كربلا دشت پرستار
زينب حضرت اسلام جهان بانوي مهين وفات سالروز سوگ در
(س)كبري
اسلام ، جهان بانوي بزرگ (س)حضرتزينب:جستارگشايي
دو دانشهاي دارنده و عاشورا حادثه دهنده ادامه و بيدارگر
و آموزگار بدون داناي":(ع)سجاد امام گفته به و جهان
دو بانوي وي ، راستين الگوي.بود "فهماننده بدون فهميده
دامان در (س)زينب.است بوده وي مادر فاطمه ، حضرت جهان ،
قرآني و اسلامي معارف سرچشمه از (ع)فاطمه معنويت و پرمهر
پس كه گرديد آغاز هنگامي زينب راستين رسالت.گشت سيراب
از تن دو و هفتاد و (ع)حسين امام رسيدن شهادت به از
و كوفه مردم بيدارگري به آتشين سخنان ايراد با يارانش
مناسبت به تسليت ضمن.پرداخت يزيديان و ستمكاران با ستيز
به اختصاص كه را زير جستار (س) كبري زينب وفات سالروز
و فداكاري و ، گذشت معنويت از سرشار زندگاني بررسي
تقديم دارد ، اسلام جهان بانوي مهين اين ستمستيزي
.مينماييم گرامي خوانندگان
معارف گروه
عزيز و اسلام عظيمالشان بانوي جهان ، آزاده بانوان سرور
جماديالاول پنجم تاريخ در (س)كبري زينب خدا ، رسول آل
به پا سترگ رسالتي ايفاي براي و مدينه در هجري پنجم سال
امام ;جليلالقدرش برادر دو از پس او.نهاد خاكي سراي
و (س)زهرا فاطمه و (ع)علي خانه ،(ع)حسين امام و (ع)حسن
.بخشيد روشنايي را خدا رسول ديدگان
كه داشت برادر و خواهر يك و بيست مجموع در (س)زينب حضرت
و (ع)حسين امام ،(ع)حسن امام -آنها از تن سه تنها
مقام رفعت در.بودند يكي مادر جانب از وي با -امكلثوم
جد درس مكتب در او "اولا كه گفت بايد حضرت آن علمي
و پدر و بوده جهان دو دانشهاي تمامي صاحب كه بزرگوارش
در و يافته تعليم بودند ، آسماني دانشهاي دروازه كه مادرش
همين و است نموده نمو و رشد برادرش دو همراه مكتب اين
.است كافي حضرت آن علمي مقام و رتبه به بردن پي براي مطلب
مادربزرگوارش مبارك سينه از شير همراه به علومرا او
وي به "كوفه" در (ع)سجاد امام كه همانطور و بود دريافته
"فهماننده بدون فهميده و آموزگار بدون داناي":كرد خطاب
.بود
خداوند نگردد ، گناه گرد روز چهل كس هر كه است نقل
(س)زينب و ميسازد جاري زبانش از را معرفت چشمههاي
و وي پرمغز و آتشين خطبههاي.بود موقعيت چنين داراي
آن رفيع علمي مقام گوياي حديث ، نقل و قرآن تفسير جلسات
در (ع)حسين امام كه بود والا قدر آن مقام اين و است حضرت
قسمتي ،(ع)زينالعابدين امام جان حفظ براي كربلا ، حادثه
.سپرد خود خواهر به را امامت علوم و اسرار از
،"عارفه" ،"موتقه":از عبارتند حضرت آن لقبهاي از برخي
و "علي آل عابده" ،"كاهله" ،"فاضله" ،"غيرمعلمه عالمه"
عزيز بسيار و روشنفكر و فهميده بانوي) "بنيهاشم عقيله"
مينشست مادر كنار در خردسالي در حضرت آن.(هاشم خاندان
امام.مينمود فراوان توجه او شبانگاه نياز و راز به و
شب در و كربلا سفر در زينب ، عمهام ، ":ميفرمايد (ع)سجاد
از يكي ".برنداشت دست مناجات و شب نماز از عاشورا
در را او كه بود اين خود خواهر به (ع)حسين امام سفارشات
.نبرد ياد از شبش نماز
را خود غذاي شام و كوفه در اسارت زمان در (س)زينبكبري
نماز ضعف ، و گرسنگي شدت از و مينمود تقسيم كودكان بين
به عبادت در وي خلاصهكار و ميگزارد نشسته را شب
مناجات به را شبها و روزه به را روزها كه بود گونهاي
مورد درگشت مشهور "التقي اهل" به چنانكه ميپرداخت ،
(ص)اكرم پيامبر وي ولادت زمان در گفت ، بايد حضرت آن نام
صبر (س)زهرا فاطمه حضرت و (ع)علي امام.بود سفر در
.گردد باز سفر از خدا رسول تا نمودند
امين جبرئيل تا نمودند صبر نيز ايشان بازگشت ، از پس
،"زينب" محفوظ ، لوح بر بنا را نوپا طفل نام و شد نازل
آينده تلخ حوادث و مصيبتها از و كرد اعلام (ابنابيها)
پيش مدتها كربلا حادثه كه بود رو اين از.داد خبر كودك
كودكي در حضرت كه است نقل.بود شده داده خبر وقوعش از
ديدم خواب":كرد تعريف چنين جدش براي را آن و ديد خوابي
من.شد تاريك جهان آن ، شدت از و درگرفت هولناك توفاني كه
كهنسال درختي بالاي دليل همين به و بودم ترسيده خيلي
.شكست شاخه آن.دادم تكيه آن شاخههاي از يكي به و رفتم
سومي شاخه بالاخره و شكست نيز آن چسبيدم ، ديگري شاخه به
".پريدم خواب از ترس شدت از من و شكست هم آن و گرفتم را
شاخه سه و بودم من كهنسال درخت آن":فرمود (ص)خدا رسول
دو وآخري ،(ع)علي پدرت ، ديگري ،(س)فاطمه مادرت ، يكي ديگر
رفتنشان دست از شاهد روزي كه بودند ،(ع)حسنين برادرت
".بود خواهي
رنجها و مصيبتها اين تمامي ديدن خاطر به را (س)زينب حضرت
كه (س)زهرا حضرت جانگداز شهادت.ناميدهاند "امالمصائب"
شهادت و خوردن ضربت و داد رخ (س)زينب حضرت كودكي در
حسن امام شهادت و مظلوميت و تنهايي ،(ع)علي امام تلخناك
مرقد كنار در ايشان تدفين از "عايشه" جلوگيري و (ع)مجتبي
و كربلا هولناك فاجعه مصيبت نهايت در و (ص)اكرم پيامبر
بودند جگرسوزي و طاقتفرسا حوادث بيت ، اهل خاندان اسارت
سرپرستي.كرد مشاهده خود چشم به اسلام گرامي بانوي كه
از پس خواهر و برادران و پدر از مراقبت و منزل امور
حضرت آن.بود (س)زينب دوش بر (س)زهرا حضرت شهادت
كه (ص)رسولاكرم وصيت به بنا اما داشت ، زيادي خواستگاران
و ما دختران براي ما پسران":فرمود "ابوطالب جعفربن" به
را (س)زينب مبارك دست (ع)علي ،"ما پسران براي ما دختران
...عبدا.نهاد ،"جعفر بن...عبدا" عمويش ، پسر دست در
مسلمان ،(حبشه) اسلام سرزمين خارج در كه بود فردي اولين
.شد زاده
.بود سخاوتمند و بخشنده حال عين در و ثروتمند فردي او
وجود با (س)زينب.داشت بلند آوازهاي صفت اين در چنانچه
به خود را امور تمام عبدالله ، خانه در كنيز چهار داشتن
پسر چهار صاحب عبدالله و او.ميرساند انجام به تنهايي
به دختر يك و "عون" و "عباس" ،"محمد" ،"علي" ;نامهاي به
"يزيد" براي را امكلثوم "معاويه".شدند "امكلثوم" نام
.شد مواجه (ع)حسين امام شديد مخالفت با وكرد خواستگاري
از پس و جستند شركت خود دايي همراه كربلا در عون و محمد
شهادت رفيع مقام به ماندگار حماسهآفريني و عظيم رشادتي
امام همراه كربلا نبرد در جعفر بن..عبدا.شدند نايل
را او (ع)حسين امام و داشته كسالت او گويند نرفت (ع)حسين
خبر كه زماني..عبدا اما.گذاشت آزاد مردمان ديگر چون
واز شد خوشحال ناراحتي ، جاي به شنيد ، را دلبندش دو شهادت
دست شهادت مقام به (ع)حسين امام همراه فرزندانش اينكه
باشكوهي سوگواري مجالس او.ميباليد خود بر بودند ، يافته
.داد ترتيب مدينه در را
.داد انجام سفر هفت خود گوهربار عمر طول در (س)زينب حضرت
اين.بود كوفه به مدينه از هجري سال 36 در او سفر اولين
مورد اسلام مهين بانوي و انجاميد طول به سال پنج سفر
خاندانش بزرگان و برادران و پدر و بود همگان خاص احترام
تجمع محل اينكه بر علاوه كوفه در او خانهبودند همركابش
زنان و بود تفسير و فقه تدريس محل بود ، مستمندان و فقرا
.ميجستند شركت او مجالس در زيادي
آنكه از پس (س)زينب.شد واقع پدر شهادت از پس دوم سفر
رساند ، امضاء به را صلح پيمان ناچار به (ع)حسن امام
آنجا در سال ده و شد مدينه رهسپار كوفه از ايشان همراه
از را عزيزش برادر هجري سال 50 در اينكه تا گزيد ، اقامت
.داد دست
امام با همراه هجري سال 60 رجب يكشنبه 28 شب در سوم سفر
به مكه به مدينه از بيت اهل خاندان مردان ديگر و (ع)حسين
شديد قدري به خود برادر به حضرت عميق انس.رسيد انجام
وجود با..عبدا و بود ناممكن برايش او دوري كه بود
سعي و داشت رفتن مساله در (ع)حسين امام با كه مخالفتي
هولناك سرانجامي كه راهي و سفر خطر از را ايشان ميكرد
خود راه انتخاب در را امام وقتي بازدارد ، برداشت ، در
روانه امام همراه را فرزندش دو و (س)زينب ديد ، استوار
.كرد
در روزه پنج و ماه چهار اقامت از پس (س)زينب چهارم سفر
.بود عراق سوي به مكه ،
فرزندان و ماند كربلا در روز نه كاروان سفر اين در
و عقيل پسران و بنيهاشم جوانان و (ع)حسن امام و (ع)علي
.بودند (س)زينب حضرت ركاب در همه جعفر
و تربيتي آثار.بود كوفه به كربلا از حضرت پنجم سفر
خارج پردهنشيني از را وي ،(س)زينب حساس اسلامي رسالت
و حقپرستان حق احقاق و ظالمان ظلم افشاي براي و ساخت
و كوفه به سفر اين.كشاند جمع ميان به كربلا پيام رساندن
.گرفت قرار كربلا پيام نشر و تعليم اساس شام ، به آنجا از
عوامل همان با.بود مدينه به شام از حضرت ششم سفر
جلادان شوم سايه حضرت كه تفاوت اين با منتهي طاقتفرسا ،
هم سفر اين.نميديد (ع)حسين فرزندان سر بر را بنياميه
با (ع)حسين فرزندان و زنان از گروهي بر حضرت سرپرستي با
به ايشان و ميپذيرد پايان اندوه ، و درد و تاثر دنيا يك
.ميرسند (مدينه) خود اصلي موطن
در كه است بوده (؟)مصر يا شام به مدينه از حضرت هفتم سفر
.گفت خواهيم سخن آن از خود جاي
دارد ادامه
رضويان ارشاد:نوشته
فرهنگ عرصه اخبار
|
مسلمان شرق عرفاني ميهمان كربن
و است آشنا شرقشناسان و ايرانيان براي كربن هانري نام *
گردهم پاريس در ايراني انديشمندان از گروهي دليل همين به
و مستشرق اين گذشت در سال بيستمين مناسبت به تا آمدند
ميهمان كربن" عنوان تحت را ، كنفرانسي بنام اسلامشناس
.كنند برگزار "مسلمان شرق عرفاني
تجويدي ، مختار دكتر محقق ، مهدي دكتر مراسم اين در
كه پرداختند سخنراني به نصر حسين ودكتر لندرورت پروفسور
اسلامي كشورهاي در چرا كه پرسش اين به پاسخ در نصر دكتر
احتراز وي ديدگاههاي طرح از و مانده ناشناخته كربن هانري
عباسي عصر تا فقط را عرفان زماني محدوده:گفت ميشود
عباسي دوران از پس كه را تحولاتي كه حالي در ميپندارند
است ، آمده وجود به غيرعرب كشورهاي در فلسفه زمينه در
مسئله اين خلاف خود تحقيقات با كربن هانري و نميشناسند
".نيست آنها خوشايند موضوع اين و رساند اثبات به را
سال 1978 در فرانسوي اسلامشناس و مستشرق كربن هانري
زبان به كتاب چند تاكنون كربن از.بست فرو جهان از ديده
آن جلدنخست كه اسلامي فلسفه تاريخ است ، شده ترجمه فارسي
دكتر شادروان ترجمه با و اميركبير انتشارات ازسوي ابتدا
دوم جلدبود رسيده چاپ به بارها و ترجمه مبشري اسدالله
سوي از طباطبايي جواد دكتر ترجمه با ابتدا كتاب اين
جلدهاي 1 كوير انتشارات سپس و رسيد چاپ به توس انتشارات
.كرد منتشر طباطبايي جواد دكتر ترجمه با را و 2
"ملكوت ارض" عناوين تحت ديگر كتاب سه همچنين كربن از
ده ضياءالدين ترجمه با "شيخيه" و (اميركبير انتشارات)
و رساند چاپ به را آن فرانسه و ايران انجمن كه شيري
انتشارات سوي از هم آن كه اشراق شيخ درباره نيز كتابي
.بود رسيده چاپ به اميركبير
حوزه در عربي و فارسي كلاسيك اثر دهها كربن شادروان
انتقادي صورت به را اسلامي فلسفه و فرق عرفان ، ادبيات ،
از بسياري بر فاضلانه و مفصل بس مقدمههايي و نموده شرح
از كه است نگاشته اسلام و ايران فرهنگ اول درجه آثار
آثار منتخب بر ايشان خواندني مقدمه به ميتوان آنها جمله
.كرد اشاره آشتياني سيدجلالالدين استاد ايران الهي حكماي
ابوالقاسم دكتر استاد خامه به مجيد ، قرآن كرده پارسي *
طي اسوه ، انتشارات توسط جديد نگارش و ويرايش با امامي ،
ترجمه اينشد خواهد كتاب بازار روانه آينده روز چند
ويژهاي امتيازات واجد خود نوع در كه سره ، و روان پارسي
اين در سالي چند ميباشد ، ترجمه سياق و سبك لحاظ از
.بود مانده چاپ منتظر و معطل گسترده ، و مجهز انتشارات
روي بر رحلي قطع در نگار ، انتشارات توسط كتاب اين "قبلا
"ايضا و -نواز چشم چاپ و خط و تذهيب و اعلا گلاسه كاغذ
زينتي خصلتي دلايل همين به كه بود شده منتشر -سنگين بهاي
كسب دقيقي اطلاع بدان نسبت ذوق ، اهل از اندكي جز و يافته
قرآن ، ترجمه بازار در "مسلما جديد چاپ.بودند نكرده
.داشت خواهد خاصي جايگاه
انتشار صدد در ايران معاصر تاريخ مطالعات موءسسه*
اين.است پهلوي خاندان اسناد از جلدي چند مجموعهاي
براي و گرفته نام "اسناد آيينه در پهلويها" مجموعه
و علاقهمندان اختيار در را مهمي اسناد بار نخستين
.ميدهد قرار ايران معاصر تاريخ پژوهشگران
شاه ، محمدرضا رضاشاه ، خصوصي نامههاي مجموعه ، اين در
پهلوي خانواده اعضاي ديگر و غلامرضا عليرضا ، شمس ، اشرف ،
پنهان نيمه و تاريك نكات بيترديد كه رسيد خواهد چاپ به
پرور شهيد مردم براي را معاصر تاريخ تحولات از بسياري
و منتشر زودي به مجموعه اين اول جلد.ساخت خواهد عيان
دسترس در نيز مجلدات مابقي سال پايان تا است قرار
.گيرد قرار علاقهمندان
|
|