!كوچك چندان نه اشتباههاي
نسل:"مولان"
جهان سينماي اخبار
متحرك فيلمهاي از ي تازها
!كوچك چندان نه اشتباههاي
ميري حاجي سعيد ساخته
جهت از "عشق اسكادران" فيلم سينما ، كارشناسان از برخي نظرگاه در:اشاره &
سينماي صنعت در پيشرفته ، تكنيكهاي و فني پيچيده امكانات از استفاده
.ميشود محسوب تحول يك ايران
فرانت" سيستم از خود فيلم در كه است سينماگري نخستين "ميري حاجي سعيد"
مكان و زمان در كه مجزا eزمينه پيش تلفيق.است گرفته بهره "پروجكشن
ديگر مكان و زمان يك در كه زمينهاي پس با شده فيلمبرداري مجزايي
اسكادران فيلم از درصد ميشود250 ناميده پروجكشن فرانت شده ، فيلمبرداري
.است شده فيلمبرداري شيوه اين با عشق
چند با را بيننده دارد ، كه زيبايي صحنههاي وجود با "عشق اسكادران"
تكنيكهاي همه اين از ميري حاجي آيا:ميكند روبهرو آزاردهنده پرسش
و امكانات از استفاده او براي آيا كرده ، درستي و بجا eاستفاده پيشرفته ،
و مضمون خدمت در را امكانات اينكه جاي به آيا و نبوده؟ اصل تجهيزات
...و است؟ نداده قرار امكانات خدمت در را مضمون دهد ، قرار محتوا
خدمت در دو هر من فيلم در تكنيك و مضمون":كه است گفته ميري حاجي
اينجاست اشكال.باشد ديگري آن خدمت در نيست قرار كدام هيچ.است تماشاگر
فيلم آيا و".ميكنيم فراموش را تماشاگر معادلاتمان در ما "معمولا كه
ما است؟ گرفته قرار تماشاگر خدمت در ميخواسته ، او كه چنان آن ميري حاجي
.كرد خواهد روشن را سوءال اين پاسخ فيلم فروش آمارهاي كه عقيدهايم براين
عمل به فيلم اين از گرمي استقبال تماشاگران لحظه اين تا متاسفانه
ساخته تومان ميليون بر 170 بالغ هزينهاي با كه فيلم اين.نياوردهاند
.ميشود محسوب ايران سينماي تاريخ فيلمهاي پرهزينهترين از يكي است ، شده
حاجي.است كرده فروش تومان ميليون از 50 كمتر هفته ، پنج گذشت از پس اما
فيلم نميتوان كم هزينه با" كه بود گفته فيلمش عمومي نمايش از پيش ميري
جذابي فيلم پرهزينه ، فيلم يك "لزوما آيا كه نگفت موقع آن او ".ساخت جذاب
نه؟ يا بود خواهد
:باشد فرارسيده سوءال اين به دادن پاسخ زمان حالا شايد
آن ساخت صرف را كلاني eهزينه كه فيلمي چرا راستي به !ميري حاجي آقاي
نشد؟ روبهرو مردم گرم استقبال با خودتان پيشبيني خلاف بر كردهايد ،
هنر و ادب گروه
مانند -كشور سينماي كه شرايطي در سينمايي ، بزرگ پروژه يك تجاري شكست
از بيش چيزي تنگناست ، در اقتصادي جنبه از -صنعتي و فرهنگي بخشهاي ساير
ما كه هنگامي روشنتر عبارت به.ميتابد بر را جانبه يك و ساده نقد يك
از ميليون دهها كه هستيم مواجه "عشق اسكادران" مانند بزرگ پروژهاي با
به مسئولانه غير ديدي با بخواهيم اگر شده ، آن ساخت صرف كشور اين بودجه
فيلمنامه از انتقاد در را زيادي صفحههاي ميتوانيم راحتي به بنگريم ، آن
.پركنيم آن كارگرداني و
بازيگري ، كارگرداني ، فيلم ، اين ديدن بار يك با ميتوان راحتي به
سود؟ چه "واقعا اما برد ، سئوال زير را آن فيلمنامه و ويژه جلوههاي
ما اگر و وقوع ، حال در فاجعهاي است ، فاجعهاي درگير سينما اينكه واقعيت
.يافت خواهد گسترش نكنيم ، همچنان برخورد منطقي صورت به فاجعه اين با
قرار بررسي مورد اقتصادي -هنري جنبه دو از را "عشق اسكادران" نقد اين در
:ميدهيم
ميكند ، توجه جلب فيلم در هنري جنبه از كه موضوعي نخستين:فيلمنامه -الف
با را حاتميكيا نام فيلمنامه اين گرچه است ، عشق اسكادران فيلمنامه سستي
آن در را كيا حاتمي نوشتارهاي حس از روشني جاپاهاي و ميكشد يدك به خود
حاتمي به متعلق را فيلمنامه اصلي چهارچوب اگر حتي ليكن ميكنيم مشاهده
از كه است ، او كار متفاوتترين و بدترين اين كه بگوييم بايد بدانيم ، كيا
جهت از و شده خارج "كاملا (بسيجي حال و حس) حاتميكيا ارزشهاي و معيارها
توجه با.دارد غرب (اكشن) حادثهاي سينماي به شدن نزديك در سعي ساختار
حادثه دارد ، مسئله نمود همه از بيش داستان در آنچه ضعيف ، شخصيتپردازي به
به هوايي عمليات و پرواز مسئله ذاتي جذابيتهاي به توجه با البته كه است
فيلمنامه ، جاي هيچ در ديگر عبارت بهاست شده گنجانده فيلمنامه در خوبي
به و نيستيم بيبهره هوايي وعمليات حوادث از ما انتها ، تا ابتدا از
تمام -شود نظر وغيرهنري تجاري فيلم يك مثابه به -فيلم اين به اگر عبارتي
گرچه.دارد جمع خود در فيلمنامه جهت از را ، عموم اقبال جهت موجود لوازم
ديني بهانه به و صحنهپردازيها و وگوها گفت ضعف به توجه با عمل درمقام
.مينمايد مبتذل صحنهها از برخي فيلم ، كردن ملي يا
بازيگران بازي ،(صديقي فرامرز) كاپيتان شخصيت از صرفنظر:بازيگري -ب
آنها ، بودن تجربه كم به توجه با و است بياحساس و سست شدت به فيلم اصلي
مانده ناكام "كاملا شخصيتها از بازي گرفتن در كارگردان داشت اذعان بايد
.ميزند تماشاگر ذوق در شدت به همسرش و جوان بياحساس بهويژهصداي.است
نامناسبترين از يكي شايد دختر ، نقش بازيگر نامناسب فيزيك خاص طور به
.است كارگردان متوجه كه است هايي انتخاب
.ندارد گفتن براي حرفي هيچ بازيگري جهت از فيلم كلام يك در
آينده "قطعا فيلمبردار عنوان به غفاري:ويژه جلوههاي و فيلمبرداري -ج
زمينه در فيلمبردار موفق تجربههاي.داشت خواهد رو پيش در را درخشاني
فيلمبرداري همچنين و ميليمتري فيلم 16 چند در هوايي نماهاي ، فيلمبرداري
به را كارگردان كه است خوبي تجربههاي از "مسافران" فيلم از قسمتي
در كه داشت نظر در بايد ليكن است ، كرده تشويق فيلمبردار اين انتخاب
را مهمي نقش تصاوير كه جايي در و عشق اسكادران مانند بزرگ پروژههاي
است ، بوده توام بزرگي خطر با فيلمبرداري چنين انتخاب بيشك ميكنند ، ايفا
آن به نبايد فيلم سنگين هزينه به توجه با (كننده تهيه و) كارگردان كه
با فيلم ، سراسر در ما كه ميكند توجه جلب آنجا مشكل اين نمودميداد تن
و نوآوري هيچ به داشته ، اختيار در فيلمبردار كه هوايي امكانات به توجه
اگر امكانات اين كه صورتي در.برنميخوريم فيلمبرداري جهت از بديعي حركت
"احتمالا ما ميگرفت ، قرار ايران سينماي مطرح فيلمبرداران اختيار در
.بوديم ايران سينماي در نشدني فراموش زيباييهايي خلق شاهد
فيلم جذابيتهاي بر كه آن جاي به تصويري جلوههاي از فراوان استفاده
متوجه اول نظر در شايد موضوع اين.است كاسته آن از گاه بيفزايد ،
اجراي جهت از كشور محدود امكانات به و نباشد ، فيلمبردار يا كارگردان
.شود مربوط ويژه جلوههاي اينگونه
در كارگردان بيتوجهي شد ، ذكر كه مسائلي به توجه با:كارگرداني -د
ساخت به آن تحقق براي كه منظوري القاء كلام يك در و بازيگر انتخاب زمينه
چنين كه است انصاف از دور بسيار گرچهاست مشهود زده ، دست فيلم اين
به صحنههاي از بسياري از و كنيم قلمداد ضعيف كلام يك در را كارگرداني
چشم فيلم اكشن وسكانسهاي (فانوس با هواپيما باند صحنه) ماندني ياد
عمل بيشتري منطق و حوصله تلاش ، با اگر "ميري حاجي" بيشك.فروببنديم
اكنون ميكرد ، تجربه را سينما سادهتر و كمهزينهتر فيلمي با و ميكرد
اشتباهات ليكن.ميشد قلمداد كشور سينمايي سرمايههاي بهترين از يكي
جهت به اشتباهات اين كه نتيجهاي و دارد وجود عشق اسكادران در كه فاحشي
سينمايي فعاليت ادامه است ممكن آورد ، خواهد بار به كارگردان براي مالي
به را نويسنده آنچه همه شايد.نشود چنين اميدواريم كه كند سلب او از را
ارائه و "منطقي" و "آزاد" كلمه دو گنجاندن كرده ، وادار نقد اين نوشتن
اسكادران" اقتصادي جنبه از كه است كلمه دو اين شرح براي.است آن مفهوم
چنين درباره ما براي كه پرسشي نخستين.ميدهيم قرار بررسي مورد را "عشق
.است آن براي اقتصادي كلان سرمايهگذاري علت ميشود ، طرح پروژههايي
توجه و تدبير با بايد عظيم چنين پروژههايي براي سرمايهگذاري بيشك
اين در كه -خصوصي بخش امكانات هم كه معني اين به ميگرفت صورت بيشتري
به معمول بطور دولتي بخش توجه هم و -است آن متولي كارگردان خود مورد
پس.نميگيرد تعلق ندارد طرح براي شانسي تجاري ، و هنري ازجهت كه فيلمي
هم خيلي آن توفيق عدم كه پروژهاي به سرمايه همه اين جذب باعث عامل كدام
است؟ شده نبود ، ذهن از دور
بايد كند ، حمايت را كارگردانهايي چنين نبايد دولتي سيستم باشيم مدعي اگر
امروز كه هستند شده حمايت كارگردانهاي همين از برخي كه بياوريم نظر در
كه بگوييم اگر و شدهاند شناخته جهان سينماگران مشهورترين عنوان به
آمد نخواهد وجود به سوءال و ترديد اين آيا شود اعمال نظارت با بايد حمايت
انديشه آزادي و نو ايدههاي رفتن بين از باعث هنري امور در دخالت كه
تدبير براي واقعي اشخاصي ما دولتي بخش آيا مهمتر ، همه از.شد خواهد
عرصه در بيطرفي ناظر هر.دارد را فيلمها مالي يا هنري امور بر ونظارت
اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت قبلي ومسئولان سيما و صدا در سينما ، و فيلم
كرده مشاهده عينه به را مالي و هنري توجه و قابليت عدم اين روشن طور به
ماه چند در كه است هنري غير بر هزينه و ناموفق پروژه چند آن نتيجه و است
خواهد پخش تلويزيون از يا و گرفت خواهد قرار كشور سينماهاي پرده بر آتي
.شد
اشتباه يك حتي پرهزينه و سينمايي بزرگ پروژه يك اجراي در اينكه مهم نكته
روبهرو شكست با را آن كه است كافي (زن نامناسب بازيگر انتخاب "مثلا)
تا دو -يكي از بيش متاسفانه فيلم اين در ميري حاجي اشتباهات البته.كند
.است بوده
رازان صادق
نسل:"مولان"
جهان سينماي اخبار
متحرك فيلمهاي از ي تازها
از تازهاي نسل نماينده عنوان به "مولان".ميخورد تاب و پيچ (Mulan)
را جنگ كه است گيرا و نيرومند فيلمي ،"ديسني" متحرك نقاشي فيلمهاي
در كه است فيلمي "مولان" اگرچه عبارتي ، به.است داده قرار خود دستمايه
جنگ سياه و تاريك جلوههاي خود نوبه به اما شده ساخته كودكان براي اصل
اينجا ، در.است يافته نمود روشني به آن در نيز سرگشتگي و ويراني مرگ ، چون
و خود خواستههاي از چشمپوشي:هستند برجسته نكات انضباط و قدرت
دستگاه ساختن دگرگون نيز و كنند چنين نيز آنها كه اين به ديگران واداشتن
به است ديوانهاي كلفت گردن فيلم ، منفي شخصيتآن درون در خدمت عين در
هيچ ديسني ، پيشتر فيلمهاي منفي چهرههاي ديگر برخلاف كه "يو- شان" نام
اين.ندارد چهرهاش برهم و هم در خطوط كردن تركيب خوش براي بامزهاي چيز
پهناور دشتهاي سراسر.است آشام خون دندانهاي با شيطاني ماشيني موجود
او مخوف سايه زير در ممنوع شهر خود حتي و بزرگ ديوار كوهستانها ، چين ،
.ميكنند جلوه حقير
سرگرم فيلم يك "مولان" برميآيد توصيفها اين از كه چنان آن ترتيب ، بدين
كه "كوچك دريايي پري" سبك به دخترانهاي كارتن نه است ، روان و قوي كننده
در.بود آمده در تصوير به زن يك به دختربچه يك دگرديسي فرايند آن در
مرد يك فرزند تنها اوميشود بدل مرد يك به كه است دختري "مولان" واقع
جنگجوي يك دخترش ، يگانه اين از پدر.است وظيفهشناس و سنت به پايبند
انجام را خودت وظيفه توهم كه رسيده وقتش" ميگويد او ميسازد ، بيباك
جوخه يك فرمانده ميشود ، روشن بعد اندكي كه آنچنان وظيفه ، اين و "بدهي
.بجنگند "يو -شان" فرمان زير هونهاي با بايد كه است كوتاه و دراز سرباز
زيركي و تيزهوشي در جنگ هنر كه ميكند ثابت خود نوبه به زن جنگاور اين و
نه باشد ، زيركتر كه بود خواهد برنده كس آن و صرف قدرت در نه است
كه آن بدون او ديسني پيشين قهرمانان برخلاف اما و قدرتمندتر "الزاما
اين در اما مييابد ، دست خود هدف به باشد ، داشته مربي و راهنما چندان
افتخار با كه "شو-مو" نام به باريكي و دراز اژدهاي:دارد همراهي راه
"!مرد بود عالي كارت":ميگويد
-است ديسني فلوريداي واحد ساخت عمده فيلم نخستين "مولان" اما و
كه هنگامي به تا ميكوشند "ورلد ديسني والت" پارك در كه هنرمنداني
نقاشي بخش بزرگ پنجرههاي پشت از و چهارسو از بازديدكنندگان و جهانگردان
به كه آنچنان اما.بدهند انجام را كارشان فقط زدهاند ، زل آنها به متحرك
اين كه چرا داشته آنها كار فراورده بر اثري چندان وضع اين ميآيد نظر
"كوتنر پم" و فيلم كارگردانان "بنكرافت توني" و كوك باري سرپرستي به گروه
تاكنون كه را داستانهايي وگيراترين استوارترين از يكي آن ، كننده تهيه
طراحي با) كننده مسحور پاستل رنگ تخته يك بر شده روايت ديسني بوسيله
در تازه تجربههاي يادآور كه اثري كشيدهاند ، تصوير به (باخر هانس توليد
گرافيك هنر لطافت و ظرافت با همگام و كنار در "فانثاريا" با رنگآميزي
.است چين
كمدي زمينه پس حدودي تا و -است ديسني ساخته كارتن يك "مولان" البته صد و
كرده پيدا دستانداز قسمتي تا كمي زمينه پس اين كار ، درآغاز اما.دارد
در را بيننده شادي ميآيد نظر به كه ازدواج ، دادن جوش صحنه در.است
آثار ديگر چون فيلم اين در هم عشق صدالبته ، و -ميجويد رنج و درد نمايش
صداي "مولان" ديگر سوي از.است اصلي رنگهاي جمله از - كمابيش ديزني ،
طنز موشو ، نقش به كه مورفي ادي چون -را "هاليوود" ستارگان از پارهاي
آسياي نيز و آمريكايي -آسيايي بازيگران پارهاي كناره در -بخشيده قوي
(جيمزشيگتا و تك-سون ونگ ، .دي.بي -مولان نقش در -ون -فا -مينگ چون) شرقي
اين سواي را "مولان" كه آنچه اما.است دارا اصلياش شخصيتهاي روي
تلاش ميسازد ، برجسته و متمايز كودكان متحرك نقاشي ديگر آثار از جنبهها
نمود كودكان فيلمهاي در "معمولا كه است احساساتي و ارزشها نمايش براي
گروهي ، وفاداري و فردي غرور وظيفهشناسي و خانوادگي مهر ندارد ، چنداني
به براي خوبي دستمايههاي كه مثبتي ارزشهاي.نبوغ و فرمانبرداري
.هستند كودكان واداشتن انديشيدن
1998- منبع29
|