|
مقدس كتاب بازفهمي و تفسير
(ع) مسيح عيسي حضرت تولد سالروز مناسبت به
(آخر بخش) مسيحي نو سال آغاز و
مسلمانان ميان در انجيل مقام
كه آنجا از اسلام بزرگوار پيامبر معتقدند مسلمانان
اعتقادات و كتب تمامي از بودند ، نبوت ختم مقام داراي
انجيل و تورات از بالطبع و بوده مطلع اسلام از پيش اديان
عنوان (ع)علي حضرت از روايتي در حتي.بودهاند آگاه نيز
معتقدان تورات ، با را توراتيان من":فرمود وي كه ميكنند
عقيدهمندان و زبور با را زبوريان انجيل ، با را انجيل به
شود گفته قيامت در تا ميكنم حكم قرآن با را قرآن به
روشن روايت اين از ".كرد حكم تو قضاوت به علي پروردگارا
اين تعاليم و قوانين محتويات ، از نيز حضرت آن كه ميگردد
قضاوت مقام در جائيكه تا بوده خبر با "كاملا مقدسه صحف
.است ميجسته تمسك بدانها نيز
مثبتي جنبه شد ، برده نام انجيل از كه هرجا نيز قرآن در
از تقدس و احترام با مورد هر 12 در و شده استدراك آن از
كلمه عيسي يوحنا انجيل در گفتيم پيشتر.است شده ياد آن
سوره در ميدرخشد ، تاريكي در نوري همچون كه است خداوند
مريم به كه خدا كلمه عنوان به مسيح نيز آيه 44 عمران آل
آن ارتباط و لوگوس خصوص در و (11)ميگردد معرفي شد عطا
مطرح اسلام علماي سوي از گستردهاي بحثهاي كلمتالله با
.است گشته
ايراني شاعران آثار در انجيل
عيسيمسيح ، جمله از آن مجموعههاي زير و انجيل كلمه
در آسماني دين اين كليدي واژههاي ساير و روحالقدس
روزگاران از ايراني ذوق خوش و نكتهپرداز شاعران اشعار
ميخورد ، چشم به فراوان امروز به تا فارسي شعر حيات نخست
است شيراز حافظ لسانالغيب معروف بيت اين آن بارز نمونه
:مطلع با غزلي در كه
ميكرد ما از جم جام طلب دل سالها
ميكرد تمنا زبيگانه داشت خود وانچه
:ميفرمايد
فرمايد مدد ارباز القدس روح فيض
ميكرد مسيحا آنچه بكنند هم ديگران
:مطلع با غزلي در همچنين
بوجود عدم از گل آمد چمن در كه كنون
سجود به سر نهاد بر قدمش در بنفشه
:ميفرمايد
دم عيسي عذار نازك شاهد زدست
وثمود عاد حديث كن رها و نوش شراب
انجيل كلمه از "صراحتا جا سه در لااقل نيز شريف مثنوي در
جلد:از عبارتند كه است رفته سخن آن پيرامون داستانهاي و
جلد سطر 14 ، صفحه 144 ، دوم ، جلد سطر 8 ، صفحه 45 ، اول ،
به فقط ما اينجا در البته (12).سطر 9 صفحه 182 ، دوم
28(ع)مسيح واژه خصوص در.پرداختيم انجيل لفظ جستجوي
مردگان ، كردن زنده همچون اموري و سرگذشت نام ، ذكر از مورد
نام ذيلدارد وجود او دلفريبي و نفسي خوش وصف تعاليم ،
مولانا جايي در.برميخوريم مورد به 107 نيز (ع)عيسي
را عيسي دم اوميخواند "حق نام" را عيسا جلالالدين
او.ميگويد سخن آسمانها به وي عروج از و ميداند افسوس
و علم داراي و پيروانش شفيع و خدا رسول است ، مريم پسر
متاخرين و قدما آثار از ديگري نمونههاي.ميباشد معرفت
به تنها كافي مجال نبودن بدليل كه گشته وارد خصوص اين در
كهپرداختن است براين ما گمان.ميپردازيم نمونه چند ذكر
:ميطلبد را جداگانه مبحثي موضوع اين به
:منوچهري از
نگردم غره بار اين تو زرق به
نخواني پيشم تورات و انجيل كز
:خاقاني
انجيل ز سرياني تفسير كنم
معما عبري خط از بخوانم
:مولوي
بماند دريخ خر چو اكنون بيان اين
خواند انجيل جهود بر نشايد چون
نام انجيل از نيز سعدي گلستان و بيهقي تاريخ در همچنين
.است شده برده
فارسي به اناجيل ترجمه
معرفي و اناجيل ترجمه كه است اهميت حائز نكته اين ذكر
حكومت دوم نيمه از زمين ايران زبانان فارسي به آن بيشتر
شد واقع انديشمندان توجه مورد شدت به آن از پس و صفويان
شاه و سليمان شاه زمانهاي در ضدمسيحي سخت دوران از پس و
مسيحيت مقدسه متون به جديد رويكرد دوره صفوي ، حسين سلطان
خاتون محمدباقر سيد نهضت اين سرآمدان از.گرديد آغاز
آن بنام عالمان از خود كه است(ق. -ه 10701127) آبادي
.ميآيد شمار به دوران
به و عربي زبان به انجيل از فراواني نسخههاي زمان آن در
نسخههاي.است بوده اصفهان در چاپي حروف با زياد احتمال
در بود شده ترجمه ايران يا هند در كه نيز شده ترجمه
آبادي خاتون استفاده مورد كه (13)است داشته قرار دسترس
.است گشته واقع
ترجمه بارها نيز آبادي خاتون از قبل انجيل ، متن البته
آن 4 در كه است دياسترون انجيل آن قديميترين كه بود شده
اناجيل تراجم ساير فهرست.شدهاند ادغام هم با انجيل
فهرست و واتيكان كتابخانه خطي نسخههاي ليست در اربعه
كتاب نيز.است موجود ايتاليا كتابخانههاي خطي نسخههاي
(14)شده نوشته انجيل فارسي ترجمههاي تاريخ درباره مستقلي
:است بدينقرار آن مشخصات كه
DR.ROBERTO GULBENKIAN, The Translation Of The Gospele
into persian, 1981
به تا و يافته بيشتري توفيق آبادي خاتون ترجمه اما
.است رسيده ما بهدست و شده حفظ امروز
مسيحي برجامعه اناجيل تاثير
-گانه اناجيل 4 بخصوص و مقدس كتاب از جديد عهد بخش
تشكيل را مسيحي ديانت روح و مرجع -شد اشاره كه همانطور
تاريخي مقاطع برخي در انجيلها مرجعيت و اقتدار.ميدهد
نهادها شكلگيري مايه و پايه قرون ، طي در كه بود قدري به
-زماني.گرديد علمي و سياسي مذهبي ، مختلف موءسسات و
اين از بهرهبرداري و توسل با -پيشه استبداد زمامداران
كسوت در و ميدادند تشكيل باورپرسي دادگاههاي مقدس متون
را مسيح مهرورزانه و آشتيجويانه تعاليم مذهبي روحانيون
بر تكيه با ديگر زماني و ميساختند جنايت و ظلم دستمايه
و ميشد داده آزادانديشي و تساهل به راي مقدسه كتب همان
ايمان مقدس ، كتاب نيزه زور با اينكه از كليسا سران
از متفاوت برداشتهاي.ميشدند منع كنند وارسي را مردمان
لحاظ به متفاوتي شرايط و اوضاع در البته كه اناجيل
پيدايي موجب ميگرفت صورت سياسي گاه و فرهنگي و اجتماعي
همچون مسيحي اوليه فرق از.گشت مسيحيت گوناگون فرق
دوسهتها ، نيكلاييها ، مارسيونيتها ، منوفيزيتها ،
تا گرفته آريانيتها و ابيونيتها منوتليتها ، مانويها ،
يا و فرانسيسكنها و دومينيكنها مانند بعدي فرقههاي
.امروزي جديدتر فرقههاي حتي
تحولي پيدايش موجب اناجيل از متفاوت دركهاي همين نيز
قوانين بطن از و گشت مسيحيت پيكره در عميق شكافي و عظيم
،(كاتوليكها) مسيحي متعصبان و معتقدان رياضيوار و خشك
قرن.سربرآورد (پروتستانيزم) مذهبي تاريخياصلاح نهضت
از كه بود جهندهاي شرارههاي اشتعال محل و عطف نقطه 16
و تاريك نكات داشت سعي و بود شده برافروخته قبل سالها
اين اماسازد روشن را -اناجيل بخصوص و -مقدس كتاب مبهم
طريق ديگر حال نبود ، اناجيل و مسيحيت كار پايان نهضت
و تغييرات آن از پس و بود گشته هموار معرفت به وصول
.آمد پديد مسيح دين در نيز ديگري تحولات
اناجيل خصوص در مسيحيان نظر
مواردي به اناجيل متن در انجيلها ، غيرمسيحي خواننده يك
ابتداي در.بنمايد عجيب قدري شايد كه برميخورد تناقض از
را او كه مواجهيم عيسي حضرت شجرهنامه با ما متي انجيل
اعتقادات ركن كه است درحالي اين و ميبرد پيش ابراهيم تا
اين.خداست پسر مسيح كه است گرفته قرار اصل اين بر مسيحي
قضيه يك منطقيون قول به يا و پارادوكس يك موضوع
كه است نيازي چه خداست ، پسر او اگر:است جدليالطرفين
نيست اگر و واگوئيم دقت و قطعيت اين با را او نامه نسب
اناجيل متن در.ميگردد خدشهدار مسيحيان اعتقادات تمام
به گاهي مرقس انجيل در.برميخوريم مشابه مواردي به نيز
عيسي و شده جانبداري يهود موسوي شريعت و عقايد از شدت
بر شدت همان با نيز گاهي و مينامد يهودي يك را خود
تناقضاتي چنين نيز اجتماعي اصول در حتيميتازد يهوديان
است خداوندي ايثار و لطف و عشق مظهر كه مسيح.دارد وجود
و بمانند اربابانشان مطيع همچنان كه ميخواهد بردگان از
خصوص در كلي طور به.آرند بسر زندگي فلاكت و رنج در
يكي ;دارد وجود نظريه دو اناجيل از مسيحيان برداشت
قرون در و گرفت شكل اناجيل پيدايش ابتداي از كه عقيدهاي
متن اينكه از بود عبارت آن و رسيد خود اوج به وسطي
خود به مختص و خدا سوي از منزل وحي چهارگانه انجيلهاي
و معتبر و است حق است آن در كه چه هر پس است ، مسيح عيسي
گونهاي به بايد را آن (نماي متناقض يا) متناقض موارد
.كرد تاويل و تفسير
به معاصر سالهاي در و آمد پديد وسطي قرون از پس دوم نظر
كه ميشود عنوان اينجا در رسيد ، خود تثبيت نقطه بالاترين
عيسي گفتار و ساختار نه و منزلند وحي نه انجيلها
مرگ از پس سالها كه هستند مقدسي متون بلكه ميباشند ،
و مورخان يا رسولان يا حواريون برخي توسط به عيسي
اين.شدهاند نگاشته موءلف گروههاي حتي يا و انديشمندان
رنگ بعدها ولي داشتهاند صرف تاريخي جنبه ابتدا در متون
اين اساس اين بر گرفتهاند ، خود به كلامي و مذهبي غليظ
كه آنجايي از -اناجيل نويسندگان كه دارد وجود امكان
گشتن پديد موجب جاها برخي در -بودهاند معمولي انسانهايي
.باشند شده تناقضاتي چنين
و بشري سندي وضوح به مسيحيان انجيل":ميگويند منتقدان
.است گذشته در مشخصي مكانهاي و زمانها به وابسته تاريخي ،
پرسشهايي همان بايد سازيم ، خود اطلاعات منبع را آن اگر
انجيل.ميكنيم تاريخي مدارك ديگر از كه بكنيم آن از را
آميختهاي بسيار ادبي سرشت ديگر ، مقدس كتب برخي برخلاف
اينها نداشت ، مقدس جنبه آغاز از انجيل نوشتههاي.دارد
احترام ماند ، مصون كه بود گهگاهي تحريراتي ابتدا در
پس.ساخت مقدس را آنها كليسا سرانجام و يافت گسترده
تقدس بدان بعد تاريخي تحولات نبود ، مقدس اصل در انجيل
اسطوره اصطلاح كه است كسي نخستين ،(16)آيشهورن (15).داد
سبك اسطوره او گفته به.برد كار به انجيلي مطالعات در را
منتقد.است آنان تاريخي اوليه مراحل در مردمان همه تفكر
به قرن 19 در را مسيح تعاليم و زندگاني كه ديگر معروف
طي از پس اوميباشد (17)اشتراوس.اف.دي گرفت انتقاد باد
خويش كتاب انتشار به روحي انقلاب و تحصيل مختلف مراحل
رايج انديشه دو وي.زد دست "مسيح زندگاني انتقادي بررسي"
مسيح تعاليم و انجيل مورد در كه را خويش عصر متضاد و
و معتقد يكي انديشه دو اين.كرد رد "صراحتا داشت وجود
آن محتويات و بوده انجيل ماوراءطبيعي موضوعات به پايبند
برعكس ، ديگري و ميدانست متافيزيكي و الهي دربست را
به آنها توجيه براي و نميدانست طبيعي ماوراء را معجزات
فكري مكتب دو اين مقابل در.ميگشت عقلي دلايل دنبال
درانجيلها موجود ماوراءالطبيعه مسائل بود معتقد اشتراوس
تازه تفسيري مذهبي ، نمادپردازي عنوان با ميتوان را
كه كرد طرح را جديد "نسبتا انديشه اين وي.بخشيد
اسطوره با مسيح عيسي مورد در نخستين مسيحيان اعتقادات
.است درآميخته
دست سال 1858 در مسلك ليبرال روحانيون از گروهي آن از پس
در كه زدند بررسيها و مقالات نام به نشريهاي انتشار به
يك شكلگيري زمزمههاي و مقدس كتاب نقد از صحبت نيز آن
خود و گروه اين اعضاي برخيميشد شنيده جديد مسيحيت
.شد محكوم كليسا شوراي و كانتربري اعظم اسقف توسط نشريه
زمان و الهي ملكوت ماهيت در (18)شوايتسر جريان اين از پس
وي.كرد نظر تجديد (اناجيل در) حواريون با عيسي آخر شام
تئوري (19)ويس يوهانس عصرش هم ديگر متكلم همراه به
نظريه اين كيوپيت دان.ريختند پي را "پيگير معادشناسي"
الهيات تنها نه نظر اين مطابق.ميدهد شرح روشني به را
و است رفته خطا به هم ليبرال الهيات بلكه معيار ، جزمي
بازيابي براي مقدس كتاب آلماني منتقدان دليرانه كوشش
همه با مسيحيت ، بنياد و كنه كردن تعريف و آغازين عيساي
.است نرسيده جايي به آن كاميابي
نو ، جهان براي عيسي اين ولي بودند يافته را عيسي اينها
(20).بود بيگانه "كاملا چهرهاي
مذهب بر علاوه عمدهاي اشكالات عقيده اين ظهور از پس
بهعقيده زيراگشت وارد نيز پروتستان كليساي بر كاتوليك
به(21).نبود اثري جهان اين در انجيل نمودهاي از شوايتسر
انديشمندان توافق مورد -پنهان يا آشكار -مطلب اين حال هر
خود ويژه منظر از كدام هر اناجيل كه است بوده محققان و
موجب هرمنوتيك دانش پيدايش.مينگرند تعاليمش و عيسي به
ادبي آثار ديده به مقدس متون از دسته اين به كه گشت
لحاظ به گوناگوني بررسيهاي آن از پس و نگريسته
.گشت آغاز آنها از ديني و ادبي تاريخي ، پديدارشناسي ،
كردن منطبق درصدد طرق انواع به مسيحي ايمان به معتقدان
جديد عهد محتويات با جديد عصر تكنولوژي و علوم
و مواضع در نيز انجيل مفسران و كليسا سران و برآمدهاند
.كردهاند ايجاد اعتدالي خويش اعتقادي اصول
سليماني مرضيه
:برگها پاي
.قرآن ديگر آيات و سور بعضي در نيز -11
ذكر اينجا در كه مثنوي دفاتر و صفحات و سطور شماره -12
و جعفري نسخ است ، نيكلسون استاد تصحيح با مطابق شده
.است نسخه اين با متفاوت رمضاني
حسيني اسماعيل باقربن ميرمحمد اربعه ، اناجيل ترجمه -13
نقطه ، نشر جعفريان رسول مقدمه با و كوشش به آبادي ، خاتون
ص 54
ص 57 همان -14
كامشاد ، حسن ترجمه ;كيوپيت دان ايمان ، درياي -15
صفحه 110 طرحنو انتشارات
كتاب دانشور -John Gottfried Eichhorn (18271752) -16
آلماني نامدار خاورشناس و مقدس
Strauss.F.D(1808-1874) -17
Albert Schweitzer (19651875) -18
Johannes Weiss (19141863) -19
صفحه 110 همان ايمان ، درياي -20
و سران عقايد و نام ذكر به تنها مختصر مقاله اين در -21
نمايي متناقص و تغييرپذيري اصلاح ، انديشه پيشكسوتان
آنها تمامي احوال شرح.شد بسنده اناجيل (Paradoxicali)
ايمان ، درياي ك.ر بيشتر اطلاعات براي.ميطلبد ديگر مجالي
كيوپيت دان
|
|