پرورش در عملي راهبرد ده
فراگيران خلاقيت
ارشاد و فرهنگ وزارت سوي از
آموزشي دورههاي اسلامي
ميشود برگزار ورزشي خبرنگاري
اول معاون ديدار در
اسناد سازمان از رئيسجمهوري
لوح اهداي شد انجام
ايران ملي
بهار ملكالشعراي دختر به سپاس
ملي
اسناد سازمان در
خواستار پرورش و آموزش وزارت
آموزش عالي شوراي تركيب تغيير
شد پرورش و
پرورش در عملي راهبرد ده
فراگيران خلاقيت
سكه روي آن و كودكان پرورش و آموزش
ميبينندو را مفاهيمي و روابط هستند ، خلاق كه كودكاني
نكنند استدرك ممكن آنها مربيان و والدين كه ميكنند درك
به قادر بزرگترها ، كه ميكنند مطرح را عقايدي چنان گاهي و
نيستند آن جايگزيني و ارزشيابي
;اشاره
در پرورشكودكان و آموزش كه موضوع اين كردن عنوان شايد
در اطلاعات انبوهياز انباشتن به عمده ، طور به ما كشور
تحت خاصي موقعيت در آنها پسگيري باز و دانشآموزان ذهن
نباشد ، برجستهاي و نو حرف خيلي شده ، محدود عنوانامتحان
آن از نمايشي كه ، آن بر علاوه دربارهخلاقيت ، گفتن سخن ولي
چگونگي از جديد تصويري ارائه ماست ، پرورش و آموزش سكه روي
.ميشود تلقي نيز بالنده و يافته توسعه جامعه يك در آموزش
راهبرد ده ارائه آمده ، فراهم آموزشي مقاله اين در آنچه
است ، فراگيران ميان در خلاقيت پرورش چگونگي زمينه در عملي
مفيد خلاق آموزشكاران و معلمان براي درس كلاسهاي در كه
.بود تواند
و روشها تاكنون دانشآموزان ، خلاقيت پرورش چگونگي درباره
فعاليتهاي و آزمايشها و شده ارائه فراواني عملي راهبردهاي
است آن پي در مقاله اين.است شده اعمال نيز خاصي كاربردي
تفكر توسعه و رشد راههاي و خلاقيت پرورش در عملي راهبرد كه
براي ميشوند ، خلاقيت پرورش منجربه كه را بالنده و خلاق
بدين مقاله سير راه ، اين در و كند ارائه خود خوانندگان
مختصري توضيح با روش ده از يك هر كه بود خواهد ترتيب
.شد خواهد تشريح خاص مثالهايي ارائه و يك هر درباره
:بدينگونهاند خلاقيت رشد و پرورش دهگانه راههاي
سوالها به احترام -1
با كهميخواهد است تشنهاي مغز از انعكاسي واقع در سوال ،
سيراب را خود اوميداند ، از بهتر كه فردي از جواب دريافت
مكث كمي ولي شود ، برآورده بايدفورا احتياج چه اگر.كند
مفيدي ايدههاي و افكار ميتواند غالبا جواب ، و سوال بين
.آورد بار به مباحثه براي
هدايتكند تازه سوالهاي به را كودك بايد جواب ، -2
به را كودك ، او سوال هر به دادن جواب هنگام بايد مربي
ناخودآگاه ، يا خودآگاه ذهنش تا بكشاند تازهتر معماهاي سوي
بردن كار به از اصل ، اين روي.باشد جستجو و كنكاش مشغول
امثال و مطمئنا هرگز ، البته ، خير ، بلي ، قبيل از كلماتي
كنجكاوي جوشان چشمه جوابها نوع اين.شود اجتناب بايد آن
هر براي كه ميآموزد او به علاه به نميكند ، ارضا را كودك
و بگردد راهحل يك دنبال به فقط زندگي ، در مشكلي و مساله
مشكل آن حل براي است ممكن كه متعددي و مختلف امكانات از
.بماند غافل باشد ، داشته وجود
بين پاسخبايد و است كودك ذهني كنجكاويهاي انعكاس سوال ،
.كند برقرار ارتباط كودك قبلي معلومات و تازه معلومات
بين محكمي ارتباط هيچگونه پاسخ ، كوته شده ذكر پاسخهاي
واقع در و نميكند برقرار او قبلي معلومات و كودك سوال
.ميماند بيجواب فرد سوال
كلاس در مناسب فضاي ايجاد -3
كاوشهاي مشوق كه كنيم فراهم آزاد فضايي بايد درس كلاس در
:ميگويد بايلر.باشد يادگيرندگان كنجكاوانه
مستقلانديشبارآيند ، و مبتكر دانشآموزانتان ميخواهيد اگر
به را درس دركلاس آموزشي بندهاي و قيد و محدوديتها بايد
فعاليتهاي در شكست نگران دانشآموزان اگر.دهيد كاهش حداقل
كلاس در آنان نادرست پاسخهاي اينكه يا باشند خود يادگيري
دانشآموزان شود ، مواجه دانشآموزان ديگر و معلم تمسخر با
.بود نخواهند موفق خلاق بهنحو كلاس در مسايلشان حل در
كودكان عادي عقايد به احترام -4
.ارزشاست با آنان عقايد كه دهيم نشان كودكان به بايد
و دربارهامور تنها نه مربيان و والدين كه است لازم
و دربارهمسايل بلكه ميشود ، مربوط كودك به كه مسايلي
از است آنهاشايسته در كودك دخالت كه مدارس و خانه امور
در بزرگترها عقايد مثل هم را او عقايد و بخواهند نظر او
.بگذارند گفتگو و بحث به كودك خود حضور
كودكان غيرعادي عقايد به احترام -5
است ، روابط شده برانگيخته آنها خلاقيت نوعي به كه كودكاني
مربيان و والدين كه ميكنند درك و ميبينند را مفاهيمي و
مطرح را عقايدي چنان گاهي و نكنند درك است ممكن آنها
آن جايگزيني و ارزشيابي به قادر بزرگترها كه ميكنند
همراه غيرعادي و نو عقايد ابراز به كودكان ترغيب نيستند ،
بايد خلاقيت تربيت در كه هستند اصولي آنها ، از قدرداني با
.باشند نظر مورد
قبليبراي آمادگي اگر كه داشت نظر در بايد را نكته اين
بروز نداريم ، نبايد را غيرعادي افكار و عقايد به احترام
به نسبت زيرابياعتنايي كنيم ، تشويق را افكار آن ظهور و
ابراز كه است آن از بيشتر زيانش و ضرر عقايد ، گونه اين
.نشود
دانشآموزان آزاد بيان و مفيد انديشههاي ستايش -6
را خود ، فرصتي درسي جلسات در ميتواند منظور اين به معلم
در متنوع وانديشههاي عقايد مربيان آزاد اظهارنظر براي
و عقايد و انديشهها و دهد قرار دانشآموزان اختيار
روانشناسان همهدهد قرار ستايش مورد را آنها آزادانديشي
مختلف عقايد ابراز آن در كه را آموزشي آزاد فضاي وجود
مواجه ديگران و معلمان خوشرويي و تاييد با دانشآموزان
.ميدانند فكري استقلال رشد مهم عوامل از يكي ميشود ،
ناكامل امور و اشياء كردن تكميل -7
ازكودكان كه است اين خلاقيت ، پرورش روشهاي از ديگر يكي
و ونقاشيها ناكامل داستانهاي ناتمام ، جملات بخواهيم
كامل را نيمهكاره اشياء حتي و مبهم و نيمهتمام تصاوير
ابتكارات منتهاي ميكند سعي مواردي ، چنين در كودككنند
براي.كاربرد به ناتمام شيء يا مطالب تكميل براي را خود
:بلكه باشد ، مهم چندان نبايد شده تكميل قسمت محتواي مربي
قراردارد ، اهميت اول درجه در تكميل چگونگي و روش -
ميگيرد ، كار به را كودك خلاقه قواي كردن ، تكميل -
ميآورد ، بار به را خود معلومات اندوخته كودك -
ميكند ، تجزيه را خود معلومات اندوخته كودك -
مكمل ميكندكه تركيب چنان را خود معلومات اندوخته كودك -
باشد ، موجود شيء
انديشمندان موفقيت و حال شرح بيان -8
و محبوب شخصيتهاي اعمال و رفتار نوجوانان و كودكان
ازاين ميتواند معلم بنابراين ميكنند ، تقليد را سرشناس
آنان تحريكانديشههاي و تشويق در يادگيرندگان توانايي
وجود كمي احتمال:قولبرونر به.ببرد را استفاده حداكثر
اعتماد خود شهودي تفكر روشهاي به دانشآموزان كه دارد
نوع آن در كه را خود از بزرگتر افراد او اينكه مگر كنند ،
.باشد ديده را باشند يافته دست موفقيت به تفكر ،
نكنيد محدود را كودكان تجارب -9
براي رسمي ، آموزش متداول موقعيتهاي و معمول شرايط بر علاوه
به.آوريد فراهم نيز متنوعي و تازه فرصتهاي دانشآموزان
:مثال عنوان
نيرويجاذبه اگر بپرسيد دانشآموزان از علوم ، درس در -
انسانميافتاد؟ براي اتفاقاتي چه نميداشت ، وجود
تا كنيد شروع طريق چه به باچگونه ، را سوالها بيشتر -
بزنند دست استنباط به بپردازند ، فرضيه طرح به دانشآموزان
.برند بكار تازه پديدههاي تبيين براي را خود اطلاعات و
.داشتهباشند جواب زياد ، تعداد كه كنيد مطرح سوالهايي -
همگرا بهتفكر باشند ، داشته جواب يك تنها كه سوالهايي
باشند ، زيادي جوابهاي داراي كه سوالهايي اما ميانجامند ،
.هستند واگرا مشوقتفكر
بگذاريد احترام كودكان تخيلات به -10
اندازهشخص هر زيرا است ، خلاقيت زيربناي تفكر و تخيل
در تازه مطالب است ممكن كه جا آن تا موضوعي راجعبه بتواند
بيشتر او انتخاب امكان اندازه همان به بپرورد ، خود ذهن
در و ميباشد محدود است خلاقيت زيربناي كه تخيلي اما است ،
قرار نظر مورد شده پرورده مطالب اجرايي امكانات آن
بيماران تخيلي فكر بين عمده تفاوت:ميگويد تورنس.ميگيرد
:كه است اين در سالم شخص خلاق فكر و رواني
در وهرگز ميكند رها را خود تخيل قوه جلوي رواني بيمار -
.برنميآيد خود تخيلات تجديدنظر و وارسي صدد
درباره فقط و ميسازد محدود را خود خلاق تفكر سالم ، شخص -
يكبار گاه هرچند و ميپردازد ايدهآرايي به معيني موضوع
ايدههايي دنبال به فقط و ميكند ارزشيابي را خود ايدههاي
.ميرسانند هدف به آسانتر را او كه ميرود
وليتخيل است ، صادق بزرگسالان تخيلات مورد در مطالب اين
تخيل نوع از ولي است ، وارسي بدون و نامحدود گرچه كودكان
بدون حركات و گفتار تصاوير ، و نقاشيها نيست ، بيمارگونه
.است ابتدايي نوعيخلاقيت خود جاي در كودكان مقدمه
:كه داشت اذعان بايد همچنين
آن و است زندگي زيربنايي نياز و امر يك نوآوري و خلاقيت
كه است موضوعي اين نيست ، دشوار ميكنند فكر بعضيها كه چنان
.ورزيد تاكيد آن بر بايد جا همه در و همواره
است منظوراين بلكه نيست ، نوآوري و خلاقيت نفس در مساله
خير؟ باشيديا خلاق و نوآور كه ميخواهيد شما آيا كه
درمييابيم شويم ، دقيق نوآوريها و ابداعات به دقت به اگر
ساده ايدههايبسيار واقعا را آنها از خيلي مبناي كه
همراه ارزندهايبه نتايج هم اغلب و ميدهند تشكيل
مدرسه ، كلاسدرس ، اداره در نوآوري و خلاقيت ميآورند ،
چشمگيري نقش..و خانواده خانه ، جوامع ، ادارات ، اماكن ،
.ميكند ايفا
و بازيكرده بشريت تاريخ در بزرگي نقش خلاقيت و نوآوري
شخص يك واراده تصميم عزم ، با خلاقيت و نوآوري ميكنند ،
ايدههاي درهمشكستن با ميكند سعي كه ميشود شروع خلاق
يا دهد ارائه جديدي چيز زمان و عصر اين در موجود و معمولي
اشخاص براي بودن خلاق كه كرد تاكيد بايد همواره لذا.بسازد
به كه هستند خلاق افراد اين زيرا است ، اهميت با بسيار
.ميدهند جهت جهان به و شكل تاريخ
سوالها برخي وضوح موجود وضعيت بررسي و كاوش با خلاقيت رشد
:ميشود شروع
آياشرايط خير؟ يا بردهام كار به را خودم سعي همه من آيا
يافت؟ بهتريميتوان روش آيا خير؟ يا است ايدهآل موجود
بيدارو را انسانها وجود نهفته خلاقيتهاي سوالاتي ، چنين
حاصل بهتري نتايج كنيم ، كاوش بيشتر هرچه و ميكند تحريك
نسبت راميبينيم ، چيزي جديدي زاويه از ما وقتي شد ، خواهد
پيشرفت جهت در را مسايلما اين و ميشويم آگاه آن مسايل به
و ايدهها داشتن يعني تماميزندگي ، ميبرند پيش سازندگي و
.آن تحقق راستاي در تازه و فعاليتهايبكر و نو انديشههاي
نوروزي رقيه
:منابع
در كاربردروانشناسي كديور پروين رابرتمترجم بيلر -1
دانشگاهي ، نشر مركز آموزش ،
ماه 1370 اسفند پيوند ، تربيتي -آموزشي مجله -2
از خيابان هر سنگفرش سوري محمد چونگمترجم.وي.كيم -3
سيمين انتشارات طلاست ،
ارشاد و فرهنگ وزارت سوي از
آموزشي دورههاي اسلامي
ميشود برگزار ورزشي خبرنگاري
داخلي مطبوعات مديركل سحرخيز عيسي:فرهنگي علمي سرويس
دارد قصد ارشاد ، وزارت:گفت اسلامي ارشاد فرهنگو وزارت
كلاسهاي سري يك علمي ، ورزشينويسي نبود معضل رفع براي
برگزار رشته اين خبرنگاران براي ورزشي خبرنگاري آموزشي
.كند
جامجهاني اطلاعرساني ستاد با كه وي ما ، خبرنگار گزارش به
گفتگو كشور عمومي فرهنگ شوراي دبيرخانه مستقردر فوتبال
در بويژه گوناگون ، زمينههاي در هماكنون:افزود ميكرد ،
.داريم متخصص و حرفهاي خبرنگار كمبود ورزشينويسي ، زمينه
صورت ورزشي نشريات زمينه در كه تخلفاتي مورد در وي
ورزش به تخصصي بهطور كه نشرياتي:گفت ميگيرد ،
مشترك امتياز كه نشرياتي در ولي.ندارند مشكل ميپردازند ،
صفحات بيشتر اما دارند ، ورزشي و فرهنگي اجتماعي ، سياسي ،
.است زيادتر بسيار مشكل ميدهند ، اختصاص ورزش به را خود
مطبوعات ، آزادي بهانه با عدهاي نميگذاريم ما:افزود وي
لزوم ، صورت در لذا وبزنند دامن كذب واخبار شايعات بر
.ميكنيم قانوني برخورد آنها با يا و داده تذكر نشريات به
اول معاون ديدار در
اسناد سازمان از رئيسجمهوري
لوح شداهداي انجام
ايران ملي
بهار ملكالشعراي دختر به سپاس
ملي
اسناد سازمان در
رئيسجمهوري ، اول معاون حبيبي حسن دكتر:علميفرهنگي سرويس
از ايران ملي اسناد سازمان مختلف ازبخشهاي يكشنبه روز
ديدن اطلاعرساني و مرمت و آمادهسازي اسناد ، خزانه جمله
اين مسئولان از تن چند حبيبي ، دكتر بازديد جريان در.كرد
ملي اسناد سازمان فعاليتهاي خصوص در را توضيحاتي سازمان
بازديد اين در.كردند ارائه اولرئيسجمهوري معاون به ايران
سازمانامور كل دبير و جمهوري رئيس معاون باقريان محمد كه
رئيس شهرستاني حسن سيد مهندس و كشور استخدامي و اداري
تلاشهاي از مراسمي طي داشتند حضور ايران اسنادملي سازمان
.شد قدرداني ايران اسنادملي سازمان مديران از تن سه
بهار الشعراي ملك دختر به سپاسي لوح همچنين مراسم اين در
.شد اعطا سازمان ، اين به مختلف اسناد اهداي بهخاطر
هدف با ماه 1342 ارديبهشت در ايران ملي اسناد سازمان
.شد تاسيس ايران در اطلاعات اشاعه محافظتو جمعآوري ،
خواستار پرورش و آموزش وزارت
آموزش عالي شوراي تركيب تغيير
شد پرورش و
شدن ملحق خواستار پرورش ، و آموزش وزارت:علميفرهنگي سرويس
و وزارتخانهها از يكي حذف مقابل در وزارتخانهجديد دو
پرورش و آموزش عالي درشوراي تربيت و تعليم پژوهشكده عضويت
لايحه قالب رادر خواست اين پرورش ، و آموزش وزارت.است شده
نظام پيشنهادي عنوانلايحه با وزارتخانه اين پيشنهادي
كرده مطرح دولت هيات به ايران اسلامي جمهوري وپرورش آموزش
شوراي پرورش ، و آموزش وزارت خواست تصويتاين صورت در.است
.عضوميرسد به 19 كنوني عضو از 17 مذكور
وزيران كه دارد عضو اكنون 17 هم پرورش و آموزش عالي شوراي
و درمان بهداشت ، عالي ، آموزش و فرهنگ پرورش ، و آموزش
فقهاي معرفي با مجتهد يك سازندگي ، جهاد پزشكي ، آموزش
به تربيت و صاحبنظرانتعليم و كارشناسان و نگهبان شوراي
ازاعضاي آموزشعالي و فرهنگ و پرورش و آموزش وزيران انتخاب
پرورش و آموزش وزارت از آن اعضاي از نيمي حدود و هستند آن
تصويب به سال 1358 ماه اسفند تاريخ 28 در اينتركيبهستند
.بود رسيده اسلاميايران جمهوري انقلاب شوراي
آموزش و درمان بهداشت ، وزارت پيشنهادي ، لايحه براساس
و ميشود حذف پرورش و آموزش عالي شوراي تركيب از پزشكي ،
و اموراجتماعي و كار اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارتخانههاي
و آموزش وزارتميشود اضافه آن به تربيت و تعليم پژوهشكده
درزمينههاي شورا اين وظائف افزايش خواستار همچنين پرورش ،
تصويب و تعيين انساني ، نيروي مربوط ضوابط و معيار تعيين
و آموزشي امور در مشاوران و معلمان غيرموظف و ساعاتموظف
روساي و مديران انتخاب براي ضوابطلازم تعيين پرورشي ،
پيشنهادي لايحه.است شده آموزشي جديد مناطق تاسيس و مناطق
و تنظيم اصل يكصد و فصل شش در پرورش و آموزش نظام
تا شد تحويل وزيران هيات به تصويب ، براي ماه اواخرفروردين
مجلس به نمايندگان ، تصويب براي اينهيات ، تاييد از پس
.شود تقديم اسلامي شوراي
فرهنگي كوتاه اخبار
|
قزوين دشت در باستانشناسي كاوشهاي
و آموزشي هدف با تهران دانشگاه باستانشناسي موسسه كاوشهاي
از پيش فرهنگهاي تحول مسير كردن روشن جهت در و پژوهشي
.شد آغاز ماه سه بهمدت قزوين ، دشت در تاريخ
كاوشها اين در دانشگاهتهران ، عمومي روابط گزارش به
مقطع در تهران باستانشناسيدانشگاه رشته دانشجويان
كاوشهاي فنون و يادگيريروشها براي ارشد كارشناسي
شده شروع سال 1349 از اينكاوشها.دارند شركت باستانشناسي
.دارد ادامه وتاكنون
منحصرا قزوين ، دشت پيشينهباستانشناسي مطالعه است گفتني
مختلف جنبههاي تاكنون و گرفته صورت تهران دانشگاه توسط
از پيش دورانهاي در قزوين منطقه معنوي و مادي فرهنگهاي
.است شده آشكار تاريخ
كردند ديدار نمكي مرد با نفر هزار 200
از نفر هزار از 200 بيش تاكنون:فرهنگي علمي سرويس
عموم ديد معرض در بار براياولين كه نمكي مرد نمايشگاه
.كردند بازديد ميشود ، گذاشته
به متعلق نمكي استفادهمرد مورد ابزار شامل نمايشگاه اين
جهاني روز بزرگداشت با همزمان قبلكه سال هزار دو حدود
افتتاح ملي محلموزه در ارديبهشت فرهنگي 28 ميراث و گنجينه
.دارد ادامه ماه مرداد پايان تا است شده
به چكمه لنگه يك انسان ، تنه نيم يك شامل مكشوفه اشياء
شيئي چندين و استخوان قطعه آن ، چند درون پاي ساق همراه
.است فلزي و سفالي
بوده بينظير دنيا در كه او اشياي و انسان اين بقاياي
دو به است داشته بينالمللي و گستردهداخلي بازتاب تاكنون
.ميشود داده نسبت قبل سال هزار
شاهزادهاي يا و شكارچي مرد ، اين كه است شده ثابت تاكنون
اصابت او سر به ضربهاي مرگ از قبل كمي كه بوده 40ساله
.است كرده
كانون در زيستشناسي آموزش دوره برگزاري
و راهنمايي دورههاي دانشآموزان:علميفرهنگي سرويس
آموزش دوره در شركت با تابستاني تعطيلات ايام در دبيرستان ،
دانش با نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون زيستشناسي
.ميشوند آشنا علمي فعاليتهاي و زيستشناسي
و كودكان فكري پرورش كانون عمومي روابط گزارش به
امكانات از بهرهگيري با دورهآموزشي ، اين در نوجوانان ،
به ميكروسكوپي ، شركتكنندگان آزمايشات و بصري و سمعي
جانوري و گياهي بافتهاي زيستشناسي ، علمي فيلمهاي مشاهده
.ميپردازند جانوران وتشريح
به ميتوانند زيستشناسي آموزش دوره در شركت به علاقهمندان
شميران ، خيابان در واقع كانون آموزشزيستشناسي مركز
.كنند بازنشستگانمراجعه كانون جنب فخرآباد ،
|
|