"آلزايمر"هنگام زود تشخيص
است شده ممكن
كمك به ناشنوايان -نابينا
خارج دنياي با رايانه
ميكنند برقرار
ارتباط
متمركز را خود حواس چگونه
كنيم؟
"بي هپاتيت" درمان جديد داروي
شد تاييد
شكل تغيير ي"سالمونلا" باكتري
ميرود سرطان جنگ به يافته
بهار در طرح" اختتاميه مراسم
دانشگاه در "قرآن نواي با قرآن
شد برگزار بلوچستان و سيستان
تلفن جايگزين ماهوارهاي تلفن
شد نخواهد همراه
يك يد ، خوري چاي قاشق يك
!سالم عمرزندگي
آثار به خوسفي ابنحسام مقبره
پيوست ملي
"آلزايمر"هنگام زود تشخيص
است شده ممكن
طور به را تجربهها برخي چرا ، :خارجي رسانههاي واحد
تجربهها ديگر كه حالي در ميآوريم ، خاطر به زنده خيلي
به پاسخگويي دانشمندان ميشود؟ محو ما ذهن از سرعت به
تصويربرداري روش يك از آنان.كردهاند آغاز را سوءال اين
.ميدهد نشان كار حال در را انسان مغز كه ميكنند استفاده
يك افراد برخي براي چرا ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
است؟ انگيزتر خاطره ديگر تصوير از تصوير
آن دارند ، عقيده استانفورد دانشگاه پژوهشگران
يا راميبينيم چيزهايي ما كه وقتي را مغز از منطقههايي
.كردهاند شناسايي ميماند ، خاطرمان ودر ميكنيم تجربه
برداري تصوير آزمايش تحت "هارتلي كاترين" كه هنگامي
كشيدن دراز فقط جاي به گرفت ، قرار (MRI)مغناطيسي تشديد
پژوهشگران.شد داده نشان تصويرهايي وي به دستگاه ، داخل
تصوير ميشد ، داده نشان جديدي تصوير وي به كه بار هر
همان "هارتلي" به سپسميكردند تهيه وي مغز از مختلفي
نشان بود ، نديده پيشتر كه تصاويري با همراه را عكسها
.دادند
تصاوير كدام كنند پيشبيني ميتوانند ميگويند پژوهشگران
.ميآورد خاطر به آزمايش تحت شخص زياد احتمال به را
خاطر به را شيء آن "بعدا شخص اگر":ميگويد پژوهشگر يك
آن شخص اگر.ميشود فعال شدت به مغز منطقه آن بياورد ،
ضعيف طور به مغز منطقه آن كند ، فراموش "بعدا را شيء
".ميشود فعال
فكر ،"كارتون" بازيگر يك وقتي كه مانده يادتان "حتما
ميشود؟ روشن سرش بالاي چراغي ميرسد ، خاطرش به جديدي
.است درست "واقعا موضوع اين
آن به ميآوريم ، خاطر به را آن و راميبينيم چيزي وقتي
صفحه روي "واقعا و ميرسد ، بيشتري خون ما ، مغز از منطقه
نوعي)"آلزايمر" به مبتلا بيماران.ميشود روشن MRI
دارند ، دور گذشتههاي از زندهاي خاطرات اغلب (فراموشي
حاضر ، حال در.ميشود فراموش زودي به آنها جديد اماخاطرات
اين.است ممكن شكافي كالبد با "آلزايمر" تشخيص راه تنها
را راه بيماري ، اين زودهنگام تشخيص در ميتواند مطالعه ،
.كند هموار
به كه است اين در روش اين زيبايي":ميگويد كارشناس يك
نيست كار در تشعشعات نوع هيچ يعني.نيست تهاجمي وجه هيچ
MRI دستگاه زير كه است اين ميكند ، بيمار كه كاري تنها
".آيد عمل به او از حافظه آزمايش يك و گيرد قرار
.ميدهد افزايش را فراگيري آزمايش ، اين ميگويند برخي
كه هست انسان مغز در منطقههايي":ميگويد كارشناس يك
.كنم ايجاد را خاطرهاي اينجا در ميخواهم من ميگويد
.كنيم فعال كودكان در را مناطق اين ميتوانيم چطور حال
بايد چه بماند ، شخص ذهن در خاطرهاي ميخواهيم وقتي يعني
"بكنيم؟
انگيز خاطره را تصاوير تمام بتوانيم ، اينكه به اميد با
.كنيم
كمك به ناشنوايان -نابينا
خارج دنياي با رايانه
ميكنند برقرار
ارتباط
ناشنوا دانشجوي يك "كريستاكورديل":خارجي واحدرسانههاي
آمريكا (Delaware) "دلور" دانشگاه در كه نابيناست و
سعي جديد فنآوريهاي از استفاده با وي.ميكند تحصيل
با ارتباط برقراري راه در كه بزرگ مشكلاتي بر ميكند
آمريكايي هزار از 70 يكي وي.شود چيره دارد ، خارج دنياي
در و آمدهاند دنيا به شنوايي يا بينايي بدون كه است
باكمك.است شده منزوي دنيا از فوقالعاده ، طور به نتيجه ،
اشاره زبان با وي ساعت ، در دلار قيمت 40 به مترجم يك
طريق از كلمات شدن هجي از شنوايي براي و ميكند صحبت
رايانه يك تا است كرده كمك وي اكنون.ميشنود انگشتانش
ارتباط برقراري براي را راه كه بسازند حملي قابل جديد
.ان.سي تلويزيون گزارش به.است بازكرده ناشنوايان -نابينا
و ميشود ترجمه متن به سخنراني":ميگويد "كورديل" ان ،
برگردانده (Braille)"بريل"يعني نابينايان زبان به سپس
آن ميتواند ديگر ناشنواي فرد يا من كه طوري به.ميشود
پاسخ رايانه كمك به بود خواهم قادر من سپس.بخواند را
چه دريابد ميتواند بشنود ، ميتواند كه فردي بعد.دهم
سخنگوي" دستگاه يك زيرا.كردهام تايپ من را چيزي
".ميكند اعلام را آن (Speech synthesizer) "رايانهاي
بيمارستان از "فالز ريچارد" ابتكار جديد ، رايانه
بنياد" اهدايي آن پژوهش هزينه و كودكان براي "دوپانت"
.آمريكاست (NSF)"ملي علمي
Laptop) حمل قابل رايانه يك از ما":ميگويد "فالز"
Braille output) "بريل ستانده دستگاه" يك با (computer
Recognition System) "سخن درك سامانه" يك و (Device
شخص كه است اين ما فكر.ميكنيم استفاده تجاري (Speech
كسي هر با بتواند و كند حمل خود با را سامانه اين بتواند
برقرار وتعامل كند صحبت ميكروفون يك از ميتواند كه
ترجمه "كورديل" براي "بريل"زبان به شخص سخنراني.كند
سخنگوي" يك با ميكند ، تايپ وي كه آنچه نتيجه و ميشود
".ميشود اعلام نظر مورد شخص به "رايانهاي
است ، شده طراحي نابينا -ناشنوا افراد براي كه رايانه اين
نرم انواع شامل قيمت ، اين اما.دارد قيمت دلار حدود 5000
.ميشود سختافزار و افزار
جديد رايانه دستگاه يك به دسترسي اكنون "كريستاكورديل"
.شد خواهد تهيه آينده هفته چند طي هم ديگران وبراي دارد
.است "بريل" كليد صفحه آن ، قسمت گرانترين":ميگويد "فالز"
در آن فنآوري بقيه و است ويژه بسيار فنآوري يك زيرا
".است شدن ارزان حال
در كرد خواهد كمك وي امثال و "كريستا"به دستگاه اين
. كنند شركت دانشگاه سخنرانيهاي
متمركز را خود حواس چگونه
كنيم؟
است چيزي ما روزگار در حواس تمركز در توانايي عدم "اصولا
را حواسش نميتواند دانشآموزرنجيم در آن از همگي كه
ذهنيش قواي همه با نيست قادر كارگر و كند جمع درستي به
حواس تمركز اينكه دليل به اين ، وجود با.بپردازد كارش به
بستن كار به با مادرزادي ، نه است اكتسابي استعدادي
يا و كرده ايجاد خود در را آن ميتوانيم زير روشهاي
:كنيم تقويت
اصطلاح به يا و كنيد جمع را حواستان نكنيد سعي وقت هيچ *
را خود حواس آنكه جاي به.سازيد متمركز را حواستان زوركي
را خود حواس و فكر همه كنيد ، كردن متمركز عمل خود معطوف
.بكنيد داريد ، دست در كه كاري معطوف
بدويد نه كنيد ، كار خيال باآسايش و باشيد كنيدآرام سعي *
.شويد متوقف نه و
وقتي زيرا.باشيد علاقهمند ميدهيد انجام كه كاري به *
معطوف بدان حواستان تمامي شديد ، علاقهمند چيزي به كه
هدفي بايد ناچار به شويد ، علاقهمند آنكه براي.ميشود
صفحه يك روي هم سر پشت را هدفهايتان بياييد.باشيد داشته
آخري هدف هميشه.كنيد قطار اصطلاح به و بنويسيد كاغذ
امروزتان كار انجام كه بدانيد و باشيد داشته مدنظر خودرا
اساسي ، هدف آن به رسيدن راه در كه است قدمي واقع در
مجسم نظر در را حاصله نتايج و فوايد وقت آن و برميداريد
كارهاي انجام براي ميتوانيد ترتيب ، اين به.سازيد
.كنيد ايجاد علاقه خود در روزمره ،
نظم داشتن.كنيد رعايت را ترتيب و نظم كارها انجام در *
.دارد اهميت خيلي تمركز قدرت كردن پيدا براي ترتيب و
دهيد ، انجام بايد كه را كارهايي مقصود ، اين به رسيدن براي
خود روز و دهيد قرار ديگري از بعد يكي اهميت ، ترتيب به
وقتي.رسانيد پايان به هم سر پشت فعاليتهاي انجام با را
لاينفك جزء ترتيب و نظم كنيد ، عمل روش اين به مدتي كه
.شد خواهد شما زندگي
.كنيد برنامهريزي خود عمر از هفته هر و روز هر براي *
آن موقع به و كنيد معين وقتي فعاليتي ، هر براي عبارتي به
داريد ، زيادي كار كه زماني "خصوصادهيد انجام را كار
.كنيد برنامهريزي آنها انجام براي
از كه ببينيد تدارك خودتان براي كار اتاق يك كنيد سعي *
و عكس مانند تفريح وسايل ساير از و تلويزيون و راديو
.نباشد خبري آن در قبيل ، اين از و دورنما
.كنيد كسب وسيعي اطلاعات تمركز ، مورد مسئله زمينه در *
به باشد ، زيادتر مطلبي درباره آدمي اطلاع چه هر زيرا
زيادتر نيز آن درباره تمركزش و تامل قدرت نسبت همان
بود خواهيد قادر شما روشهايي ، چنين مدد به.شد خواهد
نماييد ، پيدا حواس تمركز كنيد ، اراده كه موضوعي هر درباره
غرق مطلبي بحر در چنان آن گاهي است ممكن كه آنجا تا
هيچ به كه بيابيد تمركزي آنچنان عبارتي به يا شويد
.بازداشت مطلب آن تاملدر از را شما نتوان وسيلهاي
"بي هپاتيت" درمان جديد داروي
شد تاييد
مواد بر نظارت سازمان:اسلامي جمهوري خبرگزاري - تهران
براي را "لاميوودين"نام به دارويي آمريكا دارويي و غذايي
از اكنون هم.داد قرار تائيد مورد كبد تورم بيماري درمان
استفاده ايدز ويروس با مقابله براي دارو اين بالاي دوز
.ميشود
.نميكند معالجه را ويروسي هپاتيت بيماري "لاميوودين"
.كرد خواهد جلوگيري كبد به اينبيماري صدمات از ولي
داد ، هشدار آمريكا دارويي و غذايي مواد بر نظارت سازمان
درمان ، شروع از قبل بايد ويروسي هپاتيت به بيمارانمبتلا
اين به مبتلا كه شوند مطمئن ويروسايدز آزمايش انجام با
موجب لاميوودين پائين مقدار مصرف زيرا نيستند ، ويروس
.ميشود دارو اين برابر در ايدز عامل ويروس مقاومت بروز
دارو اين شده تجويز ميزان لاميوودين ، داروي سازنده شركت
"وي.بي.اچ اپيوير" نام با را ويروسي بيماريهپاتيت براي
.رساند خواهد فروش به
ويروسهاي كه آنزيمي توليد از جلوگيري با "لاميوودين"
ميكنند ، از استفاده آن از مثل توليد هپاتيتبراي و ايدز
.مزبورجلوگيريمينمايد بيماريهاي گسترش
كبدي بيماران حمايتاز خيريه انجمن ":است ذكر شايان
براي دارو اين كه است كرده اعلام مدتهاست نيز"ايران
اين پزشكان هماكنون و است لازم "هپاتيتي" بيماران بهبود
تجويز كبدي بيماران از برخي به را فوق داروي انجمن
.ميكنند
شكل تغيير ي"سالمونلا" باكتري
ميرود سرطان جنگ به يافته
يك (Salmonella) "سالمونلا":خارجي رسانههاي واحد
.ميشود غذايي مسموميت سبب انسان در كه است خطرناك باكتري
را باكتري اين از نوعي امريكا در دانشمندان اكنون اما
خواهد كمك سرطان با جنگ به "احتمالا كه كردهاند توليد
.كرد
است كوچكي باكتري سالمونلا ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
.است آورده وجود به انسان در را غذايي مسموميت از ترس كه
باكتري اين ميرسد نظر به اما است ، عجيب مفهوم يك اين
.ميرود سرطان جنگ به كوچك
موشهايي در را باكتري اين ما وقتي":ميگويد كارشناس يك
درصد ميبينيم 90 ميكنيم ، آزمايش دارند سرطاني غدد كه
".مييابد كاهش غدد اين رشد بيشتر يا
.ساختند مبتلا انسان سرطاني غدد به را موشها دانشمندان
بود ، يافته تغيير ژنتيكي لحاظ از كه را يي"سالمونلا" سپس
وارد يافته تغيير ي"سالمونلا".كردند تزريق رگها داخل
كاهش غدهها رشد نتيجه در كرد تكثير به شروع و شد غدهها
.يافت
بيماريزا باكتري يك از كه فكر اين":ميگويد كارشناس يك
را سرطاني ياختههاي تا كنيم استفاده سرطان با جنگ براي
برساند ، آسيبي معمولي ياختههاي به كه اين بدون بكشد ،
".است فرد به منحصر بسيار
سالمونلا ميرسد نظر به چرا نميدانند "دقيقا دانشمندان
در را انسان روي آزمايشهاي ميخواهند آناناست كارساز
انسان روي سالمونلا آزمايش البته.دهند انجام سال 1999
سرطاني غدههاي رشد اگر است عجيب چقدر.است خطرناك كاري
به.بميرد سالمونلا مسموميت از بيمار اما شود ، متوقف
چنين "باين" داروسازي و ييل دانشگاه پژوهشگران دليل همين
.گرفتهاند قرار يافته تغييرشكل سالمونلاي اين تاثير تحت
.نشدند دچار سالمونلا مسموميت به آزمايشگاهي موشهاي
ميان از دادهايم ، انجام ما كه كاري:ميگويد پژوهشگر يك
آن مفيد خواص نگهداشتن و "سالمونلا" سمي خواص برداشتن
تمايل از است عبارت آن مفيد خواص از يكي.است بوده
پژوهشگران.سرطاني غدد رشد ساختن محدود به سالمونلا
مسمومكننده سالمونلاي كه بدانند بيماران ميخواهند
اين":ميگويد كارشناس يك.نميرود سرطان جنگ به انسان
از شما كه نيست باكتري ايندارد خاصي ويژگي سالمونلا
با دقيق طور به باكتري اينميگيريد نپخته مرغهاي
آسيبي موشها به و است شده ساخته ژنتيك مهندسي روشهاي
ساخت نشان خاطر بيماران به بايد ضمن در".نميرساند
نتيجه انسان در شايد بوده ، كارساز موشها براي كه آزمايشي
طول به سال ميتواند 15 انسان روي بررسيهاي.ندهد مثبت
.انجامد
بهار در طرح" اختتاميه مراسم
دردانشگاه "قرآن نواي با قرآن
شد برگزار بلوچستان و سيستان
مراسم فطر ، سعيد عيد شب با همزمان:علميفرهنگي گروه
جهاد توسط "قرآن نواي با قرآن بهار در" طرح اختتاميه
بلوچستان و سيستان دانشگاه در قرآن كانون و دانشگاهي
.گرديد برگزار
نهاد مسئول كه جلسه اين در ما ، خبرنگار بهگزارش
جهاد مسئول دانشگاه ، در رهبري معظم مقام نمايندگي
حضور دانشجويان و اساتيد روحانيون ، از چند تني دانشگاهي ،
شد مقرر سخنراني ، و قرآن ختم جلسه برگزاري از پس داشتند ،
تن به 14 بهارآزادي ربع سكه تعداد 14 قرآن بزرگ جشن در
قرآني جلسات در را حضور بيشترين كه دانشجوياني از
.شود اهدا داشتهاند ، دانشگاه
تلفن جايگزين ماهوارهاي تلفن
شد نخواهد همراه
فنون دانشكده استادان از يكي بونك ارنست پروفسور
قادر ماهوارهاي تلفن ميگويد وين دانشگاهفني ارتباطات
.ام.اس.جي يعنيسيستمهاي معمولي همراه تلفن نقش ايفاي به
.بود نخواهد
فني دانشگاه در اتريش فضائي علوم كارشناسان جمع در كه وي
با بايستي ارتباطي جديد سيستمهاي:افزود ميگفت سخن وين
و معايب آنها از امكاناتاستفاده و فني شرايط به توجه
.كنند برطرف و تكميل را همديگر محسنات
شبكه از استفاده با كه همراه تلفن مزيت:افزود بونك
كره زواياي تمام در كه است اين در كاربرددارد ماهوارهاي
تماس دلخواه افراد آنهابا از استفاده با ميتوان زمين
مشكلاصلي است نتوانسته هنوز جديد امكان اين ولي گرفت
زمين زير و ساختمان داخل در همراه تلفن نبودن كارآ يعني
امواج معمولي همراه تلفن در:گفت وي.طرفكند بر را
مخابراتي آنتنهاي همواراز و صاف شكل به صرفا ارسالي
ازعلائم را صاف صداي توليد مشكل خود اين كه ميشود ارسال
.دربردارد متعدد دريافتي
با كه همراه تلفن:افزود ادامه در اتريشي پروفسور اين
و منازل داخل در استفاده ميكندبراي كار ماهوارهاي شبكه
ارسالي امواج زيرا بود مشكلخواهد دچار پوشيده نقاط
يا و ديوارهايمنازل و سقف از عبور به قادر ماهوارهاي
.بود نخواهد سرپوشيده اماكن ديگر
برخي ادعاي برخلاف ماهوارهاي تلفن شبكه سيستم:افزود وي
مكالمه هزاران برقراري به قادر رشته نظراناين صاحب از
فرستنده دستگاههاي باتوسعه ولي بود نخواهد همزمان طور به
طور رابه همزمان مكالمات تعداد ميشود مربوط آنتنهاي و
.داد افزايش چشمگيري
دارند 5 تلفني كاربرد كه ماهوارههايي مفيد عمر:گفت وي
.است سال تا 8
يك يد ، خوري چاي قاشق يك
!سالم عمرزندگي
كنيم كمك كودكانمان و خود تندرستي به يددار نمك مصرف با
ميليون و 655 است درصد جهان 12 كل در گواتر شيوع ميزان *
هستند مبتلا آن به نفر
جهان سراسر در نفر ميليارد يد 6/1 كمبود علت به امروزه *
هستند فيزيكي و ذهني توانائيهاي كاهش خطر در
و ملي توسعه در ضروري بسيار عامل يك هوشي ، توانايي
تغذيهاي ، كمبود از نوعي وجود اين با است ، بينالمللي
كاهش باعث است ، پيشگيري قابل سادگي به كه يد كمبود يعني
علت مهمترين يد كمبود.ميشود هوشي بهره در توجهي قابل
امروزه.است امروز جهان در ذهني ماندگي عقب پيشگيري قابل
خطر در جهان سراسر در نفر ميليارد يد 6/1 كمبود علت به
.هستند فيزيكي و ذهني تواناييهاي كاهش
ميشود؟ مشكلاتي چه باعث يد كمبود
يد كمبود اختلالات يد ، كمبود از ناشي مشكلات به
تعادل حفظ و تكامل و رشد براي ضروري عنصري يد ، .ميگويند
روزانه نياز مقداراست انسان زندگي مراحل تمام در بدن
كه موادي به است ، گرم ميكرو حدود 150 در و اندك بسيار يد
مغذي ريز است ، اندك بسيار آنها به انسان روزانه نياز
با.است ريزمغذي يك نيز يد و ميگويندmicro)(nutrient
جهان نقاط از بسياري در نيز اندك مقدار همين وجود ، اين
.نميرسد مردم به
مادر اگر.دارد حياتي ضرورتي جنيني ، تكامل دوره در يد
وي جنين باشد ، داشته يد كمبود حاملگي دوره در باردار
احتمال.ببيند آسيب ناپذير برگشت گونهاي به است ممكن
بيش چشمگير گونهاي به زودرس زايمان يا مردهزايي سقط ،
است ممكن شود ، متولد زنده كودك اگر و است معمول حد از
در كندي ذهني ، ماندگي عقب تكامل ، و رشد در اختلال دچار
يا استخواني تكامل در تاخير عضلات ، سختي لختي ، حركات ،
يا جنيني مراحل در كه صورتي در.شود ناتوانيها ساير
و نشود داده تشخيص يد كمبود تولد ، از پس زندگي اوايل
.بود خواهد ناپذير برگشت آن از ناشي آسيب نگردد ، درمان
جدي بسيار يد كمبود از ناشي مشكلات نيز كودكي دوره در
چشم ، و دست بين هماهنگي ضعف باعث ميتواند يد كمبود.است
كوتولگي ، ناكامل ، فلج بينايي ، حافظه و زباني توانايي كاهش
هوشي بهره كاهش و گواتر عضلات ، سختي صورت ، بدشكليهاي
براي يد كمبود آثار وخيمترين از هوشي بهره كاهش.شود
كه كاهش اين.است اجتماعي -اقتصادي توسعه و ملي اقتصاد
حتي.نشود داده تشخيص سادگي به شايد است ، پنهان "غالبا
آن اثرات هستند ، روبرو يد متوسط كمبود با كه مناطقي در
هوشي ضريب مناطق ، اين در ميزنند تخمين محققان.است جدي
واقعي توان از كمتر واحد تا 15 متوسط 10 طور به كودك هر
اغلب كه درگير ، كشورهاي براي كه است واقعيتي اين.است وي
شگرف اهميتي داراي دارند ، آموزش براي محدودي بودجههاي
برطرف كافي يد تامين با نقص اين از بخشي خوشبختانه.است
كه داده نشان مالاوي در بررسيها مثال ، براي.ميشود
عصبي ، هماهنگي نظر از چشمگيري بهبود شده ، درمان كودكان
بهبود ميانگين و داشتهاند بينايي حافظه و زباني توانايي
.است بوده واحد هوشي 41 ضريب
.است يد كمبود نشانه بارزترين گواتر بزرگسالي ، دوره در
غده رشد اثر در گردن ، جلويي ناحيه در كه است تورمي گواتر
غده كه است آن نشانه تورم اين.ميآيد وجود به تيروئيد
با لذا.است روبرو دشواري با يد ، كافي جذب براي تيروئيد
با.است كمبود اين با مقابله پي در خويش اندازه افزايش
برخورد متفاوت گونهاي به مختلف فرهنگهاي در گواتر ،
يك فقط گواتر كه نميدانند هنوز مردم از بسياري.ميشود
خطر در آن عمده مشكل بلكه نيست ، زيبايي به مربوط مساله
قدري به گواتر نپال ، نقاط از برخي در.است سلامتي بودن
زيبايي از نشانهاي عنوان به را آن كه است شايع
.نميپسندند را آن دنيا ديگر نقاط اغلب در اما.ميشناسند
هرگز گواتر به مبتلا جوان زنان مراكش ، شرقي نواحي در
گواتر به مبتلا كه فردي.نميشوند انتخاب ازدواج براي
طبيعي حد در تيروئيد غده كرد كار نظر از ميتواند است ،
براي بدن كه است بهايي تيروئيد غده بزرگي حقيقت در.باشد
خصوص به گواتر گاه اما.است پرداخته آن طبيعي كاركرد حفظ
.است همراه تيروئيد كاري كم با باشد ، شديد يد كمبود اگر
است ممكن باشد ، همراه تيروئيد كاري كم با گواتر اگر
خواب خستگي ، سرما ، تحمل عدم دچار گواتر بر علاوه بيمار ،
كاهش وزن ، افزايش اشتها ، كاهش يبوست ، حافظه ، ضعف آلودگي ،
نيز صدا خشونت و موها پشتي كم پوست ، خشكي عضلاني ، فعاليت
علائم باشد ، شديد تيروئيد كاري كم كه صورتي در.شود
ندرت به.شود ديده ميتواند -كما جمله از - وخيمتري
پركاري با است ممكن باشد ، گرهدار اگر بخصوص گواتر ،
.گردد همراه تيروئيد
است جهاني خطر يك يد ، كمبود اختلالات
در مسالهاي فقط يد كمبود مردم ، از بسياري تصور برخلاف
كوهستاني نقاط و دريا از دور اغلب و افتاده دور نقاط
تهديد جهان در را وسيعي جغرافيايي مناطق يد كمبود.نيست
خاك در موجود يد كه جاهايي در خصوص به خطر اين.ميكند
شسته جنگلها نابودي يا خاك فرسايش سيل ، باران ، اثر در
.ميگردد تشديد ميشود ،
آلمان ، مثل صنعتي جهان از بخشهايي در يد كمبود اختلالات
اين.دارد وجود هم شرقي اروپاي و ايتاليا لوگزامبورگ ،
پكن ، مثل بزرگ شهرهاي از گروهي ساكنان همچنين اختلالات
.ميكند تهديد را تهران و دهلي
كمبود اختلالات ، آن با محققان كه است شاخصي گواتر ، شيوع
در گواتر كل ميزان اگر.ميكنند بررسي جمعيت يك در را يد
جمعيت آن باشد ، درصد از 5 بيش جمعيت يك مدرسهايهاي بچه
بچه درصد ايتاليا 23 در و درصد آلمان 10 در.است خطر در
تا 20 ميزان 15 اين آفريقا ، در.دارند گواتر مدرسهايها
در و است درصد متوسط 23 طور به شرقي مديترانه در و درصد
جهان كل در.ميرسد درصد به 73 سوريه مثل كشورها از برخي
مبتلا آن به نفر ميليون و 655 است درصد گواتر 12 شيوع
.هستند
ايران در يد كمبود اختلالات
اولين در.است يد كمبود خطر در ما كشور مختلف نواحي اكثر
همكاران ، و امامي دكتر توسط سال 1348 ، در شده منتشر بررسي
مشهد ، اهواز ، شيراز ، شامل بررسي تحت نواحي تمام در
درصد از 10 بيش گواتر شيوع ميزان شهريار و تهران دزفول ،
منطقه در سال 1362 در كه ديگري بررسي در.است بوده
پسران درصد و 73 دختران درصد شده 74 انجام شهريار
درصد و 9 دختران درصد در 17.داشتهاند گواتر دانشآموز
بوده بزرگ قدري به گواتر ناحيه ، همين در بررسي تحت پسران
.است بوده ديدن قابل گردن ، بردن عقب به بدون حتي كه
عوارض با مبارزه كشوري كميته تشكيل از پس سال 1368 ، در
توسط كشور استانهاي در وسيعي بررسي يد ، كمبود از ناشي
كشور ، استان در 20 بررسي اين طبق.شد انجام كميته همين
از 20 بيش مدارس دانشآموزان در مشاهده قابل گواتر شيوع
كشوري 24 تقسيمات در بررسي ، هنگام در).است بوده درصد
محال چهار اصفهان ، استانهاي در و (.است داشته وجود استان
درصد از 70 بيش لرستان و يزد گيلان ، ايلام ، بختياري ، و
مشاهده قابل گواتر بررسي ، تحت مدارس دانشآموزان
بوده درصد پنجاه حدود مشكل اين شيوع تهران در.داشتهاند
و غربي آذربايجان خوزستان ، همدان ، استانهاي در حتياست
بوده ، درصد از 20 كمتر مشاهده قابل گواتر شيوع كه هرمزگان
.دارند وجود بالاتر شيوع با مناطقي صاحبنظران عقيده به
استان در و نهاوند شهرستان همدان ، استان در "مثلا
روبرو گواتر بالاي شيوع با سليمان مسجد و دزفول خوزستان ،
.هستند
نگران بسيار بررسي اين نتايج ميشود مشاهده كه همانطور
مبارزه كشوري كميته تا شد موجب نگراني همين و است كننده
جزو را آن با مبارزه يد ، كمبود از ناشي عوارض با
همگاني مبارزه ، اين محوردهد قرار بهداشتي اولويتهاي
ميزان كميته ، اين برنامه طبق.است يددار نمك مصرف كردن
سالگي ، تا 18 سنين 6 در سال 1379 ، تا كشور در گواتر شيوع
نمكيددار ، مصرف با پس.برسد درصد از 10 كمتر به بايد
كشور بهداشتي مسئولان كودكانمان ، و خود سلامتي حفظ ضمن
.دهيم ياري انساني هدف اين به رسيدن در را
است خوراكي نمك يدزني يد ، كمبود با مبارزه حل راه
طول در اگر كه ميدانند پزشكان كه است قرن نيم حداقل
اختلالات شود ، خورده يد چايخوري قاشق يك حدود فقط زندگي
معنا آن به اين البته.شد نخواهد ايجاد يد كمبود از ناشي
اين ميتواند يد ، چايخوري قاشق يك خوردن با كسي كه نيست
تدريج به بايد يد ، اندك مقدار اين بلكه كند ، حل را مشكل
وجود اين با.گيرد قرار بدن اختيار در زندگي طول در و
يافت بدن به كم مقدار همين رساندن براي مطمئني راه
راهي اينگرديد مطرح خوراكي نمك يدزني كه آن تا نميشد ،
در مثال براي.باشد داشته بسياري نتايج ميتواند كه است
مشكل يك مدتها تا يد كمبود اختلالات آمريكا ، و سوئيس
از بسياري و كشورها اين در خوراكي نمك يدزني.بود مزمن
مزمن مشكل اين رفع در عامل مهمترين ديگر صنعتي كشورهاي
راه موءثرترين خوراكي نمك يدزني كه داده نشان تجربه.بود
روزانه انسانها مطلق اكثريت "تقريبا.است آن تامين
كه ميشود باعث يددار نمك مصرف.ميكنند مصرف نمك مقداري
.گيرد قرار بدن اختيار در تدريج به نياز مورد يد
نقاط همه در سادگي به يددار نمك ما ، كشور در هماكنون
يد بدون نمك با يددار نمك بوي و مزه.است دسترس در كشور
.است بيشتر مختصري فقط هم آن قيمت و نميكند تفاوتي
يد كمبود اختلالات با مبارزه مشكلات
و ساده "نسبتا يد ، كمبود اختلالات كني ريشه كه حالي در
:روبرواست انكاري قابل غير مشكلات با ولي است ، ارزان
از يكي:نيست كافي يد كمبود اهميت از مردم آگاهي (1
كه است آن يد ، كمبود اختلالات با مبارزه مشكلات مهمترين
و گسترده حد چه تا اختلالات اين نميدانند اغلب مردم
خطر در جهان در نفر ميليارد چه 6/1 اگر.زاست آسيب
آن از كمي آگاهي مردم اغلب ولي هستند ، يد كمبود اختلالات
تاثيرات از بهداشتي بخش كاركنان از بسياري حتي و دارند
آگاه كامل طور به ذهني تكامل زمينه در خصوص به يد كمبود
دسترس در رغم به تا شود باعث است ممكن امر ، هميننيستند
.نكنند استفاده آن از كامل طور به مردم يددار ، نمك بودن
از بخشي كه است بوده شاهد خود متن ، اين كننده تدوين
رغم به اروميه ، درياچه اطراف روستاهاي از برخي در اهالي
خود نياز مورد نمك از بخشي مغازهها ، در يددار نمك وجود
.ميكردند تهيه نمك استخراج حوضچههاي از "مستقيما را
نيز بهداشت بخش كاركنان از برخي حتي كه است توجه قابل
براي نمكي چنين از "غالبا چه اگر.ميزدند دست كار بدين
يا گوجهفرنگي رب يا خيارشور مثل جنبي غذايي محصولات
نيز كار اين حتي ولي ميشود ، استفاده دام تغذيه براي
.است ناكافي آموزش و آگاهي عدم از ناشي و نيست ، عاقلانه
اختلالات خطرات آموزش يعني رسالت اين انجام در همه بايد
نمك از استفاده -آن از پيشگيري ساده راه و يد كمبود
براي قدرتمند وسيلهاي صداوسيما.باشند همگام -يددار
از نشريهها و روزنامهها.است يددار نمك سودهاي توضيح
زنان ، گروههاي از بايد.نيستند بركنار رسالت اين
نيز ورزشي چهرههاي و جامعه شاخص چهرههاي آموزگاران ،
آن از نبايد كه است ديگري مهم عرصه نيز مدارس.گرفت كمك
.بود غافل
تلاشي هيچ:مجلس و دولت حمايت تقويت و استمرار ضرورت (2
دولت كامل حمايت بدون يد ، كمبود اختلالات كني ريشه براي
قوانين كه است حالت اين در تنها.بود نخواهد موءثر مجلس و
با يددار صورت به فقط نمك ، عرضه و توليد مورد در لازم
بودجههاي و شد خواهد تقويت و تصويب كافي زني يد سطح
يدزني كه هنگامي زيرا گرفت ، خواهد قرار اختيار در لازم
و كيفيت بر و يابد ادامه بايد شد ، آغاز خوراكي نمك
دو و سال يك به يددار نمك مصرف.شود نظارت آن استمرار
اختلالات با مبارزه موفقيت براي و نميشود محدود سال
.باشد هميشگي بايد آن مصرف يد ، كمبود
بايد نيز بازار به آن عرضه بلكه يدزني ، روند تنها نه
برخي از بايد يددار نمك.باشد نظارت تحت و قانونمند
حفظ مستقيم نور و رطوبت گرما ، خصوص به هوايي و آب شرايط
.بدهد دست از را خود يد نمك ، ميشوند باعث عوامل اين.شود
شود بستهبندي پلياتيلن پلاستيكهاي در يددار نمك اگر
نگه را خود يد يكسال براي حداقل گردد ، انبار خوبي به و
شرايط در يا شود خارج بسته از كه هنگامي اما.ميدارد
از ساعت نيم ظرف حتي گاه را خود يد گيرد ، قرار نامناسب
درباره موءثري قوانين كشورما ، در خوشبختانه.ميدهد دست
قوانين امااست شده تصويب خوراكي نمك كردن يددار لزوم
نظارت آنها اجراي بر و گردند تقويت لزوم صورت در بايد
برنامهها شدن بياثر به ميتواند نظارت عدم.شود
نمك از استفاده عدم علت به آلمان در چنانكه.بينجامد
غذاهاي از مردم وسيع استفاده و غذايي صنايع در يددار
با "عملا يد كمبود اختلالات با مبارزه برنامه آماده ،
برقرار نظارتي چنين كه كلمبيا در يا و شد روبرو دشواري
از خوراكي نمك يدزني جامع برنامه اجراي رغم به بود ، نشده
يك در يونيسف مديران از يكي كه هنگامي پيش ، سال حدود 28
را ميزها از يكي روي نمك جمهوري ، رياست كاخ در ميهماني
.بود خواهد تاسفبار وضعي چنين.نداشت يد نمك كرد ، امتحان
نمك ، كنندگان توليد حمايت و درك:خصوصي بخش مشاركت (3
يد كمبود اختلالات ريشهكني برنامه از ناپذير جدايي جزيي
از معدودي تعداد توسط خوراكي نمك كه كشورهايي در.است
نمك كليه يدزني ميشود ، وارد يا توليد بزرگ شركتهاي
ما كشور مثل جاهايي در اما.است ساده "نسبتا مردم مصرفي
مشغول نمك توليد به كوچك كارگاههاي از زيادي تعداد كه
ممكن كار آنها ، حمايت و مستمر نظارت عدم صورت در هستند ،
كه ميشود ديده گاه نيز اكنون همبينجامد دشواري به است
نان كنندگان جمع توسط يا دستفروشان توسط يد بدون نمكهاي
ارزانتر روستاها ، يا كوچك شهرستانهاي در خصوص به خشك
مواردي چنين حجم چه اگر.ميشود فروخته يددار نمك از
.بينجامد آن گسترش به ميتواند نظارت عدم ولي است ، اندك
يدزني فنآوري خريد امكان تنهايي به كه كوچك كارگاههاي
صورت در يا گردند مجتمع تا شوند تشويق بايد ندارند ، را
كه بفروشند شركتهايي به را خود نمك كار ، اين امكان عدم
.دارند را يدزني توانايي
و تهيه هنگام در:كه آوريم خاطر به ديگر يكبار پايان در
.كنيم استفاده يددار نمك از فقط و فقط غذايي مواد مصرف
فرهودي بهنام دكتر:تدوين و ترجمه
آثار به خوسفي ابنحسام مقبره
پيوست ملي
هشتم قرن شاعر خوسفي ابنحسام مقبره تاريخي اثر
با خوسف بخش بيرجند غرب كيلومتري در 35 هجريواقع
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در شماره2059
محمد كشور فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط بهگزارش
سال به محمدبنحسامبنحسام به مشهور حسامالدين فرزند
دوران از.گشود جهان به ديده خوسف شهرك در قمري هجري 782
اثر در ابنحسام.نيست دست در اطلاعي شاعر اين تحصيل
داشت عليهمالسلام اهلبيت ولايت به كه راسخي اعتقاد
نيز رسول حضرت مدح در و پرداخته آنان مدح به پيوسته
-غزليات شامل جامع ديواني ابنحسام از.است سروده اشعاري
.است مانده يادگار به رباعيات و بندها ترجيح
گنبدي با هشتضلعي كلي فرم با برجسته شاعر اين آرامگاه
ميشود محسوب مقبره نورگير اصل در كه كلاهفرنگي به شبيه
.است شده احداث
پلكاني رشته طريق از تپه پاي در آرامگاه به دسترسي مسير
هدايت مقبره كنار به را بازديدكننده كه ميگيرد صورت
جنوبي نماي در و پله داراي آرامگاه ورودي فضاي.ميكند
طاقي پيش مانند فرم لحاظ به كه است گرفته قرار ساختمان
.ميباشد قوسيشكل فرم داراي آن سقف كه است
كار پنجره يا نورگير طرف سه در مقبره ، خارجي نماي در
كرده تكميل را داخلي فضاي نور تامين مسئله اين كه گذاشته
خارجي نماي در نماهايي طاق پنجرهها علاوهبراست
طاقنماها اين از بنا كلي فرم كه آمده وجود به ساختمان
شدهاند ساخته عميق تقريبا و عريض طاق پيش بهصورت كه
.ميگيرد نشات
|