جامعه در
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
جاي دين ، تمكين و جايخوف امن ، بايد مدني
بگيرد
را دين تحميل
:كشور وزير نوري والمسلمين حجتالاسلام
ضدتعاليم ارزشها ، و اسلام از غلط دفاع
است ديني
جامعه در
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
جاي دين ، تمكين و جايخوف امن ، بايد مدني
بگيرد را دين تحميل
ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني عطاءالله دكتر:شهرستانها سرويس
و بايدجايخوف اسلاميامن مدني و آرماني جامعه در:كرد تاكيد اسلامي
.بگيرد را دين تحميل جاي دين ، تمكين
انجمناسلامي پاسخ و پرسش جلسه كهدر وي همشهري خبرنگار گزارش به
بهرسالت اشاره با ميگفت سخن شهر محمديهاين مسجد در قم معلمان
رسالت:ايمانگفت به عشق و محبت ملايمت ، با همراه دعوت در پيامبران
احساس خود درون در مومننبايد انسان و تحميل نه يادآوريبود ، پيامبران
.وجوددارد اجبار ايمان ، به كهنسبت كند
جامعهتمكين در دين بدرخشد ، جانمومن در ايمان وقتي:افزود وي
دين تحميل و اجبار زبان با نميتوان جوانان مورد در بويژه ميكند پيدا
آرماني ، جامعه اين در و پذيرفت را او پرسش و مجادله بايد گفت ، سخن
.نميكنند تشويش احساس برون در نه و درون در نه انسانها
زمانتحقق مورد در سئوالي به درپاسخ اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
ما اقتصاد وساختاري اساسي مشكل:گفت آقايخاتمي اقتصادي وعدههاي
ضربه ما اقتصاد نفت ، آمدنقيمت پايين با و است بهنفت بودن متكي
سال هر لذا نيست ، دولت نيازهاي بهتامين قادر مركزي بانك و ميخورد
و عمراني بودجه دليل همين به و مييابد افزايش درصد تا 20 نقدينگي 10
بود شده پيشبيني آنچه درصد تنها 65 و شده روبرو كاهش با دولت جاري
.مييابد تحقق
با دولتمردان باشند داشته كهانتظار است مردم حق اين:افزود وي
بگويند سخن آنها با اقتصادي تنگناهاي و مشكلات درباره صراحت و روشني
.كنند اداره را كشور جمعي عقل يك از بهرهگيري با و
مدنيو جامعه نظريه مورد در سئوالديگري به پاسخ در مهاجراني دكتر
جامعه مثل عبارتي هر كرد تصور نبايد:فقيهگفت ولايت با آن ارتباط
ما ، ديدگاه بلكه ميدهد را معني همان ميشود ، گرفته غرب از كه مدني
شده گرفته غرب از جمهوري كلمه كه همانطور است ، اسلامي مدني جامعه
مدني ديني ، جامعه متفكر و روحاني بهعنوان محترم جمهوري رئيس.است
فقيه راولايت آن ركن و محور و ميكند اسلاممطرح ديدگاه از را
ولايت از قانوناساسي بر تكيه با ما كه معتقداست حتي و ميداند
ركن بلكه نيست يكنظريه فقط فقيه ولايت يعني دفاعميكنيم فقيه
.دارند قبول را آن مسلمانان و اقليتها از اعم همه و است جامعهمدني
بقيه گرفتو را كلمه يك نبايد موردافراد در داوري در:افزود وي
فقيه عليهولايت چيزي كه باشيم جستجو دائمدر نبايد كرد ، رها را
.خدمتنيست اين بسازيم ،
در نتوان شايد:داشت اظهار دولت اقدامات و جوانان مشكلات مورد در وي
جوانان براي خوب اتفاق يك اما كرد ، حل را جوانان مشكلات همه كوتاهمدت
حرمت به تكيه با جمهوري رئيس عنوان به فردي كه اين آن و داده رخ
.ميشناسند رسميت به را او جوانان و آمده صحنه به مردم حقوق و جوانان
و ارشاداسلامي و فرهنگ وزارت در مميزيكتاب مورد در مهاجراني دكتر
مسئوليت كه اعلامميكنم:كرد تصريح خلاقيتنويسندگان با آن تضاد
يكي داد ، نخواهيم اجازهانتشار مورد دو در و است من كتاببا مميزي
اين و است اخلاقي فساد و سوء مباحث ديگري و مقدسات و ديني مباني هتك
به نبايد حال عين در اما ;ميگيرد صورت جامعه سلامت حفظ دليل به مهم
ما از ناشران مجموع ، در و بگيرد را خلاقيت جلوي كه كرد رفتار صورتي
كتابها برخي و كرديم لغو را بعد به دوم چاپ مجوز ما حتي هستند ، راضي
.شد منتشر بود متوقف كه
ندارد چيزيصحت چنين:گفت نشريات چاپبر از پيش نظارت مورد در وي
تماسي در ماميرسيد دست به دير نشريات چون بودكه اين اصلي موضوع
اين برخي و كنند ارسال ما براي زودتر كه خواستيم مسئولاننشريات با
را نشريات ميخواهد ارشاد وزير كه انداختند راه هياهو و گرفتند را
.كند بازرسي چاپ از قبل
نيزمثل كتاب مورد در كه است مطلوبآن اقدام:كرد خاطرنشان وي
كتاب آزاديچاپ از كسي اگر و باشد وجودداشته دادگاهي مطبوعات ،
و فرهنگ وزير.بررسيشود كتاب ، منصفه هيات باحضور كرد سوءاستفاده
چاپ بعضيها ، نظر از:شد يادآور مطبوعات تخلف مورد در اسلامي ارشاد
جرم تلويزيون در زن يك دادن نشان اما دارد ، ايراد نشريات در عكس يك
.نيست
عظام باآيات همچنين ديروز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني دكتر
.ديداركرد صانعي و اميني موسوياردبيلي ، شيرازي ، مكارم
بين ارتباطنزديك لزوم بر ديدار دراين شيرازي مكارم ناصر آيتالله
در دولت:گفت و كرد تاكيد قم علميه حوزه مراجع و علماء با دولت هيات
و علميه حوزه نظرات از بيشتر كه كرد خواهد كسب موفقيتهايي صورتي
:افزود كشور آزاديدر مقوله به اشاره با وي.كند استفاده آن بزرگان
كشور مسئولان و بزنند را حرفشان كه باشند داشته حقرا اين بايد مردم
.بپردازند امور اصلاح به مردم درست سخنان مقابل در بايد نيز
نظر:وگفت كرد توصيف مهم را مطبوعات آزادي بحث شيرازي آيتاللهمكارم
به پرداختن بهجاي بايد مطبوعات و است ارشاد با آميخته آزادي اسلام
تلاش اسلامي جمهوري نظام و اسلامي ارزشهاي حفظ براي حاشيهاي مسائل
.كنند
و وزارتفرهنگ مسئولان عبدالكريمموسوياردبيلي آيتالله همچنين
بيان آمدهبراي بوجود فرصتهاي از بهاستفاده را اسلامي ارشاد
خيلي شما فعاليت:افزود و كرد سفارش قرآن و اسلام به مربوط واقعيات
كارهاي جوانان بهويژه مردم مناسب ، شرايط اين در و است ظريف و حساس
آيتالله.دارند انتظار كشور فرهنگي مسئولان از را قابلقبولي فرهنگي
مردم توسط عقايد بيان شرايطيبراي ايجاد ضرورت ادامه اردبيليدر موسوي
اگر و شود مطرح عقايد كه آيد فضاييبهوجود بايد:گفت و دانست رامهم
در كنيم سعي نبايد ما:افزود وي.شود داده پاسخ آنان به بود نادرست
آيندهاي واقعياتميتوانيم قبول با بلكه مردمبايستيم ، حق حرف مقابل
.باشيم كشورداشته براي روشن
ارشاداسلامي و فرهنگ وزير درديدار نيز اميني ابراهيم آيتالله
مورد را فرهنگيكشور مسايل به مربوط بيننهادهاي هماهنگي ضرورت
باعث اينزمينه در پراكنده سياستهاي:وگفت داد قرار تاكيد
با ويداشت نخواهد جامعه در مفيدي تاثير و ميشود مردم سردرگمي
كه كرد اميدواري ابراز اسلامي ارشاد و فرهنگ برنامههايوزارت به اشاره
.شود برداشته كشور در فرهنگي مسائل زمينه در بلند قدمهاي
درجامعه قانونمندي بحث به بااشاره صانعي يوسف آيتالله همچنين
و كرد مهمعنوان موضوعي را منكر از نهي معروفو به امر موضوع
جامعه در منسجم و هماهنگ بهصورت بايد الهي اينفريضه:داشت اظهار
و دانست بااهميت دولت سوي از را باره اين در طرحي تهيه وي.شود اجرا
به امر مسئله كردن قانونمند با كه است اسلامي حكومت وظيفه:افزود
ويهمچنين.كند جلوگيري جامعه در مرج و هرج از منكر از نهي و معروف
بهوجود سطحكشور در كه مناسبي شرايط رئيسجمهوريبهدليل از تشكر ضمن
اثرات سفرها در حذفتشريفات براي رئيسجمهوري دستور:گفت است آورده
.خواهدگذاشت مردم و مسئولان ميان در مفيديرا
:كشور وزير نوري والمسلمين حجتالاسلام
ضدتعاليم ارزشها ، و اسلام از غلط دفاع
است ديني
و كند اعلام صراحت با را نظرش گروهي يك كه ندارد اشكالي هيچ
نيست مناسبي وزارت كشور ، وزارت كه مثلابگويد
به كه كشور وزير نوري عبدالله والمسلمين حجتالاسلام:شهرستانها سرويس
اين به بوشهر استان مختلف مناطق از بازديد و مردم با ديدار منظور
سخناني در بوشهر شهرستان مردم جمع در حضور با بود كرده سفر سامان
راستين پيروان و مسلمانان همه به (ع)رضا امام فرخنده ميلاد تبريك ضمن
و پرداخت بزرگوار امام اين خصايل از گوشههايي بيان به ولايت و امامت
مضمون اين به جملهاي (ع)ثامنالائمه حضرت سيره نكات نيكوترين از:گفت
امان در او زبان و دست از مسلمانان كه است كسي كهمسلمان است
وقتي اسلام دشمنان و محاربان منافقان ، معاندان ، از جداي يعني باشند ،
به بايد سخن لحن ميشود اسلام مبين دين به گروندگان و مومنان بحث
.باشد مسلمانان منزلت و شان خور در گونهاي
اظهار (ص)پيامبر ديدگاه از گروهها با برخورد مورد در كشور وزير
دشمن ، با اگر داشتند ، حدتي و شدتي اگر نيز ، (ص)اكرم پيامبر:داشت
ولي بود اسلام معاندان و كفار با برخورد در همانا داشتند جنگ و نزاع
از و ميكردند رفتار رافت و رحمت با برميگردند خودشان بين در وقتي
با است ممكن.نيست خبري مزاحمت و زدوخورد و مشاجره و درگيري و نزاع
مسائل ، با ارتباط در است ممكن و باشند داشته سليقه اختلاف هم
و بحث به نياز حتي صورت اين در كه باشند داشته هم متفاوتي برداشتهاي
برخورد همديگر با عناد و تخاصم روي هرگز وليكن باشد هم مناظره
.نميكردند
(ع)امامرضا ديدگاه از واقعي ويژگيهايمسلمان تشريح در كشور وزير
هتاكي سخنچيني ، فحاشي ، غيبت ، تهمت ، اهل استكه كسي مسلمان:افزود
واهي بهانههاي به كه است كسي مسلمان مهمتر ، همه واز نيست جوسازي و
خشن برخورد او با و نميشود دراز خودش ديني برادر روي به او دست
:گفت و كرد تاكيد خشونت از وپرهيز منتقدان بودن منطقي بر وي.نميكند
مختلف عقايد و اديان اربابان و صاحبان با (ع)رضا امام كه بحثهايي
بزرگ جلسات در وقتي و بود خوشرويي منطق ، برهان ، بر همانا داشتند ،
نيز حضرت آن و ميشد مختلف پرسشهاي و ميكردند مناظره مييافتند حضور
.ميدادند پاسخ
كرد اشاره اسلام سريع رشد علل به درادامه نوري والمسلمين حجتالاسلام
رشد از حد آن به كوتاه دوراني در اسلام ميبينيم اگر:داشت اظهار و
بود برنده شمشير اسلام رشد عامل كه كنيم فكر نبايد هرگز رسيد ، وعظمت
ميبينيمدر كه است جهت همين به و بود آن برنده منطق دليل به بلكه
حضور به دعوت هم كفار و مخالفان از حتي (ص)اكرم پيامبر بعثت ، اوائل
و مسجد از و داشتند گوش بر پنبه كه سنگدلاني بسا چه و ميكرد جلسات در
قرآن و اسلام به و ميكردند عبور غفلت به حضرت آن پربار كلام كنار از
.آوردند روي
مواردي در شايد:كرد تصريح طريقگفتوگو از مسائل حل بر تاكيد با وي
اما باشد جراحي عمل به نياز كه باشد داشته وجود چركيني عقدههاي هم
شرايط در كه را ابزاري نبايد وجه هيچ به كه باشيم هوش به بايستي
هستيم بهاستفاده مجبور ناچاري روي از وآنهم مرحله آخرين در استثنايي
.كنيم استفاده ازآن مرحله اولين در
خردهارا و عقلها همه راس (ع)امامهشتم:كرد خاطرنشان كشور وزير
خيربراي عمل انجام و ميداند مردم مهربانيبا خدا ، به ازايمان بعد
با اصولا ببينيم بايد ما و ميكند تاكيد را فاجر آدم حتي انسانها
و لااباليگري و فجور و فسق به ناخواسته خداي است ممكن كه افرادي
آنها هلاكت و طرد آيا كنيم؟ اتخاد تصميمي و روش چه شوند كشيده انحراف
جذب فاجر حتي است ممكن خير ، عمل انجام با اگر آنها؟ نجات يا است هدف
نشود؟ جذب او چرا شود ،
مسائلبهصورت كردن طرح و صحيح درست ، سخن لحن با اگر:افزود وي
دارند انحرافقرار آستانه در كه را بتوانيمافرادي جذاب ، و اصولي
از آنها نجات و هدايت در و بكنيم را كار اين حتمابايد دهيم ، نجات
شيوه انتخاب همچنين نوري والمسلمين حجتالاسلام.نكنيم دريغ تلاشي هيچ
:گفت و داد قرار تاكيد مورد را ارزشها از دفاع براي مناسب و درست
ديگر مسلماني كه مسلماني هيچ براي نيست ميفرمايدحلال (ع)رضا امام
در.ماست دين دستورالعملپيشوايان و شيوه اين و بترساند را
اسلام از دفاع و دين از عنواندفاع تحت بيايد كسي ميشود برخوردهامگر
باشد غلطغوطهور احساس اين ودر شود مسلمانش رفيق وحشت و باعثترس
ديني تعاليم ضد دين ، از اينگونه دفاع ;ميكند دفاع اسلام از كهدارد
است اين اعتقادمن:گفت تهران دانشگاه وقايعاخير به اشاره با وي.است
و دانشجويان فكري اعتلاي راستاي در دانشجوييميتواند حركتهاي كه
و اجتماعات اين در بگذاريم نبايد حال عين در و باشد موثر جوانان
گروههايي ناحيه از چه و جلسات اين برگزاركنندگان ناحيه از چه جلسات ،
هيچ.بگيرد صورت تخلف و ناامني نيستند موافق آنها سليقه با كه
بگويد مثلا و كند اعلام صراحت با را نظرش گروهي يك كه ندارد هم اشكالي
مناسبي وزارت بگويد گروه يك و نيست مناسبي وزارت كشور ، وزارت كه
.است
كهاحساس رسيديم جايي به خدايناخواسته اگر:شد يادآور كشور وزير
بايددر است ، مردم كردن نظر حقاظهار بر مقدم من حق كرديم
رشد نظرمنشا تبادل و بحث كه آنجايي از:افزود وي.كنيم شك رفتارمان
و اجتماعات نظر ، وجود تبادل و بحث روحيه حفظ وبراي است جوامع تكامل و
و كشور نيروهاي از عدهاي كه اين از ما و است نياز اخذمجوز با تجمعات
وزارت در كه است اين نظرمان بگويند را نظراتشان جايي در بيايند مردم
ميكنيم استقبال است خوب كشور وزارت يا و شود حاصل تغييرات اين كشور
حقوق به نسبت شودكه انگيزهاي ما براي نبايد اينعوامل از يك هيچ و
كه اين از خودم بهنوبه شخصا من:گفت وي.كنيم خلافقانون اقدام مردم ،
و خوشحالم آمده روشنيبوجود افق چنين و شده شروع دركشور حركتي چنين
بيشتر يا كمتر نفر هزار دو يا نفر دو چون كه كنيم فكر نبايد
;كنيم مخالفت باشند ، داشته نكتهاي من امثال يا من به نسبت ميخواهند
حفظ براي ما كه بدانيم حال همه در و كنيم عبور مرحله اين از بايد ما
بر باتاكيد كشور وزير.پذيرفتهايم مسئوليت كشور در ضابطه و قانون
اجازه:كرد اضافه جوان نسل براي ويژه به حركاتقانوني كردن جاذبهدار
كساني دامن به مشاهدهوقايعي با ما ، متوقع و منتظر جوان نسل كه ندهيم
.كنند جدا ازاسلامناب را او خودشان جاذبه با چهبسا كه بيفتد
و شويم قرآن و اسلام براي خودمانحجابي نبايد ما:كرد تصريح وي
نورافشانينكند ، قرآن و اسلام تاخوبيهاي شويم باعث خودمان نبايد
قرآن هدايت نور دادن نشان و حجاب اين كنارزدن با بايد و ميتوانيم ما
و رفتار نوع وبا كنيم مطرح جامعه ميان در را آنها جاذبههاي سنت ، و
و نظام قرآن ، اسلام ، نسل ، تشنه اين كه كنيم عمل خودمانبهگونهاي برخورد
.ولايتشود
قطعا بپيمائيم را مسيري چنين اگرما:گفت پايان در كشور وزير
ما و باشد تهديد باعث ما براي ميتواند كه نگرانيهايي از بسياري
ميشود برداشته جامعه و ما بين از كند آسيبپذير خودش برابر در را
و عشق از سرشار محبت ، از لطيف ، مملو برخوردهاي با انشاءالله و
ميزگردها ، اجتماعات ، صنفي ، و علمي مختلف مجامع در مهر از لبريز
خرد و عقل با و متين بسيار گونهاي به را خود مسائل جمعيتها و جلسات
.باشد نظام و كشور نفع به كه كنيم طرح
جمله از گناوه شهرستان اجتماعمردم در همچنين ديروز كشور وزير
و محروميتزدايي را نظام مسئولان ساير و دولت برنامههاي اولويتهاي
اين به نظام مسئولان كه ساخت خاطرنشان و كرد ذكر اجتماعي عدالت تحقق
و تلاش بر وي.مينگرند الهي تكليف يك عنوان به وظيفه از پيش مسائل ،
حل و محروم مناطق بويژه كشور مختلف نيازهاي تامين براي دولت اهتمام
.كرد تاكيد موجود مشكلات
|