بچهها زبان از
به ايران ، بار نخستين براي
اتحاديه رئيسه هيات عضويت
اجتماعي
تامين بينالمللي
شد انتخاب
بچهها زبان از
گوشهايم و ميروند سياهي چشمهايم ميزنيد ، كتك مرا وقتي
با اگر و ميخورم كتك چه براي بدانم اگر.نميشنوند ديگر
حس مرا شما و ميبينم را شما بزنيد ، حرف زبانتان با من
خواهيد مرا حرفهاي شما و ميشنوم را صدايتان من ميكنيد
حرفهايمان و باشيم داشته خبر هم دل از نبايد چرا.شنيد
دور يكديگر از زيرا نزنيد كتك مرا.بزنيم زبانمان با را
.نميشنوم را حرفهايتان ديگر من و ميشويم
بالله محفوظ فاطمه
به ايران ،
بار نخستين براي
اتحاديه رئيسه هيات عضويت
تاميناجتماعي بينالمللي
شد انتخاب
و بيست در ايران اجتماعي تامين سازمان:اجتماعي گروه
تامين بينالمللي اتحاديه عمومي مجمع اجلاس ششمين
كشور در جاري ماه آبان نهم تا سوم از كه (SSA) اجتماعي
اين رئيسه هيات عضويت به شد ، برگزار (مراكش) مغرب
براي آسيا غرب نماينده عنوان به همچنين و اتحاديه
.شد انتخاب ساله سه يكدوره
اين در ايران عضويت سال طول 40 در بار نخسين اين
اتحاديه رئيسه هيات عضويت به ما كشور كه است اتحاديه
عضو كشور نمايندگاه 151 اجلاس ، دراين.ميشود انتخاب
كميسيونهاي در اجتماعي ، تامين بينالمللي اتحاديه
خود كشورهاي دستاوردهاي و تجربيات آخرين تخصصي ، مختلف
.ميكنند بررسي بيمه مسائل زمينه در را
مطبوعات و ارتباطات
|
شدند معرفي دانشجويي مطبوعات جشنواره نخستين برترينهاي
مطبوعات جشنواره نخستين" پايان در:اجتماعي گروه
.شدند معرفي و انتخاب برتر نشريات "دانشجويي
نقطه" نشريه تهراني نشريات بخش در ما خبرنگار گزارش به
"همراه" نشريه نخست ، مقام شريف صنعتي دانشگاه از "سرخط
"موج" نشريات و دوم مقام تهران پزشكي علوم دانشگاه از
پزشكي علوم دانشگاه از "مهران" و اميركبير دانشگاه از
.كردند كسب را سوم مقام "مشتركا تهران
دانشگاه از "آوا" نشريه نيز شهرستاني نشريات بخش در
دانشگاه از "سنگ در ريشه" نخست ، مقام يزد پزشكي علوم
و بيرجند دانشگاه از "كوثر" نشريات و دوم مقام زاهدان
.شدند سوم "مشتركا اصفهان پزشكي علوم دانشگاه از "چاووش"
.داشتند شركت نشريه حدود 340 جشنواره اين در
|
روانشناسي
|
است؟ كدام آن عوامل و چيست كودك با رفتار سوء
:اشاره
كل نگراني و آگاهي به رفتار سوء از پيشگيري و كنترل
كمتر و شود آگاهتر جامعه كه زماني داردو بستگي جامعه
وجود احتمال اين كند ، تحمل را سوءرفتارگرانه رفتارهاي
رسيدگي در تلاشهايش بر بداند خود وظيفه فرد هر كه دارد
در بيشتري مسئوليت و بيافزايد جامعه سطح در مسئله اين به
.نمايد تقبل پيشگيري مختلف سطوح
موءثر عوامل و علل كليدي نكات است شده سعي مقاله اين در
طور به آن تشخيصي نشانههاي نيز و رفتار سوء بروز در
قرار بررسي و بحث مورد جامعه آگاهي سطح ارتقاء جهت خلاصه
.گيرد
سوءرفتار نشانههاي
وجود به كودك با رفتار شناسايي كه است اين بر اعتقاد
خاص رفتار والدين ، خاص رفتار صدمه ، تاريخچه در تناقضات
نشانههاي و خانوادگي و محيطي مشاركتكننده عوامل كودك ،
بر كودك بر شده تحميل صدمه تشخيص و دارد بستگي فيزيكي
تاريخچه ، به مربوط ملاحظات:شامل عوامل از اساسمجموعهاي
.است استوار فيزيكي مشاهدات و رفتاري مشاهدات
كه تاريخچهاي مييابيم در سوءرفتارگر والدين بررسي در
صدمه شدت و نوع با ميدهند كودك به شده ايجاد صدمه از
درماني مراكز به معاينه براي را كودك "فورا.دارد منافات
مشاهده مورد اين در تاخير روز چند تا و نميدهند انتقال
از و است مبهم صدمه بروز چگونگي از آنان صحبتهاي.ميشود
كه بار هر درميكنند بياطلاعي اظهار آن بروز نحوه
صدمه تاريخچه... و درماني -بهداشتي پرسنل از يكي براي
و ميدهند ارائه متفاوتي تاريخچههاي ميكنند ، بازگو را
ميگيرند ، قرار بررسي مورد جداگانه كه هنگامي
با و نيست باوركردني بوده ، متناقض شده داده تاريخچههاي
.ميرسد نظر به ممكن غير كودك تكامل و رشد سطح به توجه
پنهان را صحيح اطلاعات والدين اكثر كه اين عليرغم
به را آسيبديده كودك كه والديني از برخي ولي ميكنند
شتم و ضرب مورد كودكشان اينكه به ميآورند بيمارستان
افتاده اتفاق آنچه به يا ميكنند اعتراف گرفته ، قرار
و است معمول والدين بين تباني و سازش.ميدهند صحيح پاسخ
را كودك به وارده صدمه كه است اين در آنان سعي تمام
شوند ، حادثه مسئول شخص شناسايي مانع و دارند نگاه پنهان
ميگيرند قرار يكديگر با وكشمكش ستيز در كه هنگامي ليكن
را ديگري توسط حمله از اغراقآميزي گزارشات آنان از يكي
دچار خود دلواپسي و نگراني دادن نشان درميكند بيان
كودك به كه صدمه شدت با آنان نگراني درجه و هستند مشكل
رفاه و آسايش با ارتباط در.نيست متناسب است ، شده وارد
به نيستند قادر.ميرسند نظر به خونسرد و بيعلاقه كودك
از آنان درك نشاندهنده كه رفتاري و دهند آرامش كودك
مشاهده والدين اين در باشد ، كودك جسماني و عاطفي احساسات
كودك و والدين كلامي غير و كلامي ارتباط بين.نميشود
.نميكنند كودك فعاليتهاي درگير را خود.دارد وجود تفاوت
و ميبرند ، كار به كودك مورد در منفي تعبيرهاي "اكثرا
خودش كودك ميكنند وتكرار ميكنند انتقاد او از "مرتبا
قبال در كه وظيفهاي مورد در آنان از اگراست صدمه مسبب
حالت و شده خشمگين شود ، سوءال دارند كودك هدايت و حفاظت
.ميگيرند خود بر تهاجمي
وارده صدمات مورد در را داستاني همان اوقات اغلب هم كودك
شود سوءالي او از اگر و گفتهاند والدينش كه ميكند تعريف
دراكثريت داشتهاند؟ دخالت صدمات بروز در والدين آيا كه
داستاني ميكند سعي يا !ميكند معرفي مقصر را خود موارد
ترديد و شك شنونده در كندكه بيان ايجادصدمه چگونگي از
.باشد داشته منافات صدمه شدت و نوع با يا كند ايجاد
ندارند را خود والدين سوي از محبت انتظار كودكان اين
كمي دلتنگي و اضطراب جداميشوند ، آنان از كه وهنگامي
اغلب.ميترسند آنان از ميرسد نظر به ميدهندو نشان
ميشوند بزرگتر وقتي.هستند عصباني و ترسو يا غمگين
و تعلق احساس ميكنند ، برقرار اجتماعي تماس بهندرت
تنهايي به كه مييابند در و است ناپايدار آنها در علاقه
خود بهكنند برقرار ارتباط ديگر كودكان با نيستند قادر
موفقي فرد آينده در معتقدند و نميدهند نشان علاقهاي
و ميكنند خودداري بازي در شركت از بيدليل.بود نخواهند
وابستگي عروسكها با بازي در.ميگيرند كناره ديگران از
غيرطبيعي ترسي كارها نتايج ازنميدهند نشان عاطفي
گريه صداي وقتي.ميشود آنان دروغگويي به منجر كه دارند
خيلي.ميشوند ناراحت و نگران ميشنوند را ديگر كودكان
روي از بيشتر آنان گريه ميرسد نظر به و ميكنند گريه كم
.كمك براي فريادي تا باشد نااميدي
به دير "مكررا.كند پنهان را صدمات كه ميپوشند لباسهايي
به زود خيلي يا ميكنند غيبت مدرسه از و ميروند مدرسه
مشكل مدرسه در.هستند سرگردان تعطيلي از پس و رفته مدرسه
را آنها يا ميرسانند آسيب مدرسه وسايل به.هستند آفرين
لحاظ ازنميدهند انجام را مدرسه تكاليف.ميشكنند
والدين ، به نسبت بيشتري تهاجمي حالت وكلامي فيزيكي
معلمين كه طوري به.دارند خويش سالان و همسن و معلمين
كودكان به نسبت كودكان اين ميدارند ابراز كودكان اين
هوش از آنكه با و هستند نامطيعتر و نافرمانتر ديگر
محسوب ضعيفي دانشآموزان مدرسه در ولي برخوردارند طبيعي
ميشود ، محدود آنها در مشكل حل مهارت توانايي.ميشوند
در لحاظ اين به و مييابد كاهش اجتماعيشان مهارتهاي
از.نميباشند محبوبي كودكان خويش سالان و سن هم ميان
و تهوع سردرد ، نظير)روانتني اختلالات و خواب اختلالات
فاقد و دارند خسته و كثيف ظاهري.ميكنند شكايت (دردشكم
و ميآيند مدرسه به نخورده صبحانه.ميباشند انرژي
دزديدن به دست يا ميكنند گدايي غذا.هستند گرسنه "غالبا
ديگر و دندانها از مراقبت عينك ، به نيازشان.ميزنند غذا
ميپوشند كه لباسهايي.نميشود برآورده پزشكي توجهات
.است نشده انجام واكسيناسيونشان و نيست فصل مناسب
جانب از جنسي سوءاستفاده مورد در رازگشايي به تمايلي
احساس دچار كه است اين آن دليل و نميشود مشاهده كودكان
مسئله به كه آنهايي از بسياري حتي و هستند گناه و ترس
تكذيب را اظهاراتشان "بعدا است ممكن ميكنند ، اعتراف
سوءاستفاده مورد در را كودكان مستقيم اقرار لذا.كنند
مورد در اوليه هشدارهاي.كرد تلقي جدي بايد آنان از جنسي
با جنسي اعمال تقليد شامل است ممكن سوءرفتار نوع اين
عشوهگري نقاشيها ، در تناسلي اندام ، ترسيم عروسكها
.باشد جنسي تعرض درباره كلي نگراني ابراز و زودرس
تهديدهاي به) عاطفي سوءرفتار تشخيص در نشانهها بهترين
گفته كلامي حملات و كردن خفيف و خوار صريح ، يا ضمني
زيان گرفته قرار رفتار سوء مورد شخص براي كه ميشود
.بدهد دست بودن بد احساس شخص به ميشود موجب و بوده آورده
جز هدفي حقيقت در كه غيركلامي يا كلامي حملات اين
عنوان به ندارند خود رواني تعادل شكستن هم در و رنجاندن
هستند رفتاري نشانههاي ،(ميشوند شناخته سوءرفتارعاطفي
حوادثي يا حادثه به فيزيكي رفتار سوء در اما شد اشاره كه
روي حمله و پرخاش شديد ، تاديب علت به كه ميشود اطلاق
داخلي ، اندامهاي به را فيزيكي آسيبهاي و ميدهد
كودك حسي ارگانهاي يا مركزي عصبي سيستم و استخوانها
.ميكند وارد
كبوديها ، باشند تصادفي صدمات كه صورتي در داشت توجه بايد
روي "ندرتا خراشيدگيها و پارگيها ديدگيها ، ضرب
سوءرفتار وقتي كه حالي در ميشوند ، مشاهده نرم بافتهاي
روي كودك ، پاهاي داخل باسن ، روي صدمات باشد ، شده انجام
در و ميشوند ظاهر گردن اطراف و دهان داخل پهلوها ، صورت ،
و طرفه دو كبود چشمهاي.هستند بهبودي مختلف مراحل
كه هستند حوادثي از ضربه اثر در چشمي داخل خونريزيهاي
دليل همين به.ميشوند ايجاد سوءرفتار علت به "معمولا
صدمات ، بودن عمدي بر مظنون موارد تمام در تا است لازم
.گيرند قرار دقيق بررسي مورد چشمها
زير موارد بر ميتوان فيزيكي سوءرفتار نشانههاي ديگر از
:كرد اشاره
و بهبودي مختلف مراحل در جديد و قديم شكستگيهاي -
شديد تكان يا كودك اندام پيچاندن علت به مفاصل جابجايي
.وي
علت به شوك و شكم ناحيه در نشر حساسيت تورم ، درد ، -
.شكم به مشت ضربه از ناشي شكمي داخل آسيبهاي
با است ممكن كه سيگار با سوختگي از ناشي شكل دايره زخم -
.شود اشتباه حشره يك شده عفوني نيش محل يا زخم زرد
كودك اندام بردن فرو از ناشي شكل ، دستكشي سوختگيهاي -
به موارد از بسياري در كه داغ آب در (باسن يا پا دست ، )
استفاده كودك به دفع كنترل آموزش هنگام در تنبيه شكل
.ميشود
چون وسايلي با كودك بدن سوزاندن علت به سوختگي نواحي -
كه است وسيلهاي نظير سوختگي ناحيه كه داغ فلزات و اطو
.است شده ايجاد آن با سوختگي
است ممكن شده ذكر نشانههاي از يك هر بهآنكه باتوجه
بررسيهاي انجام و تاريخچه گرفتن لذا باشند ، هم اتفاقي
.است اهميت حائز عمدي غير از عمدي صدمات افتراق جهت دقيق
سوءرفتار بر موءثر عوامل و علل
بايد كودك با سوءرفتار كننده ايجاد عوامل و علل بحث در
است ناشناخته كودك با سوءرفتار واقعي علت چه اگر:گفت
در يا والدين با ارتباط در متعددي و پيچيده عوامل اما
از مملو محيطي شرايط با ارتباط در و كودك با ارتباط
انجام به را خانوادهها برخي كه است شده شناسايي استرس
.ميكند آسيبپذيرتر خويش كودكان با سوءرفتار
مشابه "دقيقا سوءرفتارگران چه اگر ميدهد نشان تحقيقات
كمك آنان شناسايي به مشترك عامل چندين ولي نيستند يكديگر
عوامل مهمترين از كه افراد اين خصوصيات از يكي.ميكند
در سوءرفتارگران اكثريت كه است اين ميشود محسوب نيز
چه اگرگرفتهاند قرار سوءرفتار مورد خود كودكي دوران
اين اما باشند ، نبوده مشهود و واضح آزارها اين است ممكن
منصفانه ، غير عملي عنوان به را مجازات و تنبيه افراد
سوءرفتار تجربه همين و ميآورند خاطر به شديد و نامطلوب
رفتارها اين افراد ، اين تا ميشود موجب كودكي دوران در
و قبول قابل خويش فرزندان يا فرزند تربيت منظور به را
سعي ناآگاهي روي از و توجه بدون و كرده تصور طبيعي
منطقي و معقول سوءرفتار تداوم جهت در را تجاربشان نمايند
.نمايند تثبيت را آن بودن طبيعي ترتيب اين به و دهند جلوه
دوران در سوءرفتارگر والدين همه داشت نظر در بايد البته
از آنان همه ولي نگرفتهاند ، قرار سوءرفتار مورد كودكي
و عشق تحت والدين سخت تقاضاهاي برابر در پايين سنين
اين از "غالبا و داشتهاند قرار حمايت و مراقبت علاقه ،
درصدد هميشه بيتصميم و بياراده فردي عنوان به كه
به اعتماد لذا.ميگويند سخن بودهاند ، والدين خشنودي
گرفته شكل والدين تقاضاهاي به رسيدگي محدوده در آنان نفس
.برخوردارند پائيني نفس به اعتماد از و
مورد در را تربيتي مغاير و ناسازگار روشهاي "اكثرا
را عقيده اين ترديد بدون و ميگيرند كار به خود كودكان
كنترل به قادر.ميپذيرند است ، ضروري كودك براي تنبيه كه
كودكان با.نميباشند است كودك متوجه كه عصبانيتي و خشم
در منفي ارتباط و ميكنند برقرار كمتري ارتباط خويش
.دارند محدودي اجتماعي تواناييهاي.است حاكم خانواده
نيستند قادر.نميدانند را كودك از سرپرستي مهارتهاي
در آنان اطلاعات.باشند خوبي والدين خويش كودكان براي
از دليل بدين و نيست كافي كودك طبيعي تكامل و رشد زمينه
و بگيرند عهده به را آنان نقش دارند انتظار خويش كودكان
ظاهر سوءرفتارگر خانوادههاي در نقشها جابجايي پديده
.ميشود
انسانهايي عاطفي لحاظ از سوءرفتارگر افراد حقيقت در
رفتارشان و هستند بسيار نشده ارضاء نيازهاي با نيازمند
كه است شرايطي به آنان پاسخ يا فرهنگي تربيت دهنده نشان
.دارند محدودي كنترل يا نداشته آن روي كنترلي هيچ
افراد موارد درصد در 10 تنها ميدهند نشان نيز پژوهشها
از 90 بيش در و هستند بيمار رواني لحاظ از سوءرفتارگر
بلكه ندارند ، جنايي و سايكوتيك شخصيتهاي موارد درصد
زيادي استرس تحت كه هستند عصباني و تنها غمگين ، افرادي
در و نبوده جديد ارتباطهاي برقراري درصدد.دارند قرار
دليل به "غالباهستند مردد و دودل كمك درخواست
از سوءرفتارگر عنوان به شدن شناخته از ناشي بيآبرويي
شرايطي در اجتماعي لحاظ از ميورزند ، امتناع خواستن كمك
اعتياد مخدر مواد و الكل به و ميبرند سر به ايزوله
.دارند
عوامل با ارتباط در سوءرفتار كننده مستعد عوامل بررسي در
رفتارهاي لحاظ از نيز كودكان است ضروري كودك به مربوط
والدين به نسبت واكنشهايشان و مسئلهساز و متعارف غير
.گيرند قرار بررسي مورد
كودك با سوءرفتار پديده بررسي به پژوهشگران كه زماني
خصوصيات كه بود آن دهنده نشان آنان يافتههاي پرداختند ،
در تولد ترتيب كودك ، فعاليت سطح كودك ، شخصيتي و خلقي
عاطفي يا فيزيكي مراقبت به نياز ،(بودن كوچكتر) خانواده
ناهنجاريهاي به ابتلا يا بودن نارس بيماري ، علت به خاص
لذا.است موءثر سوءرفتار بروز در ژنتيكي و مادرزادي
كم تولد هنگام به كه كودكاني نارس ، كودكان:گفت ميتوان
ذهني عقبماندگيهاي دچار كه كودكاني هستند ، وزن
ندارند جذابيتي جسماني نظر از كه كودكاني ميباشند ،
هستند ، ناخواسته جنسيت نظر از كه كودكاني ،(زشت كودكان)
كودكاني شدهاند ، پذيرفته خواندگي فرزند به كه كودكاني
به شب طول در يا هستند پرتحرك حد از بيش روز طول در كه
بالقوه هدف ناخواسته كودكان و ميكنند گريه مداوم طور
.ميگيرند قرار سوءرفتار مورد بيشتر و بوده خشونت
از عاري سوءرفتارگر خانوادههاي اجتماعي مركزي هسته
تحت محيط در افراد كه هنگامي و است حمايتي سيستمهاي
استرس كاهش منظور به ميگيرند ، قرار مزمن يا حاد استرس
طور بهميدهند قرار سوءرفتار مورد را كودكانشان خود ،
موقعيتهاي راستاي در فقر زمينه دليل به استرسها حتم
-اقتصادي لحاظ از كه خانوادههايي بر بيشتر سوءرفتارگرانه
.ميشود تحميل هستند ، پائينتري سطح در اجتماعي
.گروههاست اين از سوءرفتار شده گزارش موارد اكثريت چنانچه
-اقتصادي سطوح در كه خانوادههايي در نهفته بحرانهاي ولي
.دارد وجود نيز دارند ، قرار بالاتر تحصيلي و اجتماعي
لحاظ از كه خانوادههايي چه اگر:گفت ميتوان چنانچه
قرار پائينتري سطح در اجتماعي -اقتصادي موقعيتهاي
سوءرفتار انجام جهت بيشتري استعداد هستند فقير و دارند
طبقه يك به مختص زورگويي و تعدي ولي دارند ، كودكانشان با
مشاهده اجتماعي و اقتصادي طبقات كليه در و نبوده اجتماعي
.ميشود
انوشه آمنه
جامعه بهداشت پرستاري ارشد كارشناس
|
|