نيازي آموزي ، علم
...مادامالعمر
استاد كمبود شما مشكل مهمترين
است ايراني دائم
مورد در كتاب جلد چهار انتشار
اسلام و انقلاب
آزادگان و جانبازان از تجليل
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
شخصيتهاي حضور با مراسمي طي
هنري مقام از
هنري و فرهنگي
بازمانده تنها مطيع علي استاد
شد تجليل مينياتور هنر
رساني اطلاع مركز نخستين
كشور فرهنگي پژوهشهاي
يافت گشايش
نيازي آموزي ، علم
...مادامالعمر
;بخوانند ابتدايي دوره آموزگاران و مادران پدران ،
در تجربي علوم درسي كتابهاي تغيير چگونگي به نگاهي
ابتدايي دوره پنجم تا اول پايههاي
علمي سواد سطوح
.نميداند را علمي مفاهيم و كلمات معناي:I سطح
;ميدهد تشخيص را علم به مربوط مفاهيم و كلمات:II سطح
ارائه را تفاهمها سوء از ناشي و ناقص بسيار توضيحات اما
.ميدهد
ا ;ميبرد كار به درستي به را علمي واژههاي:III سطح
علمي محتواهاي در آنها بردن كار به و دادن تعميم از ما
.است عاجز
دادهها و فرضيه متغير ، مشاهده ، چون مفاهيمي با:IV سطح
.بگيرد كار به تحقيق يك در را آنها ميتواند و آشناست
ز وا ميفهمد را علمي نظامهاي اصلي ايدههاي:V سطح
.دارد آگاهي علمي محتواهاي در مهم ايدههاي ارتباط چگونگي
.راميداند آن تاريخچه و علمي نظام يك ماهيت:VI سطح
كه فرهنگي از نميتوان را علم كه ميدهد تشخيص:VII سطح
.كرد جدا آمده ، پديد آن در
Rodger Bybee (19971995) Shanos
Morris(1995)
پنجم تجربي علوم كتاب يافتن تغيير با امسال :اشاره
ابتدايي دوره علوم كتابهاي ساله پنج تغيير دوره ابتدايي ،
سيسال قريب از پس شده ، ياد كتاب پنج هر و يافته خاتمه
و شده مطلق تغيير دستخوش كشور ، دبستانهاي در مداوم تدريس
پدران ، آشنايي منظور بهشد آنها جايگزين جديدي كتابهاي
علوم كتابهاي با ابتدايي دوره آموزگاران و مادران
از يكي) دانشفر حسين آقاي توسط كه را مطلبي جديدالتاليف ،
در شده ، تهيه ارتباط همين در (جديد علوم كتابهاي موءلفان
:ميخوانيم هم با كه آوردهايم پي
مسئله طرح:اول قسمت
مجدد برنامهريزي و نظر تجديد كار پيش سال چند كه وقتي
تحصيلي راهنمايي و ابتدايي دورههاي براي علوم آموزش
ديگر كه برسد زماني نميكرديم تصور هرگز شد ، شروع
يافتن ادامه با.كنيم رها آن انديشه از را خود نتوانيم
مسئوليت احساس شايد اينكه هم شد ، بيشتر ما علاقه هم كار ،
كردن وسيعتر جز چارهاي ميبينيم و ميكنيم زيادتري
نيز ما خود كودكان ، بر علاوه بايد و ندارد وجود آن ابعاد
.باشيم علم مباني آموختن براي دايم تلاشي در
كردن حساب مختصري و نوشتن و خواندن كه كسي گذشته ، در
را داستان اگرچندكتاب ميشد ، محسوب باسواد ميدانست ،
ميان در ميسپرد ، حافظه به هم شعر مقداري و ميخواند
.ميآمد حساب به متشخص فردي مردم
اين و شد دگرگون زمان ، جبر بنابر ما زندگي چهره اما
دگرگوني ، آهنگ.آورد وجود به را تازهاي دگرگوني ، نيازهاي
احساس گاهي كه طوري به شد ، قبل سال از سريعتر سال هر
واز كنيم سازگار آن با را خود نتوانستهايم ميكنيم ،
.ماندهايم عقب غافله
اطلاعات ديد ، وسعت كه بگيريد نظر در را سادهاي روستايي
كه بود وجانوراني خاك آب ، زمين ، همان به محدود زندگيش و
مصالح و مواد از او ، ميزيستند ، خودش همراه و دراطرافش
ميساخت ، خودش را خانهاشميكرد استفاده خودش اطراف
خودكفا امروزيها ، قول به و ميكرد تهيه خودش را لباسش
.بود
صاحب روستايي همان و يافت راه روستاها به برق كمكم اما
جاي به او ، .شد ديگر برقي وسايل بعضي و يخچال تلويزيون ،
كارش و وقت در زيرا كرد ، استفاده تراكتور از گاوآهن ،
او به رفتند ، روستا به كه مشاوراني.ميشد صرفهجويي
كودهاي از محصول ، شدن زياد براي است بهتر كه كردند توصيه
جانوران محصولش ، در آنكه براي و كند استفاده شيميايي
.ببرد كار به را آفتكشهايي نشوند ، سهيم هم ديگر
شد و آمد امكان روستا ، به جاده شدن كشيده با ديگر حالا
افتاد فكر به او.بود آمده فراهم موتوري نقليه وسايل با
كه كند تهيه موتوسيكلت يك است بهتر اسب ، و خر جاي به كه
بيمار نيست ، فراوان غذاي نيازمند ميخواهد ، كمتري جاي
روستا به تلفن او براي.ميرود راه هم سريعتر و نميشود
و خانواده افراد با ميتوانست آساني به پس.شد آورده
و بگيرد ارتباط ميكنند ، زندگي شهر در كه فرزندانش
لحاظ از او خيال تا.شد تاسيس روستا در مدرسه و درمانگاه
باشد راحتتر هم دارو و پزشك به دسترسي و فرزندان تحصيل
...و
هم دست به دست وامكانات عوامل همه "ظاهرا ترتيب ، اين با
هموطنان مانند هم روستانشين فرد آن زندگي تا بودند داده
.باشد آسودهتر لحاظ ، چند از و بهداشتيتر شهرنشين
بيشتر ، محصولات پاكيزه ، زندگي آن از اما گذشت ، مدتي
زمينش.نشد خبري زيادتر ، رفاه و كمتر كار خوب ، درامد
حد از زياده برداشت با زيرا نداشت ، را قبلي بازده ديگر
.بود يافته فرسايش خاك علمي ، موازين رعايت عدم و محصول
شرايط در كه بود شده منتقل پدران تجربيات فقط او ، به
تهيه آسان را آن كه آبي.نداشتند كارآيي ديگر امروزي ،
هم او زيرا نداشت ، جريان جويها در گذشته مانند ميكرد ،
در شيرين آب از اقيانوسي كه ميكرد خيال همسايهها مانند
هر بهندارد وجود برايش پاياني و است ذخيره پايشان زير
.محدودند زيرزميني آب منابع بود نگفته او به كسي حال ،
برآنها هم سموم ديگر گويي و داشتند وجود همچنان آفتها
راهنمايي را او كسي هم مورد اين در !بودند شده بياثر
ميآيند پديد چگونه آفتها مقاوم گونههاي كه بود نكرده
رعايت بايد نكاتي چه باشدو بايد چگونه علمي سمپاشي و
.شوند
نداشتند ، شهر به چنداني نياز سال ، طول در گذشتگانش اگر
پيش برايش جديد تكنولوژي پديدههاي كه مشكلاتي وجود
.ميكردند شهر روانه مرتب را او بودند ، آورده
اولاد پر خانوادهها و بود شده خارج كنترل از ده ، جمعيت
شهر كاذب جلوههاي و طرف يك از بيكاري نتيجه ، در.بودند
را جوانان ديگر ، طرف از آسان درامدهاي به رسيدن آرزوي و
.ميكشاند خود سوي به
و شهر به فرزندان مهاجرت ;شد چه بحران همه اين نتيجه
خالي و كوچك خانههاي و حاشيهاي محلههاي در شدن ساكن
و ارزش كم كارهاي به شدن مشغول.ضروري امكانات تمام از
داشتند ، درستي سواد نه قبلي روستانشينان اين زيرا موقت ،
جامعه در بعدها بااستعدادترها.بودند آموخته حرفهاي نه
نبرده بهرهاي هم نعمت اين از كه آنان و شدند حل شهري
.دادند ادامه خود محروميت از پر زندگي به همچنان بودند ،
هم اينجا در روستا مسائل همان بود؟ خبر چه شهر در اما و
.ميدادند نشان را خود وسيعتر مقياسي در و متفاوت شكلي به
غير و بيمورد وقتهاي اتلاف سروصدا ، آلودگي ، مقداري
بر مزيد هم زيادتر خرج و بيشتر مصرفزدگي ضروري ،
!!بود علت
كشور به اختصاص كنم ، مجسم اينجا تا كردم سعي كه را آنچه
جهان كشورهاي همه در "تقريبا كه است وضعي بلكه.ندارد ما
مختصر با را نظايرش "توسعه حال در" عبارتي به يا و سوم
وجود هم گريزي هيچ ،"ظاهرا.كرد مشاهده ميتوان اختلافي
در زيستن زيرا هستيم ، آن تحمل به ناچار ما همه و ندارد
به نسبت متفاوتي مهارتهاي و آگاهيها به نياز امروز ، جهان
.دارد گذشته
"پايدار" توسعه ويژه ، به و توسعه از صحبت زياد امروزه ،
بيسوادي نام به مسئلهاي پيشرفته كشورهاي در ميشود
مراد ميشود ، سواد از صحبت آنجا در اگر و ندارد وجود
.نوشتن و خواندن سواد نه است ، (STL)تكنولوژيك علمي سواد
روز ، هر و گرفت اوج غرب در صنعتي انقلاب كه زماني از
به تبديل ما شد ، بازار وارد تازهاي ابزارهاي و وسايل
را حالت اين متاسفانه و شديم آنان محصولات مصرفكنندگان
از بعضي ميآيد يادم.كردهايم حفظ همچنان امروز به تا
به را (فراوردهعلم يعني) تكنولوژي غرب ميگفتند دوستان
.نداد ما به را ازآن استفاده علم اما كرد ، صادر ما كشور
چنين واقع ، در اما مينمايد ، درست گفته اين اول ، نگاه در
ابزارها پيشرفتهترين و باشيم داشته پول است كافي.نيست
خانههاي وارد و كشور وارد تا سفارشبدهيم را دستگاهها و
شبه يك اگر كار ، اينشوند ما شركتهاي و ادارهها يا ما
طول بيشتر ماه يك يا هفته يك از "معمولا نگيرد ، صورت
حاصل خودمان بايد را آنها از استفاده علم اما.نميكشد
كمك ما به هم زمينه اين در غربيها ،"اتفاقا.آوريم
ديگران و خودشان براي كه وسيعي تحقيقات با و كردهاند
نشان هم را لازم علم كسب راههاي ميدهند ، انجام
كنيم استفاده راهها آن از نتوانستهايم ما ولي دادهاند ،
علم كه است نكرده حركت درجهتي ما پرورش و آموزش نظام و
.شويم دارا را دسترس در تكنولوژي از استفاده براي لازم
و ميخواهد زمان ميخواهد ، علاقه.است مشكل كار اين
.دارد لازم جانبه همه همكاري
را خاك تركيب ما روستانشين آن اگر بكنيد ، را فكرش
نقش.بداند را آنها زندگي چرخههاي و آفتها.بشناسد
و بدهد تشخيص گياه رشد در را خاك در موجود يونهاي
داشته اطلاع علمي طور به محصول توليد در موءثر ازعوامل
ديگر ، ميآورد دست به بهتري و بيشتر محصول "مسلما باشد ،
به را نامناسب آفتكش يا وكود نميكند سمپاشي بيموقع
به افزودنيها و نگهداري روشهاي از بايد او.نميبرد كار
بشناسد ، را انگلها ما روستايي اگر.باشد خبر با محصولات
وسط جوي در كه كثيفي آب از گوسفندش و گاو نيست حاضر ديگر
مريض كمتر هم بچههايش و خودش.بنوشند است ، جاري ده كوچه
.ميشوند
.داريم زيادتري مهارتهاي و اطلاعات به نياز ما همه
فرزندان و خودمان نخواهيم اگر.نيست كار در انتخاب مسئله
جديدبكنيم ، تكنولوژيكي -علمي اطلاعات به مجهز را خودمان
ديگر كه آن جالب.نميرسيم بحث مورد پايدار توسعه آن به
به امروز وقتي شما.كنيم حفظ نميتوانيم هم را موجود وضع
.هستيد روبهرو شده بستهبندي غذاهاي با ميرويد ، فروشگاه
صورت اين به بايد هم را خودتان لوبياي و نخود ديگر ،
مدت ، كم دراز ميشوند ، عرضه كه شيرهايي.كنيد خريداري
ندارد ، چرتگه امروزي ، بانك كارمند.پرچربياند يا چربي
چگونه چرتكه ندانند شما بچههاي شايد) دارد كامپيوتر
.(است چيزي
كمكم ، و است كرده فرق شما خانه آب و برق مصرف محاسبه طرز
در نيست لازم و ميشود پول جاي به اعتباري كارت از صحبت
خود همراه پول زيادي مقدار خريد براي نزديك آينده
.برداريد
جديدي واژههاي تلويزيون و روزنامهها در ديگر ، سوي از
را آنها از بعضي معناي شايد كه ميبينيد و ميخوانيد را
انرژي ازون ، لايه بيوتكنولوژي ، چون كلماتي.نميدانيد
فلوئور ، به يدز ، نياز ا دور ، راه از سنجش گرمايي ، زمين
صدها و سيتياسكن ليزر ، ابررساناها ، سيبرنتيك ، رباتها ،
شما.كردهاند باز هم ما زبان در را خود جاي ديگر ، واژه
مايكرويو اجاق يا تفلون ظرفهاي بالاخره بدانيد بايد
به بايد را مصرف بار يك پلاستيكي ظرفهاي مضر ، يا مفيدند
لبنيات ، مربا ، در كه افزودنيهايي نبريد؟ يا ببريد كار
وروي هستند ، چه ميكنند ، وارد غيره و كمپوتها و كنسروها
مصرف چرا بدانيد بايد شما نه؟ يا دارند تاثير شما سلامتي
ممنوع را كنندهها پاك خوراكي ، مواد داروها ، از بعضي
داريد نياز كلسترول به بدانيد بايد شما.ميكنند اعلام
ماست "مثلا بگوييم كه است گذشته آن زمان ديگر.نداريد يا
اگر !خورد عسل با نبايد را خربزه يا است ، گرم خرما و سرد
منزل در كه دستگاههايي كار طرز درباره زيادي چيز شما
نميدانيد ، ميكنيد ، استفاده آنها از روزه همه و داريد
.است كم شما تكنولوژيكي -علمي سواد
نمونههاي كه مسايلي به توجه بابرگرديم مدرسه و درس به
درس در جديدي برنامهريزي كردم ، بازگو را آن از كوچكي
.است گرفته صورت ابتدايي دوره در شما فرزندان تجربي علوم
به را شما فرزندان كه است آن برنامه اين هدفهاي جمله از
اين براي لازم انگيزههاي و كنيم علاقهمند آموزي علم
كه امروز دنياي در است بديهي.آوريم پديد آنان در را كار
علمي ، مفاهيم آموختن است ، گرفته لقب "معلومات انفجار عصر"
در را دانشآموزان ميتوان اما ندارد ، مرزي و حد
راه و بدهند تشخيص را خودشان نياز كه داد قرار مسيرهايي
هيچ موجود شواهد اساس بر زيرا بگيرند ، فرا را علمآموزي
كودكان به مدرسه در امروز ما كه آنچه همه نيست معلوم
.باشد داشته كارآيي فردا دنياي در ميآموزيم ،
پايه دانش يا اطلاعات مقداري بر ما تاكيد همه ، اين با
نكاتي.باشد برخوردار آنها از بايد كس هر معتقديم كه است
.هستند پايه دانش جزء شد ، اشاره آنها به بالا در كه هم
روز ، ساعات در رسمي معلمان كه باشيد نداشته انتظار اما
.بكشند بردوش تنهايي به را شما فرزند علوم آموزش بار
را آموزي علم راه دادن نشان و انگيزه ، و علاقه ايجاد
و حرفه هر در هم شما خود اما بگذاريد ، ايشان برعهده
كنيد ، كمك مدرسه و معلم به ميتوانيد هستيد ، كه موقعيتي
و تسريع براي كه جهاني مسابقه اين در نيز ما بلكه تا
از گرفته ، در كشورها دانشآموزان به علوم آموزش تسهيل
در كنم يادآوري بايد اينكه از متاسفم.نمانيم عقب ديگران
تعليم بينالمللي موءسسان از يكي توسط قبل چندي كه تحقيقي
در جهان كشور بين 38 رياضيات و علوم آموزش در تربيت و
كشور آن 38 جزو نيز ايران.گرفت صورت ساله تا 13 سنين 9
قرار مقايسه مورد مختلف ابعاد از علوم آموزش مسئله بود ،
ميان ، اين در ايراني دانشآموزان مقام ميدانيد آيا.گرفت
!!آخر به يكي بود؟ چه
دانشفر حسين *
1- Scientific and Technological Literacy
.نهادند TIMSS را تحقيق اين نام -2
استاد كمبود شما مشكل مهمترين
است ايراني دائم
ادبيات و زبان استاد دناي.وانگ دكتر خانم با گفتوگو
بهشتي شهيد و پكن دانشگاههاي فارسي
;اشاره
مسئولان همت به ايران در بار اولين براي سال 1375 در
داير دانشگاه اين در چيني زبان رشته بهشتي شهيد دانشگاه
آقاي و جو.هوي.تن خانم همراه به دن.اي.وانگ خانم كه شد
شهيد دانشگاه در رشته اين اساتيد اولين بختيار دكتر
زبان تدريس سال از 2 پس وانگ دكتر خانمبودند بهشتي
از پيش فارسي ، زبان دكتراي مدرك اخذ همزمان نيز و چيني
ايرواني احمدرضا آقاي با را گفتوگويي انجام تهران ، ترك
در آن ماحصل كه پذيرفتند علاقهمندشان دانشجويان از يكي
.ميآيد پي
در.كرديد دفاع خود دكتراي پاياننامه از تازگي به شما *
.دهيد توضيح آن موضوع مورد
فارسي خطي نسخه انتقادي تصحيح" من دكتراي رساله عنوان -
بخش فضلالله ، شيخ نوشته جامعالتواريخ تاريخ "كتاب
.است چين تاريخ به مربوط
بودهاند؟ چه كتاب اين تصحيح براي شما منابع *
اين خطي نسخه ميكروفيلم پاياننامه اين در من منابع -
همچنين ميشود ، نگهداري بريتانيا موزه در كه كتاب
نگهداري گلستان كاخ موزه در كه كتاب اين از نسخهاي
كه ابرو حافظ مجمعالتواريخ كتاب خطي نسخه و بوده ميشود
عنوان به ميشود نگهداري استانبول سراي توپقاپي موزه در
كنم اضافه بايد.است گرفته قرار استفاده مورد كمكي نسخه
از را چين تاريخ بخش ابرو حافظ مجمعالتواريخ ، كتاب در
كتاب چين تاريخ بخش در.است كرده نقل جامعالتواريخ كتاب
دوره از چين پادشاهان نسبنامه "تقريبا جامعالتواريخ
معاصر تا ميلاد از قبل بيستم قرن حدود يعني افسانهاي
.است شده درج هجري هشتم قرن يعني نويسنده
جامعالتواريخ كتاب چين تاريخ بخش اوصاف اين با پس *
است؟ نشده تصحيح تاكنون
است ، شده تصحيح تاكنون كتاب اين ديگر بخشهاي.است درست -
اسامي و مكانها اسامي تصحيح غيرچينيها براي چون ولي
اين در اينكه علت به همچنين بوده ، سخت حدودي تا چيني
تاكنون شده ، تحريف مكانها و اشخاص اسامي از بعضي كتاب
چيني زبان به هم من چون و است نگرفته صورت كاملي تصحيح
نظر با يافتهام ، كافي آشنايي فارسي زبان با و هستم مسلط
.دهم انجام را تصحيح اين گرفتم تصميم ايراني استادان
چه پاياننامه اين براي شما مشاور و راهنما اساتيد *
بودند؟ كساني
لغتنامه موسسه رئيس) شهيدي دكتر آقاي راهنمايم استاد -
خانم و بختيار دكتر آقاي مشاور اساتيد و بودند (دهخدا
.بودند كريمي دكتر
فارسي ادبيات و زبان رشته كه شد چطور وانگ ، دكتر خانم *
كرديد؟ انتخاب پكن دانشگاه در را
.نكردم انتخاب را فارسي زبان رشته ابتدا در من راستش -
من كه سالي آن اما.بخوانم فرانسه زبان ميخواستم ابتدا
قبول پكن دانشگاه در و كردم شركت چين سراسري كنكور در
سهميهاي فرانسه زبان براي ما منطقه در پكن دانشگاه شدم ،
سهميه فارسي زبان و انگليسي زبان رشته براي فقط و نداشت
.كردم انتخاب را فارسي زبان من و داشت
داشت؟ فارسي زبان دانشجوي نفر چند شما كلاس زمان آن *
كه موقعي تا و استاد و 7 داشت دانشجو نفر ما 11 كلاس -
.نميشد وارد جديد دانشجوي بوديم ، نشده فارغالتحصيل ما
.دارد دانشجو نفر الي 9 حدود 8 كلاس هر الان
تسلط چيني زبان به و است خارجي استاد كه اوقات گاهي
نقش چيني استاد و دارند حضور كلاس در استاد ندارد 2
.دارد برعهده را مترجم
فارسي ادبيات و زبان دانشجوي مقاطعي چه در پكن دانشگاه *
ميشوند؟ جذب مشاغلي چه در فارغالتحصيلان و ميپذيرد
ارشد كارشناسي و كارشناسي دورههاي در پكن دانشگاه -
رشته اين در كه دانشجوياني.ميپذيرد فارسي زبان دانشجوي
بايد دانشجويان ساير مانند "معمولا ميشوند ، انتخاب
فارغالتحصيلي از پس آنها.بگذرانند را ورودي كنكور
خارجه ، امور وزارت پكن ، بينالمللي راديو در ميتوانند
ايران با كه شركتهايي و وزارتخانهها پكن ، دانشگاه
.شوند كار به ، مشغول دارند همكاري
كه چيني ممتاز دانشآموزان شده گفته من به كه اينطور *
رسانده پايان به تلاش و موفقيت با را دبيرستان دوره
بدون چيني مسئولان ويژه اهتمام با دوره چند در بودند ،
مراحل.شدند پكن دانشگاه فارسي زبان رشته وارد كنكور
بود؟ چگونه دانشجويان گونه اين انتخاب
مختلف دبيرستانهاي به فارسي زبان اساتيد اعزام با ما -
آنها ، با مصاحبه انجام و ممتاز دانشآموزان انتخاب و چين
.كنند انتخاب را فارسي زبان كه ميكرديم تشويق را آنان
دانشگاه استاد جو هوي تن خانم برعهده كار اين عمده كه
.بود تهران بهشتي شهيد دانشگاه و پكن
فارسي زبان آموزش روند مورد در توضيحاتي است ممكن اگر *
.بفرماييد پكن دانشگاه در
استادان با اول سال دانشگاه 2 به ورود از پس خودم من -
زبان يادگيري به شروع سپس خواندم ، انگليسي فقط امريكايي ،
پكن دانشگاه مسئولان سياستهاي زمان آن در.كردم فارسي
زبانهاي بخصوص و خارجي زبانهاي دانشجويان كه بود طوري
اصلي زبان يادگيري كنار در (عربي و فارسي مانند) شرقي
.ميكردند پيدا تسلط هم غربي زبان يك به خود تخصصي
است شده گذاشته كنار اكنون روند اين يعني *
با موازي و همزمان را غربي زبان اكنون دانشجويان ، خير ، -
.ميگذرانند خود اصلي دروس
در هم ايران فرهنگ پژوهشهاي مركز فارسي ، بخش كنار در *
چه مركز اين فعاليتهاي اعم.است شده تاسيس پكن دانشگاه
است؟ بوده
به ، بيشتر شد تاسيس پيش سال حدود 8 كه پژوهشها مركز -
و ميپردازد پژوهشها اين چاپ و تحقيقاتي و پژوهشي كارهاي
.است كرده برگزار شناسي ايران همايش دو تاكنون
پكن ، دانشگاه در ميلادي سال 1957 از نكنم اشتباه اگر *
دانشگاه هم پيش مدتها از.است شده داير فارسي زبان كرسي
شانگهاي بينالمللي مطالعات دانشگاه پيش سال و 2 لويانگ
و اقبال همه اين علت.كردهاند داير فارسي زبان كرسي
چيست؟ فارسي ادبيات و زبان به چيني دوستان توجه
زمينههاي يافتن گسترش توجه ، همه اين علت است بديهي -
ايران و چين بين اقتصادي و فرهنگي علمي ، همكاري مختلف
.است
اينكه به توجه با بفرماييد "لطفا وانگ ، دكتر خانم *
زبان آموزش با زيادي تشابهات چين در فارسي زبان آموزش
تجربهاي مورد اين در پكن دانشگاه و دارد ايران در چيني
دانشگاه استفاده براي پيشنهادي چه دارد ، ساله سي "حدودا
دانشگاه تجربيات از ايران دانشگاههاي ساير و بهشتي شهيد
داريد؟ پكن
.است ايراني دايم استاد نبود شما مشكل مهمترين الان -
رشته يك در وپيشرفت تقويت براي عامل عمدهترين زيرا
در پكن دانشگاه در.است برجسته استادان وجود دانشگاهي
محضر در را فارسي زبان نين خون جان آقاي پيش سال سي حدود
و ميگيرند فرا شوروي كشور اهل دان فارسي استادان از يكي
انگليسي زبان رشته فارغالتحصيلان از تن دو ايشان همت به
بخش فعلي رئيس شن يان زين پرفسور آقاي) پكن دانشگاه
فعلي رئيس ليانگ يهئي پرفسور آقاي و پكن دانشگاه فارسي
دانشكده سابق رئيس و ايران فرهنگ پژوهشهاي موءسسه
زبان آموزش دوره گذراندن براي ،(پكن دانشگاه خاورشناسي
تكميل از پس.ميشوند اعزام كشور از خارج به فارسي
شكل استاد تن سه وجود با فارسي زبان بخش دو ، اين تحصيلات
.مينمايد دانشجو پذيرش به اقدام سال 1957 در و ميگيرد
چيني زبان دانشجويان مشكل مهمترين گفتم كه همانطور ولي
زياد تعداد ديگري و استاد كمبود يكي بهشتي ، شهيد دانشگاه
و مستمر ارتباط ديگر ، حل راه.است كلاس هر دانشجويان
و تهران در چين سفارت با بهشتي شهيد دانشگاه دائمي
همكاري معاهده هم با كه) شانگهاي بينالمللي دانشگاه
چيني زبان دانشجويان ارتباط و طرف يك از (كردهاند منعقد
بيشتر ارتباط اين چه هر و است ايران مقيم چينيهاي با
.بود خواهد بهتر پيشرفت باشد ،
فرهنگ پژوهشهاي مركز و پكن دانشگاه فارسي بخش ارتباط *
است؟ چگونه ديگر مراكز و پكن در ايران سفارت با ايران
در ايران سفارت با رسمي اما محكم ، و دوستانه ارتباط ما -
جريان در و ميكند كمك ما به هميشه سفارت و داريم پكن
تهران دانشگاه و ما بين همكاريهاي و فعاليتها تمامي
با "معمولا ما ايراني مذهبي ملي ، عيدهاي در و دارد قرار
دانشگاه يا سفارت در مشترك مهماني جلسات ايران سفارت
نامه پيمان تهران دانشگاه با همچنين.ميدهيم تشكيل
و استاد تبادل به اقدام آن طي كه كردهايم امضاء همكاري
فرهنگ تاليف همكاريها اين نتايج از يكي.كردهايم دانشجو
چيني به فارسي فرهنگ كه است بوده فارسي به چيني به فارسي
.شد برگزيده چين سال كتاب عنوان به پيش سال چند
و بهشتي شهيد دانشگاه مسئولان همه اينكه به باتوجه *
نكته اين به توجه چيني زبان رشته دانشجويان و اساتيد
سطح در نمونه و موفق دانشگاهي رشته يك رشته اين كه دارند
رشته اين كيفي بهبود براي توصيههايي چه شما باشد ، ايران
داريد؟
بهشتي شهيد دانشگاه در چيني زبان دانشجويان پيشرفت -
همه اين با دانشجويان اين هستم مطمئن من.است همه زبانزد
و موفق دانشجويان يك به يك دارند ، كه پشتكاري و سعي
پايهگذار قطع بطور بيشتر تلاش كمي با و هستند نمونهاي
.بود خواهند ايران در دانشگاهي رشته موفقترين
از كمتر دارند ، كه تواضعي خاطر به "معمولا چينيها *
حسن عنوان به ميخواهم شما از حالا.ميكنند صحبت خودشان
-فارسي ادبيات مورد در اينكه و بگوئيد خودتان از ختام
كدام سبك -است خودتان تخصصي رشته اينكه از جداي
ميپسنديد؟ بيشتر را نويسندهها
كانتون استان در پيش سال سي حدود در من.ميكنم خواهش -
پكن دانشگاه وارد سال 1982 در.آمدم دنيا به چين جنوب در
دوره در فارسي ، زبان كارشناسي درجه گرفتن از پسشدم
و شدم پذيرفته دانشگاه همان در فارسي زبان ارشد كارشناسي
دانشكده در سال همان در.شدم التحصيل فارغ سال 1990 در
استخدام است ، آن جزو فارسي بخش كه پكن دانشگاه خاورشناسي
هم پيش سال سه از.كردم فارسي زبان تدريس به شروع و شدم
.بودم تهران در فارسي ادبيات دكتراي درجه گرفتن براي
داستان از كه بگويم بايد شما سئوال دوم قسمت به پاسخ در
ميبرم ، لذت احمد آل و هدايت صادق سبك از معاصر نويسان
دختر پروين احمد ، آل مدرسه مدير و صادق داشآكل بخصوص
شعرهاي معاصر ، شاعران از.است لذتبخش "واقعا هم ساسان
لذت و ميخوانم زياد را فرخزاد فروغ و سپهري سهراب
به و يافتم ديگر تولدي را فروغ شعر زيباترين و ميبرم
.مشيري فريدون كوچه شعر علاوه
مورد در كتاب جلد چهار انتشار
اسلام و انقلاب
اسلامي ، انقلاب و اسلام انديشههاي خصوص در كتاب جلد 4
و فرهنگ سازمان بينالمللي - فرهنگي مطالعات مركز سوي از
.شد منتشر اسلامي ارتباطات
اسلامي ، ارتباطات و فرهنگ سازمان عمومي روابط گزارش به
اسلامي ، تصوف و عرفان اخلاق ، كتابشناسي شامل كتابها اين
انقلاب پژوهشنامه اسلام ، در سياسي انديشه كتابشناسي
انقلاب درباره شده منتشر كتابهاي كتابشناسي و اسلامي
.است جهان در اسلامي
موضوعهاي در ايراني - اسلامي مكتوب فرهنگ از آگاهي
اسلامي انقلاب گوناگون وجوه و ابعاد پژوهشنامه گوناگون ،
درباره شده ارائه ديدگاههاي گستره و حجم با آشنائي و
اين در كه هستند موضوعهائي جمله از اسلامي ، انقلاب
.است گرفته قرار بحث مورد كتابها
آزادگان و جانبازان از تجليل
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
انقلاب روز فجر ، مبارك دهه از روز چهارمين با همزمان
آزادگان و جانبازان از شهادت و جهاد ايمان ، اسلامي ،
.شد تجليل اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت مجموعه
و جانبازان از نفر از 290 بيش حضور با مراسم ، اين
سازمانهاي و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت در شاغل آزادگان
.شد برگزار آزادي فرهنگي مجموعه در آن تابعه
فرهنگ وزارت عمومي روابط مديركل و وزير مشاور مطهرينژاد
جانبازان حضور از تشكر ضمن مراسم ، اين در اسلامي ارشاد و
انقلاب حافظان بهعنوان آنان از مراسم ، در آزادگان و
.كرد ياد اسلامي
آزادگان و جانبازان به هدايايي مراسم ، اين پايان در
.شد اهدا مراسم اين در شركتكننده
شخصيتهاي حضور با مراسمي طي
هنري مقام هنرياز و فرهنگي
بازمانده تنها مطيع علي استاد
شد تجليل هنرمينياتور
تنها مطيع علي استاد بزرگداشت مراسم:فرهنگي علمي گروه
روز عصر قديمه ، صنايع مدرسه از مينياتور هنر بازمانده
و هنرمندان فرهنگي ، شخصيتهاي از جمعي حضور با گذشته
فرهنگي مجموعه محل در فرهنگي ميراث سازمان مسئولين
.شد برگزار سعدآباد
همزمان كشور فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
ايراني نگارگر استاد اين آثار از نمايشگاهي مراسم اين با
.است شده برپا آبكار موزه در
وي پدرشد متولد تهران در سال 1295ش در مطيع علي استاد
دادگستري در كه بود مشروطيت از پس فقهاي و روحانيون از
او بود مايل كه پدر ميل برخلاف استاد.شد مشغول وكالت به
موفق سال 1319 در و آورد هنر به رو بپردازد ديني علوم به
استاد كارهاي نمونه از و شد مينياتور ليسانس دريافت به
موزه در كه برد نام را "(ص)محمد حضرت معراج" ميتوان
اين ارزش با بسيار آثار از و ميشود نگهداري ملي هنرهاي
.ميشود محسوب موزه
در وياست ايران هنرمندان انجمن بنيانگذاران از استاد
را هنر يك درجه مدال وقت فرهنگ وزارت طرف از سال 1324
مينياتور رشته دكتراي درجه سال 1369 در و ميكند دريافت
.ميدارد دريافت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سوي از را
رساني اطلاع مركز نخستين
كشور فرهنگي پژوهشهاي
يافت
گشايش
كتابخانه و اطلاعرساني مركز نخستين:فرهنگي علمي گروه
با مراسمي طي ديروز عصر كشور فرهنگي پژوهشهاي تخصصي
محل در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم حضور
.يافت گشايش وزارتخانه اين پژوهشي معاونت ساختمان
قائم جامعي مسجد احمد مراسم اين در ما خبرنگار گزارش به
تاكيدبر با سخناني طي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام
در اطلاعات و آمار نقش و فرهنگي پژوهشهاي به توجه لزوم
همه متاسفانه حاضر حال در:گفت پژوهشها اين صحت
صحيح دقيق ، دادههاي و اطلاعات بر مبتني فرهنگي پژوهشهاي
فرهنگ حوزه در بتوانيم اميدواريم ما و نيستند جديد و
.دهيم ارائه دقيقتري آمارهاي
برنامهريزي و آمار مركز رئيس ايماني حسين محمد گفته به
داراي 9 مزبور مركز ارشاد وزارت هنري و فرهنگي پژوهشهاي
نشريه فرهنگي ، تخصصي كتابخانه فرهنگي ، پژوهشهاي بخش ،
اخبار پايگاه مطبوعات ، تحقيقات فرهنگي ، بررسيهاي و آمار
بخش اينترنت ، خدمات سرويس جهان ، و ايران فرهنگي
نرمافزارهاي اطلاعات پايگاه و تصويري اطلاعرساني
تخصصي كتابخانه و اطلاعرساني مركز.است ايراني - اسلامي
دمشق ، خيابان وليعصر ، خيابان در واقع فرهنگي پژوهشهاي
.ميباشد پلاك 11
|