به نياز و هويت بحران ;جوانان
امنيت احساس
زندانهاي در نوجوانان خودكشي
است يافته افزايش انگليس
ميان در مخدر مواد مصرف گسترش
فرانسوي جوانان
وزارت سياسي معاون تاجزاده
جمهوريت شوراها انتخابات
:كشور
ميدهد تحقق كامل طور به را
جامعهشناسي انجمن سوي از
ابعاد بررسي ايرانهمايش
برگزار مدني جامعه جامعهشناختي
ميشود
به نياز و هويت بحران ;جوانان
امنيت احساس
نزديك بستگي جواني دوران در آن بحران بخصوص و هويت مسئله
در هويت بحران "مثلا.دارد اجتماعي و فرهنگي شرايط با
تهران شهر نوجوان با ايران افتاده دور ده يك نوجوان
است متفاوت
ميآيد دنيا به بالقوه ظرفيتهاي رشته يك با همراه نوزاد
شكل و بدني ريخت مو ، رنگ و چشم رنگ مانند جسماني خصوصيات
.ميشود تعيين نطفه شدن بسته هنگام در "اساسا انسان بيني
هنر و موسيقي استعداد مانند خاص استعدادهاي بعضي و هوش
نشان روزافزون شواهد.دارد بستگي وراثت به حدي تا نيز
دهي پاسخ لحاظ از آدميان تفاوتهاي است ممكن كه ميدهد
با كه مطالعاتي از يكي در.باشد فطري امري نيز هيجاني
لحاظ از گرفته ، صورت آن تولد از بعد كمي نوزادان
محيط تغييرات با فعاليت ، سازگاري ميزان مانند خصوصياتي
ممكن.شد ديده آنان بين پايايي تفاوتهاي كلي خوي و خلق و
امري از آساني به توجهش بوده ، فعال "طبعا نوزادي است
يك.باشد جديد افراد و اشياء پذيرش به مايل و شود منحرف
انجام در بوده ، ساكت اوقات اغلب است ممكن ديگر نوزاد
هراسان جديد وضع هر از و دهد نشان زياد تمركز فعاليتها
كودكان از بسياري در خو و خلق آغازين خصوصيات اين.شود
داشت قرار پيگير مطالعه مورد آنان رشد سال بيست مدت كه
(1).است مانده پايدار
دارند متفاوتي خصوصيات كه كودكاني برابر در اولياء واكنش
ميشود شروع سويهاي دو فرآيند ترتيب اين به.دارد فرق
.گردد تولد هنگام خصوصيات بعضي تشديد سبب است ممكن كه
گريه به كار اين با كه نوزادي گرفتن آغوش در مثال براي
است خوشايندتر ميچسباند شخص به را خود و داده پايان خود
سفت را بدنش حال اين در كه نوزادي گرفتن آغوش به تا
در.نميايستد باز گريه از و برميگرداند را سرش ميكند ،
بغلي بيشتر است راحتتر ديگران آغوش در كه نوزادي نتيجه
ترتيب اين به.ندارد رفتاري چنين كه نوزادي تا ميشود
تقويت او پاسخهاي توسط نوزاد اوليه رفتاري زمينههاي
.ميشود
اثر بر ميآورد دنيا به خود با شخص كه زيستي زمينههاي
مشترك تجارب اين از بعضي.ميگيرد شكل رشد دوران تجارب
خاص گروه يك يا فرهنگ يك در كه افرادي اغلب و هستند
از ديگري دسته.سهيمند آنها در مييابند پرورش فرهنگي
.هستند فرد مختص تجارب ،
مسئله اين به (2)اريكسون بخصوص و روانشناسان تحقيقات در
يك شامل مختلف دورههاي در انسان زندگي كه شده اشاره
و طبيعي رشد به كمك آنها حل كه است بحراني مراحل سلسله
نوجواني و بلوغ دوره در (3)هويت بحرانميكند فرد سالم
.است چشمگيرتر رشد مراحل ساير از او ، خاص شرايط سبب به
خاص برهه اين در اجتماعي و رواني فيزيولوژيكي ، فشارهاي
سبب است سالگي پنج و بيست تا پانزده حدود كه زندگي
بايد آيا كه باشد تاب و تب اين در دائم جوان كه ميشود
چه و كودكي زمان در چه را خود متعدد هويتهاي از كداميك
دست از يا كرده ، سركوب را كدام و دارد نگه حاضر حال در
بينش گزينش ازدواج ، شغل ، انتخاب در بحران اين اساس.بدهد
جوان براي زندگي سبك بالاخره و سياسي و اقتصادي و مذهبي
و نمونهها و الگوها اگر مرحله اين در.است الزامي
انتخاب باشد موجود همانندسازي براي جامعه در سرمشقهايي
خود هويت يك به نوجوان طريق بدين بود ، خواهد آسانتر
نوجوان در احساس اين به منجر ما عصر در پوياييميرسد
ميداند او.دربيايد سازگاري از خود وجود با كه ميشود
زندگي مهم افراد از پذيرش و تاييد احساس و ميرود كجا به
رسيدن بالمال و خود وجود با سازگاري اين اگر.مينمايد
ناهنجار رفتار نگيرد ، صورت فرد در مشخصي و ثابت هويت به
كرد اضافه بايد و ميدهد رخ اجتماعي و فردي دشواريهايي و
بستگي جواني دوران در آن بحران بخصوص و هويت مسئله كه
هويت بحران "مثلا.دارد اجتماعي و فرهنگي شرايط با نزديك
تهران شهر نوجوان با ايران افتاده دور ده يك نوجوان در
.است متفاوت
ارزش احساس به نياز
به ارزش احساس به نياز اجتماعي شرايط در زيستن با همراه
براي و ميآيد وجود به انسان ، در آن متعادل و سالم نحو
حتي و رواني تكامل حتي و رواني تعادل و سلامت نگاهداري
اين بر اگر "معمولا است ، ضروري بسيار او وجودي تكامل
در بزرگبيني خود يا و حقارت احساس شود وارد خللي نياز
خود بسيار يا شخص كه معني بدين.ميگردد ايجاد فرد
بسيار يا و ميشود متزلزل و خود از ناراضي و كمبين
اين دو هر.شد خواهد خودنما و خودمدار خودبزرگبين ،
علل به فرد كه است واقعيت اين دهنده نشان احساس قطبهاي
و واقعيات درك به قادر ارزشمندي احساس در اختلال
حقارت احساس اصلي علت.نيست خود به نسبت ديگران واكنشهاي
از مداوم و مستمر شدن طرد در ميتوان را خودبزرگبيني و
دروني ارزشهاي از قسمتي لذا دانست ، ديگران و والدين طرف
روانشناسان.ميباشد خود به نسبت بيارزشي احساس او
از بسياري ريشه عميق ، بيارزشي احساس كه معتقدند
ديده انسان افراد بين در كه است رواني ناهنجاريهاي
.ميشود
ايمني احساس به نياز
.خطر از نسبي آزادي احساس از است عبارت (4)امنيت احساس
آن در فرد و ميكند ايجاد را خوشآيندي وضع احساس اين
از ارزش مانند نيز ايمني.است روحي و جسمي آرامش داراي
بهداشت تامين براي حياتي و زيربنايي عواطف و احساسات
"دائما كه شخصي.نامتعادلند ناامن ، افراد.است رواني
ميكند ، خود درون و بيرون از خطر و ترس امنيت ، عدم احساس
اضطراب يا و پرخاشگري با او.باشد سالمي انسان نميتواند
دفع حال در مدام خود ذهني دنياي در و داده نشان واكنش
رواني ، و جسمي بودن سالم براي.است احتمالي خطرات كردن
دائم امنيت عدم احساس.است لازم امنيت احساس زيادي مقدار
بهمريختگي و تلاطم و قوا مداوم بسيج حال در را شخص
به را موجود يابد ادامه اگر و ميدهد قرار بدن متابوليسم
ساختمان زيرا داد خواهد سوق رواني و جسمي بيماريهاي سوي
بسيج اين محصول كه را دائمي تنش تحمل قدرت انسان بدن
.ندارد است ، دائمي
علت به افراد ، جانب از ايمني احساس به ميل كلي طور به
محيط در احتمالي يا موجود محرك يك از كه ترسي.است ترس
كساني اولين از فرويد.ميگردد ايجاد ارگانيسم بيروني
;داد تميز نوروتيك ترس از را واقعي خطر يك از ترس كه بود
ماهيت از ما كه است خطري گونه آن واقعي خطر يك او نظر به
ترس يك وضعي چنين مقابل در ما اضطراب.هستيم آگاه آن
بر آن خطر كه است ترسي نوع آن نوروتيك اضطراب.است واقعي
وترس (5)ترس را واقعي اضطراب فرويد.نيست شناخته فرد
نيز فرويد كه همانطور البته.خواند (6)اضطراب را نوروتيك
بسياري موارد در و نيست روشن هميشه دو اين مرز كرد اشاره
"مثلا.ميآميزند هم در نوروتيك و واقعي اضطراب خصوصيات
به مربوط اضطراب ليكن است واقعي نوع از و شده شناخته خطر
احساس مقدار يعني واقعي ، خطر از است زيادتر بسيار آن
اين.بيروني خطر مقدار با است نامتناسب ترس و اضطراب
و نيست خطرناك آنقدرها كه محركي به شديد و نامتناسب پاسخ
احساسي اساس ميگردد ، ظاهر تنش و اضطراب صورت به "غالبا
.است ناايمني نام به
تنش حالت ايجاد دارد ، انسان بر ناايمني احساس كه تاثيري
كه ميشود سبب واكنشها اين است تعادل عدم و برانگيختي و
ناامني احساس.يابد تخفيف تحملي حداقل به ناامني احساس
را او گذاشته ، تاثير برموجود نامطلوب انگيزه يك عنوان به
ارگانيسم تنش شدن كم يكي.واميدارد حركت به منظور دو به
ديگر ، عواطف مانند ناامني احساس ديدگاه اين از ديگري و
ميشود ، شناخته لازم و سالم كميت حدي تا و كيفيت نظر از
حركت ، اين.حركت ايجاد جهت است انگيزهاي موجود براي زيرا
.ميدهد كاهش تحملي قابل حد در را خطر ، ناامني رفع با
تنها نه ناامني احساس يافتن شدت كه است پرواضح البته
را فرد استعداد بلكه بود نخواهد سودمندي محرك و انگيزه
محدود نيز خطرات و مشكلات كردن حل و شدن روبهرو در
هنگامي انسان در رفتاري و رواني ناهنجاريهاي.مينمايد
حاكم او وجود بر شدت به ناامني احساس كه ميشود شروع
.گردد
رامشت مريم
روانشناسي فوقليسانس
شاملو سعيد دكتر -رواني بهداشت:منابع
هيلگارد -اتكينسون -روانشناسي زمينههاي
1977(Chess) چس و (Thomas) توماس -1
3- Identity Crisis
4- Feeling Security
5- Fear
6- Anxietv
زندانهاي در نوجوانان خودكشي
است يافته افزايش انگليس
نوجوانان خودكشي به اقدام موارد آمار -اجتماعي گروه
.ميدهد نشان صعودي روندي انگليس در زنداني
چاپ آبزرور نامه هفته اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
مورد تعداد 60 سال 1997 ، در تنهايي به:نوشت انگليس
اين در بازداشت تحت نوجوانان و كودكان خودكشي به اقدام
اقدام در تعداد اين از نفر دو كه ، است شده گزارش كشور
.بودهاند موفق خود
اين از بسياري:مينويسد آبزرور گزارش ، اين اساس بر
به نيز برخي و نشدهاند محكوم هنوز نوجوانان و كودكان
.بازداشتاند در غيرقانوني طور
ساعت تا 23 زنداني نوجوانان اين بازداشتگاهها برخي در
.ميگذرانند خود سلول داخل در را
و جرم" جديد قانون تصويب به توجه با ميشود پيشبيني
تعداد "بينظمي
.يابد افزايش شده بازداشت نوجوانان و كودكان گونه اين
جنحه دادگاههاي قضات به جديد ، قانون اين اساس بر
اعطا نوجوانان براي زندان حكم صدور براي بيشتري اختيارات
.است شده
حتي كه كودكاني:ميگويند كيفري روشهاي اصلاح گروههاي
.ميبرند بسر بازداشت دارنددر سن سال 12
منجر خودكشي مورد سه جاري ، سال طي آبزرور ، گزارش اساس بر
.است داده رخ موقت بازداشت تحت نوجوانان مرگ به
تحت ونوجوانان كودكان رواني و روحي وضعيت از نگراني
در سال 1990 در داردو قديمي سابقهاي انگليس در بازداشت
به نسبت شد خواسته دولت از كار محافظه حزب حكومت زمان
.نمايد اقدام مساله اين
سال 1991 در "جنايي عدالت قانون" تصويب زمان از اما
تعداد
را درصدي افزايش 200 يك نوجوان و كودك شدگان بازداشت
.است رسيده درسال مورد هزار از 2 بيش به و ميدهد نشان
"كودكان جامعه" خيريه بنگاه از كارشناس يك "مور شارون"
زندان كه نكته اين به نسبت همه ميرسد نظر به:ميگويد
دارند ، نظر اتفاق نيست نوجوانان و كودكان براي مناسبي محل
پر نوجوانان و كودكان از را زندانها هنوز ما اما
.ميكنيم
كه خلافهايي موارد برخي در "كودكان جامعه" گفته به
كه نيست جدي اندازهاي به شدهاند مرتكب نوجوانان
.باشد داشته را شدن زنداني استحقاق
ميان در مخدر مواد مصرف گسترش
فرانسوي جوانان
به را مطلبي پاريس چاپ فيگارو روزنامه - اجتماعي گروه
ميان در و فرانسه مدارس در مخدر مواد مصرف شديد گسترش
.است داده اختصاص كشور آن جوانان
در:مينويسد فيگارو اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
يك آموزي دانش تجمعات و جوانان گردهماييهاي از يكي
موادمخدر ، مصرف آزادسازي براي دولتي مقامهاي از درخواست
.ميشود امضاء و ميگردد دست به دست
مواد مصرف دهنده تكان آمار درحقيقت:ميافزايد نشريه اين
در صدا به كشور اين در را خطر زنگ فرانسه مدارس در مخدر
چندين دانشآموزان از سنجي نظر يك در تنها.است آورده
به آموزان دانش از درصد حدود 20 فرانسه ، پايتخت در مدرسه
.كردهاند اذعان مخدر مواد مصرف
اين در آماري انتشار با نيز فرانسه ملي آموزش وزارت
شده ثبت بزهكاري مورد از 13927 كه است كرده اعلام زمينه
مواد با رابطه در مورد هزار يك گذشته ، سال در مدارس در
.است بوده مخدر
و بوده قاچاق حمل به مربوط بزهكاري مورد ميان 119 اين در
شامل را مواد اين مصرف با همراه قاچاق نيز مورد 142
.است ميشده
قبل مقدماتي دانشسراهاي و دبيرستانها در آمار همين بنابر
مواد مصرف با همراه بزه مورد دانشگاهها 473 به ورود از
قاچاق مصرف مورد و 140 قاچاق نقل و حمل مورد مخدر ، 119
.است شده ثبت مخدر مواد
وزارت سياسي معاون تاجزاده
جمهوريت شوراها انتخابات
:كشور
ميدهد تحقق كامل طور به را
جمهوريت تمركززدايي ، ضمن شوراها انتخابات:اجتماعي گروه
.ميكند متحقق كامل بهطور را
سومين در كه كشور وزارت سياسي معاون تاجزاده مصطفي دكتر
مشاركت امور مركز با اجرايي دستگاههاي نمايندگان نشست
شوراها انتخابات در كشور زنان كردن فعال زمينه در بانوان
به شوراها اساسي قانون از اصل در 8:افزود ميگفت سخن
ميشوند باعث شوراها زيرا شدهاند ، تلقي مهم امري عنوان
از ديگر سوي از و گيرد صورت تمركززدايي نوعي كه
عمل به بهينه استفاده نيز مردم توانمنديهاي و استعدادها
.آيد
زنان نيروي از است نتوانسته نظام:گفت ادامه در تاجزاده
بانوان شوراها انتخابات در اگر كند استفاده جدي شكل به
پاي به پا و جدي طور به ميتوانند باشند داشته فعال شركت
در را خود نقش اساسي قانون از بخش اين اجراي در مردان
.برسانند انجام به كشور مديريتي عرصه
در زنان حضور عملي نتيجه:افزود كشور وزارت سياسي معاون
نيازهاي با آشنايي شهروروستا ، امكانات با آشنايي شوراها
و مردمي امكانات از استفاده روستا ، و شهر در واقعي
.است بالا سطوح در زنان مديريتي حضور امكان بالاخره
و زنان مشاركت امور مركز رئيس شجاعي زهرا بعدي سخنران
و شوراها مسئله اهميت تبيين به وي بود جمهوري رئيس مشاور
به بانوان مشاركت از جدي صورت به كه دستاوردهايي و نتايج
:گفت و پرداخت ميآيد ، دست به شوراها اعضاي از يكي عنوان
از شورا هر در حداقل بتوانيم حسنه سنت يك عنوان به اگر
به كه بود خواهيم اميدوار شويم بهرهمند زن يك حضور
افزوده آتي انتخاباتي دورههاي در زنان تعداد بر تدريج
.گردد
جامعهشناسي انجمن سوي از
ابعاد بررسي ايرانهمايش
برگزار مدني جامعه جامعهشناختي
ميشود
با ايران جامعهشناسي انجمن سالانه همايش:اجتماعي گروه
و 27 26"مدني جامعه جامعهشناختي ابعاد بررسي"عنوان
.ميشود برگزار مازندران دانشگاه در آذرماه
دانشكده همكاري با كه همايش اين در ما خبرنگار گزارش به
زمينههاي ميشود برگزار مازندران دانشگاه انساني علوم
داوطلبانه انجمنهاي و تشكلها نقش مدني ، جامعه شكلگيري
قرار بررسي و بحث مورد مدني جامعه كاركردهاي و نقش نيز و
مديره هيات انتخابات همچنين همايش اين درگرفت خواهد
.شد خواهد برگزار ايران شناسي انجمنجامعه
|