كه بگيرند ياد تا بدهيم ياد
...كنند تغيير
چگونه
;بخوانند دانشآموزان
بدهيم؟ امتحان
خدمات ارائه نحوه آئيننامه
مدارس در برنامه فوق آموزشي
شد اعلام كشور سراسر دولتي
دانشجويان قرآن مسابقههاي
ميشود آغاز شيراز در فردا
فرهنگي ميراث جهاني روز در
برترينهاي معرفي
:ميشود انجام
در نوشتاري آثار و سنتي موسيقي
سنتي هنرهاي
زمينه
بينالمللي كنگره برگزاري
در ايران آلرژي و ايمونولوژي
اصفهان
كه بگيرند ياد تا بدهيم ياد
...كنند تغيير
فرابدهد ، حرفهمند خود شاگردان به را مهارت سه معلمي ، اگر
.فكركردن خوب و شنيدن خوب ديدن ، خوب:است
براي دادن ياد است ، دادن ياد چگونه هنر آموزشي ، تكنولوژي
همه برترين لذا ، مطلوبو تغييرات ايجاد براي و گرفتن ياد
است آموزشي تكنولوژي تكنولوژيها ،
ميگيريم ميگيريم؟ياد ياد چه براي اصلا چيست؟ يادگيري
كه است حالي در اين كنيم ، زندگي و بمانيم زنده بتوانيم تا
انسان بنام موجودي فقط نميكنند را كار اين ديگر جانوران
.كند زندگي بتواند تا بگيرد ياد ميخواهد كه است
انجام بايد كه كاري هر براي جانوري هر:ميگويد پستالوزي
كاري هيچ عهدهانجام از كه انسان مگر است ، شده ساخته دهد ،
بتواند تا بياموزد و دوستبدارد را آن كه آن مگر برنميآيد ،
.كند زندگي
و كنيم زندگي تابتوانيم بگيريم ياد مجبوريم انسانها ما
سوال يك اينك.نميپذيرد صورت خود خودي به نيز يادگيري
بگيرند ياد تا بدهيم چگونهياد:ميبندد نقش ما ذهن در ديگر
كليدي سوال سئوال ، اين كنار كنند؟در زندگي بتوانند كه
همه چيستكه زندگي راستي ميشود؟ پيدا ذهن در نيز ديگري
بگرديم پس زندگيكنند؟ بتوانند تا بگيرند ياد ميخواهند
انديشمندان قبول مورد چيزيكه شايد چيست؟ زندگي ببينيم
از است مجموعهاي زندگي:است چنين باشد ، تربيت و تعليم
با همگام ميدهيم ياد دانشآموزانمان به تغييرما
شكوه تغيير ، اين و شوند منطبق زندگي تغييراتبيامان
.هستياست
است ، زندگي شده زاده نو كهكشاني كه خوانديم رسانهها در
اين خودمان ، سياره در پيدرپي تغييرات تغيير ، جز نيست ، هيچ
ما اين است ، گرفته هم را ما دامان كه است هستي جهان ويژه
.كنيم تغيير ميخواهيم يعني زندگيكنيم ، ميخواهيم كه هستيم
توجه آنبودهايد ، شاهد خود زندگي آغاز از كه تغييراتي به
خود ، دودمان تاريخ ، خود ، به اطراف محيط به خود ، به.كنيد
آخرين لازمست ارتباط اين در و كنيد فكر اوليه بشر به
:كه انسانهايي عنوان به بخصوص بخوانيم ، را تغيير گزارشهاي
.داريم برعهده را دادن ياد بزرگ وظيفه
گاويقرار شاخ روي زمين كره كه بود اين انسان تفكر روزي
كرده چقدرتغيير انسان ، اين راستي..قضايا بقيه و دارد
حيات بوي كه زمين نظير سيارهاي كشف به انسان اينك.است
بداند ميخواست دلش همواره انسان.است شده نزديك دارد ،
زندگي او مثل ميكشد ، نفس او مثل كسي كجاست ، چه همزادش
ما با نوري سال تا 40 كه 35 سيارهاي در واكنون ميكند
و !است؟ شدن عملي حال در تصوري چنين فاصلهدارد ،
باهمزاد ارتباطي ما نزديك آينده در شايد كه بعيدندانيد
.كنيم پيدا ديگر كرات در خود
به توانستهانداتومبيلي ژاپنيها كه خوانديم خبرها در باز
با مطلب وقتياين.بسازند برنج دانه يك اندازه
مندرجات آنكه بدون شد ، مطرح تهران در دبستاني دانشآموزان
كنند توانستندتخيل بچهها شود ، خوانده آنها براي روزنامه
فراواني مثالهاي و ميخورد پزشكي درد به اتومبيل اين كه
و تغيير يعني زندگي:پس.كردند مطرح را آن كاربرد از نيز
.ميكنيم زندگي تغيير براي دايم هم شما و ما
كه جزاين جلوهاي كه بهتر تغيير يك براي داريم اميد ما
.باشد داشته هست ،
را زندگيما باشيم ، نداشته را يافتن تغيير توان ما اگر
باشيم ، متحول يكانسان زندگي ، جرگه در بايد ما ميزند ، پس
ما هستيم ، روبرو بزرگ وظيفهاي با مدارس در معلمان ما
.كنند تغيير كه بگيرند ياد تا بدهيم ياد بايد ،
خودرا كه هستيم معلمي بكنيم ، را كار اين بتوانيم اگر
مخاطبانمان كهبه است اين درس ، كلاس در ما كار شناختهايم ،
نسبت را بچهها ذهن رياضي دبير.شوند عوض چگونه كه بگوييم
را دانشآموزان ذهن ادبيات دبير.ميدهد تغيير رياضي به
ذهن طبيعي علوم دبير.ميدهد تغيير ادبيات به نسبت
ياد ما اگر.ميدهد تغيير طبيعي علوم به نسبت را فراگيران
همه بشر است؟ تغييري نوع چه اين كنند ، تغيير تا ميدهيم
:مفيد تغيير اما ميداند ، سودمند خود زعم به را تغييرات
و بهتر زندگي يعني است ، مطلوب وضع به موجود وضع از گذر
زندگي درستتر بفهميم ، بيشتر قدر هر است واضح.مطبوبتر
معلمان ما آيا است تعالي و پيشرفت راه درست ، درك ميكنيم ،
هر و لحظه هر دانشآموزان كه كنيم القاء را اين ميتوانيم
.باشد قبل از بهتر روزشان
ما مطلوب ، و مفيد تغيير براي يادگرفتن براي دادن ياد
تغيير كه بدهيم ياد فراگيران به بايد زندگيسازيم ، معلمان
.بهتر زندگي يعني مطلوب و مفيد
يادبگيرند يادگيرندگان تا بدهد ياد چگونه ياددهنده پس
يك مهندس ، يك:كنيم نگاه خود اطراف كنند؟به تغيير كه
ياد ميتواند چگونه معلم يك مادر ، يك باغبان ، پزشك ، يك
اين در.باشند داشته بهتري زندگي دانشآموزان تا بدهد
ياد را حرفهاش فنون كه ميشناسد را حرفهاش معلمي:ارتباط
پزشكي حرفه فنون كه ميشناسد را حرفهاش پزشكي است ، گرفته
.باشد فراگرفته را
دارد ، هركس فنون و شيوه هم معلمي دارد ، حرفهاي كاري هر
نباشد ، حرفهمند اگر.است حرفهمند بداند ، را حرفهاش فنون
ميتواند ، حرفهمندي هر.بدهد انجام را كار آن نميتواند
.باشد هم هنرمند
درجه بودن هنرمند باشد ، حرفهمند بايد هنرمندي از قبل فرد
بتوانيم تا باشيم حرفهمند بايد اول.است حرفهمندي اعلي
هم هنرمند كه حرفهمندميگوييم معلمي چه به.باشيم هنرمند
باشد؟ ميتواند
هنرمندهم حتما كه ميگوييم معلميغيرحرفهاي چه به
خود بهشاگردان را مهارت سه معلمي اگر باشد؟ نميتواند
:است حرفهمند فرابدهد ،
.كردن فكر خوب و شنيدن خوب ديدن ، خوب -
اجتماعيميبينيم زندگي در بدهيم؟ ياد را كار اين چگونه
انسانها به هنررا سه اين ما ، ياددهندگان يا معلمان كه
شنيداري ، فقر فقرديداري ، دچار افراد پس نميكنند ، القا
حرفه كارهاي راه.آموزشنداشتن يعني هستند ، تفكر فقر
.معلم تكنولوژي و است معلم فن ياددهندگان ،
خوببشنوند ، ببينند ، خوب تا بدهيم ياد چگونه اينكه يعني
مجموعا ببريم ، يعني بكار را فني هر كنند ، فكر خوب
تكنولوژي راهكار ، تكنولوژييعني.آموختهايم را تكنولوژي
راهكارهاي پزشكي ، يعنيتكنولوژي مداوا راهكارهاي.كار
يعني پرواز راهكارهاي معماري ، تكنولوژي يعني معماري ،
كشاورزي ، تكنولوژي يعني زراعت راهكارهاي خلباني ، تكنولوژي
.آموزشي تكنولوژي يعني راهكارهايآموزش
.دادناست ياد چگونه هنر همان آموزشي تكنولوژي واقع در
و مطلوب تغييرات ايجاد براي و گرفتن ياد براي دادن ياد
.است آموزشي تكنولوژي تكنولوژيها ، همه برترين لذا
تكنولوژيديگر هر مادر گرفتن ، ياد براي دادن ياد فنون
و خودوسيعتر به نسبت را شناختمان ما است بهتر.است
اهميتي چه ديگر تكنولوژيهاي براي بودن در ما.كنيم عميقتر
نه ميشناسند؟ را خود حرفه تكنولوژي معلمان همه آيا دارد ،
خود كار فنهاي و فوت به كامل آگاهي همهمعلمان نميشناسند ،
صرف بودجه كم كار ، اين براي كه است اين ندارند ، علت
.شدهاست
همه به توجه با شد ، حرفهمند ميشود نيستيد ، حرفهمند اگر
كنيم آغاز را تلاشي اگر نبينيد ، كوچك را خود دشواريها ،
معلم چگونه گرفتهايم ، مهمي نتيجه شدن حرفهمند براي
بررسي را معلمان موجود وضع بشناسيم ، را هنرمند و حرفهمند
.كرد ترسيم ميتوان دنيا موجود معلمان از تصوير دو.كنيم
جهان در غيرحرفهاي معلمان كه ميدهد نشان جهاني آمار
:دارند آشكار ويژگي دو غيرحرفهاي معلمان.بيشترند
هستند حافظهگرا
يادگيريبرنامهريزي به ميپندارند ، روبوت را يادگيرندگان
;دارند علاقه شده
مگر نميتوانكرد ، تصرفي و دخل هيچ محفوظات در معتقدند
;بگيرد ديگريياد چيز هست ، كه آنچه جز انسان ميشود
;نميدهند بها آموختهها كاربرد به
بخواهد كه است كسي چه دانشآموز است ، مردود عقيده ابراز
;كند عقيده ابراز
را فرمول رياضي درس در حتي نميدهند ، تفكر مجال مغزها به
;ميكنند حفظ
آن ازفرداي و است اطلاعات از مملو ذهن امتحان شب تا
ميبازند رنگ مرور به اطلاعات تمامي
معلممدارند
هستند كلاس در فرمانها همه صاحب خودشان
مدرسه ودر هستند شيمي معلم اگر هستند ، خودشان كلام عاشق
ميزنند فقطحرف هم باز آنها هست ، هم شيمي آزمايشگاه
اطلاعاتخود و آگاهي به و ميدهند بها خودشان به فقط
آنان لحظهاطلاعات به لحظه زندگي اينكه از بيخبر مينازند ،
ميكند كهنه را
درسي متاسفانهكتابهاي كهنه ، اطلاعات روي دارد تعصب معلم
دارند را تعصب اين هم
در هستميكنند ، آنچه اسير را يادگيرندگان معلمان اينگونه
باشد بايد كه آنچه جستجوي
بود ، انسان شكل اين به اگر نميدهند ، پرواز مجال تفكر به
ميبود غارنشين بايد هنوز
معلموقتي بدهند ، نميتوانند را بخشي حيات اصلي فرمول
بداند را اصلي فرمول بايد ميشود زندگيساز
:دارند آشكار و بارز ويژگي دو نيز حرفهمند معلمان
هستند عملگرا
ذهني ميخواهد كار اين ميورزند ، عشق بچهها كار طرز به
;...و باشد يدي باشد ،
;نميپندارند روبوت يا واره آدم را يادگيرندگان
در انسانيقدرتي هر كه مينگرند ديد اين با انساني هر به
;باشد بهتر پيش روز از روز هر ميتواند كه دارد خود وجود
;ميدهند بها علمي و ذهني كاركردهاي به
بعدي خلاقيتهاي براي ميشود مبنايي ميدهند كه آموزشي هر
;دانشآموزان
كهچيزهاي دارد توان آنقدر بچهها ذهن كه دارند اعتقاد
اگريادگيرندگان ادبيات ، در حتي كند ، كشف را مختلفي
كشف يك خود اين نشنيدهايم ، زمان اين تا كه بگويند جملهاي
است
ميدهند ، بهتفكربها نميدهند ، بها بهحافظه معلمان اين
غيرحرفهايها عكس بر درست
و بهخودخواستن را آنها هستند ، بچهها خودجويي محرك
واميدارند خودآموزي
در تصرف و دخل كه است اين معلمان اينگونه خاص ويژگيهاي از
و تجزيه و چرايي و چون به يعني ميدانند ، مجاز را آموختهها
ميدهند بها آنها تحليل
ميگردند مغزها نوجويي دنبال به
مدارند شاگرد
هستند بچهها وخودكوشي شيفتهخودجوشي
قرارميگيرند آنها كنار در راهنما عنوان به فقط خودشان
اطراف ، چيز همه ميكنند ، استفاده و ميگيرند كمك ابزار از
است آموزشي ابزار آنها براي
به ميكنندو توجه دانشآموزان علاقههاي و استعدادها به
ميپردازند وپويندگي ترويججويندگي
بشر علميكه يعني هست ، كه آنچه به احترام آنها فلسفه و
باشد ، بايد كه آنچه درباره تفكر و است آورده بدست تاكنون
.هست باشد ، بايد ولي نيست ، كه آنچه يعني
معلمان بيشتر ، بودجه صرف و سرمايهگذاري با كه آن اميد به
و شوند سپسحرفهاي و كنند تغيير و بگيرند ياد خود اول ما ،
تغيير كه بگيرند تاياد بدهند ياد خود فراگيران به آنگاه
...كنند
علمينقشتكنولوژي نشست در رووف علي سخنراني از چكيدهاي
معلم بزرگداشت هفته با همزمان يادگيري در آموزشي
چگونه
;بخوانند دانشآموزان
بدهيم؟ امتحان
امتحانات در دانشآموزان موفقيت براي كارشناسي توصيههاي
سوم ماهه سه
جزء ميكنيد فكر كه را پرسشهايي امتحان ، از قبل شب
آنها به خود ذهن بكوشيددر و كنيد مطرح بود ، خواهد امتحان
سوال وطراحان آموزگار جاي به را خود يعني;دهيد پاسخ
بگذاريد
آن روشهاي و دادن امتحان
باامتحان انواعبرخورد -الف
از قبل شب نخواندهاند ، درس اصلا كه دانشآموزاني -1
منتظر كنند ، آنكهمطالعهاي بدون و ميكنند خيالبافي امتحان
هستند ، امتحان تعطيلي آتشفشانبراي و توفان همچون يكحادثه
و نميآورند دست به موفقيتي كمترين ايندانشآموزان
.است آنها به مربوط نمرات پايينترين
در نكشيدهاند ، زحمت تحصيلي دوره طول در كه دانشآموزاني -2
درسهاي همه شبه يك كه ميگيرند تصميم امتحان ، از قبل شب
كتابها خاك و گرد افراد ، اين.كنند مطالعه را شده انبار
يا و فراوان دلهره و ترس با امتحان شب در و ميكنند پاك را
شايد دانشآموزان اين.ميكنند آماده را خود فراوان خستگي
بيشتر ولي آورند ، بدست متوسط از بالاتر نمرهاي بتوانند
.است متوسط به نزديك آنها نمرات
ميكنند ، شب مطالعه بابرنامهريزي كه دانشآموزاني -3
اين بار ، اولين براي نه ولي.ميخوانند درس هم امتحان
مرور و بازبيني را درسي كتابهاي و يادداشتها دانشآموزان ،
ميزنند ، حدس را بعد روز احتمالي پرسشهاي آنها.ميكنند
شركت درباره و ميآورند خاطر به را قبلي شده آموخته اطلاعات
اين از برخي.ميكنند اطمينان احساس بعد روز آزمون در
خوانده كهمجلهاي ميكنند پيدا فرصت قدر آن حتي دانشآموزان ،
بهترين دانشآموزان اين.كنند نگاه تلويزيون به حتي يا و
كدام جزو شما.ميگيرند را نمرهها بالاترين و امتحان نتيجه
!هستيد؟ افراد اين از دسته
امتحان در آمادگي براي گام به گام برنامه -ب
ميكنند امتحان مطالبي چه از بپرسيد خود آموزگار از -1
امتحان جزء كه مطالبي مطالعه صرف را خود وقت و
.نكنيد نيستند ،
يك) است چگونه شكلامتحان كه بپرسيد خود معلم از -2
(...و غلط و درست تشريحي ، جوابي ، چند جوابي ،
و اشارهها به ازامتحان ، قبل هفتههاي و روزها در -3
و مشخص را مهم نكتههاي و كنيد توجه معلمان تاكيدهاي
.كنيد علامتگذاري
همچون بزرگ امتحان يك شركتدر جهت شدن آماده براي -4
اين.كنيد برنامهريزي وكنكورها خاص مدارس ورودي نهايي ،
:است زير شرح به برنامهريزيها
بخوانيد را يادداشتها و مطالعهكنيد را نخوانده درسهاي -
.بگذاريد ميان خوددر معلم با را مهم نكتههاي و
و دهيد قرار بررسي مورد قبليرا امتحانهاي ورقهاي كليه -
بيشتري تلاش داشتهايد ، اشكال كه مبحثي يا سوال درهر
.كنيد
را آنها و هماهنگ مطالب رابا خودتان كلاسي يادداشتهاي -
.كنيد مقايسه هم با
دوستان يادداشت از بااستفاده را ناقص يادداشتهاي -
.كنيد تكميل همكلاسي
فراهم را آموزشي وسايل كليه امتحان ، از قبل هفته يك -
جزء مطالب چكيده و مهم نكتههاي فهرست درس ، خلاصه.آوريد
.هستند شدن آماده براي ضروري وسايل
صرف نهايي آمادگي رابراي امتحان از قبل شب دو -
.كنيد
را خود فكر بتوانيد تا جمعباشد شما حواس فرصت اين در
انديشه نكته هر در.كنيد متمركز امتحاني مهم مطالب درباره
.بخوانيد دقت با است ، شده تاكيد برآن كه را مطلبي يا و
جزء ميكنيد فكر كه را پرسشهايي امتحان ، از قبل شب -
آنها به خود ذهن در بكوشيد و كنيد مطرح بود ، خواهد امتحان
سوال وطراحان معلمان جاي به را خود دهيد ، يعني پاسخ
.بگذاريد
.خوببخوابيد امتحان ، از قبل شب -
.كنيد مرور را خلاصهمطالب آرامي به امتحان روز -
.امتحانبرويد جلسه به زودتر كمي -
خود همراه امتحان در شركت براي را لازم وسايل تمامي -
.ببريد
(ثلث امتحان مثل) امتحانهايسادهتر در شركت براي -
.كنيد فشردهتراجرا شكل به را بالا مراحل
انجامآزمون و جلسه در شركت -ج
توصيههاي آزمون ، انجام ونحوه امتحان جلسه در شركت براي
:بسپاريد خاطر به را زير
از قبل -برويد20 جلسهامتحان به مجهز و موقع به -1
فكرتان و بگذاريد كنار را جلسه ، يادداشتهايتان به رفتن
.كنيد متمركز را
پلكهايتان لحظههايي براي خود ، جاي برسر نشستن از پس -3
.راببنديد خود چشمان و بگذاريد هم روي را
را مشخصاتي و درس نام نامخانوادگي ، و نام ورقه ، روي -4
.بنويسيد است ، شده خواسته شما از كه
به دقت با كرديد ، رادريافت امتحاني برگه وقتي -5
.فرادهيد گوش خود آموزگار يا و مراقبين توصيههاي
از آنچه از تا بخوانيد بهدقت را امتحان رهنمودهاي -6
مهم نكتههاي زير.كنيد اطلاعپيدا است ، شده خواسته شما
تا بخوانيد سوم و باردوم براي را آنها و بكشيد خط
نظر در را آزمون ، دستورالعملها مدت تمام بتوانيددر
:است مهم زير نكات خصوص ، اين در.باشيد داشته
يا دهيد جواب بايد را يعنيهمه) سوالات انتخاب نحوه -
.(دارد انتخابي سوال
جوابي چهار كشيدني ، خط علامتزدني ، تشريحي ، ) پرسشها شكل -
(...و
چركنويس ، كاغذ از ميتوانيد يعني) آموزشي وسايل -
كنيد استفاده...و كش حساب ، خط ماشين لغات ، يادداشت ، فرهنگ
(يانه؟
برنامهريزي و بندي خودتقسيم براي را آزمون وقت -7
.كنيد
طراح اصلي انديشه با تا مروركنيد را پرسشها همه اول -8
.شويد آشنا او نظر مورد جوابهاي و
سادهترينسوالات به ابتدا يكساناست ، سوالات نمره اگر -9
.دهيد پاسخ
آنخط اصلي كلمات زير و باربخوانيد سه را پرسش هر -10
.بكشيد
ياناكافي غلط جواب و كاملنميدانيد را پاسخي اگر -11
.بنويسيد ميدانيد چه نميكند ، هر كم شما نمره از
پاسخ كه سوالهايي به و مروركنيد بار چند را ورقه -12
.بدهيد جواب ندادهايد ،
.كنيد كنترل و مرور رادوباره شده داده پاسخهاي -13
مقرر وقت از زودتر جلسه ، از شدن خارج امتحان ، آفت -14
با را دقيقهاي مثلا 30 وقت شما آموزگار كه بدانيد.است
به دقيقه در 10 شما اگر و كرده طراحي دقت و محاسبه
.داشت خواهيد اشتباهاتفراواني قطعا دهيد ، سوالاتپاسخ
ورقه تصحيح از بعدپندبگيريد خود اشتباهات از -15
و كنيد فكر خود خطاهاي به بخوانيدو دقت با را آن امتحاني
.باشيد خود تكميليادگيري و اشتباهات آن رفع درصدد
از غير به) داريد رانگه خود امتحاني ورقههاي -16
عهده به اوراق كهنگهداري سال آخر و نهايي امتحانات
(.مدرسهاست
خدمات ارائه نحوه آئيننامه
مدارس در برنامه فوق آموزشي
شد اعلام كشور سراسر دولتي
ارائه چگونگي پرورش ، و آموزش وزارت:فرهنگي علمي سرويس.
سال از كه را دولتي مدارس در برنامه فوق آموزشي خدمات
آمد ، درخواهد اجرا به كشور سراسر مدارس در آينده تحصيلي
.كرد اعلام
ماده اجراي در پرورش و وزارتآموزش عمومي روابط گزارش به
مصوبه اساس بر و وپرورش آموزش شوراهاي تشكيل قانون 11
خدمات ارائه آييننامهنحوه و پرورش و آموزش شورايعالي
بهمنظور و دولتي مدارس در برنامه پرورشيفوق و آموزشي
مدارس كيفيت ارتقاء در مردم مشاركت بيشتر هرچه توسعه
انجمن و مدير پيشنهاد با ميتوانند مدارس اين كليه دولتي ،
پرورش و آموزش شوراي تاييد و مدرسه مربيان و اولياء
اين مديران همچنينشوند آييننامه اين مشمول شهرستان
افزايش و مدارس مناسبتر اداره منظور به هستند مجاز مدارس ،
فوق پرورشي و آموزشي خدمات ارائه به نسبت فعاليتها ، كيفيت
وجوه و مردمي كمكهاي محل از را آن هزينه و اقدام برنامه
وجوه ضمن در.تامينكنند برنامه فوق خدمات ارائه از حاصل
مدرسه حساب به بايد برنامه ، فوق خدمات ارائه براي دريافتي
.شود واريز
درصد معادل 30 مدرسهحداكثر هر در گزارش ، اين براساس
برنامه فوق فعاليتهاي هزينه تامين امكان دانشآموزانكه
اولياء انجمن تاييد و آموزشي واحد مدير نظر با ندارند ، را
پرورش و آموزش وزارت كه ضوابطي براساس و مدرسه مربيان و
.شوند برخوردار تخفيف معافيتيا از ميتوانند ميكند ، مشخص
و تكميلي جبراني ، دروس شامل برنامه فوق آموزشي خدمات
فعاليتهاي شامل برنامه فوق پرورشي خدمات و آموزشي تقويتي
گروهي فعاليتهاي و بهداشتي ورزشي ، هنري ، فرهنگي ،
براي مرتبط و ضروري نيازهاي تامين و بوده دانشآموزان
.است بلامانع درآمدهايمذكور محل از برنامهها اين انجام
و مدير پيشنهاد برنامهبا فوق فعاليت نوع همچنينانتخاب
وشركت ميگيرد انجام مدرسه شورايمعلمان تاييد
فوق كلاسهاي فاقد آنان مدرسه همجواركه مدارس دانشآموزان
و آموزش اداره كه وضوابطي شرايط رعايت با است ، برنامه
.است بلامانع ميكند ، تعيين منطقه پرورش
و ورودي آزمون هرگونه برگزاري:است آمده آييننامه اين در
مشمول مدارس در ثبتنامدانشآموزان براي معدل شرط تعيين
برابر ثبتنامدانشآموزان و نيست ، مجاز اينآييننامه
ابلاغ پرورش و آموزش وزارت ازطريق كه نام ثبت دستورالعمل
.شد خواهد انجام ميشود ،
مردمي نمونه مدارس آييننامه ، كليه اين تصويب تاريخ از
و مدرسه كدهنديان ميبم ظثا خودمومنديفرير موظفهستند
مدارس فعاقبله ، كليه و دانسال ظثا ، وشركت بمنرير
خواگ ازلكدهند ه فوق گزارايكليواب ميكند ، آيي نموسابق
تكرش
دانشجويان قرآن مسابقههاي
ميشود آغاز شيراز در فردا
كشور سراسر دانشجويان قرآنكريم مسابقههاي دوره سيزدهمين
شيراز در ماه ارديبهشت وبيستوچهارم بيستوسوم روزهاي
.ميشود برگزار
خبرنگاران جمع در ديروز جهاددانشگاهي فرهنگي معاون احمدي
را مسابقهها از دوره اين برگزاري هدفاز خبر اين اعلام با
به بيشتردانشجويان توجه و ديني باورهاي و گرايشها تعميق
.كرد اعلام قرآن معارف
از بيش مسابقهها از دوره اين مقدماتي مرحله در:افزود وي
نهجالبلاغه و تفسير قرائت حفظ ، دررشتههاي نفر هزار 128
نهايي مرحله دانشجوبه آنها 336 ميان از كه كردند شركت
.راهيافتند
برگزاري حاشيه در:كرد تصريح دانشگاهي جهاد فرهنگي معاون
دو با عترت و قرآن كتاب نمايشگاه مسابقهها از دوره اين
و موضوعاتقرآني با تمبر نمايشگاه كتاب عنوان هزار
.ميشود برگزار نيز قرآني خوشنويسي آثار نمايشگاه
بهعهده مسابقهها از دوره اين قضاوت:داشت اظهار احمدي
اهدا جوايزي برتر نفرات به و بود خواهد بينالمللي داوران
.شد خواهد
فرهنگي ميراث جهاني روز در
برترينهاي معرفي
:ميشود انجام
در نوشتاري آثار و سنتي موسيقي
سنتي هنرهاي
زمينه
و گنجينه جهاني روز بزرگداشت با همزمان:علميفرهنگي سرويس
ترجمه مقاله ، كتاب ، سنتي ، موسيقي برترينهاي فرهنگي ميراث
.ميشود معرفي سنتي هنرهاي زمينه در گذشته سال پژوهشهاي و
ميان از كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
سال در كه ايران محلي و سنتي سيديهايموسيقي و نوارها
به و معرفي مردم به آنها برترينهاي است ، شده توزيع 1376
خواننده و ترانهسرا آهنگساز ، شامل آن ، پديدآورندگان
.شد خواهد اهداء جوايزي
بوده ، شده ضبط نوارهاي داراي كه افرادي گزارش ، اين به بنا
ميتوانند نشدهاند ، آن انتشار به مختلفموفق دلايل به ولي
و گنجينه جهاني روز برگزاري شوراي به را خود نوارهاي
كشور فرهنگي ميراث سازمان مركزي ساختمان در فرهنگي ، ميراث
.دهند ارائه جنوبي زنجان نبش آزادي ، خيابان در واقع
كتابها ، بهترين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان همچنين
زمينه در و سال 1376 در كه را پژوهشهايي و مقالات ترجمهها ،
.معرفيميكند مردم به است ، گرفته صورت سنتي هنرهاي
آثار اين بررسي سرگرم پيش مدتي از كه داوراني آراء براساس
تعلق جوايزي پژوهش و ترجمه تاليف ، بهبرجستهترين هستند ،
.گرفت خواهد
بينالمللي كنگره برگزاري
در ايران آلرژي و ايمونولوژي
اصفهان
و ايمونولوژي بينالمللي كنگره چهارمين:علميفرهنگي سرويس
سه مدت به ماه ، ارديبهشت روزپنجشنبه 24 از ايران آلرژي
به.ميشود برگزار اصفهان پزشكي علوم دانشگاه محل در روز
دكتر عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش
چهارمين دبير و اصفهان پزشكي علوم دانشگاه رضايي ، رئيس
اين اعلام با ايران ، وآلرژي ايمونولوژي بينالمللي كنگره
ازكشورهاي خارجي متخصص هفده كنگره ، اين در:گفت مطلب
متخصصان با همراه ژاپن ، و انگليس آمريكا ، كانادا ،
ارائه را خود مقالات اسلاميمان آلرژيميهن و ايمونولوژي
دكتر را اينكنگره رياست:گفت رضايي دكتر.كرد خواهند
و آسم انجمن رئيس و عالي آموزش و فرهنگ وزير معين ،
علمي مقاله چهارصد كنگره اين در.دارد برعهده آلرژيايران ،
چهار در مقاله دويست:افزود وي.شد خواهد ارائه پژوهشي و
و شده سخنرانيارائه بهصورت و جداگانه بهطور سمپوزيوم ،
:گفت وي.ميشود عرضه پوستر بهصورت نيز ديگر مقاله دويست
در علمي يافتههاي آخرين مبادله كنگره ، اين برگزاري از هدف
ايمني پيوند ، ايمني ، خود بيماريهاي آلرژي ، و آسم زمينههاي
تجارب از استفاده و ملكولي ايمني حاملگي ، ايمني ذاتي ،
ويژهخانوادههاي آموزشي دوره كنگره ، اين در.است متخصصان
حكمي تالار محل در ارديبهشت روز 25 در آلرژي و آسم به مبتلا
خانوادههاي و شد خواهد برگزار اصفهان پزشكي دانشگاهعلوم
از دوره اين در شدهميتوانند ياد بيماريهاي داراي
وآلرژي آسم زمينه در كشور برجسته استادان علمي ديدگاههاي
آموزشي فيلمهاي و اسلايدها دوره ، اين دركنند استفاده
آلرژي و آسم مورد در شركتكنندگان سطحآگاهي ارتقاي براي
.آمد درخواهد بهنمايش
ديدگاه
|
آموزشيايران نظام بر آسيبي زدگي ، شتاب
شناختي حيطههاي ابعاد و سطوح كليه در كافي آگاهي بر مشروط
كسي تنها معلم بيشك كودكان ، رشد منحني با آنها ارتباط و
يادگيري نامطلوب و مطلوب تغييرات روند از كه است
نگاهي با معلمي چنين.دارد آگاهي خوبي به دانشآموزان
به او.است ارزشيابي حال در لحظه هر دقيق ، و ارزيابانه
خود دانشآموز وجود در بايد كه است ارزشهايي يافتن دنبال
زمينههاي كليه در را او رشد مقدمات بتواند تا كند شناسايي
.سازد فراهم پرورشي و آموزشي
ايجاد معلم توانمنديدر اين مرور ، به حالتي چنين در
دانشآموزان فرد فرد مورد در باصراحت بتواند كه ميشود
داشته انساني برعدالت مبتني و صحيح قضاوتي خود كلاس
مورد در كه است معلم حق اين ميرسد نظر به لذا.باشد
نظر از را ايشان صلاحيت و كرده نظر اظهار كلاساش دانشآموزان
اعلام بالاتر سطوح به آنها ارتقاء استحقاق و آموزشي كيفيت
.كند
صفاتي احياي خودمستلزم معلم ، به حقي چنين اعطاي طرفي از
قوانين به نسبت آموزشي جسارت قضاوت ، در آموزشي عدالت:چون
با توام علم آموزشي ، صحيح فرهنگ امتحانات ، آييننامههاي و
به خلاقانه ديدگاهي بالاخره آموزشيو ارزشيابي حيطه در عمل
هر وصف كه معلماست وجود در كودكان يادگيري -فراينديادهي
نوشتاربخشي اين در.ميطلبد را ديگر خودمجالي صفات از يك
منطقهاي هماهنگ حذفامتحانات طرح سوال به پاسخ از
.است شده درج نه؟ يا آري دورهابتدايي
ارائه در كهشتابزدگي ميرسد نظر به چنين اين متاسفانه
و آموزشي طرحهاي از برخي رد و حذف ويا اجرا پيشنهادها ،
يك عنوان به طرح ، يك محاسن و معايب جانبه همه بررسي عدم
را كشورمان پرورش و آموزش نظام سالهاست آموزشي آسيب
سطحي جز پيامدي كه كرده ناگهاني تحولات و تغيير دستخوش
.است نداشته دنبال به انديشي سطحي و نگري
و نامهها آيين بر مادههاييكه و تبصره و اضافه و حذف سيل
حذفامتحانات پيشنهاد ميگيرد ، صورت بخشنامههايآموزشي
نمونه مدارس حذف دورهابتدايي ، در هماهنگ و منطقهاي
سال از معلمانابتدايي روزه يك تعطيلي طرح مردمي ، اجراي
اول به شهريور از 15 مدارس تاريخبازگشايي تغيير آينده ،
طرحها ساير و معلمانابتدايي كلاسي دفاتر تغيير مهرماه ،
بهصورت تحصيلي سال شروع با ساله همه پيشنهادهاييكه و
نيز اجرا و طرح آموزشيكشور نظام در پراكنده موجهاي
.نمونههاست اين از ميشود ،
مشكلات با برخورد در كهآيا ميآيد پيش سوال اين اينجا در
وظيفهمسئولانه آموزشي ، طرحهاي از برخي بعضاشكست و
شكست علت به پرداختن يا ردطرح و حذف ميكند؟ حكم چگونه
به آيا طرحها؟ برروي اصلاحات از پارهاي اجراي طرحهاو
و آموزش سيستم معلولهاي علت به كه نرسيده آن وقت راستي
را ريشه و چيست شكستها اين علت بپردازيم؟ كشورمان پرورش
كرد؟ جستجو بايد كجا در
و طرحها صرف كلانيكه بودجههاي و هزينه اندازه به آيا
شاهد ميشود ، كشور پرورشي آموزشي برنامههاي و مسائل ساير
و عاطفي شناختي ، حيطههاي در دانشآموزان مطلوب تغييرات
هستيم؟ رواني
و نظارت موفقيت ، عللعدم بررسي معلولها ، علت به پرداختن
اصلاحي برنامهريزي طرح ، يك اجراي فرايند پويادر ارزشيابي
در كه است سيستماتيكي علمي بينش طرح ، نواقص رفع براي
.گيرد قرار توجه مورد بايد طرح ، اجراي فرايند مختلف مراحل
مستمر ارزشيابي پويا ، نظارت اصل سه به توجه كه است بديهي
شمار به ضرورت طرح ، يك پوياي اجراي در اصلاحي برنامهريزي و
كشور ، آموزشي سياستگزاران و برنامهريزان چرا حال.ميآيد
يك اجراي و رد حذف ، پيرامون راحتي به و شتابزده اينگونه
.دارد تامل جاي كه است سوالي ميپردازند؟ نظر اظهار به طرح
مديران ، و معلمان ميان در مطالعه و پژوهش روح ترويج عدم
توسط تربيتي علوم محققان تحقيق يافتههاي كاربست عدم
و معلمان ميان را بياعتقادي اين كشور ، آموزشي برنامهريزان
تغييري ، هر مقابل در كه است كرده ايجاد مختلف سطوح مديران
و مقطعي آني ، تغييرات كنار از بيتفاوت و داده نشان انعطاف
.بگذرند پرورش و آموزش شتابزده
باورها ، و كهديدگاهها شناسان جامعه گفته اين به توجه با
وباورهاي ديدگاهها ميسازند ، را جامعه فرهنگيك از بخشي
.ميدهند تشكيل را ما فرهنگآموزشي از بخشي هم آموزشي
هر از بيش ما ، آموزشيكشور نظام امروزه ميرسد نظر به
تفكرات باورهاي و ديدگاهها در نيازمندتحول چيز ،
زماني تا است ، آموزشيكشور برنامهريزان و سياستگزاران
آموزشي باور و ديدگاهها در نوانديشانه وتحولي تغيير كه
برنامهريزان ، سياستگزاران ، بويژه آموزشي ، نظام عناصر كليه
ايجاد كشور آموزشي نظام به نسبت معلمان بالاخره و مديران
آموزشي طرحهاي اجراي نيز و تحولات و تغيير كليه نگردد ،
علمي صحيح پشتوانههاي بر مبتني دقيق اجرايي ضمانت متنوع ،
و داشت را ، نخواهد ميباشد آن بقاء اصل پويايي ، آموزشيكه
رشدافكار براي مناسب بستري كه را حركتهايسطحي زمينه تنها ،
گونه اين هم ، كهمعمولا آورد خواهد بوجود است ، سطحي
فراموشي وبه خاموش سرعت به شتابزده ، و موجي ، مقطعي حركتهاي
.ميشوند سپرده
ميخواهيم چه انجامدهيم؟ بايد چه دادهايم؟ انجام چه
بايد چگونه هستيم؟ چگونه چگونهبودهايم؟ دهيم؟ انجام
باشيم؟ داشته چهميخواهيم داريم؟ چه داشتيم؟ چه باشيم؟
باشيم؟ ميخواهيم كجا و هستيم كجا كجابوديم ، بالاخره و
بايد حركتي ، هر آغاز از قبل ميرسد نظر به كه است سوالاتي
.يافت آنها براي مناسب پاسخي
:كه نرود يادمان
فرداست همان امروز ، و امروز ديروز
آموزگار -فرزاد سارا
|
|