همه واژههايش ديدم كتابي من
...بلور جنس از
ايران در كتابخواني و كتاب وضعيت به نگاهي
را كتابهايي درس ، بيان از پس معلم پيشرفته ، كشورهاي در
راحتي به دانشآموزان و ميكند پيشنهاد مطالعه براي
مطالعه و پيدا را كتابها اين كتابخانه ، در ميتوانند
.كنند
:درآمد پيش
اطلاعات.داريم غني بسيار فرهنگي پيشينه ايرانيها ما
قبل سال 250) مادها حكومت دوران از كه ميدهد نشان موجود
خطي نسخههاي كتابخانه حدود 144 مغول ، حمله تا (ميلاد از
ايران در بوده ، جلد هزار شامل 162 آن كتابخانه تنها 6 كه
به اروپاييها اينكه از پيش سال و 500 است داشته وجود
هزار با 117 كتابخانهاي شهرري در يابند ، دست چاپ صنعت
داشته بسيار گسست روند اين اما.بود موجود خطي كتاب جلد
تمدن ، و تحول بعدي فرازهاي در متاسفانه و است
فرهنگي پيشينه اين بيترديد امروز اما و ماجاماندهايم
را ما گيرد ، نام "تمدن گاهواره" زمين مشرق شد باعث كه
گسترش گرو در جامعه فرهنگي توسعه كه چرا.ميخواند فرا
اين در.است كاربردي كتابخانههاي ايجاد و كتابخواني
وضعيت شده تهيه كتابخواني و كتاب روز مناسبت به كه گزارش
به فرهنگي مراكز و دانشگاهها مدارس ، عمومي ، كتابخانههاي
قرار ارزيابي مورد مطالعه فرهنگ شاخصهاي مهمترين عنوان
.گرفتهاند
بلور جنس از همه واژههايش كتابيديدم ، من
بهار جنس از ديدم كاغذي
.خورشيد بلوغ و
بود پيدا دوستي بود ، پيدا برف
بود پيدا كلمه
خود خاص تعابير بكارگيري با انديش نو شاعر سپهري سهراب
و كتاب از را نمادها بهترين آن ، كاركردهاي و كتاب از
.ميكند عرضه كتابخواني
و آشكار صداقتهاي و زيباييها همه با كتاب دريغ ، اما
ببخشد ، زندگي به ميتواند كه لطافتهايي همه با و پنهانش
سني گروه بويژه عاشقانش از بسياري براي هنوز ما جامعه در
در ;است پرسشگري و كنجكاوي از سرشار كه نوجوان و كودك
.مينمايد دسترسي قابل غير واقع ،
دانشآموز وقتي...دورها خيلي پيش ، سالها دارم بخاطر
خيلي وليداشتم دوست را داستان كتاب چقدر بودم دبستان
مدرسه در.كند هديه من به را آن كسي كه ميآمد پيش كم
بيشتر دليل همين به شايد و نداشتيم كتابخانهاي كه هم
شور با مييافتم دست آن به وقتي و ميدانستم را كتاب قدر
كتاب وقتي گاه.ميكردم مطالعه را آن بسيار اشتياق و
به نميخواندم ، كامل طور به را آن تا ميكردم پيدا جذابي
.نميگذاشتم زمين
كاغذ از كه بود زياد قدر ، آن خواندن به اشتياقم واقع در
به چيزها جور اين و گوشت و سبزي همراه كه پارههايي
.نميگذشتم هم ميشد وارد خانهمان
خيلي كتابخواني و كتاب از سخن كه وجودي با امروز ، اما
اگر تايي ، حدود 300200 كتابي چند مدارس در و است ، بيشتر
بچهها علاقه اما...ميكند خودنمايي كهنه ، و قديمي شده
مشكل نيز كتاب به دسترسي و است زياد همچنان كتاب به
.مينمايد
جامعه در شفاهي فرهنگ هنوز كه برآنند ارتباطات كارشناسان
قرن حدود 2 گذشت وجود با مكتوب رسانههاي و است معمول ما
كه حالي در.نيافتهاند را خود جايگاه هنوز تولدآنها ، از
جمعآوري ، روشهاي در انقلاب رغم به صنعتي جوامع در
علمي ، پيشرفتهاي عمده بخش اطلاعات ، ارائه و پردازش
.است مكتوب اطلاعات برپايه اجتماعي و هنري تكنولوژيك ،
اهميت و جايگاه مكتوب رسانههاي ما كشور در چرا راستي به
است؟ نكرده كسب را لازم
و دانشگاهها مدارس ، عمومي ، كتابخانههاي شمار بيترديد
و شده ارائه كتابهاي عناوين تنوع همچنين و فرهنگي مراكز
كننده تعيين شاخصهاي مهمترين اطلاعرساني ، تجهيزات
.ميآيند شمار به جامعهاي هر در مطالعه فرهنگ
كتابخانه و 47 هزار يك است حاكي سال 1376 آماري سالنامه
براي پاييني بسيار رقم بيشك كه دارد وجود كشور در عمومي
.است كتابخواني فرهنگ توسعه
آموخت بايد كودكي از
است رفتار نوع يك مطالعه به عادت كه معتقدند روانشناسان
.شود آموخته بايد كودكي از كه
گفته كه اين اما.است تامل قابل و دقيق بسيار سخن اين
مدارس و شوند مانوس كتاب با كودكي از بايد افراد ميشود
بارها ;ميكنند ايفا كتابخواني ترويج در مهمي بسيار نقش
اخير سالهاي در حتي و شده بيان مختلف گونههاي به و
.است شده مطرح كتابخواني به درسي ساعت يك تخصيص ضرورت
از يكي عنوان به اخير مورد كتاب ، هفته در نيز امسال
است اين واقعيت اما.شد اعلام پرورش و آموزش برنامههاي
ايجاد و خاص مقاطعي در كتاب نمايشگاه صدها تشكيل كه
به مدارس در كتابخواني كلاس برقراري حتي و ;كتاب انبار
شمار به مطالعه فرهنگ رشد مسير در جدي گامي تنهايي
شناسايي مسير ، اين در گامها اولين واقع ، درنميآيد
و تكثرگرايي متفاوت ، سني گروههاي گوناگون نيازهاي
آموزشي نظام سوي از كوتاهمدت و درازمدت برنامهريزيهاي
.ميباشد روز كتابهاي به گروهها اين دستيابي براي كشور ،
بايد ميگويند تربيت و تعليم كارشناسان كه معنا اين به
و كودكان به كتاب ارائه براي سليقهاي محدوديتهاي
موضوعها انتخاب در را آنان و نهيم كناري به را نوجوانان
فرصتي هر از و بگذاريم آزاد علاقهشان مورد كتابهاي و
اين تنهابه.كنيم استفاده امكانات اين سازي آماده براي
فرهنگ گسترش براي توجهي قابل پشتوانه به ميتوان ترتيب
.يافت دست كتابخواني
كه دبستان چهارم سال دانشآموز پروين ، چرا راستي به
كتابخانه به نيست مايل وقت هيچ دارد كتاب به زيادي علاقه
.كند مراجعه مدرسه
كه را كتابي آنجا در من اينكه براي":ميدهد پاسخ خودش
من نظر به.نميكنم پيدا باشد داشته جذابيت برايم
عضو درآنجا مادرم و است خانه نزديك كه كتابخانهاي
و دارد زيادي خيلي كتابهاي چون.است بهتر خيلي ميباشد ،
.ندارد كتاب زياد من براي كه حيف اما.ميرسد نظر به مجهز
.ميكنم استفاده خواندن درس براي آنجا فضاي از بيشتر من
".داشت قشنگي كتابخانه چنين هم ما مدرسه اگر بود خوب چقدر
:ميگويد است ، دبستان سوم كلاس در فرزندش كه علي مادر
عضو او بخاطر من.است علاقهمند كتاب به خيلي پسرم"
كتاب برايش تا شدهام حر ميدان فرهنگ خانه كتابخانه
.دارد علاقه قصه كتابهاي به بيشتر عليبگيرم
براي كتابي هر است ، دبستان معلم كه رحيمي مهناز نظر به
مطالعه.باشد داشته مثبت نكته يك ميتواند بچهها
چيدن در را تاثير اين.است موءثر خيلي بچهها درزندگي
بخصوص ديگران ، با ارتباط ايجاد در كارشان ، وسايل
رغم به متاسفانه اما.ديد ميتوان خوبي به همسالانشان
كتابهاي بويژه متنوع موضوعهاي به دانشآموزان علاقه
داراي كتابخانهها كتابهاي بيشتر داستاني ، و تخيلي
.ندارد آنها براي جذابيتي هيچ و است قديمي و خشك محتواي
بچهاش ، نوزادي دوران از كه نيز ساله خانم 8 ندا مادر
پرورش كانون كتابهاي همه و است ميخوانده كتاب او براي
موجود كتابهاي دارد ، خانه در را نوجوانان و كودكان فكري
من ، نظر به":ميگويد و نميداند كافي بچهها رشد براي را
باعث و نيستند بچهها نيازهاي همه پاسخگوي كتابها اين
تا دارند سرگرمي جنبه بيشتر چون ;نميشوند آنها رشد
".پرورشي و آموزشي تاثير
هر كه ميكند پيشنهاد راهنمايي دوم سال دانشآموز مهتاب ،
در خودشان بچهها و باشد داشته كتابخانه يك بايد كلاسي
هيچكس چونكنند ايفا اساسي نقش كتابخانه ايجاد و تهيه
نشان كار اين براي علاقهمندي آنها خود اندازه به
بچهها به كه دارد گله مدرسهها مسئولين از او.نميدهد
انتخاب آنان زيرنظر كتابها ميخواهند و نميكنند اعتماد
مجوز با كتابها همه حال هر به كه حالي در.شود خريداري و
نوع اينشدهاند منتشر اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
.ميكند دلسرد را بچهها واقع در برخوردها
مربيان و اولياء نقش
كه حاضر شرايط در است باور براين نيز مدرسه يك مدير
ندارد ، اختيار در را لازم بودجه پرورش و آموزش
و اوليا كمك و خودجوشي با تنها مدارس كتابخانههاي
.پابگيرد واقعي معناي به ميتواند مربيان
كتابخانههاي يا ملي كتابخانه از بازديد":ميگويد وي
آشنا بيشتر كتاب با بچهها كه ميشود باعث شهر معتبر
به تا كنند احساس زمينه اين در را خود نيازهاي.شوند
علمي ، گروههاي تشكيل.باشند آن دنبال به مختلف گونههاي
نيز گروهي كارهاي براي دانشآموزان بين ادبي و هنري
و كتاب از استفاده براي را بيشتري زمينههاي ميتواند
.آورد بوجود تحقيقي كارهاي انجام
را كتابهايي درس ، توضيح از پس معلم پيشرفته ، كشورهاي در
ميتوانند راحتي به بچهها و ميكند پيشنهاد مطالعه براي
گاهي و كنند مطالعه و پيدا را كتابها اين كتابخانه ، در
و تحقيق و مطالعه به و ميشوند جمع هم دور كتابخانه در
معلم هرحال به نيز ما كشور در.ميپردازند نظر تبادل
ايفا كتابخواني فرهنگ گسترش در توجهي قابل نقش ميتواند
او برنامهريزي قدرت و تحرك همت ، به بستگي اين.نمايد
".دارد
تخصصي كتابخانههاي گسترش ضرورت
و دانش سطح در بويژه كتاب مختلف نمايشگاههاي برگزاري
كه داد نشان چيز هر از بيش نوجوانان و كودكان آگاهيهاي
شرايط و كتاب گراني جمله از گوناگون دلايل به قشر اين
طور ، به علاقهمنديها همه با خانوادهها اقتصادي سخت
رشد براي بنابراين.ندارد را كتاب خريد قدرت مستقيم
كتابخانههاي راهاندازي قشر ، اين در كتابخواني فرهنگ
آمادگي اعلام.است ضرورت يك نوجوانان و كودكان تخصصي
تاسيس براي نوجوان و كودك كتابهاي ناشران فرهنگي انجمن
آمده خبر در.باشد خوبي خبر ميتواند حال هر به كتابخانه
ميخواهد فرهنگي ونهادهاي سازمانها از انجمن اين كه بود
در كتابخانه تاسيس براي تجهيزات و محل واگذاري در را آن
تماسي طي.كنند ياري كتاب عنوان هزار با 5 كشور شهر 200
برگزاري ستاد و كتاب توزيع مسئول بين حق محمدتقي با
آن كيف و كم و تصميمگيري اين علل فوق ، انجمن نمايشگاه
برگزاري جريان در":ميگويد پاسخ در وي.ميشويم جويا را
ايجاد مطالعه براي نيز را فضاهايي كه كتاب نمايشگاههاي
مطالعه به زيادي علاقه بچهها كه شديم متوجه بوديم ، كرده
حل و بررسي در همچنين.بخرند كتاب نميتوانند ولي دارند
رساندن براي كه رسيديم نتيجه اين به كتاب توزيع مشكل
ارگانهايي و موءسسهها اگر نوجوانان و كودكان به كتاب
اختيار در را فضاهايي خير ، افراد يا و شهرداريها مثل
با شده انجام مذاكرههاي به توجه با و بگذارند انجمن
يعني انجمن اعضاي ، خود اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
ما ;دهند قرار طرح اختيار در را كتاب تعدادي نيز ناشران
توفيق كار اين در كتابخانهها ، گسترش با ميتوانيم
".يابيم
سوي از معدودي كتابخانههاي حاضر حال در":ميافزايد وي
مقوله با و نيست فراگير كه است شده تاسيس مراكز برخي
عناوين تعداد تنها نه و است شده برخورد محدود خيلي كتاب
و نيستند روز به كتابها بيشتر بلكه است ، كم كتابها
حوزه در ما كه حالي در.دارند كتاب عنوان حداكثر 600500
اين.داريم كتاب عنوان هزار از 5 بيش نوجوان ، و كودك
موءثر بسيار كتابخواني فرهنگ گسترش و مخاطب جذب در ديدگاه
".است
دارد ادامه
|