بايد
مياني متخصصان تربيت
شود گرايي مدرك جانشين
رسالتهاي و توسعه روند در عالي آموزش جايگاه ، گزارش نخست بخش در
به بخش اين درداديم قرار ارزيابي مورد نظران صاحب ديد از را دانشگاه
بيكاري معضل هاي ريشه
.پردازيم مي التحصيلان فارغ
آموزشي معاون توفيقي بود ، جعفر آمده گزارش اين نخست دربخش كه همچنان
و كمي رشد موازات به كيفي هاي شاخص به توجه ، عالي آموزش و فرهنگ وزارت
آموزش هاي سياست از را دانشگاهها سطح در كارآمد و مستعد نيروهاي پرورش
:است ساخته خاطرنشان وي. است شمرده بر كشور توسعه سوم برنامه براي عالي
كار به دانشگاهها در علمي هيات عضو هزار مجموع 24 در حاضر حال در"
بقيه و ارشد كارشناسي سطح در آنان درصد متوسط 45 طور به كه دارند اشتغال
علمي هيات عضو يك دانشجو ، هر 23 ازاي به و ميباشند دكترا مدرك داراي
در علمي هيات عضو يك ميزان به سوم برنامه طي رقم اين كه دارد فعاليت
".ميرسد دانشجو مقابل 18
فارغالتحصيلان بيكاري
به دانشجويان دغدغههاي مهمترين از يكي فارغالتحصيلي از پس بيكاري
كشور دانشگاههاي از نفر هزار پنجاه و دويست سالانه.ميآيد شمار
بخشهاي استخدام محدوديت به توجه با كه حالي در ميشوند فارغالتحصيل
جامعه ، نيازهاي با دانشآموختگان تحصيلي رشتههاي هماهنگي عدم و دولتي
موءسسه رئيس گفته به.ميشوند رو روبه بيكاري روزافزون مشكل با آنان
را كشور شاغلان از درصد هشت حدود تنها عالي ، آموزش برنامهريزي و پژوهش
.ميدهند تشكيل دانشگاه فارغالتحصيلان
معناي به تحصيلكردهها بيكاري":است معتقد فرجادي دكتر
.است كار بازار در تحصيلكرده انساني نيروي تقاضاي بر عرضه گرفتن پيشي
انساني نيروي تقاضاي بر عرضه فزوني با كه ميرود انتظار متعارف شرايط در
آن دنبال به و يافته كاهش آموزش در سرمايهگذاري بازدهي تحصيلكرده ،
بيشتر در بهويژه روند اينيابد كاهش دانشگاهي آموزش براي تقاضا
نيازهاي با را خود عالي آموزش نظام آنها در كه صنعتي پيشرفته كشورهاي
حال در كشورهاي از بسياري در ولي است صادق ميسازند ، منطبق كار بازار
در واقع در.باشد ترديد قابل ميتواند نتيجهگيري چنين يك درستي توسعه
دانشگاهي ، تحصيلكردههاي بيكاري رغم به توسعه ، حال در كشورهاي از بسياري
مداوم طور به بلكه نداشته كاهنده روندي تنها نه عالي آموزش براي تقاضا
".است افزايش حال در
...در فارغالتحصيل تورم
آموزش هماهنگي عدم جمله از مختلف دلايل به دانشگاهها كارشناسان ، گفته به
آموزشي برنامهريزي ساختاري مشكلات جامعه ، نيازهاي و كار بازار با عالي
عالي ، آموزش نبودن يكپارچه و امكانات نبود اولويتها ، به توجه عدم و
بيكاري در موضوع اين.ميپذيرند دانشجو انساني علوم رشتههاي در بيشتر
.ميكند ايفا مهمي نقش فارغالتحصيلان
مدارس در كردم ذكر كه مشكلاتي مجموعه":ميگويد زمينه اين در توكل دكتر
برنامهريزي نداشتن و امكانات نبود اعتباري ، محدوديتهاي است ، موجود ما
اينكه آن حاصل و ميشود سرازير دانشگاه طرف به همه متاسفانه ;مطلوب
در و نيست جامعه نياز مورد كه ميگردند فارغالتحصيل رشتههايي در افراد
خوب انساني علوم رشتههاي كه نميگويم من البته.ندارد قرار اولويت
فعال براي منتهي است لازم هم خيلي رشتهها اين در تحصيل "اتفاقا نيستند ،
علوم فني ، رشتههاي بيشتر ، نفت ، به اتكا كاهش و توليد حوزههاي در شدن
در بخصوص دانشگاهها ، در متاسفانه.ميباشند نياز مورد مهندسي و پايه
انساني علوم و نظري رشتههاي در دانشجو بيشتر ، غيرانتفاعي ، دانشگاههاي
است طبيعي.ميشود جذب هست ، نياز نيز كمتري تجهيزات به و است راحتتر كه
طويل و عريض كارگاههاي كنيم تربيت بخواهيم متالورژي و مكانيك مهندس اگر
".ميخواهد سرمايه و
فارغالتحصيلان تعداد كه است قضيه سوي يك اين هرحال به ":ميافزايد وي
كه شده زياد ليسانس ، فوق و ليسانس سطح در انساني علوم رشتههاي
به كه رشتههايي همان آموزش ديگر سوي از و كنند توليدي كار نميتوانند
علوم و مهندسي -فني رشتههاي مثل ميشوند مربوط توليد به مستقيم طور
بخش به پاسخگويي براي حد چه تا كه نيست معلوم محتوايي نظر از پايه
جديد ، دوره مسايل همين مجموعه.است كارساز جامعه خدمات و توليد اقتصاد ،
".است كرده آموزشي برنامهريزي ساختار در بازنگري به مجبور را عالي آموزش
تعداد اين كه نگرانم من "واقعا":ميگويد زمينه اين در نيز فرهنگي دكتر
درستي به هم ما امكانات تقسيم چون شوند ، جذب ميخواهند كجا فارغالتحصيل
به فرزندانمان كه كردهايم خوش را دلمان ما "صرفا.است نشده انجام
هم دبيرستاني امكانات حتي كه جايي ميبينيد دفعه يك.ميروند دانشگاه
در دانشجو هزار مثال 5 براي هم بعد و ميشود دانشگاه به تبديل ندارد
هزينهبر عمدهشان ويژگي كه رشتههايي هم آن ميكند جذب مختلف رشتههاي
"...و مديريت روانشناسي ، جغرافي ، تاريخ ، مثل است نبودن
شهرهاي در كه دانشگاههايي جز به ما دانشگاههاي از بسياري":ميافزايد وي
بخش در چه و دولتي بخش در چه برخوردارند ، قديم امكانات از و هستند بزرگ
موارد ديگر و آزمايشگاه كتابخانه ، استاد ، مطلوب ، آموزشي وضعيت از خصوصي ،
دانشجويي آن محدود ، امكانات اين با است طبيعي بنابرايننيستند برخوردار
.نمييابد راه نيز كار محيط به و نميشود تربيت بپروريم ، بايد كه را
به مساله اين ديگر بخش.ميرود هدر به نيز موجود آموزشهاي اين يعني
فرزندانشان اگر ميكنند فكر خانوادهها عموم كه برميگردد جامعه فرهنگ
درست ديدگاه اين كه حالي در.شد خواهند خوشبخت يابند ، راه دانشگاه به
".نيست
كه ميرسد نظر به دانشجويي سرانه نرخ بودن پايين و بودجه كمبود بحث اما
نازل بسيار حد در امكانات وقتي كه چرا است عالي آموزش در مهم بسيار معضل
استاد كه زماني يا و ميسازد ناممكن دانشگاهها در را مطلوب آموزش و است
دانشجويش به را وقتي كلاس در خود رسمي تدريس از خارج نيست حاضر دانشگاه
كاري را آن و دهد اختصاص غيره و تحقيقي كار او ، اشكالات رفع براي
كه برميگردد اين به مسايل ريشه ديگر ، بسيار موارد و ميپندارد غيرموظف
.است نيافته اختصاص عالي آموزش به نياز مورد بودجه
حدود 200 عالي آموزش بخش بودجه":ميگويد زمينه اين در توكل دكتر
بين ما كشور در دانشجويي سالانه هزينه متوسط طور به و است تومان ميليارد
اينكه براي بلكه مقايسه باب از نه البته.ميشود تومان هزار تا 200 100
سرانه هزينه آلمان كشور در كه ميكنيم مشاهده برسيم ، سرنخهايي به
.سال در تومان ميليون يعني 5 است سال در مارك هزار حدود 12 در دانشجويي
را سختي شرايط اقتصادي لحاظ به و دارد كشور كه محدوديتي با بهرحال
و انعطاف هستند دلسوز كه كشور سياستگزاران كه معتقديم ما ميگذراند ،
امر در سرمايهگذاري كه باشند داشته موضوع اين به نسبت بيشتري توجه
".است اقتصادي سرمايهگذاري يك خود متخصص ، تربيت و انساني نيروي
چيست؟ گامها اولين
روي پيش بسياري معضلات بيترديد كشور عالي آموزش در تحول ايجاد براي
اولين و كرد آغاز ميتوان كجا از بهرحال اما.دارد قرار دستاندركاران
چيست؟ مسير اين در گامها
نيروي دسته به 3 كشور اجتماعي هرم در ما اينكه به اشاره با فرهنگي دكتر
تخصص با انساني نيروي عالي ، تحصيلات با انساني نيروي ;داريم نياز انساني
كشورهاي در":ميگويد هستند ، عملياتي سطح در كه انساني نيروي و متوسط
كه دارند قرار سطح بالاترين در انساني نيروي درصد حدود 20 تنها اروپايي
عالي دوره به كه هستند علاقهمند همه ما كشور در كه حالي در شاغلاند
حاضر حال در.داريم كم مياني متخصص ما ديگر عبارت به.كنند پيدا دسترسي
و شدهايم اشباع "كاملا پزشكي ، رشته در ما مثال براي كه ميكنيد مشاهده
مهندسي رشتههاي برخي مورد در يا و بيكارند ما پزشكان از كثيري تعداد
عمده معضل.كرد پيدا بيكار بسياري موارد ميتوان نيز عمران رشته مثل
رشد جامعه نياز و مطلوب حد در مياني ، متخصصان اين كه است همين ما جامعه
تا دهيم افزايش را تكنسيني و كارداني دورههاي بايد ما.نكردهاند پيدا
موانع از يكي.بگيرد قرار درست مسيري در فارغالتحصيلان بيكاري معضل حل
دوره كه افرادي كه معنا بدين است فرهنگي معضل دورهها ، اين افزايش مهم
ميخواهند "معمولا و نميدهند رضايت حد همين به ميگذرانند را كارداني
متخصص ما نميدهد اجازه مساله همين.كنند طي نيز را بالاتر دورههاي
است معتقد وي.كرد فكري بايد موضوع اين براي كه كنيم تربيت بيشتري مياني
و عالي متخصصين مزاياي فاصله بردن بين از و مدركگرايي غول شكستن با كه
معضل اين با حدودي تا ميتوان اجتماعي ، منزلت و حقوق نظر از مياني
.كرد برخورد
:ميگويد نيز عالي آموزش برنامهريزي و پژوهش موءسسه رئيس توكل ، دكتر
بتواند كه كاربردي -علمي رشتههاي در كارداني ساله دو دورههاي توسعه"
ما.است عالي آموزش فعلي سياست باشد ، كشور اقتصادي بخشهاي پاسخگوي
دانشجوهاي و دهيم افزايش كشور در را تكنولوژي جامع دانشگاههاي ميخواهيم
".كنيم زياد دانشگاهها اين در تشويقي سياستهاي بكارگيري با را ورودي
كيهاني معصومه
بازتاب
|
آينده در ما درآمد منبع اكوتوريسم ،
مورخ همشهري در" هزارهها گردشگران ميزبان ايران" گزارش مطالعه از پس
گردشگري ارزشمند جاذبههاي درباره نكاتي كه شدم آن بر مهر چهارشنبه 8
از يكي صورت به جهان در امروزه گردشگري صنعت.كنم يادآوري را كشورمان
اين در.است آمده در جهان كشورهاي براي اقتصادي رشد و درآمد اصلي منابع
تركيه ، يونان ، اسپانيا ، مثل كشورهايي توجه قابل درآمدهاي به ميتوان خصوص
مهمي بخش اسپانيا كشور آمارها ، تازهترين براساس.كرد اشاره چين و هند
چين ، مهم جاذبههايميآورد بدست راه همين از را خود ارزي درآمدهاي از
قرون از مانده يادگار به تاريخي بناهاي و كشور اين باستاني ديوار همچون
و ميكشاند سرزمين اين به را جهانگرد ميليونها سال هر گذشته اعصار و
درآمدهاي محل از را خود اقتصادي كلان هزينههاي از مهمي بخش "چين" اكنون
در نيز جهان كشورهاي از زيادي تعداد.ميكند جبران گردشگري از ناشي
گردشگران توجه مورد كه آنچه اما جهانگردياند جاذبههاي ايجاد تدارك ،
است ، گرفته قرار توجه مورد جهان در برتر جاذبه يك عنوان به و دارد قرار
تاريخي آثار و ابنيه كنار در محيطي زيست جاذبههاي و وجودچشماندازها
اين از امروزه و است برخوردار آن از وفور حد به ما كشور بحمدالله كه است
انبوه حقيقت در.ميشود برده نام "اكوتوريسم" عنوان تحت جاذبهها
به آميخته زندگي از خسته يافته ، توسعه كشورهاي ديگر و اروپايي گردشگران
و صدا سرو و صوتي آلودگي بهويژه صنعتي آلودگيهاي وانواع ماشينزدگي
جهانگردي راه در را خود درآمد از بخشي ميدهند ، ترجيح ازطبيعت ، دورماندن
همزيستي از بتوان هنوز كه جايي كنند ، صرف ديگر سرزمينهاي به سفر و
قبيل اين جذب براي هندوستان و چين كشور يافت ، نشاني طبيعت و انسان
درآوردهاند ، اجرا به زيست محيط حفظ براي سختي بسيار مقررات درآمدها
با كه زيانباري تفريحات از فارغ علاقهمندند خارجي گردشگر هزاران بيشك ،
جاذبههاي نزديك از و كنند سفر ايران به ندارد ، سازگاري ما جامعه فرهنگ
ما پس ببيند ، را طبيعي مكانهاي و تاريخي آثار و ابنيه مثل ما گردشگري
بهويژه ملي سرمايههاي اين از بايد ،
به نفتي درآمدهاي به كشور اتكاء كه آينده براي كشورمان غني زيست محيط
جنگلها و كوهستانها رودخانهها ، از بخصوص.كنيم مراقبت ميرسد ، صفر
به رسيدن براي سوداگران ندهيم ، اجازه و آوريم عمل به را لازم مواظبت
.كنند تخريب يا و غارت را منابع اين آني ، سودهاي
رضوي نصير -تهران
|
|