جنگ يك ميانه در اميد
مستندسازان انجمن نشست دومين
سينما خانه در ايران سينماي
ميشود برگزار
يك انتخاب ، يك" بخش در اثر 22
بينالمللي
جشنواره اولين "فيلم
تهران پويانمايي
در فيلمسازي درخشش از سندي
چين
جنگ يك ميانه در اميد
"بدر ماه روز در مرگ" فيلم به نگاهي
.د.م :، فيلمبردار ويثاينگ پراسانا :كارگردان و نويسنده
-سودها جايا:صدا -پراساد سريكار:تدوين .مهينداپالا
لينتون سامارويرا ، پريانكا ويكراها ، ابي جو :بازيگران
و (NHK)يودا ماكوتا:تهيهكننده -پررا مهندرا سميژ ،
-دقيقه مدت75 - رنگي مم قطع35 -ويثاينگ پراسانا
.سريلانكا 1997:محصول
"عميقا لبگشودن از پيش كه است انساني ويثاينگ پراسانا
آرامي به و دقت با و برميگزيند را كلمات او.ميكند فكر
و تزلزل اين ميكردم فكر ابتدا درميسازد را جملات
اما.است دوم زبان عنوان به انگليسي از ناشي ترديد
سخن سينمايي ، خود مادري زبان به كه زماني ويثاينگ
نامربوط سخني او.ميدارد مبذول را مشابهي دقت ميگويد
ويژگي اين ويثاينگ پراسانا.نميآورد زبان بر اضافي يا
روز در مرگ در و ميبرد كار به فيلمهايش در خوبي به را
خصيصه اين است ، ساختهاش جديدترين و چهارمين كه بدر ماه
شعور ويثاينگ.ميدهد ارائه خيرهكننده سبكي به را
را بهترشدنش و پيشرفت تماشاگر و است آموخته را سينمايي
بدر ماه روز در مرگ در.است شاهد او از فيلم هر در
، خود من.باشد نامربوط كه نيست سكانسي يا صحنه برداشت ،
.يافتم كامل لحاظ هر از را فيلم
:داشت اظهار مصاحبهاي در "اخيرا ويثاينگ پراسانا
هم اين ".است من حقيقي كيش سينما اما شدم متولد بودائي"
شرايط من براي سينما و بودايي آيين مذهب ، از جالب كناري
كه فيلمي.كنم درك را ويثاينگ فيلم آخرين تا كرد مهيا را
طولاني داخلي جنگ درباره نقادانه و صريح شجاعت ، با
امروزي جنگ يك صداهاي با فيلم.ميگويد سخن سريلانكا
درباره ما به كه كوتاه نوشته يك با كه ميشود شروع
داخلي ساله جنگ 16 اين رفته دست از فراوان زندگيهاي
.است همراه ميدهد ، اطلاعات
از تاميلي جوانان و سو يك از دولتي نيروهاي بين كشمكش
حال در جزيره شرق و شمال استقلال براي كه است ديگر سوي
قديمالايام از ميكنند ادعا آنها كه منطقهاي جنگند ،
.است بوده تاميل هندوهاي مادري سرزمين
و تصاوير با و تماشاگر اوليه ، تصاوير معدود با سپس ،
آشنا سريلانكا سينهالاي بودايي فرهنگي جامعه صداهاي
.ميشود
و روزانه (مقدس كتاب دعاي)پريشي كه بودايي راهبهاي آواي
از زيبايي تصاوير با ميخوانند را صبحشان روز هر
در (منبعي يا مصنوعي درياچههاي)ويواس و باستاني داگوباس
بودايي آئين اساسي نشان كه 2 است همآميخته
.درسريلانكاست
ساختن براي ويواس ايجاد براي زمين كندن از حاصل خاك
بقاياي ميشود گفته كه ميشد استفاده عظيمالجثه داگوباس
.ميكند حفظ را بودا جسد
بناهاي چنين با همراه كه معابد و روستاها شاليزارها ،
شمال مركزي جلگههاي جغرافيايي وضعيت مينمايد رخ عظيمي
اطراف سرزمين از ناحيه اين.ميدهد تشكيل را جزيره اين
مركز طولاني زمان مدت انورادهاپوراي باستاني پايتخت
سينهالا بودايي تمدن اجتماعي و اقتصادي مذهبي ، سياسي ،
غلهخيز سرزمين زماني.است مقدس منطقهاي هم هنوز و بود
بود برجي قديم ، هاپوراي انوراد قلمرو و بود آسيا جنوب
اين در را داستانش ويثاينگ.هند جنوب مهاجران هجوم عليه
افسانه و تاريخ در غرق كه سرزميني ميكند ، روايت سرزمين
دين ، نژاد ، بواسطه كه منسوخ دلبستگيهاي از سرشار و است ،
فقر و جنگ آفت به اينك و زنده ميهنپرستي و مليگرايي
.مبتلاست مطلق
است دهكدهاي شمال مايلي چند در درست امروزي جنگ مقدم خط
پسر بازگشت انتظار در نابينا ، پيرمرد ونيهيمي ، كه
كه است تابوتي خلاف مسئله اين.باندراست سربازش ،
بقاياي حاوي تابوت ميگويد ارتش.شد مدفون و برگردانده
جداييطلب نيروهاي عليه حملهاي در كه است پاندرا جسد
پسرش كه دارد اعتقاد ونيهيمي اما.شد كشته تاميل
قول كوچكترش خواهر و پدر به باندرا زيرا گشت برخواهد
ساختن براي كافي پول تا ميشود ملحق ارتش به كه داده
شود فراهم ازدواجش شرف در خواهر جهيز و كوچك خانهاي
و خشكاند ، را ويواس و شاليزارها گذشته ساليان خشكسالي
.كرد لميزرع و خشك را زمين
شد ، خشك تدريج به كه ناحيه درآمد منبع تنها به توجه با
ديگري گريز راه ارتش به ملحقشدن جز منطقه جوان مردان
كشته اگر كه واقفند مسئله اين بر آنها همچنين.ندارند
حدود كه دولت خسارت پرداخت طرح با خانوادههايشان شوند ،
ميشود ، كشته جنگ در كه سربازي هر خانواده به دلار 2000
.بود خواهند تامين شد خواهد پرداخت
ميخواهند ونيهيمي از روستائيان و خانواده افراد تمام
امتناع او اما بگيرد ، را پول و كند امضاء را كاغذها تا
زودي به و است زنده پسرش كه دارد باور هيمي وني.ميكند
.برميگردد خانه به
مبهوتكنندهاي بازي ونيهيمي نقش در ويكراما جوابي
.ميدهد ارائه
مرد نقش ميدارد ، نگه باز را چشمانش كه حالي در او
.ميكند ايفا كمال حد به را نابينا
شكگرايي ، ياس ، متضاد پسرش قول بر هيمي وني سماجت آرزو
.اوست اطراف آدمهاي پول به نياز و درماندگي
ملكوتي "تقريبا آرزوي بين مبارزه درباره فيلم كل
است كشمكش اين دراست ديگران دنيوي توجهات و ونيهيمي
.ميشود برانگيز توجه ونيهيمي گفته كه
طور به بودا دين باستان زمان از كه مييابد در كارگردان
در نفوذ و كنترل قدرت ، سياسي -اجتماعي نمادهاي قطعي
.است خورده پيوند سريلانكا
و حق امتياز ، هر و است كشور رسمي مذهب بودا دين واقع در
كيش اين نتيجه در.ميشود ارائه اساسي قانون تحت حمايتي
ناسازگار كه است تحميلشدهاي ايدئولوژيهايي با همراه
.است گزارش بنيان اوليه آموزشهاي با
راهب آن در كه دارد وجود دركي قابل و كوتاه صحنه فيلم در
ديدار به روستا ريشسفيدان باديگر همراه محل بودايي
.ميروند ونيهيمي
بر نشستن حق كه است كسي تنها ديرين ، سنت به بنا راهب ،
.شده پوشيده سفيد پارچه با كه دارد صندلي
گرفتهاند تصميم روستا اهالي كه ميگويد هيمي وني به او
(باندرا)سرزمين پسر شجاعت از تجليل در يادبودي بناي تا
كه كور مرد.بسازند كرد ، فدا كشور راه در را جانش كه
افراد نام جاودانگي با دارد درك و بينش در مخصوصي شيوه
اتوبوس ايستگاه در پناهگاه يك)يادبود بناي و است موافق
تحريفشده مذهب بين ارتباط.ميداند خوبي كار را (روستا
.است واضح "كاملا نژادي تعصب يا مليگرايي با
وجود روستائيان و خانواده ونيهيمي ، از زيبايي سكانسهاي
بدين كه دارند مشاركت روزانه مناسك و مراسم در كه دارد
مشخص بودا به آنها احترام و فوقالعاده تكريم ترتيب
كه كوچكتر خدايان پانتئون به آنها ساده باورهاي و ميشود
مذهبي از بيش مذهبي حس اين.ميكنند كمك درخواست ازشان
.است افكنده سايه فيلم بر كه است
ويژه به است برخوردار مبهوتكنندهاي صحنههاي از فيلم
روز نمايشگر و است شده فيلمبرداري شب در كه صحنهاي
(فيلم عنوان و ماه آخر روز) "پويا" كه بودايي ماه هر مقدس
.است
بدر ماه روز در مرگ بارز ويژگيهاي از فيلم فيلمبرداري
.است
به مايل آبي رنگ با كه است آرام و ساكت مكاشفهاي فيلم
تداعي را آب حضور هميشه كه شده اشباع آرامشبخشي خاكستري
نوشيدن ، براي آب باران ، شكل به) تدريجي طور به چه ميكند ،
ماده نقش در استعاري طور به يا (نيايش و آشپزي
.اميد نشانه و شفادهنده و عالم پاككننده
ماهبدر روز در مرگ
كه كودكاني شادي غريو به ويواس ركنار د نشسته هيمي وني -
مايل ونيهيمي و ميسپرد گوش ميكنند خيز و جست آب در
شروع آسمان او آرزوي به پاسخ در و.شود ملحق آنها به است
تند باران با كه طوري همان ونيهيمي و ميكند باريدن به
كه است صحنهاي تنها اين.دارد لب بر لبخند ميشود ، خيس
زماني تنها.شده فيلمبرداري نارنجي -طلايي تابان نور با
.است شادي از مملو صحنه اين.ميشنويم خنده صداي ما كه
.جنگ يك ميانه در اميد از صحنهاي
كرسنر رابرت :نوشته
اشتري ارغوان :برگردان
يا 1998042 سينما :منبع
مستندسازان انجمن نشست دومين
سينما خانه در ايران سينماي
ميشود برگزار
سينماي مستندسازان انجمن نشست دومين :هنر و ادب گروه
برگزار سينما خانه محل در اسفند سوم دوشنبه ايران ،
موءلفههاي درباره عياري كيانوش جلسه اين در.ميشود
خواهد سخنراني "نبودن يا بودن" بخصوص فيلمهايش در مستند
راس ميتوانند جلسه اين در شركت براي علاقهمندان.كرد
خيابان در واقع سينما خانه به يادشده روز در ساعت 17
.كنند مراجعه سمنان كوچه جنوبي ، بهار
يك انتخاب ، يك" بخش در اثر 22
بينالمللي
جشنواره اولين "فيلم
تهران پويانمايي
انيميشن آثار از اثر اسلامي22 جمهوري خبرگزاري -تهران
يك ، انتخاب يك" بخش در فعاليت ، دهه چند طول در ايران
(انيميشن)پويانمايي بينالمللي جشنواره اولين "فيلم
، بهنمايش شود برگزارمي اسفند چهارم تا اول از تهران ، كه
.آمد درخواهد
احمديه ، اسفنديار كارگرداني به "زيرك و زاغي"فيلمهاي
به "پرواز" ، اصغرزاده علي كارگردانيصفر به "همنشين"
به "ششهمراه قصه" ، پورديلمي حميدرضا كارگرداني
به "شكسته تصوير" ، باروتيان علي امير كارگرداني
كارگرداني به" كودك حقوق" ، جوزاني كارگردانيمسعودجعفري
محمد امير كارگرداني به "آخريندودو" ، خوشدل جمشيد
رازاني كارگردانيابوالفضل به "ساده ماجراي" و دهستاني
فيلماين يك ، انتخاب يك بخش در شركتكننده آثار جمله از
.ميباشند جشنواره
در فيلمسازي درخشش از سندي
چين
جياژانكه ساخته" وو ژائو " درباره
.يوليكوا :فيلمبردار جياژانكه ، :كارگردان و نويسنده
ونگهونگوي ، :بازيگران.لينژيائولينگ :صدا و تدوين
35:قطع .ليكيتكمينگ :توليد .زوبيتائو هائوهونگليان ،
چين محصول 1997دقيقه مدت107.م.م
از كمهزينه تامل قابل اثر يك جياژانكه ساخته ژائووو
در كه فيلم.است چيني باپشتكار و مستقل فيلمسازان تلاش
شهر يك در غيرحرفهاي بازيگران با و ميليمتري قطع 16
چين شمال در واقع خشك و بيدرخت منطقهاي در محل كوچك
مشخصه كه دارد تكيه معاصر واقعيت بر شده ، فيلمبرداري
بوده بژينگ از خارج سالهاي 1990 چيني مستقل كارگردانان
طرحهاي در پيشرفت قابليتهاي به موفقيت ايناست
يا شد آمدو بدون جذاب خيلي و معمولي خيلي مهيج داستاني
نئورآليسم ميرسد نظر بهبرميگردد درخشان فيلمبرداري
.باشد فيلم عطف نقطه
از اگر كه است جواناني نوع آن از عنوانبندي ، اصلي شخصيت
خودتان به را دوباره نگاه زحمت شود رد خيابان در كنارتان
از بياعتنا چشماني با القامه متوسط ژائووو.نميدهيد
بدقواره لباس درون پهن شانههاي با و بزرگ شيشههاي پشت
به شلوارش جيبهاي در فرورفته دستان و غربياش سبك به
مساله اينميرسد بيآزار دفتري كارمند يك شبيه نظر
جيببري كه كند كمك واقعياش شغل با رابطه در او به بايد
موثري توضيح پليس به سخت فشار تحت بايد شما كه زيرا است
.بدهيد
ژائووو زندگي براي مناسب و فراموششده مكان يك فينيانگ
.است
مخمصه در را خود او كه ميشود شروع حس اين با ژائووو
پا پيش تبهكاران متلاشيكردن حال در پليس است ، انداخته
يك ژائووونگ ، او ، سابق دوست بهترين.اوست چون افتاده
ازدواج يك براي را خود حاضر حال در كه است جوان كارفرماي
.ميكند آماده غيرمذهبي
گذشته تمام با را وونگ زودتر هرچه ميخواهد ژائووو
و ميرسد نظر به ياسآور زندگي.كند فراموش نامطبوعش
ميمي ، با كه ميكند پيدا مفهوم برايش دوباره زماني
.ميشود آشنا فروشگاه ، يك پيشخدمت
واسطه به رستگاريرسيدن به مردبراي اين سعي البته ،
نيست داستاني جديد تمهيد يك كاملا كرده سقوط زن يك نجات
بلكه.نيست فيلم جذابيت دليل داستاني طرح اين من براي و
فيلمسازي.است روزمره زندگي جزئيات كامل مشاهده در
ميزان همان به ميشود شكست دچار جنبه اين از استوديويي
.ميماند ناكام درهاليوود چين توليدات كه
زبان به كامل طور به همه كه مييابيم در ما ژائووو در
و منظم زراعي روستاهاي كه اين و نميگويند سخن ماندراين
آلودگي و غبار و گرد از پر شهرها كه اين و نيستند درخشان
.هستند هوا
آن به ژائووو فيلم در كه روستايي زندگي جزئيات مورد در
نديدهايم اين از پيش كه دارد وجود نكتهاي شده پرداخته
تا است برخوردار كمتري جذابيت از تماشاگر براي لااقل و
.خودش سرنوشت از ژائووو رشد روبه درك مشاهده
خوبي بسيار فيلم ژائووو مسلما شد كه اشاراتي همه رغم به
آن سيدقيقه لااقل كه ساعت مدت 2 با كوچك فيلمي.است
.است اضافي
فيلمپوسان 1998 بينالمللي جشنواره راهنماي در
آثار جذابترين از يكي عنوان به ژائووو از تونيراين
اين اماميگويد درست اوميكند ياد چين امسال توليدي
فيلمسازي درخشان موقعيت باره در است سندي بيشتر مقاله
.ژائووو از تمجيد و تعريف تا چين در
بري كريس: نوشته
سينمايا 42 ، 1998:منبع
|