عمل تا حرف از كودكان حقوق
در ملي سلامت طرح بررسي همايش
شد برگزار رسانهها
عمل تا حرف از كودكان حقوق
كودك حقوق جهاني نامه پيمان تصويب سالروز بهانهء به
براي كه است قوانيني مجموعه كودك حقوق جهاني پيمان
شده تهيه بينالمللي سطح در كودكان حقوق از حمايت و دفاع
عضو كشورهاي بين گفتگو سال ازده پس پيمان اين.است
سال در و گرديد تدوين ميلادي سال 1989 در ملل سازمان
.آمد در اجرا مرحله به 1990
را آن جهان ، كشورهاي تمام "تقريبا حاضر حال در
پيمان اين سال 1373 در ايران اسلامي جمهوري.پذيرفتهاند
مشروط ، صورت به را آن اسلامي شوراي مجلس و پذيرفته را
و قانون حكم در كشور هر در پيمان پذيرشاست كرده تصويب
.است آن اجراي به الزام معناي به
باكودك كه كساني تمام براي كودك حقوق پيمان با آشنايي
والدين ، براي ضرورت اين.است ضروري امري دارند ، سروكار
برخوردار بيشتري اهميت از كودكان ، خود و معلمان مربيان ،
.است
كودك حقوق جهاني پيمان تدوين ضرورت
از ناشي كه كودكان نيازهاي اساس بر كودك حقوق پيمان
:است شده تدوين است ، زير ضرورتهاي
:كودكي دوران اهميت -1
.دارد ويژهاي اهميت كودكان پرورش و رشد در كودكي دوران
اجتماعي و عاطفي ذهني ، جسمي ، رشد اساس و پايه واقع در
به توجه رو ، اين از.ميگيرد شكل سالها اين در كودكان
تلاش و كودكان براي مناسب قوانين وضع راه از دوران اين
.است ضروري امري آنان ، زندگي شرايط كردن بهتر راه در
:كودكان پذيري آسيب -2
به نياز و آسيبپذيرند خود سني شرايط علت به كودكان
ايجاب كودكان آسيبپذيري.دارند بزرگترها مراقبت و حمايت
از لازم مراقبت و حمايت و مناسب قوانين وضع با كه ميكند
.كنيم تامين را آنان روان و جسم سلامت و رشد آنان ،
:بزرگسالان با كودكان تفاوت -3
اساسي اصل اين از كودكان براي خاص قوانين ضرورت
كميت ، نظر از تنها نه كودكان كه ميشود ناشي روانشناسي
اساسي تفاوتهاي بزرگسالان با نيز كيفيت نظر از بلكه
.دارند را خود ويژگيهاي و نيازها خواستها ، و دارند
دارند خاصي قوانين به نياز نيز ، حقوقي نظر از بنابراين
.است متفاوت بزرگسالان با كه
كودك حقوق پيمان ويژگيهاي
ساير از را آن كه دارد ويژگيهايي كودك حقوق پيمان
مهمترين.ميسازد متمايز بينالمللي ، پيمانهاي
:است زير شرح به پيمان اين ويژگيهاي
:پيمان عمومي پذيرش -1
سياسي اجتماعي ، اقتصادي ، نظر از جهان كشورهاي كه آن با
به -كشورها اكثر اما دارند ، تفاوت يكديگر با فرهنگي و
نشان امر اين و پذيرفتهاند را آن -كشور چند استثناي
به و ميدهند اهميت كودكان زندگي به دولتها كه ميدهد
فرداي سازندگان امروز ، كودكان كه دارند باور نكته اين
.جامعهاند
:پيمان مخاطبان گستردگي -2
.دربرميگيرد را سال زير 18 افراد تمام كودك حقوق پيمان
در ويژه به را جهان جمعيت تعداد بيشترين گروه اين
بخش مهمترين طرفي ، از و ميدهند تشكيل سوم جهان كشورهاي
از بعد پيمان ، اين واقع در.ميآيند شمار به جهان جمعيت
-جهان جمعيت بخش مهمترين و بيشترين بشر ، حقوق eاعلاميه
قرار خود حمايتي پوشش زير را -نوجوانان و كودكان يعني
.ميدهد
:پيمان انعطافپذيري -3
مختلف كشورهاي در اجرا براي كودك حقوق پيمان كه آنجا از
شده تدوين متفاوت واجتماعي فرهنگي سياسي ، شرايط با جهان
با بتواند تا است برخوردار كافي انعطافپذيري از است ،
و كاربرد قابليت جهان كشورهاي تمام در تفاوتها اين وجود
.باشد داشته اجرا
:پيمان جامعيت -4
.ميشود شامل را كودك رشد جنبههاي تمام كودك ، حقوق پيمان
مختلف مواد در كودك اجتماعي و عاطفي ذهني ، جسمي ، رشد
اصول با رو اين از و است گرفته قرار توجه مورد پيمان اين
.دارد تطابق كودك روانشناسي قوانين و
:پيمان علمي نگرش -5
كار و تجربه سالها حاصل كه آنجا از كودك حقوق پيمان
زمينههاي در كودك مسائل متخصصان و كارشناسان مستمر
برخوردار كودك به نسبت صحيح و علمي نگرش از است ، مختلف
قومي مذهبي ، سياسي ، نژادي ، ملي ، تعصبات از دور به و است
جهان كودكان همه شامل كه را كودك حقوق راهنماي اصول...و
و مستقل موجودي عنوان به را كودك و ميدهد ارائه ميشود ،
در خود خاص ويژگيهاي و نيازها با بزرگسالان از متفاوت
.ميگيرد نظر
:خانواده نهاد به توجه -6
و كودكان پرورش و رشد در خانواده اهميت به توجه با
علاوه كودك حقوق پيمان آنان ، رواني و جسمي سلامت تامين
خانوادهها ، از حمايت و كمك لزوم به كودك ، به توجه بر
.دارد توجه و تاكيد خود ، وظايف انجام براي دولتها ، توسط
:كودك منافع اولويت -7
eهمه در كه است شده تدوين گونهاي به كودك حقوق پيمان
داده قرار اولويت در را كودك مصالح و منافع خود ، مواد
به نيز را خاصي ماده كلي ، جهتگيري اين بر علاوه و است
.است داده اختصاص موضوع اين
كودك حقوق پيمان محتواي
كه 41 است ماده و 54 مقدمه يك داراي كودك حقوق پيمان
آن eماده و 13 ميسازد مطرح را كودك حقوق آن eماده
.است كشور هر در آن اجراي چگونگي eدرباره
در را اصلي زمينه چهار كلي طور به كودك حقوق پيمان
:از عبارتند كه ميدهد قرار توجه مورد كودكان با ارتباط
پيمان مواد به اختصار به اينك.مشاركت و حمايت رشد ، بقا ،
:ميشود اشاره كودك حقوق
:كودك تعريف -1eماده
كه اين مگر باشد سال از 18 كمتر او سن كه است كسي كودك
.دهد تشخيص كمتر را سن اين كشور ، هر قوانين
تبعيض منع -2eماده
و است كودكان همه به متعلق استثنا بدون پيمان اين حقوق
حمايت تبعيض ، گونه هر برابر در را كودكان بايد دولتها
.كنند
:كودك منافع -3eماده
در و شود گرفته نظر در كودك منافع بايد اقدامي هر در
كوتاهي زمينه اين در كودك سرپرستان يا والدين كه صورتي
به كودكان از را لازم مراقبت و حمايت بايد دولتها كنند ،
.آورند عمل
:كودك حقوق تحقق -4eماده
بيشترين كودك حقوق پيمان اجراي راه در بايد دولتها
.بندند كار به را خود تلاش
:والدين مسئوليت -ماده 5
سرپرستان يا والدين مسئوليتهاي و حقوق بايد دولتها
.بشمارند محترم كودك ، مناسب پرورش براي را آنان قانوني
:پيشرفت و بقا -6eماده
زندگي ، بايد دولتها و است زندگي طبيعي حق داراي كودك هر
.كنند تضمين را كودك رشد و بقا
:مليت و نام -7eماده
.شود برخوردار مشخص ، مليت و نام از دارد حق كودك هر
:كودك هويت -8eماده
و مليت نام ، شامل كه كودك هويت از بايد دولتها
.كنند حمايت ميشود ، او خانوادگي پيوندهاي
:والدين از جدايي -9eماده
او نميتوان و كند زندگي خود والدين با كه دارد حق كودك
اين كه اين مگر كرد جدا خود مادر و پدر از اجبار به را
.اوباشد سود به امر
:خانواده به پيوستن -10eماده
يا و كنند ترك را كشوري دارند آنهاحق والدين و كودكان
.بازگردند خود كشور به دوباره
:كودك قاچاق منع -11eماده
يا مادر و پدر eبوسيله كودكان ربودن از بايد دولتها
.كنند ممانعت ديگر ، افراد
:كودك عقيده آزادي -12eماده
ميشود ، مربوط زندگيش به كه مواردي در دارد حق كودك
.كند بيان را خود عقيده آزادانه
:كودك بيان آزادي:13eماده
مرزها ، به توجه بدون كندو بيان را خود عقايد دارد حق كودك
.نمايد اطلاعات كسب
:مذهب و انديشه آزادي -14eماده
كودك هدايت حق و كودك مذهب و انديشه آزادي بايد دولتها
.بشمارند محترم را خود والدين توسط
:اجتماعي آزادي -15eماده
و باشند داشته ارتباط يكديگر با كه دارند حق كودكان
.دهند اجتماعات تشكيل
:كودك حريم حفظ -16eماده
هر برابر در بايد كودكان مكاتبات و خانوادگي خصوصي ، امور
.شود محافظت افترا ، و بيحرمتي دخالت ، نوع
:مناسب اطلاعات به دسترسي -17eماده
را مناسب اطلاعات به كودكان دسترسي امكان بايد دولتها
زيانآور ، اطلاعات برابر در آنان محافظت در و كنند تضمين
.بكوشند
:والدين مشترك مسئوليت -18eماده
و دارند مشترك مسئوليت كودكان پرورش و رشد در ومادر پدر
.كنند كمك آنان به امر اين در بايد دولتها
:كودك با بدرفتاري منع -19eماده
والدين بدرفتاري نوع هر از را كودك هستند موظف دولتها
نوع ازهر جلوگيري براي كنندو محافظت ديگر سرپرستان يا
راانجام اجتماعي مناسب اقدامات كودك ، از استفاده سوء
.دهند
:بيسرپرست كودكان -20eماده
كنندو كمك خانواده از محروم كودكان به بايد دولتها
.نمايند تعيين آنان براي مناسبي جايگزين
:فرزندخواندگي -21eماده
امر اين دارد ، وجود فرزندخواندگي نظام كه كشورهايي در
با مقامات كمك با و كودك منافع بيشترين به توجه با بايد
.گيرد انجام صلاحيت
:آواره كودكان -22eماده
كودكان صلاحيت ، با سازمانهاي همكاري با بايد دولتها
.دهند قرار حمايت مورد را پناهندگي خواهان يا آواره
:معلول كودكان -ماده 23
به مناسب ، زندگي يك از برخورداري براي معلول كودكان
.دارند نياز ويژه مراقبت و پرورش آموزش ،
:بهداشتي خدمات -ماده 24
پزشكي خدمات و بهداشت سطح بالاترين از دارد حق كودك
و مراقبتها گسترش بر بايد دولتها.شود برخوردار
.باشند داشته خاص توجه بهداشتي ، همگاني آموزشهاي
:كودك موقعيت بررسي -25eماده
سپرده خانوادهها يا افراد به دولت طرف از كه كودكي وضع
.گيرد قرار منظم ارزيابي مورد بايد ميشود ،
:اجتماعي تامين -ماده 26
اجتماعي بيمه جمله از اجتماعي امنيت از دارد حق كودك هر
.شود برخوردار
:زندگي سطح -ماده 27
رشد كه شود برخوردار زندگي از سطحي از دارد حق كودك هر
.كند تامين را او اجتماعي و رواني ذهني ، جسمي ،
:پرورش و آموزش -ماده 28
دولتها و است كودك هر حق پرورش و آموزش از برخورداري
همگان براي را اجباري و رايگان ابتدايي آموزش امكان بايد
.آورند فراهم
:پرورش و آموزش هدفهاي -ماده 29
به كودك تواناييهاي و شخصيت رشد بايد پرورش و آموزش هدف
يك در فعال زندگي براي را كودك و باشد صورت كاملترين
.سازد آماده آزاد ، جامعه
:مذهبي و قومي اقليتهاي كودكان -ماده 30
فرهنگ از برخورداري حق مذهبي و قومي اقليتهاي كودكان
دارا را خويش زبان به تكلم و مذهبي اعمال انجام و خود
.هستند
:فرهنگي فعاليتهاي و بازي -ماده 31
و فرهنگي فعاليتهاي در مشاركت و تفريح بازي ، حق كودك
.دارد را هنري
:كودكان كار -ماده 32
تهديد را او سلامت و رشد كه كاري برابر در بايد كودك
شرايط و كار سن حداقل بايد دولتها.شود حمايت ميكند ،
.كنند مشخص را كودكان كار
:مخدر مواد -ماده 33
در شركت و مخدر مواد از استفاده مقابل در بايد كودكان
.شوند محافظت آن ، توزيع و توليد
:جنسي سوءاستفاده -ماده 34
جنسي سوءاستفاده نوع هر برابر در را كودكان بايد دولتها
.دهند قرار حمايت مورد
:بهرهكشي شكلهاي ديگر -ماده 35
او رشد و سلامت كه بهرهكشي گونه هر مقابل در بايد كودك
.گيرد قرار محافظت و حمايت مورد مياندازد ، مخاطره به را
:شكنجه منع -ماده 36
بازداشت و ستمگرانه رفتار شكنجه ، مورد نبايد كودكي هيچ
مورد در ابد حبس و اعدام مجازات.گيرد قرار غيرقانوني
.است ممنوع سال ، زير 18 كودكان كارهاي خلاف
:مسلحانه درگيريهاي -ماده 37
شركت مسلحانه درگيريهاي در نبايد سال زير 15 كودك هيچ
به حمايت و مراقبت كودكان از جنگها در بايد دولتها.كند
.آورند عمل
:كودكان بخشي توان -ماده 38
جنگ ، از آسيبديده كودكان از هستند موظف دولتها
.كنند حمايت و مراقبت بهرهكشي ، و بدرفتاري
:عدالت رعايت -ماده 39
مناسب ، رفتار از دارند حق خود از دفاع براي بزهكار كودكان
از امكان حد تا و شوند برخوردار قانوني مشورت و مساعدت
.شود پرهيز آنان مورد در شديد اقدامات به توسل
:بالاتر ملاكهاي ترجيح -ماده 40
در پيمان اين مواد از بالاتر ملاكهاي كه كشور هر در
بايد را بالاتر ملاكهاي هميشه دارد ، وجود كودكان مورد
.برد كار به
عملكرد و پيمان اجراي چگونگي مورد در و 54 مواد 42
:ميباشد زير شرح به كه است آن با ارتباط در دولتها
مواد با كودكان و خانوادهها مردم ، عموم كردن آشنا -
آموزشي ، گوناگون شيوههاي از استفاده با كودك حقوق پيمان
.اطلاعرساني و تبليغي
كودكان وضع بررسي منظور به كشور هر در كميتهاي تشكيل -
هرچه امكانات كردن فراهم و كودك حقوق پيمان با ارتباط در
.آن تحقق جهت در بيشتر
گزارش و كودك حقوق پيمان بينالمللي كميته با ارتباط -
.پيمان اجراي چگونگي و كودكان وضع مورد در منظم دهي
افزايش و كودك حقوق پيمان بيشتر هرچه تحقق جهت در تلاش-
.زمينه اين در بينالمللي سازمانهاي با همكاري
دارد ادامه
زاده قاسم فاطمه دكتر
در ملي سلامت طرح بررسي همايش
شد برگزار رسانهها
ملي سلامت طرح چگونگي تبيين و بررسي همايش:اجتماعي گروه
.شد برگزار تهران در دوشنبه روز جمعي ارتباط رسانههاي در
هدف با كه همايش اين در اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
شد انجام بهزيستي امور در رسانهها ومشاركت توجه جلب
:گفت كشور سازمانبهزيستي رئيس انصاري غلامرضا دكتر
نهادينه انديشمندان مشاركت با بايد اجتماعي رفاه موضوع
بايد اجتماعي رفاه حركتهاي:افزود انصاري دكتر.شود
ابزاري ، برخورد آن با و باشد بادوام و اصولي نهادي ،
.نشود مقطعي و تبليغي
بار اولين براي اينكه به اشاره با بهزيستي سازمان رئيس
ارتباط كارشناسي نظرات از طرحي اجراي از استپيش شده سعي
همفكري با كه است اين سعيبر:گفت شود استفاده گران
برايطرح مستمر بستري نگاران روزنامه و گران ارتباط
مطبوعات در اجتماعي رفاه و ملي سلامتي به مربوط مسايل
.شود فراهم
دكتر و فرهنگي اكبر علي دكتر همچنين نشست اين در
به اجتماعي ارتباطات علوم استادان فرقانياز محمدمهدي
.پرداختند موردبحث موضوع درباره ديدگاههايي طرح
مشاركت اينكه بر تاكيد با سخناني در فرهنگي دكتر
سازمانها اگر:گفت است اجتماعي معماري ممزوجكنندهمصالح
بپذيرند خود برنامههاي اصلدر يك بهعنوان را مشاركت
.يافت افزايشخواهد قابلتوجهي مقدار به موفقيت ميزان
اين در اينكه بر تاكيد با سخناني در نيز فرقاني دكتر
كارشناسان به عمل ابتكار بهطوركمسابقهاي همايش
ضروري مشاركت موثر برايجلب:گفت است شده داده رسانهها
مردم براي مشاركت نتايج و ضرورت فلسفه ، ابتدا در كه است
ابزار كارآمدترين هدف اين به رسيدن براي و شود تبيين
.هستند رسانهها
كه است ضروري ملي مشاركت جلب از قبل:گفت ادامه در وي
در آنها مشاركت كه كنيم اقناع را دستاندكارانمطبوعات
ملي نيازهاي از بخش كدام بهزيستي سازمان اهداف به رسيدن
واگذار خودشان به را ابتكارعمل سپس و ميدهد پاسخ را
.كنيم
-فرهنگي مسابقههاي برگزاري ملي ، سلامت طرح است گفتني
خواهد عرضه جديدي قالب در كه است بهزيستي ارمغان آموزشي
ارمغان برگههاي فروش و توزيع آينده هفته از و شد
.ميشود آغاز كشور سراسر در بهزيستي
مطبوعات و ارتباطات
|
و كلمبيا دانشگاه از ايراني روزنامهنگاران بازديد
تايمز نيويورك روزنامه
بسر نيويورك در اكنون هم كه ايراني روزنامهنگاران
روزنامهنگاري دپارتمان از دوشنبه روز صبح ميبرند
بخش مدير بازديد اين در كردند ، بازديد كلمبيا دانشگاه
در روزنامهنگاري تدريس روشهاي دپارتمان اين بينالمللي
تحصيلي مختلف مقاطع در آنرا برنامههاي و دانشكده اين
كار براي خبرنگاري مهارتهاي دانشكده اين در.كرد تشريح
نوين رسانههاي تلويزيون ، و راديو و مجلات روزنامه ، در
.ميشود آموخته دانشجويان به (...اينترنت)
متحده ايالات مهم دانشگاه از 9 يكي كلمبيا دانشگاه
.آمريكاست
نيويورك روزنامه موءسسه مختلف بخشهاي روز همين بعدازظهر
در.گرفت قرار ايراني روزنامهنگاران بازديد مورد تايمز
چگونگي روزنامه اين تحريريه مسئولين از يكي ديدار اين
حضار براي را تايمز نيويورك روزنامه تحريريه در كار گردش
با ديداري در همچنين ايراني روزنامهنگاران كرد ، تشريح
از خود ، نشريات معرفي ضمن تايمز ، نيويورك روزنامه مديريت
روزنامهنگاري نوين شرايط و روزنامه مديريت و كار نحوه
روزنامه است ذكر به لازم.دادند توضيحاتي ايران در
روزنامههاي خوانندهترين پر از يكي تايمز نيويورك
يك شنبه تا دوشنبه از عادي روزهاي در كه است آمريكائي
و ميليون يك هفته تعطيل روزهاي در و هزار صد و ميليون
توزيع آمريكا سراسر در و دارد تيراژ نسخه هزار هفتصد
تعطيل روزهاي در و عادي 130 روزهاي در صفحات حجم.ميشود
روزنامهنگاران است ، حاكي گزارش اين ميباشد ، صفحه 180
محلي روزنامه و دانشگاه چند از نيز قبل روزهاي در ايراني
از يكي كار نحوه از آشنايي و آوردند بعمل بازديدهايي
روزنامهنگاران بازديد برنامه در نيز بزرگ چاپخانههاي
در نشستي همچنين ايراني روزنامهنگاران.است داشته قرار
رشته دانشجويان ايراني ، دانشجويان با هاروارد دانشگاه
جمهوري و شرق مسايل به علاقمندان و فارسي ادبيات و زبان
روزنامهنگاران اين است گفتني.كردهاند برگزار اسلامي
دانشگاه مركزي كتابخانه از ساعته چند ديداري همچنين
هاروارد دانشگاه مركزي كتابخانه در.داشتهاند هاروارد
دنيا زنده زبانهاي تمامي به كتاب جلد ميليون هفت از بيش
منتشر جهان سراسر در كه نشريه عنوان هزاران و.است موجود
.دارد وجود كتابخانه اين در نيز ميشود
در ايران در منتشره كتب و نشريات همه كه ذكراست شايان
دانشجويان محققان ، مطالعه براي و است موجود كتابخانه اين
مركزي كتابخانه بر علاوه.ميشود عرضه دانشگاهيان و
ساير در ديگر فرعي كتابخانه از 90 بيش هاروارد دانشگاه
قرار دانشجويان استفاده مورد دانشگاه اين در دپارتمانها
.ميگيرد
|
|