نمايشگاه بر يادداشتي
در هنرمند صد اثر ، صد
:نقاشي
نگاه يك امتداد
حسين اثر تازهترين نو راز
عليزاده
!تناقض
و باران تمناي كوير ، خشكي
...يار عشق
موسيقي نهفته ارزشهاي و ققنوس
ايران مناطق
نمايشگاه بر يادداشتي
در هنرمند صد اثر ، صد
:نقاشي
نگاه يك امتداد
است مجسمه و نقاشي از نمايشگاهي عنوان صدهنرمند از صداثر
شاهد نمايشگاه اين در.گلستانشد گالري در پيش چندي از كه
اگر هستيم يكديگر كنار در معاصر ازنقاشان وسيعي طيف حضور
نقاشان از خاليبسياري جاي تا نيست گسترده آنقدر طيف چهاين
نقاشان از نسل چند حضور درآن ، جالب نكته اما پركند ، را
شدهاز گردآوري آثار جهت همين به.است كناريكديگر در معاصر
اينكه نمايشگاهضمن اين در.است برخوردار وسيعي تنوع
كنار در را ازاستادان ارزشمندي بسيار كارهاي ميتوان
انتزاعي بسيار آثاري بود ، جوانشاهد نقاشان تازه تجربيات
.ميشود ديده طبيعتگرا كاملا كناركارهايي در نيز
عامپسندانه آثاري كنار در بيشتر ، هنري وجه با همچنينآثاري
قرار يكديگر دركنار ناهمگون كاملا مجموعه اين در
حدي تا خود قوت و ضعف نقاط همه با مجموعه اينگرفتهاند
تا است فرصتي و ميكند بيان را ايران معاصر نقاشي وضعيت
.باشيم داشته ايران معاصر نقاشي بر اجمالي هرچند نظري
اوج به با ايران تاريخ از برههاي در الملك كمال چه اگر
كرد ، آغاز آن در را نويي فصل نقاشي ، در طبيعتگرايي رساندن
در مدرنيسم جريان سرآغاز ميتوان نيز ديگر ديدگاهي از اما ،
تهران ، زيباي هنرهاي دانشكدههاي تاسيس را نقاشيمعاصر
اين در.كرد قلمداد(سال 1319) فرانسوي آندرهگدار توسط
بر زيادي تاكيد كه پيروانكمالالملك ، كنار در دانشكده
بهتدريس آن در نيز اروپا از استاداني گراييداشتند ، طبيعت
را غرب نوين نقاشي آشناييبا مقدمات نخستين و داشته اشتغال
التحصيلان فارغ از برخي ساله هر ايندانشكده.آوردند فراهم
عمدتا و كشور از خارج به تحصيل ادامه براي را خود ممتاز
.ميكردند اعزام اروپا ، به
كه را غرب نوين نقاشي خود بازگشت با همراه نقاشان اين
ايران به خود با آنميگذشت عمر از نيز سده نيم قريب
روبهرو استقبالي با آغاز در تازه اينجريان چه اگرآوردند
و ازنقاشان گروه اين ازدياد به توجه با مرور به نشد ، ولي
را خود جايگاه رفته رفته نقاشي ، عرصه در آنان مستمر حضور
.تثبيتكردند ميدان اين در
نقاشان رخ به را خود خالي جاي زودي به كه بود نكتهاي هويت
كه طولانياي بسيار و غني بسيار تصويري پيشينه آن.كشيد
بخشيدند سبكهايي يا سبك به را خود جاي داشتند ، ايرانيان
فرهنگ با ماهيتا بلكه آنها ، خاستگاه لحاظ به نه كه
از خودي ، تصويري سنتهاي به رجوع.بودند متفاوت ايراني
...و دستي هنرهاي ديگر و سفالگري خوشنويسي ، نگارگري ، قبيل
نقاشان براي حلي راه سو ، اين به پيش سال هزار چهار از
و نوين نقاشي بين ناهمگوني اين ميزان از تا بود ايراني
به نگاه نوع كه بود آن در مشكل وليبكاهد ايراني فرهنگ
اين به توجه حتي ما.نبود ايراني نگاه نوع ديگر سنتها اين
وام به فرنگ از هم را خودمان تصويري غني دستاوردهاي
نگاه نوع و...و چونگوگن ، ماتيس ، كله نقاشانيگرفتيم
اين با.گرفت قرار ايراني هنرمند الگوي شرق هنر به آنها
رفته و نبود غافل ايراد اين از خود معاصر ، هنرمند وجود
خود پرثمر تلاش و ميشد افزوده او آگاهي ميزان بر نيز رفته
جامعه در قدري به غرب تصويري سنتهاي اما.ميداد ادامه را
دوانده و بود دوانده ريشه ايراني افراد ذهن در نيز و ما
را نقاشي البتهيافت خلاصي آن از نميتوان بهراحتي كه است
دگرگونيهاي و ديگر تحولات با ارتباط بدون و تنهايي به
با همراه و تنگاتنگ بلكه آورد ، نظر در نميتوان اجتماعي
نقاشي با امروز نقاشي كه همانطورميكند حركت تحولات اين
تنها نه تفاوت اين دارد ، عظيم بس تفاوتي گذشته سال سيصد
اساسا بلكه است ، بارزتر بسيار گذشته با حال زندگي شكل در
نظر در زندگي شكل با مترادف بايد را نقاشي در دگرگوني
وسايل و لباسها خانهها ، خيابانها ، كه همانگونه.آورد
اين ناچار است ، غربي الگوهاي با مطابق اغلب...و ما زندگي
آن همه ، اين ولي.است گذاشته تاثير نيز ما هنر در الگوها
علائق -مذهب هنوز اينكه ضمن اينجا.داريم كه نيست چيزي
داريم ، را خودمان خاص اخلاقي ارزشهاي از بسياري و قومي
هجوم از مصون نيز ما گسترده سرزمين فرهنگهاي از بسياري
فراتر زمان از هنر اين بر علاوه.است مانده غرب فرهنگ
ميتواند نيز را آينده و گذشته بلكه حال تنها نه و ميرود
دنيا براي بلكه خودمان ، براي نهتنها كه گذشتهاي.دربرگيرد
داشت اميد بايد كه آيندهاي و هست ، و بوده پرارزش بسيار
.باشد چنين
بر غرب نوين تجسمي دستاوردهاي بنيان كه پذيرفت بتوان شايد
و است شده پيريزي ملتها از بسياري تجسمي سنتهاي مبناي
اين بتوان شايد همچنين است ، يافته جهاني زباني بنابراين
كوچكتراز را دنيا جمعي ، ارتباط وسايل كه همپذيرفت را نكته
در اما است ، همساخته به نزديكتر را فرهنگها و كرده گذشته
ما اعتبار.بود مصرفكننده نبايدتنها و نميتوان دنيا اين
يكديگر همه گسترده ، ارتباطات يمن به كه دنيايتنگ اين در
در كه كردن ، تقليد خوب در نه دارند ، زيرنظر راحتي به را
.بيفزاييم چيزي جهان اين به نبايد نيز ما.است آفرينش
بزرگي بسيار سهم لحاظ اين از ما گذشته در چنانچه
.داشتهايم
نژاد موريزي حسن
حسين اثر تازهترين نو راز
عليزاده
آهنگساز ، عليزاده حسين اثر تازهترين نو موسيقيراز نوار
صحنهاي اجراي از ماهكه از 6 پس ايران موسيقي موزيسيننوجوي
منتشر ماهور فرهنگيهنري موسسه سوي از گذشت تالاروحدت در آن
.شد
محسن است شده اجرا همآوايان گروه توسط كه اثر اين در
عنوان به صمدپور علي نام ، همانيك رثايي ، افسانه كرامتي ،
عنوان به عليزاده حسين و زرگري داريوش و همخوان
.دارند موسيقي اجراي تنبور و تار و تمبك نوازندگان
كارياش تازه دوره عليزادهدر حسين اثر نخستين نو راز
تاثيرات طبقهبندي در را آن بتوان ميرسد بهنظر و است
همين در اين از پيش وي.داد محليجاي موسيقي از عليزاده
اجرا را گبه و مهر آواي كهن ، نوبانگ چون آثاري زمينه
وداراي رفتهتر شسته كارها اجرا اين امادر.بود كرده
صدايي چند موسيقي نوعي درواقع و هستند معينتر شناسنامه
از هم خانقاهي وموسيقي تعزيه در قبل سالها كه ايرانياست
دخيل و بااستفاده عليزاده اكنون و ميشد صفويهشنيده زمان
ساحليجنوب مناطق كوبهاي سازهاي جمله كهاز) سازدمام نمودن
طعم و رنگ همخوانيها ، زندر صداي از استفاده و (است
در موسيقي اين اجراي.است بخشيده آوايي هم موسيقي تازهايبه
از را نظرياتگوناگوني وحدت ، تالار در سالگذشته اسفندماه
اينگونه نظريات ، برآيند اما شد موسيقيموجب جامعه سوي
بستي بن از رفت برون روزنهايبراي عنوان به را ، كارها
.كردند ارزيابي شده ، آندچار به است سالها ايراني كهموسيقي
!تناقض
در كه شجريان استاد كنسرت از كه بود آمده خبرها در -1
هزار شد ، 30 برگزار سنندج شهر در مردادماه پاياني روزهاي
.كردند ديدن تن
بهمدت 8 سنندج ، در كنسرت برگزاري از پيش شجريان استاد
اندكي با و تقريبا كه داشت برنامه اجراي وحدت تالار در شب
بليت.كردند ديدن برنامه اين از تن شب 1000 هر تسامح
تا بين 1500 تهران اجراي بليت و تومان سنندج 1000 اجراي
بازار بليت تهران در واصله بنابهاخبار.بود تومان 3000
در اما ;شد فروخته هم تومان تا35000 و كرد پيدا سياه
.نيامد وجود سياهيبه بازار سنندج
روزاجراي آخرين در كه گويي و گفت در شجريان استاد -2
به انجامداد سي.بي.بي راديو با تهران در خود كنسرت
:كرد اشاره زير شرح به نكاتي
داشته اجازه حتما آدم بايستي ارگان از 5 شهرستانها در
و ميكند مخالفت ارگان يك آخر در اوقات گاهي تازه باشد ،
.نميشود انجام كنسرتها
من كه كنسرتهايي با چندساله اين در انتظامي نيروي
...نبود هماهنگ خيلي بگذارم ميخواهم
و افتاد تعويق به يكبار ظاهرا فعلي كنسرت:خبرنگار سئوال
نيروي اماكن اداره و شما بين نظرهايي اختلاف كه ميشود گفته
محل سالن در آقايان خانمهاو جداسازي سر بر هست انتظامي
همينطوره؟.كنسرت
بالا ازمقامات گويا ولي.بود بخشش يك اين:شجريان استاد
فرهنگي فعاليت غيرفرهنگي جاهاي در كه بود شده داده دستور
...نشود
جايغيرفرهنگي در بگويم بايد هستم اجراكننده كه من...
سالن (به)ما كه بگويند مردم يا.نميكنم فرهنگي كار
مردم وليوقتي.كنيم گوش كنسرت (كه) نميآييم ورزشي
امكانات صدا ، نظر از نه كه ورزشياي سالن به بيايند حاضرند
اما).است كنسرت سالن كهدر صندليها نظر از نه است ، فراهم
پلكان روي ميآيند مردم (ومشكلات گرفتاريها اين همه با
در كه ميشود داده دستور ولي.همهستند راضي و مينشينند
.نشود فرهنگي غيرفرهنگيكارهاي جاهاي
چندنكته شجريان استاد گفتههاي و بالا نوشتههاي درباره
:است ذكر قابل
درتهران ، شجريان استاد كنسرت افتادن تعويق به دليل -1
با ميرسد بهنظر كه شد اعلام فني نقص موسيقي انجمن سوي از
مركز و هنري معاونت و ندارد همخواني شجريان استاد گفتههاي
قضايا مردم براي است بهتر عمومي اذهان روشنشدن براي سرود
.شود حل آشكار تناقض اين تا كنند مطرح شفاف شكلي به را
سنندج مانند به شهري در كه ميرسد نظر به بعيد -2
گنجايش روز دو طي در كه باشد داشته وجود فرهنگي مكان
نادريوجود مكان چنين اگر كند ، تحمل را جمعيت تن 30هزار
به و محرومبرداشت نقاط محروميتزدايي از دست بايد پس دارد
عاجل فكري ميليوني تهران12 براي فرهنگي فضاي يك ايجاد حال
.كرد
فروغ - الف
:عكس شرح
در موسيقي اجراي هنگام همراه ، گروه و شجريان استاد
(1374) سال بينالمللي نمايشگاه
و باران تمناي كوير ، خشكي
...يار عشق
شجريان استاد با وگو گفت در خراسان از نغمههايي
استاد ديدار به كه بود فروردينماه روزهاي از يكي عصر
:ميگفت پرسيديم تازه دربارهكارهاي او از.رفتيم شجريان
متعاقبا هم آن نوارهاي كه دارم اجرا دست در كنسرت چند
بلكه نيست ، جديد كار منظورم:گفتم.شد خواهد منتشر
مكث لحظه چند.ميگويم را تازه شكل و روش با تازه كارهاي
با و آرام بگيريد ، نظر در را كوير شب:گفت و برخاست كرد ،
يك هر سازها ، .گذاشت را نوارموسيقي بعد.محض سكوت.صدا
آرام و طولاني ، نسبتا فاصلهاي با را نت چند جداگانه
گويا ، بود برانگيز تامل نتها ، بين فاصله.نواختند
آنهم سخني ، ميخواهد نجوا ، به و آرام آرام ، موسيقي
يكديگر ، با سازها ، تمام لحظه چند از بعد.بگويد غيرمنتظره
تو و.ميكردند روان شنونده سوي به را نغمهها از جويباري
فضايي گاه ، آن.ميكني حس خود صورت بر را كوير نسيم خنكاي
از دوري و بيباراني و خشكي حكايت در ميشود ، بيان غمانگيز
با موسيقي.آغازميكند شكوه آلود ، حزن خواننده صداييار
اجابت را تمنايباران آسمان ، سرانجام و حركتميكند آواز
باران اكنونكه و ميدهد خبر را باران نم موسيقينم و ميكند
را باران يك هر و ميگيرند جشن سازها ميآيد ،
نشان و.تازه سبكي با بود تازه كاري..خوشامدميگويند
را موسيقي قافله بار هر ميتواند همچنان شجريان ، كه ميداد
را زيبايي از ديگري چشمانداز تا بكشاند بكر سرزمينهاي به
شد؟ خواهد عرضه وقت چه اثر اين:پرسيدم او از.بگشايد
...بزودي:گفت
چيست؟ شما كارهاي ساير با اثر اين تفاوت
آن و كنيم استفاده محلي موسيقي ظرفيتهاي از كردهايم سعي
اين.گيريم بكار موسيقيجديد ، وتواناييهاي باامكانات را
با است كلهر ذوق ، كيهان خوش و جوان موسيقيدان موسيقي ، اثر
.جديد سازهاي و محلي ازسازهاي تركيبي
است؟ محلي موسيقي زمينه در اثري يعني
تار ، دو مثل محلي موسيقي سازهاي از كار اين در.كاملا نه
محلي موسيقي نغمههاي از.است شده استفاده دايره و قوشمه
ني ، كمانچه ، ويولنسل ، آنها كنار در ولي شده ، استفاده نيز
تازهاي حس تركيب ، اين.هستند نيز دف و سنتور تار ، سه
ولي ميشنويد ، را نغمههايمحلي آن در شما و است ايجادكرده
همان با گوشميكنيد ، سمفوني يك گويا تركيبجديد ، با
...مانوستر باحسي ولي امكانات ،
است؟ متفاوت شما آوازي كارهاي ساير با كار اين آواز آيا
را شجريان ديگرياز چهره اينجا ، در كه بگوييم ميتوانيم
...ميبينيم
محلي نغمههاي و موسيقي هم كه اثر اين ويژگيهاي دليل به
است ، شده استفاده محلي سبك به يا محلي اشعار از هم و است
كرمانج سبك به را آواز من.باشد متفاوت بايد هم آن آواز
.خواندهام
رسيديد؟ سبك اين به فيالبداهه
حس ميخواستم.كردم كار آوازآن روي تمام سال يك نه ،
تازهاي روش بايددنبال لذا كنم ، منتقل را موسيقي
انجام هم ضبط اجراكردم ، را آن آواز بار يك حتي.ميبودم
كردم ، فكر آن مدتهادرباره.نبودم راضي آن ولياز شد ،
.كردم اجرا را آن خوانندگيكرمانج شيوه براساس نهايتا تا
است؟ شده كار نوار اين روي سال چند
حس و شكيبايي دقت ، كلهربا آقاي.سال سه از بيش
.كرد تركيب باهم را تكسازها تك قطعات خود موسيقايي
محلي سازهاي با آن اجراي بود ، نوشته قطعهاي ساز هر براي
آن ضبط و استوديويي كار ماه شش از بيش.بود دشواري كار
حس و كوكسازها ، كردن همنوا قطعات ، اين ميكسكشيد طول
يا ويولنسل مثل سازي با محلي تركيبسازهاي خصوصا - آنها
نوازندگان از كار اين در ما.بود كاروقتگيري -ديگر سازهاي
ساز تك تك آنها.استفادهكردهايم قربان حاج مثل محلي متبحر
.است شده ميكس بعد زدهاندو
چيست؟ شما حس است ، رسيده پايان به كار كه الان
نسيم مثل اثر اين موسيقي.ميشناسم را آن و كويرم فرزند من
و است ، محض فقطسكوت كه جايي است ، مهتابي شب دريك كوير ،
باران وسرانجام يار ، عشق و باران ، تمناي و كويراست خشكي
و ميگيرند ، جشن كه سازها سرور و نشاط با شادي ، و است
:از وگو گفت..سوار آتش يكي ميخواندآمد كه خواننده
گودرزي مانا
موسيقي نهفته ارزشهاي و ققنوس
ايران مناطق
و آهنگساز درويشي محمدرضا همت با و گذشته تيرماه اواسط از
واحد مساعدت و مدد با و كشورمان محلي موسيقي بنام محقق
تالار در برنامههايققنوس سلسله برگزاري هنري حوزه موسيقي
سري اين از برنامه دو تاكنون.شد آغاز هنري حوزه انديشه
بلوچستان موسيقي بررسي به برنامه نخستين ;است شده برگزار
اسپندار شيرمحمد استاد بزرگداشت و (ني جفت)دونلي ساز و
گذشته جمعه در كه دوم وبرنامه خطه اين بنام نواز دونلي
استادحياتي بزرگداشت كرمانشاه ، موسيقي به شد ، برگزار
تنبور ساز ويژگيهاي برشمردن و منطقه اين شاخص تنبورنواز
.داشت اختصاص
و شاخص و مهم برنامه سه اين از پيش كه درويشي محمدرضا
با ايران مختلف مناطق موسيقي درحيطه زحمت پر بسيار
را ايران موسيقيحماسي و آواز و آيينه اورنگ ، هفت عناوين ،
با اكنون نهاد ، علاقهمندان ديد معرض در انديشه تالار در
مختلف مناطق موسيقي اول طراز و شاخص چهرههاي گلچينكردن
ذات در نهفته ارزشهاي راهشناساندن در ديگر گامي ايران
.است برداشته ايران موسيقي
نشود روبرو مالي تنگناهاي با اگر برنامههايققنوس سلسله
خوي ، صحرا ، تركمن مناطق ، موسيقي آيندهبه ماههاي در
نظرلي ، چونخليفه اساتيدي اجراي و معرفي و...و قوچان
اصلي حسنپرداخت خواهد...و سليماني قربان حاج محجوبي ،
سخنراني نيز و بنام استادان اجراي برنامهها ، اين
و منطقه هر ويژگيهايموسيقي درباره درويشي پژوهشگرانه
.است آن نوازنده خصوصيات و ميشود اجرا كه سازي تكنيكهاي
|