پيامنور دانشگاه
آزمون بدون
ميپذيرد دانشجو رشته در 10
حرفهاي ، و فني هنرستانهاي
;دانش كار دبيرستانهاي
راهكارها و
تنگناها
پيامنور دانشگاه آزمون بدون
ميپذيرد دانشجو رشته در 10
كارشناسي رشته در 10 پيامنور دانشگاه:علميفرهنگي سرويس.
.ميپذيرد كنكور ، فراگير برگزاري بدون كارداني ، رشته يك و
انگليسي ، زبان رياضي ، روانشناسيعمومي ، حسابداري ، جغرافيا ،
مديريت تربيتي ، علوم زيستشناسي ، فارسي ، ادبيات و زبان
.هستند بحث مورد رشته دولتي ، 10 مديريت و بازرگاني
رشته در فقط پيامنور دانشگاه كارداني ، مقطع در
.ميپذيرد فراگير ابتدايي ، پرورش و آموزش تحصيلي
ورودبه عمومي شرايط كنار در كتبي حداقلمعدل داشتن
رشتهكارشناسي اين 10 در تحصيل داوطلبان براي دانشگاه ،
.است ضروري پيامنور ،
ديپلممتوسطه دارندگان اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
معدل بايد ، ترتيب به وعلومتجربي فيزيك رياضي يا رياضي
.باشند نداشته و 5/13 از 5/12 كمتر كتبي
كتبي ، معدل حداقل از بايد نيز رشتهها ساير ديپلمههاي
.باشند برخوردار 5/14
گرفتهشده درنظر متوسطهاي ديپلم براي نيز كل 5/17 معدل
.باشد نشده ذكر كل معدل از جداي كتبي معدل آن در كه
ساير متوسطه ديپلم يا و پيشدانشگاهي مدرك دارندگان
يا و فوق معدلهاي حداقل بودن دارا با كشورها
به سال 72 از سراسري آزمون نخست مرحله كارنامه دارندگان
انتخاب به بودن مجاز بر مبني كل نمره حداقل با بعد
دورههاي در ميتوانند نيز خارجي رشتهزبانهاي
.كنند شركت پيامنور دانشگاه فراگيركارشناسي
مداركخود خردادماه سيام تاريخ تا حداكثر بايد داوطلبان
.ارسالكنند پيامنور دانشگاه فراگير دورههاي براي را
طرح ، تعميم اين اجراي از هدف كه كرده اعلام پيامنور دانشگاه
و علمي ارتقايسطح به دستيابي و اسلامي ايران آموزشعالي
.است جامعه فرهنگي
حرفهاي ، و فني هنرستانهاي
;دانش كار دبيرستانهاي
راهكارها و تنگناها
حرفهايدر و فني آموزشهاي كاستيهاي و اهميت از گزارشي
;كشور آموزشي نظام
و وابسته و مستقل كاردانش مركز حدود 1200 حاضر ، حال در
فعاليت كشور در حرفهاي فني هنرستان تعداد همين حدود
ميكنند
حدود14 و هفته در روز دو قديم ، نظام در اين از پيش
به 6 كارعملي ، ميزان اين كه ميگرفت صورت عملي كار ساعت
است كرده پيدا تقليل جديد نظام در ساعت
كاردانش90 و حرفهاي و فني آموزشهاي دفتر كل مدير
بيشتري ميشوند ، توانايي كارداني دوره وارد كه كساني درصد
پيداميكنند قديم نظام دانشآموزان از
ازهدفهاي يكي جامعه در زندگي براي جوانان كردن آماده
و آموزش هدفهاي ميبايست رو اين از.است تربيت و تعليم مهم
و آموزش قديم نظام.باشد جامعه نياز با متناسب پرورش
دانشگاه به ورود براي افراد تربيت جهت در ما پرورش
از درصد حدود 10 هرسال يعني.بود شده برنامهريزي
خيل و ميشدند دانشگاه وارد كشور دبيرستانهاي فارغالتحصيلان
.ميمانند هم هنوز و ميماندند كنكور سد پشت آنها از عظيمي
فني مهارتهاي و تخصص كارآيي ، نداشتن دليل به افراد اين و
كه ميشوند خود زندگي در ديگري مسير وارد لازم ، حرفهاي و
.نميكردند فكر آن به هيچگاه
فكرفرا به تازه خواندن ، درس سال دوازده از پس برخي
و برايدومين نيز برخي و ;ميافتند حرفهاي يا شغل گرفتن
به ورود آزمونسراسري در شركت براي را خود بار چندمين يا
اين نتايج از صورتيكي هر در.ميكنند آماده دانشگاهها
جامعه جوانان از وسيعي قشر ماندن بيكار آموزشي ، نظام نوع
.دربردارد جامعه براي ويژهاي معضلات خود كه است
ميشودنيز ، يادداده دانشآموزان به كه مطالبي بودن نظري
يادگيري ، حاليكه در ;است متوسطه قديم نظام مشكلات از يكي
دانشآموزان يعنيفراگيراست عملي فعاليتهاي بر متكي امري
.كنند تجربه عملي صورت به را علمي مسائل خودشان ميبايست
بهكارگيري هدف با حرفهاي و فني هنرستانهاي كه است سالها
دبيرستانهاي وهمچنين آموزشي فعاليتهاي در عملي مهارتهاي
امر به جوانان ، در تخصص ايجاد براي سال 71 از دانش كار
براي كه ويژگيهايي از يكي.ميپردازند تربيت و تعليم
آن بودن تخصصي شده ، گرفته نظر در حرفهاي و فني آموزشهاي
.است توليدي كار با همراه
و ووابسته مستقل دانش كار مركز حدود 1200 حاضر حال در
كشور ، در حرفهاي و فني هنرستان تعداد همين حدود همچنين
است راهبردهايي از يكي حرفهاي و فني مدارس.ميكنند فعاليت
و اقتصادي ساختار و كار نيروي ميان ساختاري تضاد كه
.دهد تقليل ممكن حد كمترين به ميتواند را ، جامعه اجتماعي
و هنرستانها اين فعاليت راه در فراواني مشكلات هنوز ولي
كيفيت افزايش در مشكلات ، اين رفع كه است موجود دبيرستانها
.دارد زيادي تاثير مدارس اين در آموزش
وحرفهاي فني آموزشهاي فعاليت مسير در كه مشكلاتي از برخي
برميگردد نظامي هر ساختار به كه هستند ساختاري دارد ، قرار
حال در.است اجرايي يا فرايندي نيز مشكلات از پارهاي و
نيروي تربيت حرفهاي و فني آموزشهاي وظيفه مهمترين حاضر ،
آن جايگاه كه نيست مشخص ولي ;است آموخته فن و ماهر انساني
آموزش اگردارد قرار كجا جامعه توليد و اقتصادي بخش در
جامعه مشاغل مهارتي نياز ولي شود ، اجرا حرفهاي و فني
به.است نگرفته صورت مفيدي اقتصادي كار نشود ، تامين
تحميل را خودش ساختار ولي كردهايم ، تربيت نيرو عبارتي
.است كرده خنثي را آن و كرده
كمبودامكانات به مشكلات از بخشي نيز اجرائي زمينه در
كارآمد ، نحوه معلمان تعداد بودن كم آزمايشگاهي ،
كارعملي ميزان درسي ، كتب محتواي درسي ، برنامهريزي
.بازميگردد...و دانشآموزان
كارخانهها و هنرستانها
اهميت به اشاره با بنكدار ، هنرستان مدير مزيناني ، احمد
به شاغلان:ميگويد حرفهاي و فني هنرستانهاي در عملي كار
شركتهاي يا و كارخانهها در ميبايست هنرستانها در تحصيل ،
مسائل جريان در كامل بهطور تا بپردازند عملي كار به دولتي
ولي.كنند كسب را لازم مهارت و بگيرند قرار خود تخصصي رشته
به توجه با -هنرستانها خود توسط كار اين حاضر حال در
آورده بهوجود را مشكلاتي كه ميگيرد صورت -محدودشان امكانات
.است
هنرستانهادر در عملي كار ساعت شدن كم به ادامه در وي
نظام در اين از پيش:ميافزايد و ميكند اشاره جديد نظام
ميگرفت صورت عملي كار ساعت حدود 14 و هفته در روز دو قديم
تقليل جديد نظام در ساعت به 6 عملي ، كار ميزان اين كه
.است كرده پيدا
و حرفهاي و فني آموزشهاي دفتر كل مدير نشاستهريز ، محمد
قديم ، نظام در:ميگويد باره اين در دانش كار دفتر مديريت
و ميگرفت صورت سال چهار مدت در حرفهاي و فني آموزشهاي
قرار آموزش تحت هفته در ساعت حدود 48 دانشآموزان
دوره كل كه اين به توجه با جديد نظام در ولي.ميگرفتند
به 40 تدريس ساعتهاي برسد ، پايان به سال مدت 3 در ميبايست
كار به كه اين برايكرد پيدا تقليل هفته در ساعت تا 42
تحصيلي دوره كل نتيجه در و مدارس اين دانشآموزان عملي
صورت به حرفهاي و فني نظام نشود ، وارد لطمهاي آنها
طول به سال نيز 5 آن دوره كل و درآمد پيوسته كارداني
دوره وارد كه كساني درصد حدود 90 رو اين از.ميانجامد
قديم نظام دانشآموزان از بيشتري توانايي ميشوند ، كارداني
.ميكنند پيدا
و حرفهاي و فني هنرستانهاي كه ديگري مشكلات از
مساله هستند ، روبهرو آن با دانش كار دبيرستانهاي
داشتن دليل به مدارس اين برنامهريزي.است برنامهريزي
عنوان به.است عادي دبيرستانهاي از مشكلتر كارگاهي كلاسهاي
هنرستانهاي از تعدادي سيمپيچي كارگاه شش ترم در نمونه
اين.ميشوند روبهرو زياددانشآموزان ازدحام با تهران
بودجه تدوين همچنينميكند مشكل را درسي برنامهريزي موضوع
شده پيشبيني ترمهاي يعني.نيست مناسب اينمدارس در زماني
چونميبايست نيست ، درست كارگاهها مانند دروس از برايبعضي
موارد در بخوانندكه را آن نياز پيش ابتدا دانشآموزان
.نميشود رعايت نيازها پيش اين زيادي ،
ديگر و معلمان وقت كه اين به اشاره با مزيناني ، احمد
:ميگويد ميشود ، اجرايي مسائل صرف مدارس اين نيروهاي
نظارت بايد هنرستانها اجرايي نيروهاي نمونه بهعنوان
يا گرفتهاند را لازم نيازهاي پيش دانشآموزان آيا كه كنند
اطلاعات دانشآموزان و خانوادهها از بسياري همچنين نه؟
چگونگي آن ، مسائل و آموزشي شاخه اين اهداف مورد در دقيقي
رشته اين طريق عالياز آموزش موسسات و دانشگاهها به ورود
صرف آنها وقت از روبخشي اين از.ندارند را...و تحصيلي
وجود زمينه اين در كه مختلفيميشود پرسشهاي به پاسخگويي
.دارد
اين ترمتحصيلي با نيز كتابها برنامهريزي ، بر علاوه
در كه معلمهايي.نيست متناسب دبيرستانها و هنرستانها
كتابهاي ميبايست ميكنند ، تدريس حرفهاي و فني هنرستانهاي
پايان به ماه چهار تا نيم و ماه سه مدت در را درسي
هفته دو كم دست كه واحد انتخاب مساله كه حالي در.برسانند
در كه تعطيليهايي همچنين و ميدهد قرار تحتالشعاع را تدريس
وقت كمبود با معلمها ميشود باعث ميآيد ، وجود به ترم طول
طراحي طوري مدارس اين در جديد نظام واقع در.شوند روبهرو
باشند ، موفق ميتوانند بالا به متوسط دانشآموزان استكه شده
.ميشوند مشكلمواجه با پائين به متوسط دانشآموزان ولي
كتابهاي تاليف و درسي برنامهريزي معاون آزاد ، ابراهيم
و فني كتابهاي كه اين به اشاره با حرفهاي و فني درسي
قرار ارزشيابي مورد گذشته تحصيلي سالهاي در حرفهاي
گروههاي معلمان ، نظر با كتابها اين:ميگويد گرفتهاند ،
ارزشيابي مورد دائم طور به مختلف دستاندركاران و آموزشي
به كه كتابهايي ارزشيابيها ، اين نتيجه در.ميگيرند قرار
فرايند ، اين علاوه به و است شده اصلاح داشته ، نياز اصلاح
.ميكند پيدا ادامه
دانشآموزان هدف نخستين دانشگاه ،
روبهرو آن با مدارس اين دانشآموزان كه مسائلي از ديگر يكي
.است دانشگاهها سراسري آزمون در شركت نحوه هستند ،
حافظ ، كاردانش دخترانه دبيرستان مدير شهبازي نرجس خانم
كه اخلاقدانشآموزاني و روحيه دقت ، كه اين به اشاره با
شدهاند ، درگير مسائلكاري با و شده دبيرستانها اين وارد
از پس دانشآموزان اين:ميگويد ميكند ، تغيير زود خيلي
ميتوانند كه ميكنند حس ميشوندو كار محيط وارد كه اين
هم حاضر حال در.ميشوند خود متوجهارزش بيافرينند ، چيزي
كه دارند علاقه بسيار هستند ، موفق رشتهعملي يك در كه
.شوند دانشگاه وارد
اين شدن وارد براي زيادي موانع ولي:ميافزايد وي
واردشدن براي آنها.دارد وجود دانشگاهها به دانشآموزان
صورت است ، به لازم كه را درسهايي ميبايست دانشگاهها ، به
رياضي علومتجربي ، رشتههاي از يكي طريق از و بخوانند آزاد
.كنند شركت آزمون در انساني علوم يا و
يكي كاردانشرا شاخه در متخصص معلمان نبود شهبازي ، خانم
از بسياري:ميگويد و ميكند معرفي موجود مشكلات از ديگر
از معرفيميشوند ، دبيرستان اين به كه معلمهايي
ابتداي در معلمها اين.هستند آزاد دانشگاه فارغالتحصيلان
تا ميكشد طول مدتي و نيستند مسلط كلاس و درس موضوع به كار
تعدادي است ممكن اينرو ، ازشوند آگاه و وارد خود كار به
دليل ، همين به.ببينند لطمه درسي نظر از دانشآموزان از
بسيار ميتواند معلمها اين براي خدمت ضمن آموزشهاي برگزاري
.باشد موثر
هيچمشكلي من نظر به:ميكند پيشنهاد سخنانش ادامه در وي
تئوري دبيرستانها 49واحد اين دانشآموزان اگر نميآيد پيش
سپس و ديگربگذرانند دبيرستانهاي در را خود عمومي و
سه و عملي روز حاضرسه حال در.كنند طي را عملي واحدهاي
خود و اجرايي كادر براي هفته در كردن كار تئوري روز
.است مشكلآفرين دانشآموزان
.هستيم راضي فعلي شرايط از:ميگويد خاتمه در شهبازي ،
اين ولي ندارد ، وجود ما فعاليت براي زيادي مشكلات هرچند
كهمسئولان اين ضمن.ميكنيم حل اوليا هماهنگي با را مشكلات
خود امكانات حد در و كرده مساعدت هم پرورش و آموزش وزارت
.ميكنند كمك
ازجمله نيز مهارتها از برخي اجراي براي امكانات نبود
آموزشهاي كيفيت افزايش باعث ميتواند آن رفع كه است مسائلي
امكانات ، نبود دليل به حاضر حال در.شود حرفهاي و فني
طريق از را لازم مهارتهاي كه مجبورند دانشآموزان از تعدادي
.بردارد در زيادي هزينه كه بگيرند فرا آزاد آموزشگاههاي
و آموزش و اجتماعي امور و كار وزارتخانههاي ديگر ، طرف از
.باشند دانشآموزان عظيم خيل جوابگوي نميتوانند نيز پرورش
ميبايست مشكل ، اين رفع براي ميرسد نظر به بنابراين ،
.شود انديشيده چارهاي
اهميتبسزايي از آن سنجش و بهرهوري كه مسالهاي مهمترين
منابع اتلاف حاضر حال در.است انساني نيروي بوده ، برخوردار
.ميزند ايران ملي اقتصاد پيكره به را ضربه بيشترين انساني
افت اندك ، سرانه توليد بيكاري ، مانند ويژگيهايي بر تاملي
استفاده عدم توليدي ، واحدهاي توليد بودن كم تحصيلي ، شديد
پايين جلوههاي از همه وغيره معدني منابع از اقتصادي مطلوب
.است كشور در بهرهوري سطح بودن
دبيرستانهاي و حرفهاي و فني هنرستانهاي شايد
كشور در بهرهوري ميزان افزايش در نقشي بتوانند كاردانش
دانشآموزاندر دادن مشاركت و ساختن آشنا.باشند داشته
جامع ديد ايجاد خدماتي ، و كشاورزي صنعتي ، مختلف فعاليتهاي
فنون ، و علوم مفاهيم بين ارتباط به نسبت دانشآموزان در
فعاليتهاي افزايش و مدارس در نظري مفاهيم حجم از كاستن
اين توسط ميتواند كه است كارهايي جمله از غيره و عملي
و آموزش نظام در محدوديتهايي عمل در ولي.گيرد صورت مدارس
.شود رفع جامعه جمعي توان با ميتواند كه دارد وجود پرورش
افزايش در سرمايهگذاري با خصوصي بخش نمونه ، عنوان به
.بگيرد عهده به را مهمي نقش ميتواند آموزشي امكانات
خدمات و صنعتي و توليدي مشاغل ظرفيت و حدود افزايش همچنين
شاخه آموزشي امكانات افزايش كشور ، مختلف نواحي در
در كشور مختلف دستگاههاي بين هماهنگي ايجاد كاردانش ،
و اداري و پرورشي آموزشي ، مختلف برنامهريزي زمينه
موثر مدارس اين آموزشي كيفيت افزايش در ميتواند تجهيزاتي
.باشد
اميرشاهي سيدافشين
|