به "قلعه آق" تاريخي مجموعه
پيوست ملي آثار فهرست
درسي مشكلات به "معلم صداي"
ميدهد پاسخ تهراني دانشآموزان
وديدگاههاي فرهنگي تهاجم فرهنگ ،
فرهنگي ارتباطات در نوين
شد تشريح حج هفته برنامههاي
به "قلعه آق" تاريخي مجموعه
پيوست ملي آثار فهرست
مربوط سبزوار "آققلعه" تاريخي مجموعه :فرهنگي علمي گروه
ثبت به ملي آثار فهرست در شماره 2033 با ايلخاني دوره به
.رسيد
مجموعه كشور فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
.است شده واقع سبزوار غربي شمال در جوين دشت در قلعه آق
به شمال از كه است حاصلخيزي و هموار سرزمين دشت اين
پيوسته هم به كوههاي به جنوب از و جاجرم و اسفراين
.است شده محدود "گر" و "نظرگاه"
ابريشم قديم راه بر كه است مراكزي از يكي قلعه آق مجموعه
اواخر در و شده واقع سبزوار غربي شمال كيلومتري در 80
آثار از يكي قلعه آق مسجد.است گرفته شكل ايلخاني دوره
.است جوين دشت ارزشمند
سبك به شهري ايجاد منظور به ايلخاني دوره اواخر در
ميانه در و گرديد ايجاد شكل مستطيل وحصاري خندق سلطانيه ،
كتيبه تاريخ روايت به آن كار كه شده احداث مسجد اين حصار
قبل سال يك الجايتو حكومت با همزمان هجري سال 712 در آن
جنوبي سمت در.است شده تمام سلطانيه شهر ساختمان اتمام از
شهر دوره همين در "احتمالا و بوده ساكن اندكي جمعيت مسجد
.است گرديده متروكه هم
درسي مشكلات به "معلم صداي"
ميدهد
پاسخ تهراني دانشآموزان
پرورش و آموزش كل اداره "معلم صداي" :فرهنگي علمي گروه
دانشآموزان درسي مسايل به پاسخگويي آماده تهران شهر
.است راهنمايي و ابتدايي دوره
تهران ، شهر پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
صداي" با تماس به مايل كه اولياء و دانشآموزان كليه
زير جدول طبق الي 20 ساعت 16 از ميتوانند هستند "معلم
.نمايند برقرار ارتباط مربوطه كارشناسان و مسئولين با
پنجشنبه - سهشنبه - يكشنبه |
چهارشنبه - دوشنبه - شنبه |
تلفن |
راهنمايي رياضيات |
پايهاولابتدايي |
6495397 |
علومتجربيراهنمايي |
پايهدومابتدايي |
6495398 |
راهنمايي عربي |
پايهسومابتدايي |
6495414 |
راهنمايي زبان |
پايهچهارمابتدايي |
6495415 |
ادبياتواجتماعيراهنمايي |
پايهپنجمابتدايي |
6461016 |
ديدگاههاي و فرهنگي تهاجم فرهنگ ،
فرهنگي ارتباطات در نوين
سياسي علوم كارشناس پدرام ، مسعود دكتر با گفتوگو
رويكردهاي و راهبردها گردهمايي برگزاري با همزمان *
(ماه بهمن تا 28 26) تهران در فرهنگي ساماندهي
جمع كه بهطوري دارد ، وجود فرهنگ از تعريف صدها امروزه
تعاريف از بعضي.باشد غيرممكن چهبسا و مشكل آنها كردن
از بخشي تنها كه كردهاند محدود چنان را فرهنگ دامنه
بسيار تعريف هم برخي و دربرميگيرد را آن مظاهر و زندگي
ابتدا در است ممكن اگر.كردهاند ارائه آن از گستردهاي
.دهيد ارائه فرهنگ از تعريفي
ريموند.است مشكل بسيار فرهنگ از تعريف ارائه "اصولا *
سه يا دو از يكي فرهنگ ميگويد ، اينباره در ويليامز
پيچيدهترينها زمره در انگليسي زبان در كه است واژهاي
.است گرفته خودش به مختلفي معاني تاريخ طول در چون است ،
ريشهيابي نوع دو كنيم ، ريشهيابي را فرهنگ بخواهيم اگر
ما كه فرهنگي نخست.باشيم داشته فرهنگ براي ميتوانيم
در.است (Calture) كالچر از ترجمهاي و ميبريم بهكار
كه داريم فرهنگ بهنام قديمي كلمهاي هم ، فارسي زبان
آداب مجموعه معرفت ، و علم و دانش تربيت ، و ادب بهمعناي
شده تعريف قوم يك هنرهاي و معارف و علوم مجموعه رسوم ، و
در باشد ، زبان چند يا يك لغات شامل كه هم كتابي.است
انگليسي زبان در.است آمده فرهنگ معناي به فارسي زبان
و دادن پرورش و كشاورزي به ريشهاش ابتدا از فرهنگ واژه
پرورش به سپس معني اين كه برميگردد كشاورزي در دادن رشد
قديم معناي اينجا من بهنظرميشود منتقل انسان ذهن
فرهنگ انگليسي معني با (...و هنر و ادبيات مجموعه) فارسي
ترجمه ميتواند كالچر معني با همراه كه ميكند پيدا وحدت
به ابتدا مدرن ، دوره در فرهنگ ولي.باشد فرهنگ از درستي
آن يعني.است برميگشته ارزشها و اعتقادات طرزتلقيها ،
.است ميگرفته قرار تمدن مقابل در كه جامعه يك فكري وجه
انساني علوم و اجتماعي علوم ازطريق تدريج ، به مفهوم اين
كمكم و ميشود انسانها "اجتماعي حيات مطالعه" وارد
فرهنگ مفهوم كه انسانشناسي در بويژه.ميكند پيدا گسترش
.مييابد گسترش انساني عرصههاي تمام به و شده بازسازي
در معنيداري چيز هر و حركت هر يا عمل هر ترتيب اين به
بحث ما.ميشود بحث فرهنگ قالب در انسان ، زندگي
ناشي و روبنا تنها را فرهنگ كه داريم هم را ماركسيستها
باز اما ميدانستند ، اقتصادي و اجتماعي روابط سري يك از
لوكاچ مثل) جديد ماركسيستهاي اخير دوره در كه ميبينيم
يك فرهنگ براي و ميآيند فرانكفورت مكتب حتي و (گرامشي و
با تبادل در كه ميشوند قايل تعيينكنندهاي جايگاه
آنها به حتي و ميگيرند قرار اقتصادي و اجتماعي روابط
.ميكند پيدا گسترش فرهنگ معاني نتيجه ، در.ميبخشد شكل
كه ميشنويم زياد را جهاني فرهنگ مفهوم كه است سالي چند
از كه تعبيري.باشد جهاني ارتباطات گسترش بهدليل شايد
ممكن اگراست جهاني دهكده همان نوعي به شده جهاني فرهنگ
.فرمائيد ارائه جهاني فرهنگ از نيز تعريفي است
در كه بحثي و سريع ارتباطات وجود بهدليل حاضر ، درحال *
فرهنگ بحث است ، مطرح جهاني دهكده و فرهنگ جهانيشدن مورد
كه اين به توجه با.است كرده پيدا ويژهاي اهميت جهاني
ما ولي دارد ، را خودش خاص فرهنگ جامعهاي هر و فرد هر
آن كنيم ، صحبت جهاني فرهنگ از بهگونهاي بتوانيم شايد
ميان در كه گستردهاي و سريع ارتباطات بهدليل هم
.دارد وجود مختلف كشورهاي
اهميت با ولي منفي ، و مثبت نگرش نوع دو فرهنگ ، زمينه در
.دارد وجود تاثيرگذار و
بهعنوان را فرهنگ معناي فرهنگ ، به مثبت نگرش در اگر
انسانها زندگي در تلقيها و ارزشها تفكرات ، مجموعه
وارد جهاني فرهنگ يك در را معني اين سپس و بگيريم درنظر
باشد ، داشته تازه حرفي شخصي ، كه زمان هر صورت آن در كنيم ،
به و باشد تاثيرگذار جهاني عمومي افكار در ميتواند
دارد وجود بحثي ديگر ، طرف از ولي.دهد شكل عمومي افكار
نظريه اينميشود مطرح فرهنگ صنعت نظريه قالب در كه
يك بهصورت سرمايهداري دوره در فرهنگ كه ميكند تصريح
ميشود فروخته مردم به كه است درآمده كالايي يا و توليد
به ناخواسته درواقعميكنند مصرف را كالا اين آنها و
.ميپذيرند را كالا اين نيز آنها و ميشود تحميل مردم
روند در را خود عميق تاثير آن فرهنگ هرحال به ولي
وجود جامعه يك در كه گرايشهايي و فكري مسائل و اجتماعي
.ميگذارد بهجا دارد
بينالمللي ، روابط عرصه در كه مطلب اين به ميرسيم اينجا
.باشد موءلفه يك و تعيينكننده عامل يك ميتواند فرهنگ
يا و فعال ديپلماسي ازطريق است ممكن حكومت يك كه را كاري
آن فرهنگ دريچه از ميتواند دهد ، انجام نظامي قواي حتي
واقعي امري اين و دهد شكل عمومي افكار به و دهد انجام را
.ديدهايم را آن خرداد ، دوم انتخابات بعداز ما و است
بسط نيكاراگوئه در ساندنسيتها به را مسئله حتي توان مي
و كردند جذب خودشان نفع به را عمومي افكار چگونه كه داد
گرفتند را بالا دست امريكا ، به نسبت مسائل از بسياري در
.نداشتند هم چندان نظامي قدرت كه درحالي
عامل يك ميتواند فرهنگ كه اين به فرموديد اشاره
عمومي افكار شكلدهي در زيادي تاثير و باشد تعيينكننده
روابط در هرحال به چون.باشد داشته جهاني سطح در
و منطقهاي احوال و اوضاع ثبات و تعادل حفظ بينالمللي ،
در تعادل ايجاد كشوري ، براي هر و است ضروري بينالمللي
اتخاذ را سياستي ديگر كشورهاي با خود كشور احوال و اوضاع
تا هستند تلاش در جهان كشورهاي از بسياري "مثلا.ميكند
با نظامي مقابله تاتوان يابند دست قدرتي به دفاعي نظر از
بهصورت هميشه تهاجم ولي.باشند داشته را ديگران تهاجم
ارتباطات بحث همان به توجه با و نميپذيرد صورت نظامي
نيز راهها از يكي فرهنگها ، شدن جهاني و سريع و گسترده
شرايط كشوري در است ممكن يعني.است فرهنگي زمينههاي در
آن فرهنگي دفاع توان كه باشد بهصورتي احوال و اوضاع و
.گيرد صورت فرهنگي تهاجم بهاصطلاح و شود ضعيف كشور
چه در را كشورمان فرهنگي دفاع توان حاضر درحال جنابعالي
ميبينيد؟ وضعي
اشاره.است خوبي خيلي بحث فرهنگي ، تهاجم بحث اين البته *
اين در را فرهنگي تهاجم لفظ كه فرانكفورت مكتب به ميكنم
است ، مسلط كه فرهنگي ميگويند و ميبرند كار به مكتب
را بحث اين دامنه آنها البته كه جامعه به ميآورد هجوم
را بحث اين اگر ولي.ميكنند مطرح جامعه يك درون در
توسعه درحال كشورهاي جنوب ، كشورهاي ميبينيم دهيم ، گسترش
در نسبتي يك يكديگر با هستند ، پيشرفتهتر كه كشورهايي و
يعني.ميكنند توليد را فرهنگي و ميكنند پيدا مسئله اين
يك به و ميگيرند قرار فرهنگ اين درمعرض مختلف جوامع
.هستند تهاجم در معنا
به نسبت ميتوان را سنتي و عقلاني برخورد نوع دو اينجا
فرهنگ به و خودمان به اگر.گرفت درنظر فرهنگي تهاجم
"كاملا را فرهنگمان و كنيم نگاه سنتي بهگونهاي خودمان
را خودمان و بدانيم خود از جداي را ديگري فرهنگ بپذيريم ،
انجام بيگانه فرهنگ كه بدانيم شديد خيلي هجوم يك معرض در
و بود خواهيم خودمان فرهنگ شناخت پي در نه "اصلا ميدهد ،
درنتيجه.ميآيد ما سمت به كه فرهنگي آن شناخت پي در نه
تا هستيم مراقب يعني.بود خواهد كردن دفاع تنها ما ، كار
.نشود ما فرهنگ وارد فرهنگ آن از عناصري
.داشتهايم مشروطه از پس بويژه قديم از را گرايش اين ما
را آن سياسي مسايل اگر -اوايل همان از كه بودند خيليها
با يا و راديو با فرهنگي مسايل در -بگذاريم كنار
چه رسانهها اين كه اين از فارغ.بودند مخالف تلويزيون
داشته هم الان را تفكر اين است ممكن ما.دارند تاثيري
بدون ويدئو مسئله يا و ماهواره مسئله در "مثلا.باشيم
وسايل اين از ميتوانيم چطور باشيم ، داشته توجه كه اين
مخالفت آن با ببريم ، كار به را آنها و كنيم استفاده
ميشود تحميل ما به فرهنگ يك كه اين صرف به.ميكنيم
وسيله هر يا كتاب طريق از.بپردازيم مخالفت به نبايد
اين است ممكن.كنند نفوذ ما فرهنگ به ميتوانند هم ديگري
چاپ از نتيجه در و باشد حاكم ما ارشاد وزارت بر تفكر
از ناشي مسائل اين همه.كند جلوگيري كتابها از بسياري
فرهنگ و ديگري به و خود فرهنگ و خود به سنتي نگرش يك
.است ديگري
هم را ديگري و بشناسيم را خودمان ميتوانيم ما مقابل در
را بيگانه فرهنگ يعني.دهيم انجام تبادلي يك و بشناسيم
كنيم توجه بلكه.ندانيم دشمن بودن خودي غير فرهنگ صرف به
چه نيز فرهنگ آن و است كجا ما فرهنگ ضعف و قوت نقاط
نقاط بتوانيم كه طوري به.دارد ضعفهايي چه و قوتها
.كنيم كسب را ديگران فرهنگ مثبت
امر اين با اي گونه به خود شرايط با متناسب كشورها برخي
برخورد
برنامههاي بود قرار كه هندزماني در" مثلا اند كرده
"مرداك رابرت" با هند دولت شود ، پخش كشور اين در ماهواره
برنامههاي است قرار اگر ميكند تاكيد و كرده مذاكره
دولت به هم كانال چند ميبايست شود ، پخش هند در ماهواره
و ميگيرد كانال نتيجه درشود داده اختصاص هند
اكثريت هم حاضر حال در ميكند پخش را خود برنامههاي
ديگر ، كشورهاي برنامههاي تماشاي جاي به هم هند مردم
يك در يعني ميكنند ، نگاه را ماهواره هندي برنامههاي
هم مردم و دادند نشان را خودشان تبادل ، يك در و رقابت
به ديگري شكل ميتوانست كار اين.كردند انتخاب را آنها
و ندهند را ماهواره برنامههاي پخش اجازه يعني بگيرد خود
شكلي يك به و ميشدند كنجكاو طبيعي طور به هم هند مردم
در.ميكردند استفاده ماهواره برنامههاي از و ميرفتند
.ميدادند نشان كمتري توجه هندي برنامههاي به نتيجه
از توانيم نمي ما گوئيد مي شما كه طور اين بنابراين ،
شايد ولي.باشيم برخوردار چنداني فرهنگي مصونيت
شناخت بر مبتني نيز ما كشور در فرهنگي سياستگذاريهاي
چون.است نبوده حاكم شرايط ريشهيابي و واقعيتها دقيق
ذهن شدت به جوانان براي برنامهريزي كه اين وجود با
امر اين در چندان تاكنون ولي است ، كرده مشغول را مسئولان
كه سمتي آن به "كاملا جوانان يعني.نبودهاند موفق
امر اين شمادليل نظر به.نرفتهاند ميخواستند ، مسئولان
چيست؟
چون.ندارم چنداني اعتقاد فرهنگي مصونيت به من البته *
تاريخ و اسلام تاريخ در "مثلا كنيم نگاه تاريخ به اگر
يك شكلگيري سمت به كه ميبينيم را تبادلي يك ايران
ما كه است اين مهم.است اجتنابناپذير كه ميرود فرهنگي
.نه يا ميكنيم درك را اجتنابناپذير مسئله اين
دهيم صورت آگاهي با و عقلاني صورت به بايد را كار اين ما
مسئلهاي ، روي ما اگر.باشيم داشته هم انتخاب قدرت كه
تحميل ما به نهايت در باشيم ، داشته زيادي سنتي پافشاري
.ميشود
جوانان نشناختن همان كه ميكنم اشاره ديگري مورد به من
بايد ما كه بود اين خاتمي آقاي شعارهاي از يكي.است
از شناخت نتيجه در كردن باور اين.كنيم باور را جوانان
جوانها كه كنيم فكر نبايد يعني.ميشود حاصل آنها
از نفر يك كه دارند نياز "حتما و نميفهمند و نميدانند
جوانها ، "حتما كه حالي در.كند راهنمايي را آنها بالا ،
در مختلفي عوامل و عناصر با جوانان.دارند آگاهيهايي
نشريات جمعي ، ارتباط وسايل مختلف ، كتب باهستند ارتباط
و دارند هم گيرندهاي و فعال ذهن و هستند ارتباط در..و
ذهنشان كه كساني از بهتر خيلي را مختلف مسائل شايد
.كنند درك ميكنند ، تفكر خاص طريقي يك به و شده قالبگيري
و دارد سنتي نگرشي و شده قالبگيري فكري كه كسي
كه است مسلم برساند ، انتخاب به را خودش نميتواند
به برسد چه كند ، برقرار جوانان با ارتباطي هيچ نميتواند
كه چيزي تنها اينجا.بكند هم راهنمايي را آنها كه اين
به نميتوان را ديگري عامل هيچ و است زور ميآيد ، پيش
تنها و نميگيرد صورت فكري تبادل و اقناع يعني.گرفت كار
.ميشود حكمفرما كه است زور عامل
در كه جريان يك يا و گروه فرد ، يك وجود شما نظر به
خواهد تاثيري چه جوانان براي باشند ، الگو فرهنگي مسائل
داشت؟
گروهي يا جرياني يا فردي كه است موثر البته خب ، *
برخورد فرهنگ با ميشود چگونه كه بدهند نمايشي بتوانند
من ، نظر به ولي.كرد تبادل فرهنگ با و شناخت را آن كرد ،
و دستاندركاران خود كه است اين مسئله مهمترين
تا فرهنگي تبادل كه برسند درك اين به فرهنگي سياستگذاران
هيچ ما كه معتقدم من حال هر به چون.دارد اهميت حد چه
تصميم در ما مشكل.نداريم خودمان جوانان با مشكلي
در الگوها اين اگر ولياست سياستگذاران و گيرندگان
تاثير "قطعا دهد ، نشان را خودش موفقيت و شود طرح جامعه
.داشت خواهد زيادي
شاهي امير افشين سيد:از گو و گفت
دارد ادامه
شد تشريح حج هفته برنامههاي
و بيست از حج هفته برنامههاي اجراي :فرهنگي علمي گروه
و عالي شوراي اعضاي ديدار جاريبا ماه بهمن هشتم
آيتاللهخامنهاي حضرت با حج اجرايي امور كارگزاران
.شد خواهد آغاز اسلامي انقلاب معظم رهبر
مطلب اين بااعلام حج هفته برگزاري ستاد مسئول شريفي محسن
سالهاي همانند نيز امسال:گفت اسلامي جمهوري خبرگزاري به
الهي بزرگ شعائر از يكي عنوانتعظيم به حج هفته گذشته ،
.شد خواهد داشته گرامي
استقبال با گذشته سال كه نور سوي به نمايشگاه:گفت وي
حج ، هفته آغاز با همزمان نيز امسال شد ، روبرو گستردهمردم
گشايش رفسنجاني هاشمي المسلمين حجتالاسلامو باحضور
نمايشگاه معنوي ازفضاي ميتوانند مردم عموم و يافت خواهد
دربازسازي هنري شيوههاي بهترين آن ، در است شده سعي كه
.كنند بازديد شود ، گرفته بكار متبركه اماكن از نمايههايي
به نسبت امسال نمايشگاه چشمگير برتحول تاكيد با شريفي
سوي به نمايشگاه از بازديد درجريان:كرد گذشته ، تصريح سال
و شد خواهد پذيرايي ازبازديدكنندگان زمزم آب با نور
علاقمندان دراختيار تخفيف درصد با 15 حج ويژه كتابهاي
.گرفت خواهد قرار
تشكيل و سراسركشور در آموزشي متمركز جلسات برگزاري از وي
بهداشتي اجرايي ، سياسي ، فرهنگي ، امور در كميتههايتخصصي
.برد نام حج هفته برنامههاي عنوانديگر به حج ترابري و
|