اميدي و آغاز براي جرقهاي
...حركت براي
اول مقام ايراني ، دانشآموز يك
دست به را وين شيمي المپياد
آورد
در عكاسان نگاه از كتاب
تهران كتاب نمايشگاه
ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
ارامنه كليساي كهنترين اسلامي
شد بازگشايي تهران در
اميدي و آغاز براي جرقهاي
...حركت براي
ديدگاه هفت موضوع ، يك
دانشجويي فعاليتهاي بر خرداد دوم حماسه تاثير در كنكاشي
;اشاره
كه است ايران معاصر تاريخ در عطفي نقطه خرداد ، دوم
.شدهاست زده نيز كشور مختلف دانشگاههاي از آن جرقههاي
بوده مردمايران براي زيادي بركات منشا خرداد دوم حماسه
قشر ويژه به تلاشدانشگاهيان ، مرهون آن ، از عظيمي بخش كه
ميان گفتوگوي خشونت ، از پرهيز.است كشور دانشجوي و جوان
مدني ، جامعه نهادهاي تقويت قانون ، حاكميت تمدنها ،
رفع شهروندان ، حقوق از دفاع بينالملل ، روابط از تشنجزدايي
...و مردم همه براي برابر فرصتهاي ايجاد جامعه ، در تبعيض
تاثير آنها روي بر خرداد دوم حماسه كه است مواردي جمله از
براي دانشجويان ويژه به دانشگاهيان ، و گذاشته مثبت
.دارند فراوان تاكيد آن برقراري
ونيز دانشجويي تشكلهاي در خرداد دوم حماسه سوالتاثير
با را است آمده وجود به دانشجويان نگرش در كه تفاوتهايي
سياسي مسائل صاحبنظران و دانشگاهها استادان از چند تني
.ميآيد پي در كه آن پاسخ كه كردهايم مطرح فرهنگي
حبيبي نجفقلي دكتر
سرپرستدانشگاه و دانشگاهها مدرسان اسلامي انجمن دبير
طباطبايي علامه
ايرانو مردم براي مختلف جهتهاي از خرداد دوم حادثه
موردتاثير دراست بوده بركت و خير منشا اسلامي انقلاب
كهفعاليتهاي گفت ميتوان دانشگاهها در خرداد دوم حادثه
اين در دردانشگاهها دانشجويان فرهنگي و اجتماعي سياسي ،
دوم حماسه جرقههاي نخستين.است يافته افزايش بسيار مدت
نيز جمهوري رياست سمت به خاتمي آقاي شدن انتخاب و خرداد
سخنراني از ميتوان نمونه ، عنوان به.شد زده دانشگاهها در
دانشگاه يا و تهران دانشگاه فني دانشكده در خاتمي آقاي
خرداد دوم از بعد كه است طبيعي.برد نام شريف صنعتي
جريانهاي از بخشي حتي و شود بيشتر دانشجويي فعاليتهاي
به منفعلداشتهاند ، حالت انتخابات جريان در كه دانشجويي
.شركتكنند سياسي فعاليتهاي در جديتري شكل
در كه صحبتهايي بر علاوه دانشجويي محافل در حاضر ، حال در
تشكلهاي ايجاد موضوع ميگيرد صورت دانشجويي تشكلهاي مورد
فعاليتهاي واقعاگر در.ميشود مطرح نيز دانشجويي صنفي
روشني به كنيم ، خردادارزيابي دوم از بعد از را دانشجويي
به مختلف جنبههاي در فعاليتدانشجويان كه است مشاهده قابل
.يافتهاست افزايش شدت
اجتماعيو تشكلهاي در حضور به دانشجويان علاقهمندي يعني
اينتشكلها عضو كه افرادي.است يافته افزايش سياسي
تعداد همچنين.كردهاند بيشتر را خود فعاليت بودهاند ،
فرهنگي ، شخصيتهاي با تشكلها اين گفتوگوي و بحث جلسات
.است شده بيشتر اجتماعي و سياسي
سخنرانيهاي دانشگاهها همه در تقريبا حاضر ، حال در
البتهدر.ميگيرد صورت كشور جاري مسائل مورد در مختلفي
ميان فراوانيهم گفتوگوي و بحث و فكري جدالهاي آن ، كنار
است ممكن كه ميشود مشاهده دانشجويي تشكلهاي و دانشجويان
بركت مايه مجموع ، در وليباشد نيز ناراحتكننده گاهي
مشاركت تمرين گفتوگوها اين سايه در چون.است اسلامي انقلاب
مطرح دانشجويان براي مختلف موضوعات در اجتماعي -سياسي
از.ميرود بالا نيز دانشجويان اطلاعات سطح علاوه ، به.ميشود
مختلف جريانهاي بين از كه بود اميدوار ميتوان اينرو ،
كشور اعتلاي براي برگزيدهاي افراد دارد ، وجود كه دانشجويي
وجود به هم ناگواري اتفاقات است ممكن كه هرچند.كنند رشد
سياسي مسائل در مشاركتدانشجويان دنبال كه هنگامي ولي ;آيد
و آموزش از بخشي عنوان به مواردرا اين ميبايست هستيم ،
واقع در.كنيم تحمل بايد نيز را آن رنجكنيم قلمداد پرورش
-مختلف فكرهاي مورد در تحول و تساهل گرفتنرويه پيش با
ميبايستبه -بود نخواهد اسلامي موارد از خارج..كهانشاءا
و سالمتر ، امنتر محيطي در را جوانان فكري رشد زمينه تدريج
.كنيم فراهم آزادتر
حمايتفعالانه بر نيز طباطبايي علامه دانشگاه كلي سياست
بنا وفرهنگي اجتماعي سياسي ، مختلف مسائل در دانشجويان
نيست ما موردعلاقه كه مواردي كردن تحمل.است شده نهاده
برخوردهاي تدريج به...انشاءا چون.است ضروري بسيار نيز ،
جنبههاي در دانشجويان مجموعفعاليتهاي و ميشود كم موجود
سياستهاي و عالي آموزش نظام كلي راستايسياست در مختلف
(ره)خميني امام.ميگيرد قرار ايران انقلاباسلامي عالي
حضور سياسي مسايل در كه بودند خواسته ازدانشجويان مكررا
بيانات در نيز گذشته سالهاي در همچنين داشتهباشند ،
فعال از ايشان كه است مشاهده قابل رهبري مقاممعظم
.بودهاند ناراحت سياسي مسائل در نبودندانشجويان
ساير يا و دانشگاه اين در دانشجويان حاضر حال در
خوبي به تخصصي و علمي مختلف سمينارهاي در دانشگاهها
نيزحضور اجتماعي و سياسي مختلف مسائل در و ميكنند شركت
تحقيقاتيدانشجويي ، واحدهاي افتادن راه.دارند خوبي
گرفتن شكل حال در تدريج به كه غيره و دانشجويي نشريات
.دارد دانشجويان كردن فعالتر در زيادي تاثير است ،
توكل محمد دكتر
عالي آموزش برنامهريزي و پژوهشي موسسه رئيس
كه نخستاين.دارند عهده به را عمده رسالت دو دانشگاهيان
ميكنند ، علمكار تخصصي حوزه در كه افرادي عنوان به ميبايست
درس بيدار وجدان يعنيبا.باشند داشته تعهد كارشان به نسبت
دانشگاه و موسسه و مدرسه كنندو تحقيق.بدهند درس بخوانند ،
عنوان به دانشگاهيان كه اين دوم.نگهدارند مولد و فعال را
و استاد يعنيدارند هم عامتري جامعه ، رسالت روشنفكر افراد
انحرافات هم و بگويند را حقايق هم كه مسئوليتدارند دانشجو
.كنند برملا دروغهارا و
جديد برهه يك آغاز دانشگاهيان ، براي خرداد دوم حماسه
و عمومي رسالت و نقشها اين ايفاي ارتقاء و تحقق براي
واقعه رواني جنبه اين دليل ، همين به.است بوده روشنفكري
.است مهم بسيار جامعه كرده تحصيل نسل براي خرداد دوم
هم را خرداد دوم پيروزي كرده ، تحصيل افراد و دانشگاهيان
عامل را آن هم و ديدهاند خود تلاش و انديشه و تامل نتيجه
بعد در جامعه فرهنگي و احتمالي حيات از جديد دور يك ايجاد
احساس و كشيدن راحت يكنفس اين ، .ميدانند عمل و انديشه
.است جامعه در تحصيلكرده برايقشر معنوي و رواني گشايش
حماسه كه ميشود احساس نيز ، دانشگاه داخلي ساختار نظر از
ساختار.است خود آثار نخستين كردن تجربه حال در خرداد دوم
بالا از و سالارانه پدر قدرت بر مبتني ساختاري ما دانشگاهي
كلان از تصويري يعني.است بوده ديالوگناپذير و پائين به
و خرداد دوم واقعه.بودهاست گذشته در كشور اجتماعي ساختار
كنار باعث بلندمدت ، در دانشگاهيانميتواند آمدن خود به
.شود بيمنطق گاه و يكطرفه هرمي ساختارقدرت اين گذاشتن
دانشگاه ، ميتوان از بيرون سنتي خشك ساختار در تغيير با
انتظار رانيز دانشگاه درون در سنتي منجمد ساختار تغيير
كشور در راهعلم در بزرگ گام يك شود چنين اگر.كشيد
تاثير اين نيز ، شاهد اجتماعي كلان بعد در.ميشود برداشته
مقاومت به دردانشگاه دانشجوئي مقاومت كشاندن يعني
دانشجوئي مسئوليت يعنيايفاي.هستيم جامعه در دانشجوئي
مدافع قشر سالمترين و آمادهترين و سبكبالترين عنوان به
.گيرد صورت جامعه در آزاديها و ارزشها
وحدت تحكيم دفتر مركزي شوراي عضو سعيدي ، ميثم
فعاليتميكنند دانشگاهها در زيادي تشكلهاي حاضر حال در
.دارند ويژهاي فرهنگي -سياسي مشي خط خود براي يك هر كه
اسلامي انجمنهاي دانشجويان ، اسلامي جامعه دانشجوئي ، بسيج
.هستند خود خاص سليقه داراي يك هر كه...و دانشجويان
را خرداد دوم عظيم حادثه با دانشجوئي تشكلهاي نسبت
در كه تشكلهايي نخست.كرد بررسي جنبه چند از ميتوان
.بودهاند تاثيرپذير و تاثيرگذار خرداد دوم حادثه
.بودهاند تاثيرپذير بعد به خرداد دوم از كه دومتشكلهايي
و تاثيرگذار نه خرداد دوم حادثه در كه تشكلهايي نهايت ودر
.بودهاند تاثيرپذير نه
اسلامي انجمن مانند دانشجويي تشكلهاي ما اعتقاد به
هم و تاثيرپذير هم خرداد دوم حماسه در دانشجويان
و حمايت در كه معني اين به گذار تاثير.بودهاند تاثيرگذار
و كردهاند ايفا اساسي نقشي كشور ، در تاريخي خيزش اين تولد
ايشان برنامههاي و خاتمي آقاي حاميان نخستين عنوان به
دوم انتخابات مسير در اسلامي انجمنهاي چه اگر.بودهاند
ولي شدند ، زيادي بسيار معنوي هزينههاي پرداخت متحمل خرداد
دانشگاههاي در شده حاصل نشاط خاتميو آقاي پيروزي شيريني
.كرد جبران را معنوي اينهزينههاي جامعه ، و كشور
عميقو بسيار اثرات نيز خرداد دوم حماسه ديگر ، طرف از
حماسهدوم.است داشته دانشجوئي تشكلهاي بر ارزندهاي
تشكلهاي بويژه دانشجويان دلهاي در را اميد خرداد
اثراتمثبت.است كرده چندان صد خاتمي آقاي دانشجوئي
انجمنهاي مواضع و بيانيهها ادبيات در ميتوان را آن ديگر
اين از نيز امروز.كرد مشاهده خوبي به دانشجويان اسلامي
اكنون و ميكنند افتخار آن به و ميبالند خود به عظيم حركت
دستاوردهاي از پاسداري صدد در انقلاب نگران چشمان عنوان به
.هستند خرداد دوم مهم
ازانتخابات پيش كه دانشجوئي تشكلهاي از تعدادي همچنين
آقاي رقيبهاي يااز و داشتهاند بيطرفي حالت جمهوري رياست
نتايج مشاهده و دومخرداد از بعد ميكردند ، حمايت خاتمي
از.دادهاند تغيير خودرا حركت راهبرد آن ، خيرهكننده
از بيرون به آنها سرنخ عمدتا كه هستند هم تشكلهايي طرفي
از پس و خرداد دوم از قبل تشكلها ايناست متصل دانشگاهها
روشهاي همچنان و است نشده حاصل رفتارشان در تغييري هيچ آن
.ميدهند ادامه جديدي شكلهاي با البته را خود تخريبي
به نسبت دانشجويان بيشتر توجه شاهد حاضر ، حال در
به هستيم ، كشور فرهنگي و اقتصادي سياسي ، رويدادهاي
حكمفرما دانشگاهها در خاصي سياسي نشاط ديگر عبارت
قالب در شدن متشكل براي دانشجويان اقبال.است شده
آزاد دانشگاه در بويژه -تاسيس تازه يا و مختلف تشكلهاي
-بودهاند محروم سياسي فعاليت از دانشجويان كه اسلامي
.گذارد جاي بر جامعه در ديگري مثبت تاثيرات ميتواند
اميرشاهي افشين سيد
دارد ادامه
اول مقام ايراني ، دانشآموز يك
دست به را وين شيمي المپياد
آورد
ايراني ، دانشآموز پيامقاسمزاده ، :فرهنگي علمي سرويس
وين ، شيمي اولالمپياد نفر بهعنوان گذشته ، روزچهارشنبه
.شد برگزيده پايتختاتريش ،
در است ، وين در آخردبيرستان سال دانشآموز كه پيام
اين به وين برگزيدگاندبيرستانهاي از نفر رقابتبا 122
.دستيافت رتبه
در ايراني ايندانشآموز پدر قاسمزاده ، داوود دكتر
اول نفرات:گفت وين در اسلامي جمهوري باخبرنگار گفتگويي
شركت بينالمللي و كشوري رقابتهاي در بايد المپياد ، اين
اتريش پرورش و آموزش مسئولين متاسفانه اما شوند ، داده
در شركت اجازه خارجي دانشآموز يك به نميتوانند كه ميگويند
.بدهند را بالاتر رقابتهاي
در سالهاست پيام كه است حالي در اين:افزود قاسمزاده دكتر
برخي استناد نبايستبه و است تحصيل سرگرم اتريش مدارس
بيشتر كسبدانش و بالاتر مراحل به ازدستيابي را وي مقررات
.كرد محروم
در عكاسان نگاه از كتاب
تهران كتاب نمايشگاه
به عكاسان ، نگاه از كتاب نمايشگاه:فرهنگي علمي سرويس
بينالمللي نمايشگاه يازدهمين جنبي بخشهاي از يكي عنوان
.كرد كار به آغاز تهران ، كتاب
ميان از كه نمايشگاه اين عكسهاي ما ، خبرنگار گزارش به
نمايش به و گزينش نمايشگاه دبيرخانه توسط و ارسالي آثار
.است جنبي و اصلي بخش دوم شامل شده ، گذاشته
به عكاسي هنر استادان حرفهايو عكاسان آثار اصلي ، بخش در
مسابقه در برگزيده آثار هم جنبي بخشي و است درآمده نمايش
.ميشود شامل را آماتور عكاسان و
ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
ارامنه كليساي كهنترين اسلامي
شد بازگشايي تهران در
كليساي قديميترين تادئوس ، كليساي:علميفرهنگي سرويس
اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير باحضور ديروز تهران ، ارامنه
شوراي مجلس شمالدر ارامنه نماينده و تهران ارامنه خليفه
.شد بازگشايي اسلامي
و ارمني كليساي نخستين شده ، بنا سال 1808 در كه كليسا اين
شوراي و فرهنگي ميراث سازمان همكاري با و است تهران مسيحي
.است علاقمندان بازديد آماده پس اين از ارامنه خليفهگري
كليسا اين از بازديد مراسم در مهاجراني الله عطاء دكتر
خليفه شوراي همكاري با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت:گفت
اعتباري كه را ايران تاريخي ممتاز كليساهاي ارامنه ، گري
.كرد خواهد اقدام آنها مرمت براي و شناسايي دارند جهاني
ملي و فرهنگي ميراث از بخشي عنوان به بناها اين:افزود وي
.هستند توجه ايراننيازمند
متعلق مكان تنها و اولين عنوان به تادئوس كليساي صحن از
از بسياري آرامگاه عنوان به زمان آن در ارامنه به
.است شده استفاده خارجي فرهنگي و سياسي شخصيتهاي
دوم فرزند به ميتوان كليسا اين در مدفون افراد جمله از
انگلستان دربار مختار وزير و ويژه فرستاده اسكات ، سروالتر
.برد نام نظام طبيب داوودخان و گرجستان شاهزاده ايران ، در
مخصوص روز در يكبار سالي و ميلادي ماه هر جمعه اولين در
.ميشود انجام مذهبي تادئوس ، مراسم
از كه بوده (ع)مسيح عيسي حضرت حواريون از مقدس تادئوس
از ديگر يكي و وي وسيله به مسيحيت ميلادي قرن اول نيمه
يافته ترويج ارمنستان در مقدس بارتوليمئوس بهنام حواريون
.است
نظر در سازمان اين فرهنگي ، ميراث سازمان رئيس گفته به
به را كليسا اين ارامنه شورايخليفهگري همكاري با دارد
.كند تبديل ارامنه موزه
|