اطلاعاتي خلاء عامهپسند مطبوعات
ميكنند پر را
و سنجش روشهاي همايش برپايي
اندازهگيري
اطلاعاتي خلاء عامهپسند مطبوعات
ميكنند پر را
كشور هفتهنامههاي مطالب تحليل و تجزيه:اجتماعي گروه
خلاء پركردن با عامهپسند مطبوعات است داده نشان
ايجاد در بيطرفانه اطلاعات طرح و بزرگ مطبوعات اطلاعاتي
موءثري بسيار نقش نوجوان و جوان قشر در مطالعه به عادت
.دارند
اين:رسانه تحقيقات و مطالعات مركز عمومي روابط گزارش به
دكتر توسط و مركز اين سوي از امسال ماه مرداد در بررسي
.است شده انجام بديعي نعيم
تا سالهاي 74 طي هفتهنامه مطالب 10 ساختار تحقيق اين در
اساسي تفاوت و نشريات اين جذابيت علت درك هدف با و 76
.است گرفته صورت روزنامهها ديگر با آنها محتواي
با هفتهنامهها اين كه است آن از حاكي بررسي اين نتايج
معروف چهرههاي طرح و سينمايي و ورزشي موضوعات به اولويت
ايجاد باعث حوادث اخبار انتشار همچنين و زمينهها اين در
كه حالي در ميشود جوان مخاطبان در هيجان و همدردي
بيشتر اقتصادي -سياسي سنگين مسائل طرح با روزنامهها
.است بزرگسالان مناسب
نشريات مطالب جهتگيري كه ميدهد نشان همچنين بررسي اين
تا 24 در 17 و مثبت موارد درصد از 40 بيش در عامهپسند
.است خنثي و بيطرفانه موارد صد در
پيشداوري بدون و بيطرفانه مطالب روزنامهها در اما
.ميشود يافت كمتر
و سنجش روشهاي همايش برپايي
اندازهگيري
:كرد اعلام كشور آموزش سنجش سازمان:فرهنگي علمي گروه
امتحانات براي واندازهگيريمناسب سنجش روشهاي همايش
المپياد برگزيدگان معرفي و ارشد كارشناسي ورودي
.ميشود برگزار كشور علميدانشجويان
در آبانماه ودوم بيست و ويكم بيست روزهاي در همايش اين
از نفر چهارصد به نزديك حضور با و بهشتي دانشگاهشهيد
برگزار كشور دانشگاههاي آموزشي معاونين و صاحبنظران
.شد خواهد
ارتقاي را ، همايش اين برگزاري از هدف كشور ، سنجش سازمان
و اساتيد نظرات از استفاده ارشد ، آزمونكارشناسي كيفي
و سنجش روشهاي كردن وعلميتر بهتر هرچه در پژوهشگران
برايآزمون دانشجو بهينهپذيرش شيوههاي و اندازهگيري
.كرد ذكر ارشد كارشناسي
روانشناسي
|
چيست؟ جوانان مشكلات و نيازها
روانشناس -روحاني شهريار دكتر با گفتوگو
مردماني با نه اما كهنسال است سرزميني ايران ، : اشاره
جوانترين از يكي ايران گفت بتوان شايد و كهنسال چندان
را مهم اين جوانان درصدي آمار 75 وجود.است جهان كشورهاي
گوشزد شود برنامهريزي بايد بهخوبي آنان آينده براي كه
آنان مشكلات و نيازها دانستن بدون بهراستي اما.ميكند
چگونه؟
ناآگاهي همچنين و اقتصادي مشكلات جمعيت ، بالاي رشد
ايران در جوانان به تا است گرديده باعث مسئولان و والدين
ناشناخته علت به متاسفانه.شود نگاه معضل يك بهعنوان
و كامل برنامهريزي "جواناناصولا واقعي نيازهاي بودن
و است نشده انجام قشر اين واقعي نيازهاي براساس و جامع
را آنها نياز تمام كه است نبوده بهحدي شده انجام هم اگر
.باشد پاسخگو
سعي روانشناس ، روحاني ، شهريار دكتر آقاي با گفتگو در
.برداريم مشكلات اين نماياندن جهت در گامي تا كردهايم
را وقتتان اينكه از تشكر با روحاني دكتر آقاي جناب *
گفتگو شروع براي ميكنم خواهش داديد ، قرار ما دراختيار
دو از بيش كه اين به توجه با كه كنيد بيان را مطلب اين
بهعنوان شما ميدهند ، تشكيل جوانان را كشور جمعيت سوم
قشر اين با را زيادي زمان كه كسي بهعنوان و روانشناس يك
ميبينيد؟ چه در را عظيم جمعيت اين مشكلات ميگذرانيد
و جامعه در موجود شواهد كه كنيم شروع اينجا از بگذاريد *
يعني نميدهد نشان را مناسبي چندان وضعيت آمارگيريها
آمده بهوجود ناهنجاريهاي و تحصيلي و اقتصادي بد وضعيت
قشر اين ميرود ، پيش شدن صنعتي روبه كه جامعهاي اين در
.است داده قرار بالايي رواني فشار در را جوان
اين اساسي محورهاي طرح با را خودمان بحث بدهيد اجازه
ايران جامعه در را جوانان امروز مسائل.كنيم آغاز موضوع
:كرد بررسي محور سه حول بايد
جوامع شدن صنعتي دليل به كه است دگرگونيهايي اول محور
.است آمده پديد
آن از پس سالهاي و بلوغ دوران در جوانان مسائل دوم محور
.است
بهطور و انقلاب بعداز جوانان مسائل به مربوط سوم محور
مشكلات اين البته.ميشود مربوط جنگ از پس ايران به اخص
بررسي بلكه است نيامده پديد ايران جامعه براي بهتازگي
.است كرده پيدا خاص اهميتي جوانان بهخاطر آن
باعث جوامع شدن صنعتي كه گفتيد كنيم ، آغاز نخست ازمحور *
چه در را مشكلات اين.است شده مردم براي مشكلاتي بروز
ميبينيد؟
تحولات و تغيير و بشري جوامع در تحولات شروع با *
بشر اصلي نيازهاي از بسياري آنها ، چارچوب در بنيادين
ميروند ، شدن صنعتي روبه كه عظيم شهرهاي اين در روز روزبه
با انسانها ارتباط كمشدن با كه صورت بهاين.ميشود گم
و يافته صحيح و منطقي پاسخي كمتر آنها عاطفي نيازهاي هم
حتي ميشود انباشته فرد درون در عقده يك بهصورت بيشتر
صنعتي جامعه اين در مردان و زنان ميان ارتباط وجود با
اين به نميتوانند ، آنها عديده مسائل وجود بهدليل
همان كه قانعكننده و منطقي پاسخ نيازها ، و ارتباطات
.بدهند است خانواده تشكيل
.است بشري اجتماعات اساسي اركان از يكي خانواده
انگلس فردريك و مورگان لوئيس نظريات برخلاف مردمشناسان
داشتن.است داشته وجود تاريخ درطول خانواده كه معتقدند
از بسياري در حتي كه است مهم انسان براي آنقدر خانواده
ايجاد به دست مجازي بهصورت انسانها كه شده ديده موارد
فردي زندان در كه زندانيان از گروهي مانندزدهاند آن
نقش ديگر گروهي و ميكند ايفا را مادر يا پدر نقش
.فرزندان
روابط در امروزه كه پيچيدگيهايي ابتدايي جوامع در
اركان تمامي در صنعت و نبود موجود دارد ، وجود انساني
آگاهيهاي و روز دانش كسب و بود نكرده رسوخ مردم زندگي
راه از كوتاه زماني در و آساني به زندگي براي لازم
.بود امكانپذير مستقيم تجربه و مشاهده
شروع پدر حجره در سالگي از 12 كه كودكي مثال بهعنوان
پيدا اشراف بهكار آنقدر سالگي در 15 ميكرد كار به
تا بنابراين 2 بگذراند ، را خويش زندگي بتواند كه ميكرد
اجتماعي و كاري روابط بر كامل تسلط بلوغ سن بعداز سال 3
ازدواج براي را لازم زمينههاي درنتيجه و ميكرد پيدا را
قطع بهطور دهد خانواده تشكيل ميتوانست و ميكرد پيدا
در بودن محترم و مستقل دليل به جامعهاي چنين در جوان
مناسبي رواني شرايط خانواده تشكيل براي و زندگي آغاز
شدن پيچيدهتر و صنعت رشد دليل به امروزه اما.داشت
مغازه يك در حتي ندارد امكان چيزي چنين اجتماعي روابط
انبارداري ماشينحساب ، از استفاده نيز بوتيك مانند ساده
اين آموختن.است الزامي اقتصاد و رياضيات اندكي دانستن و
.ميدهد اختصاص بهخود را زيادي وقت ديگر دروسي و موارد
طول سال شود 5 بالغ سالگي در 13 كسي اگر امروزي جوامع در
وارد اگر شود ، فارغالتحصيل دبيرستان از تا ميكشد
مدرك تا كشيد خواهد طول سال تا 5 تنها 4 شود دانشگاه
شود اعزام سربازي به اگر آن بعداز.دارد دريافت را خويش
چندين بگذراند نيز را دكترا و ارشد كارشناسي دورههاي و
را ازدواج امكانات حداقل بتواند تا ميكشد طول ديگر سال
دخيل نيز ديگري عوامل دوران اين در اما.سازد فراهم
.هستند
شدن وارد براي لازم اقتدار و تخصص نداشتن مثال بهعنوان
معاش تهيه براي لازم امكانات و وقت نداشتن كار ، بازار به
.عديدهاند عوامل از خود رواني آمادگي و
تحصيل ادامه براي است مجبور كه دانشجويي اينها بر علاوه
مهاجرت ديگر شهري به دوانيده ريشه درآن سالها كه شهري از
خاك در بهدرستي است نتوانسته كه است گياهي همانند كند
.است بحران شروع نقطه اين و بدواند ريشه
است؟ چگونه بحران اين و چيست بحران از شما منظور *
صنعتي دليل به.است زنان و مردان بين ارتباط منظورم *
شدن سختتر با و بيشتر كار نيروي به نياز و جوامع شدن
درنتيجه ميشوند كار بازار وارد ناچار به زنان زندگي
صنعتي جوامع در.هستند تماس در باهم بيشتر مردان و زنان
سازمانها ، دانشگاهها ، در مردان همدوش زنان بايد امروز
.باشند داشته فعال حضوري صنعتي كارخانههاي حتي و ادارات
تشكيل توانايي كه جوان يك از است جا همين بحراني نقطه
جنس با درارتباط "دائما ديگر ازطرفي و ندارد را خانواده
مشكلات قطع بهطور داشت؟ ميتوان انتظاري چه است مخالف
ازدواج كردم ذكر كه دلايلي بنابهميشود پيچيدهتر
شديد بحران يك آستانه در جوان و است ناممكن امري "تقريبا
.ميگيرد قرار روحي
به كمتر و گفتيم سخن جوانان كلي وضعيت از جا بدين تا *
از جوامع اينگونه در والدينكرديم توجه والدين وضعيت
برخوردارند؟ جايگاهي چه
هم والدين براي برشمرديم جوانان براي كه مشكلاتي همان *
مسئوليت بار بايد والدين كه تفاوت اين با دارد وجود
.بكشند بردوش رانيز خانواده معاش تامين و فرزندان تربيت
در را طولاني زمان بايد مادر و پدر امروز صنعتي جوامع در
فاصله در بگذرانند فرزندانشان از دور و منزل از خارج
كه زماني تا بازميگردد خانه به مدرسه از جوان كه زماني
براي ساعت سه حدود زماني ميكنند مراجعت خانه به والدين
با را ارتباطي نوع هر زمان اين در تا دارد وجود جوان
از درست كه مادري و پدر.نمايد صرف خانه از خارج دنياي
او كنار در است گرفتن شكل حال در آنها جوان كه زماني
انتظار ميتوان چگونه ندهند نشان او به را عشق نباشند ،
.كند؟ درك و بفهمد را راستين عشق جواني چنين كه داشت
ميشود خاصي مناسبات آمدن بهوجود باعث عوامل اين مجموعه
معيارهاي و ارزشها بردن سوءال زير آن نتيجه اولين كه
و آرامش حفظ از كه دسته آن بخصوص مادر و پدر اخلاقي
نوع اين كه ما جامعه در.شود ميكنند صحبت خويشتنداري
غيراخلاقي بلكه نميشود شناخته رسميت به نهتنها رابطه
ايجاد باعث ميگردد سركوب بهشدت و شده شمرده
گناه احساس جوان يعني ميشود ، شديد رواني ناهنجاريهاي
.ميدهد ازدست را خويش تعادل گناه احساس اين با و ميكند
كه نميرسد نظر به برشمرديد كه مشكلاتي به توجه با *
باشند؟ كرده قبول را مسائل اين والدين و جامعه
مربوط مسائل اين كه است نكرده قبول هنوز ما جامعه بله *
اجتماعي لايههاي تمام در و است جامعه همين جوانان به
اين كه است نرسيده هم نتيجهگيري اين به حتي و دارد وجود
ازآنجا ما مادران و پدراننيست خاصي طبقه مختص معضلات
از مسائل اين با مواجهه در نديدهاند را لازم تعليم كه
ميزنند كارهايي به دست يا ناگزير و عاجزند راهحل يافتن
ناديده را آن كامل طور به يا و نيست مشكل اين به پاسخ كه
ميزند دامن مسئله برمشكل خود صورت دو هر در كه ميگيرند
.ميگردد نفاق و دوروئي نوعي آمدن وجود به باعث و
مسئله اين خاطر به تنها نه نفاق و دوروئي متاسفانهوجود
همان ظاهر جديددر نسل.دارد وجود نيز ديگر علل به بلكه
تكرار اين اما ميكنند تكرار را مادران و پدران شعارهاي
به جوان حوزه اين خارج در و است خانه حوزه در تنها
.ميكند رفتار ديگر گونهاي
سرمايهداري و صنعتي جامعه ضايعه مشكلات اين كه گفتيد *
مصرفي و ساختن تكبعدي آن راهكارهاي از يكي كه است
چه از انسانها كردن بعدي تك اين اما است مردم بارآوردن
ميشود؟ انجام راهي
گستردهاي ، حيطه تبليغات به تلويزيون امروزه دنياي در *
دنيا اين در.است كرده جهاني را آن ماهواره و است داده
در سعي متخصص نيروهايي گرفتن دست در با سرمايهداران
نيازي.مينمايند كاذب نياز يك ايجاد و دنيا كردن دگرگون
بدون ميكند كار كه جوانيبيپايان مصرفي براي بيپايان
خرج لوازمي خريد براي را درآمدش تمام بداند خود اينكه
باشد سنش هم طبقه بخصوص اطرافيانش قبول مورد كه ميكند
تمام خود از اختياري كوچكترين بدون جوان اين بنابر
همين به پاسخگوئي صرف را خود جواني و زندگاني سرمايه
.ميكند كاذب و بيپايان نيازهاي
پدر چارچوبهاي از خارج تا دارند احتياج جوانان گفتيد *
چارچوبهاي حدودي تا.بزنند احساسات ابراز به دست مادر و
تا دارند احتياج جوانان چرا اما كرديد ، تعريف را منطقي
شوند؟ خارج چارچوبها اين از
هويت يك يافتن و پدر چهره برابر در استقلال اثبات براي *
.دهند انجام بايد ، آنچه از بيش كاري تا ميخواهند مستقل
يك ميكرد ، دنبال را پدر حرفه پسر وسطي قرون در گذشته در
.ميماند باقي پينهدوز يك همواره پينهدوز
يعني هستند عقلي ظاهر به كه چارچوبهايي از بسياري ضمن در
دوران از مانده جاي به كه اجتماعي عرفهاي از بعضي رعايت
زيباترين.كرد مبارزه آن با بايد كه است تباهي است گذشته
خانواده دو كه است شكسپير ژوليت و رومئو داستان آن تمثيل
يكديگر به نميبايست دوجوان و هستند كامل تضاد در هم با
چارچوبهاي از خارج خانواده دو براي اين و بپيوندند
اين بنابر عقلائي؟ چارچوب كدام براستي اما است عقلائي
و پاك كه جواني از غلط و نادرست چارچوبهاي اين از خروج
در كه جوانيميزند سر ميبيند زيبا را جهان و است سالم
صدد در قديمي قالبهاي و چارچوبها كه ميبرد سر به محيطي
اين نميپذيرد ، را چيزي چنين جوان اوست ، شخصيت دادن شكل
و ميفهمد سريع جوان را اين و شوند عوض بايد قالبها
.ميدهد جواب آن به ديگري هركس از سالمتر
از يكي.فرموديد اشاره خانواده نقش به سخنانتان در *
و پدر تنها نه كه است گسترده خانواده خانواده ، اشكال
خويشاوندان شامل بلكه ميگيرد بر در را فرزندان و مادر
خانواده نقش مورد در "لطفا ميباشد هم نزديك و دور
فرمائيد؟ بيشتري توضيحات گسترده
ميخورد چشم گستردهبه خانواده اين وجود كه جوامعي در *
تنهايي نشانههاي و مصاديق بدانيم كه است جالب
.كمرنگترند
نوعي آمدن بوجود باعث خود گسترده خانواده اين وجود
افراد ، همه فرد براي مشكل يك آمدن بوجود با.است دلگرمي
حل را مشكل اين تا ميدهند هم بدست دست گسترده خانواده
بتوان شايد.نميكند حس تنها را خود شخص نتيجه در كنند
:دانست خانوادهاي چنين واقعي مصداق را سعدي شعر
پيكرند يك اعضاي آدم بني
گوهرند زيك آفرينش در كه
روزگار آورد بدرد عضوي چو
قرار نماند را عضوها دگر
خانواده كه بودهايم اين شاهد صنعتي جوامع در متاسفانه
ارتباط رسانههاي اما است باخته رنگ روز روزبه گسترده
قطع بطور كه نمودهاند خلا اين نمودن پر در سعي جمعي
را انساني بخش شادي و شيرين روابط خالي جاي نميتوانند
كه جامعهاي در.باشند شخص عاطفي نياز جوابگوي و كنند پر
برخوردار طبيعي رشد از فرزندان دارد وجود گسترده خانواده
اضطراري شرايط در...و عمو خاله ، حضور تنها نه و هستند
در آنها نقش شدن كمرنگ يا و مادر يا پدر نبودن يعني
شرايط در بلكه دهد نجات را فرزندان ميتواند خانواده ،
.ميشوند رواني و جسمي سلامتي باعث هم عادي
جوامع در گسترده خانواده رفتن بين از علل مورد در *
بفرماييد؟ بيشتري توضيح شدن صنعتي روبه يا و صنعتي
به هم با براي را كمتري زمان صنعتي جوامع در اشخاص *
را خود مفيد زمان از ساعت دوازده شخص.دارند سربردن
امكانات و آمد و رفت محدوديت.ميگذراند خانه از بيرون
شدن كم اين و ميكاهد اقوام ديدار امكان از هم مالي
حتي امروزه متاسفانه.ميدهد كاهش را قرابت احساس روابط
افسانه بصورت كمكم گسترده خانواده ما سنتگراي جامعه در
گسترده خانواده شدن كمرنگ علل از ديگر يكي.ميآيد در
نخست.مينماياند رخ نحو دو به كه است فرهنگي انطباق عدم
روابط دگرگوني و علوم رشد سرعت و ايام گذر با اينكه
نسل به نسبت جديد نسل تربيت سطح رفتن بالاتر و اجتماعي
آن تبع به و ميرود بين از نسل دو بين مشترك زبان گذشته
مهاجرت و شدن دور دوم.ميشوند دور يكديگر از نسل دو
به شهري از ميشود مجبور كه خانوادهاي.خانوادههاست
محروم دائي و خاله و عمه و عمو ديدار از كند مهاجرت شهري
رفتن بين از باعث هم باز هم كنار نبودن اين و شد خواهد
.ميشود يكديگر از شدن دور و مشترك زبان
دارد ادامه
|
|