با زبان يك اكتساب آيا
است؟ متفاوت آن يادگيري
كتابفروشيها پيشخوان روي
بيستمين ويژه برنامههاي
اسلامي انقلاب پيروزي سالگرد
كشور مدارس در
ديگر بار زيويه ، باستاني دژ
سربرآورد
نبايد پرورشي مربيان
كنند محدود را دانشآموزان
با زبان يك اكتساب آيا
است؟ متفاوت آن يادگيري
در بحراني سن و ذهن زبان ، پيچيدگيهاي بررسي
غيرمادري زبان فراگيري
آدمي ، در خلاقيت و توليد قابليت وجود دليل به *
هيچگاه كه بسازد خود از را لغاتي ميتواند كودك
است نشنيده را آن
اين.ميپندارند ساده امري را مادري زبان اكتساب بسياري
لحاظ از كه افرادي حتي كه ميشود ناشي اينجا از تفكر
را خود مادري زبان ميتوانند نيز ، هستند افتاده عقب ذهني
كه است پيچيده آنچنان زبان يادگيري روند اماگيرند فرا
درباره نميتوان درستي به مختلف ، نظريات ارائه وجود با
وجود ، اين با.رسيد ثابتي ايده به و كرده اظهارنظر آن
برخوردار بيشماري مزاياي از زبان يادگيري مراحل بررسي
اكتساب پيچيده فرايند از را ما شناخت اول ، مرحله در.است
.ميبخشد افزوني زبان ،
آموزان زبان ميتوان مراحل ، اين دقيق كنكاش و شناخت با
زبان آموز زبان يك مشابه مراحل طي جهت در را دوم زبان
.رساند ياري مادري ،
به عصبشناسي محدوده در مغزي تكامل روند شناخت همچنين
گونه بدان ميرساند ، ياري درسي كمك و درسي امور طراحان
دلخواه كتب كودك ، بدني و ذهني رشد با متناسب بتوانند كه
به وصول راه ميتواند زبان ، شناخت.كنند تهيه را
ميتوان كه گونه بدين.سازد هموار را زبان جهانيهاي
را زبان يادگيري مراحل شدن طي فرايند از ثابتي الگوي
، طرح طريق اين از و داده ارائه موجود زبانهاي كليه براي
.كرد پيريزي را آدمي ذهن ثابت
بهطور زبان اكتساب است ، يادگيري از متفاوت زبان ، اكتساب
يادگيري ، در اما ميشود ، پيريزي كودك ذهن در ناخودآگاه ،
صحه امر اين بر ميتوان.ميپذيرد تحقق آگاهانه امر اين
محيطي و خارجي عوامل زبان ، اكتساب هنگام در كه گذاشت
در آدمي ذهن كه معتقدند رفتارگرايان اما.هستند بيتاثير
و محيطي عوامل بتدريج و بوده سفيد لوح صورت به تولد بدو
به چامسكي وجود ، اين با.ميسازند منقش را آن خارجي ،
متولد كه زماني همان از ما است معتقد خردگرا يك عنوان
وي.هستيم مجهز خود ذهن در ويژهاي ابزارهاي به ميشويم
جمله از دادهها اتخاذ روشهاي يا و ابزارها اين
يكسان دنيا تماميافراد در كه را استنتاج و استقراء
LAD (Language acquisition device) ميباشد ،
عوامل به برونر.است خوانده زبان اكتساب ابزار يا
زبان توسعه در فاكتورهايي عنوان به محيطي و غيركلامي
LASS (Language acquisition را آن و است ، معتقد
.است ناميده زبان اكتساب حمايتي سيستم يا (support system
مرتبط بحراني سن با ميبايستي را ، زبان اكتساب فرايند
از 12 زبان بحراني سن كه است باور اين بر لنبرگ ، .دانست
مرحله ، اين از بعد يعني.نميكند تجاوز سالگي الي 13
را زبان ميتواند فقط فرد و بوده بيمعني زبان اكتساب
بخش بحراني ، سن از قبل تا كه است تذكر به لازميادبگيرد
اين از بعد و ميگيرد برعهده را زباني عمده اعمال مغز چپ
آنجايي از و ميشود ، فعال خصوص اين در مغز راست بخش سن ،
سن از بعد دارد ، دخالت زبان اكتساب در مغز ، چپ بخش كه
.بگيرد ياد را زبان ميتواند تنها فرد بحراني ،
تكميلي ، نقش وجود با مغزي نيمكره دو ميرسد نظر به
كه دارد وجود اعتقاد اين.ميكنند عمل يكديگر از متفاوت
دست راست كودكان درصد كه 95 حالي در) مغزي چپ نيمكره
تصورات راست نيمكره و كرده كنترل را زباني اعمال ،(هستند
به مربوط بخشهاي.ميزنند دامن را زماني و فضايي
.دارد قرار نيمكره اين در نيز موسيقي و هنر احساسات ،
نيز كودك ذهني مسائل از برخي بررسي به بايستي اينجا در
:پرداخت
كلمه كودك كه هنگامي.نيست لغت فرهنگ مثابه به كودك ذهن
و ذهني درون معنايي حوزههاي تمامي ميگيرد ، فرا را مادر
، كلمات تعبيري به ميگيرد ، فرا را آن به مربوط بيروني
و دروني بافتهاي يا و متن يك در كه هستند نمادهايي
كودك كه هنگامي علت ، همين به.ميگردند متصور بروني
ليوان يك من" كه باشد معني اين به ميتواند "آب" ميگويد
دوم زبان ميخواهند كه كساني دليل همين به."ميخواهم آب
او به كردن ، حفظ و ذهن در لغات انباشت طريق از را
يك با نميتوان را كودك ذهن.هستند ناموفق بياموزند ،
هوشترين با حتي.كرد مقايسه رسيده رشد به "كاملا جانور
متولد تازه كودك برابر در نيز دلفين و ميمون مثل حيوانات
و مغز.هستند كمتري بسيار كارآيي داراي ذهني لحاظ از شده ،
ساير از بيشتر مراتب به انسان در مغزي چروك و چين
.دارد وجود خلاقيت و توليد قابليت آدمي در.است جانداران
را آن هيچگاه كه بسازد خود از را لغاتي ميتواند كودك
در را آن و كرده بازي لغات با ميتواند كودك.است نشنيده
محدودههاي بر اما ببرد ، كار به مختلف جايگاههاي
سگ جنباندن دم.است آگاه درستي به نيز لغات از استفاده
ميتواند زنبور رقصيدن و گرسنگي ناراحتي ، نشانه ميتواند
اي محدوده داراي اينها همه اما باشد ، غذا محل نشانه
خاصيت از ميتواند كودك.ميباشند معنايي مشخص "كاملا
عوامل به نهايت در را جملات و جسته سود زبان دوگانگي
و كرده تركيب را آنها عكس ، بر يا و كرده تجزيه آوايي
.بسازد جمله
است ، گرفته صورت كودكان مغزي تكامل خصوص در كه تحقيقاتي
ميدهند ، شكل را آدمي مغز كه عصبي سلولهاي ميدهد نشان
.يافتهاند شكل تولد از پيش
مييابند ، شكل تولد ماههاي اولين در عصبي سلولهاي چه اگر
به.است سالگي سن 25 تا آن واقعي وزن چهارم يك كودك مغز
عوامل عنوان به كه دندريتها و اكسون رشد كه ميرسد نظر
مغز وزن افزايش در شدهاند ، شناخته عصبي پيامهاي انتقال
.ميباشند موءثر
صادقي محسن نجفدري ، رضا *
كتابفروشيها پيشخوان روي
شادي و شرع
(دستزدن و رقص شادي ، درباره فقهي ديدگاههاي)
/اول ، 1377 چاپ /همسايه فرهنگي موءسسه /طريقهدار ابوالفضل
.تومان صفحه ، 350 140/نسخه 3300
كه دارد وجود شاديآفريني معنوي و مادي عوامل شرع ، در
فراهم انسان زيستن بهتر براي مناسبي فضاي آنها ، به عمل
به خدمت روشن ، لباسهاي پوشيدن خودآرايي ، كه ميآورد
از گناه ، از پرهيز و ورزش خوش ، بوي استعمال كار ، مردم ،
ديگر يكي نيز "شادي مجالس در حضور".عواملاند اين جمله
دستزدن مجالس ، از بعضي در البته.افزاست شادي عوامل از
دستزدنها نوع اين شرع نظر از آيا هست ، هم معمولي رقص و
تقليد ، مراجع و فقها از عدهاي خير؟ يا است حرام رقصها و
-را زنان ميان در زن و مردان ميان در مرد رقص و زدن دست
شرع" كتاب.دانستهاند بياشكال -نباشد مفسدهانگيز اگر
و فرحانگيز عوامل معرفي جهت در است تلاشي "شادي و
فقيهان اين فتواهاي و ديدگاهها درست فهم براي زمينهسازي
شده همراه نيز فتاوا برخي با كه آن بويژه تقليد ، مراجع و
.است
زيبايي و هنر پيرامون پديدارشناسانه جستارهايي
/پاييز 1377 اول ، چاپ /كانون نشر /ضيمران محمد :نويسنده
.تومان دوهزار /صفحه 443
آورده ، كتاب مقدمه در نويسنده چنانكه "زيبايي و هنر"
و زيبايي و هنر درباب است ي شتابآلود و كوتاه سيري حاصل
از جا همه در گرچه كتاب مطالب.فلسفي ديدگاه از حقيقت
طرح در نگارنده موضع و ديدگاه اما نيست ، برخوردار تازگي
اينكه ضمن است ، متفاوت و تازه "نسبتا گرفته كار به مطالب
دانست زمينه اين در تاليفات معدود از بايد را حاضر كتاب
هنر زيباييشناسي و فلسفه زمينه در و فارسي زبان به كه
تخصص دليل به ميرسد نظر به كه است پذيرفته انجام
نظري مباني و زيباشناسي در دكترا -زمينه اين در نويسنده
اثري ميتواند -شناختشناسي و تكنولوژي فلسفه و هنر
تدوين فصل در 15 كتاب.آيد بهشمار نيز مدرسي و كلاسيك
نگاهي ضمن پديدارشناسانه شيوههاي با نويسنده و است شده
انتقاد به زيبايي و هنر درباره فلاسفه نظريات به تاريخي
.ميپردازد حال تا افلاطون زمان از نظرات اين بازپيرايي و
در فراشناخت نظريه و يادگيري نظريههاي
يادگيري -ياددهي فرآيند
موسوي ، سيدمختار فضليخاني ، منوچهر قورچيان ، نادرقلي دكتر
اول ، چاپ /تربيت انتشارات /يازرلو زكريا و خالقي داود
.ريال 3500/وزيري صفحه ، 100/نسخه 5000/1377
يك عنوان به را فراشناخت نظريه موءلفان هيات كتاب ، اين در
ساير با همراه يادگيري ، -ياددهي مباحث در نوين نگرش
در.دادهاند قرار بررسي و بحث مورد يادگيري نظريههاي
عمومي پرورش و آموزش جهاني چشماندازهاي كتاب ، ابتداي
مورد شمسي هجري سال 1400 و يكم و بيست قرن در ايران
يادگيري درباره معروف نظريه دو سپس.ميگيرد قرار بررسي
مجمل و خلاصه طور به شناختگرايي و رفتارگرايي ازجمله
نوين ديدگاهي بهعنوان فراشناخت نظريه آنگاه و شده طرح
اجرا تا فلسفه از و كامل طور به يادگيري ، -ياددهي امر در
چگونگي نيز كتاب انتهاي در.ميشود گذاشته بحث به
آموزشي ، طراحي امر در فراشناختي نگرش از عملي بهرهبرداري
نظريه مبتنيبر درسهاي طرح از نمونههايي ارايه با
در كتاب ، .ميشود ارائه معلمان استفاده براي فراشناخت ،
ولي دارد ، همراه به را موءلف پنج نام خود ، شناسنامه
علاوهبر.نشدهاند مشخص تفكيك به مختلف ، فصلهاي موءلفان
آورده كتاب پايان در و بهطوركلي استفاده مورد منابع اين
كدام از مختلف ، بخشهاي از يك هر در نيست معلوم و شده
.است شده برده بهره كيفيتي چه با و منابع
زرتشت آيين در رازوري
(زرتشتي عرفان)
اول ، چاپ /ققنوس انتشارات /كاوياني شيوا:برگردان و پژوهش
تومان صفحه ، 800 175/نسخه 3000/1377
.است جاري كوهستان دل در نهان ، رودخانهاي سان به راز
از پارهاي انسان ، است نهفته راز خاموشترين خود ، هستي ،
در آگاه حضوري هم همزمان خويش ، رازهاي از برخوردار هستي ،
آدمي.ميكند درنگ راز ، جاودان هستي ، بر هم و دارد هستي
چالش و ميآميزد نهاني رازهاي با گوناگون راههاي از
رازها باغ به نو دري و دستيابد شناخت به تا ميكند
رازور آيينهاي و رازآميز دينهاي اسطورهشناسي ، .بگشايد
ره در ويژه راهي و راز گشودن از خاص شيوهاي (عرفان)
.است هستي رمز به يافتن
آيينهاي ضميمه و پيوست و 5 مقدمه يك بخش ، سه در كتاب
در نهاني دانش و رازوري جهان ، و ايران عرفان و رازور
زرتشت آيين در (رازورانه) نهاني گرايشهاي و زرتشت آيين
موءلف شاكد شائول و رسال.رجيمز پروفسور.ميكند بررسي را
.هستند كتاب مقاله دو
دگرگوني و آگاهي
256/جلد 2200/اول ، 1377 چاپ /روشنايي نشر /آزاد پيمان
.تومان 950/رقعي صفحه ،
آگاهي ، بدون.ميگذرد بلاتكليفي در ما زندگي آگاهي ، بدون
و كهتري احساس اضطراب ، دروني ، ناامني احساس گناه ، احساس
خيالبافيها به پناهبردن و خود از فرار و ماست با كمتري
.مييابد ادامه توهمات و
با او ، خوانندگان كه است آن دنبال به موءلف كتاب ، اين در
آشنا كردهاند ، فراهم خود براي خود كه مشكلاتي و مسايل
.شوند
بيستمين ويژه برنامههاي
اسلامي انقلاب پيروزي سالگرد
كشور مدارس
در
با كشور دبيرستاني دانشآموزان :فرهنگي علمي گروه
سالگرد بيستمين فجر دهه در ويژه برنامههاي برگزاري
.ميگيرند جشن را اسلامي انقلاب پيروزي
اسلامي انجمنهاي اتحاديه رئيس گرمارودي اسدي
خبرنگاران جمع در مطلب اين اعلام با امروز دانشآموزان
عضو دانشآموزان را امسال برنامههاي اجراي:گفت
در اين از پيش كه خود علاقه اساس بر اسلامي انجمنهاي
.عهدهدارند به است شده مشخص علاقه و انگيزه سنجش طرح
تحليل براي سياسي نشست دوره برگزاري 100 گرمارودي اسدي
اول رده مسئولان با پاسخ و پرسش طريق از اسلامي انقلاب
اسلامي انجمنهاي عضو فارغالتحصيلان انجمن تشكيل محلي ،
كنوني نسل و اول نسل خاطرات بيان و گفتمان برگزاري و
پيروزي سالگرد بيستمين ويژه برنامههاي از را انقلاب
.برشمرد اسلامي انقلاب
همچنين دانشآموزان اسلامي انجمنهاي اتحاديه رئيس
و شهر پنجاه و دويست در سخنوري فن مسابقه برگزاري
امور و نقاشي شعرسرايي ، مقالهنويسي ، مسابقههاي برگزاري
از را فجر دهه دهگانه موضوعهاي محور با هنري و فرهنگي
ايام در دانشآموزان اسلامي انجمنهاي برنامههاي ديگر
.كرد ذكر فجر دهه
از بيش فجر دهه ايام در امسال:گفت همچنين گرمارودي اسدي
مسابقه در اسلامي انجمنهاي مركزي هيات عضو نفر هزار چهل
.كرد خواهند شركت بيستم فجر نام با مقالهنويسي ويژه
سه جمعيت از نفر هزار پانصد از بيش ميشود خاطرنشان
عضو دبيرستاني دانشآموزان نفري هزار دويست و ميليون
.ميروند شمار به كشور مدارس اسلامي انجمنهاي
ديگر بار زيويه ، باستاني دژ
سربرآورد
دو از بيش قدمتي با زيويه باستاني دژ:فرهنگي علمي گروه
و استحكامات اوليه الگوي" عنوان به سال ، هفتصد و هزار
.شد شناخته "تختجمشيد ابنيه
سقز شهرستان شرق شمال كيلومتري در 50 كه عظيم بناي اين
تپه غرب به شرق از كه است استوار صخرههايي بر قراردارد ،
روابط گزارش به.نمودهاند تقسيم نيمه دو به را زيويه
از كه زيويه كاوشهاي كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي
سال از "مجددا ساله وقفهاي 16 با گرديده ، آغاز سال 1355
متر به 7000 نزديك فصل ، چهار طي و شد گرفته سر از 1373
.گرفت قرار كاوش تحت باستاني دژ اين از مربع
عظيم و باشكوه بناي اعظم بخش كاوشها ، اين دنبال به
مادي و ماننايي معماري فنآوري از شاهكاري كه "زيويه"
.شد جلوهگر "زيويه" تپه بلنداي بر است
باستانشناسي كاوشهاي هيات كار ، مرحله آخرين در همچنين
اين مرمت آمده ، بهدست آثار به حياتبخشي قصد به زيويه
.رسانيدند انجام به را بنا
كه 65 معتمدي نصرتالله سرپرستي به كاوش مرحله آخرين در
تمامي است ، يافته پايان "اخيرا و انجاميد طول به روز
مطلوب شكلي به آن جنبي تاسيسات و قلعه ارگ در موجود آثار
فاصله از اكنون و آوردهاند دست به را خود اوليه چهره
را كهن گذشتههاي "زيويه" صخرههاي بر استوار دژي دور ،
.ميسازد زنده رهگذران ذهن در
از كه است عريض سنگي پله رديف يك شامل بنا اين است گفتني
- متري ارتفاع 90 تا و شده آغاز تپه متري ارتفاع 40
.است كرده پيدا ادامه -تپه بخش بالاترين
نبايد پرورشي مربيان
كنند محدود را دانشآموزان
:گفت پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون:فرهنگي علمي گروه
كنترل كارش نبايد و است كننده هدايت نهادي تربيتي امور
.باشد دانشآموزان
مربيان و مدارس مديران گردهمايي در دوشنبه كه عبادي رحيم
:افزود ميگفت ، سخن تهران دو منطقه پرورش و آموزش پرورشي
بلكه كنند ، محدود را دانشآموزان نبايد پرورشي مربيان
انحرافات مقابل در را آنها تربيتي كارهاي انجام با بايد
.ببخشند مصونيت
اصل دانشآموزان به اعتماد تربيتي كار در :كرد تصريح وي
در را آنها و كرد حركت اصل اين مبناي بر بايد و است مهمي
.داد مشاركت مدارس كارهاي
دانشآموز به اگر پرورش ، و آموزش وزير معاون گفته به
ميتوان كنند ، مشاركت تصميمگيريها در كه شود داده اجازه
.كرد محقق را تربيتي كارهاي در مصونيت و اعتماد اصل
اصلي سرمايه عنوان به انساني نيروي اگر:افزود عبادي
برنامه اين محور و مبنا پرورش و آموزش شود تلقي كشور
.ميگيرد قرار
محلي نشر
|
لري لوحه قاشقايي
چاپ كه است تركي شعر مجموعه يك عنوان لوحهلري ، قاشقايي
(دوزگون) صديق محمدزاده حسين سوي از پاييز 1377 در آن اول
هزار دو شمارگان در زنگان ، انتشارات توسط و صفحه در 48
محلي آثار نشر بازار به ريال قيمت 3000 به و نسخهاي
بروجن ، شهر در تيرماه 77 تا 21 روزهاي 19 در.است شده عرضه
، ميرزا زبان ترك شاعر علمي مقام بزرگداشت ستاد سوي از
شد برگزار همايشي ،(قمري-ه تا 1313 1246) قشقايي ماذون
بيان نيز و شاعر اين ادبي آثار به ارجگذاري آن هدف ، كه
نيز ، حاضر شعر مجموعه موءلف.بود قشقايي ايل سرافرازيهاي
قلبي مكنونات سخنراني ، ايراد و همايش اين در حضور ضمن
بدون زندگي نيز و ماذون ميرزا ادبي و علمي آثار از خود
بيان شعر قطعه در 33 را قشقايي ايل پاك طبيعت و آلايش
به توجه با.است شده ارائه لوحهلري قاشقايي در كه داشته
زبان لحاظ از آذري تركي و قشقايي تركي ساختاري مشابهت
براي مجموعه اين از بهرهبرداري و مطالعه شناختي ،
.بود تواند راحت كشورمان ، زبان قشقايي و آذري گروههاي
|
|