خوشنويسي تطور در سيري
تا ميرعماد از نستعليق
عمادالكتاب
آثار نمايشگاه
خوشنويسانبجنورد
تهران در تئاتر جشنواره
سينما خانه در جهان سينماي برگزيده آثار
خوشنويسي تطور در سيري
تا ميرعماد نستعليقاز
عمادالكتاب
كشيده هرجومرج به مغولان ، قدرت زوال و انحطاط متعاقب
فرامرزي تهديدهاي و تركمانان حاكميت تلاشي و كشور شدن
كاري و آمد برون غيب از دستي سرانجام عثمانيان ، و ازبكان
شيخ سلحشور و شجاع اعقاب از يكي -ه سال 907 به.كرد
بهاعتبار اسماعيل ، بهنام -(م 735) اردبيلي صفيالدين
برادر و پدر قتل بهانتقام و قزلباش هفتگانه قبايل اتحاد
بيرون گيلان در خود مخفيگاه از علي شيخ و حيدر شيخ خود
را قويونلو آق الوند سپاه و تاخت شروانشاه بر و آمد
امام دوازده نام به خطبه تبريز تسخير از پس و ساخت منهدم
پايتختي به را ديار آن و ناميد ايران شاه را خود و خواند
قدرتي -كموبيش -قرن دو تا پس اين از.برگزيد تازه دولت
سياسي ، اجتماعي ، تحولات و گرديد حاكم ايران در متمركز
اين كه است بديهي.آمد بوجود تازهاي مذهبي و فرهنگي
هنري جريانهاي بر شگرفي تاثير خود فراگرد در تحولات
-شعر حتي و خوشنويسي نقاشي ، مينياتور ، معماري ، ازجمله
دربار و هند به و رفته پس غنايي حوزه در آنكه باوجود
دومين حكومت زمان در.است نهاده -بود گريخته گوركانيان
خوردهاي و زد عليرغم (984-930) تهماسب شاه صفوي ، شاه
و برخوردارشد بيشتري آرامش از كشور خارجي ، و داخلي
.منتقلگرديد قزوين به تبريز از سياسي بهدلايل پايتخت
بويژه هنرها بعضي ونمو رشد زمينههاي دوران همين در
طلوع بزرگي خوشنويسان بهتدريج و آمد فراهم خوشنويسي
.است قزويني حسني ميرعماد حضرت ايشان همه بر اجل كه كردند
و عمادالملك به ملقب قزويني سيفي حسني حسين ميرمحمدبن
و شد زاده قزوين در -ه سال 961 به ميرعماد به شده شناخته
از پس صفويه قدرت تثبيت با است مصادف "تحقيقا مهم اين
و بالندگي دورانتهماسب شاه حكومت از سال گذشت 31
پس جناب آن و شد سپري قزوين در ميرمحمد مقدماتي تحصيلات
محضر به نستعليق رموز و فنون فراگيري منظور به مدتي از
فرط كه شده گفته.شتافت تبريزي خوشنويس ملامحمدحسين
ششماه كه است بوده بهقدري خوشنويسي تمرين به مير علاقه
فقط سال سه مدت در خود گفته به و ميكرده سر اصلاح يكبار
از قطعهاي روزي سرانجام آنكه تا.است سترده موي بار شش
ذكر بدون -را وي نظر و برده استاد نزد را خود نوشتههاي
چشم با دقيقهاي محمدحسين ملا.است شده جويا -آن نويسنده
شوخي و طعن به سپس و كرده تماشا را قطعه آن تعجب و تحسين
بنويس نوشت بتواني چنين روزي كه داري اميد اگر":گفته
قطعه آن كه گفته او به مير چون و "بدار قلم از دست وگرنه
استاد و زده مير روي بر بوسه استاد است ، نوشته خود را
مدتي از پس ميرعماد.است كرده مرخص و خوانده خوشنويسان
زادگاه در و بازگشته قزوين به مجار و عثماني خاك در سفر
به شاهعباس كه بوده درحالي اين و است افكنده اقامت رحل
با.بود نموده منتقل اصفهان به را پايتخت و رسيده قدرت
و دانشمندان بالطبع اصفهان به قزوين از پايتخت انتقال
هم ميرعماد روز اين از و گردآمدند شهر درآن نيز هنرمندان
وي مجلس به شاهعباس با مكاتبهاي از پس و رفت اصفهان به
و متانت و بلند نظر و آزاده طبع كه آنجا از اما يافت راه
چاكر مناسبات از بسياري با مير حضرت مردانگي و مروت
ميرعماد كه نگذشت چيزي لذا نداشت ، سنخيت درباري منشانه
.گرفت قرار شاهعباس موردغضب ;ما عزيز ملاصدراي همچون
پايمردي و بدخواهان فعاليت با مير و شاه ميان اختلاف آتش
تصميم شاه سرانجام آنكه تا شد شعلهورتر روز به روز مير ،
غضب مورد بودن سني اتهام به را وي و ميرگرفت نابودي به
-قزوين شاهسونان رئيس -قزويني مسگر بيك مقصود و داد قرار
ماه جمعه ، شب درنمود ترغيب و تحريص ميرعماد قتل به را
پربار عمر از بهار از 63 بيش درحاليكه -ه سال 1024 رجب
نيت و شاه پليد بهدستور مقصودبيك بود ، نگذشته مير حضرت
و كشيد بيرون خانه از را مير و پوشيد جامهعمل خود شوم
اراذل بهدست خونالود شبي خلوت پسكوچههاي كوچه در
و شوند حملهور او بر هار سگان بسان تا سپرد ، اوباش
آنشب ، بامداد.كنند پاره پاره را "گلش ساق تن آراي نازك"
و مريد خوشنويس اصفهاني ، ابوتراب ازجمله مير دوستداران
پراكنده كوچه در كه را او بدن قطعات مير ، خليفه و شاگرد
.ساختند دفن آماده و كردند جمع بود
شديد واكنشهاي ميرعماد ، شهادت است دانسته كه همانطور
است برانگيخته هند و عثماني بهويژه همسايه ، كشورهاي در
داشته ، دخالت مير حضرت قتل در اينكه با نيز شاهعباس و
.است نموده غمگساري و سوگواري به تظاهر همه اين با
شروع -ه دوم قرن از كه اسلامي خطوط تطور سير بههرحال
بود گرفته شمايلي و شكل ايرانيها بلند همت با و شده
.شد قانونمند نستعليق اوليه خطوط بهصورت هفتم قرن درحدود
نقش تبريزي ميرعلي امر اين در خوشنويسي تاريخ گواهي به
هم وي بعداز اينكه كما.است نموده ايفا شايانتوجهي
در خود بهنوبه هركدام هروي ميرعلي و مشهدي سلطانعلي
ميرعماد به نوبت آنكه تا نمودند ، بليغ سعي خط اين پيشرفت
نهايي تكامل ذروه به نستعليق خط تا رسيد قزويني حسني
تجسم و تبلور كاملكننده ، ميرعماد اينكه قدرمسلم.برسد
.است هجري يازده قرن تا پيدايش زمان از نستعليق ، خوشنويسي
كه است برجسته شاگردان تربيت مير بارز ويژگيهاي از يكي
.بخشيدند تشخص و توسع را استاد مكتب نوعي به يك هر
الگوهايي و رقعهها مير ، شاگردان چاپ ، محدوديت به باتوجه
ميدادند قرار خود سرمشق داشتند دراختيار استاد از كه را
از پس كه برجستهاي خوشنويسان.ميرفتند بهپيش و
مكتب پيرو "عمدتا و كردند ظهور قاجاريه تازمان ميرعماد
محمدحسن ميرزا شيرازي ، فتحعلي ميرزا:عبارتند بودند مير
ميرزا ترك ، حسين مير شيرازي ، اسدالله ميرزا شيرازي ،
بيترديد.كلهر محمدرضا ميرزا بالاخره و اصفهاني غلامرضا
توجه با وي.است استثناء يك كلهر اكابر اين همه درميان
در نويني شيوه خود فوقالعاده استعداد و قريحه به
و كتابت در را تازهاي افقهاي و نمود خلق خوشنويسي
مستقل و خاص سبكي خود نوع در كه گشود باز سياهمشق
كلهر حيرتانگيز توفيق در كه هرچند ميرود ، بهشمار
بهسادگي وي آثار گسترش و انتشار و چاپ نقش از نبايد
خوشنويسي مثلث دوم ضلع فيالواقع كلهر وجود با.گذشت
سيفي محمدحسينخان تولد با سوم ضلع و گرفت شكل ايران
جهت به وي نقش گرديد تكميل عمادالكتاب به ملقب قزويني
.است اهميت حائز بسيار متاخر نسل به كلهر مكتب انتقال
بهدنيا قزوين در ش فروردين 1240 تاريخ 25 در محمدحسين
به گويا -سيفي كاتب محمد ميرزا -پدرش نسب.آمد
در محمدحسين جواني دوران.ميرسد القزويني ميرعمادالحسني
و تجارتخانه در مشقت و نامهنويسي به و كربلا ، و كاظمين
شاهنامه وطن به بازگشت در و شد سپري ايران كنسولگري
و نمود تحرير -جنگ وزير -اميربهادر خواهش به را فردوسي
.گرديد ملقب عمادالكتاب به قاجار شاه مظفرالدين سوي از
سروسري مشروطهخواهان با برجسته خوشنويس اين "ظاهرا
از دليل وبههمين است بوده نيز مجازات كميته عضو و داشته
.است افتاده محبس به و شده بازداشت قاجاري استبداد سوي
چاپ البته و -شيرين فصلي مجازات كميته از عماد خاطرات
اهميت.است زده رقم را ايران مشروطيت تاريخ از -نشده
كه ميشود ناشي آنجا از نستعليق خوشنويسي در عمادالكتاب
با كامل و تمام آشنايي و كلهر آثار از جستن بهره با او
با كه نموده منتقل بعد اساتيد به را سبكي ميرعماد ، مكتب
علاوه.است رسيده معاصر برجسته خوشنويسان به نسل يك عبور
با مقارن كه -;رسمالمشق نوشتن با عمادالكتاب اينها بر
آموزش جهت در بلند گامي -بوده ايران در چاپ صنعت گسترش
قدرت كه عمادالكتاب.است برداشته نستعليق خوشنويسي صحيح
توفيق علت به است داشته را كتيبه تا غبار از نوشتن
خلق ارزشمندي بسيار سياهمشقهاي و كتابها محبس ، اجباري
تمامعيار آموزشي اثر يك خود جاي در هركدام كه است كرده
هيچكاره ش تاريخ 1315 در عمادالكتاب.ميآيد بهحساب
!شد خويش وجود ملك
قراگوزلو محمد
آثار نمايشگاه
خوشنويسانبجنورد
سالن در آذر از 22 بجنورد ، خوشنويسان آثار نمايشگاه
.شد برگزار شهر اين سعدي سينما
نمايش معرض به خوشنويسي آثار تابلو نمايشگاه 60 اين در
زمينه در شده گذاشته نمايش به تابلوهاي.است شده گذاشته
اين.ميباشند شكسته نستعليق و شكسته نستعليق ، ثلث ، خط
.بود خواهد داير روز مدت 10 به نمايشگاه
تهران در تئاتر جشنواره
تهران استان تئاتر جشنواره در شهرري از نمايشنامه سه
.دارند شركت
شرق اسلامي ارشاد و فرهنگ اداره عمومي روابط گزارش به
به ،"شبانه وهم در سبز روءياي" نمايشنامههاي تهران
كارگرداني به "است اين بر رسم" ،"نوري افسانه" كارگرداني
به "ما بيمثال رقيب" نمايش و ويژه بخش در "همتي سيروس"
در "قرباني مجيد" كارگرداني و "صفار حميدرضا" نويسندگي
.شدند پذيرفته شهرري از جشنواره جنبي بخش
از 21 ديگر نمايشنامه شش همراه به مذكور نمايشنامههاي
تالار و سنگلج تالار حلي ، محقق سالن در ماه آذر تا 25
.بود خواهند صحنه روي بر شهر پارك مركزي كتابخانه
خرمآباد تئاتر جشنواره برگزيدگان
نمايشنامه انتخاب با كشور سه منطقه تئاتر جشنواره دهمين
.يافت پايان خرمآباد در برتر بازيگران و
و كردستان از "سردار مرگ" نمايشنامههاي داوران هيات
اين برتر آثار عنوان به را خراسان از "يلداييترين"
.كرد معرفي جشنواره
از "تارا" نمايش بازيگر صابري الناز بازيگري ، بخش در
و افتخار ديپلم خردسال ، بازيگر بهترين عنوان به خراسان
.كرد دريافت نقدي جايزه
به جشنواره اين زن بازيگر بهترين جايزه و افتخار ديپلم
خراسان از "تارا" نمايشنامه در بازي خاطر به ساجدي مريم
.يافت اختصاص
مرگ" نمايشنامه در دانشمند پيمان مرد ، بازيگر بخش در
به "يلداييترين" نمايشنامه در بايگي اسماعيل و "سردار
بدست را جشنواره اين مرد بازيگري نخست مقام مشترك طور
.آوردند
نمايش نويسنده بايگي اسماعيل نمايشنامهنويسي بخش در
معرفي جشنواره اين برتر نويسنده عنوان به "يلداييترين"
.شد
اين ويژه جايزه و تقدير لوح نيز كارگرداني بخش در
"براه خيره چشمهاي" نمايش كارگردان زارع علي به جشنواره
.يافت اختصاص هرمزگان از
عنوان به "يلداييترين" نمايش كارگردان مينائي احمد
و افتخار ديپلم به و انتخاب جشنواره كارگردان بهترين
.شد مفتخر نقدي جايزه
به "يلداييترين" و "سردار مرگ" نمايشنامههاي پايان در
جشنواره) كشور جشنوارههاي در شركت براي برتر آثار عنوان
.شدند معرفي (فجر
رفت صحنه روي به استان پنج از نمايش جشنواره 10 اين در
نيز نمايش يك و مسابقه براي نمايشنامه تعداد 9 اين از كه
.شد اجرا جانبي بخش براي
سينما خانه در جهان سينماي برگزيده آثار
نمايش به كشور سينمايي مركزاصناف سينما ، خانه فيلم كانون
كانون اينميكند اقدام دنيا سينما برجسته آثار نقد و
به جهان سينماي تاريخ برگزيده بانمايشآثار درنظردارد
فرهنگ براياعتلاي انگليسي زيرنويس وبا اصلي زبان
.شود برداشته گامي دركشور سينمايي
ودرروزهاي بطورهفتگي فيلم ، بانمايش كه برنامه دراين
منتقدان از يكي ميشود آغاز هرهفتهازساعت30/17 چهارشنبه
و نقد را درآمده نمايش به فيلم كشورمان فيلمسازان و
.ميكند تحليل
نوي فيلمسازموج گدار لوك اثرژان الفاويل هفته اين فيلم
سياه وبصورت دقيقه بمدت 85 فيلم اين.فرانسهاست سينماي
.درميآيد نمايش به سفيد و
|