و وعدهها تهران ، شهري راهآهن
واقعيتها
تهران (مترو) شهري راهآهن شناسنامه به نگاهي
نخستين كه پيش سالها شهري نقل و حمل كارشناس يك:اشاره
آشكار تهران معابر و خيابانها در سنگين ترافيك نشانههاي
خودروهاي كه است اين تهران شهر اساسي مشكل:گفت بود ، شده
به و..ميكنند آمد و رفت ديروز خيابانهاي در امروز
انبوه آمد و رفت تهرانپاسخگوي باريك خيابانهاي عبارتي ،
.نيست خودروها
شهر در كه مهمي طرحهاي نتيجه در اخير سال هشت در اما
شبكه زيرگذر و پل ، بزرگراه ، دهها درآمد ، اجرا به تهران
موجبات حدودي وتا داد پيوند هم به را شهري درون راههاي
كه اقدامات اين كنار امادر ساخت ، فراهم را ترافيك رواني
پروژه ميآيد ، چشم به داوريمردم و ديد براي آن ثمرات
نتيجه در و ميرود پيش كندي ، با(مترو) تهران شهري راهآهن
در كه نقل و حمل شبكههاي ازمهمترين يكي داشتن از تهران
.است مانده محروم ميباشد ، برقرار پايتختهايجهان از بسياري
درازي زمان تهران متروي جديد مديريت عمر از اگرچه
به توجه با كه است اين اساسي پرسش اما نميگذرد ،
حاصل دستاوردهايي چه شهري ، بزرگ طرح اين هزينههاي
مشخص و بررسي بايد تهران متروي موانع و مشكلات است؟ شده
بنبست از عظيم پروژه اين كردن خارج براي اساسي وراهحلهاي
حلمشكلات در كارامد ، و مفيد متروي يكشود گرفته كار به
تاثير اينشهر هواي آلودگي كاهش و تهران شهر نقل و حمل
.داشت خواهد بسزايي
نفتي ، درامدهاي ناگهاني افزايش با سال 1354 در
و شد مطرح بهطورجدي تهران در مترو شبكه احداث موضوع
يك مقدمات ، شدن فراهم با و گرفت شكل آن احداث طرح
اين شعار.شد كار اين اجراي مامور فرانسوي شركت
متروي همچون مترو يك ميخواهيم كه بود اين مشاور مهندسان
خطوط اجراي منظور به سال 1355 در.باشيم پاريسداشته
فرانسه شركتسوفوتوي با قراردادي حومه ، و مترويتهران
در سال 1356 از آن اجرايي عمليات و رسيد بهامضاء
سال 1360 تا عمليات اين.شد آغاز تپههايعباسآباد
كار حاصل مترو ، شركت مسئولان گفته به.ادامهيافت
متر هزار وحفر 23 كاره نيمه ايستگاه فرانسوياناحداث 3
.بودهاست تونل
شد متوقف وزيران هيات تصويب به بنا سال 1360 در طرح اين
اصلي مدارك اسنادو تحميلي ، جنگ شروع با نيز فرانسوي وشركت
اين اجراي مجدد عمليات.كرد خارج ايران از را محاسباتي و
اينكه.دارد ادامه وتاكنون شد آغاز سال 1365 در عظيم طرح
خواهند زماني چه وشهروندان شده انجام طرح از درصد چند
هنوز كنند ، سفر شهر ديگر بهنقطه نقطهاي از مترو با توانست
مستند و رسمي اطلاعيه هيچگونه اينزمينه در و نيست مشخص
برگشايش مبني گوناگون اماوعدههاي نيافته ، انتشار
و اخبار لابلاي در شهري راهآهن دوخط يا يك قريبالوقوع
.است شنيدهشده بسيار شايعات
شهر در عمومي نقل و حمل شبكه اهميت به توجه با
در نبودمترو از ناشي مشكلات ميگذرد كه روز هر پرجمعيتتهران
گذشته بيشاز بزرگ ، تهران شهري درون نقل و حمل سامانه
علمي همايش درجريانيك اخيرا آنكه ويژه بهميشود آشكارتر
تهران مردم وقت از ميلياردساعت يك از بيش سال هر شد اعلام
.هدرميرود راهبندانها و ترافيك در
دقيقه يك فقط بتواند مترو اگر كارشناسان گفته به
معادل 30 روزانه بخشد ، سرعت را شهري درون سفرهاي زمان
معادل روز هر و ميشود حاصل صرفهجويي مردم وقت در سال
خواهد جلوگيري شهروندان مفيد زمان رفتن هدر از سال 30
.شد
عليرغم ترافيك ، و نقل و حمل امور كارشناسان گفته به
وشدها آمد ساماندهي براي اخير سالهاي طي كه فعاليتهايي
يك نبود ناشياز مشكلات متاسفانه است ، شده انجام تهران در
چشم به همچنان شهري درون نقل و حمل مطلوب و كامل سامانه
فراتر نفر ميليون مرز 2 از شهري جمعيت وقتي اصولا.ميخورد
كه عمومي نقل و حمل مناسب سامانه يك از بايد شهر ميرود ،
دريافت با.باشد برخوردار است ، تاكسي و اتوبوس مترو ، شامل
مترو از بايد تر پيش خيلي تهران كارشناسانه ، اظهارنظر اين
.ميشد بهرهمند
تهران ، عمومي نقل و حمل سامانه در مترو نبود
آنكه جمله از است گذاشته جاي بر بسياري منفي پيامدهاي
را خود كاركرد عمومي ، نقل و حمل ناوگان ساير تا شده موجب
ويژه به مردم از گروههايي تاكنون.بدهد ازدست
كه برنامههايي قالب در روزنامهنگاران كارمندان ، كارشناسان ،
اقدامات از است ، ديده تدارك تهران شهري شركتراهآهن
مشترك پرسش اما كردهاند ، بازديد شركت اين انجامشده
متروازچه قطارهاي با آمد و رفت كه است اين بازديدكنندگان
شد؟ خواهد آغاز زماني
دوبار تاكنون كه تهران ساكن پرورش و آموزش دبير بهرامي
است ، شده تهران شهري راهآهن تاسيسات از ديدار به موفق
مسير در واقع ايستگاهزيباي دوبار هر در:ميگويد
تونلهاي همچنين و گذاري ريل از وبخشهايي حقاني بزرگراه
دستگاه يك كمك به البته ديدهام را جديد و قديمي شده احداث
(ره)خميني امام ميدان ايستگاه تا آن با يكبار كه مينيبوس
گفت نميشود.رفتيم پيش آزادي ميدان ايستگاه تا ديگر بار و
مردم كه انتظاراتي با درمقايسه اما است ، نشده كار كه
يك حتيرفتهاست پيش كندي به تهران متروي دارند ، پروژه
سنگ بزرگ معدن يك درآمد خواندمكه روزنامهها در بار
اختصاص هزينههايمترو تامين براي را كلاردشت گرانيتدر
منطقه آن زيست محيط و جنگلها علتبه همين به و دادهاند
هنوز چرا تاواني چنين پرداخت با خوب است ، شده وارد آسيب
است؟ نرسيده ثمر به طرحمترو
علاوه تهران متروي راهاندازي با كارشناسان گفته به
ميشود ايجاد شهري نقل و حمل و آمد و رفت در كه تسهيلاتي بر
از بسياري زيرا.شد خواهد كاسته نيز تهران هواي آلودگي از
مولد ناقص احتراق و فرسودگي دليل به تهران خودروهاي
شده انجام تحقيقات اساس بر و ميباشند سمي و آلاينده گازهاي
و است ليتر ميليون معادل 5/8 تهران در بنزين روزانه مصرف
اين زيست محيط بر وحشتناكي و مخرب تاثير شده ياد عوامل
علت به مترو از استفاده با كه حالي دردارند شهر
يك در نفر يك جابهجايي ازاي به برق ، نيروي از بهرهگيري
سوخت معناي به كه ميشود مصرف فسيلي سوخت گرم كيلومتر ، 5
وسايل از استفاده با نفر يك جايي به جا براي نياز مورد
را فسيلي سوخت مصرف كاهش اين اگر حال.است رايج نقليه
كيلومتر مسافت 10 متوسط با روزانه نفر ميليون براي 10
هوا ، آلودگي كاهش در را مترو اهميت و تاثير كنيم ، محاسبه
و حمل كه يافت درخواهيم سويي از و.يافت درخواهيم بهتر
در اندازه چه تا موتوري نقليه وسايل با شهروندان نقل
.دارد نقش هوا فعلي آلودگي
تهران در سوخت شود ، مصرف راهاندازي مترو وقتي ميشود گفته
دلار ميليون تنها 500 سالانه و كاهشمييابد درصد 25
خود كه داشت گازوئيلخواهيم و بنزين مصرف در صرفهجويي
به هم ارزي ، صرفهجويي لحاظ به هم.توجهياست قابل رقم
مواد و دارو همچنينواردات.زيست محيط آلودگي كاهش لحاظ
وارداتقطعات و آب ضروري غير مصرف پاككننده ، و شوينده
.يافت خواهد كاهش چشمگيري حد در...و لاستيك و يدكي لوازم
به نسبت آن بسيارطولاني عمر مترو ، مزيتهاي از ديگر يكي
نظير شهري درون عمومي نقل و سامانهحمل ناوگان ساير
و سال تاسيساتمترو 200 و تونلها عمراست اتوبوس
عمر آنكه حال ميشود ، زده تخمين سال آن 60 واگنهاي
.است سال فقط 8 اتوبوسها
با شهري درون ونقل حمل امور كارشناسان يافتههاي براساس
حمل براي شهر در نياز مورد معبر مترو ، سطح از بهرهبرداري
و است صفر اززيرزمين ، مترو عبور دليل به مسافر ونقل
آمار خيابانها ، در ترافيكي بار كاهش با حال عين در
و نظم بر سويي از و مييابد كاهش شدت به رانندگي تصادفات
.ميشود افزوده شهري درون مسافرتهاي سرعت
اتلاف از مترو ، پيشگيري درباره توجه قابل نكات ديگر از
در تهران در را آن مادي ارزش تنها اگر كه است مردم وقت
مخارج از بيش و ميشود ريال ميلياردها سالانه آوريم ، نظر
بايد رقم اين به كه است روشناست مترو خطوط احداث
تعميرات و نگهداري و نقليه وسايل استهلاك و سوخت هزينههاي
.كرد اضافه نيز را آسفالت
كه باورند نيزبراين كارشناسان از دستهاي وجود اين با
تا است اقتصادي -سياسي يكتصميمگيري بيشتر مترو ساخت
در سنگين كهسرمايهگذاري چرا.نقل و حمل كارشناسي
نيستند ، جايي به جا قابل كه ونقلي حمل سامانههاي
پاسخگويي به قادر و نداشته را لازم كارآيي و بازده چنانچه
هنگفت سرمايهاي رفتن هدر سبب نباشند ، مردم نيازهاي به
به كمتري تمايل بعد به سال 1980 از رو اين از.ميشوند
چه تهران متروي سرگذشت.ميخورد چشم به جهان در مترو احداث
و حمل عرصه به پا زماني مترو آيا يافت؟ خواهد سرانجامي
اقتصادي و منطقي توجيه ديگر كه گذارد خواهد تهران نقل
در ديركرد تقدير هر به.باشد داده دست از را خود...و
مسائل لحاظ به حداقل -آن مثبت بار از ميتواند مترو ساخت
شتاب براي عاملي هرگونه تزريق.بكاهد -اقتصادي و سرمايهاي
البته لازم ، و ضروري است عملي مترو ، از بهرهبرداري در
.باشد همراه كافي دقت با بايد كه شتابي
|