آن در زندگي كه نمايشي
جاريست
جشنواره خياباني تئاتر بخش از گزارشي
فجر تئاتر هفدهم
است شده حاصل صحنهاي نمايش از خياباني تئاتر *
برخوردار خاصي شكل از اجرا نوع خاطر به اما
است يافته را خود به مربوط ويژگيهاي و شده
در كشور تئاتر متوليان و مسئولان كه است سال چند
نشان خياباني تئاتر به ويژهاي توجه مناسب ، رويكردي
در كه است نمايش از گونهاي خياباني تئاتر.دادهاند
و سياسي عوامل حقيقت در و ميشود انجام باز فضايي
.است شده نمايش نوع اين گرفتن شكل موجب اقتصادي
به اما است شده حاصل صحنهاي نمايش از خياباني تئاتر
ويژگيهاي و شده برخوردار خاصي شكل از اجرا نوع خاطر
.است يافته را خود به مربوط
و مسئولان مدنظر بايد كه مطلبي مهمترين حاضر حال در
تعريفي بهدستآوردن بر علاوه گيرد قرار نمايش اهالي
شيوه اين بياني وسايل و ابزار بهتر هرچه شناخت جامع ،
و اجراكنندگان براي "كاملا را آن اهداف كه است نمايشي
.نمايند ترسيم برنامهريزان
اجراي ميدهند ، نشان توجه مقوله اين به نسبت كه كساني
به تئاتر هنر شناساندن براي دستاويزي را نمايش گونه اين
اينگونه كه كرد توجه بايد اما.ميدانند مردم عموم
صورت وجه بهترين به معرفي كه شود اجرا طوري بايد نمايشها
و فرار موجب نه شود تماشاگران جذب براي عاملي و بگيرد
.آنها تنفر
در 33 را اجرا از 400 بيش فجر تئاتر جشنواره هفدهمين
داشت توجه بايد اما.است گرفته نظر در تئاتر مختلف مكان
پايين زيادي تاحد كيفيت نمايش از وسيعي سطح چنين در
برنامهريزان توجه مورد بايد "كاملا موضوع اين و ميآيد
.گيرد قرار
كارگرداني به "مسابقه" نمايش بخش ، اين در اجراها از يكي
.است رحيمي سوسن
كه صندلي يك تصاحب سر بر كه است نفر دو داستان نمايش اين
نزاع ميدانند خود نياكان و اجداد سوابق جزو را آن
رد آنجا از كه شخصي و ميگيرد بالا نزاع اين.ميكنند
اين اما ميكند ترغيب دادن مسابقه به را آنها ميشده ،
را دانشجويي آنها بين اين در و ندارد خاصي قانون رقابت
هر كه ميكند گوشزد آنها به او و ميطلبند قضاوت به
به وگرنه باشد برخوردار قاعده و قانون از بايد مسابقهاي
.نمييابد دست منطقي نتيجهاي
:ميگويد خياباني تئاتر ويژگيهاي و اهداف درباره رحيمي
كه است مردم با نزديكي خياباني نمايش ويژگي اصليترين"
بنابراين ميگذارد تماشاگر روح و ذهن بر چندان دو تاثيري
اجتماعي ، آموزشي ، مسائل طرح با ميتواند خياباني نمايش يك
تماشاگرش ناخودآگاه بر غيرمستقيم بياني با...و فرهنگي
".يابد دست خود اصلي هدف به و بگذارد تاثير
بخش اين در "جهتدار مجسمه" نمايش با نيز شكارچي بهزاد
مجسمه يك از پردهبرداري داستان نمايش اين كه دارد حضور
..و زيست محيط اداره رئيس شهردار ، حضور با است قرار كه را
درباره نظري هركدام دولتها.ميكند تعريف گيرد ، صورت.
بين از "عملا مجسمه و ميكنند ابراز آن جهت و مجسمه اين
معتقد خياباني كار ويژگي و اهداف مورد در شكارچي.ميرود
باآنها كه دارد وجود باره اين در تعاريف سري يك":است
چارچوبي نيازمند نمايش گونه اين كه معتقدم و ندارم كاري
هواي و حال به بسته يعني است شده تعيين پيش از و مشخص
از بايد مورد اين در فقط.بگيرد شكل ميتواند اجرا
موءثر نمايشي به بتوان تا كرد حذر تماشاگر سادهپسنديهاي
".يافت دست
جشنواره اين شهرستاني كارگردانهاي از ديگر يكي قادري حسن
جشنواره در قوچان از "چراغ شب گوهر" نمايش با كه است
گرفته شكل واقعي داستان يك براساس نمايش اين.دارد شركت
دانشآموزان از يكي توسط چراغ شب گوهر يافتن مورد در و
او ديگر دوست عكسالعملهاي 3 شاهد بينندهاست روستايي
است بار اولين براي من":ميگويد قادري است ، مورد اين در
.ندارم آن از زيادي اطلاع و ميكنم شركت بخش اين در كه
از كه گروههايي براساس نمايش اين ويژگي ميكنم فكر اما
و ميگيرد شكل نيستند برخوردار كافي بودجه يا وقت
نمايشهاي تماشاي بودجه كه افرادي هم را آن تماشاگران
حاكم اجرايي قوانين جهت از ضمن در و ندارند را صحنهاي
".ميشود اجرا هستند ، روبرو مشكل با نمايش بر
نمايش كه است روشن بگذريم كه مرزبنديها و تعاريف اين از
شده ترسيم آن متوليان سوي از كه مشخصي اهداف با خياباني
آنها به ميتوان كه اهداف اين هرچند.درميآيد اجرا به
كه موضوعهايي از استفاده تئاتر ، هنر با مردم آشنايي
اما افزود نيز را...و ندارند را صحنه روي در حضور اجازه
اين در كه ميطلبد را گروههايي و شرايط اينها به دستيابي
باشند برخوردار آن ابراز در لازم توانايي از بتوانند راه
و خياباني نمايش روز اجراي 100 آن راههاي از يكي و
آيا كه اينجاست سئوال اما.است مختلف جشنوارههاي
به مدت اين در توانستهاند گروهها و برگزاركننده مسئولان
يابند؟ دست خود اهداف
شده شروع خياباني نمايش كه سال چند اين طي":گفت رحيمي
يافته دست خود اهداف به حدودي تا و داشته پيشرفتهايي
اهداف تمامي به دستيابي و بهتر نتيجهاي وصول براي.است
آزاد بيشتر ، پشتيباني و حمايت نيازمند گروهها شده ، تعيين
مستمر گروههايي ايجاد و آن بيان و موضوع انتخاب در بودن
از.دهند ارايه نمايش و شده تامين سال طول در كه هستند
موضوعهاي به پرداختن با بايد نيز نمايشي گروههاي سويي
".كنند بيشتر را نمايشي گونه اين گويايي قدرت روز
تئاتر ميشود ارايه كه تعريفهايي طبق":گفت نيز شكارچي
ما نمونه براي چون است نيافته دست اهدافش به خياباني
ياد پوزخند با را خياباني تئاتر بسياري كه ميبينيم هنوز
اين به ويژهاي توجه مدت اين در حال هر به ولي.ميكنند
كمي ، رشد اين است اميد كه شده كمي جهت از بخصوص مقوله
".باشد دربرداشته نيز را كيفي رشد
حتي كه است اين توجه قابل مطلب توضيحات اين تمامي با
مقوله اين از صحيحي شناخت نيز خياباني نمايش گروههاي
اگر كه آنگونه نيافتهاند دست آن اهداف به و نيافتهاند
به خياباني ديگري و صحنهاي يكي كار دو همزمان باشد قرار
.ميدهند نشان بيشتري رغبت اولي به شود پيشنهاد آنها
و شرايط بخاطر من":است معتقد موضوع اين تاييد در شكارچي
كار دارد ، وجود صحنهاي امكانات و تعاريف بر كه بحثي
".ميكردم قبول را صحنهاي
خياباني كار در بسياري جذابيتهاي":ميكند فكر رحيمي
از من كه تجربهاي به توجه با حال اين با ولي دارد وجود
برميگزيدم را صحنهاي كار داشتهام هنر اين شروع سالهاي
اين نداشتم ، اختيار در سالن كه دليل اين به من خود حتي
عرضه خياباني قالب در را كار و كردم انتخاب را مقوله
".كردم
صحنهاي كار با را تئاتر سال 61 از من":گفت نيز قادري
از هم چون ميدهم ترجيح را صحنهاي كار و كردم شروع
نظر از خاصي چارچوب هم و است برخوردار بهتري امكانات
".ميكند جذب بيشتر مرا كه دارد صحنهاي وسايل و تماشاگر
داشت دور نظر از نبايد نيز را تماشاگران ميان اين در
موءثر و منطقي ارتباطي خياباني تئاتر باشد قرار اگر يعني
آنها ويژگي مهمترين ارتباط اين و كند برقرار تماشاگرش با
ذائقه اول وهله در بايد خياباني نمايشي گروههاي باشد
فهم سطح به دستيابي با تا باشند داشته مدنظر را تماشاگر
.كنند ارايه را آثارشان بيننده خواست و
اروپا در خياباني نمايش":تئاتر دانشجوي -غفارعدلي اشكان
و نمييافتند اجرا مجوز نمايشها كه گرفت شكل خاطر اين به
وجود خيابان در كه احتمالي مامورين دست از بايد چون
و صحنهاي زياد وسايل آوردن از ميكردند فرار داشتند
امسال من كه خياباني نمايشهاي.ميكردند خودداري دكور
.نداشتند دربر را اختصار و جذابيت خصوصيت متاسفانه ديدم
و بودند دارا را صحنه در اجرا قابليت آثار اين از بسياري
موقعيت نداشتن خاطر به گروهها اين كه ميرسد نظر به
".آوردهاند روي خياباني نمايش به صحنهاي اجراي
يك عنوان به:(تبليغاتي شركت يك كارمند) رحيمي احسان
ديدهام را كارها من كه اينجا تا":داشت اظهار تماشاگر
حداقل زيرا است بوده بهتر تهرانيها از شهرستانيها آثار
آنها در زندگي نوعي به و بوده برخوردار كمتري تصنع از
".است بوده جاري
كار يك اين من نظر به":گفت نيز (ادبيات دانشجوي) جدهاي
براي زياد هزينه دربرنداشتن ضمن كه است فرهنگي خوب
به را سنتي و بومي هنرهاي احياي برگزاركنندگان ، و گروهها
".ميكند كمك آنها معرفي در حداقل يا دارد دنبال
من":گفت (نوجوانان و جوانان جديد نظام مشاور) مرتضوي
اگر بگويم ميخواهم.هستم تئاتر به علاقهمندان از يكي
خواهد موجب را عكس نتيجهاي باشد تئاتر رونق حركت قصداين
و نام جهت از نمايشها و گروهها اين معرفي هم زيرا شد
عدم اين خاطر به هم و است ضعيف اجرا ساعت و محل و نشان
سطحي چه و نمايشي چه با نميداند تماشاگر قبلي اعلام
نمايش به نسبت جهت اين از دارد امكان كه است روبرو
".شود بدبين هم صحنهاي
محل بودجه ، نداشتن را خود عمده مشكل خياباني گروههاي
معرفي خياباني ثابت گروههاي استمرار و استقرار و تمرين
رامشكل آموزش و اطلاعات نداشتن شهرستاني گروههاي و كردند
.دانستهاند خود اساسي
اطلاعاتي حتي و امكانات گونه هيچ ما":ميافزايد قادري
بتوانيم كه مرجعي متاسفانه و نداريم نمايش گونه اين از
هم امسال.ندارد وجود نيز كنيم كسب اطلاعاتي آنها از
براي كه آنچنان شد افزوده ما مشكلات بر بودجه كمبود مشكل
امسال اينكه ديگر.افتاديم زحمت به هم مسافرت بليت تهيه
شهرستاني گروههاي نمايشها بليت قيمت بودن بالا خاطر به
شهرهاي به خالي دست "عملا و نشدند نمايش تماشاي به موفق
".بازميگردند خود
|