شركت براي دانشآموزان
شوراها انتخابات در
گسترده
ميشوند آماده
خودكامگي بين فرهنگي برنامههاي
است نوسان در عوامزدگي و
دامپزشكي پژوهش و آموزش مركز
شد بهرهبرداري آماده
شركت براي دانشآموزان
شوراها انتخابات گستردهدر
ميشوند آماده
شوراهاي انتخابات برگزاري از قبل :علميفرهنگي گروه
برگزار مدارس در دانشآموزي شوراهاي روستا ، و شهر اسلامي
با كه باشد تمرين نوعي دانشآموزان براي تا ميشود
دانشآموزان ، نمايندگان گزينش و انتخابات اين برگزاري
واگذار آنها به هم مدارس پرورشي و آموزشي كارهاي از بخشي
.ميشود
خبرنگاران جمع در ديروز پرورش ، و آموزش وزير مظفر حسين
انتخابات برگزاري در وزارتخانه اين اعلامآمادگي ضمن
و شهر اسلامي شوراهاي:گفت فوق مطلب بيان با شوراها
.است مردم حضور تجليبخش روستا
نمايندگان گزينش در كشور سراسر فرهنگيان از دعوت ضمن وي
آمادهسازي منظور به:گفت مردمي ، نهاد اين براي شايسته
انتخابات در گسترده و صحيح مشاركت براي دانشآموزان
برگزار اسفند اول هفته در مدارس شوراهاي انتخابات مزبور ،
و مشاورهاي اساسي كار دو دانشآموزان آن طي و شد خواهد
.گرفت خواهند عهده به مدارس سطح در را مشاركتي
خودكامگي بين فرهنگي برنامههاي
است نوسان در عوامزدگي و
علمي هيات عضو علويتبار ، عليرضا دكتر با گفتگو
پاياني بخش -دولتي مديريت آموزش مركز
همچنين و ديدگاهها تنوع شاهد ما دوم برنامه در *
شايد خاطر همين به.بوديم اجتماعي و سياسي جريانهاي
پراكندگي از فرهنگي زمينههاي در پيشنهادي سياستهاي
چيزي وقتي اوقات گاهي نتيجه در.است بوده برخوردار زيادي
همان دليل به ميشد ، پيشنهاد جامعه فرهنگي مسايل مورد در
اين توسط مقاومتهايي با "بعضا جريانها و ديدگاهها تنوع
شايد حتي.ميشد مواجه خاصي جريان يك حتي يا و گروهها
.شود اقدام فرهنگي برنامه آن مخالف جهت در تا ميشد تلاش
چيست؟ اينباره در شما نظر
اين براي افراد است ، كمياب منابع كه كجا هر كلي طور به -
شروع باشند ، داشته كمياب منبع اين از بيشتري سهم كه
يك كردن تقسيم "مثلا.يكديگر با كردن رقابت به ميكنند
سعي نفر اين 5 از كدام هر كه نفر ميان 5 در قرصنان
كسي هر.دهند اختصاص خود به را بيشتري سهم كه ميكنند
برسر رقابت بنابراين.ميشود كم ديگري سهم بردارد ، بيشتر
گروهها كه است اين مهم.است طبيعي اتفاق يك آوردن دست به
بر خودشان اجتماعي وزن برحسب اجتماعي جريانهاي و
سياسي جريان يك ما "مثلا.باشند موءثر سياستگذاريها
جريان اينهستند آن طرفدار مردم درصد تنها 10 كه داريم
.باشد داشته نقش سياستگذاري در درصد اندازه 10 به بايد
يك كه است ممكن ما يعني.نيست طور اين حاضر حال در
.باشند آن طرفدار مردم درصد تنها 5 كه باشيم داشته جرياني
به ميتواند دارد كه امكاناتي دليل به جريان اين ولي
.باشد داشته اثر ما سياستگذاريهاي در درصد اندازه 40
تصميمگيريها در كه نيروهايي كه است اين ما مشكل نخستين
.نميكنند دخالت اجتماعيشان وزن اندازه به دارند دخالت
از حداقلي از بايد برنامهريز دستگاههاي كه اين دوم نكته
.باشند برخوردار برنامهريزي جريان در استقلال
و تمايلات و خواستهها متوجه بايد ما كه حال درعين يعني
حداقلي برنامهريزي دستگاههاي بايد باشيم ، مردم نيازهاي
توسعه ادبيات در بحثي ما.باشند دارا را استقلال از
.دارد نام "اندازه از بيش دموكراسي" كه داريم اقتصادي
و هستند مردم به وابسته اندازه از بيش كه دولتهايي يعني
مردم كردن متحول براي نميتوانند ندارند ، استقلال
گلايه با ميكنند كه كاري هر چون.كنند برنامهريزي
.ميشوند مواجه عدهاي
چنين دچار ما جامعه اوقات گاهي كه است اين ما واقعي مشكل
گاهي.هستيم افراطي طيف سر دو در حتي ما.ميشود مشكلي
تمايلات و خواستهها به كاري هيچ ما برنامهريزان اوقات
يعني.ميشوند تابع "كاملا اوقات گاهي و ندارند مردم
كار اين.بودهايم نوسان در عوامزدگي و خودكامگي مابين
.ميشود ديده ما برنامههاي در
از را خودشان سهم تا ميكنند تلاش همه كه بخشي البته
و اجتماعي نظام اين.هست هم طبيعي كه بگيرند برنامه
او به كه فشارهايي با بايد كه است برنامهريزي سيستم
بتوانيم كه است اين هم راه يك.كند مقابله ميشود وارد
هم غربي كشورهاي در "مثلا.كنيم ايجاد همسنگ قدرتهاي
از بيشتري درآمد ميخواهند كارفرمايان هم و كارگرها
چون.است همسنگ آنها قدرت ولي.باشند داشته توليد
اتحاديه هم كارفرمايان و كارگري اتحاديه كارگران
زور ديگري به نميتواند كدام هيچ و دارند را كارفرمايان
تعادل يك به و ميكنند چانهزني اينها واقع در.بگويد
.ميرسند
جريانهاي براي سياست عرصه در همسنگ قدرت ما كشور در
در تاثيرگذاري بين تناسب عدم يعني.ندارد وجود مختلف
و متخصصان براي استقلال فقدان اجتماعي ، وزن و سياست
ميشود باعث كه است همسنگ قدرتهاي نبود و كارشناسان
به نهايت در و نامتوازن غيرعادي ، برنامهها امتيازدهي
كه است اصلي امتيازدهي ، اصل وگرنهشود تمام كشور كل ضرر
.ميافتد اتفاق دنيا همه در
از حداقلي از بايد ما برنامهريز دستگاههاي كه فرموديد *
اين كه ميرسد نظر به ولي.باشند برخوردار استقلال
بلكه هستند ، برخوردار استقلال حداقل از تنها نه دستگاهها
سياست دستگاهي هر و هركسي چون.دارند هم زيادي استقلال
را خودش ساز هركسي عبارتي به و دارد را خودش خاص فرهنگي
سياست يك فرهنگي زمينههاي در سيما و صدا "مثلاميزند
تبليغات سازمان ارشاد ، وزارت پرورش ، و آموزش دارد ،
بدون و دارند را خودشان خاص سياست هركدام...و اسلامي
مشكلات كه ميكنند عمل خاصي مرجع يا و هم با هماهنگيها
.ميكند ايجاد را خاصي
در ما كه بگوئيم ميخواهيم يعني.است درست معنا يك به -
مثل يعني.داريم فرهنگي خاني خان نوع يك فرهنگي عرصه
منطقه يك خودش براي هركسي كه است فئوداليته سيستمهاي
دهد انجام خواست كاري هر آنجا در كه باشد داشته استقلال
مواجه مشكل اين با دولت الان.نكند تبعيت هم كسي از و
.نيست دولت "اولا برنامهريزي متولي ايران در يعني.است
فرهنگي برنامهريزي در كه دستگاههايي از بسياري يعني
دولت از مستقل و شدهاند تعريف دولت از خارج هستند ، موءثر
.ميكنند استفاده عمومي امكانات و بودجهها از ولي هستند ،
ميكنند فرهنگي كار كه هستند مراكزي هم كشورها ساير در
بودجه از غيردولتي مراكز اين ولي.نيستند هم دولتي و
.نميكنند استفاده هم عمومي
اين هم علت.هستيم منسجم بينش يك فاقد ما هم دولت خود در
در حزب يك تا نيستند حزبي ايران در دولتها كه است
و اجتماعي سياسي ، برنامههاي و شود پيروز انتخابات
شكل شخصيت يك حول دولتها ايران در.شود پياده آن فرهنگي
و جناحها از را مختلفي افراد هم شخصيت واين ميگيرند
.ميدهد مسئوليت آنها به و ميكند دعوت گوناگون جريانهاي
هم ما برنامههاي از زيادي مقدار يك كه اين ضمن
اجرا هدف با كه اين از بيشتر يعنياست سياسي بيانيههاي
يعني.ميشوند نوشته تبليغاتي هدف با باشند ، شده نوشته
خوب چيزهاي همه ما كه كنيم اعلام دنيا به ميخواهيم ما
برنامهريزي هم خوب چيزهاي همه براي و ميخواهيم را
.ندارد وجود آنها اجراي براي چنداني قصد ولي.ميكنيم
ورق ، دو به ميشد تبديل برنامهها ضخيم حجم اين اگر شايد
.داشتيم كمتري مشكلات ميشد اجرا هم ورق دو همين ولي
استفاده عمومي امكانات از كه مراكزي وجود واقع در يعني
در انسجام فقدان نيستند ، دولت كنترل تحت ولي ميكنند ،
در حزبي دولتهاي نبود دليل به دولت فرهنگي بخشهاي درون
اجرا هدف با كه اين از بيشتر برنامهها كه اين و ايران
كه ميشوند مانع ميشوند ، نوشته تبليغ هدف با شوند نوشته
مواجه كشور در فرهنگي فراگير و منسجم برنامه يك به ما
.باشيم
اشاره متخصصين و كارشناسان براي استقلال فقدان به *
بحث توسعه دوم و اول برنامههاي اجراي زمان در.كرديد
موضوع اين ميكنم فكر و بود مطرح تخصص بر تعهد تقدم
انقلابي شور از ناشي شايد كه بود كرده ايجاد را تضادهايي
بها كمتر متخصصان به كه شد باعث يعني.داشت وجود كه بود
انقلاب سوم دهه وارد كه اكنون كه حالي در.شود داده
دست به حكومتي نظام در بهتري جايگاه متخصصان شدهايم ،
ناشي كارشناسان براي استقلال فقدان اين آياآوردهاند
نبود؟ تخصص بر تعهد تقدم ديدگاه از
تخصص بر تعهد تقدم شعار آن از است ممكن البته -
كارشناسان استقلال بردن بين از براي سوءاستفادهاي
مثال طور به دارد ، هم ديگري علتهاي ولي.است ميشده
طور به ما فرهنگ بخش مسئولين و ما كارشناسان كه ميگويم
عرصه در سالها كه نبودند كساني يعني.نكردند رشد طبيعي
در عمومي وفاق نوع يك "تقريبا و باشند كرده كار فرهنگ
عرصه مديريت وارد سپس و باشد آمده وجود به آنها مورد
.شوند فرهنگي
از و نيست طبيعي رشد ايران در مديران رشد چون واقع در
به و كند رشد تدريج به تا نميكند شروع پايين مراحل
مجموعه به كه تعهدي دليل همين بهبرسد مجموعه يك مديريت
از بيرون به نسبت كه است تعهدي از كمتر دارد ، خودش
.دارد خودش مجموعه
سركار را او كه كسي مقابل در نخست مرحله در مديري هر
عرف يك يافته توسعه كشورهاي در بنابراين.است مسئول آورده
گروههاي زنده ، مطبوعات يعني.دارد وجود كنترلكننده قوي
دارند وجود فرهنگ اهل و هنرمندان صنفي انجمنهاي سياسي ،
برخورد فعال آن با و ميكنند نقد را فرهنگي برنامه هر كه
خودشان حواس برنامهريزان كه ميشود باعث اين.ميكنند
.نشوند اساسي خطاهاي دچار تا كنند ، جمع را
تحت كه دارند را مشكل اين فرهنگي برنامهريزان واقع در
در.ندارند قرار خودشان همكاران عرفي هنجارهاي كنترل
از را برنامهريزان اين ميتوانستند همكارانشان كه حالي
فرآيند حاصل هم استقلال عدم اين.كنند كنترل بيرون
.است مدني جامعه نهادهاي فقدان حاصل هم و مديران انتخاب
سوءاستفاده مورد ميتواند تخصص به تعهد تقدم اين البته
ولي كارشناسان استقلال بردن بين از ، براي بگيرد قرار
.نيست اين "لزوما
شايع بسيار آنان مسائل و جوانان مورد در بحث روزها اين *
برنامههاي در جوانان جايگاه بدانم ميخواستم.است شده
است؟ بوده چگونه دوم و اول
به مربوط مشكلات و جوانان به صريح اشاره برنامه دو هر -
به معطوف برنامهها اين از بندهايي حتي.دارد جوانان
برنامهريزاناز كه است مشخص "كاملا يعني.است جوانان
كردند سعي و داشتند خبر جوانان مشكل نام به مشكلي ابعاد
كه است چيزي اين.كنند حل حدودي تا را مشكل اين كه
.كرد انكار را آن نميشود
.كرد حل فرهنگ بخش در تنها نميتوان را جوانان مسئله ولي
مشكل ميشود ، مطرح جوانان با ارتباط در كه مشكلي يعني
امكان ما نظام كه است تقاضاهايي و خواستهها پيدايش
.نيست فرهنگي بعد در تنها اين.ندارد را آن به پاسخگويي
به نسبت بتوانند بايد و ميخواهند اشتغال جوانان يعني
.است جانبه همه مشكلي اينباشند داشته خاطر امنيت آينده
كه است اين ميكند ، خودنمايي فرهنگ بخش در كه چيزي ولي
و تقاضاها خواستهها ، است ، داده رخ كه تحولاتي اثر در
و برنامهريزان بخش كه كرده رشد ما جوانهاي در تمايلاتي
اين به ميتوانند نه و ميخواهند نه ما فرهنگي مسئولان
.بدهند جواب خواستهها
بوده مايل ايران در فرهنگي -هنري توليد سيستم كه اين ضمن
جوانان.كنند دستوري توليدات را فرهنگي توليدات كه است
كه دارند تازهاي سئوالهاي هم ذهني و فكري مسائل در ما
اين به پاسخگويي به موظف را خودشان كه دستگاههايي
نه و هستند آشنا سئوال با نه "اصلا ميدانند ، سئوالات
اين به پاسخگويي براي لازم تئوريك و نظري امكانات
شيوهاي كه هم ما تبليغاتي شيوه.دارند را سئوالات
تبليغ شيوه اين با ميكنند فكر يعني.است ورشكسته "كاملا
.دهند قرار تاثير تحت را افراد انديشه ميتوانند مستقيم ،
ابعاد چه اگر من نظر به آمده ، وجود به كه بحراني اين
.ميكند پيدا بيشتري نمود فرهنگ عرصه در ولي دارد ، مختلفي
مسائل در شدن ارضاء براي نو راههايي شدن پيدا با بويژه
.فرهنگي
و باشد آگاه جوانان مسائل به كه سازماني يك وجود آيا *
ميتواند باشد ، هم پاسخگو آنها ، براي برنامهريزي ضمن
.باشد داشته خوبي تاثير
.است خوردهاي شكست تجربه جوانان ، عالي شوراي تجربه -
برقرار ارتباط جوانان با نتوانست وقت هيچ شورا اين چون
.كند
هم همين براي نبود ، پاسخگو جوانان عالي شوراي "ظاهرا *
پاسخگو و مسئول جوانان مسائل به نسبت كه سازماني گفتم
.باشد
باشم ، نو تشكيلات يك دنبال به كه اين از بيشتر من -
بايد نگرش كه ميكنم فكر يعني.هستم نو ديدگاه يك دنبال
تا.كند پيدا تغيير آنها خواستههاي و جوانان به نسبت
كنيم ، تاسيس هم ديگر سازمان دهها اگر نشود عوض نگرش اين
. ميشود جوانان عالي شوراي مثل
تجربههاي از ميتوانيم استفادههايي چه ما شما نظر به *
برنامهريزيهاي در باشيم داشته دوم و اول برنامههاي
كشورمان؟ آينده فرهنگي
موفق صورتي در آينده فرهنگي برنامهريزيهاي من نظر به -
اين.نكند تكرار را دوم و اول برنامههاي ضعفهاي كه است
ضعفها اين كه كنم بيان ميتوانم فهرستوار را ضعفها
از بايد ما "اولا.است برنامه دو هر تجربه جمعبندي حاصل
تركيب حداقل يا و كنيم تبعيت برنامهريزي در واحدي سرمشق
سرمشق نميتوانيم اگر.كنيم ايجاد سرمشقها از سازگاري
سرمشقها اين از سازگاري تركيب بدهيم ، وحدت را خودمان
تدوين سازگار تركيب يك براساس را برنامه و كنيم ايجاد
.كنيم
تصميمگيري سهگانه فرآيندهاي بين توازن بايد "ثانيا
تقويت طريق از يعني.شود برقرار كردم عرض كه فرهنگي
است اين نكته سومين.تصميمگيري و برنامه عقلايي فرآيند
خودمان فرهنگي وضعيت به نسبت علمي ديد يك به محتاج ما كه
پژوهشها و تحقيقها از مجموعهاي يك بايد يعني.هستيم
بايد هم را وسوسه يك.كند ايجاد علمي ديد يك كه باشد
.است هم با چيز همه وسوسه همان كه بگذاريم كنار
.دهيد توضيح بيشتر هم با چيز همه وسوسه باره در "لطفا *
كه دارد وجود برنامهريزان ميان در وسوسهاي يك ببينيد -
در.رسيد همديگر با خوب چيزهاي همه به بايد ميكنند فكر
رابط همديگر با خوب چيزهاي همه.نيست امكانپذير كه حالي
ديگري كاهش باعث يكي ، افزايش يعنيدارند الاكلنگي
را چيزي چه كند تعيين كه است كسي خوب برنامهريز.ميشود
.آورد دست به ديگري چيزي بهاي به ميخواهد
كيفي لحاظ به كه است اصلي تجربيات من نظر به نكات اين
و فني لحاظ به هم نكاتي البته.شود گرفته نظر در بايد
به احتياج "مثلا.كنيم رعايت بايد كه دارد وجود ريز
ناميده CAP مطالعات انگليسي در كه داريم ويژه مطالعاتي
كنيم طراحي ايران در را مطالعات نوع اين بايد ما.ميشود
تا شود ، انجام ايران در بار يك دوسال هر كم دست كه
باري آخرين.بشناسيم خوب را خودمان جامعه تحولات بتوانيم
.برميگردد سال 73 به گرفت ، صورت ايران در مطالعات اين كه
، دوم و اول برنامههاي تجربههاي جمعبندي از ما
جنبههاي به كه ميكنيم اندوخته فني و كيفي تجربياتي
را فرهنگ بخش بايد ما كه آن ضمن.كردم اشاره بيشتر كيفي
و بگيريم نظر در بخشها ساير از منفرد و منزوي صورت به
.كنيم لحاظ را ديگر بخشهاي با بخش اين متقابل تاثيرات
داريد قرار ما اختيار در را خود وقت كه اين از *
.سپاسگزارم
اميرشاهي سيدافشين از:گفتوگو
دامپزشكي پژوهش و آموزش مركز
شد بهرهبرداري آماده
پژوهشي و آموزشي بيمارستان بزرگترين :فرهنگي علمي گروه
حدود 12 هزينهاي صرف با تهران ، دانشگاه دامپزشكي
هكتار مساحت 40 به زميني در ريال ميليون و 637 ميليارد
مورد هفته واين شده راهاندازي كرج شهر محمد در
.ميگيرد قرار بهرهبرداري
تهران دانشگاه دامپزشكي دانشكده رئيس حسيني سيدحسين دكتر
اين اعلام ضمن همشهري خبرنگار با اختصاصي گفتگويي در
آن نقش و دامپزشكي دانشكده ديرينه سابقه به اشاره با خبر
با:گفت كشور نياز مورد متخصص نيروهاي پرورش و تربيت در
صورت آدمي حيات مختلف شئون در كه پيشرفتهايي تمام وجود
و اقتصادي لحاظ از آن تامين و غذا مسئله هنوز است ، گرفته
مواد ميان در و دارد قرار اهميت اول درجه در اجتماعي
است ، نياز مورد ديگري ماده هر از بيش آنچه غذايي ،
ميزان متاسفانه كه است ، حيواني پروتئين ويژه به پروتئين ،
نصف از كمتر ما كشور در (حيواني) پروتئين نوع اين دريافت
.است (روز در گرم حدود 75) استاندارد حد
توليد در زياد ضايعات و كشور مراتع محدود ظرفيت وي
از را بهداشتي مسايل رعايت عدم دليل به حيواني پروتئين
كشور نياز مورد پروتئين تامين در مشكلات مهمترين جمله
توليد مسير در موجود ضايعات خوشبختانه:گفت و كرد ذكر
زمينه اين در و است پيشگيري قابل حيواني پروتئين
توان تمام بكارگيري با ميتوانند دامپزشكي دانشكدههاي
نتيجه در و دام حيات و سلامتي تامين ضمن خود ، تخصصي
حفظ در را مهمي نقش انسانها حيات تهديد از جلوگيري
(نفت از بعد) ملي ثروت دومين عنوان به مملكت دامي سرمايه
.كنند ايفاء
تخصصي توانمنديهاي برشمردن ضمن همچنين حسيني دكتر
و دامي ضدبيماريهاي واكسنهاي توليد و تهيه در دامپزشكان
با مبارزه طريق از كشور زيست محيط حفظ و انساني
اين به توجه با:گفت حيوان ، و انسان بين مشترك بيماريهاي
مركز يك ايجاد ضرورت كه بود دامپزشكي علم اهميت و نقش
سازمان تصويب با و شد احساس دامپزشكي پژوهشي و آموزشي
.خورد زمين به آن بناي كلنگ سال 1368 در بودجه و برنامه
احداث پروژه مجري اطميناني ، عباسعلي دكتر گفته به
با 15000 مركز اين دامپزشكي ، پژوهشي آموزشي ، بيمارستان
آسيبشناسي بخش چون مختلفي بخشهاي شامل زيربنا مترمربع
بيماريهاي دام ، مثل توليد بيماريهاي و مامايي حيواني ،
كوچك ، حيوانات بيمارستان دام ، ارتوپدي و جراحي دام ، داخلي
پژوهشي و تخصصي تشخيص آزمايشگاه طيور ، 7 بيمارستان
(F.V.I بيوشيمي ، باكتريشناسي ، ويروسشناسي ، انگلشناسي ، )
.ميباشد فرهنگي بخشهاي نيز و
|