پروردگار ميهماني ماه رمضان ،
ماه رسوم و آداب به نگاهي
رمضان
پروردگار ميهماني ماه رمضان ،
رمضان مبارك ماه رسيدن فرا مناسبت به
خوردنيها مطلق ترك و امساك مفهوم به لغوي نظر از روزه
شرعي ، منظر از ولي است ، سخن و عمل هر يا و آشاميدنيها و
حكمي و حقيقي نيازهاي از نفس بازداشتن معناي به روزه
.است مشخصي زمان مدت در انسان
به را آن نبايد و است الهي اسمهاي از اسمي رمضان
ماه شود گفته كه است بهتر بنابراين.كرد مطرح تنهايي
شدت معناي به رمضان واژه.رفت رمضان ماه يا آمد رمضان
عبارت به است ، شده تعبير رمل بر آفتاب تابش و گرما
از آن ضربات تحمل و گرم آفتاب زير در دگرگوني روشنتر
كه چراميرود بكار آن مورد در كه است مفهومهايي جمله
تمايلات برخي از را خود انسان نفس مبارك ماه اين در
عشق به دستيابي براي نهايت در تا بازميدارد نفساني
.شود گداخته حق حضرت
قابل تاثير معنوي و روحي جسمي ، بهداشتي ، نظر از روزه
به.است عبادت دروازه روزه دارد ، انسان بر ملاحظهاي
روزه از ديني فرايض اجراي در انسان خودسازي ديگر عبارت
از وزيني شكل به تبريزي شمس كليات در مولوي.ميشود شروع
:ميكند ياد روزه
روزه مادر كرم به بيامد اطفال سوي
روزه چادر طرف بسستي طفل اي مهل
لطيفش شير آن بخور ظريفش روي بنگر
روزه در بر بنشين كن وطن كوي بهمان
را خدا بهاريست كه را رضا دست بنگر
روزه عبهر پر شده را جان جنت بنگر
:آمرزش ماه رمضان ،
پذيرش و آمرزش ماه است ، رحمت و بركت ماه رمضان ، ماه
رمضان ماه در هركسي است ، گناهان از برگشت ماه است ، توبه
.ميشود آمرزيده ماهي چه در پس نشود آمرزيده
رسول اي كردم عرض:گفت (ص)پيامبر ياران از يكي امامه ابي
باد تو بر:فرمود فرما ، راهنمايي شايسته عملي به مرا خدا
از هم ثوابش و ندارد همتا و عدل روزه كه زيرا !روزه
(ص)رسولالله يا:كردم عرض.است گذشته وزن و اندازهگيري
به باد تو بر:فرمود.فرما هدايت شايسته عملي به مرا
مشابه و عدل فضيلت و ثواب نظر از روزه زيرا گرفتن ، روزه
.ندارد
عملي به مرا (ص)رسولالله يا كردم عرض سوم بار براي
مثل زيرا گرفتن روزه به باد تو بر:فرمود.فرما راهنمايي
.نيست روزه براي مانندي و
و همسرش و امامه كه شد باعث (ص)پيامبر توصيه اين و
.شدند معروف روزهداري به و بودند روزهدار هميشه خادمشان
است سپر روزه":ميفرمايد روزه اهميت در (ص)پيامبراكرم
پس است ، روزه حال در شما از يكي هرگاه روزهدار ، براي
بلند دشمني و خصومت به صدا و ندهد فحش و نكند ، فحاشي
و دعوا به يا سرزنش و شماتت به را او كسي هرگاه و نكند
روزه من (برادر اي) كه بگويد روزهدار شخص پس خواند ، جنگ
.دارم
آينه هر" كه ميكند ياد سوگند اسلام بزرگ پيامبر آنگاه
عطرش و پاكتر خداوند نزد در روزهدار دهن مخصوص بوي
".است عنبر و مشك عطر از بيشتر
راستي به":ميكند نقل (ع)جعفرصادق امام از حكم هشامبن
و اغنيا بين او وسيله به تا كرد واجب را روزه خداوند
كه است آن براي اين و آيد وجود به برابري فقرا
به نكردهاند احساس را گرسنگي درد هرگز كه ثروتمنداني
برايشان نمودند اراده هرگاه اغنيا زيرا نمايند ترحم فقرا
بين تا كه نمود واجب را روزه متعال خداوند پس است ، ميسر
مسلمان سرمايهداران و آورد وجود به برابري بندگانش
گرسنگان بر و آورند رقت ضعفا بر تا كنند لمس را گرسنگي
.نمايند ترحم
روزه معنوي و ظاهري جنبههاي زمينه در مولوي مولانا
:ميگويد
طعام امساك ظاهر ، روزه هست
تمام دان توجه معني ، روزه
شد باز دهاني ، بستي ، دهان اين
شد راز دانههاي خورنده ، كه
دادهاند را حق مرخاصان جوع
زورمند شير جوع از شود تا
:آن بهداشتي آثار و روزه
اثرات زمينه در ودانشمندفرانسوي پزشك فروموزان ژان دكتر
:است باور اين بر رمضان مبارك ماه در روزه بهداشتي
در كه چربي ذخيره و خون پروتئين و كبدي كليكوژن ذخاير"
بدن ماه يك براي كه است درصد بيست زن در و درصد سي مرد
ماه يك در پزشكي ، موجود نتايج طبق بنابراين است ، كافي
".نميآيد عمل به انسان وجود در بهداشتي نظر از خللي روزه
روزه ثمربخش اثرات بر تاكيد با نيز امريكايي كارلو دكتر
مدتي طول در بيمار شخص هر":مينويسد بيماريها درمان در
ميرسد ، تن به غذا كه مادامي زيرا كند ، پرهيز غذا از بايد
پرهيز غذا از كه هنگامي ولي است رشد حال در ميكروبها
روزهاي بنابراين.ميروند ضعف روبه ميكروبها ميكند ،
".است تن سلامتي ضامن بزرگترين كرده واجب اسلام كه
:مينويسد ناشناخته موجود انسان كتاب در كارل الكسيس دكتر
كه چربيهايي و ميريزد كبد در خون قند روزهداري با"
و غدد و عضلات پروتئينهاي و شدهاند ذخيره پوست زير در
".ميرسند تغذيه مصرف به و ميشوند آزاد كبدي سلولهاي
اديان تمامي در روزهداري لزوم":ميافزايد ادامه در وي
تحريك نوعي گاهي و گرسنگي ابتدا روزه در است ، شده تاكيد
كيفيت حال عين در ولي ميشود احساس ضعفي بعد و عصبي
و ميافتند فعاليت به دارند زيادي اهميت كه پوشيدهاي
و نگهداري براي را خود خاص مواد اعضاء تمام بالاخره
ترتيب بدين و ميكنند قرباني قلب و داخلي محيط تعادل
تازه را آنها و ميشويد را بدني بافتهاي تمام روزه
".ميكند
در درماني شيوههاي از يكي عنوان به اينك هم درماني روزه
تومانيانس ، دكتر علمي مطالعات.است شده پذيرفته شرق و غرب
است ، علمي نظريات اين موءيد سوفورين بوخنگر ، ادوارد ، دكتر
طبق را خود بيماران پزشكان از برخي مناسبت همين به
.ميكنند درمان "درماني روزه" معمول روشهاي
:الهي اديان در روزه
را روزه نميتوان پزشكي علم تحقيقات اين تمامي با اما
روزه كه چرا آورد شمار به بهداشتي و درماني روش يك تنها
به گرفت بنيان انسانها بين در الهي اديان كه زماني از
.بود مطرح الهي واجب يك عنوان
در خداوند است ، شده تاكيد روزه به صراحت با تورات در
و خاضع ترا خداوند":فرمود (ع)يعقوب حضرت به خود خطاب
را آن تو نه كه داد تو به بهشت از طعامي ساخت ، روزهگير
كه بياموزد را تو تا ميدانستند پدرانت نه و ميدانستي
از كه كلمهاي هر به بلكه نيست زنده نان به تنها انسان
".ميشود زنده انسان شود صادر خداوند طرف
روزه داشتن پاس به نيز آيه 26 باب 6 متي انجيل در همچنين
ترشرو رياكاران مانند داريد ، روزه چون":است شده تاكيد
ميدهند تغيير "رياكاران" را خويش صورت كه زيرا:مباشيد
شما به آينه هر بنمايند ، روزهدار مردم نظر در تا
روزهداري ، چون تو ليكن.دريافتهاند را خود اجر ميگويم
نظر در تا بشوي را خود روي و كن مالي روغن را خود سر
نهان در كه خدايت حضور در بلكه ننمائي ، روزهدار مردم
".داد خواهد جزا آشكارا ، را تو بين ، نهان خداي و است
دارد رواج مسيحيان و يهوديان بين اينك هم كه روزهاي
:است ترتيب بدين
در كه "كيپور" روزه دارند ، ساليانه واجب روزه يهوديان *
ساعت 5 از و ميشود گرفته گناه كفاره عنوان به قربان روز
.دارد ادامه بعد روز عصر ساعت 7 تا "ايلول" دهم روز عصر
.است ساعت آن 26 مدت بنابراين
خراب و (ع)نبي زكرياي حضرت شهادت روز محرم روز دوم ، روزه
دهم عصر تا بعدازظهر ساعت 9 از كه است بيتالمقدس شدن
.ميگيرد انجام "آب" ماه
كه دارد وجود يهود دين در نيز زيادي مستحب روزههاي
تورات در كه روزهاي تنها "استريا" روزه آنها مهمترين
.است واجب
اين دارند ، را خود مخصوص روزه نيز مسيحي فرق از هريك *
روزه مسيحي فرق از هريك كه است مسئله اين نمايانگر خود
.دادهاند تغيير مسيحيت دين از خود تعبير به بنا را
چهل و چهارشنبه و شنبه روزهاي هفته هر يوناني كليساي در
از فصح ، عيد از قبل روز چهل (ع)مسيح ميلاد از قبل روز
روزه (اوت) ماه تا 16 اول از پير ، سن تولد تا تثليث عيد
.ميگيرند
روزهاي استثناي به) كارم چله ايام در كاتوليك كليساي در
اعياد از بعضي شبهاي و ويژيلها كترتان ، در و (يكشنبه
.ميشود گرفته روزه
روزه دستورات تمام (آنگليكانها استثناي به) پروتستانها
از رمضان مبارك ماه آن تمامي با اما كردهاند ، لغو را
ويژهاي جايگاه از اسلامي فرهنگ در تاريخي رويدادهاي نظر
.است برخوردار
:رمضان ماه و تاريخي رويدادهاي
گوشههايي به مبارك ماه اين تاريخي حوادث يادآوري براي
:ميپردازيم ازآن
در "عامه مورخ سمهودي" نقل به بنا رمضان ماه اول روز *
دچار آن مقدسه حجرات و (ص)النبي مسجد هجري ، سال 654
سقف كه شد دامنهدار آتش شعلههاي قدري به و شد آتشسوزي
.فروريخت و فراگرفت را ديوارها و
و بيعت به ميتوان رمضان ماه اول روز وقايع از *
از گريز براي مامون كه كرد اشاره (ع)رضا امام ولايتعهدي
.زد اقدامي چنين به دست ايران شيعيان خروج و داخلي انقلاب
و مسلمانان مطرح جنگهاي از فاضحه يا تبوك غزوه وقوع *
صلح به نهايت در و داد روي هجري نهم سال در كه روميان
.پيوست وقوع به رمضان مبارك ماه سوم روز در شد ختم
تاريخي روايتهاي برخي به بنا رمضان ماه هفتم روز در *
باوفاي يار و عم ابوطالب (ص)پيامبراكرم بعثت دهم سال در
فراز تمامي در كه بزرگواري شخصيت همان.يافت وفات پيامبر
از را برادرزادهاش آن از قبل و رسالت دوران نشيبهاي و
رمضان مبارك ماه در همچنينداد ياري مشركان و قريش شر
مهربان بينهايت همسر و فداكار بانوي خديجه بعثت دهم سال
.رفت دنيا از سالگي سن 65 در (ص)رسول حضرت
عقد اصحاب بين (ص)اكرم پيامبر رمضان ماه دوازدهم در *
.بست اخوت عقد نيز (ع)علي حضرت و خود بين و خواند برادري
پانزدهم در نيز (ع)جواد حضرت و (ع)مجتبي امام ولادت *
.است داده رخ رمضان مبارك ماه
قريش مشركان و مسلمانان بين جنگهاي از بدر ، غزوه وقوع *
به كه داد روي رمضان مبارك ماه نوزدهم يا هفدهم در نيز
سال در نيز مكه فتح همچنينانجاميد مسلمانان پيروزي
.افتاد اتفاق رمضان مبارك ماه بيستم روز در هجري هشتم
قرآن كه است ماهي رمضان ماه نيز ، قرآن تعبير به البته *
در نيز "ليلهالقدر" بنابراين است ، گرديده نازل آن در
سوم و بيست و يكم و بيست نوزدهم ، شبهاي از يكي
.است داده روي
ماه رسوم و آداب به نگاهي
رمضان
رمضان مبارك ماه
و آداب از بسياري با دور گذشتههاي از رمضان مبارك ماه
و تهيه آداب ، اين ازجمله.است آميخته ايراني آيينهاي
مروري.است ويژه محلي مراسم برگزاري و محلي غذاهاي تدارك
.آيينها و آداب اين از بعضي بر داريم
مشورت و بحث
جوان مردان و پسران بهويژه مردم اغلب دماوند ، شهر در
هر در تا است خوبي فرصت اين و ميمانند بيدار تاسحر
بهعمل بحث محله آن نيازهاي و مشكلات پيرامون محلهاي
در دماوند مردم از بسياري.گردد ارائه نيز راهحل و آيد
به امكان حد در و ميكنند ادا را خود نذورات ايام اين
.ميشتابند نيازمندان كمك
مردم رمضان مبارك ماه ايام در فارس ، استان مناطق برخي در
حاصل غذا وعدههاي حذف از كه صرفهجويي نوعي بهعنوان
درحد نيازمند ، افراد به كمك باهدف درواقع اما ميشود ،
كنار نقد وجه يا و خرما بنشن ، و برنج خود ، توان
نيازمندان از كه شناختي به توجه با سپس و ميگذارند
.ميكنند كمك آنها به دارند ،
محلي غذاهاي
سحر ، هنگام كه بود رسم دور گذشتههاي از "طالقان" در
صداي با ائمهاطهار مدح در را اشعاري خوشصدا ، افراد
از بعضي در هنوز رسم اين.بخوانند بامها بر بلند
مبارك ماه در و طالقان در.ميشود اجرا طالقان روستاهاي
براي ويژهاي محلي غذاهاي باميه ، و زولبيا بهجاي رمضان
محلي ، حلواي نوعي آنها معروفترين كه ميشد تدارك افطاري
نشاسته ، آردبرنج ، با بيشتر كه پالوده و (تور فتح به) ترك
.ميشد پخته محلي كره و انگور يا توت شيره
جهيزيه ودوز دوخت
مخصوص رسوم و آداب رمضان ، مبارك ماه ايام در تركمنها
:عبارتنداز آيينها اين.ميكنند برگزار نيز را خود به
خانهتكاني ، روز قدر ، شب ،"رمضان يا" شب تراويح ، نماز
آدابي پيش خود كه فطر سعيد عيد نماز و شيرينيپزان روز
.دارد
دمبخت و جوان دختران رمضان مبارك ماه شبهاي در همچنين
جهيزيه دوختودوز به و ميمانند بيدار سحر تا تركمني ،
و تركمني بلند پيراهن عدد بايد 40 دختر هر.ميپردازند
عنوان به تركمني تكه هفت شلوار يا "بالاق نقش" عدد 40
خود دستهاي با را اينها همه و ببرد شوهر خانه به جهيزيه
.باشد دوخته
نامزد تازه كه دختراني براي قدر شبهاي در همچنين
به رمضان ماهمبارك از پيش كه نوعروساني يا و شدهاند
همچنين.ميشود فرستاده مخصوص شيريني رفتهاند بخت خانه
طلبهها از يكي يا مسجد جماعت امام "رمضان يا" شب در
مقابل در و ميزند سر بهخانهها جماعت از گروهي همراه
.ميخواند را شبقدر مخصوص غزل بار خانه 3 هر
|