|
|
"روزآمد" منابع به دانشجويان
ندارند دسترسي توسعه روند در دانشگاه تنگناهاي و موانع :اشاره گذشته ، سال ده طول در بهويژه دانشجويان شمار افزايش مشكلات با قشر اين نيازهاي تامين براي را دانشگاهها در بهخصوص آموزش كيفي افت.است ساخته روبهرو تازهاي و پيشرفته تجهيزات بهكارگيري نيازمند كه رشتههايي بخش در كه است مسايلي مهمترين از يكي ميباشد ، روزآمد آن از پيش اگر.ميآيد چشم به بيشتر عالي آموزش غيردولتي را كمبودها و مسايل پارهاي دانشجويان ، تعداد افزايش كه در جمعيت افزايش روند به توجه با دهد ، بروز دانشگاهها در اساسي برنامهريزي آينده ، نيازهاي شناخت و محاسبه و كشور شمار روزافزون افزايش برابر در امروز ميگرفت ، صورت اين با نبوديم ، روبهرو كاستيها قبيل اين با دانشجويان در اينك كه كشور جوان جمعيت سرريز ورود آستانه در و حال دوره به دارند ، قرار دبيرستاني تحصيلات پاياني دوره .نمود خواهد رخ تازهاي كمبودهاي و معضلات عالي ، آموزش اين اساسي نيازهاي به توجه با بايد اكنون هم از بنابراين آينده ، در شديدتر مشكلات بروز از جلوگيري براي بخش ، .شود انجام لازم برنامهريزيهاي مشكلات و كاستيها ميخوانيد ، حاضر گزارش در كه همچنان بررسي خور در آموزشي و رفاهي بخش دو در دانشگاهها ، كنوني تامين براي دانشگاهها بودجه افزايش تحقق عدم.است به دستيابي زمينه اين در كه شده باعث فوق نيازهاي .باشد دشوار نيز حداقلها عالي آموزش مراكز دانشآموختگان كه واقعيت اين به توجه هر بروز ميدهند ، تشكيل را كشور اجرايي نظام فقرات ستون نيازهاي تامين و دانشگاهها توسعه روند در كاستي نوع .بود خواهد زيانبار كشور آينده براي حساس ، بخش اين اساسي دانشجويي مديران و معاونان از تن چند گذشته ماههاي در خواستار جمهور رئيس به نامهاي ارسال با كشور دانشگاههاي :است آمده نامه اين در.شدند دانشگاهها بودجه در تجديدنظر بخش در بهويژه دانشگاهها براي شده پيشبيني بودجههاي" با نه و دارد مطابقت دانشجويان شان با نه معيشتي و رفاهي از بسياري در گفت ميتوان حتيواقعي و عيني نيازهاي نياز مورد بودجه و شده گرفته نظر در بودجه بين دانشگاهها ".دارد وجود فاحشي اختلاف سوي از دانشجويان صنفي شوراي آئيننامه نيز پيش چندي مجموعه.شد ابلاغ دانشگاه به عالي آموزش و فرهنگ وزارت مسئولان و دستاندركاران كه ميدهد نشان تلاشها اين دانشگاه حساس نقش و جايگاه به توجه با كشور عالي آموزش و مشكلات به نسبت بينانهاي واقع ديدگاه توسعه پيشبرد در .دارند نقش اين تحقق موانع صنفي مشكلات مهمترين روز به و نياز مورد رساني اطلاع در كتابخانهها شديد ضعف پژوهشهاي انجام براي لازم زمينههاي نبود نتيجه در و خوابگاههايي و تغذيه نامناسب وضعيت كاربردي ، -علمي دقيق عمده مشكلات مجموعه ;رفاهي و سكونتي اوليه امكانات بدون .ميدهد تشكيل را دانشگاهها صنفي كتابخانه وضعيت مورد در دوم ، سال دانشجوي ساماني مهدي كتابهاي":ميگويد است تحصيل سرگرم آن در كه دانشگاهي در دارند وجود بازار در كمتر معمول بهطور كه مهم دانشجويان ما.نميشود پيدا نيز دانشگاهي كتابخانههاي مجموعه يك دانشگاهها كتابخانههاي مسئولان داريم انتظار كتابهاي تدارك و باشند كرده تعريف خود براي را وظايفي توجه مورد آنها تازهترين تا قديميترين از دانشگاهي مهم در امور اين به رسيدگي كه حالي در.گيرد قرار جدي نمونه براي.است كرده پيدا صوري و اداري شكل يك دانشگاه .است كافي دارد كتابخانهاي دانشگاه كه همين ميشود گفته وي ".نيست نظر مورد "اصلا آن كارآيي و كيفيت ولي مورد كتابهاي به نميتوانيم ما چون بنابراين":ميافزايد دسترسي ميدهند استادان كه آموزشهايي تكميل براي نظر با واقع در و ميآيد پايين خيلي آموزش سطح كنيم ، پيدا مسير يك آموزشها و شده برخورد سطحي خيلي مباحث كليه ".نميكنند طي را كاربردي -علمي با است تاريخ رشته چهارم سال دانشجوي كه دادگر منيژه اطلاعرساني خدمات از بخشي حداقل بايد اينكه به اشاره ما":ميگويد شود ، ارائه كتابخانهها در كامپيوتر توسط درسيمان كتابهاي مهمترين تخصصي ، كتابخانههاي در حتي كه دنيا روز تخصصي كتابهاي به برسد چه نميكنيم پيدا را را توجهي قابل بودجه و مناسب برنامهريزي آن به دسترسي در تنها نه كتابداران از بعضي اينكه ديگر نكتهميطلبد نيستند ، برخوردار لازم دانش از رساني ، اطلاع اصول مورد به و ميكنند برخورد دانشجو با بيحوصلگي كمال با بلكه ".ميكنند خودداري خدمات ارائه از مختلف بهانههاي نشريات بخش در كه ميپردازد نكته اين به ديگري دانشجوي -تاريخي كاوشهاي براي گرانبهايي گنجينه بسيار كه قديمي ارائه دانشجويان به خدماتي ميروند شمار به اجتماعي نشريات نوع اين كاغذ چون ميگويد آن مسئول و نميشود اختيار در را آنها بخواهند اگر شده ، شكننده بسيار كه حالي در ميروند بين از راحتي به دهند قرار دانشجويان آثار قبيل اين حفظ راه تنها آنها ، از فيلم ميكرو تهيه . است خارجي روز به نشريات نبود نيز روانشناسي رشته استاد يك :ميگويد و ميداند جدي نقيصه يك كتابخانهها در را بهويژه منابع نوع اين به راحتي به بايد استادان دستكم" دانش بتوانند تا باشند داشته دسترسي خارجي تخصصي منابع دانشجويان به را جهان سطح در روز پيشرفتهاي با هماهنگ كه ميآيد پايين آموزش سطح صورت اين غير دردهند انتقال ".است تحصيلي كيفيت افت همان معناي به اين ، خوابگاههاي از يكي در ساكن دانشجوي جعفرزاده ، ابراهيم و بهداشت نبود را خوابگاهها معضل مهمترين دانشجويي ، وجود":ميافزايد و ميكند ذكر رفاهي اوليه امكانات ميكند ، پر دانشجويان تخت را آن فضاي تمام كه اتاقهايي و زمستان در سرمازا و گرمازا وسايل نامناسب وضعيت يخچال ، مثل اوليه رفاهي و بهداشتي امكانات نبود تابستان ، مورد و كافي حد در ديگر موارد و فروشگاه تلفن ، كولر ، ملموس شكل به را خوابگاهها مشكلات خوبي به همه نياز ، و مجهز كتابخانه يك ايجاد كه حالي در.ميدهد نشان هرچند رستوراني وجود يا مطالعه سالن يك حتي و شبانهروزي نيازهاي رفع در موءثري بسيار نقش ميتواند اوليه و ساده را بودجه نبود اغلب مسئولان.نمايد ايفا دانشجويان عمده به اما ميدانند زمينه اين در برنامهريزي مانع مهمترين بجا ، صرفهجوييهاي برخي و دانشجويان مشاركت با ما نظر ".نمود دنبال خوابگاهها در را برنامهها نوع اين ميتوان تنها خوابگاهها به اگر كه است باور اين بر ديگري دانشجوي از بهتر فضايي بيترديد بنگريم خواب براي جايي عنوان به كه حالي در.ديد تدارك نميتوان هست ، حاضر حال در آنچه بنابر.است دانشجو سكونت محل واقع در دانشجويي خوابگاه جسماني سلامت و روحي آرامش بتواند آنكه براي دانشجو اين دانشگاهياش فراگيريهاي تعميق جهت در و كند حفظ را خود نياز بهداشتي و رفاهي حداقل امكانات به باشد ، موفق نيز .دارد از كشور ، ديرپاي دانشگاههاي از يكي دانشجوي صنعتگر فرشيد سرويسهاي بودن غيربهداشتي و ناهارخوريها نامناسب وضعيت و دارد بسيار گله (توالتها و دستشوييها) بهداشتي قرن آستانه در كه است تاسف جاي "واقعا":ميگويد هنوز كشور ، دانشگاههاي مهمترين از يكي در بيستويكم ، دستشوييها به شما اگر.نميشود رعايت بهداشتي حداقلهاي برخي ياد كنيد مراجعه دانشكدهها برخي توالتهاي و از كه ميافتيد شهري بين توالتهاي و دستشوييها هم صابون مايع مثل شستشو مواد و امكانات ابتداييترين ".نيست خبري "اصلا "اصلا هم خوريها ناهار و رستورانها در":ميافزايد وي اين به كه دانشجوياني.نميشود رعايت بهداشتي مسايل دچار دانشگاه به ورود بدو در ندارند ، عادت غذاها غذا كيفيت.كنند عادت كمكم تا ميشوند مختلف بيماريهاي را چيزها جور اين و كيك ما گاهي و است پايين بسيار هم برخورد توان ديگر ظهر از بعد ترتيب بدين.ميدهيم ترجيح پول دانشگاه اگر من نظر به.نداريم را كلاسها با فعال را تغذيه كيفيت و بگيرد دانشجويان از غذا بابت بيشتري كه شرطي به.ميكنند استقبال دانشجويان همه ببرد ، بالا ".نشود ميل و حيف پولها اين و كند تغيير غذا كيفيت "واقعا مورد در تهران دانشگاه دانشجويي معاون سليماني ، دكتر متاسفانه":ميگويد دانشگاهها در نارسائيها و كمبودها عدموجود و دانشجو ازدياد مبنيبر گذشته چندسال روند منجربه شده ، پذيرفته كميت اين با متناسب امكانات و دانشجو يعني دانشگاه اصلي عنصر بر منفي تاثيرگذاري نظام هدفهاي من بهاعتقاد.است شده او آموزشي كيفيت از گوناگون تخصصي رشتههاي و گروهها در كشور عالي آموزش -تخصص20 و دانش افزايش و كسب -است1 تعريف قابل بعد سه كردن كاربردي -اجتماعي30 نيازهاي با تخصص اين تناسب اين "اساسا كه جامعه نيازهاي به پاسخگويي و تحقيقات اصلي ، هدف سه اين تحقق اما.ميباشد دانشگاه رسالت زمينه در آن فراهمسازي كه ميطلبد را بستري و مقدمات علمي هيات وضعيت عامل ، يك.است وابسته عامل چند به آموزش درحد دانشجويان تعداد به آن نسبت كه ميباشد دانشگاه حال در ولي.است دانشجو برابر 14 در استاد يك مطلوب ، استاد يك شايد آوريم رابهدست سنت اين بخواهيم اگر حاضر آموزش بحث در ديگر مهم عامل.باشد دانشجو تا 20 براي 18 .باشد "روزآمد" بايد ما منابع.است منابع دانشجو ، ما است شايسته كه آنچنان هم زمينه اين در متاسفانه كنم عرض من كه است سرشكستگي باعث اين.نداشتهايم پيشرفت سالهاي به نسبت يكبيستم به شايد امسال ما مجلات بودجه ".است يافته كاهش گذشته كه است منابعي نيز ما منابع از بخشي":ميافزايد وي علوم) روز علوم در "مخصوصا جديد عصر در را خود كارآمدي داده دست از ميكند ، پيشرفت سرسامآوري شكل به كه (تجربي .است تاريخ شايد.بخوريم شديدي ضربه ما كه ميشود باعث اينها مركزي كتابخانه در الان كه ما منابع از بعضي مصرف نشريات ، كنار در ما كه درحالي.باشد گذشته است ، انباشته ارتباطات به نياز تحقيقاتي ، و علمي مجلات بولتنها ، در بخصوص را علمي دستاوردهاي آخرين بايد ما يعني.داريم قرار دانشجويان اختيار در دكترا و ارشد كارشناسي مقاطع .دهيم بهرغم را دانشگاه اطلاعرساني سيستم كردهايم سعي البته كه اميدواريم و كنيم حفظ دارد كه زيادي بسيار هزينه درعين.برسد بهنتيجه مورد اين در تماسهايمان و تلاشها دانشجويان (اميرآباد بخش) دانشگاه فني دانشكده در حال چند در و ميكنند پيدا كمكم را اينترنت به دسترسي امكان توفيقهايي زمينه اين در ما فني و علوم مثل دانشكده ".نيست فراگير چندان كه داشتهايم دارد ادامه |
|