تربيت مستقل كودكاني چگونه
كنيم؟
متنوع بسيار كودكان اجتماعي رواني ، جسمي ، ذهني ، نيازهاي
به انديشيدن و نيازها اين تبيين و شناختن است پيچيده و
است فراوان اهميت آنهاداراي
باانضباط ، خجالتي ، استترسو ، كودكي شده سركوب كودك
شهرها تمام در اورا.مطيع و راه به سر حرفشنو ،
كلاسي ميز سالهاپشت او.يافت ميتوان وكوچهها خيابانها
مينشيند ملالانگيز درمدرسهاي كسلكننده
و اعم طور به كودكان تربيت و آموزش براي ما حاضر عصر در
ميكنيم ، مصرف زيادي پول و انرژي اخص ، طور به فرزندانمان
به كودكاني تربيتي آموزشو مسئولين و مربيان مادر ، و پدر
به كمك جهت روشهايمفيدتري كردن پيدا جستجوي جواناندر ويژه
.هستند پرورش آموزشو امر
درس ميكنند گوشزد بهكودكان پيوسته مادرها و پدر
فراهم تسهيلات آنها بگيرندبراي بيست نمره و خوانند ب
و فنون يادگيري جهت مختلف موسسات به را آنها ميكنند
را آنها گزاف مبالغي باصرف ميفرستندو گوناگون هنرهاي
ديگر مختلف گذراندندورههاي و مختلف زبانهاي براييادگيري
آنكه حالفراهمآورند برايشان بهتر تاآيندهاي ميفرستند
بااجبار كه باشند داشته توجه امر بهاين بايستي والدين
درستي روش فرستادن كلاسها دراينگونه حضور براي را كودكان
خوشبختي و شادماني بايد پرورش و آموزش هدف كه چرا نميباشد
دانشآموزي اگر.باشد آزاد بايد درس كلاسهاي باشد ، كودكان
به مجبور را او نبايد شود حاضر كلاسها اينگونه در نخواهد
بيش اومن براي و است اصولاخودخواه كودك.كرد كار اين
اين كه بپذيرند بايد مادرها و پدر و است مهم چيزي هر از
و لازم كاملا كودك تكامل و رشد مراحل پيشرفت جهت خودخواهي
آنها تخيل نيروي كودكان آزادگذاردن با بايد.است ضروري
انساني هر زيرا ، داد راپرورش آنها خلاقيت و كرده راتقويت
آفرينش و خلاقيت به خود ، نياز از شادماني و رضايت براياحساس
.دارد
ميتواند بزرگترها دخالت و تدريس روش آموزشي ، محيط اگرچه
ظرفيت و هوش ولي باشد داشته كودكان تكامل در را مهمي نقش
ميبايستي كهوالدين است مهمي بسيار امر نيز علاقهكودك و
از را توقعاتخود و انتظارات و بگيرند درنظر نيز را آنها
تنظيم شده ذكر دروني و بيروني عوامل اساس بر كودكانشان
ناديده را شده ياد عوامل از كدام هر والدين اگر.نمايند
انتظار كودكانشان از خودشان آنچه اساس بر فقط و بگيرند
انتظار آنان از آنچه به تنها نه نمايند ، رفتار دارند
باشد ميتوانست كودكشان آنچه از بلكه رسيد نخواهند دارند
داشته توجه والدين پس آورد خواهند عمل به جلوگيري نيز
توان اساس بر كودكانشان از را خود انتظارات سطح كه باشند
آنها خود كه نيرويي و توان و دارد كودك خود كه نيرويي و
كودكاني تا هماهنگسازند دهند قرار اختيارشان در ميتوانند
.باشند داشته كارآمد و شاداب
.ميآيد بوجود والدين ندانمكاريهاي از كودكان رواني مشكلات
روابط.كنند مجازات را فرزندانشان نبايد مادر و پدر
برابري اصل بر بايستي فرزندان و والدين ميان خانوادگي
آينده نگران شديدا نبايد والدين و شود پايهگذاري
ارزشهاي براي احترام با آينده نسل زيرا باشند فرزندانشان
بيعدالتيها با و نموده پيدا زندگي جهت تازهاي راههاي جديد
يابند پرورش آزاد و مستقل بايد كودكان.كرد خواهند مبارزه
هميشه آنها رواني نيروي تا ميكند كمك استقلال و آزادي زيرا
مرجطلبي و هرج و آزادي بين البته.بماند باقي پرشور و گرم
فرزندانشان با كه مادرهايي و پدر.دارد وجود زيادي تفاوت
فرزندانشان برده كه آنهايي و ميكنند رفتار بردگان مانند
در تفريط و افراط پس.است وارد انتقاد اندازه يك هستند
شيوه بهترين اعتدال بود خواهد مضر دو هر گذاشتن ، آزاد
.است تربيت
كودكآزاد و شده سركوب كودك
باانضباط ، خجالتي ، استترسو ، كودكي شده سركوب كودك
خيابانها شهرها تمام در را او.مطيع و راه به سر حرفشنو ،
در كلاسيكسلكننده ميز پشت سالها او.ميتوانيافت كوچهها و
پشتميز ميشود بزرگ وقتي و ملالانگيزمينشيند مدرسهاي
.ميشود مشغول كارخانهاي در ويا نشسته ملالانگيزتر ادارهاي
همرنگ ميخواهد و كرده اطاعت اقتداري و قدرت نوع هر از او
تمام و دارد وحشت انتقادي نوع هر از او.باشد جماعت
قبول پرسشي هيچ بدون دادهاند آموزش او به كه را چيزهايي
سرخوردگيهايش و ترسها عقدهها ، تمام خود نوبه به و كرده
.ميكند منتقل فرزندانش رابه
رواني نابسامانيهاي بيشتر كه ميكنند ادعا روانشناسان
تمام بر و بوجودميآيد آنها زندگي اوليه پنجساله در كودكان
كودك روانشناسان ، سركوبي اعتقاد بهاثرميگذارد آنها عمر
اين بر بزرگسالان.زودتر هم شايد ميشود شروع تولدش بدو از
نوعي به را كودك بايد خود راحتي و آرامش براي كه باورند
و مطيع هميشه و نشده بزرگسالان مزاحم كه كرد تربيت
كودك كه ميبينيم را مادراني اوقات گاهي.باشند فرمانبردار
و پدر از خيلي.ميكنند تنبيه خوردن زمين دليل به را خود
كوچكترين براي.ندارند خوبي روابط فرزندانشان با مادرها
آنها ميدهند ، انجام ديگران مقابل و اجتماع در كه اشتباهي
در همسايهها و آشنايان قضاوت از زيرا ميكنند مجازات را
اگر كه حالي در.ميكشند خجالت يا ترسيده فرزندانشان مورد
به كرد ، ميبايستي تربيت مستقل و آزاد را كودك باشد قرار
كودك براياينكه.داشت اعتقاد طبيعتكودك بودن خوب
دوراننوزاديفعاليتهاي از بايستي شود آزادبزرگ و مستقل
است اينحرفاين معناي.نكرد محدود را روانياو و جسمي
اينكه نه و بخورد شير شد گرسنه موقع بتواندهر نوزاد كه
او نبايد.كرد تعيين او به دادن غذا براي را معيني ساعات
بودن تميز يا و رفتن راه به مجبور مقرر موعد از زودتر را
او نبايد هرگز صورت هر در.نمود نكردن ادرار شلوارش در و
كه كند احساس پيوسته بايد نوزاد.زد كتك و كرده دعوا را
شايد اينها تمامميكنند محافظت او از و دارند دوست را او
از بيشماري تعداد ولي باشد همگان قبول مورد و طبيعي
هستند ، كودك استقلال و آزادي فلسفه پيرو كه والدين
چهار كودك آنهابه كنند درك سادگي به را آن نميتوانند
انجام دلشميخواهد كه كاري هر اجازهميدهند خود ساله
پرت طرف وآن طرف اين به را خانه وسايلمختلف مثلا دهد
از عدهايديگر.بشكند را منزل ولوازم شيشهها.كند
ساعت در را دوسالهشان كودك كهنبايد ميكنند فكر والدين
لطمه كودك طبيعت به ميكنند فكر كه چرا بخوابانند معيني
وقت هر تا دارد حق كودك:ميگويند آنها.ميشود وارد
خواهد خودش شد خسته كه زماني و بماند بيدار ميخواهد
با نميتواند دوساله كودك يك كه نميدانند آنها.خوابيد
خواب ساعت از چه هر كند رابيان خوابيدن به نياز كلمات ،
حاضر و شده وبدخلقتر خستهتر او ميگذرد ، بيشتر او
عصباني مادر وبالاخره بخوابد و رفته بهرختخواب نميشود
بهرختخوابش ميكند گريه كه حالي در اورا و ميشود
و هرج و آزادي تفاوت والدين از بسياري براي.ميبرد
اجازه كودك سختگير ، خانوادههاي در.نيست درك قابل مرجطلبي
اجازه او بينظم خانوادههاي در ندارد ، عملي هيچگونه
و كودكان خانوادههايمتعادل در.دارد را كاري انجامهر
.هستند برابر دارايحقوقي بزرگسالان
كه دارد محبتي و مهر بستگيبه كودك سعادت و خوشبختي
قبول و كرده رادرك كودك بايستيميدهند او والدينبه
به ساله ده وقتيپسركياست خودخواه اوموجودي كه كرد
عزيزملطفابرايم مادر:مينويسد نامه اينچنين مادرش
پدر.باشد خوب بابا و تو حال اميدوارم بفرست تومان دويست
و خودخواه چقدر او بگويند و شده ناراحت نبايد مادر و
سن اين در كودك كه كنند قبول بايد آنها.است بيتربيت
فكر به چيز هر از قبل و ميكند بيان صادقانه را افكارش
.ميباشد خودش
تربيت و تعليم روشهاي
تربيت و تعليم با نحوي به كه افرادي تمامي و گرامي والدين
سالمي شخصيت بتوانند اينكه براي دارند سروكار كودكان
توجه زير موارد به ميبايستي آورند بوجود كودكان در
.نمايند
است شناخت فرايندتربيت ، در قدم نخستين -نياز شناخت -10
ويژگيها كه دهد پرورش را گياه و ميتواندگل زماني باغبان
مختلف ابعاد كودكاناز شناخت پسبشناسد را آن ونيازهاي
دوران در اجتماعي و عاطفي وذهني ، جسمي مشكلات مانند
سخن مثالقابليت عنوان به.دارد اهميت بسيار مختلفرشد
زماني چه در...و درسي دركمطالب -ديدن رفتن ، راه گفتن ،
در هستند؟ چيزهايي چه سن هر ميكند؟ويژگيهاي ظهور
كنند؟ خودبرخورد كودكان با بايستي چگونه والدين سنينمختلف
بسيار هستند ، حراف خيلي ساله پنج يا چهار كودكان چرا مثلا
چرا طرفديگر از و دارند كار چيز همه با سئوالميكنند ،
كه بدانند بايد والدين همبريزند؟ به را چيز همه ميخواهند
كهكنجكاوي چرا است طبيعي خاصي سنين در ازويژگيها برخي
است بزرگسالي و نوجواني خلاقيتدوران مايه خمير كودكي ، فطري
زيرا دورهكوشيد اين در آن هدايت و شناخت در بنابراينبايد
.نميكند خلاقهرشد نيروي صورت اين غير در
حصول از پس -بهنيازها انديشيدن و نيازها تبيين -20
پرورش مادر اينكه به توجه با ميانديشيم ، نيازها به شناخت
بهنيازهاي بايد است خويش درون در يكانسان دهنده
نيازها آن رفع سپسبراي و كند فكر وي فيزيولوژيك
.نمايد برنامهريزي
متنوع بسيار اجتماعيكودكان رواني ، جسمي ، ذهني ، نيازهاي
به انديشيدن و نيازها اين تبيين و شناختن است پيچيده و
وقتي باردار مثالمادر براي.است فراوان اهميت آنهاداراي
را غذا هرگز و شده ترديد دچار ميكندكمتر فكر جنين نياز به
.نميخورد ميلداشتنها اصطلاح به و شخصي تمايلات بر تنهابنا
است ممكن آنكه عليرغم ميانديشد ، نيازهايكودك به وقتي مادر
جنين رشد ميداندبراي چون ولي باشد نداشته علاقهاي بهرطب
.كند مصرف را آن لازماست (كودك مغز بخصوص)
راه براي بودن بهآزاد نياز برود ، راه ميتواند كودك وقتي
كه دارد كسي به نياز بزند حرف وقتيميتواند دارد رفتن
است كنجكاو ووقتي نمايد توجه او به و كند گوش را او سخن
ميكند سئول وقتي كودك.دارد كننده قانع پاسخي به نياز
سئوال جوابدادن در نبايد) دارد صادقانه پاسخهاي نيازبه
به نياز آنها.كرد مطرح غيرواقعي مطلبي و گفت دروغ كودكان
است؟ طبيعي نياز اين دارندو همدم
بتوانيم تا اتخاذكنيم را روشي چه -نياز تامين حسن -30
با را شناخت چه كنيم تامين براساسشناخت را نيازها
و نظر از هم تبييننيازها و كرد پيدا ميتوان مطالعه
كه نيازها تامين ولي قراردارد سطوحپائينتر در دشواري
در مساله خلاقيتهاستمهمترين و استعداد شكوفائي متضمن
رفتاري اختلالات از بسياري.است وتربيت تعليم فرايند
دليل اين به ونوجوانان ساله كودكان 65 بخصوص كودكان ،
تامين بخوبي را آنان نيازهاي مادرهانتوانستهاند پدر كه
استفاده حل راه تنها عنوان به تنبيه از هميشه و كنند
واقع در ميكنند تنبيه را كودك كه مادري و پدر.نمودهاند
هنر تربيت ميدهند ، نشان تربيت امر در را خويش ناتواني
نيست تحصيل به فقط هنر است هنر بودن مادر همچنانكهاست
بسته سه داريد مختلف سنين در فرزند سه شما مثال عنوان به
كودك سه هر ميشويد منزل وارد وقتي ميخريد آنها براي شكلات
پدر غالبا ميكنيد؟ تقسيم را بسته سه اين چگونه ميآيند
دوم كودك سهم بعد و ميدهند را كوچك فرزند سهم اول مادرها
بخواهيم اگر كه حالي در را بزرگتر فرزند سهم بالاخره و
منشي بزرگ بزرگترها به و كنيم تنظيم را كودك سه اين روابط
سهم اول بايد بياموزيم را تقدير و تقاضا كوچكترها به و
را كوچكترها سهم بخواهيم او واز بدهيم را بزرگتر فرزند
به هم و ميكند ايجاد مسئوليت احساس هم عمل بدهداين هم
خريد كوچكمان فرزند براي اگر يا و ميآموزد تواضع كوچكترها
باشد بزرگتر فرزند سليقه طبق بر است بهتر ميكنيم
يا برادر باسليقه دارند دوست كوچكتر بچههاي اصولا زيرا
...و بپوشند بخورند ، لباس غذا بزرگتر خواهر
كنيم توجه خود ميانكودكان تفاوت به بايستي تربيت امر در
موفقيتي كنيم مقايسه ديگري با فردرا بخواهيم اگر
حاصل به نه دهيم بهاء كودكان تلاش به بايد داشت نخواهيم
.دارند فرق هم آنهابا توانائيهاي زيرا آنها ، تلاش
ميپردازيم ، پرخاشگريكودكان و لجبازي عوامل به پايان در
كودك بچهها ، تهديد -ميشود10 كودك لجبازي سبب عامل چهار
مخصوصا) تنبيه -ميكند20 ناراحتي احساس تهديد اثر در
جلب براي تنبيه از تنبيهميشوند كه بچههايي (بدني تنبيه
تنبيهجائي اثر در.ميشوند طلب تنبيه و استفادهميكنند توجه
نوازش ميكنيد ، بغل اورا شما و ميبيند آسيب كودك بدن از
كهكودك است چيزي همان اين ميرويد قربانصدقهاش و ميكنيد
كاري ندادهايد او به چونشما و ميخواست شدن تنبيه از قبل
.نمايد ارضاء را نيازش بدينوسيله شودتا تنبيه كه كرد
-كند30 عمل آنگونه كه كرد خواهد سعي اين از بعد بنابراين
با مقايسه اثر در بخصوص شمردنكودك ، كوچك يا تحقير
به (برايبچهها شدن قائل محدوديت) -تحديد -كودكانديگر 4
كودكان اصولا...و نكن اينجابازي كردهام ، جارو نرو ، اينجا
.دارند حساسيت منفي بهافعال نسبت
اسماعيلي غلامعلي
روانشناسي ارشد كارشناس
|