شهرآباد و مدني جامعه
عام دادگاههاي تناقضات
شهرآباد و مدني جامعه
اسلامي فرهنگ و تمدن در اجتماعي علوم تاريخ از فصلي
شش رعايت شهرها ، بناي در ابيالربيع ، ابن نگاه از
تامين امكان -گوارا 2 آب فراواني است1ـ ضروري ويژگي
و چراگاه نزديكي -هوا 4 سلامت و اعتدال مستمر 3ـ خواربار
دشمنان از خانهها ايمني -5(سوخت و دامداري به توجه)هيزم
شهر حدود تعيين و مرزبندي -ودزدان 6
ششم تا سوم قرون در اسلامي درخشان فرهنگ:جستارگشايي
مدني حيات طول در تاريخي زرين لحظه چند از يكي قمري ، هجري
نقطه تاريخي ، لحظههاي اين از هريك.است بشر واجتماعي
به تمدنها عزيمت مركز و انسانها همه سرنوشت در عطفيمهم
ميان ، اين در.بودهاست افزونتر تكامل و سويگسترش
در نوين عناصري سازنده فقط نه مذكور ، قرون در تمدناسلامي
اتصال حلقه بلكه بود ، فرهنگ و هنر علم ، اخلاق ، عرصهمدنيت ،
.ميشود محسوب نيز جديد ادوار با گذشته بزرگ چندتمدن
ترديدي هيچ جاي وفرهنگ ، علم در تاريخي امروزه ، بررسيهاي
كشفيات و علمي تحليل شيوههاي از مهمي بخش كه باقينگذاشته
در مسلمان دانشوران به مربوط علمي كلاسيك وفرضيات
.است هميندوران
و كندي به بالنده حركت اين بسياري ، علل به متاسفانه
تكامل و رشد صحيفه از نيز نهايت در و گراييد ضعف
عصر در كه علومي نوادر و ناياب عرصههاي از يكي.بازماند
مسلمان دانشوران انديشه و تفكر موضوع اسلامي ، تمدن زرين
و علل و آباداني و عمران و اجتماعي علوم در قرارداشت ، بحث
از پيش قرنهابود ها-جامعه -مدينه اعتلاي يا اسبابانحطاط
فلسفه يا و اجتماعي جامعهشناسي ، علوم همچون آنكهعنوانهايي
در خلدون ابن آيد ، پديد جهان دانشمندان ميان تاريخدر
...بزرگالعبر كتاب مقدمه در و انديشيده اينموضوعات
خود اعتبار هنوز كه است كرده ارائه نظرياتي و چنانفرضيات
تاريخ فيلسوفان و جامعهشناسان استفاده مورد و نموده راحفظ
.ميگيرد قرار نظريهپردازان ساير و عمران ومورخان
مبتني و تكثرگرا مدنيت و عمران و تمدن كه باري ، هنگامي
فارابيها ، خلدونها ، ابن ميآيد ، پديد انديشهها براحترامبه
درخشان ستاره هزارها..و خيامها بيرونيها ، ابنسيناها ،
.ميكنند ظهور ادب علم و فرهنگ درآسمان
به اسلام در علم تاريخ درباره كوتاه فصلي نيز ، زير در
نگرش اينجا در.ميشود تقديم خوانندگان سنج نظرنكته
سياسي و اجتماعي رونق علل و عمران بر مبتني و شهرشناسانه
ارائه قمري هجري سوم قرن انديشمندان از يكي توسط شهر ، كه
شهابالدين ارجمند ، دانشور اين.است گرديده شده ، مطرح
دستي ديدگاهها ، براين علاوه كه است ابيربيع احمدبنمحمدبن
.است داشته معتصمعباسي عهد در سياست در نيز و درادبيات
و ثبات و آباداني بنيادهاي و شهرسازي مباني ويمهمترين
نظريهاي خلق به ومستوفا ، مفصل و نهاده بحث به را تكاملآن
ديدگاه سرفصلهاي اجمال ، به اينجا دراست يافته عاليتوفيق
براي مختصر ، همين و آمده ميان به انديش روشن آندانشمند
ابن نظريه بودن فراگير و بودن آمد كار فهماعتبار ،
معارف گروه.است ابيالربيعكافي
طاهري ناصري عبدالله:نوشته
كيست؟ ابيالربيع ابن
محمدبن احمدبن الدين شهاب:مينويسد زركلي خيرالدين
است عباسي معتصم عصر دولتمردان و اديبان از ابيالربيع
(1).است كرده زندگي ق فاصله 218272 در كه
فيتدبير المالك سلوك.:نوشتهاست خليفه حاجي
محمدبن احمدبن شهابالدين العلامه تاليف فيمجلد ، -الممالك
بالله المعتصم للخليفه الفه...سنه ابيالربيعالمتوفي
(2).العباسي
را خليفه حاجي نظر المكنون ، ايضاح. در بغدادي اسماعيل
از را ابيالربيع ابن كه رضاكحاله عمر (3).بيانميكند
المالك سلوك). اثرش كرده ، توصيف سياست و صاحبانحكمت
(4).است دانسته معتصم عصر به متعلق را (فيتدبيرالممالك
از مذكور ، اثر نيز المعربه و العربيه المطبوعات معجم. در
زيدان جرجي اما (5).است شده قلمداد معتصم عصر ميراث
مستعصم عصر به متعلق ابنابيالربيع كتاب كه (6)معتقداست
در المالك سلوك شدهدر مطرح مباحث گونه اين كه چرا.است
مولف حيات بيانگر كتاب اسلوب و است نبوده مطرح قرنسوم
معتصم عصر در چه كتاب تشابهاست فارابي و كندي بعداز
با هفتم ، قرن در مستعصم زمان در چه و باشد نگارشيافته
واجد و ملاحظه قابل (7)عدي بن يحيي اثر تهذيبالاخلاق
.ميكند بيان را ديگري از يكي تاثيرپذيري و اهميتاست
عنوانفياحكام با كه المالك سلوك. كتاب دوم فصل در
ثبت قد:(8)ميشود شروع چنين آمده اقسامها و الاخلاق
و ذوفكر الحيوان سائر بين من الانسان ان الصادق بالبرهان
المراتب من و افضلها ، الامور من يختار فهوابدا تمييز ،
التمييز عن يعدل لم اذا انفسها ، المقتنيات من و اشرفها ،
اغراضه اتباع في هواه يغلبه لم و اختياره في
:كرده آغاز چنين را الاخلاق تهذيب. كتاب عدي بن يحيي
و تمييز و ذوفكر سائرالحيوان بين من الانسان ان اعلم
من و اشرفها المراتب من و افضلها الامور من يحب هوابدا
لم و فياختياره التمييز عن يعدل اذالم انفسها المقتنيات
(9)...اغراضه فياتباع هواه يغلبه
كتاب نگارش بر مبني زيدان جرجي نظر درستي بر ديگر دليل
:ميدهد دست به اخلاق از كه است تعريفي مستعصم عصر در
فكر غير من افعالها الي داعيه للنفس حال الخلق ان فنقول
(10)رويه و
آورده درتهذيبالاخلاق مسكويه ابن را تعريف همين مشابه
غير من افعالها الي لها داعيه للنفس حال الخلق:است
(11)لارويه و فكر
شده گرفته جالينوس از همه كه را تعاريف همين مشابه
كتاب فصل مهمترين (12).ميدهد ارائه نيز عدي بن است ، يحيي
في. عنوان با چهارم بخش الممالك فيتدبير سلوكالمالك
مملكت اركان بخش اين در و.است احكامها و اقسامالسياسات
و ميداند وتدبير ركنملك ، رعيت ، عدل راچهار
المدينه اهل آراء. در فارابي مانند پيشين برخلاففلاسفه
رياست افلاطوني حكمت از متاثر كه السعاده تحصيل.و الفاضله
را مدينه رئيس ميپندارند ، فيلسوفان عهده رابر مدينه
را كشور تدبير سياست ابنابيالربيع.است فاضلدانسته پادشاه
(13):ميداند استوار چهارقاعده بر
:ميشوند تقسيم دسته چند به رعايا او نظر از
-ميدانند20 هندسه و حساب و نجوم طب ، كه حكيمان 1ـ
-هستند30 حكم صدور منشا و پيامبران جانشينان عالمانكه
به كه حرف و صنايع صاحبان -نظاميان50 صاحبنسب40ـ
ساكنان -الاسواق60 عمار) معروفند بازار آبادكنندگان
محتاج مردم بقيه و بوده آنان برعهده كشاورزي كه روستاها
.آنهايند
كشور آباداني الربيع ابنابي نظر از كشورداري ركن دومين
امصار و (روستاها) مزارع بخش دو در بايد آن و است
.گيرد قرار توجه مورد (شهرها)
كه روستاها ديگر تعبير به يا و مزارع زمينه در حكومت
در بايد را حق سه آنهاست دست در (كشاورزي) اساساقتصاد
:نظربگيرد
بهره آن از همه تا صحيح روش با آبرساني به اقدام -1
غير به مبادا تا مزارع صاحبان اذيت از پرهيز -گيرند20
با منطبق ماليات اخذ يا ستاني مال -آورند30 روي كشاورزي
.وعدل شرع
و اهالي دادن اسكان به حكومت شهر ، زمينه در و او نظر از
بايد خانواده حريم و اموال حراست و نگهداري آنها ، آرامش
.كند عنايت
شرايط ابنابيالربيع ، نظر از بخش ، اين در بحث مهمترين
:ميداند ضروري را ويژگي شش شهرها ، بناي در او.شهرسازي
خواربار تامين امكان -2(مشروب) گوارا آب فراواني 1ـ
و چراگاه نزديكي -هوا 4 سلامت و اعتدال مستمر 3ـ (آذوقه)
از خانهها ايمني -5(سوخت و دامداري به توجه) هيزم
.شهر حدود تعيين و مرزبندي -دشمنان 6
مردم نياز مورد اساسي وسايل ميكنيم ، مشاهده كه همانگونه
هواي و آب كافي ، آذوقه مشروب ، آب ;است شهرسازي لازم كه را ،
ميداند آن مرزبندي و شهر امنيت كافي ، سوخت و مراتع سالم ،
.هست نيز مردم امروزين ضروريات از همه اينها و
در را ديگري عوامل كتاب ، از ديگري موضع در الربيع ابنابي
(16):ميكند بيان شهرسازي
:شروط ثمانيه مصرا اتخذ او مدينه انشا من علي ويجب
يسهل حتي ليشرب ، العذب الماء اليها يسوق ان:احدها
(مشروب آب) عسف غير من تناوله
.ولاتضيق تتناسب حتي شوراعها ، و طرقها يقدر ان:الثاني
(مناسب خيابانكشي و راهسازي)
ليقربعلي وسطها ، في للصلاه جامعا فيها يبني ان:الثالث
(مناسب مذهبي و فرهنگي امكانات).اهلها جميع
سكانها لينال كفايتها ، بحسب يقدراسواقها ان:الرابع
(اقتصادي نيازهاي تامين)قرب من حوائجهم
اضدادا لايجمع بان ساكنيها ، قبائل يمييز ان:الخامس
(محلهها سنخيت و اصالت حفظ).متبانيه مختلفه
يجعل وان اطرافها ، افسح فليسكن ارادسكناها ان:السادس
(شهر توسعه امكان).جهاته سائر من له كنفا خواصه
لانها الاعداء ، اغتيال خوف بسور يحوطها ان:السابع
(شهر امنيت حفظ).واحده دار بجملتها
بقدر والصنايع العلم اهل من اليها ينقل ان:الثامن
الي الخروج عن ويستغنوا بهم يكتفوا حتي لسكانها ، الحاجه
(غير از بينيازي و صنعتي و علمي خودكفائي).غيرها
كشور ، آباداني و رعيت حمايت از بعد مملكت ركن سومين
.است سپاه اداره و ارتش ساماندهي
كشور خرج و دخل ارزيابي به الربيع ابنابي خصوص ، اين در
:نيست بيرون حالت سه از مسئله اين مينويسد و ميكند اشاره
حالت بدترين كه دخل بر خرج اضافه:دخل بر خرج افزوني -1
اختلال و بيتدبيري نشانه است اقتصادي برنامهريزي
.است فساد و تباهي آن نهايت و كشورداريست
ظاهر به اعتدالي اگرچه حالت اين در:دخل و خرج تساوي -2
غيرمترقبه ، رخدادهاي و حوادث وقت به اما ميخورد ، چشم به
نيز دوم حالت اين ، بنابر.روبهروست مشكل با دولت
.نيست پسنديده
را صورت اين ابيالربيع ابن:خرج بر دخل افزايش -3
را اقتصادي شكوفائي و ميداند مستقيم ملك را آن ميپسنددو
.ميپندارد پولي ذخيره و افزايشدخل در
:پانوشتها
الكتب اسامي عن الظنون كشف -2/ص 205 ج 1 ، الاعلام ، 1ـ
معجم -4/ص 26 ج 2 ، 3ـ/ص 1000 ج 2 ، دارالفكر ، والفنون ،
-5/ص 101 ج 2 ، العربي ، التراث داراحياء المولفين ،
قم ، المعربه ، و العربيه المطبوعات معجم سركيس ، يوسفاليان
اللغه آداب تاريخ -6/ص 3031 ج 1 ، افست ، 410ق ،
بن عدي بن يحيي -7/ص 214 ج 2 ، العربيه ، قاهره 1911م ،
و فيلسوف فارابي ، شاگردان از (364ق-280)زكريا حميدبن
المالك سلوك -8/است عربي به فلسفيسرياني آثار مترجم
الفلسفهالسياسيه -9/ص 99 الممالك ، بيروت ، 1403 ، فيتدبير
/ص 13 بيروت ، دارالاندلس ، تكريتي ، ابيالربيع ، ناجي ابن عند
قسطنطين تحقيق اخلاق ، تهذيب -11/المالك ، ص 104 سلوك 10ـ
اخلاق كتاب با كنيد مقايسه -12/ص 31 بيروت ، 1966م ، زريق ،
/ص 185 منبع ، همان -14/ص 189 المالك ، سلوك 13ـ/جالينوس
.ص 192 همان ، -16/ص190 همان ، -15
عام دادگاههاي تناقضات
(بخش واپسين) گرجي
ابوالقاسمگرجي دكتر استاد پيشين بخش دو در:جستارگشايي
در.اجمالبرشمردند به را عام دادگاههاي قانون كاستيهاي
سيستم در موجود تناقض به استاد گو و گفت اين بخش واپسين
اول طراز مجتهد يك منظر از و كرده اشاره كنوني قضائي
ممكن بينالله و بيني دادستان ، و قاضي بين جمع كه گفتهاند
براي (دادستان و قاضي بين جمع) مورد يك همين و نيست
از سپاس با.است كافي روند و طرح لغواين و بودن ناعادلانه
گفتوگو اين بخش واپسين به را خوانندگان شما توجه استاد
.جلبمينماييم
معارف گروه
در كنوني ، قضايي سيستم در تناقض نوعي كه ميرسد نظر به
خودمان ، بهقوانين توجه با.دارد وجود قاضي و دادستان وحدت
بيطرف نميتواند شكايتميكند كسي عليه و مدعياست كه كسي
و مدعيالعموم خودش وقتيقاضي نيز عقلي بهلحاظ.باشد
ذهنيتي اين با كند ، متهماقامهدعوي عليه و باشد دادستان
هم از را شخصيت دو اين ميسازدچگونهميتواند خودش كهبراي
كند؟ تفكيك
صراحت با را نكته اين ميخواهم بنده.:دكترگرجي استاد.
بينالله ، و بيني كه بگويم وجدانم و عقل براساس و كامل
طرحش اينها كه عمومي دادگاههاي براي.نيست ممكن چيزي چنين
كافي طرح اين لغو و برايناعادلانه مورد يك همين دادند ، را
...است
آخر.كنند اصلاحش لااقل يا.:گرجي استاد.لغو؟...
اينكه با است ، ممكن باشد پيغمبر و امام اگر.ندارد معنا
ميكند خالي را خود اما ،(غيب علم بهلحاظ) دارد پيشداوري
يعني) ما اما ، .باشد نداشته قضاوت هنگام نظرش در تاثيري تا
داشته صادقي نميتوانيم ، پيشداوري انصافا ،(بشر عادي افراد
.كرد صادر عدالت به حكم كهنميتوان هم پيشداوري با و باشيم
مطرح شبهاتي آن مقدمات در كه داشته وجود پروندهاي اگر
و نصقانون عليرغم دادگستري ضابطين مثال بهطور است ،
بهعنوان موارديرا متهم از تهديد و زور و فشار بااعمال
لازم قاضي آيا اخذكردند ، پرونده استنادات و متهم عليه ادله
اينكه يا و كند رسيدگي عليهوي ادله و متهم به ابتدا است
بايد اول قطعا.:گرجي استاد..معينكند را شبهات تكليف
.برسد شبهات به
از بعضي در كه عادتي اين اينكه ، ديگر نكته
دادگاه رئيس حتي و انتظامي نيروهاي دادگاهها ، ضابطين
به حتما مواردي در كه ميدهند قرار فشار تحت را مجرمان كه
نزند؟ وحرف بكند سكوت ميتواند متهم آيا بدهند جواب سوالات
حقوقي از اين و كند سكوت ميتواند..بله.:گرجي استاد.
خودش عليه شتابزده تا شود گفته متهم به بايد گاهي كه است
.نزند حرفي
شدهكه نوشته(ره)امام حضرت مادهاي هشت پيام متن در
و دادگاهها ، بهسرعت و دادستانها و قضايي صلاحيت به رسيدگي
ضايع مردم شده ، حقوق الهي و شرعيه امور تا شود عمل دقت
و كارمندان صلاحيتساير به رسيدگي نحو بههمين نگردد ،
اشكالتراشيهاي و بدونمسامحه و بيطرفي با امور متصديان
تا گيرد صورت ميشود نقل تندروها طرف از گاهي كه جاهلانه
و مفيد اشخاص ميشوند ، تصفيه مفسد و اشخاصفاسد درحاليكه
حال ميزان ، و نشوند گذاشته كنار واهي موثربااشكالات
دررژيم كه لغزشهايي بعضي از عين غمض با.است فعلياشخاص
كارشكن كه ثابتشود صحيح قرائن با آنكه مگر داشتهاند ، سابق
كار دارند هستندو قديمي كه قضاتي آن.هستند مفسد و
شما نشود ، ثابت معلومو چيزي آن عليه كه زماني تا ميكنند ،
امام ، حضرت اينكه وجالب كنيد بيرون را آنان نداريد حق
.نامبردهاند تندروها از صريحا
دارم علاقه خيلي نيستم ، دشمن هيچكس با من:گرجي استاد.
جمهوري و انقلاب به واقعا بنده.شود اصلاح امور و مسائل كه
دلم اما ميورزم ، عشق و ورزيدهام عشق سرزمين اين و اسلامي
-زمينهها بعضي در متاسفانه كه باشد ، نداشته نقايص ميخواهد
كردن رفع فكر كه است اين عجيب.دارد -قضاييه قوه ازجمله
وجود بايد قدرتمندي بسيار قدرت يك.نميكنند را نقايص اين
يايك جناح يك به مثلا هيچكس حرف به اعتناء كه داشتهباشد
افرادي بايدآن.است مهم بنده بهنظر اينها.نكند خاص فرد
.باشند داشته توجه مسائل اين به حتما دارند ، مسئوليت كه
و مسائل در كه ندهند اجازه خودشان به اشخاص بايد واقعا
اگر كنند ، دخالت بايد صالح افراد كنند ، اموردخالت
وانقلاب مردم به و جمهورياسلامي و اسلام به علاقهمندند
بيتفاوت نبايد ،(ره)خميني امام بهمرحوم و ايران اسلامي
ديگران كه چيزهايي به و نبود ايشانبيتفاوت حضرت.باشند
اتفاق يك.داشت توجه همواره ايشان توجهنميكنند ، اصلا
.ميكرد منعكس سخنراني در كه ميديديم كوچكميافتاد ،
مثلا بنده مثل معلمي يك كنيد فرض.اسمنميبردند
ميكردند مطرح را آن و ميشدند مطلع ايشان مطلبيميگفت ،
نيز را ديگران و ميدادند بهنحوي را آن ياجواب
.ديدهام را مسائل اين بنده.توجهميدادند
.سپاسگزاريم صميمانه حضرتعالي بردباري و حضور از
معارف كتابخانه
|
يهود مذهب -يهود تاريخ
(هزاره سه سنگين بار)
:ناشر / شريف مجيد دكتر:مترجم / شاهاك اسرائيل:نويسنده
تومان ، قيمت800 / زمستان 1376 اول چاپ چاپخش ، انتشارات
صفحه 272
شناس شرق سعيد ادوارد گفته به كتاب نويسنده شاهاك اسراييل
بخش و است خاورميانه مردان برجستهترين از يكي معاصر بنام
دروغهاي و تبليغات از پردهبرداري جهت در وي نوشتههاي عمده
رژيم تا نميدهد اجازه خود به وي.است صهيونيستي رژيم
فلسطينيان سر بر يهود قوم نام به كه را آنچه اسراييل ،
منظور به مذهب از بهرهبرداري ضد او.كند كتمان آورده
و بيرحمانه و غيرعقلاني سياستهاي توجيه رويدادها ، توضيح
.است ديگران زيان به خود خاص گروهمومنان به دادن برتري
در فوقالعادهاي معلومات گستره از تعبيرسعيد به شاهاك
-تاريخ بويژه و جامعهشناسي ادبيات ، موسيقي ، دين ، حوزههاي
همين كه است برخوردار -ديگر نقاط و آسيا اروپا ، تاريخ
رژيم عملكرد نقد براي معتبر جايگاهي در را وي اطلاعات
نزد ويژه اعتباري وي افكار و آراء به و نشانده صهيونيستي
.است بخشيده جهانيان
بسته ، آرمانشهر فصل در 6 يهود مذهب -يهود كتابتاريخ
وزن تفسير ، و تعبد معنا ، در انحرافات و پيشداوريها
به سياسي پيآمدهاي و غيريهوديان عليه تاريخ ، قوانين
يهود ، مذهب برابر در اتهام گواهي يك -پيوست دو همراه
منتشر و ترجمه و تدوين -است غيرانساني يهود مذهبي قانون
.است شده
بيان و انديشه آزادي
(فرهنگي وحدت يا تفرقه عامل)
به آرمين محسن:مترجم / نجار عبدالمجيد دكتر:نويسنده
قيمت / اول 1377 چاپ قطره ، نشر:ناشر / عبادي صادق اهتمام
صفحه تومان ، 120 400
ثابت تا ميكوشد...بيان و انديشه كتابآزادي در نويسنده
كساني نظر برخلاف و است قرآني اصل يك انديشه آزادي كه كند
تعطيلي حتي واهمه ، همين دليل به و دارند واهمه آن از كه
نيست مسلمانان ميان تفرقه عامل آزادي ميكنند ، تجويز را آن
حاكمان بهرهبرداري مورد آزادي از افراد اين نگراني و
ميكند ، فراهم را سياسي اختناق زمينههاي و قرارگرفته مستبد
امت وحدت عوامل قويترين از يكي آزادي كهبرعكس ، حالي در
ابعاد از يكي تشريح خلال در را حقيقت اين نويسنده و است
است وحدت اركان مهمترين كه فكري وحدت اسلامييعني وحدت
.ميسازد آشكار
.است قطره نشر شناسي دين مجموعه از كتاب پنجمين كتاب اين
جهاني فاتحين
/ گواهي عبدالرحيم دكتر:مترجم / مارشالكو لويس:نويسنده
تومان ، قيمت1300 / اول 1377 چاپ تبيان ، انتشارات:ناشر
صفحه 345
قرآن تاريخي پيشگويي از كه است سال هزار از بيش اكنون هم
سختترين را مشركان و يهود آينه هر:ميگذرد يهود درباره
در اينك و.[82/ مائده] يافت خواهي مسلمانان دشمنان
قلب در سرطاني غده آمدن وجود به سالگرد پنجاهمين آستانه
شناخت براي مقدمهاي به صهيونيسمشناسي مباحث جهاناسلام
.است شده تبديل ديدگاهغرب
در نازي مرام قديميترين فصل ، چند در جهاني فاتحين كتاب
...نورنبرگ ، و جديد عيدپوريم ،(ع)مسيح مقاومت جهان ، معناي
سوءاستفاده و صهيونيستها قدرتگيري چگونگي بحثدرباره به
.ميپردازد دينيهود از آنها
سنت و قرآن ديدگاه از اسلامي وحدت
عبدالهادي:مترجم / حكيم باقر سيدمحمد آيتالله:نويسنده
:قيمت / اول 1377 چاپ تبيان ، انتشارات:ناشر / فقهيزاده
صفحه تومان ، 200 650
معاصر ، تحولات به نگاه با همراه...اسلامي كتابوحدت
مورد و نگريسته سنت و قرآن منظر از را اسلامي موضوعوحدت
و بودن دردمند و نگري واقعاست قرارداده وتدقيق بررسي
كتاب تحليلهاي در كه است ويژگيهايي جمله ورزياز شفقت
.ميخورد بهچشم
از مولف عميق آگاهي نشانه روايي ، و قرآني فراوان استنادات
بيت اهل و سنت قرآن ، با وي گسترده آشنايي و اسلامي فرهنگ
.است السلام عليهم
بخش در مشبع ، مقدمهاي بيان ضمن...اسلامي كتابوحدت
ديدگاه از دوم بخش در و قرآن ديدگاه از اسلامي وحدت نخست
.است داده قرار بررسي و تدقيق مورد را سنت
اسلامي ديدگاهي زن ، سياسي مشاركت
اهتمام به آرمين ، محسن:مترجم / رئوف هبه دكتر:نويسنده
قيمت950 / اول 1377 چاپ قطره ، نشر:ناشر / عبادي صادق
.صفحه تومان ، 268
در زن سياسي فعاليت مساله بررسي به كتاب اين در نويسنده
حاكم مباني و معرفتي چارچوب و پرداخته اسلامي انديشه
تحليل به و كرده مشخص را آن تمايزهاي و انديشه براين
مختلف محدوده دو در زن سياسي فعاليت به نسبت اسلامي ديدگاه
عنوان به زن كه اسلامي امت محدوده نخست ;ميورزد اهتمام
دوم و دارد مشاركت سياسياش فعاليتهاي در آن افراد از فردي
است سياسي وظايف داراي اسلامي ديدگاه در كه خانواده محدوده
اين.ميكند ايفا را زيادي مسئوليتهاي آن چارچوب در وزن
اسلامي امت كه را شرايطي و اوضاع بازتاب نهايت در تحقيق
.ميكند روشن بود ، خواهد شاهد چنينديدگاهي براساس
به دوم ، فصل در بحث ، معرفتي چارچوب به اول فصل در كتاب ،
به سوم فصل در و اسلامي جامعه در زن سياسي فعاليت و نفش
اين.ميپردازد خانواده عرصه در زن سياسي فعاليت نقشو
.است ديني كتابهاي مجموعه از قطره نشر كتاب كتابچهارمين
اديان جامعهشناسي
نقد گواهي ، عبدالرحيم دكتر:مترجم / ويلم پل ژان:نويسنده
تبيان ، انتشارات:ناشر / جعفري تقي محمد استاد وبررسي
صفحه تومان ، 237 قيمت850 / چاپاول 1377
بررسي و مطالعه پژوهي ، دين رويكردهاي اهميتترين با از يكي
دقيق و صحيح تعريف اينكه.است شناختي جامعه زاويه از دين
بحث مورد هنوز كه است مسالهاي خود چيست ، دين جامعهشناسي
غالبا ديني جامعهشناسان بنيادين علاقه روي هر به.است
جامعه ، در دين نقش از ما فهم بردن بالا آن و است يكسان
جلوههاي شناخت و بشري تاريخ بر دين تاثير و اهميت تحليل
.است آن با ارتباط در اجتماعي مسائل و گوناگوندين
.دارد كانوني و اصلي مسئله دو يا مضمون دينيدو جامعهشناسي
نقش چنين يك مذهبي عملكردهاي و چراباورداشتها آنكه يكي
اين چرا اينكه ديگر دارند ، جامعه و درفرهنگ كنندهاي تعيين
خود به گوناگوني صورتهاي چنين وعملكردها ، باورداشتها
.گرفتهاند
اول فصل در پرسشها ، اين به پاسخ پي در نيز حاضر كتاب
فصل در و ميكند بررسي را ديني پديده و جامعهشناسي سنتهاي
قرار خود كار دستور در را مسيحي مذاهب جامعهشناسي دوم ،
آيينه در معاصر دينداري فصل سومين در استو داده
و تجدد و دين چهاروپنج فصل در و موردبررسي را جامعهشناسي
آنچه.ميكند تحليل و تجزيه را ازدين شناختي جامعه تعريف
در نيز جعفري استاد و ميشود آنحس خالي جاي كتاب اين در
شناسانه جامعه پژوهش بودن ورزيده ، خالي تاكيد برآن خود نقد
.است اسلام دين از
|
|