مبارك ماه اعمال
(پاياني قسمت) خدا ماه براي توشههايي ره
بشر به كه خداست مهم نعمتهاي از يكي دعا خود "اصولا *
ناچيز و كوچك بنده" تا فرموده اجازه و است داشته ارزاني
(ع)سجاد امام حضرت.بگويد سخن متعال و بزرگ خداي با
دعاست توفيق دادهاي ما به كه نعمتي بزرگترين :ميفرمايد
امر اگر و كنيم صحبت تو با دادهاي ما به كه اجازهاي و
.بخوانم را تو نميكردم جرات هيچگاه من نبود خودت اذن و
:جستارگشايي
ماه بر مترتب بركات از برخي جستار ، اين بخش نخستين در
كه دانستيم و رسيد گرامي خوانندگان آگاهي به رمضان مبارك
خوان بر الهي بركتهاي فرستادن و بخشش ماه ماه ، اين
نگاه به جستار دنباله بخش اين در اينك.است مسلمانان
.رسيد خواهد ارجمند خوانندگان
معارف گروه
دارد حسنه هم خواب حتي مباح و خوب اعمال:ج
ماه اين در خوابتان "مقبول فيه عملكم و عباده فيه نومكم"
.ميباشد پذيرفته ماه اين در شما اعمال و است عبادت
بركت به داشت وجود ديگر ماههاي در اعمال قبول كه شرايطي
باشد كم كه هم قدر هر اعمال ، و است آسان عزيز ماه اين
.ميشود قبول
بخواهيد ماه اين در خدا از آنچه "مستجاب فيه دعائكم"
.است مستجاب آن در دعا چون ميشود برآورده
درهايي ميهمانخانه ، اين:ميگويد مواعظ در شوشتري شيخ
شويد وارد ديگري در از است بسته دري اگر كنيد كوششدارد
،"التوبه باب".ميشود باز شما روي به دري بالاخره كه
."التقوي باب"و "الورع باب" ،"الانابه باب"
دگرگون حالت كردي مشاهده اگر.بازگشت و رجوع يعني توبه
گرد ديگر تصميمداري و پشيماني سخت گذشتهها از و شده
هنوز ديدي اگر.شوي وارد توبه در از بايد نگردي ، گناه
اگر.برآ چاره و اصلاح درصدد يعني كن انابه داري ، مشكل
در باز كردي مشاهده اگر.باش جبرانش درصدد كردي خلافي
.شو پرهيزكار.آور روي ورع باب به نشد باز رويت به رحمت
.بپرهيز هم مكروهات از بلكه كن دوري شبههناك چيزهاي از
باز رويت به رحمت باب مكروه ، فلان ترك همين بركت به شايد
.شود
.مشو نااميد نشد گشوده رويت به رحمت در بازهم ديدي اگر
آن و است نشده نااميد آن از كس هيچ كه است دري بالاخره
پستتر ابليس از كه ما.ميباشد "الهي كرم به اعتماد" در
خواست او از و كرد تكيه الهي كرم به شيطان چطور !نيستيم
ما اگر !بارالها بگوييم نيز ما بدهد مهلتش قيامت روز تا
را ما تا داريم كرمت به اميد لكن نيستيم تو ميهماني قابل
.دهي قرار ميهمانانت جمله از هم
يوفقكم ان طاهره وقلوب بيناتصادقه ربكم الله فاسئلوا"
"كتابه تلاو و لصيامه
به كه بخواهيد حاجت خدا از درست نيتي و پاك دلي با
تلاوت را قرآن تا يابيد توفيق و شويد موفق آن روزهداري
.كنيد
دعا استجابت شرايط
نيت داشتن دعا ، آداب از يكي شد ذكر بالا در چنانچه
آن و باشد داشته چيزي به جدي قصد يعني.است صادقانه
زبان ، اگر پس.باشد مهم نظرش در و بخواهد "واقعا را موضوع
نه باشد آن طالب اندازهاي تا فقط هم دل و بخواهد چيزي
نيت آن به كه چرا نشود اجابت شايد دعا اين ، "جدا
ذيل حديث به مطلب شدن روشن براي.نميشود گفته صادقانه
:فرماييد توجه
(ص)اكرم رسول مرتب ختمي حضرت حيات زمان در كه است نقل
.شدند نگران مردم كه حدي به.نباريد باران مدينه در مدتي
ايشان از و رسيدند (ص)پيامبر خدمت اصحاب ، از جمعي لذا
پيامبر.ببارد باران تا بفرمايد دعا كه كردند درخواست
رسول ديگر مرتبهنيامد باران ولي كردند دعا هم اكرم
چرا كه كردند سوءال اصحاب.آمد باران و كردند دعا (ص)خدا
اول مرتبه در:فرمودند حضرت كه نشد چنين اول مرتبه در
توضيح در. كردم دعا نيت ، با دوم بار در اما نداشتم نيت
-عليه تعالي رضوانالله -مجلسي علامه مرحوم حديث ، اين
در (ص) اكرم پيامبر كه باشد اين آن معني شايد:ميگويد
دعا اصحاب دلخوشي براي و نداشته جدي قصد اول مرتبه
.نيامد پديد البته هست جدي طلب در كه اثري آن لذا فرموده
مكنونات بر و بوده بصير خدا كه چرا داشت جدي قصد بايد پس
زبانت با قلبت دعا بهنگام آيا كه ميداند و داناست ما
.نه يا است يكي
قلبي گناهان از دل پاكي
، است پاك قلب داشتن دعا استجابت شرايط از ديگر يكي
"طاهره قلوب و" فرمود شعبانيه خطبه در پيامبر چنانچه
دنيا حب حسد ، عجب ، ريا ، كبر ، مثل قلبي گناهان از دل بايد
خدا از پاك دل و صادقانه نيت با تا باشد پاك غيره و
به را ما "آياته تلاو و لصيامه يوفقكم ان" بخواهيم
.نماييم را مقدسش كتاب تلاوت بتوانيم و دارد موفق روزهاش
رمضان ماه هم قرآن بهار و است بهاري را چيزي هر كه چرا
مشغول "تماما كه نيكوست چه پروردگار ميهمان و ميباشد
كه عابدي آن گفته خوب چه.باشد خود ميزبان از شنيدن سخن
تنها و يكه بيابان ، گوشه اين در چطور كردند سوءال وي از
اينما معكم هو" نيستم تنها من:داد پاسخ ميكني؟ زندگي
قرآن بزند حرف من با خدا كه بخواهم وقت هر "كنتم
.ميگزارم نماز گويم سخن خدا با بخواهم هرگاه و ميخوانم
غفران حرم من فانالشقي" كه است بركتي با ماه چه كه وه
از عظيم ماه اين در كه است كسي بدبخت كه بهدرستي "الله
كسي:ميفرمايد (ع)صادق حضرت.باشد دور خدا مغفرت و رحمت
خواهد آمرزيده وقت چه پس نشود آمرزيده رمضان ماه در كه
شد؟
مغفرت و رحمت خود صادقانه دعاهاي با بكوشيم بايد
عد كتاب در.كنيم جلب مبارك ماه اين در را پروردگار
در:فرمودند (ع)صادق جعفر امام حضرت كه است آمده الداعي
، مگر شد نخواهد نائل درجهاي هيچ به شخص تعالي خداي نزد
:ميفرمايد فرقان شريفه سوره آيه 77 چنانچه.دعا وسيله به
كه بگو پيامبر اي يعني "لولادعائكم ربي بكم يعبو ما قل"
اعتنايي شما به پروردگارم نباشد شما خواندن و دعا اگر
.نميكند
بشر به كه خداست مهم نعمتهاي از يكي دعا خود "اصولا
ناچيز و كوچك بنده تا فرموده اجازه و است داشته ارزاني
(ع)سجاد امام حضرت.بگويد سخن متعال و بزرگ خداي با
دعاست توفيق دادهاي ما به كه نعمتي بزرگترين:ميفرمايد
امر اگر و كنيم صحبت تو با دادهاي ما به كه اجازهاي و
.بخوانم را تو نميكردم جرات هيچگاه من نبود خودت اذن و
(ع)موسي حضرت به كه است مهم خداوند نزد دعا اندازهاي به
در.بخواه ما از هم را طعامت نمك حتي كه ميفرمايد امر
محبوبتر خدا نزد عملي هيچ" ميفرمايد ديگري شريف حديث
."نيست دعا از
باشد زاري و تضرع با بايد دعا
يعني عاميانه زبان به و درخواست يعني لغوي ازنظر دعا ،
باشد داشته دستور و امر حالت دعايمان مبادا لذا "گدايي"
.باشد كامل تضرع و التجا حالت به بايد دعا بلكه
حاضر قيامت صحنه در نفر دو" كه است آمده روايتي در
از بالاتر يكي درجه ولي بوده برابر دو هر عمل كه ميشوند
علت گرفته قرار بعدي مرحله در كه آن.است ديگري
بنده آن كه ميرسد ندا ;ميكند سوءال را خود عقبافتادن
.مينمود دعا و ميكرد طلب حاجت بسيار ما از ما
حكم خود پروردگار به تضرعگويي و دعا جاي به عدهاي
حاجتش اگر كه است اين علامتش ;حال نوع اين و ميكنند
باري نعمتهاي تمام و ميشود ناراضي خدا از نشود برآورده
شد ، روا انسان حاجت اگر بايد كه اين حال ميكند فراموش را
پيش شكيبايي و صبر نگشت برآورده اگر و آورد بجا را شكرش
رب و التراب اين.بايد كار كجا تحكم با را گدا.گيرد
.الارباب
تنبيه و توبيخ و نميكنند رد را ما كه مقدار همين
بله.نمود حد از بيش را طغيان نبايد.كافيست نميشويم
(ع)باقر امام حضرت.دارد دوست را متضرع بنده خدا
طلب را حاجتي خدا بندگان از بعضي وقتي:ميفرمايد
رواست حاجتش كه ميكند ندا فرشتگان به پروردگار ميكنند
تضرع و ناله ما زيرا نكنيد روايش زودي اين به اما
.داريم دوست را بندگانمان
سر نماز ، حالت غير در:ميفرمايد (ع)صادق جعفر امام حضرت
و "ارحمالراحمين يا":بگو مرتبه هفت و بگذار سجده به
به نياز و التجا جز چارهاي كه چرا !مكن ترك را عادت اين
.نيست بينياز درگاه
نميكنند دعا عاجز ، آدمهاي
به (ص)محمد اكرم رسول روزي كه است آمده موثق حديثي در
را طايفه چند حالات شما براي آيا:فرمودند خود اصحاب
.بله:كردند عرض كنم؟ بازگو
.جفاكارترين -3-عاجزترين -2-بخيلترين -فرمود1 حضرت
سلام و بگذرد مسلماني بر كه است كسي مردم بخيلترين -
پاسخدهنده براي و حسنه نود سلامدهنده براي زيرا) نكند
(ميشود نوشته حسنه ده
است ناتوان كردن دعا از كه است كسي افراد عاجزترين -
ربوبي درگاه به تضرع و نياز اظهار گرفتاري ، درعين يعني)
(.نميكند
ولي بشنود مرا نام كه است كسي انسانها جفاكارترين -
.نفرستد صلوات
نمازش از كه است كسي افراد دزدترين: دادند ادامه سپس و
(ندهد انجام كامل را واجبات و اذكار) بدزدد
آن اجابت و دعا شروط
استجابت درجه آن رعايت با كه است شرايطي داراي دعا
.خواهدبود بيشتر
دعا ، هنگام در كه است آن دعا اجابت مهم شرايط از يكي:الف
به خدا به جز يعني باشد ، داشته انقطاع حالت انسان
اتفاق كم بسيار البته و ندهد دل هيچچيز و هيچكس
را خدا و شود حاصل دعاخوان براي حالتي چنين كه ميافتد
و كرده اميد سلب ديگران از و بداند خود بر حاضر و ناظر
وقتي كه است روايت در ، لذا بشمارد غيرموءثر را آنها حتي
:فرمودند حضرت كرد ، اعظم اسم طلب (ص)اكرم پيامبر از شخصي
"الله يا بگو و كن خالي او غير از را دلت"
.باشد نخورده حرام وي كه است آن دعا اجابت ديگر شرط:ب
دعايش روز چهل تا باشد خورده حرام لقمهاي كه كسي گويند
.نميشود مستجاب
و مظلوم ناله دعا ، هنگام به كه است آن ديگر شرط:ج
صعود مانع مظلوم آه وگرنه نباشد پشتسرش در ستمديدهاي
.برسد قبولي هدف به نميگذارد و ميشود الهي عرش به دعا
حكيم.انداخت خواهد سافلين اسفل به را ستمگر گاهي آري
:سروده خوش چه اصفهاني صفاي
شبها كه اگر مشبك شود فقيران ما چو آه تيره ز
سپرنبندد هاله ز قمر نپوشد ، زره زانجم فلك
"مظلوم آه از بترس پس"
اعتماد و ظن حسن كه است آن دعا قبولي عمده شروط از -د
كه نداشته شكي و باشيم داشته مهربان پروردگار به كامل
بيانتهاي قدرت برابر در باشد بزرگ هرقدرهم ولو حاجت
هم آن اجابت شرايط كه صورتي در حتي و نيست چيزي الهي
خدايي رحمت دستگاه زيرا شد نااميد نبايد باز نباشد فراهم
دعايي اجابت خاص آن اوقات از هريك كه است وسيع آنقدر
.است ويژه
پارهاي.ميباشد شب آخر ثلث حاجات ، از بعضي وقت "مثلا
تعدادي شدن روا موقع.خواهدشد اجابت نيمهشب در ديگر
آفتاب غروب وقت در بعضي همچنين و است ظهر زوال هنگام
اجابت هدف به جمعه روز آخر ساعات و جمعه شب در "خصوصا
من لايياس" و است گسترده بسيار درگاه اين پس.ميرسند
"الاالكافرين روحالله
كرد رعايت بايد را دعا مقدمات
رعايت را مقدماتي بايد الهي درگاه برابر در ايستادن براي
:اگرچه كرد
مجو آدابي و ترتيبي هيچ
بگو تنگت دل ميخواهد هرچه
فهد شيخ مرحومباشد همراه مقدمهاي با بايد چيزي هر اما
زمينه اين در "عدهالداعي" شريف كتاب در (رحمهالله) حلي
و نظافت رعايت بايد اول:كه صورت بدين ميكند نقل آدابي
لحاظ ازباطنيست و ظاهري از اعم طهارت و.نمود را طهارت
غصبي باشد ، طاهر و پاك منادي ، بدن و لباس بايد ظواهر
و توبه غسل "خصوصا مستحبي غسلهاي و وضو با وي نباشد ،
كه است آن باطن طهارت اما.باشد نموده مزين را خود حاجت ،
پاك باطني بيماريهاي از را خود قلب ندا ، و دعا هنگام در
باشد آلوده گناهي به اگر و نباشد دلش در موءمني كينه كند ،
.نمايد واقعي توبه
است قلب قساوت دعا ، اجابت عدم اصلي مانع
و قساوت از دل تصفيه دعا ، لازم مقدمات از ديگر يكي
.داد نخواهد فايده دعا قسي دل باسنگدليست
كه بود فردي بنياسرائيل درميان:ميفرمايد (ع)صادق امام
كند عطا پسري او به خداوند كه ميكرد دعا متوالي سال سه
كه كرد گله پروردگارش به روزي.نميشد برآورده دعايش ولي
در.نميگيرم جوابي اما ميخوانم را تو است سال سه من
خراب دل با نادان اي":گفت او به كسي كه شنيد روءيا حال
"دارد؟ فايدهاي چه دعا
طلب ميهمان آنگه و را خانه كن روب جا
خدا بايد حسد و كينه و حقد از خالي و پاك و نرم دلي با
.شنيد پاسخ تا خواند را
بندرچي محمدرضا:نوشته
|