ضرورتها تربيتي ، امور
راهبردها و كاستيها
امور و تربيت جايگاه علمي مجمع هفتمين نتايج بر مروري
پرورش و آموزش در تربيتي
به و بوده پرورشي نظام فاقد تربيتي امور فعاليتهاي
غيرشفاف نظر مورد اهداف و مبهم آن ، انجام و آغاز تعبيري
ميباشد
:اشاره
امور و تربيت عنوان با تربيت جايگاه علمي مجمع هفتمين
گرهگشايي و مسئلهيابي هدف با پرورش و آموزش در تربيتي
بهرهگيري و پرورش و آموزش نظام تربيتي مسايل زمينه در
اميني علامه تالار در صاحبنظران انديشههاي و آراء از
كارشناسان تا بود ديگري فرصت مجمع اين برپايي.شد برگزار
ضرورتها ، تربيتي ، امور كارنامه نقد و بررسي ضمن
و زمان اقتضاي به بنا را نهاد اين راهبردهاي و كاستيها
.دهند قرار بررسي مورد كنوني موقعيت
امور پيرامون كه گوناگوني ديدگاههاي به اجمالي نگاهي در
را حاضر گزارش موضوع شده ، ارائه مجمع اين در تربيتي
.ميدهد تشكيل
با تشكيلاتي اسلامي ، انقلاب پيروزي نخست سالهاي در
تعميق و گسترش هدف با و "تربيتي امور نهاد" عنوان
به كشور پرورش و آموزش نظام در اسلامي انقلاب ارزشهاي
امور مربيان كه رجايي شهيد ويژه به نظام شخصيتهاي كمك
ميناميد ، پرورش و آموزش در انقلاب سربازان را تربيتي
.آمد پديد
و وسيع گستره امروز ، به تا تاسيس بدو از نهاد اين
اينرو از داشته ، برعهده وظايف و عملكردها از گوناگوني
داشته قرار موافقان و مخالفان نقادانه نگاه زير همواره
حضور به منوط را "تربيت" امر تحقق كه موافقاني است ،
آموزشهاي كنار در غيركلاسي رسمي فعاليتهاي و "مربي"
از "تربيت" جدايي به كه مخالفاني و ميدانستند كلاسي
و مدرسه محيط و فضا و نبوده قايل كردار و قول در "تعليم"
قلمداد تربيت و تعليم بر تاثيربخش هست ، آن در راكه آنچه
شش تا 1374 سالهاي 69 از كه بود جهت اين از كردهاند ،
در تربيت جايگاه عنوانهاي با تربيت جايگاه مجمع از دوره
و 105 با 75 ترتيب به (دوم و اول مجمع) ابتدايي دوره
با (سوم مجمع) پرورش و آموزش در جوان و نوجوان مقاله ،
مقاله ، با 189 (چهارم مجمع) معلم تربيتي نقش مقاله ، 150
با 206 (پنجم مجمع) نوجوانان و كودكان اجتماعي پرورش
با 225 (ششم مجمع) نوجوانان و كودكان ديني تربيت مقاله ،
علمي مجمع هفتمين وقفه سال سه از پس سرانجام و مقاله ،
امور و تربيت عنوان با امسال آبانماه در تربيت جايگاه
.شد برگزار مقاله با 342 پرورش و آموزش در تربيتي
تربيتي امور اهداف
اهداف مهمترين مقاله ارائهدهندگان از منفرد غلامرضا
انقلاب فرهنگي و ديني ارزشهاي انتقال را تربيتي امور
در كه دانشآموزاني بازسازي و تربيت مدارس ، به اسلامي
جهت تبليغ همچنين و بودند كرده رشد انقلاب از پيش فضاي
حراست و حفظ به پرورش و آموزش در مشاغل نيروهاي همراهي
...عزيزا دكتر.ميداند اسلامي انقلاب دستاوردهاي از
نيز تربيت جايگاه علمي مجمع هفتمين دبير اسمعيلي تاجيك
انقلاب ارزشهاي و ديني نگرشهاي ورود براي زمينهسازي
آفات از مدارس حفظ و پرورش و آموزش نظام به اسلامي
تهديد تربيت و تعليم بعد در را انقلاب كه سياسي و فرهنگي
بيان چنين و ميداند تربيتي امور تشكيل اهداف از ميكرد
و تعليم نظام ارزش جريان حفظ صورت به هدف اين كه ميدارد
همچنان تربيتي امور فعاليت متمادي سالهاي طول در تربيت ،
معاون زرهاني سيداحمد تبيين اين در دارد ، و داشته ادامه
و شناخت را تربيتي امور تشكيل اهداف مهمترين نيز وزير
عقلي ، ديني ، رشد در دانشآموزان استعدادهاي پرورش
.ميكند ذكر ارزشها حفظ و آنان بدني و عاطفي اجتماعي ،
از يكي كه تربيت ماهنامه سردبير سنگري محمدرضا دكتر
امور نهاد تشكيل اهداف اولويتهاي بود ، مجمع سخنرانان
و تربيتي فرهنگ نشر و طرح همچون مقولههايي را تربيتي
ارزشهاي و باورها گسترش تعميق تثبيت ، اسلام ، ارزشي
همچنين و اسلامي ضدانقلاب تفكرات لايههاي زدودن انقلاب ،
دانشآموز ، روان و ذهن تخريبكننده جريانهاي با مقابله
و برنامهها تحقق
نيازهاي تامين همراه به مدارس در پرورش برنامههاي فوق
دانشآموزان رواني -تربيتي مشكلات و مسايل حل و مقطعي
تشكيل اهداف مهمترين پاسخدهندگان اكثر هرچند ميداند
دستاوردها حفظ و اعتقادي مرزهاي از حراست را تربيتي امور
جمعي اما ميپنداشتند مدارس در انقلاب ارزشهاي تبيين و
تاسيس براي سياسي انگيزههاي به عوامل اين كنار در ديگر
دفتر پيشين مديركل كريمي قاسم.هستند معتقد تربيتي امور
راهنمايي مدارس از يكي كنوني دبير و تحقيق و مشاوره
شعار با سياسي انگيزههاي كه است باور اين بر تهران
امور تاسيس موجب انقلابند سربازان تربيتي امور مربيان
از حراست و حفظ را آن تاسيس اصلي جوهر هرچند شده تربيتي
:ميدهد ادامه تربيتي امور كارشناس اين ميداند ، انقلاب
اسلامي انقلاب ضرورت به كه بود سياسي نهادي تربيتي امور
اعتقادي و انقلابي سياسي ، كاستيهاي جبران عنوان به و
شكل پرورش و آموزش دل در روزگار ، آن معلمان و كاركنان
.گرفت
:ميكند مطرح را سوءال اين ديگر مطالبي بيان از پس كريمي
در گستردهاي تلاش گذشته سال بيست طي اينكه به توجه با
صورت پرورش و آموزش بيماريهاي درمان و كاستيها رفع جهت
خود قبلي قوت به اوليه ضرورت همان هم باز آيا است ، گرفته
است؟ باقي
اقامه ستاد مسئول و وزير مشاور محمديان بهرام..آيتا
شناختن به نياز فعاليتها ارزيابي كه معتقداست نماز
ايشان.دارد اجرايي سياستهاي و راهبردهاياجرايي اهداف ،
در قوت نقاط شناسايي و اعتراف ضمن لذا:ميدهد ادامه
كنيم اذعان نيز نكته اين به بايد پرورشي فعاليتهاي سابقه
به و بوده پرورشي نظام فاقد تربيتي امور فعاليتهاي كه
غيرشفاف نظر مورد اهداف و مبهم آن ، انجام و آغاز تعبيري
كننده تكميل و جهت هم اجرايي سياستهاي همچنين.است
روزمرگي ، :ميدهد ادامه وزير مشاور.نميباشند يكديگر
طرح و انديشي كلان و برنامهريزي بر عملزدگي و نگري جزء
اگر اقدامات تكتك و است داشته تفوق اجرا در داشتن مشخص
مجموعه در ميتوان كمتر ولي داشتهاند توجيهي خود براي
.گرفت سراغ را شدهاي پيشبيني هدف آنها
وزير ، مشاور و تربيتي امور بنيانگذاران از محدث هادي سيد
عدم قبيل از مسايلي را تربيتي امور كاستيهاي و مشكلات
اكثريت مطالعات و تحصيلات سطح بودن پايين و علمي توانايي
شناخت عدم الگودهي ، و رفتاري شخصيت جامعيت عدم مربيان ،
بنيادي اهداف و خويش نقش و رسالت به نسبت علمي و عميق
بين در مطلوب محبوبيت و جاذبيت عدم نهاد ، اين
مسئولين ناصواب عملكرد بردن ارث به همچنين دانشآموزان
ذهنيت همراه به تربيتي امور با كردن عمل ديمي و گذشته
توقعهاي و تربيتي امور نقش از همگان غيرعلمي و ناقص
به مسئولانه غير وظايف و تكاليف تحميل و اينان از بيجا
تربيتي امور اشتغال و كردن آلوده قبيل از مشكلاتي اضافه
.ميداند معيشتي گرفتاريهاي و اجرايي كارهاي به
خانم ضعفها و كاستيها به پرداختن و موجود وضع بررسي در
:ميگويد چنين نيز پرورش و آموزش دبير زائر صغري
مربيان دوش بر مختلف مسئوليت و وظيفه از 20 بيش متاسفانه
و حيطه در فعاليت قدرت كه ميكند سنگيني امورتربيتي
تمهيداتي بايد بعلاوهميكند سلب آنان از را وظايف
تمايزي مربيان و معلمين مزاياي و حقوق بين تا انديشيد
فلسفي ، مباني گروه مدير شرفي محمدرضا دكتر.نشد قايل
تهران دانشگاه تربيتي علوم و روانشناسي دانشكده اجتماعي
تحديد و نشد تعريف مربيان وظايف كه است معتقد نيز ،
مربيان ، براي افقهايآيندهامورتربيتي همچنين.نگرديد
تخصصي و ماخذعلمي و منابع ميان اين در و نميباشد مشخص
انجمن عالي شوراي عضو.نيست دسترس در كفايت قدر به لازم
و جامعه آحاد توجيه عدم همچنين مربيان و اولياء
به تربيتي امور كار ارزش و چگونگي ماهيت ، با خانوادهها
از برخي كه بالاتر تحصيلي مقاطع به ورود محدوديت همراه
به "تعليم" و "تربيت" نشدن تعريف و مواجهند آن با مربيان
تشكيلات در را دومقوله اين استقلال ضرورت كه گونهاي
كاستيهاي و تنگناها عمده از سازد علني و قطعي جداگانهاي
.ميكند عنوان تربيتي امور
تربيتي امور كه است مشكلاتي و مسايل بيانگر شد ، ذكر آنچه
به دست آن با خوبي به نيز اكنون و است بوده مواجه آن با
يا افزايش همچون عواملي كه ميرسد نظر به.است گريبان
فضاي كمبود مجرب ، كادر تعداد كمبود سنواتي ، بودجه كاهش
مربيان اختيار در درسي ساعتهاي شدن كم يا زياد مناسب ،
در ماندن سردرگم مهمتر همه از و پرورشي ، و تربيتي امور
و مشكلات ديگر از متنوع فعاليتهاي و برنامهها ميان
سنگري ، محمدرضا دكتر.باشد كشور مدارس تربيتي امور ضعفهاي
امور جايگاه بودن نامشخص به ابتدا تربيت ماهنامه سردبير
پرورش و آموزش نظام مجموعه در آن ساختار همراه به تربيتي
در نگراني نوعي كه ميدارد بيان چنين و ميكند اشاره
ادامه و است مشهود آينده به نسبت تربيتي امور مربيان
ممكن توهمات و القائات شايعات ، در ريشه هرچند:ميدهد
صورت آنها زدودن در جدي تلاش اما باشد داشته است
در مربي پايگاه و جايگاه در ابهام دوم.است نپذيرفته
ميتواند مدرسه در حادثهاي هر كه معنا اين به مدرسه
اين به است مسئول و مقصر مربي و كند پيدا تربيتي صبغه
خودش براي گاه و مدرسه كادر براي او جايگاه كه دليل
استان سطح در مديريتها دائمي تغيير سوم.است نشده تعيين
مدت دراز برنامهريزيهاي فرصت تغييرات اين شهرستانها ، و
ميان منظم و مستمر ارتباطهاي نبود چهارم.ميكند سلب را
متنوع و سنگين حجم پنجممربيان و تربيتي امور مسئولين
.مربيان اقتصادي و شغلي مشكلات ششم.مربيان مسئوليتهاي
.مربيان از برخي انگيزه بودن كمرنگ يا بيانگيزگي هفتم
تعميم مساله ماندن حرف مرحله در يا افتادن تعويق به هشتم
براي مشخص و روشن طرحهاي فقدان نهم.تربيتي فعاليتهاي
فقدان دهمطرحها در بيثباتي و تربيتي فعاليتهاي
يازدهم.رسانهها با تربيتي امور گسترده و قوي ارتباط
دليل به چه مربي از منفي تصورهاي يا تصويرها وجود
.مربيان از معدودي ضعيف عملكرد چه و القائات
كه تربيتي امور مشكل بزرگترين به پايان در سنگري دكتر
پراكندگي:ميگويد و ميكند اشاره نيست محسوس نيز چندان
فعاليتهاي حوزه در كننده عمل و گيرنده تصميم مراكز
تربيتي فعاليتهاي حوزه در مشكل بزرگترين شايد تربيتي ،
و بخشيدن مركزيت كردن ، همسو كار ، بايستهترين كه باشد ،
نكات اين عمده هرچند.است زمينه اين در واحد مديريت ايجاد
گشايش روز اولين در پرورش و آموزش وزير مظفر سخنراني در
پيشرفت به توجه با اساسي تحول يك لزوم وي و شد بيان مجمع
معاون عبادي رحيم و نمود عنوان را كشور فرهنگي نياز و
سخنان ، اين از تاسي به نيز پرورش و آموزش وزارت پرورشي
فرهنگي ، بزرگ تحول يك ايجاد حال در جامعهاي را ما جامعه
متاثر تحول اين از نيز جهان كه كردند ياد انديشهاي
بازنگري و بازسازي به رابطه اين در و شد خواهد
تربيتي امور فعاليتهاي و برنامهها در واقعبينانهتر
از بسياري خواست به بايد اما داشت ، اشاره كشور مدارس
اين حاصل اگر مينمودند عنوان كه كرد توجه كنندگان شركت
نمود كارشناسان نظريات و سخنرانيها مقالات ، مجمعها ،
تربيتي امور مربيان فعاليتهاي و برنامهها در اجرايي
.مييابند ادامه ضعفها و كاستيها باز باشد ، نداشته
كاربردي راهبردهاي
اين در پرورش و آموزش دبيران از يكي بربريان بيتا خانم
اساسي بازنگري يك بايد كنوني شرايط در:ميگويد باره
مشي خط تدوين همچنين و نهاد اين تاسيس فلسفه به نسبت
همراه به برنامهريزيها و اهداف روي بر اجرايي
دورههاي به نسبت پربارتر اهدافي و بيشتر سرمايهگذاري
بهتر:ميگويد ادامه در بربريان خانم.شود تدوين گذشته
معلمان به تربيتي امور مربيان يعني نام اين كه است آن
به آموزان دانش ذهنيتهاي تا يابد تغيير راهنما
اين.شود آمادهتر راهنما معلمان اين تازه برنامههاي
جايگاه كه بود خوب چه:ميكند اضافه پايان در دبير خانم
ادارات و استانها و وزارتخانه سطح در نيز پرورشي معاونت
در.آيند در به انفعالي حالت اين از تا شود مشخص كل
علامه دانشگاه شناسي جامعه دانشجوي احمدوند شهرام ادامه
دار عهده تربيتي امور نهاد چند هر:ميگويد نيز طباطبايي
اين بلكه نيست ، و نبوده مدارس در معنا تمام به تربيت امر
در اما دارد ، برعهده را وظيفه اين از بخشي تنها نهاد
دچار نيز بخش اين در دانشآموزان با خود ارتباط چگونگي
كه معنا اين به:ميدهد ادامه احمدوند.ميباشد مشكل
با رسمي و كلاسيك برخوردي "اكثرا پرورشي امور مربيان
ارتباطات نيستند قادر و ميدهند ارايه دانشآموزان
صورت اين در و كنند ، برقرار دانشآموزان با صميمانهاي
افراد اين با را خود مسايل تا دارد اكراه نيز دانشآموز
از يكي:ميگويد درپايان دانشجو اين.بگذارد ميان در
تربيتي امور مربيان فعاليتهاي بهبود براي عملي راهبردهاي
دانشآموز با كردن برقرار عقلايي و صحيح عاطفي ، ارتباطات
فعاليتهاي بهبود براي عملي راهبردهاي ارايه در.است
مجمع هفتمين دبير اسمعيلي تاجيك عزيزالله دكتر پرورشي
پشتوانههاي كه است معتقد نيز تربيت جايگاه علمي
آنها انطباق جهت در كاربردي پژوهشهاي انجام و تحقيقاتي
متغيرها ديگر و جنسيت آموزشگاهي ، شرايط سني ، مقاطع با
بخشهاي كليه در اساسي نگرش اين تقويت همچنين و راهگشاست
اساسي مسايل به برنامه با و جدي اهتمام كه پرورش و آموزش
نظام بخش ، هر وظايف در كه است همگاني مسئوليت تربيت
از مستمر بازخوردهاي دريافت و پرورش و آموزش ارزشيابي
داشته حضور مستمر و جدي صورت به بايد آن فعاليتهاي جريان
.باشد
دارد ادامه
|