بزرگان ديدگاههاي و قرآن
شيعه
(بخش واپسين) - كريم قرآن ناپذيري تحريف
خرمشاهي بهاءالدين دكتر
خاصهوعامه طرق از كه ثقلين مشهور حديث (الفاحاديث (2
و الله كتاب الثقلين فيكم تارك اني:است استفاضه حد در
من).الحوض علي حتييردا يفترقا لن انهما و بيتي اهل عترتي
و الهي كتاب.ميگذارم گرانبهاباقي يادگار دو شما ميان در
ندارند جدايي همديگر از دو آن استو من بيت اهل كه عترتم
قول به و.(بازآيند من نزد به كوثر كنارحوض در آخرت در تا
اكبر ثقل كه را كتاب قرآن ، تحريف به قول آيتاللهخويي ،
به قول (اولا زيرا.مياندازد اعتبار و حجيت استاز
كهكتاب زيرا.است منزل كتاب به تمسك وجوب عدم تحريفمستلزم
تباه امتاسلام بر [ مدعيان قول به] تحريف وقوع سبب به
ثقلين اخبار خاطرصريح به كتاب به تمسك وجوب ولي ميگردد ،
.است باطل ما جز بهتحريف قول پس.است باقي قيامت روز تا
حجيت از كتاب سقوط موجب بهتحريف قول كه آنجا از ( ثانيا
به قائلان پس.كرد تمسك آن ظواهر نميتوانبه پس.ميگردد
اين براي طاهرين ائمه [ تاييد] امضاء به بايدبايد تحريف
اين امر اين معني و كنند مراجعه ما دست در كتابموجود
تابتوان است ائمه امضاي بر متوقف موجود ، كتاب حجيت استكه
كه ايناست متواتره اخبار اين ظاهر و كرد استدلال آن به
مستقل حجت مياندو از و است امت براي مرجع دو از يكي قرآن
اكبر ثقل كه چرا است ، كتاببرتر است ، واجب آنها به تمسك كه
(عترت) اصغر ثقل حجيت بر فرع حجيتآن نميتواند پس است ،
حديثي باز كه غدير حديث (ب.(231- البيان ، 229)...باشد
قائلان اگر.است شده نقل عامه و خاصه طرق از استو متواتر
ولايت و امامت به تصريح ميگويند بهتحريف
آن پاسخ در.است شده انداخته قرآن از (ع)اميرالمومنينعلي
نصب و غدير واقعه هم و حديث هم كه بايدگفت
خويش جانشيني بر الاشهاد رئوس علي را ، (ع)علي(ص)پيامبر
.است نبوده قرآن در تصريحي چنين براينكه دلالتدارد
احاديثصحيحهاي).قرآن بر حديث (داشتن عرضه) عرض احاديث(ج
مطلق متعارض ، بلكه خبرهاي عرض وجوب به قائل كه داريم
است قرآن آنچهموافق بايد آنگاهكريماند قرآن بر احاديث ،
سورهها كه صورتي در كردو رها را قرآن با مخالف و كرد اخذ
اين نبود ، نقصان از ومحفوظ تحريف از مصون قرآن آيات و
.نميگشت مقرر (ع)بيتطاهرين اهل ائمه سوي از قاعده
نيز و فريقين اجماع قرآن ، تحريف عدم بر سوم دليل (3
شيعه بزرگان.است امروز تا ائمه عصر از شيعه علماي اجماع
و خميني امام و خويي آيتالله تا (چهارم قرن) صدوق شيخ از
ناپذيرفتن تحريف به قائل شيعه بزرگ مراجع و مجتهدان ساير
.كرد خواهيم ياد را آنان از بعضي نظر و نامبودهاند قرآن
با منافي تحريف كه چرا است قرآن اعجاز چهارم دليل (4
ضايع قرآن معاني تحريف ، با زيرا است قرآن بودن معجزه
معني مدار داير كه است بلاغت و فصاحت اعجاز مدار و ميگردد
است شده هم تحدي آن براي كه قرآن بودن معجزههستند لفظ و
شرط به خوردهاند ، شكست تحدي اين در مخالفان و معارضان و
حق به استناد قابل آن تمامي اينكه و آن تماميت و كليت حفظ
است مسلمانان معتقدات جزو امر اين و است درست باشد تعالي
تفصيل براي) است نبوي و الهي جاودانه معجزه قرآن كه
.(القرآن 37041 التحقيق ، 47صيانه
(ع)ائمهطاهرين زيرا است اماميه شيعه نماز پنجم دليل (5
در حمد بعداز را كاملهاي سوره قرائت اماميه فقهاي و
واجب روزانه پنجگانه نمازهاي از نماز هر دوم و اول ركعت
از چيزي بهنيافتادن اماميه اعتقاد از حاكي اين و ;ميدانند
نميتوانند تحريف قائلانبه آنكه بيشتر توضيح.است قرآن
.بدانند مجزي و جايز تحريفاست محتمل كه را سورهاي قرائت
از ترخيص اين پس.ميخواهد برائتيقيني يقيني ، اشتغال زيرا
است قرآن در تحريف وقوع عدم دليل فينفسه خود (ع)ائمه سوي
.البيان) ميشد مكلف هر واجب نماز كردن مستلزمضايع گرنه و
(التحقيق480.233234
ازضروريات امر اين و است قرآن تواتر ضرورت ششم دليل (6
از آن آيات و سورهها و بخشها همه و قرآن مجموع كه است دين
به مسلمانان طبقات درجميع و قرون و اعصار طي در رسالت عهد
باب در مدعيان آنچه و شدهاست قرائت و نقل متواتر نحو
كلي طور به قرآن پذيرفتن ياتحريف عبارات بعضي قرآنيت
.القرآن صيانه).است [ غيرمتواتر] واحد خبر ميگويند
. (التحقيق460.3335
پيامبر خارقالعاده اهتمام محققان ، از بعضي (و 8 7
را قرآن بودن مجموع نيز و قرآن جمع و حفظ در را صحابه (ص)
كه (نبود بينالدفتين مدون آنكه ولو) (ص)پيامبر عهد در
.ميدانند تحريف عدم اثبات ادله جزو.است تاريخي واقعيت يك
(50 تحقيق ، 49)
را آن بيان بهترين كه است عقلي دليلي نهم ، دليل (9
و است داشته عرضه مقامه ، اعليالله طباطبايي ، علامه
عدم به قاتلان يعنيدلايل بخش ، اين آغاز از پيش بلافاصله
.كرديم نقل تحريف ،
شرح اين به.است تاريخي -عقلي دليل يك دهم دليل (10
هر بود ، محرف ماست ، دست در كه است همين و آمده عثمانفراهم
را آن تصحيح [ و كند اعتراض] كه بود واجب (ع)علي بر آينه
تغييراتي همچنانكه.دهد قرار خويش حكومت برنامه صدر در
از كمتر آنها زبان و بود داده سنتپيغمبر در عثمان كه را
خويش حكومت اعلامبرنامه اولين وقت در بود ، قرآن تحريف
از عثمان كه را تيولهايي چنانكهفرمود:كرد يادآوري
به چند هر گرفت ، خواهم پس است ، بخشيده بيتالمالمسلمانان
(تفسير ، 95 قانون).باشيد داده غلامان خريد و زنان مهريه
و تهيه هيات استكه اين ديگر موتده قرينه يا دليل (11
كه را قرآني كلمات از بسياري [ عثماني]امام مصحف تدوين
قواعد برخلاف.باشد بيشتر فقره صد از آنها تعداد شايد
صحيح ولي جسورانه تعبير به حتي و نوشته عربي درست املاي
بااغلاط كتابت تفاوت اين و.شدهاند املايي مرتكباغلاط
صاد با جا يك و سين با جا يك را فيالمثليبسط كه املايي
رسم در نوشتهاند صورتمصيطر به را يامسيطر.نوشتهاند
يا.است مانده محفوظ تاكنون عينا و شده وارد عثماني
قرآني سوره از 114 سر 113 بر را بسماللهالرحمنالرحيم
توبه سوره سر بر وحي ، از تبعيت به و حق به ولي نوشتهاند
يا.كردهاند ياد مفسران را آن دلايل كه ننوشتهاند برائت يا
قرآن بر آن معناي و رمز هم هنوز كه را ياكهيعص الر
كشف غيرمسلمان و مسلمان اسلامشناسان و مفسران و پژوهان
است ، نگرديده عرضه آنها توجيه در مقبولي نظريه و است نشده
و اجتهاد و قياسي اصلاح گونه هيچ و كردهاند كتابت عينا
بزرگ فقهاي از بعضي بعدها چنانكه.نداشتهاند روا را تصرفي
عثماني رسمالخط يعني رسم حفظ حنبل احمدبن و مالك جمله از
.دانستهاند واجب را
چون:قرآن ناپذيرفتن تحريف در شيعه بزرگان نظرات و آراء
قرن از شيعه بزرگان آراء نقل و است طويلالذيل مبحث اين
به فقط نيست مقاله اين گنجايش در امروز تا چهارم و سوم
پايان در و ميشود اشاره بزرگان از بعضي قول منبع و نام
در كمتر است ممكن كه معاصر بزرگ مجتهدان از فتوا چند
نخستين (ميگردد10 عرضه باشد ، شده مطرح ديگر كسب و مقالات
م 381) صدوق شيخ از تحريف از قرآن مصونيت باب در صريح قول
مفيد شيخ (الثلاثون20 و البابالثالث الاعتقادات ، ) است (ق
علم مرتضي شريف -9530-المقالات ، 93 اوايل در) (ق م 413)
را بيانات متينترين و جامعترين از يكي كه (ق م 436) الهدي
تماما كه اولي ، طرابلسيات مسائل در دارد ، زمينه اين در
شيخ (است40 شده نقل طبرسي ، 1/15 ، مجمعالبيان مقدمه در
(ق م 548) طبرسي شيخ (تبيان ، 1/350 در) (ق م4600) طوسي
م) طاووس سيدبن (الفنالخامس60 مجمعالبيان ، 1/15 ، در)
م) حلي علامه (سعدالسعود ، 144 ، 192 ، 26770 در) (ق 664
صيانهالقرآن ، در نقل) المهناويه اجويهالمسائل در (ق 726
در) (ق م 993) اردبيلي محقق (التحقيق ، 1580:47
قاضينورالله (البرهان ، 2/21890 و مجمعالالفائده
(امامت مبحث در مصائب ، النواصب ، در) (ق م 1019) شوشتري
شيخ(صيانهالقرآن ، 59100:درآلاءالرحمن ، 1/25 نقل)
صيانهالقرآن ، :نقلدرآلاءالرحمن ، 1/26) (ق م 1031) بهايي
صافي ، تفسير در) (ق م 1090) كاشاني فيض ملامحسن (50110
حر شيخ (الوافي ، 2/273274120:المقدمهالسادسه 34 ،-1/33
جعفر شيخ (المهمه ، 166130 الفصول در) (ق م 1104) عاملي
از القرآن كشفالغطاءكتاب در) (ق م 1228) الغطاء كاشف
محمد) حجه (هشتم ، 298299 و مبحثهفتم الصلاه ، كتاب
كه تفسيرشآلاءالرحمن مقدمه در) (ق م 1352) بلاغي(جواد
تحريف نفي در موجز نوشتههاي وپربارترين جامعترين از يكي
اعيان در) (م 1371ق) عاملي امين سيدمحسن (است150
در) (ق م 1373) كاشفالغطاء محمدحسن(الشيعه ، 1/41160
و مشهور و گرانقدر است كتابي كه اصولها ، 133 ، اصلالشيعهو
دست به را اثناعشريه اماميه شيعه عقايد و آراء لباب لب
اجماعيشيعه را قرآن تحريفناپذيري به قول آن در و ميدهد
در) (ق م 1381) شرفالدينعاملي سيد(است170 كرده ياد
(جارالله ، 2837180 موسي اجويه المهمه ، 163 ، الفصول
تفسير درمقدمه) (ش م1352) شعراني ابوالحسن آيتالله
(سعادت ، 2528190 راه يا اثباتنبوت:منهجالصادقين ، 15
:الميزان ، 12/106137 در) (ق م 1402) طباطبايي علامه
(ش م1340) بروجردي آيتالله (بعد200 به مهرتابان ، 206
آيتالله بزرگ ، مصلح فقهي روش به مقالهنگاهي در)
شماره پژوهش آينه در شكوري ، ابوالفضل نوشته بروجردي ،
نقل فتوايايشان كه (ش م 1349) حكيم آيتالله(1307210
(ق م 1395) ميلاني هادي سيدمحمد آيتالله (شد220 خواهد
م1368) خميني امام (شد230 خواهد نقل فتوايايشان كه
:سبحاني ، 2/165 قلمآيتالله به تقرير تهذيبالاصول ، در) (ش
(ش م1370) خويي آيتالله (درصيانهالقرآن ، 70240 نقل و
و تحريف شبهه رادر رسالات جامعترين و بهترين از يكي كه
عنوانصيانهالقرآن تحت است نگاشته قرآن مصونيت اثبات
فتواي و:تفسيرالقرآن ، 215254 في البيان در منالتحريف
آيهالله (شد250 خواهد نقل نيز ايشان قاطع و كوتاه
شد اشاره و نقل آنچه.(صيانهالقرآن ، 6365 در) گلپايگاني
ارجمند كتاب سه در.بود شيعه بزرگان از عدهاي نام فقط
و معرفت هادي محمد استاد اثر منالتحريف ، صيانهالقرآن
حجهالاسلام اثر عنالقرآنالشريف ، فينفيالتحريف التحقيق
رسول اثر كدويهتحريفالقرآن ، ) ميلاني حسيني سيدعلي
و نام مجموعا (قرآن تحريف افسانه:فارسي ترجمه)جعفريان
به قائل صريحا كه شيعه اعلام از نفر پنجاه از بيش راي
.است شده نقل هستند ، قرآن تحريفناپذيرفتن
كه شيعه پژوهان قرآن از يكي:معاصر بزرگ مجتهدان فتواي
با همراه و كرده ترجمه شيوايي انگليسي به را كريم قرآن
نفي به ترجمهاش مقدمه در است ، داده انتشار روشنگري حواشي
از پس و است پرداخته اثناعشريه اماميه شيعه از تحريف تهمت
مراجع و مجتهدان از تن سه از مستوفا ، و محققانه بحثي
با را ايشان صريح فتواهاي متن و كرده استفتا معاصر تقليد
اين نص اينجا در.است كرده درج اثر همان در عكسي چاپ
.حكيم آيتالله فتواي (ميشود10 نقل فتاوي
و الصلاه و ربالعالمين الحمدلله.بسماللهالرحمنالرحيم
الهالطيبين و محمد والمرسلين الانبياء السلامعلياشرف
راي بعد و.اجمعين علياعدايهم الدانم اللعن و والطاهرين
از مسلمين نوع و فريقين علماء عقيده محققينو بزرگان
جمع و سور و آيات ترتيب كه است آن بر تاكنون اسلام صدر
قائل بزرگان.ميباشد دست در فعلا كه [ است] نحوي به قرآن
محسنالحكيم اشرف ، نجف ازنيستند و نبوده تحريف به
انگليسي ترجمه مقدمه از نقل).ق ذق 1383 الطباطبايي ، 23
:خويي آيتالله فتواي (مجيد ، 5920 قرآن از علي ميراحمد
در و است خرافات از تحريف به قولبسماللهالرحمنالرحيم
هيچگونه است متداول مسلمانان بين در فعلا كه مجيد قرآن
متعرض مفصلا تفسيرالبيان در را مطلب اين و نشده تحريفي
رمضان شهر تاريخ 12 به اشرف ، نجف.شود مراجعه شدهام ،
از نقل).الموسويالخويي ابوالقاسم.هجري سال 1383 المبارك
(مجيد ، 6130 قرآن از علي ميراحمد انگليسي ترجمه مقدمه
و الحمدالله.بسماللهالرحمنالرحيم:ميلاني آيتالله فتواي
سوال مورد كه تحريف به راجع اصطفي ، عبادوالذين علي سلام
گونه هيچ قرآن در:مينمايم بيان قطع طور به شده واقع
الفاظ تغيير به نه و نقيصه به نه و زياده به نه تحريف
شده ، برده نامي تحريف از روايات بعض در اگر و نشده ، واقع
باطله تاويلات و توجيهات و آراء به معني تغيير منظور
شنيده يا ديده آنچه و.عبارات و الفاظ تغيير نه ميباشد ،
خالده معجزه اين از سور و آيات اسقاط در روايتي از ميشود
دليل سور و آيات آن خود و است ضعيف و مجعول همانا خاتميه ،
كتاب در كه سوره دو مثلا بودنشان ، ساختگي بر هستند روشني
ديگر كتاب در يا المذاهب دبستان در كه سورهاي يا اتقان
كريم قرآن به عرضه را آنها بصير و خبير شخص هر شده ، نقل
بعلاوه.ديد خواهد بديهي را آنها بودن باطل و مجعول.بدارد
بعضي آنچه و است نگفته احدي را زيادتي كريم قرآن در آنكه
توجه با.گفت نتوان هم را آن است نقيصه كه كردهاند توهم
فرمود و قرآنه و جمعه علينا فرمودان كه خداوندي تعهد به
لامن و يديه بين من فرمودلاياتيهالباطل و لحافظون واثاله
دارد ، معني اين بر دلالت كه ديگر آيات همچنين و خلفه
ديگر متقنه براهين و علميه جهات و ملاحظات همين به بالجمله
و مفيد شيخ مانند اول ، صدر از اماميه شيعه بزرگ علماء
عن خلفا بزرگان ، سائر و طبرسي شيخ و طوسي شيخ و سيدمرتضي
كه است همان عقيدهشان و نمودهاند تحريف عدم به تصريح سلف ،
كه اعتقادات كتاب در است فرموده صدوق شيخ المحدثين رئيس
:است اين عبارتشان و نوشتهاند اين بر قبل سال هزار از بيش
محمد نبته علي تعالي انزلهالله الذي القرآن ان اعتقادنا
ايديالناس في ما و الدفتين مابين هو.واله عليه صليالله
اليناانا نسب من و:ميفرمايد اينكه تا.ذلك باكثرمن ليس
به و كند تامل هركس والحاصل كاذب فهو ذلك اكثرمن انه نعول
از را مسلمين اهتمام تاريخ و نمايد مراجعه براهين و ادله
قرآن تعلم و تعليم و حفظ و ضبط در آن از بعد و نبوت عصر
كلمه يك است محال كريم قرآن از كه ميكند يقين كند ، مطالعه
آن صدق به ظن و بيند روايتي كسي اگر وباشد شده اسقاط
منالحق لايغني استوانالظن كرده خطا و اشتباه كند پيدا
.[ ق] رمضان1383 شهر.الميلاني محمدهاديالحسيني.شيئا
|