|
تا اجرايي سياستهاي از
موجود واقعيتهاي
ميراث با معنوي پيوند
باستاني
تا اجرايي سياستهاي از
موجود واقعيتهاي
-يك و جديد اساسنامهاي تدوين با بخواهيم اگر است بيهوده
كه بقبولانيم ديگران و خود به غيررسمي و رسمي نشست دو
رهايي ساماني و بيسر اين از و ميگيرد جان پس اين از تئاتر
و پديدهايمجرد ديگري ، هنر هر عموما و تئاتر.يافت خواهد
پيچيدن با كه نيست واجتماعي اقتصادي سياسي ، عوامل از فارغ
بخشمديريت ، در تحول و تغيير و بودجه جديد ، تخصيص نسخهاي
همه شبه يك تا كرد ، قدرتمندتبديل نهادي به را آن بتوان
را مردهاست اگرتئاتر كه چرا.سازد رابرآورده انتظارات
اگر و است خنده اسباب وعدهدادن مرده بر پنداريم ، راست
راه كه نهيبزدن -تازه مدير آمدن هر با -برزنده كه زنده ،
.گمراهيست موجب است ، آن نه
گونه همان به فرهنگي رويداد هر و فرهنگي رويداديست تئاتر
ايجاب فرهنگي جريان تلاطمهاي مييابد ، كه نما و نشو
كدام اگرچههر مطبوعات ، و سينما ادبيات ، تئاتر ، .ميكند
تئاتري انتظار ميتوان اماچگونه دارند ، خود خاص كاركردهاي
مطبوعات بابيمهري ، سينما كه حالي در داشت ، واثربخش كارا
بيتداوم تنهااست مواجه سكوت ادبياتبا و تنگنظري با
ميتواند هم كهتئاتر فرهنگيست -هنري جنبههاي ديگر وحيات
.بقاءيابد آنها با همگام
ارزيابي كه مخاطباست با تقابل در فرهنگي جريان هر
گرفتن ناديده -يك:يعني تقابل اين حذف بنابراين.ميشود
و مخاطب ديالوگميان حذف يا نظر ابراز در حقوقديگران
دوم وجه عموما و.يكسويه اعمالسياستي -دو و آفرينشگران
و است تاخيرانداخته به را تئاتر اعتلاي و تعالي همه استكه
قراردادهايي تحميل.است گرفته بهعهده را مخاطب نقش هم
ديدگاهي منعكسكننده كه هدفدار ضوابطي و اصول درراستاي
همان به باشد ، جهان و هستي انسان ، مورد در خاص
انديشهاي از وجلوگيري منع كه دموكراسيست اصول اندازهبرخلاف
.متفاوت
خوبي به تئاتر ، هنر فرودهاي و فراز به گذرا نگاهي با
در مديران پايبندي.كرد مشاهده سياستگذاريرا تاثير ميتوان
فاقد تدويناساسنامههاي كوتاهمدت ، سياستهاي به هردوره
اعمال و تئاتر به نگاهجامعهشناسانه و علمي مبناي
همواره تئاتري كهجامعه است شده باعث تئاتري ، نفوذجريانهاي
را هنرمندان نهتنها اين و باشند رويداديتازه انتظار چشم
ميان در تشتت سردرگميو باعث بلكه بازميدارد ، خلاقه ازكار
.ميشود هم گروهها
بند در و بيانديشد اثرش به كه آن از پيش نمايشنامهنويس
كه تازهايست سياستگذاري چشمانتظار باشد ، خلاقهاش كار
در آنچه و مضامينميدهند و موضوعات كدام به را مثلااولويت
.است ميشودتئاتر فراموش ميان اين
هميشه براي جهاننتوانستهاند كجاي هيچ در و دوره هيچ در
با اصولي و قوانين بند در را مخصوصاتئاتر و هنر
تئاتر خاصيت.دارند نگاه شدهاي تعيين پيش از سياستگذاري
تعالي همواره چشماندازش و فراروياست و بالندگي در
عمل اين جز هرجا و معين سياستي پيشبرد نه و است انسانبوده
-فرهنگي جريانهاي در سياستگذاري.است نابودي به محكوم كند
از تعريفما كه ديد بايد اما ناگزير ، اجتماعيامريست
و مدني حقوق از دفاع گردآوردنهنرمندان ، ؟!چيست سياستگذاري
نوعي اينقشر سازماندهي و پشتيباني حمايت ، اجتماعيآنها ،
اينكه اماباشد ميتواند پريشانتئاتر جامعه به سازمانبخشي
گردننهند ، ارزشهايي و مفاهيم چه بيان به بگويندو چه
راهيست نه و برميتابد انديشهرا آزادي نه كه ديگر ، امريست
ومضامين مفاهيم كه ميشود اين نتيجه و.بروزخلاقيت براي
.بيهدف و خنثا هم يا همميشوند به شبيه عموما يا نمايشي
خوبي به نمايشي رويگروههاي بر سياستگذاري نوع اين تاثير
بهگونهاي نمايشي گروههاي بسياري كه بطوري.است نمايان
قرار اولويت در هم اصولمصوبه ، رعايت ضمن تا ميكنند عمل
معنوي ماديو حمايتهاي از برخوردار هم و گرفتهباشند
منصفانه صورتي به حمايتهابايد اين كه حالي در.شوند
بههمين.شود شامل را دستاندركار وعوامل گروهها همه
ميگيرد صورت بودجه درخصوص كه هم تفريطهايي و افراط دليل
گروهي به ميليونتومان دهها گاه.است روند ازهمين ناشي
اعمال دستمزدها بر كنترلي هيچ اينكه بدون ميشود پرداخت
ميكند ، تقسيم را هزينه خود دلخواه به گروه هر يعني.شود
يك دستمزد واقعا كه باشد شده مشخص جايي در اينكه بدون
از ماه شش گاه كه بازيگري دستمزد يا است چقدر كارگردان
ديگر با قياس در ميكند تئاتري كار يك صرف را خود وقت
لزوم علاوهبر تئاتر شكوفايي براي بنابراين.است چقدر مشاغل
بر هنرها متقابل تاثير آفرينشگر ، و مخاطب ميان همبستگي
بهصورتي كه دارند وجود هم ديگري عوامل حمايت ، و يكديگر
و دادهاند قرار موردتهديد را ايران تئاتر حيات جدي
:از عبارتند
.تئاتر با خصوصي و سليقهاي برخورد -
.كار راس در كارآمد و متخصص نيروهاي وجود عدم -
.تئاتر سالنهاي چشمگير كمبود و جامعه نيازهاي از غفلت -
.آنها حمايتاز عدم و نمايشي گروههاي سرگرداني -
.تئاتر همگاني آموزش عدم -
.تئاتري كانونهاي و دانشگاه ميان پيوند گسستگي -
رشد راه كه ديگر موارد و.پژوهشي -تحقيقي مراكز نبود -
.است كرده سد را تئاتر
جريان اين جهتمهار در نبايد آموزشي مراكز مديران تلاش
عمل شكلي به بايد بلكه باشد ، ازتئاتر حمايت نام با فرهنگي
انديشهها و ميانگروهها همزيستي و همگرايي نوعي به كنندكه
بتوانند كه شوند توانايي اين بايدواجد گروهها.شود منجر
بايد دولت حمايتكنند دفاع خود حقوق و حق از صنفي بهصورت
جامعه ، در فرهنگي جريان كه باشد ، چرا متوازن و عادلانه
بايد.دارند آننقش اقشاردر همه كه جرياني ;عموميست جرياني
دورتري افقهاي و كرد پرهيز برنامههايكوتاهمدت از شدت به
به بتوانيم وقتيكه مگر بدستنميآيد اين و.آورد رادرنظر
را ديالوگ منطق بتوانيم.احترامبگذارم عقيدهديگران
چيز هر از وپيش كنيم حفاظت آن از جدي بصورتي و برقراركنيم
بايد.كرد توجه جامعه در آن ونقش تئاتر ضرورت به بايد
ميكنيم ، تئاتركار چرا كه بگوييم پاسخ صريح و بتوانيمروشن
جامعهضروريست؟ براي وجودش چرا
بيگناه محمدرضا
ميراث با معنوي پيوند
باستاني
ماكرولاكيس - بم ارگ
جهاننما گنجينه هنري آثار گزيده به نگاهي
از پيش اول و دوم هزاره لرستان ، مفرغي كوچك پيكرههاي
است ايران سربلند فلات قلب از سويدايي اسراسر ميلادهمچون
دارد جاي گنجينه اين در اينك كه
لژه فرنال اثر گواش نقاشي
شاهان فريبنده كاخ (صاحبقرانيه) جهاننما كاخ غربي ضلع در
در بخشي كه داشت وجود خصوصي مجموعهاي پهلوي و قاجار
اضافه آن به بيشتر فضاي به دستيابي براي سالهاي 551353
خريداري هنري آثار و هدايا نمايش بهمنظور مجموعه اين.شد
آن از كامل بطور هرگز كه شدهبود نظرگرفته در دربار شده
در كه تغييراتي بهدنبال سالها همان در.نشد بهرهبرداري
نقاشي اينمجموعه ، اصلي تالار سقف به شد ، انجام كاخ اين
اين به كه نصبگرديد شيراز مرغ و گل نقش با چوب روي زيباي
.است داده ويژهاي جلوه فضا
موشيكا تمدن سفالينههاي
و انبارها در پراكنده آثار گزينش و پژوهش نگرش ، با اكنون
در طراحي و نياوران و سعدآباد كاخهاي ديد از دور گوشههاي
و يافته جان جهاننما آنها ، گنجينه هنري روند نمايش
زمان اين در خصوصي مجموعه آن درهاي تا.است شده نامگذاري
براي است ديگري گام اين و شود گشوده هنردوستان همه روي به
دوره تا باستاني فرهنگي ميراث با معنوي پيوند و آشنايي
.تهران موزههاي كاخ مجموعه در جهان و ايران معاصر
هنر مشترك زبان
و هزارهها در و گوناگون اقوام بين در هنر مشترك زيان
را هنري آثار زيباترين از ارزنده مجموعهاي مختلف سدههاي
والاي روح الهامات از ديگري زواياي كه است آورده گرد
خلاق خلوت در كه انديشمندي انسانهاي ميدهد ، نشان را انساني
پژواكي كلامشان كه گشودهاند سخن به لب گونهاي به خود
.است يافته جاودانه
اويسي -روغن و رنگ تابلوي
ميلاد از پيش اول و دوم هزاره لرستان ، مفرغي كوچك پيكرههاي
كه است ايران سربلند فلات قلب از سويدايي اسرار همچون
.دارد جاي گنجينه اين اينكدر
از پيش اول هزاره دوم نيمه بخشي سه بدنه با سفالين تنگ
كاربردي اثر يك ساخت در ظرافت از زيبايي نمونه املش ، ميلاد
.است رس گل يعني ماده سادهترين با
سفيد ، گلي پوشش روي سياه پرنده دو يافته شيوه نقش با كاسه
اوج نشانگر نيشابور هجري ، چهار و سه سده شفاف ، لعاب
نمونهاي بياني به يا ايران اسلامي دوره هنر سادگي و زيبايي
.است دوره اين GRPHIQUE ترسيمي هنر كمال از
پانصد و يكهزار نهنگ ، استخوان تراش ايستاده ، انسان پيكره
(كانادا) شمالي آمريكاي سرخپوستان هنر ميلاد ، از سالپيش
.است جهاننما گنجينه در ابتدايي هنر جالب نمونههاي از يكي
كلمبيايي باستانيپيش تمدنهاي مانده بجا اشياء
ميلاد از پيش اول هزاره از قبل به آن آغاز كه PRECOLOMBIEN
ميلاد از پس اول هزاره تا و شده داده نسبت مركزي آمريكاي
از بهرهگيري با هنرآئيني گونهاي نمايانگر است يافته ادامه
از آثاري مجموعه اين در.است وهمي و تاثيرگذار شكلهاي
ميلاد ، از پس تا 800 ميلاد از پيش ، 200MOCHICA موشيكا تمدن
هنر مجموعه پرواز ،VICUS ويكوس تمدن از آثاري و پرو شمال
.است آمده در نمايش به كلمبيايي پيش
اثررنوار - مفرغي چهره
كننده منعكس ميلادي دوم قندهار ، سده سنگ تراش بودا ، چهره
ديگر جالب نمونههاي.است دور شرق هنرمند معنوي آرامش
در را جهاننما گنجينه باستاني هنرهاي از بخشهايي
.برميگيرد
ژرژبراك -مفرغي برجسته نقش
ايراني بخش دو در جهاننما گنجينه تجسمي هنرهاي معاصر آثار
.است شده ارائه خارجي و
روي نقاشي رنگي ، شعاعهاي با سياه تركيب:ايراني بخش در
تركيب(13591307) نقشآفرين شاعر سپهري سهراب بوماثر
و رودي زنده اثر بوم روي روغن و رنگ سفيد و گرافيكيسياه
طباطبايي ، ژازه روحبخش ، تناولي ، پيلارام ، اويسي ، از آثاري
...و يكتايي و نامي ملكونيان ، محصص ، اسماعيل ، مش كلانتري ،
.دارد وجود
بيان با آن معماري زيباي بافت و ايران كوير از منظرههايي
يوناني نقاش MAKROLAKISمكرولاكيس گرايانه واقع فوق
.است هنرمند اين خيالانگيز دنياي كوچكيبه پنجرههاي
:است زير آثار برگيرنده در خارجي بخش
اثر xاندازه 5/2433 مفرغ ، زن يك رخ نيم برجسته نقش
فرانسه گنجگراي هنرمند BRAQUE,GEORGESژرژبراك
.((19631882م
GAUGUIN.PAUL گوگن پل هنرمند ، خود اثر گوگن ، چهره طرح
مكتبپونتآون بنيانگذار فرانسوي نقاش (م 19031848)
ايستاده مرد پيكرهفرانسه نمادگرايي و PONT-AVEN
جاكومتي آلبرتو اثر.س مفرغ ، اندازه5/45
((19661901م سوئيسي وپيكرهساز نقاش GIACOMETTI,ALBERTO
و بلند پيكرههاي دادنشكلها ، تغيير با هنرمند اين.است
.شد او آثار واقعگرايانه فوق بيان ويژگي كه آفريد باريكي
آن حفر به يكشيء ساخت براي كه است فضا اين:ميگويد او
خلق فضارا يك كه است شيء اين خود بنوبه و ميپردازيم
.ميكند
KLEE,PAULپلكله اثر گواش 1938 ، بچه و مادر
استادمدرسه آلماني -سوئيسي تصويرساز نقاش (.(19401879م
.BAUHAUSباهاوس هنري
و نقاش ((19561885مLAURENCIN,MARIEلورنسن ماري خانم از
در.xاندازه 2016س جوان زن چهره مدادي طرح حكاكفرانسوي
خطوط ظرافت او كار ويژگيهاي از.ميشود ديده گنجينهجهاننما
ساخته كاملازنانه را آثارش كه است آرامي لطافترنگهاي و
.است
اثر.س xاندازه 5/3328 گواش نقاشي سرخ ، و زردآبي تركيب
.است فرانسوي نقاش ((19551881م FERNAND,LEGER فرنانلژه
با لژه.است واقعگرايي و گنجگرايي اصيل آميزه او هنر
نيرومندي و استحكام با كه ساده و گوناگون نقشهاي بكارگيري
.ميدهد نشان را امروز دنياي روح و زندگي است توام
تاريخ.xاندازه 3123س نيمكت ، بر نشسته مرد دو مركبي طرح
((19731881م PICASSO,PABLOپابلوپيكاسو اثر.م 1928
گوناگون آثار.است اسپانيايي پيكرهساز و نقاش ، طراح
تنوع نشانگر تجسمي و ترسيمي عجيب ورايدگرديسي از پيكاسو
((19051901م صورتي و آبي دوره.است هنرمند اين استعداد و
گنجگرايي
DESMOI SELLES DAVIGNONاوينيون دوشيزههاي)
،.1927مNEO CLASSICISMEنوتنسيقگرايي ،(L19071906ES
(.، 1937م GUERNICAگوئرنيكا) واقعگرايي فوق انگيزش
.است داشته جهان معاصر هنر درتحول شگرفي تاثير پيكاسو
كاميل اثرxكاغذ 255/17س آبرنگروي كلاه با بچهاي دختر
.است فرانسوي نقاش ((19031830م PISSARRO,CAMILLE پيسارو
تحول در عمدهاي نقش هنرمند اين.بود اواحساسگرايي شيوه
.است داشته بيستمميلادي سده هنر
پيراگوست.س اندازه 17 نشر 10/8 مفرع جوان زن چهره تك
فرانسوي پيكرهساز و نقاشRENOIR,PLERRE AUGUSTEرنوار
.بود احساسگرايي مسلم استاد و ((19191841م
لوبك ، هانري كومتي ، ديهگوجا كالدر ، آگام ، :از آثاري و
...و وانديوارهال و لوئيوالتا ،
از محدود نشر در هنري LITHOGRAPHIEسنگي چاپ آثار همچنين
گنجينه هنري آثار از ديگري بخش جهان معاصر هنرمندان
نمونههايي معرفي به كاربردي اشياء در هنر.جهاننمااست
...و شمعدان اروپا ، ميلادي نوزدهم سده بادبزنهاي از
.ميپردازد
نورماه ميهن
|
|