انديشه در فاوست اسطوره
اروپايي
بيشتري توجه هنري عكاسي به
كنيم
جايزه و كردستاني فيلمساز
فنلاند كوتاه فيلمهاي بزرگ
به تعزيه سوگواره برگزاري
در اكرم رسول رحلت مناسبت
شهركرد
وسطي قرون نقاشي نمايشگاه
انديشه در فاوست اسطوره
اروپايي
مياش.ج.رابرت
و يافت نما و رشد مركزي اروپاي در Faustفاوست افسانه
ماگوس قصهسيمون در آن نخستين كهاصول ميرود گمان
نهفته Newtestmentجديد درعهد Simon Magusجادوگر
بهقدرت دستيابي براي كه مردي قصه ميانه سدههاي در.است
به را مردم توجه فروخت ، شيطان به را روحش خارقالعاده ،
با و شد چيره مردم عموم تخيل بر قصه اينخودجلبكرد
رشته يك چنين هم.يافت آنانرواج ميان فراوان شتاب
اصولا كه پسين منابع نيز و كهن منابع به مربوط افسانههاي
و ساخته شخصيتفاوست پيرامون بود ديگر جادوگران درباره
.شد پرداخته
ماجراجويي كه را آلمان حكماي از يكي معاصران ، از بسياري
وي احتمالا.ميدانستند جادوگر بود م متولد1480 و مشهور
از برخي.ميبرد كار به را سياه جادوي انواع از برخي
به هنگامي وي اما دارد وجود امر اين پيرامون موكد جزييات
younger جوان فاوست را خود نام كه يافت دست جايگاه اين
افسانهاي شخصيت آن شهرت به سان بدين و ناميد Faust the
.يافت دست
برابر در كه پرواز مرموز و جنجالي نمايش يك طي اينفاوست
آن در.درگذشت م سال 1525 در گرفت انجام وپادشاه مردم
در.است شده او مرگ باعث شيطان بردندكه گمان مردم هنگام
تابلويي آلمان لايپزيك شهر Auerbach'secllarنمايشگاه
تابلو ، اين روي.است نمايشنامهگوته بيانگر داردكه وجود
با كه شده كشيده قديمي ميخانهاي ديوارهاي تصوير سو يك از
ديگر سوي از و است گشته تزيين فاوست ارزشمند آثار نمادهاي
.است داشته تعلق وي به كه ميدهد نشان را مكاني
شهر در فاوست يوحنا دكتر تاريخ كتاب م سال 1587 در
است فاوست زندگينامه خود كتاب اين.منتشرشد فرانكفورت
يوحنا دكتر تاريخ.دارد تخيليقرار افسانههاي اساس بر كه
:شد ترجمه انگليسي به زير عنوان با سال همان در فاوست
life and deserved death of doctor Johnfaustus
History of the damnable
مرگ و شوربخت زندگي داستان:است اين آن ، فارسي ترجمه كه
فاوستوس جان سزاواردكتر
جادوگرانه ، اعمال ،Faust Bookفاوست دوچاپكتاب هر در
كه ميشود روايت وي گناهان گرفتن ناديده و شيطان با همراهي
گفت قاطعانه ميتوانميكشد عذاب چگونه ميبينيم نهايت در
متبلور كتاب اين در دايم و نهايي شكل به افسانه اين كه
.است شده
شمال در فاوست renaissanceنوزايي دوران رسيدن فرا با
ايده مخالف و كشيشان عليه آزاد انديشه نماد به اروپا
توسط افسانه اين ادبي پرداخت نخستين اما.شد تبديل كليسا
.گرفت انجام انگليسي نمايشنامهنويس كريستوفرمارلو
سال 1588 در كه فاوستوس دكتر تراژيك نمايشنامهتاريخ
پيشگام شده ، معروف فاوستوس دكتر نام به امروزه و چاپ
بر نمايشنامه اين تاثير.است بعدي انگليسي تراژديهاي
دربرگرفتن با نيز هنوز و بوده مستقيم نمايش ، هنر تكامل
انسانيت روح زنده ترسيم آزادو شعر و دراماتيك هيجان
كه انسانيتي.است برخوردار فراوان شهرت از شوربخت
شكنجه محكوميت ، از پس نتيجه در و بپذيرد را خدا نميتواند
.ميشود
Faust book فاوست انگليسيكتاب ترجمه از كريستوفرمارلو
نموده استفاده اصلي منبع عنوان به بهسال 1587 شده منتشر
كرده بدل تراژيك شخصيت به را افسانهاي جادوگر وي اما
عمده مسايل فعال بيان براي قصه اين از مارلو..است
-كريستوفرمارلو فاوست.است برده بهره اليزابتي انديشه
پيماني شيطان با -آمده پيشين آثار در كه آنچه همانند
به وي نزد سال مدت 24 به را خود روح آن موجب به و ميبندد
خوشبختي و خارقالعاده نيروي به مقابل در تا مينهد گروگان
.يابد دست مطلق
اين مرگ لحظه تا شيطان با پيمان امضاي رغم به اينفاوست
مقاومت شيطان نيروي وسوسه برابر در تا راداشت اختيار
قريبالوقوعش عذاب انديشه از آخر صحنههاي در فاوست.كند
به ايمانش اما.دهد نجات را خود ميكوشد و ميافتد هراس به
و طولاني كشمكشي از وبعد نيست قوي چندان خداوندي رحمت
.ميشود چيره وي بر شيطان خود ، با دردناك
نمايشمارلو نمايشنامه ، قهرمان سرنوشت در اختلاف بر علاوه
.دارند اختلاف نيز ديگري مهم زمينههاي در نمايشگوته با
اخلاقي انزواي دليل به نه خلاففاوست بر فاوستوس نتيجه در
را شيطان قدرت به شديدش تمايل سبب به بلكه خود فلسفي يا
.است چيره شخصيت دو هر بر دروني روحي كشمكش.ميكند تحريك
بياورد ايمان خدا به تا ميكوشد كهفاوستوس ميبينيم و
.بياورد ايمان خود به مينمايد تلاش فاوست اما
نزدكريستوفرمارلو اخلاق و لاهوت علم كه ، آن سرانجام
انديشههايش كهگوته حالي در است سنتي ازمسيحيت برخاسته
.ميگيرد خود خيال منبع تنها عنوان به ارتدكس مذهب از را
هفدهم سده نيمه تا افسانه اين از روايتكريستوفرمارلو
بسياري قصهفاوست اما.بود معروف وآلمان انگلستان در
زنده طور به افسانه اين.دستداد از را خود گيراييهاي از
موضوع سال ساليان و ماند محفوظ آلمان فولكلوريك سنتهاي در
.بود عروسكي نمايشهاي و پانتوميم نمايشهاي
دوران با بسياري شباهت آلمان وضع هجدهم سده پايان در
Lesingلسينگ كه طوري به.كرد پيدا نوزايي
اين براساس نمايشنامهاي آلماني 17291781 نمايشنامهنويس
و شد گم آن دستنوشته پيش نسل اماچندين نوشت افسانه
.برد پي آن محتواي به اكنوننميتوان
دست اروپا در حساسي نقطه بر گوته ولفگانگ مهم نمايشنامه
.شد قصهفاوست به مردم نوين باعثرويكرد و نهاد
را مبدعان از بسياري تاكنون گوته زمان از قصه اين
عرصههاي در مهم آثار اغلب موضوعاصلي به و برانگيخته
هنر درعرصه مثلا.است شده تبديل ابداع و بيان
فرديناند همانند نقاشان از برخي براي فاوست افسانه
.است كرده فراهم را پرباري موضوعهاي 1863-ديلاكروا 1798
و بوده بزرگ موسيقيدانان از الهامبخشبسياري افسانه اين
چارلز:همانند افرادي;است شده جاودانهاي موسيقي خلق باعث
اريگوبويتو.ساخت را فاوست سال 1859اپراي در كه گونود
ليستدر فرانتس.ساخت را ميفيستوفيلي سال 1868اپراي در
.ساخت را فاوست سمفوني م سال 1857
اين از نيز متحرك نقاشيهاي و هنري نوين گونههاي حتي
فيلم يك مثال عنوان به.بهرهگرفتهاند كهن افسانه
ازنمايشنامهفاوستاثر كه برد نام ميتوان را سينمايي
.رفت پرده روي آلمان در م سال 1952 در و شد اقتباس گوته
و زيباييها همه با افسانه اين كه آن مهمتر همه از اما
نمايشنامهها و رمانها شعرها ، همچنانبربيشينه نمادهايش
از ميتوان آثار جديدتريناين از.است نهاده تاثير
:برد نام زير كتابهاي
به سال 1948 در كه مان توماس اثر فاوستوس رماندكتر
.درآمد نگارش
درسال كه دوريل لورنس ايرلندياثر نمايشنامهفاوستوس
.شد نوشته 1964
الاسبوعالادبي:منبع
عزيزي.ي:ترجمه
بيشتري توجه هنري عكاسي به
كنيم
نگارخانه در كمانيان زهرا عكس نمايشگاه برپايي از گزارشي
سرو
شدن محدود عكاسي ، و بهعكس عمومي استقبال عدم دليل
به توجه عدم و است ايران در خبر و مستند حوزه عكاسيدر
هنري بيان شكل يك عنوان به آن گوناگون كاركردهاي
خرداد تا 23 از 17 زهراكمانيان عكس آثار از نمايشگاهي
سرو فرهنگسراي درنگارخانه سرطاني كودكان از بهحمايت
.برگزارشد
.است مشهد متولد 1348 و عكاسي رشته دانشجوي كمانيان زهرا
به ورود با حرفهاي طور به را خود هنري فعاليتهاي وي
سه تجربه حاصل اخير ، نمايشگاه عكسهاي و كرده آغاز دانشگاه
.است تحصيل طول در عكاس اين ساله
مختلف ، مناطق از عكاسي و ايران معرفي براي:ميگويد وي
دو وجود با البته كه داشتم مختلف مناطق به متعدد سفرهاي
مساعدتهاي بخاطر هم آن كه بود دشوار برايم مقداري فرزند
.ميشد هموار برايم حدي تا راه اين همسرم
همراه به نمايشگاه اين كهبرپايي نتايجي مورد در كمانيان
گذاشته نمايش معرض به كاري وقتي:ميگويد چنين است ، داشته
كنيم كسب منتقدان نظر از ميتوانيم را تجربه بيشترين شود ،
كردهام سعي كارها اين در مننماييم رفع را اشكالات و
شايد كه دلنشيني لحظات و زيباييهايش تمام با را طبيعت
كه تكنيكي تجربههاي با البته.كنم ثبت نشود ، تكرار هميشه
.كردم كسب سالها اين طول در
از مستند و طبيعت عكاسي طوركلي به:ميگويد ادامه در وي
از صحيح شناخت آن ، كهلازمه است عكاسي در من علاقههاي
هستند ، آن در كه مردمي و ميكنم زندگي آن در مكانيكه
.ميباشد
به شروع ذهنم در عكاسي ، قبلاز:ميگويد همچنين عكاس اين
و وخطوط فرم و بافت تركيببندي ، .ميكنم تحليل و تجزيه
من.است برخوردار ويژهاي ازاهميت برايم رنگ طور همين
عكس و هنري عكاسي به مانسبت مردم ديدگاه در اميدوارم ،
تحول ، اين با دارم اطمينان كه چرا.شود ايجاد تحولي هنري ،
رفع عكاس ، زنان بخصوص و ما عكاسان مشكلات از بسياري
.ميشود
استادان از نمايشگاهمذكور ، برپايي مناسبت به
چنين كه است شده سوالاتي عكاسي مسائل خصوص بازديدكننده ، در
:دادهاند پاسخ
هنري عكاسي و عكاسي به رانسبت مردم ديد ميتوان چگونه
كرد؟ متحول
عكسهاي از استفاده با:رشتهعكاسي استاد طهماسبپور ،
از شدن دور و (نابكلمه معناي به هنري) مطبوعات در هنري
(عكس) عيني بهصورت رويدادها بازتاب كه عكسهايمعمولي فضاي
.زمينه اين در مقالات ارائه و نشانهشناسي توجهبههستند
و داخلي كتب گذاشتن دراختيار:عكاسي استاد صادقزاده
و تلويزيون گروهي ، رسانههاي نمايشگاهها ، برپايي خارجي ،
.مطبوعات
عكس تابلوي به را تابلوينقاشي يك هنوز ما مردم چرا
چيست؟ ارزشعكس به پينبردن دليل ترجيحميدهند؟
در نقاشي تابلوي يك فردبودن به منحصر:طهماسبپور
اين باعث عكاسي در تصوير مكانيكي تكثير و توليد مقابل
كه نقاشيهايي مثال طور به.ميشود نقاشي تصوير شدن عتيقه
از (سيلك چاپ مثل) ميآيند وجود به مكانيكي تكثير شيوه به
سيلك چاپ تصوير يك عموم نظر در و ميكنند پيروي قاعده اين
.نيست مقايسه قابل نقاشي تابلوي يك با
شدن محدود عكاسي ، و بهعكس عمومي استقبال عدم دليل
به توجه عدم و است درايران خبر و مستند حوزه در عكاسي
.هنري بيان شكل عنوانيك به آن گوناگون كاركردهاي
در عكس اديتوري زمينه در خبره متخصصان عدموجود همچنين
از هنري و خلاقانه استفاده و خارجي نشريات مقايسه.مطبوعات
.دارد بسياري تامل جاي ايراني نشريات با عكس
بيشتري قيمت داراي نقاشي تابلوي ميدانند مردم:صادقزاده
ندارند آگاهي اجتماع عكسدر تاثيرگذاري به كه صورتي در است
.است نشده روشن و مردمتعريف عموم براي عكس ارزشهاي
مراتب به مردم ديد از:رشتهعكاسي استاد سعادتمند ،
.ميشود كشيده نقاشي يك كه است آن از سادهتر عكس يك گرفتن
گرفتن براي شاترعكاسي دكمه دادن فشار فقط مردم عامه براي
روغن و رنگ مقدمات كلي بايد نقاشي براي ولي عكسكافيست يك
نقاشي تابلوي يك تابتوان داشت خاصي مهارت و غيره بومو و
.كشيد
ميشود؟ آغاز كجا ايراناز در هنري عكاسي سابقه
با قاجار زمان از خلاقيت و هنر بهمعناي عكاسي:طهماسبپور
گسست يك از پس و ميشود شروع عكاسان برخي متفاوت رويكرد
گالريهاي بهكار شروع با ميكنم فكر مقوله اين در دههاي چند
آغازگران از ميشود بهبعدآغاز دهه 40 از تهران در هنري
ابراهيم و دهقانپور ويحيي عالي احمد از ميتوانيم اينحركت
.ببريم هاشمينام
سابقه هنري عكاسي به را مردم عموم بيگانگي ميتوان آيا
مردم؟ زندگي با هنري عكاسي بيگانگي يا دانست آن كم
هنر بخصوص و تجسمي هنرهاي با مردم بيگانگي:طهماسبپور
زمينهها اين پذيرش اطلاعاتيدر و فرهنگي ريشه مدرن نويا
بهطور ما مردم.قراردارد حوزه اين در نيز وعكاسي دارد
يا هنري ناب گرافيكبهمعناي و معماري آبستره ، بانقاشي عموم
بيشتر و ندارند الفتي و انس مذكور دلايل به سبكهايمدرن
چنين نشدن مطرح و اطلاعاتروزآمد عدموجود مسئله احساسميكنم
فرهنگي و تاريخي گسست ايرانو در خود زمان در زمينههايي
.باشد دنيا با مستقيم وعدمارتباط
ميتوان كه است بهاندازهاي عكاسي سابقه خير:سعادتمند
را عكاسي هنر اين بودكمااينكه شاهد آن در كاملا را هنر
ما مملكت در ولي مشاهدهميكنيم بهوضوح ديگر دركشورهاي
گرفته بهكار بيشتر وپرسنلي يادگاري عكسهاي براي فعلاعكاسي
.آن هنر ميشودتا
جايزه و كردستاني فيلمساز
فنلاند كوتاه فيلمهاي بزرگ
امين نام به فيلمسربازي:اسلامي جمهوري خبرگزاري سنندج ،
هشتمين كردستانيجايزه جوان فيلمساز بهمنقبادي ، ساخته
.كرد تصاحب را هلسينكي فيلمهايكوتاه بينالمللي جشنواره
كردستان ، استان اسلامي وارشاد فرهنگ عمومي روابط گزارش به
فنلاند در اخيرا كه را جشنواره اين بزرگ فيلمجايزه اين
به شركتكننده كشور آثارفيلمسازان 46 ميان از شد برگزار
.داد اختصاص خود
امين نام به سربازي:گفت سنندجي جوان فيلمساز قبادي بهمن
كرده تصاحب را بينالمللي جشنوارههاي جايزهاز سه تاكنون
.است
تاكنون 10 جوان فيلمساز اين توسط شده ساخته كوتاه فيلمهاي
.است كرده دريافت را جايزه
به تعزيه سوگواره برگزاري
در اكرم رسول رحلت مناسبت
شهركرد
سوگواره سومين برگزاري:اسلامي جمهوري خبرگزاري شهركرد ،
حضرت رحلت مناسبت به استاني ، منتخب گروههاي ويژه تعزيه ،
آغاز شهركرد انقلاب ورزشگاه در دوشنبه عصر (ص)اكرم رسول
اينسوگواره:گفت وبختياري چهارمحال تعزيه كانون مسئول.شد
فرخشهر ، شهركرد ، شهرهاي از خوان تعزيه گروه پنج شركت با
.ميشود برگزار طاقانك و اشكفتك ، وانان
برگزاري روز پنج مدت در:افزود نادري ابوالقاسم حجتالاسلام
آموزش و بررسي نقد ، جلسههاي تعزيه ، اجراي بر علاوه سوگواره
.شد خواهد فنبرگزار اهل توسط تعزيه
استان تعزيه گروه بين 100 از گروه پنج اين:كرد اضافه وي
.شدهاند برگزيده
وسطي قرون نقاشي نمايشگاه
تزئين مقدس كتابهاي و وسطي قرون نقاشيهاي از نمايشگاهي
سالمرگهدويك پنجاهمين و هفتصد مناسبت به زمان آن شده
كه شد برپا صومعهاندكس در خاندان اين بيگناهي و مقدسه
.كرد جلب خود به را تاريخ و هنر دوستداران نظر
كليساي كه اسقفاعظم ، اكبرت كاپيتال ، مجله نوشته به
برادرش همراه نمود ، وقف و تاسيس را مشهوربامبرگ
پادشاه فيليپ قتل از وآگاهي داشتن دست به متهم هاينريش
.شوابشدند
ويلسباخ -اتوفن - دستكنت به قتلتنها كه شد ثابت بعدها
محل در برادرش و اعظم اسقف اطلاع بدون و سال 1208م در
كه نجيبزاده خاندان اين از و است پيوسته بوقوع اسقف سكونت
ولينام ، .شد حيثيت اعاده بودند ، منطقه حكمران سال دويست
و زوال به رو ماجرا ازاين پس آنها حكومت و نسل
.انهدامنهاد
اليزابت اول ، .شدهاند مقدسهناميده زن ، دو خاندان اين از
بيماران و بينوايان به صرفخدمت را عمرش تمام كه مقدس
حال در را پسرش كه منطقه مقدسارباب هدويك دوم ، و كرد
از مغول قوم تهاجم مقابل در سال 1241م در كشور از دفاع
.بود داده دست
:عكس شرح
گتي -پل موزه و مجموعه به متعلق مقدس هدويك تابلوي
|