رايانه ندا
الكترونيكي همشهري انتشار فني مجري
مجلات و ها روزنامه ديگر و
|
شكيبا اگر ميآموزند ، چيز همه همه ،
باشيم
آموزشي برنامههاي و سياستها رئوس
شد اعلام سال 77 در دانشگاهها
شكيبا اگر ميآموزند ، چيز همه همه ،
باشيم
;مدرسه و خانه در مشكلاتديرآموزان و تنگناها درباره گزارشي
جامعه به متعلق را افرادكندآموز كه دارد وجود ديدگاههايي
ميان در ذهني اينضعفهاي رفع براي بايد رو ، اين از نميداند ، عادي
كرد جامعهبرنامهريزي و خانوادهها
الفاظي و ميگرفتم قرار سرزنش مورد ديرآموزي بهسبب همواره كودكي در
آزارم ندارد ، كردن شعورفكر او يا ;نميكند فكر و است تنبل او چون
ميكنم ، گذشتهنگاه به وقتي هستم زندگي در موفق فردي كه امروز.ميداد
را مربيان از معدودي و اطرافيان از برخي سرزنشهاي سوزش و درد هنوز
آنسرزنشهاي خاطر به نهان در كه را اشكهايي ميكنمو حس خويش وجود در
ودستان مهربان چهره مقابل در ميآورم ، ياد به بودم ريخته تقصير بدون
مينهادند من دستان در قلم وحوصله ، صبر با كه را مربياني هنرمند
آن ميآورم ، خاطر به دهانممينشاندند ، در حرف دو و حرف يك را والفاظ
دستان بر و ببينم رادوباره مهربان مربيان آن كه ميكنم وقتآرزو
.آناناست از دارم چيزي هر چون زنم ، هنرمندشانبوسهها
بوده ، كندآموز كودكي در كه جوانيگفته مرد اكنون ، هم را مطالب اين
و مربي توسط بخورد ، ذهني عقبماندگي و برچسبكمهوشي كه آن از قبل و
شناسايي ميشناخته ، را ديرآموز كودكان آموزش راه و رمز كه آگاه معلمي
و مطالب اين از طوركه همان.است شناخته را خود درستتربيت راه و شده
كه هستند كساني كندآموز افراد ميآيد ، بر آن گفتههاييمشابه همچنين
سعي همچنين و معلمانخود و مشاوران مربيان ، راهنماييهاي با ميتوانند
ميشود ، آنهاارائه به كه ويژهاي آموزشهاي طريق واز خودشان ، تلاش و
.كنند زندگي جامعه در مستقل بهصورت و عادي فرد يك مانند
افراد تعريف در طباطبائي علامه دانشگاه استاد مفيدي دكترفرخنده
و مدرسهاي نظام در كه هستند كساني كندآموز افراد:ميگويد كندآموز
خارج به قابلتعميم لزوما دشواريها ، اين كه دشواريهاييدارند يادگيري
دانشآموزان 6 عنوان به آنها از كه آنجا تا.نيست مدرسهاي نظام از
خارج به كندآموز كودكان ايندشواريهاي تعميم.ميبرند نام ساعته
نتيجه ، در و شود وارد لطمه آنها خودشناسي به كه ميشود باعث ازمدرسه ،
.نبينند هستند ، كه راآنگونه خود
غير افراد به نسبت را بهتري ارتباط معمولا والدين ، و خانواده اعضاي
را بيشتري همكاري امكان دليل همين به ;ميسازند برقرار كودك با فاميل
كودك ، طولزندگي در والدين و خانواده اعضاي علاوه به.ميكنند فراهم
جاي طوردائم به معلمان بويژه ديگران كه درحالي ميمانند ، باقي ثابت
عنوانمعلمان به ميتوانند والدين رو ، ازاين.ميدهند ديگران به را خود
برنامههايخانه بين بايد والدين اين بنابر.شوند محسوب كودك مدت طولاني
.برقراركنند هماهنگي و ارتباط مدرسه ، و
مدت طولاني معلمان و مربيان عنوان به مرزي كودكان والدين اكثر ولي
همين به.نيستند است ، كندآموز كودكشان كه اين پذيرفتن به حاضر آنها ،
طرف از.دهند ويژهقرار آموزشهاي تحت را آنها نيستند حاضر دليل ،
كودك كردن مانندمقايسه نامناسبي راههاي از ازوالدين ، بسياري ديگر ،
غيره ، و بدني كردن ، تنبيه سرزنش زدن ، طعنه ديگر ، باكودكان كندآموزشان
و اعمال اين حاليكه در دارند ، را فرزندشان به ياريرساندن در سعي
.ميشود محسوب آنها پيشرفت مانعدر بزرگترين افكار ،
گام به گام تا كنيم تلاش بايد كه اين به اشاره با مفيدي ، فرخنده دكتر
كساني عنوان به را افراد اين تا بپوشانيم را كندآموز افراد ضعفهاي
كار اين:آوريم ، ميگويد بار كنند ، زندگي مستقل طور به قادرند كه
وجود ديدگاههايي.گيرد صورت منفي نگرشهاي و ازتعصبها دور به بايد
رو ، اين از نميداند ، عادي جامعه به متعلق كندآموزرا افراد كه دارد
جامعهبرنامهريزي و خانوادهها ميان در ضعفهايذهني اين رفع براي بايد
.كرد
صحيح باور يك ابتدا كه است اين برنامهريزي در ما ، سعي:ميافزايد وي
به خانوادهها و آموزشي درجامعه كودكان اين مورد در درست تفكر و
نسخه.كرد استفاده نيز موجود فنآوريهاي از بايد همچنين.وجودآوريم
استفاده از منظوراست محيطآموزشي در ابزار استفادهاز تربيتيكارساز ،
نظام و معلمان يعني.جديداست فكر يك توليد نيز مصرفي ابزار از
صورت به موجود امكانات از تا كنيم مجهز تازه تفكر بهيك را آموزشي
عادي ، محيط در كودكانديرآموز ماندن براي هدفگذاري.بهرهببرند مطلوب
تفكر يك عنوان به ما مديران و معلمان بايد كه است اصولاساسي از يكي
نوع هر و دليل هر رابه كودكي كه نيست صحيح.باشند آنمعتقد به تازه
باز ديگري محيط به را آن سپس و كنيم ، عادي نظامآموزشي وارد گزينشي
.گردانيم
نميپذيرند خانوادهها
در آمار آنها از كه كودكي ميليون از 2 درصد حدود 14 حاضر ، حال در
كمي بسيار تعداد كه حالي در هستند ، مرزي ما كشور در داريم ، اختيار
كم دليل مهمترين.دارند قرار ويژه تربيت و تعليم پوشش تحت آنها از
قرار ويژه تربيت و پوششتعليم تحت كه كندآموز دانشآموزان تعداد بودن
كودكشان كه نميتوانندبپذيرند خانوادهها بيشتر كه ايناست دارند ،
خودشان فرزند محلتحصيل براي صحيحي انتخاب دليل بههمين.است كندآموز
در را خود فرزند نام تا ميكنند سعي شده ، كه هرترتيبي به و ندارند
كودك كه باعثميشود هم مدارس در صحيح گزينش نبود.بنويسند عادي مدارس
وتحت بازگردد ديگري محيط به عادي نظامآموزشي از سال چند از بعد
كودك به شديدي روحي لطمه كار نتيجه ، اين در.گيرد قرار ويژه آموزش
.زد خواهد او وخانواده
موقع به:ميگويد زارعي شهيد ديرآموزان دبستان مدير زارعي ، خاتون
به توجه با چوناست مهم بسيار مرزي ، مدارس به كودكان اين فرستادن
حد به سال چند بعداز را آنها ميتوان هستند ، مرزي حد تاچه كه ، اين
مشكل گذاشتنروي سرپوش با خانوادهها متاسفانه.رساند عادي كودكان
مشكل كه ميشوند باعث عادي ، باكودكان آنها مقايسه و فرزندشان
.شود بيشتر اينكودكان
را خود فرزندان والدين شده ، باعث عوامليكه از يكي:ميافزايد وي
به موارد اين در والدين كه است اين كندآموزاننسپارند ، ويژه مدارس به
با آنها مشكل كه معتقدند هم پزشكها.ميكنند مراجعه عمومي پزشكان
و تعليم با تنها كودكان ، اين مشكل كه حالي در.ميشود رفع زمان گذشت
به و ميطلبد خاصي شرايط كه تربيتي و تعليم.شد خواهد رفع ويژه تربيت
-ياددهي امر براي بيشتر وقت اختصاص در آن عمده تفاوت روشها ، از غير
.است يادگيري
عدم به زراعينيز شهيد ديرآموزان آموزگاردبستان سليماني ، خديجه
كودكان مورد در كه فعاليتهايي با پرورش و آموزش مسئولان همكاري
مسئولان كه چند هر:ميگويد و ميكند اشاره ميگيرد ، صورت كندآموز
به ولي ;دادهاند تشكيل مرزي كودكانكميته اين براي پرورش و آموزش
لازم پيگيريهاي چون ;ندارند مرزي كودكان از كافي شناخت كه ميرسد نظر
.نميگيرد صورت مرزي كودكان مورد در آنها توسط
وجود دركشور مرزي كودك هزار حاضرحدود 280 حال در:ميافزايد وي
وزارت مرزي كهكميته است سال سه حدود كه اين توجهبه با ولي.دارد
ايران ، در دانشآموز تنها 500 كرده آغاز را خود كار پرورش و آموزش
پرورش و آموزش وزارت ديگر طرف ازدارد قرار كميته اين پوشش تحت
آموزشي كلاسهاي ويژه دوره يك مرزي ، كودكان وضعيت به دادن سامان براي
;كافينيست هيچوجه به كه است كرده برقرار عادي معلمان براي ساعته 60
كودكان اين با بيشتر كار رابراي معلمان انگيزههاي بايد بلكه
.افزايشداد
تحصيليكودكان پيشرفت در را بيشتريننقش والدين ، مانند معلمها
مناسب ، برنامهريزي با مسئولان است لازم هميندليل به.دارند مرزي
و خدمت ضمن آموزش چند هر.دهند افزايش را معلمها اين كار كيفيت
و معلمان بودن هماهنگ ولي است ، موثر معلمها براي بيشتر انگيزه ايجاد
كارآيي افزايش باعث نيز ، يكديگر با آنها نزديك ارتباط و والدين
شناختي به توجه با بايد معلمان علاوه ، به.ميشود كندآموز دانشآموزان
امر براي مناسبي برنامهريزي ميكنند ، پيدا مرزي دانشآموزان از كه
مانند بايد بودن ، معلم بر علاوه همچنين.دهند انجام يادگيري -ياددهي
را كودكان اين اعتماد بتوانند تا باشند دلسوز پدري و مهربان مادري
.كنند جلب
خانوادهها نقش
او.داشتهاست زندگي در فراواني كهمشكلات است خانمي خوشنمك سعدي.
فرزندانم به فرصترسيدگي:ميگويد است ، فرزندكندآموز دو داراي كه
را بچههايم خرج تا كنم كار شب تا صبح از مجبورم چون.ندارم را
درسهاي در پيشرفتي عنوان هيچ به فرزندانم كه است سالي چند.درآورم
.آورم بيرون مدرسه از را آنها مجبورم دليل همين به.نداشتهاند خود
.دارد كندآموز فرزند دو كه است خانمخانهداري نيز ، اكات ربابه
پيشرفت اصلا ميخوانند ، درس چقدر هر بچههايم چرا نميدانم:ميگويد
ميكنند ، پيشرفت و ميخوانند درس خوب خيلي ديگرشان همكلاسيهاي.نميكنند
جواب ميگويم كه آنها معلمهاي به.ميشوند مردود هميشه من بچههاي ولي
كار آنها با هم چقدر هر من ولي كن ، كار فرزندانت با بيشتر ميدهند
.كنم كار چه آنها با نميدانم ديگرندارد تاثيري هيچ كنم
كودكان سطح به كه خود فرزندكندآموز مورد در عظيمي وليمرضيه
سن در.دارد سن نيم و سال شش من فرزند:ميگويد است ، رسيده عادي
از را فرزندم كه اين براي.نبود زدن حرف به قادر اصلا سالگي ، چهار
حال در.كردم او با كار صرف را خود وقت تمام دهم ، نجات وضعيت اين
مشورت او معلمهاي با و ميزنم سر فرزندم مدرسه به مرتب نيز حاضر
آنها.دادهام صورت كودكان اين مشكلات مورد در هم زيادي مطالعه.ميكنم
تشويق و گيرند قرار توجه مورد بايد و دارند فراوان محبت به احتياج
ميتوانند آنها كه كارهايي روي كودكان ، اين مورد در ميبايستشوند
عادي كودكان سطح به من فرزند حاضر ، حال در.كرد تاكيد بدهند ، انجام
پاي به را خود زندگي تمام مرحله ، اين به او رسيدن براي و است رسيده
.ريختهام او
درمورد خانوادهها كه تلاشي نشانميدهد ، مادران اين اظهارات
و سعي.است موثر بسيار آنها پيشرفت ميزان در ميدهند ، صورت كودكشان
همچنين و كودكان خودشناسي و خودآگاهي باعث كه است والدين تلاش
كفايت به رسيدن نهايت در و ديگران با مفيد و سازنده روابط برقراري
پدران ، و مادران.ميشود آنها توسط اجتماعي مسئوليت پذيرش و اقتصادي
به نسبت بيشتر مسئوليت احساس و خود آگاهي و اطلاعات گسترش با بايد
تربيت و تعليم به رسيدگي زمينه در را مستمري فعاليت كندآموز ، كودكان
والدين نبودن اضطراب ، تنش ، كه درحالي.دهند صورت خود كندآموز كودكان
و خودشناسي به دستيابي مانع ديگري بسيار عامل و خانواده محيط در
.ميشود كندآموز كودكان پيشرفت
برنامهريزيدانشآموزان علمي عضوهيات حسيننژاد ، غلامرضا دكتر
خانوادههايي در اينكودكان كه نكند خدا:كشورميگويد ديرآموز
باشند شده جدا هم از والدين يا و باشد آنجا در آشوب كه كنند زندگي
.داشت خواهد آنها بر جبرانناپذيري تاثير كه
هياتعلمي در خود ساله چند بهتجربه باتوجه حسيننژاد ، دكتر
در كه فعاليتهايي در:ميافزايد دانشآموزانديرآموز ، برنامهريزي
به دادن آموزش مانند مواردي بايد ميگيرد ، صورت ديرآموز كودكان مورد
منبع يك عنوان به بيوگرافي يك ثبت با ارتباط در مربيان و والدين
با ارتباط در مربيان توسط والدين به عملي چهارچوبي ارائه اطلاعاتي ،
و مربيان توسط كودك رشد و تحول پديده درك ديرآموز ، كودكان با كار
و كودكان اين پرورش و آموزش زيربناي از دقيق شناخت داشتن والدين ،
.شود گرفته نظر در خلاق فعاليتهاي ايجاد
اعتماد جنبه كه فعاليتهايي وتوسعه ايجاد همچنين:ميافزايد وي
منبع يك عنوان به كودكان هنر با كامل آشنايي ببرد ، بالا را كودكان
براي كودكان نوشتار بررسي در توانايي كودك ، با ارتباط براي اساسي
و كودكان آموزش ناهنجاريهاي با آشنايي آنها ، ضعف و قوت نقاط شناسايي
كودكان ، بازپروري در آنان مهم نقش و مديران با آشنايي آن ، حل نحوه
ديگر با خانوادهها تجارب شدن سهيم عنوان تحت روشهايي بررسي
كودكان از دسته اين توليدات با برخورد روشهاي بررسي و خانوادهها
.است مهم بسيار آنها با كردن كار براي نيز ،
اميرشاهي سيدافشين
آموزشي برنامههاي و سياستها رئوس
شد اعلام سال 77 در دانشگاهها
دانشگاهها آموزشي سياستهاي و برنامهها مهمترين:فرهنگي علمي سرويس
دورههاي توسعه عالي ، آموزش كردن بومي شامل كشور عالي آموزش مراكز و
افزايش دانشگاهها ، در تدريس سنتي شيوههاي اصلاح تحصيلاتتكميلي ،
به دانشگاهي ويژه تسهيلات ارائه چگونگي و پژوهشي درسي واحدهاي
.شد اعلام درخشان ، استعدادهاي
حاشيه در عالي آموزش و فرهنگ وزارت آموزشي معاون توفيقي جعفر دكتر
گفتوگويي در (اهواز در) ايران شيمي مهندسي ملي كنگره سومين برگزاري
عالي آموزش توسعه لزوم بر تاكيد با همشهري اعزامي خبرنگار اختصاصيبا
ازجمله كشور ، در عالي آموزش كردن بومي:گفت كشور ، بانيازهاي متناسب
آتي سالهاي طي عالي آموزش و فرهنگ وزارت كه است مهمترينسياستهايي
مختلف مقاطع در تحصيلي رشتههاي توسعه اساس همين بر و خواهدكرد اتخاذ
وي.داد خواهد انجام كشور موجود امكانات و بهمنابع باتوجه نيز را
آن ، طي تا هستيم برنامههايي تدوين راستا ، درصدد همين در:افزود
جهت در علمي متنوع مسايل و نيازهايجامعه و زمان تحولات با متناسب
نظير رشتههايي مثال وبهعنوان كنيم حركت دانشگاهي رشتههاي توسعه
و شرايط به راباتوجه بيوتكنولوژي و معدن مهندسي شيمي ، مهندسي
.كنيم تقويت آينده ، قرن تحولات و كشور نيازهاي
ديگر ازجمله را كشور دانشگاههاي در تكميلي تحصيلات توسعه توفيقي دكتر
:گفت و دانست آينده سال در عالي آموزش و فرهنگ وزارت مهم برنامههاي
بهمنظور دكترا و ارشد كارشناسي دورههاي توسعه ضمن تا هستيم درصدد
را دانشگاهها در تدريس سنتي شيوههاي متخصص ، انساني نيروي تامين
نقش بيشتر دانشجو متاسفانه فعلي ، سنتي شيوههاي در چون كنيم ، دگرگون
اضافه وي.ميكند طرح را كلاسي مباحث يكسويه استاد و دارد را شنونده
تدريس فعلي روشهاي مناسب ، و لازم عملي تبيينشيوههاي با بهزودي:كرد
ارتقاء را آموزشي فرايند در دانشجويان زمينهمشاركت و كرده متحول را
.داد خواهيم
اينكه به اشاره با عالي ، آموزش و فرهنگ وزير آموزشي معاون
درخشان استعدادهاي به ويژه تسهيلات ارائه طرح به آئيننامههايمربوط
در:گفت ميرسد ، نهايي تصويب به بهزودي و تدوينشده دانشگاهها در
طريق از درخشان استعدادهاي شناسايي جهت روشهايي تعريف حاضر حال
برنامه نيز ، اقدام اولين در و هستيم كنكور در آنها رتبه يا و مصاحبه
تدوين را درخشان استعدادهاي ويژه بيوتكنولوژي مستقيم دكتراي
.كردهايم
به دانشگاهي ويژه تسهيلات ارائه آئيننامه براساس:گفت توفيقي دكتر
دو در همزمان بهطور ميتوانند مذكور دانشجويان درخشان ، استعدادهاي
شركت خود رشته برجسته اساتيد با علمي بحثهاي در و كنند رشتهتحصيل
محل از غير دانشكدههاي در نياز صورت در را ويژهاي ودروس كنند
و بگيرند را مجاز حد از بيشتر واحدهاي تعداد و بگذرانند خود تحصيل
شركت دروس بعضي آزمون در فقط لزوم صورت در راهنما ، اساتيد نظر زير
.كنند
|