آن از بعد نه عشق از پيش
نامهها ميان از
تلويزيوني مجموعه به نگاهي
من قلب در
بهمن فرهنگسراي در نمايش پنج
بخارا شماره دومين
شيراز در هند عكس نمايشگاه
آن از بعد نه عشق از پيش
گلبو فريده نوشته "عشق از بعد" رمان بر يادداشتي
از يكي كه ميزگردي در سرشناس ناشران از گروهي پيش چندي
نويسي داستان" بودند گفته بود ، كرده برگزار ماهنامهها
دارند كردهاند ، خواني كتاب به عادت كه زنهايي مارا
بازتاباندهاند را اميد كورسوي اين آنها ميكنند ، متحول
آشتي داستانخواني و داستان با دارند دوباره مردم كه
".ميكنند
عرضه اخير سالهاي در كه آثاري موفقترين فهرست به نگاهي
نيك فهرست ، اين در نويسنده زنان سهم دريافتن و شده
اين خوان ، كتاب زنان از مهمتر واقع به كه برميتاباند
داستاننويسي تحول زمينهساز دارند كه نويسندهاند زنان
در رمان چاپ دهه يك از بيش پس از.ميشوند ايران در
بود شده موجب كه جلد ، هزار سه تا دو از كمتر شمارگان
سرشناس ، نويسان داستان حتي رمان چاپ از ناشران اغلب
همچون نويسندگاني كه هستيم آن شاهد اكنون زنند ، سرباز
كس هر يا) پژواك ناهيد سيدجوادي ، حاج فتانه ثامني ، فهيمه
گلبو فريده و (است نوشته را سراب شب هرحال به كه ديگري
تازهاي كتابخوان نسل پرخواننده بسيار آثاري انتشار با
كه آثاري اغلب.پروراندهاند ايران ادبيات براي
مردم گسترده استقبال با و كرده منتشر زن نويسندگان
.ميگنجند پسند عامه ادبيات حوزه در شدهاند ، روبهرو
گروهي.ندارد وجود ادبي eنحله اين از مشخصي تعريف البته
آثار بسياري اما.دادهاند قرار ملاك را شمارگان تفاوت
به و بودهاند پرخواننده نيز مدرن و روشنفكري اصطلاح به
سوي از.يافتهاند دست نيز هزارتايي ده چند گاه تيراژ
منتشر كه عامهپسند رمان صدها سالانه ميان از ديگر ،
چاپ از آنها از معدودي تنها داده نشان تجربه ميشوند ،
ايجاد ارتباط خوانندگان از انبوهي با و ميگذرند در اول
.ميكنند
آن عمده مميزه وجه را رمان پرداخت شيوه ديگر گروهي
مشهود حضور و مستقيم توصيفات خطي ، روايت.ميدانند
به عامهپسند آثار غالب وجه و نشانه ميان اين در نويسنده
پيچيدهاي تكنيكهاي به اتكا آن مقابل در.ميآيد شمار
و زمان تداخل خطي ، روايت شكستن ذهن ، سيال جريان همچون
اخير ، دوره در ويژه به سازي ، مضمون از پرهيز حتي گاه
.است بوده نوگرا رمان ويژگي
آن بهتر واقعگراتر تقسيمبندي يك در شايد همه اين با
داستاني آثار دسته دو مميزه وجه بپذيريم كه باشد
نويسندگان دلمشغوليهاي نوع در نخبهگرا و عامهگرا
ذهني دغدغههاي به كه نويسندهاي بيترديد.آنهاست
نخبگان گروه از يكي و روشنفكر يك عنوان به خود ، پيچيده
مردم عامه كه باشد داشته را انتظار اين نبايد بپردازد ،
دلمشغوليهاي به پرداختن برعكس و باشند او اثر خواننده
گروه كه باشد متضمن ميتواند اغلب مردم معمول
به و كنند ايجاد ارتباط آن با خوانندگان عمدهترياز
دلبسته و علاقهمند انسانها اغلب كه نيست مگراين راستي
حس آن با بتوانند روءيا در دستكم كه ميشوند قهرماناني
باشند؟ داشته همذاتپنداري
"عشق از بعد" داستان چرا كه دريافت ميتوان تعبير ، اين با
وجود بااست سوم چاپ آستانه در انتشار از پس ماه دو
و آن روايت شيوه دوگانگي كتاب ، فاخر و سنگين نسبت به نثر
اين آن ، در زمان تداخل و داستان معمول روايت شكستن نيز
"بعضا و متفاوت دوچهره تمام روشني به داستان كه نكته
توجه قابل استقبال موجب ميكشد ، تصوير به را عشق متناقض
.است شده خوانندگان
تجربه و روزنامهنگاري سالها پس از گلبو ، واقع ، به
در "غريب دو" و "روزگار حكايت" همچون ديگري آثار انتشار
ساختن مسطور.ميكند انتخاب را حدميانه "عشق از بعد"
آن روايت نو نسبت به شيوه سويي از كه عشق ، از ماجرايي
به را عشق ديگر سوي از و بيفتد فرهيختگان پسند ميتواند
اين از قدري در دستكم آدمي هر كه كند تعريف روايتي
آن در داشته خود كه را تجربهاي از بهازايي ما روايت
.دريابد
تنيده يكديگر در كه داستاني لايه چند با "عشق از بعد" در
دانشجوي دختر ،"زن" ماجراي:هستيم روبهرو شدهاند ،
و داده پرآوازه مردي به دل جواني غوغاي در كه شهرستاني
مردي سردبير ، ماجراي است ، باخته معركه اين در سرانجام
عشق در شكست تلخكامي از ميكند تقلا بسيار كه پرتوان
يكي "مرد" ماجراي نميتواند ، اما برهد ، جوانياش ، دوره
چندين "خواب" ناگاه كه دوروبرما ، معمولي آدم دهها از
ناچار يقين ديار به رسيدن براي و شده آشفته سالهاش
كه حاجشفيع دختر ماجراي و بگذرد ترديد وادي از ميشود
مردي براي و دوستداري به را روزگار پذيرفتني تناقضي در
!نيست متنفر او اندازه به هيچكس از كه ميگذراند
دروني كشمكشهاي و تناقضها روايت عهده از سهولت به گلبو
و پيچيده شخصيت حتي آنچنانكه برميآيد ، داستانش قهرمانان
.ميدهد نشان درك قابل نيز "سردبير" همچون فردي متناقض
از بسياري آنچنانكه ميدهد نشان "عشق از بعد" انتشار
اخير دهه در گفتهاند ، نيز ايران ادبيات دغدغهمندان
.است گذاشته پويايي دوره يك به پا ما داستاننويسي
كرمي ناصر
نامهها ميان از
تلويزيوني مجموعه به نگاهي
من قلب در
خود امتداد نظريه در كانادايي متفكر و انديشمند لوهان مك
.ميداند انسان حواس از يكي امتداد را ارتباطي وسيله
.ميشمرد شنوايي امتداد را راديو و چشم امتداد خط چنانچه
چرا.است تلويزيون امتدادها اين كاملكننده ميان اين در
.است كلام و تصوير زبان تلويزيون كه
است رايانه عصر ابررسانه تلويزيون كارشناسان ، نظريه طبق
مثلث ضلع سه تلاقي محل بايستي جمعي ارتباط وسيله اين و
ايران ، در متاسفانه اما.باشد تجارت و مردم دولت ، يعني
تنها آن ضلع هر كه مثلثيست ضلع سه تلاقي محل تلويزيون
.است تجارت
جامعه و گذشته فرهنگ بين ارتباطي پل بايستي تلويزيون
گام شدن مدرنيته بهسوي بايد كه جامعهاي.باشد آينده
و صدا سازمان رسالت جزء نميآيد بهدست مهم اين و بردارد
ارتباطي نقش بيشترين سيما اينكه به بخشيدن عينيت و سيما
نياز پاسخگوي بايد سيما.دارد برعهده را مخاطب با
.باشد جامعه ارتباطي
به توجه با تلويزيوني مجموعههاي و سريالها ميان ، اين در
داشته چشمگيري پيشرفت كمي ازلحاظ سيما شبكههاي افزايش
خلاقيت ، از و هستند كيفيت بدون اغلب توليدها اين اما.است
نمونه براي.اند برده بهره كمتر استعداد و ابتكار
حميد از كاريكرد اشاره "من قلب در" مجموعه به ميتوان
خطيبي ، عليرضا اجلالي ، جمال راد ، ايرج بازي با لبخنده
...و زنگنه لعيا پيروزفر ، پارسا
توجه مورد ميشود باعث كه را نكاتي است كرده سعي لبخنده
:همچون شاخصهايي.بگنجاند سريال در گيرد ، قرار جوانان
موتورسواري ، :همانند جوانپسند جذابيت نوجوانانه ، عشقهاي
...و بسكتبال بازي
فروگذار هيچچيز از شاخصها اين تصويركشيدن در لبخنده
بهچشم زياد سريال اين در كه اغراق حتي است ، نكرده
نوشابه شيشههاي و پيتزا جعبههاي با پسري نقش.ميخورد
ژورناليستي حس بهجاي كه خبرنگاري مرد همچون تصاويري
...يا و بسكتبال ورزش مربي و دارد گلبازي به تمايل بيشتر
.است بهرهبرده آنها از بهخوبي مخاطب جذب براي لبخنده كه
مسايل به شتابزده راه اين در كارگردان:گفت بايد اما
.ميپردازد جوانان
در" سريال همچون لبخنده حميد كارهاي به توجه با بيترديد
تاثير جوان قشر احساسات در است توانسته وي "تو پناه
به امابكشاند خود مجموعه بهدنبال را جوانان و بگذارد
قيمت؟ چه
بازيگر انتخاب بوده ، بيتوجه بدان كارگردان كه مسايلي از
دبيرستاني جوان يك نقش قالب در بايد كه بازيگراني است ،
بايد دارند ، بيشتري سن بهمراتب سني ازنظر شوند انتخاب
اجتماعي موقعيت طبقه ، تعريف به كارگردان ضعيف نگرش افزود
در مختلف طبقههاي رفتاري خردهفرهنگ و طبقهها جغرافي و
.دارد انتقاد و بحث جاي سريال اين در ايران
اين سني ميانگين و مملكت جوان قشر به توجه با انتها در
قشر.شود جوانان اساسي مسايل به بيشتري توجه بايستي قشر
.ميكشد دوش رابر اساسيتري مشكلات كه پويايي
با كشور جوانان كه مسايلي و مشكلات بين در ميرسد بهنظر
به تنها درقلبمن نويسنده و كارگردان هستند ، درگير آن
.است پرداخته قالبسطحي در آنهم ظاهري مسايل طرح
با را سريال اين در مطرحشده مسايل ميتوانست درصورتيكه
و ظاهري جنبه دو به و درهمآميخته جوانان اساسي مشكلات
.بپردازد جوانان مشكلات پنهاني
هاشمي مهرداد
بهمن فرهنگسراي در نمايش پنج
آويني شهيد تالار در آذربايجاني اپرت
جاري سال ماه بهمن سوم روز از تماشاسي تورب آذري نمايش
اجرا به بهمن فرهنگسراي آويني شهيد تالار در ساعت 18 از
و رمضاني وجيالله نويسندگي به نمايش ايندرآمد
كاوه رضايي محمدرضا كارگرداني به و ابراهيمي غلامحسين
رضايي محمدرضا بيگي ، علم مجيد نمايش اين در.ميباشد
نقش ايفاي به جودي رضا و عسكري مريم صفابخش ، مرجان كاوه ،
از متشكل تايماز آذري موسيقي گروه همچنين.پرداخت خواهند
در جودي رضا و جباراف ذوالفقار لامع ، داود تاك ، ايرج
.دارند همكاري نمايش اين اجراي
مبارك تالار در سبز روءياي
مبارك تالار در سبز روءياي كودكانه و موزيكال نمايش
در كه نمايش اين.درميآيد اجرا به بهمن فرهنگسراي
به است نوجوان دختري تكليف جشن و نماز با ارتباط
فاطمه آن در و ميباشد بهاردار معصومه خانم كارگرداني
آزادي ، راضيه اماني ، فاطمه يزدي ، السادات اعظم صالحي ،
از سبز روءياي.ميپردازند نقش ايفاي به...و قنبري علي
.دارد برنامه اجراي و 14 ساعت 10
چاپلين تراس سينما در عباد مشدي
نمايشنامه از طرحي براساس عباد مشدي موزيكال نمايش
در ساعت 30/18 از روزه همه آذربايجاني عباد مشدي مشهور
.درميآيد اجرا به بهمن فرهنگسراي چاپلين تراس سينما سالن
در و بوده قديري برادران كارگرداني به آذري نمايش اين
فايزه شهابي ، شاپور آصف ، وحيد قديري ، مقصود و منوچهر آن
به...و خيرانديشي حسين عطري ، رضا دبير ، آرزو مرادي ،
.پرداختهاند نقش ايفاي
مبارك تالار در جادوگر گرگ
وحيد كارگرداني به جادوگر گرگ موزيكال و شاد نمايش
صحنه روي به بهمن فرهنگسراي مبارك تالار در مهديزاده
و بوده فرهنگي مراكز و مدارس ويژه نمايش اين.است رفته
.دارد اجرا بعدازظهر و صبح ساعتهاي در قبلي هماهنگي طبق
شده ويران كه خود جنگل از روباهي و گرگ:نمايش داستان
اما.ميگردند زيبا جنگلي بهدنبال و آمده بيرون است
تا نميدهند را خود جنگل به ورود اجازه آنها به حيوانات
...اينكه
خاني ، وحيد نوري ، حميد امدادي ، مهدي مهديزاده ، وحيد
زيبا و سعادتمند مينو عسكري ، سعيد قليزاده ، معصومه
.نمايشاند اين بازيگران آرماني
بهمن فرهنگسراي در كلاغ افسانه
اسماعيل كارگرداني به كلاغ افسانه موزيكال و شاد نمايش
نمايش ايناست درآمده اجرا به بهمن فرهنگسراي در درگاهي
بوده راهنمايي و ابتدايي دبستاني ، پيش مقاطع كودكان ويژه
.ميشود اجرا مدارس دانشآموزان براي و
بخارا شماره دومين
روانه دهباشي علي مديريت به "بخارا" نشريه شماره دومين
عبدالحسين دكتر از مطالبي شماره اين در.است شده بازار
به تا) ياحقي جعفر محمد دكتر ،(بازگشت راه در) كوب زرين
محمدرضا دكتر از تازه و علمي مطلبي (بخاراننگري در خواري
در كه فارسي كلام در مجاورت جادوي باب در كدكني شفيعي
.است شعر موسيقي باب در ايشان نوشتههاي و تحقيقات ادامه
ترجمه با برشت برتولت از اثري واقعگرايي و پسندي مردم
دكتر از اشعاري و مطالب فولادوند ، عزتالله دكتر
رياحي ، امين محمد دكتر غبرايي ، مهدي خراساني ، شرفالدين
و نقد فرزاد ، عبدالحسين دكتر ناقد ، خسرو افشار ، ايرج
خاكستري ققنوسهاي سياست ، و خرد زمانه ، درد كتابهاي معرفي
.ديگر خواندني و متنوع مطالب همراه به
شيراز در هند عكس نمايشگاه
هنر نگارخانه در شنبه روز "هند 1994" عكس ، نمايشگاه
.يافت گشايش شيراز معاصر
هنرمند فام مشكين حسن از عكس قطعه نمايشگاه 50 اين در
.است درآمده بهنمايش شيرازي عكاس
، تاريخي بافت شامل نمايشگاه اين در شده ارائه عكسهاي
معابد مساجد ، محل ، مانندتاج هند معماريكشور و اجتماعي
مردم محلي رسوم و ازآداب تصاويري و هندوها و بودائيان
در هفته يك مدت به "هند 1994" نمايشگاهاست هند
.دارد ادامه شيراز در معاصر هنر نگارخانه
|