شدن اجتماعي فرآيند
مذهبي غير و مذهبي تضادهاي
اسرائيل در
شدن اجتماعي فرآيند
پاياني بخش
يك اعضاي اتفاق به قريب اكثر در شد داده شرح كه مراحلي
مختلف راههاي مدرسه از پس اعضا اين اما.است مشترك جامعه
محيطهاي وارد سربازي خدمت انجام براي يا.ميگيرند پيش را
به يا ميشوند ، وفعاليت كار عرصه وارد يا نظاميميشوند ،
از كار عرصههاي و نظامي ، دانشگاهها محيطهاي.دانشگاهميروند
در خاص سياستهاي قابليتاعمال كه هستند محيطهايي جمله
.دارند را اينزمينه
بايدمدتي جامعه يك ذكور اكثريتاعضاي كه نظامي محيطهاي
خاصي اهميت از فرايند دراين كنند ، سپري آن در را
جامعه يك شكل محيطها اينقبيل كه آنجا از.برخوردارند
نيز مورد اين در ميگيرند ، برنامهريزي خود به را آرماني
انجام شناختي جامعه و مطالعاتروانشناختي پايه بر بايد
نابجا سياستهاي اتخاذ و مهم اين در قصور گونه هر.گيرد
اعمال و بيمورد سختگيريهاي صلاحيت ، فاقد افراد گماردن مثلا
روانشناختي ويژگيهاي به توجه عدم و خشك ديسيپلينهاي
را اجتماعي آرمانهاي به معتقد و منضبط افرادي انسانها ،
ميكند تقويت آنها در را نگرشي بلكه نميدهد ، اجتماع تحويل
مفرط خودپرستي و فردگرايي و ستيزي جامعه انحراف ، به كه
در آموزشي -فرهنگي اقدامات مورد اين در.انجاميد خواهد
.است بسيار اهميت حائز محيط اين
در عمدهاي نقش فرهنگيغالب جو لحاظ به نيز دانشگاه
از يكي چراكه دارد ، عهده بر افراد اجتماعيشدن
آموختن اشتياقبه ورود بدو در اصليدانشجويان ويژگيهاي
نيز اجتماعيشدن مسئولان ، درست صورتعملكرد در و است
به دانشجو و گيرد جاي دانستهها مهمترين رديف در ميتواند
معمول آموزشي برنامههاي بر علاوه.شود پذيرا را آن خوبي
در بسزايي سهم ميتواند نيز فوقبرنامه فعاليتهاي دانشگاه ،
جامع نگرش و بينش يك وجود با جز اين و باشد داشته مهم اين
دانشگاهها مسئولان و كارگزاران برنامهريزان ، بين در صحيح و
.نيست ميسر عالي آموزش موسسات و
سپري آن در را عمرخويش از بخشي افراد كه كار محيط
.دارد عهده بر نقشبرجستهاي فرايند اين در ميكنندنيز
-رواني شرايط آوردن فراهم انساني ، منابع به اهميتدادن
مختلف سطوح در كاركنان نيازهاي به توجه و مناسب اجتماعي
آگاه كارفرمايان مديرانو كارگزاران ، برنامهريزان ، سوي از
.باشد فرآيند اين تحققمطلوب در موثري كمك دلسوزميتواند و
اين در را احزاب و انجمنها ، اتحاديهها مذهبي ، مجامع سهم
با قادرند نهادها اين.دورداشت نظر از نبايد فرآيند
و مذهبي سياسي ، آدميبينشهاي ذهن و انديشه بر تكيه
با كه اجتماعي داده ، انسانهايي پرورش را فرد اجتماعي
به را ميگذارند را آرماني جامعهاي بنيان هدفيمشترك
.كنند عرضه جامعه
را انسان همدم و نديم امروزهجاي كه نيز جمعي رسانههاي
موثردر و كارا ابزاري ميتوانندبهعنوان نيز گرفتهاند ،
وسايل اينشوند خدمتگرفته به فرايند اين بهسازي
و جامعه ارزشهاي و هنجارها و آموزش با ارتباطيميتوانند
نقش ، ايفاي متفاوت الگوهاي ارائه و فرهنگ مختلف جنبههاي
سطوح در جامعه اعضاي شدن اجتماعي در مهمي نقش ايفاگر
بودنشان ابزاري خصيصه لحاظ به رسانهها.باشند سني مختلف
كارگزاران و برنامهريزان صاحبنظران ، توجهخاص مورد بايد
مشاهده مختلف افراد بيوگرافي به مراجعه با.گيرد قرار
درجات به زندگي مختلف مقاطع در آنها اكثريت كه ميكنيم
(موثر دگري) ديگر انسانهاي يا انسان از نوعي به مختلف ،
الگو آنها از ناخودآگاه يا خودآگاه و بوده متاثر
در كه افرادي به الگو اين رسانهها گسترش از قبل.گرفتهاند
اعضاي همچون افرادي) بودند فرد با مداوم و مستقيم تماس
امروزه اما ميشد ، محدود (مربيان و دوستان خانواده ،
مسئوليت انسان زندگي زواياي ترين عميق در نفوذ با رسانهها
به يا دگري معرفي در آن از گونهاي كه دارند دوش بر مهمي
به امر اين به توجه.مييابد تجلي مخاطب به الگو تعبيري
توجه مورد بايستي نيز شدن اجتماعي فرايند در اهميتش لحاظ
.باشد فرهنگي كارگزاران و برنامهريزان خاص
كه همجوش ديگي تدارك بهمعناي شد گفته كه آنچه همه البته
حتي و نگرشها نيازها ، دارايآرزوها ، انسانهايي نهايت در
كهبا است آن هدف بلكه دهدنيست ، تحويل يكسان خيالهاي
همكاري و برنامهريزان انديشمندانو صاحبنظران ، نظر
مهارتهاي آموزش براي بستريمناسب مسئولان و كارگزاران
سطوح در را خود بتواندنيازهاي فرد تا آيد فراهم زندگي
هنجارهاي و برارزشها مبتني و معقول شيوههاي مختلفبه
و رشد به نياز البته كه سازد طرف بر برجامعه حاكم
.آنهاست اهم از خلاقيت و شكوفايي
كارها راه
فرايند بهسازي جهت كهميتوان را راهكارهايي نهايت در
بدين داد ارائه وخرد كلان سطح دو در شدن اجتماعي
:قرارند
:كلان سطح در -
طريق از كنش ، مسلط نظام عنوان به فرهنگ ، مقوله به توجه -1
.فرهنگي كارگزاري و برنامهريزي پژوهش ،
آموزش ، به تربيتي فلسفه آموزش ، خصوصا مقوله به توجه -2
.فرهنگي تربيت ويژه
از اجتماعي كنترل ويژه اجتماعي ، به كنترل امر به توجه -3
.(13) اقناع طريق
هر در آرماني جامعه يك آوردنشرايط فراهم جهت در تلاش -4
.اجتماعيكننده محيطهاي از يك
مختلف ردههاي در) جامعه روانشناختياعضاي دانش ارتقاء -5
.(شغلي و تحصيلي سني ،
:خرد سطح در -
افراد كردن اجتماعي كه رسمياي نهادهاي مسئولين توجيه -1
شخصيت شكلگيري روند اهميت به نسبت آنهاست ، اصلي وظايف از
آنها مهم نقش همچنين و آن در شدن اجتماعي مهم نقش و فرد
.فرايند اين در
معلمان ، پرستاران ، اعضايخانواده ، ) مربيان توجيه -2
نسبت (..و كارفرمايان مديران ، نظامي ، فرماندهان اساتيد ،
و شدن اجتماعي مهم نقش و شخصيت شكلگيري روند اهميت به
رسانههاي طريق از) فرايند اين در آنها مهم نقش همچنين
همايشها ، برگزاري همچنين و آموزشي جزوات كتابها ، گروهي ،
(...و خاص دورههاي و سخنرانيها
جامعه اعضاي براي ومناسب مقبول الگوهاي معرفي -3
مختلف شيوههاي به وجوانان نوجوانان كودكان ، خصوصا
.رسانههايگروهي طريق از خصوصا
:پينوشتها
فرهنگ (نويسنده) بيرو ، آلن(مترجم) باقر ساروخاني ، -1
.ص 363 كيهان ، 1370 ، انتشارات:تهران اجتماعي علوم
.ص 363 همانجا -2
كنشاجتماعي (نويسنده) ، گيروشه(مترجم) هما زنجاني ، -3
.ص 57 رضوي ، 1367 ، آستانقدس انتشارات:مشهد
گورويچ وژرژ مندراس هنري ،(مترجم) باقر پرهام ، -4
.ص 83 انتشاراتسيمرغ ، 1354 ، :تهران مبانيجامعهشناسي
استونزل ژان ،(مترجم) كاردان عليمحمد -5
دانشگاه انتشارات:تهران اجتماعي روانشناسي (نويسنده)
.ص 71 تهران ، 1372 ،
كوئن بروس ،(مترجمان) فاضل رضا و توسلي غلامعباس -6
سمت ، 1371 ، ص انتشارات:جامعهشناسيتهران مباني ،(نويسنده)
.103
.ص 115 همانجا -7
جامعهشناسي نظريههاي بر درآمدي ا ، .ح تنهايي ، -8
.ص 156 مرنديز ، 1371 ، انتشارات:تهران
توضيح به لازم -ص 100121 شماره 5 ، ماخذ به شود رجوع 9ـ
و قالبها در محدوديتفرد معناي به شدن اجتماعي كه است
عمل هرگونه ونفي شده تعيين پيش از محدوديتهاياجتماعي
تطابق باصطلاح بلكهايننيست خلاقيت و ونوآوري خودبخودي
يا (نوعجوامع به بسته) آزادي حاشيه استفادهاز متضمن
.است ميكند محيطقبول كه خودمختاري
نظريه (نويسنده) جورجريتزر ،(مترجم) محسن ثلاثي ، -11
علمي ، 1374 ، انتشارات:معاصرتهران دوران در جامعهشناسي
.ص 138
فرهنگي جبرگرايي دچار داشتكه توجه بايستي البته -12
.نشويم (Cultural Determinism)
و وسايل مجموع اجتماعي بيروكنترل آلن تعريف به بنا -13
يك يا گروه يك آنان استفادهاز با كه است شيوههايي
قواعدي هنجارها ، پذيرشرفتارها ، به را خود اعضاي واحد
گروه آنچه با منطبق رسومي و آداب حتي و سلوك در
اشكال از يكي اجتماعي كنترل.ميدهد سوق ميكند ، طلقي مطلوب
:است صورتپذير متفاوت وجه دو به و است اجتماعي فشار
كنترل اقناع طريق از -ب اجتماعي اجبار اعمال طريق از -الف
آن اساس بر كه است صورت بدين اقناع طريق از.اجتماعي
آنانرا و ميسازند مجبور رفتارهايييكسان انجام به را افراد
دست يا و آزادي بر تكيه رفتاريبا هنجارهاي پذيرش به
:از عبارتند اقناع وسايلمختلف.ميسازند وادار آن كمرعايت
تمجاد مقامات ، و مناسب و اعتبار و پاداش اعطاي تبليغ ،
.(بيرو 348 آلن).اخلاقي ارزشهاي از واستعانت
مذهبي غير و مذهبي تضادهاي
اسرائيل در
پنجاه ميلادي ، سالجاري مي ماه پانزدهم فرارسيدن با:اشاره
با و صهيونيستها توسط فلسطين دولتاشغالگر تاسيس از سال
كميته توسط كه حاضر گفتار.گذشت خواهد استعمارگران كمك
برخي شده ، تدوين و تهيه فلسطين مردم اسلامي انقلاب از حمايت
اين ريشه و ساختار نيز و مذهبي غير و مذهبي تضادهاي از
از كه است داده قرار بازنگري و تامل مورد را اختلافات
.ميگذرد نظرتان
مقالات سرويس
در گرچه يهودي مذهبيهاي غير و مذهبيها ميان تضاد و درگيري
تصوير به را جداگانهاي چشمانداز اجتماعي مسائل محدوده
از علايمي بعضا سياسي زمينههاي در حال عين در ميكشاند
جامعه در تضاد انواع بين در.نمود ملاحظه ميتوان را وحدت
عربي تضاد و غربي و شرقي يهوديان ميان تضاد مثل اسرائيل
ريشهدارتر همه از مذهبيها غير و مذهبيها ميان شكاف يهودي ،
.شد شروع قرن 18 اواسط از اختلاف اين.است عميقتر و
خود حاشيهاي زندگي بسته حصارهاي يهوديان از بخشي هنگاميكه
وارد اروپا سرمايهاي و مذهبي غير فرهنگ در و كرده رها را
خود اجتماعي فرهنگي محدوده در همچنان ديگر بخشي و شدند
دو اين داخل از.شده زده جدايي اين جرقه ماندند ، باقي
با زمان طول در كه شد زاده ديگري جريانات و گروهها گرايش
.داشتهاند نيز برخوردهايي يكديگر
با رابطه در مشتركبلكه هويت برسر نه آنان ميان اختلاف
جنبش تلاش دنبال به.بود هويت كنندهاين تعيين عوامل
سري يك مختلف ميانگرايشات ارتباط ايجاد جهت صهيونيسم
وظايف آن چهارچوب در كه شد ايجاد جامعه يهوديدر موسسات
و افراد خصوصي زندگي سبك در حال عين در و حفظ مردم ديني
جبهه داخل در زمان مرور به.نشود دخالت آن تربيت و تعليم
شيوهها در گرچه كه آمد بوجود گرايشهايي يهودي مذهبيهاي
عمل نيز يكديگر كننده تقويت عنوان به اما بودند مختلف
بود اجتماعي انزواي و انفصال به معتقد گرايش يك.ميكردند
و آموزشي موسسات و مسكوني تجمعات و محلهها اساس براين و
جريان.داشت نظر در خود براي را مستقلي فرهنگي فعاليتهاي
مذهبي غير جامعه بر گذاري تاثير براي بود معتقد ديگر
از پس و گرفت اختيار در را سياسي قدرت مراكز بايد اسرائيل
.نمود حاكم را مذهبي ارزشهاي آن
مذهبي جناحهاي قدرتمندشدن به معتقد تحليلگران از عدهاي
آنان كه چرا هستند سال 1967 جنگژوئن از پس اسرائيل
اعاده بر مبني الهي وعده تحقق را جنگ اين در پيروزي
است براين عمومي اعتقاد اما ميكردند تلقي يهوديان سرزمين
.است مذهبيون قدرت ظهور مرحله هشتاد دهه كه
به شروع خود تحميلعقايد جهت مذهبيها هشتاد دهه اواسط از
و دانشجويان) حريديها و نمودند وخورد زد و درگيري ايجاد
و فاسد تبليغاتي آگهيهاي نابودي شعار با (ديني علوم طلاب
اين ادامه.نمودند آگهي گونه اين نابودي به شروع مبتذل
منجر خياباني جنگهاي ايجاد به سال 1996 دوم نيمه در حركات
.گرديد
طرف اين به اسرائيل كنيست يازدهم دوره انتخابات از بعد از
در طوريكه به.است بوده افزايش به رو مذهبيون قدرت همواره
.يافتند دست كرسي به 23 مذهبي احزاب سال 1996 انتخابات
غيرمذهبيها و مذهبيها بين اختلاف نقاط
اسرائيل دولت اصلي شاخصه و ماهيت -
و پيچيده اختلاف يك دراسرائيل دين نقش پيرامون نظر اختلاف
شده 52 نظرسنجيهايانجام طبق.است مختلف دارايابعاد
درصد دانستهاند310 مذهبي غير خودرا اسرائيل مردم درصد
يهوديان خودرا %بودهاند ، 10 مذهبي آداب انجام معتقدبه
به افراطي ارتدوكس يهوديان نيز درصد %و 7 ميدانند مذهبي
.هستند حريديم نام
به خود اجتماعي نظرسياسي از نيز جامعه مذهبي غير بخش
چون عواملي خاطر به نيز مذهبيهاتقسيمميشود دسته چند
قابل تقسيمات داراي سياسي برنامه و نژاد ايدئولوژي ،
ايدئولوژي نظر از هستند خودشان داخل در ملاحظهاي
و يهودي فرائض دهندگان انجام و (حريديم) افراطيونمتعصب
.دارند وجود جامعه در ظاهري و اسمي مذهبيهاي
ماهيت به مذهبي وغير مذهبي يهوديان نظرهاي اختلاف ريشه
دولت يك ميبايد اسرائيل دولت آيا اينكه و.برميگردد دولت
قوانين بر مبتني دولت يك يا باشد يهودي شريعت بر مبتني
جزئيتر اختلافات شامل اساسي اختلاف اين غيره؟ و حقوقي
:برشمرد را ذيل موارد ميتوان جمله آن از كه ميگردد
كيست؟ يهودي اينكه و بازگشت قانون -
شدن ، يهودي مثلازدواج ، شخصيه احوال به مربوط قوانين -
...و طلاق
اسرائيل كشور عالي دادگاه اختيارات -
حلال و غذاهايپاك به مربوط مقررات و آداب -
مدارس ديني التحصيلانعلوم فارغ و دختران كردن معاف -
شنبه و روزهايعيد در فعاليت و كار بودن حرام -
(ديني ياغير ديني) كشور مدارس در آموزش نوع -
گروه دو اين ميان ارتباطاجتماعي كاهش باعث اختلافات اين
يكسري انجام با ايلان بار دانشگاه سال1990 در شده
.يافت دست زير نتايج به مسئله اين پيرامون تحقيقات
صورت به غيرمذهبيها و مذهبيها اجتماعي زندگي (الف
در است ممكن مثلا.دارد جريان ازيكديگر جدا تقريبا
همديگر منازل ندرتبه به اما كنند كار يكديگر با محيطي
نشين مذهبي غير برخي و نشين محلههامذهبي برخي يا ميروند
.شدهاند
پيوند ايجاد علاقمندبه مذهبي غير و مذهبي جوانان (ب
هم از را خود همسران معمولا و يكديگرنيستند با زناشويي
دوستان گروه هر طوركلي به.ميكنند انتخاب خود تيپهاي
غير بويژه ميكنند انتخاب خود داخلگروه از را خود
.مذهبيها
اين ميان تشديداختلافات باعث مسئله يك ظهور چندي از هر
خاموشي به مدتي از پس سپس گرفته تضادبالا و شده گروه دو
و حريدي مذهبي قدرتاقليت و نفوذ افزايش مثلا.ميگرايد
اين از يكي مسئله اين از مذهبي غير نگرانيگروه افزايش
حال در مذهبي طلاب اين تعداد طرفي از و.است اختلافات
اجبار بر مبني) مردم درخواستهاي تنها مسئله و.است افزايش
مطلب اصل بلكه نيست (سربازي يعني حريديم ملي وظيفه اداي
به و شوند سربازي خدمت وارد افراد اين اگر كه است اين در
قطعا كنند عادت است ارتش در غيرمذهبيكه زندگي سبك
مسائل پيرامون افراد اين ميان در رايج خرافات و افسانهها
مادي و مذهبي غير پسرهاي و دختر جمله از و اجتماعي مختلف
تغييرات آنان در و شده نابود(هستند زياد ارتش در كه)
به كه است وخرافات افسانهها همين.ميپذيرد فرهنگيصورت
كه واضحاست.ميبخشد قداست و ميكند حريديمخدمت روساي
صورت در ميترسند كه است حريديمضعيف قلب در مذهبي ايمان
ارزشهاي آن جذب مذهبي غير مردم و زندگي شيوه اختلاطبا
ديگر تشكلهاي سمت به و بدهند فكر تغيير و شده مذهبي غير
همه اين چرا است اين از غير اگر گرنه و كنند پيدا گرايش
شديد؟ مخالفت همه اين چرا و نگراني و ترس
تمام در انزوايداوطلبانه يك كه است حريديم نفع به
باشد داشته وجود پيرامون محيط با آنها دنياي ميان زمينهها
منابع بر كامل تسلط و كنترل يك موجب انزوا اين كه چرا
نظرات و ميشود رهبرانشان توسط گروه اين اطلاعات و معلومات
كاناليزه و مييابد تبلور بهتر آنها خيالات و افكار و
جامعه مذهبي غير و مذهبي بخش ميان كامل جدايي.ميشوند
پرتاب صورت به اخيرا و داده رشد را بدبينيها و سوءظنها
قربانيان به احترام عدم و صهيونيستي رژيم پليس به سنگ
جانب از اسرائيل پرچم زدن آتش و تحقير نهايتا و ارتش
.است كرده جلوه حريديم
آويو تل و المقدس سربيت بر نبرد
غير و ميانمذهبيها غربي بيتالمقدس در سال 1996 از
درگيرهاي آن سمبليك نام كه جرياناست در نبردي مذهبيها
يافتن سلطه ايننبرد از هدف و ميباشد ايلان -بار خيابان
حريديها ابتدا در گرچه.ميباشد شهر براين طرف دو از يكي
مختلفي و منفي پيامدهاي نبرد اين اما.كردند آغاز را نبرد
برجاي آن خارج و شهر اين مذهبي غير و مذهبي اقشار در را
اين از يكي و نمود آشكار همگان بر را نبرد صحنه و گذاشت
كنار محوطه و افتاد اتفاق نوامبر 1996 روز 12 در درگيريها
زن روز 77 اين در.نمود تبديل جنگ ميدان به را توبه ديوار
به و آمده مكان اين به هكوتل گروهنشوت به وابسته يهودي
نيايش هنگام در آنان صداي چون اما.پرداختند نيايش اداي
صداي بودند معتقد كه را حريدي نمازگزاران خشم.ميشد شنيده
و گفتن ناسزا به شروع و برانگيخت است عورت منزله به زن
.كردند زنان زدن
بيتالمقدس در وغيرمذهبيها مذهبيها ميان نبرد معروفترين
بدينصورت قضيهميشود مربوط ايلان -بار خيابان بهجريان
مكرر بهصورت حريديها مذهبي اعياد و شنبه روزهاي در كه بود
شهروندان شكايت براثر بهطوريكهميبستند را خيابان اين
در داد ، تشكيل اختلاف جهت كميتهاي كشور عالي دادگاه
ادامه (شهر غربي قسمت) بيتالمقدس تسلط سر بر نبرد زمانيكه
يك در و گرديد تلآويو متوجه افراطي يهوديهاي چشمان داشت ،
به حريدي هزار حدود 10 دسامبر 1996 روز 4 بيسابقه اقدام
شنبه روزهاي حرمت حفظ بهمنظور و شدند سرازير تلآويو سمت
اينشهر در را انبوهي گردهمايي ديگر شهرهاي و تلآويو در
حفظ را روز اين حرمت كه كسي هر اخراج خواهان و داده تشكيل
برپايي هنگام در.شدند اسرائيل سرزمين ازكل نميكند
تلآويو شهروندان و ميرتص حزب از تظاهركننده صدها گردهمايي
خواهان و نموده تجمع گردهمايي برگزاري محل مقابل در
شده بنيبراك مذهبي كاملا شهر به تلآويو تبديل از جلوگيري
.بزنيم كنار را تيره ابرهاي آمدهايم ما ميزدند فرياد و
طيف اين از نقطه يك در هركدام نيز پليس اعضاي خود حتي
ديگر سمت در و افراطي مذهبيون آن سر يك در كه دارند قرار
.ميباشند خالص مذهبيهاي غير
متعددي تفاسير از ناشي اسرائيل جامعه اساسي مشكلات از يكي
و طرفي از متعصب و ارتدوكس يهوديان كه است
قائل يهود دولت به نسبت ديگر ازطرف غيرمذهبي يهوديان
در را يهود دولت معتدلين غيرمذهبيهاو كه درحالي.هستند
فرانسه دولت همچون را آن و مينگرند جهاني يكچهارچوب
ايتاليائيها براي ايتاليا دولت و فرانسويها براي
بايد يهود دولت كه معتقدند ارتدوكس يهوديان برميشمرند ،
يهود شريعت از كه باشد اعتقاداتي و خواستهها تبلور و تجسم
يك در ارتدوكس يهوديان علت بههمين و هالاخاهبرميخيزد يا
و بهپيروي آن دولت و اسرائيل دادن سوق براي مستمر مبارزه
اما گرفتهاند ، قرار هالاخاه به نسبت بيشتر هرچه انقياد
هم آن ازمذهب آزادانه پيروي براي عرصه غيرمذهبيهابازگشتن
توصيه را سختگيري از خالي و چندحزبي نظام يك قالب در
.ميكنند
جنبش ميانجيگري با و اسرائيل دولت تشكيل ابتداي در
امضاء به گروه آشتي 2 و تلفيق جهت پيماني صهيونيزم
يهوديان براي الراهنكه الوضع نامالاتفاق به رسيد
:دربرداشت پنجامتياز افراطي ارتدوكس
رسمي تعطيل روز بهعنوان شنبه روز به اعتراف:الف
ارتش و دولتي موسسات در شريعت مطابقت و حلال غذاي طبخ:ب
و مستقل آموزشي كهنظام باشند داشته اجازه ارتدوكسها:ج
.كند حمايت آن از دولت و داشته خود براي جدا
تمام ارتدوكس بهخاخامهاي متعلق مذهبي دادگاههاي:د
فصل و حل و زيرنظرداشته را ازدواج به مسائلمربوط
.كنند
بهعنوان ارتدوكس دستگاهخاخامي شناختن رسميت به - -ه
.درجامعه رسمي و مسئول مذهبي نهاد تنها
اختلاف و نفاق بذر يك بهمنزله امتيازات اين از كدام هر
سعي مذهبي گروه هرچه.غيرمذهبيهاگرديد و مذهبيها ميان
مقابل گروه برعكس فوقداشتند امتياز قلمرو 5 درگسترش
.داشتند آنها كردن جهتمحدود در تلاش (غيرمذهبي)
دارد ادامه
|