خردگرايي دوران از گذار
مدرن موسيقي
فيلمهاي از تونس مردم استقبال
ايراني
شانگهاي جشنواره برندگان از
شد تقدير
لردگان شهرستان سينماي نخستين
يافت گشايش
خردگرايي دوران از گذار
مدرن موسيقي
آهنگساز مشايخي عليرضا با گو و گفت
تلفيقي موسيقي پايهگذار و ايراني آهنگساز مشايخي عليرضا
تالار در پيش چندي نو ، موسيقي ايراني اركستر بنيانگذار و
و ويولن براي كنسرتو" خود ، ساختههاي از يكي شنونده وحدت
سمفونيك اركستر توسط اثر اينبود "اپوس 96 اركستر ،
اجرا كرواسي از ميهمان رهبر "ادوميچيچ" رهبري به تهران
مدرن قطعه اين ويولن تكنوازي "ظهيرالديني مازيار" و شد
.داشت برعهده را
انجام گيس سام بنفشه توسط مناسبت همين به حاضر گوي و گفت
.ميگذرد نظرتان از كه است شده
هنر و ادب
شماست؟ اثر چندمين اركستر و ويولن براي كنسرتو *
اثر از 300 متجاوز من.است كنسرتو ، 96 اپوس شماره *
از.است شده شمارهبندي اپوس چند و صدوسي در كه ساختهام
به متعلق قطعه اين كه بدانيد است جالب سبكشناسي نظر
آوانگارد موسيقي زمينه در من كارهاي اخير دوران
زمينه در من فلسفي تفكرات ادامه در و است بينالمللي
ندارد ، وجود بهتري اصطلاح حاضر حال در چون كه است موسيقي
قطعاتي زمينه همين در.مينامم مدرن پست موسيقي را آن
اجرا گذشته در هم كه كردم تصنيف ايراني سازهاي براي
.ميشود معرفي "مجددا ماه آذر در انشاءالله و ميشد
ندارد؟ مشخصي گام گويا كه است موومان سه در كنسرتو اين *
در گام از صحبت و است (گام بدون) آتونال موسيقي اين *
.ندارد مفهوم اينجا
كنيم؟ صحبت نميتوانيم هم ريتم از بنابراين *
كه رسيد نظرم به چون.كرد صحبت ميتوان ريتم از.چرا *
تا ابتدا از ثابتي ريتم و ميكند تغيير ريتم ميزان هر در
.ندارد وجود قطعه انتهاي
تغيير يك در قطعه ريتميك ، روابط نظر از و است متنوع ريتم
.است بوده درست شما توجه.است دائمي شكل
يا ميكنيد پيروي هم سنتي هارموني از قطعه اين در آيا *
خير؟
سبك از ملهم آكوردشناسي روابط براساس قطعه اين.نه *
.است شده ساخته من خود نسبي موسيقي
قطعه يك كنسرتو اين اينكه ، ميشود مطرح اينجا كه سوءالي *
همچنان ولي نيست كلاسيك موسيقي اصول تابع و است مدرن
هم مقداري و دارد موومان سه كلاسيك كنسرتوهاي مانند
وين ، مكتب در و مدرن موسيقي در حاليكه در.است طولاني
ساخته ثانيه مدت 53 به قطعهاي كه ميشناسيم را "وبرن"
پيرو و است طولاني بودن مدرن وجود با شما كنسرتوي.است
.كلاسيك كنسرتوهاي
ارتباطي مدرنيته با "الزاما قطعه بودن بلند و كوتاه *
بيستم قرن در كه موسيقي متنوع بسيار انواع در.ندارد
را طولاني بسيار قطعاتي و كوتاه بسيار قطعاتي شده ، تصنيف
هستند كوتاه بسيار وبرن آثار مانند كه قطعاتي.ميشنويم
.ميكشند طول ساعت چند كه قطعاتي و
با ارتباطي هيچ "الزاما آن قسمتهاي تعداد و قطعه طول
ميگذرد قسمتها درون در كه آنچه.ندارد آن تصنيف زمان
در كه نبوده قرار كنسرتوهم اين و است قطعه سبك نماينده
تصنيف پيش سال در 100 آثاري وبرن ، شود تصنيف وبرن سبك
اواخر ما و ميكرد زندگي قرن 20 اوايل وبرناست كرده
از "اصولا قطعات اين گفتم من كه نكنيد فراموش.قرن اين
منطقه يك در و كردند عبور مدرن موسيقي خردگرايي دوران
كه ارزشي تمام با.ميشوند پياده صوتي فضاي از ديگري
كه هستم كسي نخستين "احتمالا و هستم قائل وبرن براي
هيچ قطعه اين كردهام سخنراني ايران در وي درباره
صددرصد چون ندارد ديگري آهنگساز هيچ يا وبرن با ارتباطي
قرار توجه مورد اخير سال در 20 كه من خود نسبي سبك در
.است شده نوشته گرفته
ويولن براي كنسرتو شنيدن با كه احساسي به ميكنم اشاره *
حس من كه آنچه لااقل يا ميشود ايجاد شنونده در اركستر و
اين از را هراس و وهم يك قطعه انتهاي تا ابتدا از كردم ،
.است مرتبط موسيقي اين سبك با صددرصد كه كردم دريافت قطعه
انسان نه ديگر چون است دوران اين انسان خاص كه موسيقي
سوم موومان در حتيرا فضا آن نه و داريم رمانتيسم عصر
انسان تنهايي است دشوارتر موومانها ساير از نسبت به كه
.است درك قابل سكوت به صوت وراي از تنها
موسيقي در توصيف به من كه اول.بگويم را موضوع چند *
به ولي نيست توصيف موسيقي هنر فعاليت منطقه.نيستم معتقد
موسيقي كه ميپذيريم كه وقتي و هستم معتقد معاني تداعي
از را اختياري هر و كند تداعي را مسئلهاي ميتواند
سلب كند معاني تداعي ميتواند كه فردي عنوان به آهنگساز
كه كند تقاضا شنوندهاش از ندارد حق آهنگساز.كردهايم
احساس آنطور شما.باشد داشته خاصي تداعي او اثر شنيدن با
هم و كند احساس ديگري طور ديگر نفر يك است ممكن و كرديد
.است كرده احساس ديگر نوع كه آدمي آن هم و داريد حق شما
احساسهاي بودند سالن در كه افرادي تعداد به "احتمالا
دارند حق هم خودشان برداشت براي همه و داشت وجود متنوعي
فلسفي نظر از من ، نظر به قطع طور به.هستند مسئول هم و
نمادين طور به و است مقدم آن هويت بر موسيقي وجود
و دارد مستقل زندگي موسيقي قطعه هر كه گفت ميتوان
معين تكليف تصنيف ، از قبل موسيقي قطعه يك براي نميتوان
احساس براي بستري شد ، ساخته قطعه يك آنكه از پس.كرد
به و ميشود يافراموش ميگيرد قرار علاقه مورد ميشود ،
ادامه آهنگساز اراده از مستقل را خود زندگي جهت هر
.ميدهد
دوازده موسيقي ثابت خصيصه را ويژگي اين ميتوانيم ما *
بدانيم؟ نوتي
براي هم ويژگي اين.نبود نوتي دوازه موسيقي من كنسرتوي *
كار "اصولا كه بپذيريم بايد و است صادق موسيقي آثار اكثر
از علت همين به.نيست غيرموسيقايي مفاهيم القاي موسيقي ،
بهتر مرا نظر اينكه براي و ميكنيم صحبت معاني تداعي
اين و كنيم تعريف را موسيقي بدهيد اجازه بشويد متوجه
شما كه است "وبرن آنتون" از الهام با "اتفاقا من تعريف
كه است تفكراتي آنچنان بيان موسيقي":كرديد صحبت او از
".نيستند بيان قابل موسيقي طريق از جز
آهنگساز نظر در آنچه كه ميبينيم مندلسون قطعه در ما *
با و ميشود تلقين شنونده به گرفته الهام آن از و بوده
فضاي در مندلسون كه ميدانيم و داريم كه زمينهاي پيش
و طوفان ناخودآگاه ساخته را قطعه اين اسكاتلند مهآلود
اين من منظور.ميكنيم دريافت نوتها وراي از را آرامش
شما كه قطعهاي البته و مدرن موسيقي ويژگي "اصولا كه بود
ايجاد شنونده در ثابتي احساس كه باشد اين شايد ساختيد
.نميشود
اينكه آن و دارد وجود انكار غيرقابل اصل يك كلي طور به *
زمان از مجسمهسازي هر و نويسندهاي هر مثل آهنگسازي هر
به موسيقي در تاثيرپذيري اين ولي ميپذيرد تاثير خودش
از اومندلسون مورد در "ثانيا.ميشود بيان ديگري شيوه
رمانتيسم دوران عنوان به ما كه ميآيد ، خاصي زمان
در تفسيري تفكر به آهنگسازان دوره اين در و ميشناسيم
.داشتند علاقه موسيقي
.بود همين من منظور *
موسيقي سال هزاران ما.نكنيد فراموش را چيز يك ولي *
دوران.داريم دنيا در كشور از 180 متجاوزداريم
بسيار منطقه در زمان ، از كوتاهي بسيار برهه در رمانتيسم
هيچ به و بوده آهنگسازان تفكرات بر حاكم جهان از كوچكي
ميان در چند هر.نيست موسيقي براي ابدي و ازلي قانون وجه
از عدهاي كردند زندگي رمانتيسم دوران در كه آهنگسازاني
.يافت ميتوان نيز را هنري موسيقي اساتيد برجستهترين
چيست؟ هنري موسيقي از منظور *
"احتمالا.است نشده فهميده مملكت اين در هنوز كه چيزي *
نظر سخنرانيهايم و نوشتهها در من آنكه از قبل
كنم جلب "هنري موسيقي" اصطلاح به را موسيقي دوستداران
سواي كه است نشده توجه موضوع اين به ايران در هرگز
هم دانشگاهي موسيقي يك سنتي ، موسيقي سواي بومي ، موسيقي
آهنگسازي علوم تحصيل به آن تصنيف براي آهنگسازان كه هست
علم تعريف در دقيقي حد تا "غالبا علوم اين و دارند نياز
علوم چهارچوب در است ، موجود دنيا معتبر فرهنگهاي در كه
ايران در موسيقي نوع اين به توجه متاسفانه.ميگيرد قرار
علمي موسيقي روال به نسبت تاخير با سال هزار حدود در
.است گرفته صورت دنيا
نحوه.كنيم صحبت اركستر و ويولن براي كنسرتو اجراي از *
را ظهيرالديني مازيار آيا و بود؟ چطور شما نظر به اجرا
معياري؟ چه با و كرديد انتخاب شما سوليست عنوان به
پس و بود كنسرت آخر شب به متعلق اجرا بهترين من نظر به *
در.بود موسيقي دانشجويان ويژه كنسرت روز نخستين آن از
گرفتن نظر در باكردم انتخاب من بله هم ، سوليست مورد
آثارم اجراي برگزاري در كه است سال از 30 متجاوز اينكه
داشتم زيادي وسواس دارم ، نظارت كشورها ديگر و ايران در
.شود اجرا چيرهدست نوازنده يك توسط ويولن كنسرتوي كه
ويولن براي مشكل بسيار كنسرتوهاي از من ويولن كنسرتوي
عميق تفكر و نوازندگي عالي تكنيك متضمن آن اجراي و است
ويولن سونات اجراي مورد در كه تجربهاي دراست موسيقايي
ايراني اركستر كنسرتهاي سري در اركستر ، و پيانو و
او استقبال با و داشته ظهيرالديني مازيار با نو ، موسيقي
در مرا كنسرتوي ميتواند كه دادم تشخيص من ، با همكاري از
شب چهار هر در ظهيرالديني اجراي.كند اجرا عالي سطح يك
نافذ بسيار و سليس قطعه از او تفسير.بود نشدني فراموش
تفسير ميتوانست كه بود حدي در او نوازندگي تكنيك و بود
اجرايي چنين.كند منعكس شنونده به سهولت با را او تفكر و
.است تجليل قابل نيويورك تا تهران از دنيا ، جاي هر در
بود؟ حد چه در اثر اين اجراي براي اركستر توان *
براي باشكوهي عطف نقطه اخير ، كنسرتهاي سري من نظر به *
كنسرتوي اجراي مورد در بخصوصاست تهران سمفونيك اركستر
و است نشدني فراموش اركستر اعضاي همكاري و اشتياق ويولن ،
را سنگين برنامههاي اجراي آمادگي اركستر كه ميدهد نشان
.داراست
ميچيچ؟ آقاي اركستر ، رهبر و *
از كه ميگفتم بايد بپردازم سوليست به اينكه از قبل *
مرا قطعه او.بودم راضي و خوشوقت بسيار ميچيچ با همكاري
.كرد تفسير خوب خيلي و فهميد درستي به
فيلمهاي از تونس مردم استقبال
ايراني
فعاليتهاي از گزارشي چاپ با النهار لبناني روزنامه
تونس كشور در "اخيرا كه قرطاج سينمايي جشنواره هفتمين
همچون ايران ساخت فيلمهاي به مردمتونس:نوشت شد ، برگزار
.ميكردند نگاه گرانبها تحفههاي
دوره اين در قرطاج سينمايي جشنواره:نوشت روزنامه اين
از دعوت با و رفت فراتر افريقايي و عربي فيلمهاي مرز از
ابعاد داوران كميته در مشاركت براي ايران سينماگران
.گرفت خود به جهاني
عباس مخملباف ، محسن از دعوت به اشاره با النهار
سميره و مختاري ابراهيم طالبي ، علي محمد كيارستمي ،
:نوشت عرب جهان سينمايي جشنواره در شركت براي مخملباف
.اند شده مند علاقه ايران سينماي به عرب بينندگان
را اخير سالهاي در ايران سينماي موفقيت روزنامه اين
از ميخواهد عرب سينماگران واز داده قرار تاكيد مورد
.بگيرند الهام ايران كارگردانان و نويسان داستان
افريقا ، و عرب سينماي عقبگرايي از تاسف ابراز با النهار
.ميكند موفقيت آرزوي ايران سينماي براي
شانگهاي جشنواره برندگان از
شد تقدير
بينالمللي جشنواره جايزه بهترين برنده هنرمند دو از
.شد تجليل همدان فجر سرسراي در شنبه روز "چين شانگهاي"
مركز- صداوسيما هنرمند دو كار "نقشينه " مستند فيلم
بخش در "مگنوليا" جايزه كسب به تازگيموفق به -همدان
.شد جشنواره اين مستند فيلمهاي
و كارگرداني ترتيب به عاشوري ايرج و نام زنده محمود
جشنواره در.داشتهاند عهده به را اينفيلم تصويربرداري
جهان كشور از 34 تلويزيوني برنامه چين 219 شانگهاي
.بود ارايهشده
جمهوري و ميشود برگزار يكبار سال دو هر جشنواره اين
.بود كرده شركت درآن بار براياولين ايران اسلامي
و فقيه ولي نماينده استاندار ، حضور با كه مراسم دراين
برگزارشد ، فيلم استان مسوولان از جمعي همدانو امامجمعه
نمايش به است ، ايران صنعتفرش درباره كه "نقشينه" مستند
.شد گذاشته
لردگان شهرستان سينماي نخستين
يافت گشايش
و چهارمحال دراستان لردگان شهرستان سينماي نخستين
گشايش "آسمان بچههاي" فيلم نمايش يكشنبهبا روز بختياري
.يافت
زميني در و است دو درجه نوع از لردگان شهر آزادي سينما
طبقه سه در مربع متر زيربناي 950 و مترمربع مساحت 700 به
.است شده ساخته
كيلومتري در 160 نفرجمعيت هزار با 120 لردگان شهرستان
.دارد قرار وبختياري چهارمحال استان شهركردمركز غربي جنوب
|