جنگ در زندگي تصاوير
جهاني ميراث جايگاه كلمبيا
جنگ در زندگي تصاوير
فتح سالروز بهانه به جنگ عكاس امام باابوطالب گفتگو
خرمشهر
و جبهه مقدم خط به الزامامحدود جنگ زمان عكاسي
نميشود نظاميان درگيريهاي
جمله از (امام ابوطالب حرفهاي نام با) امام كوروش
جنگ زمان به اش فعاليتهنري بخش مهمترين كه عكاسانياست
.ميشود تحميليمربوط
در كرد ، آغاز پدر كنار در را عكاسي كار سالگي ده از كه او
كرد سفر جنگي بهمناطق آزاد عكاس بهعنوان جواني ايام
دل در زندگي از لحظاتدرخشاني ثبت پرتنش آنسالهاي حاصل
در عكاسي سنگين ازحملدوربينهاي ناشي بيماري اما جنگاست ،
مشكلات بروز و ازنخاعش بخشي رفتن ازبين منجربه آنسالها
تنها آنپس از جاييكه تا شد ، وي رفتن درراه بسياري
اوهنوز اينها همه با.است حركت قادربه عصا از بااستفاده
.ميكند دنبال را علاقهاشعكاسي مورد كار جدي بهطور
شده انجام وي گفتگوييبا خرمشهر آزادسازي بهبهانهسالروز
.پيميآيد در كه است
:ميگويد عكاسي با آشنايياش چگونگي درباره امام ابوطالب
دلمشغولياش بلكه بهعنوانحرفه نه ميكردولي عكاسي پدرمهم
به را عكاسيعكاسيكنم هم من كه بود علاقهمند وخيلي بود
سازمانتبليغات براي جبهه در كه زماني سال62 از جدي شكل
آزادبراي عكاس بهعنوان زمان آن دركردم شروع ميكردم كار
بهعنوان دوره دو درسال 64 و ميكردم كار نشريات
داشتم كه اضافي وقتهاي ودر رفتم لبنان به طراحنمايشگاه
در انفرادي سفرنمايشگاهي اين حاصل كه عكاسيميكردم
.بود بهلبنان عنواننگاهي با معاصر موزههنرهاي
به بايد را جنگ عكاسي:ميدارد اظهار جنگ عكاسي مورد در وي
كه.كنيم تقسيم جنگ از پس ودوران جنگ دوران زماني ، مقطع دو
ودرگيريهاي جبهه مقدم خط به الزامامحدود جنگ زمان عكاسي
ازشهرهاي واقعي و زنده تصاويري بلكهدادن نميشود ، نظاميان
كهزير مردمي و ميكردند لمس را جنگ مستقيم بهطور كه مرزي
جنگ كنار در واقع به و غربكشور و جنوب در هوايي حملات
جنگ زمان عكاسي از بخشقابلتوجهي بودند مشغول بهزندگي
موضوعات ميتواند ازجنگ پس دوران عكاسي.ميشود راشامل
و جنگ پايان از ماپس مثال بهطور.دهد جاي خود رادر مختلفي
از خوبي بسيار عكسهاي ميتوانستيم بازسازي آغازدوران با
بوديم گرفته عكس آنها از جنگ زمان در كه مناطقي اوضاع
و بودند مانده شهرها آن در كه مردمي زندگي يا.كنيم تهيه
بودند ، كشور بزرگ شهرهاي ساكن مهاجر و جنگزده بهصورت يا
مفقودالاثرها تجسس گروههاي از عكاسي يا و ميكردند؟ چه آنها
اين از عكسي كمتر عملا اما.مين ميادين خنثيسازي يا و
ستاد وقتي استكه آن مدعا اين شاهد و داريم دراختيار دوران
درواقع يا كمبودو با كند چاپ كتابي تصميمگرفت بازسازي
عكس گرفتن براي را عكاس يكسري بهناچار.شد مواجه عكس نبود
جنگ زمان كه عكاساني نه اما.فرستادند جنگي مناطق به
جديدكه كاملا افرادي بلكه داشتند ، حرفهاي و مستمر حضوري
!بودند بيگانه محيط با
دستهاي.داشتيم عكاس چندنوع جنگ زمان در ما درواقع
خبرگزاريو عكاسان ديگر بودند ، عدهاي مطبوعات عكاسان
گردانييك و لشگر هر يعني خودجوشبودند عكاس نيز عدهاي
پيدا عكاسبسيجي يك مثلاپيداميكرد خودش براي عكاس
در و ارزان عكاسيبسيار امكانات زمان كهآن چراميكرد
.رفتند هم دانشگاه عكاسانبه اين بعدها حتي.دسترسبود
درواقع كه بودند عكاسانآزاد كه بودند نيز گروهديگري
مطبوعات به را عكسهايشان و ميكردند عكاسي برايخودشان
ما موفق اجتماعي مستند ازعكاسان تعدادي واقع در و ميدادند
در عكسهايشان و ميكنند همكار هنوز كه چرا.گروهند ازاين
در ويميگذرانند را زندگي عكاسي راه از و ميشود چاپ جايي
كشورمان در آن فعلي وضعيت و اجتماعي مستند عكاسي مورد
.باشيم داشته اجتماع از تعريفي بايد ابتدا در:ميگويد
آدمهايي اجتماعي مستند عكاسي براي كلي بهطور اجتماع تعريف
روزنامه كه آدمهايي.ميبينيم خيابان و كوچه در كه هستند
و بيسوادند كه آنها مخصوصا) ميبينند را عكسها و ميخوانند
داشته كاربرد بايد اجتماعي مستند عكاسي.(ميبينند عكس فقط
نمايشگاه در بگيرم ، عكس كه معني اين به نه كاربرد.باشد
و شود جايزه برنده كنند ، چهچه و بهبه دوستانم كنم ، شركت
مسائل آن كردم ، عكاسي آن از كه موضوعي پس !هيچ ديگر
و مسائل اين پيگير كه هست كسي آيا ميشود؟ چه اجتماعي
!كند؟ كاري وضعيت بهبود براي و باشد معضلات
سال تا ميرويم گرفتيم كه را جايزه معمولا هم عكاسان ما
مسئوليت بلكه عكاساننميباشد ، ما مسئوليت اين هم شايد بعد ،
آنها از خبري نمايشگاههايعكس ، در هيچوقت كه كسانياست
از يكبازديدكننده بهعنوان شود پيدايشان اگرهم.نيست
.گيرنده پيام بهعنوان نه ديدنميكنند نمايشگاه
و زلزله سيل ، مانند طبيعي عكاسيبلاياي به اگر ما عكاسان
و خود نشريه براي عكس تهيه اهدافشان از يكي ميروند غيره
اگر خوب.است شخصيشان آرشيو براي عكس تهيه اصليتر هدف
امكانات او به كند ، مالي كامل پشتيباني عكاسش از نشريه
بهموقع و كند حمايت بهموقع بفرستد ، را او بهموقع بدهد ،
دو با كه باشد نداشته نيازي او شايد كند چاپ را عكسهايش
براي عكس گرفتن صرف را انرژياش تمام و كند كار دوربين
صحبت مطبوعات مسئولان با اگر شما ديگر ازطرفكند نشريهاش
شما اينكه ضمن.نداريم مالي امكانات ميگويند كنيد
را عكاس اسم زيرعكسها هيچوقت محدود نشريه بهغيرازچند
.بدهد اعتبار آن كهبه نميبينيد
ياد اول كه است اين من بهنظر اجتماعي مستند عكاسي معني
آن واقعي كاربرد و كنيم استفاده عكس از درستي به بگيريم
از عكس كاربرديبودن دارم ، بهياد من آنجاييكه تا بدانيم را
و ميشد گرفته گمنام شهداي عكس زمانيكه.شد شروع انقلاب اول
تا ميشد نصب خيابانها در و دانشگاه و مساجد جلوي
بود كاربردي عكاسي اين.كنند پيدا را آنها خانوادههايشان
در عكس به ما اگر.باشد ضعيف تكنيك ازنظر بود ممكن گرچه
به ما مطبوعات امروز ميكرديم ، توجه بيشتر آن كاربردي جنبه
اجتماعي مختلف وقايع با ما اگرميدادند بيشتري اهميت عكس
فقط حتي يا و آنهاگزارش از و باشيم درستيداشته برخورد
عادت عكس ديدن به را مردم و كنيم چاپ زيرنويس عكسبا
زماني تا و داشت خواهيم خوب عكس مطبوعات در مسلما دهيم
آرشيوخارجي و عكس كتابهاي جان به قيچي با مطبوعات كه
.نميشود نتيجهايدستگيرمان هيچ ميافتند
عكس ندارد جدياي جايگاه هنوز مطبوعات در عكس كه حال
به كه عكسهايي و نمايشگاههاديد در بايد را مستنداجتماعي
آرشيوهاي در بايد را عكسنميآيند نمايشگاههاي به دلايلمختلف
عكس ميتوانيم چقدر هم اينخصوص در خوب.كرد مشاهده خصوصي
بعدازچند هم عكاس.دهيم نشان اطرافيان به فقط و بگيريم
دنبال شدبه سرخورده اجتماعي مستند عكاسي از وقتي سال
.ميرود ياپرتره تبليغات عكاسي
عكاسي به يا كرد ، شروع جايي يك از بايد يا بنابراين ،
نداشته مستند عكاسي واحد دانشگاهها در.داد پايان مستند
و نكنيم عكسهااستفاده اين از ديگر هم درمطبوعات و باشيم
انجام كاري بياييمبرايش كنيم ، تعطيلش نميخواهيم اگر يا
.باشد كهراهگشا كاري.دهيم
سليماني زهره
جهاني ميراث جايگاه كلمبيا
1-تصوير
زيبا هنرهاي درموزه نمايشگاه برپايي مناسبت به
آثار Moulage.اصلي ازنمونههايهمسان قطعه دو و هفتاد
نمايشگاهي قالب در كلمبيا طلابوگوتا ، گنجينه باستاني
هنرهاي موزه در ميراثجهاني جايگاه بهنامكلمبيا
.آمدهاست در بهنمايش سعدآباد فرهنگي زيبا ، مجموعه
وجمهوري فرهنگي سازمانميراث همكاري با كه ايننمايشگاه
بخش دو در شد ، روزارائه مدت 10 به ارديبهشت كلمبيااز 14
.پرداخت كلمبيا جهاني ميراث معرفي به
2-تصوير
نقشه و عكس بهوسيله جهانيكلمبيا ميراث جايگاه پنج معرفي
عظيم پيكرههاي با سانآگوستين شناسي باستان پارك:شامل
سال 500 تا ميلاد پيشاز سده دو به آن قدمت سنگيكه
.(يك تصوير):ميلاديميرسد
با Tierradentroتييرادنترو شناسي باستان پارك
سده آن ديوارهاي زيباي هندسي ونقوش زيرزميني مقبرههاي
.ميلادي نهم تا چهارم
طرح Cartagena de Indiasدايندياس كارتاخنا شهر معماري
.ميلادي شانزده سده -شهري
3-تصوير
سده Santacruz de Mompox دمومپوكس سانتاكروز معماري
شانزدهميلادي
پاناما ، مرز نزديكي در LosKatiosلوسكاتيوس ملي پارك
طلا گنجينه زرين آثار.طبيعياش جغرافيايي ارزش جهت به
را آنها هنري والاي ارزش و اصيل قطعههاي ظرافت كه بوگوتا
آثار ساختاين مختلف شيوههاي ميدهد ، نشانگر ونشان حفظ بخوبي
.است جنوبكلمبيا و شمال در منطقهباستانشناسي شش در
ترونا -1
سينو -2
موسيكا -3
كيمبايا -4
كاليما -5
توليما -6
كه است سرخپوستي مردمان غنايفرهنگي نشانگر آثار اين خلق
زرين آثار از استفاده ميزيستهاندو كلمبيا سرزمين در
مراسم ظرفهاي مصرفيهمچون اشياء و آلات زيور مانندصنمها ،
نزد موسيقي وسيله و صورتكها ، شانه به آراسته آئيني ، جوشنهاي
طلا آنها باور بنابه زيرا.است بوده رايج آنهابسيار
ناپذيرياش فساد درخششخورشيدوارش ، مانند خاص بهجهتويژگيهاي
.است داشته جايگاهمعنوي و بوده نمادجاودانگي...و
سينه ، بيني ، براي آرايههايي شامل ترونا زرين آثار
حيوانات شكلهاي و حيوان ، قورباغهها شكل گردنبندهايي گوش ،
حدود 200 دارد ، خيالي و نامعمول شيوه ترونا آثار.است
.ميلادي تا 500 ميلاد از سالپيش
نمايانگر دارد تعلق سده 600ميلادي به سينوكه زرين آثار
انجام مليلهكاري در آن هنرمندان كه است ظريفي و فنكامل
در هنرمندان خلاق يافتهو پالايش ظريف ، بسيار ديد.دادهاند
عصاي دستههاي بر پرندههاياساطيري كوچك ساختنپيكرههاي
(تصويرشماره2).است برانگيز آئينيتحسين
كه هستند (صنمها)زريني انساني نمايههاي Tonjosخوها تن
از تنها كه نقشهايانساني.ميآويختهاند گردن به سرخپوستان
خطوط كه وكشيده نازك تخت ، گسترهاي با ديدهميشود ، روبرو
پاها ، ماننددستها ، بدن ديگر اجزاء برجستهسازنده ظريف
سوخته روشموم به ريختهگري آنها ساخت فن.هستند... و چشمها
(عكس 3).هستند موسيكا فرهنگ ازويژگيهاي تنخوها.است
در.است ميلادي سال 200تا 500 به متعلق كيمبايا آثار
كلاهخودها ، ،(بصورتتوپر)بيني آرايههاي ميانآنها
و گونه نمايههايانسان گوناگون ، نيمتاجها ، گردنبندهاي
.ميشود ديده شكل كوزهاي ظرفهاي و گونه حيوان انسان
است كيمبايا گونه حيوان -انسان نمايه از نمونه سينه آرايه
.است شده اجراء چكشكاري فن با كه
سر كه است ظريفي شاملسنجاقهاي بيشتر كاليما زرين آثار
روي آرايههاي.است موجوداتاساطيري يا زنگوله شكل آنها
داراي شدهاند ساخته كاري چكش فن با كه (جوشن) سينه
كربن 14 پايه بر كاليما فرهنگ.است گرايانه واقع صورتكهاي
آن آغاز احتمالا اما است شده تاريخگذاري ميلادي سال 1250
.است زودتر خيلي
و هندسي مشبك باتزئينات توليما شيوه زرين آثار
يا گونه سينهانسان روي آرايههاي روي بر قرينهسازيآنها
برانگيز نيزتحسين آثار اين زيبائي.مشخصميشوند شكل لنگري
.ميرسد سال 500تا 1500ميلادي آنهابه قدمت.است
نورماه مهين
|