير مجاز ممنوع شد. از اين پس فقط ظروف سفيد رنگ با مواد اوليه مناسب براي پوشش سوهان، مجاز شناخته مي شود. جواد كرباسي سرپرست اداره نظارت بر مواد غذايي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي قم  مي گويد: امسال ?? واحد توليدي به دليل  رعايت نكردن مسايل بهداشتي به تعزيرات معرفي شدند و ?0 واحد نيز اخطار لازم را دريافت كرده اند. از سويي ??? كارگاه توليدي سوهان در قم موفق به اخذ كد بهداشتي شده اند در حالي كه اين ميزان تا سال گذشته فقط ?? كارگاه بود.

هشدار آبگرفتگي
احتمال آبگرفتگي استان گلستان اخبار حوادث طبيعي چند روز اخير را كه شامل سقوط بهمن، وقوع زلزله و سيل بود تكميل كرد. اداره كل هواشناسي استان گلستان در اطلاعيه اي نسبت به احتمال اختلال در ترددهاي جاده اي در نقاط مختلف استان هشدار داد. نقشه هاي پيش يابي تشديد جريانات مرطوب شمالي از روي درياي خزر و جريانات گرم و مرطوب جنوبي را بر روي هواي استان نشان مي دهد. پيامد اين تغييرات هوايي در استان گلستان وزش نسبتاً شديد باد، بارندگي، مواج شدن دريا و كاهش دما خواهد بود.

۳۶ هزار مزاحمت
از كل تماس هاي تلفني با اورژانس شهرستان شهريار فقط 3 درصد آن واقعي و 97 درصد آن بي مورد بوده  است. به عبارتي ديگر نسبت مزاحمت ها به 36هزار و 205 تماس از 37هزار و 320 تماس كلي مي رسد. متأسفانه فقط در يك ماه گذشته چند بيمارپيش از رسيدن خودرو هاي اورژانس فوت شده اند كه بي شك تماس هاي غير واقعي در آنها بي تأثير نبوده است.

سنگيني قبض برق
اگر رقم هاي قبض برق شما باعث حيرت تان شده بهتر است نيم نگاهي به سيم كشي ساختمان بيندازيد. از شهر سميرم خبر مي رسد فرسوده بودن 50 درصد از سيم كشي هاي ساختمان هاي اين شهر، موجبات مصرف بالاي انرژي و بيشتر شدن هزينه برق را فراهم آورده است. به طور معمول هنگامي  كه سيم فاز برق در داخل ديوار فرسوده باشد مصرف زياد انرژي را به همراه دارد و خطرآفرين نيز است. شهرستان سميرم در ???كيلومتري اصفهان قرار دارد.

بازارچه خيريه
فرهنگسراي بانو با هدف حمايت از بيماران ام.اس اقدام به برپايي بازارچه خيريه و نيكوكاري به نفع بيماران ام اس و تقويت روحيه مشاركت بيشتر آنان در فعاليت هاي اجتماعي كرده است.در اين بازارچه كه تا 18 اسفند از ساعت 10 صبح تا 19 داير است انواع شيريني هاي خانگي ويژه نوروز، محصولات صنايع دستي، لباس هاي سنتي و تركمن، كاشيكاري، آينه كاري، هفت سين، گل مصنوعي، كارت پستال نوروزي، پتينه، دكوپاژ، تخم مرغ هاي تزئيني، زيورآلات و... در معرض ديد و فروش علاقمندان قرار دارد.علاقه مندان مي توانند با تلفن هاي 8-88786276 تماس بگيرند.

تور لاك پشت ها
تخم گذاري لاك پشت هاي دريايي از نوع پوزه عقابي در سواحل جنوبي جزيره قشم آغاز شده است. همه ساله هم زمان با نزديك شدن به فصل بهار، لاك پشت هاي دريايي از نوع پوزه عقابي كه از نادرترين لاك پشت ها در جهان هستند، به سواحل امن روستاي شيب دراز از توابع شهرستان قشم مي آيند و در آن جا تخم گذاري مي كنند. تخم گذاري لاك پشت ها در اين مكان كه به صورت شبانه صورت مي گيرد از اسفندماه آغاز مي شود و تا اوايل خردادماه ادامه دارد. اين لاك پشت هاي غول پيكر دريايي در چاله هايي كه در ماسه ها حفر مي كنند، بيش از ???تخم سفيد و گرد به فاصله ?? دقيقه مي گذارند و روي آن را شن و ماسه مي ريزند و سپس به دريا باز مي گردند. در حال حاضر ورود تورهاي ويژه از سراسر كشور براي ديدن لاك پشت هاي دريايي آغاز شده است.

شير يارانه اي
رئيس سازمان بازرگاني استان مركزي مي گويد، سهميه شير يارانه اي اين استان كافي نيست و نياز روزانه مردم را كه در حدود 100 تن شير است برآورده نمي كند. گفته مي شود كه هم اكنون تنها 70 تن شير يارانه اي در اين استان توزيع مي گردد.همچنين از شهروندان خواسته شده در صورت مشاهده تخلف، موارد را با شماره تلفن 124 در ميان بگذارند.

آلودگي هواي تهران
016671.jpg

مسابقه با جايزه‎/۴۳
زائر اربعين
زائر معروف حضرت اباعبدالله ع در روز اربعين چه كسي بود؟
A) دعبل خزاعي B) عبدالله بن جعفر
C) ابوايوب انصاري D) جابربن عبدالله بن انصاري
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) يكشنبه در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
016692.jpg
شماره تلفن برندگان مسابقه 42
پاسخ صحيح مسابقه 42 گزينهB بود.
2 جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري: هر روز 2 نفر از برندگان از ميان مشتركان SMS خبري همشهري انتخاب مي شوند. اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح (A, B, C, D) حروف SMS را پس از آن درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيشتر از ساير شركت كنندگان است.

چشم انتظار
سيدمهدي شجاعي
چشم انتظار
مصلحت ديد من آن است كه ياران همه كار
بگذارند و سر طره ياري گيرند
آنان كه به قله مرتفع انتظار صعود كرده اند، بيش از دو راه پيش رو نداشته اند، يا مسير روشن و هموار عقل، انديشه و تفكر را درنورديده اند، يا پاي دل به مسير سنگلاخ امامان بر عشق و عاطفه سپرده اند و خود را به مقصد رسانده اند.
عقل از كدام مسير، به انتظار مي رسد؟
عقل مي گويد: عالم بدون منتقم، يعني تصور ساختار جهان، مبتني بر ستم.
عقل مي گويد: جهان بدون موعود يعني داستان بدون پايان، زيستن بدون انتظار، يعني راه رفتن بدون چشم، زندگي بدون اميد يعني مرگ تدريجي.
هستي بدون امام يعني كشتي بي ناخدا.
حكم عقل اين است كه: تنها با ظهور موعود، عاقبت جهان ختم به خير مي شود.
و ترسيم هر سرنوشتي جز اين، عبث شمردن خلقت است، بن بست دانستن مسير كمال بشريت است و باطل تلقي كردن فلسفه آفرينش است.
عقل مي گويد:انتظار، انگيزه زيستن است، بهانه زندگي است، توشه تحرك است و توان تلاش.
انتظار، شيرازه اوراق پراكنده زندگي است.
انتظار، پيوند انسان با ابديت است.
انتظار، يك اشتغال نيست براي جسم، يك دغدغه حياتي است براي روح.
انتظار، پيش و بيش از آن كه رفتن راه باشد، يافتن راه است، پيدا كردن مسير است، تشخيص دادن جهت است.
چشم انتظاري سكون نيست. حركت هم نيست. جهت دادن به حركت است. هموار كردن راه با نگاه است.
انتظار، تنظيم تحرك، مبتني بر نظر و بصريت است.
مقصود عقل از گذاشتن همه كار و گرفتن طره يار، تعطيل كردن امور نيست. تنظيم سمت و سوي امور است.
تنظيم قبله كردار با طره ياراست.
و افضل الاعمال انتظار الفرج يعني: همين.
انتظار برترين كار است بي آن كه خود در عمل كمترين كار باشد.
انتظار جهت دهنده هر كار است، معني بخش رفتار است. روح حاكم بر اعمال است.كسي كه منتظر است دست از همه كار نمي شويد اما به هر كاري هم دست نمي يازد.كسي كه منتظر است، هر كار و همه كارش را با افق انتظار مي سنجد.
اين نسخه اي است كه عقل به اجرايش فرمان مي دهد. باش تا سخن عشق را هم در اين باب بشنوي.
smshojaee.persiablog.com

تلويزيون
016701.jpg

درختكاري در شهر
016677.jpg
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در تاريخ 3 تا 7 اسفندماه سال جاري يك نظرسنجي تلفني درباره روز درختكاري در سطح شهر تهران انجام دادند. در اين  نظر سنجي  به طور  تصادفي با 1200 نفر تماس گرفته شد. نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد كه اكثريت پاسخگويان، معادل 53 درصد، تا به حال شخصاً درختي نكاشته اند. 48 درصد از پاسخگويان گفتند درختكاري در شهر بر عهده شهرداري و مردم با مشاركت يكديگر است. 41 درصد شهرداري را به تنهايي مسئول درختكاري معرفي كردند و 11درصد هم درختكاري را برعهده مردم دانستند.
نوع درخت هايي كه پاسخگويان ترجيح مي دهند در شهر كاشته شود در نمودار نشان داده شده است.
اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
نافله
نيمه شب بود. برخاست تا نافله شب بخواند. وضو گرفت، به طرف سجاده اش رفت، نگاهش با نگاه ماه تلاقي كرد. نگاهي به آسمان شب و ستاره هاي چشمك زن و ماه كرد، تا نگاه از آنها برگرفت ديد اذان صبح شده است. اين تنها نافله اي بود كه با جان و دل خوانده بود.
سميه افشار

گشتي در دنياي خبرها
فرار نافرجام زنداني لاغر
اينديانا: فاصله نرده هاي سلو ل هاي زندان ايند يانا تنها به اندازه عرض سيني هاي غذا طراحي شده است. اما ديروز اعلام شد يك زنداني لاغر از ميان ميله هاي در سلول عبور كرد اما قبل از اينكه زندان را ترك كند توسط ماموران دستگير شد. اين زنداني 28 ساله كه تنها 58 كيلوگرم وزن دارد براي اينكه از زندان فرار كند، رژيم غذايي گرفت و لاغر شد. وي سپس به دور از چشم ماموران از ميان ميله ها عبور كرد اما در حياط زندان شناسايي و دستگير شد. قرار است فاصله ميله هاي سلول ها كاهش يابد تا زندانيان لاغر هم قادر به فرار كردن نباشند.
سرقت با كمك پليس
لندن: يك مرد براي اينكه از كليسا سرقت كند از پليس درخواست كمك كرد. اين مرد قصد داشت با يك بيل كشاورزي قفل در اين كليسا را بشكند اما چون موفق به انجام اين كار نشد، با پليس تماس گرفت و از آنها كمك خواست. ابتدا پليس تصور كرد كه اين مرد قصد مزاح با آنها را دارد اما هنگامي كه ماموران به كليسا رسيدند متوجه شدند كه اين مرد دروغ نگفته، به همين دليل وي را دستگير كردند.
ميخ در قلب
قاهره: يك كارگر ساختماني با آنكه ميخ پرچ به سوي قلب خود شليك كرد اما زنده ماند. داستان از اين قرار بود كه وي حين كار ناگهان با دستگاه پرچ، يك ميخ 5/7 سانتيمتري به طرف خود شليك كرد كه اين ميخ در قلب وي فرو رفت. اين كارگر 17 ساله كه قصد داشت ميخ را از سينه اش خارج كند به توصيه همكارانش اين كار را انجام نداد و در انتظار ماموران اورژانس روي زمين دراز كشيد. به هر حال پزشكان در بيمارستان ميخ را از قلب وي خارج كردند تا از مرگ حتمي نجات پيدا كند.
مصرف شير و گوشت
پكن: چندي پيش تيم فوتبال زير 21 سال چين براي انجام بازي دوستانه با باشگاه كوئينز پارك رنجرز انگليس به اين كشور سفر كرد. در جريان اين بازي ميان بازيكنان 2 تيم درگيري فيزيكي به وجود آمد كه بازيكنان انگليسي به شدت چيني ها را كتك زدند و حتي يكي از آنها به دليل شكستگي از ناحيه استخوان فك در بيمارستان بستري شد. در پي اين حادثه،  يك موسسه پژوهشي كه با پارلمان چين همكاري مي كند در گزارشي به مجلس اعلام كرد در صورتي كه بازيكنان فوتبال چين قصد رقابت با همتايان غربي خود را داشته باشند و بخواهند از آنها كتك نخورند بايد بيشتر شير و گوشت قرمز مصرف كنند.در اين گزارش آمده: با توجه به اينكه بازيكنان فوتبال 90 دقيقه با سرعت بالا در زمين مي دوند بايد از لحاظ جسماني قوي باشند اما مشاهده شده كه بازيكنان چيني مقدار كمي شير و گوشت قرمز مصرف مي كنند.
اختلاف پس از ازدواج
سالت ليك سيتي: يك تازه داماد كه قصد داشت چند روز پس از مراسم ازدواج خود، همسرش را به قتل برساند دستگير شد. ظاهرا اين زوج پس از اينكه به ماه عسل رفتند با هم درگيري لفظي پيدا كردند و به همين دليل داماد تصميم گرفت با خودرو، همسر خود را زير بگيرد. با آنكه خودروي اين مرد به شدت با تازه عروس برخورد كرد اما وي جان سالم بدر برد. هم اكنون زن در بيمارستان بستري است و شوهرش در بازداشت به سر مي برد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |