|
|
در هزينهسازي و دوبارهكاري
پژوهشي مراكز ايران در پژوهش جايگاه و كنوني موقعيت به نگاهي (واپسينبخش) :اشاره و دوبارهكاري بر علاوه كشور تحقيقاتي مراكز ناهماهنگي انساني نيروي قابليتهاي ، استعدادها هزينهها ، رفت هدر .ميبرد هرز به دارند فعاليت مراكز اين در كه را ارزشمندي اگر نهادها و سازمانها در جديد پژوهشي مركز يك ايجاد بار بر تنها نباشد ، كشور كاربردي نيازهاي بر منطبق رقابت نوعي وجود ميرسد نظر به.ميافزايد هزينهها قبيل اين ايجاد در همچشمي چشم معروف قول به يا بيفايده تنها كشور ، نيازهاي تامين جهت در مفيد بازدهي بدون مراكز حالا همين از اگراست ارضاءكننده آنها دايركنندگان براي از انبوهي به باشيم ، كشور تحقيقاتي مراكز ساماندهي درصدد لاجرم كه برميخوريم شده بايگاني و غيركاربردي طرحهاي به.است شده هزينه آنها براي كشور ملي سرمايه از بخشي انضباط ايجاد براي هماهنگ و كلان مديريت ايجاد دليل همين حداقل تا است ضروري كشور تحقيقاتي مراكز در كار تقسيم و .شود جلوگيري مكرر كاريهاي دوباره از براي كلان مديريت ايجاد ضرورت بر تاكيد با كارشناسان و آمار تهيه مراكز پراكندگي ميگويند پژوهشي فعاليتهاي كارگاههاي براي هزينهسازي باعث تنها نه كشور در اطلاعات براي نيز را عمدهاي مشكلات بلكه ميسازد ، مطرح را موازي در اطلاعرساني عالي شوراي.ميآورد وجود به پژوهشگران اين حل براي مناسبي راهكار ميتواند فرهنگي انقلاب شوراي شده ارزيابي و كمتر سرمايهگذاري با و بيابد معضلات تحقيق و علم به علاقهمندان همه كه كند فراهم را شرايطي موضوع.يابند دست نياز مورد اطلاعات به بتوانند راحتي به ويژه به عرصهها همه در آن بودن پايهاي اهميت و پژوهش اعلام.است بوده مطرح آموزشي و علمي محافل و مجامع در پژوهشي مسايل بررسي علمي كنفرانس نخستين برگزاري خبر جاري اسفندماه پنجم در اميركبير صنعتي دانشگاه در كشور برگزاري جاري ، آذرماه تا 27 از 21 پژوهش هفته اعلام صدور 320 خبر اعلام رازي ، پزشكي علوم تحقيقات جشنواره برپايي و غيردولتي تحقيقاتي مراكز براي تاسيس جواز تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها پژوهشي دستاوردهاي نمايشگاه در كه است فعاليتهايي جمله از جاري ماه بهمن در 12 كشور پيشبرد در تحقيقات نقش گوناگون و مهم ابعاد معرفي زمينه .است شده انجام اخير ماههاي در توسعه مسايل اشاره با پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزير فرهادي دكتر بخش كيفي توسعه زمينهساز تحقيقات كردن نهادينه اينكه به :گفت است ، پزشكي انگيزه ارتقاي پاياننامهها ، شدن تحقيقاتي به الزام نظام توسعه و تقويت و معنوي و مادي جنبههاي از محققان ارتباطات افزايش پزشكي ، علوم آماري و اطلاعرساني در پژوهش كردن نهادينه تحقيقات ، زمينه در بينالمللي از كشور ، پزشكي علوم تحقيقات ملي مركز راهاندازي آموزش ، .است بهداشت وزارت سياستهاي جمله پزشكي علوم دانشگاههاي استادان معتقديم ما":افزود وي واقعي شان تا بپردازند پژوهش امر به گذشته از بيش بايد نيز تحقيق وادي در درماني ، خدمات ارائه كنار در را خود ".كنند پيدا درمان بهداشت ، وزارت پژوهشي معاون نوربالا احمدعلي دكتر با ارتوپدي بازآموزي كنگره هفتمين در پزشكي آموزش و /فقط 7 بهداشت وزارت پژوهشي امور اعتبارات اينكه به اشاره كل كه است حالي در اين:افزود است ، ريال ميليارد 34 ريال ميليارد و 6/146 هزار يك كشور تحقيقات اعتبارات نيز 4/325 اعتبارات اين از دانشگاهي تحقيقات سهم و بوده .است ريال ميليارد كل از پزشكي گروه تحقيقات سهم":داشت اظهار همچنين وي دانشگاهي تحقيقات سهم و درصد كشور ، 02/3 در تحقيقات بخش سهم متاسفانه كه است درحالي اين و است درصد نيز 66/10 سطح در شده انجام تحقيقات ميزان به نيز كشور كل تحقيقات .است درصد صدم نيز 3 جهان كاربردي پژوهشهاي دفتر مديركل بابالار ، مصباح دكتر برگزاري عمده اهداف نمايشگاه ، ستاد رئيس و تهران دانشگاه اين اهميت و موفق تحقيقاتي طرحهاي معرفي را نمايشگاه اين و جامعه و دانشگاه پيوند تقويت كشور ، خودكفايي در طرحها سوي از دانشگاهها كردن باور براي لازم زمينههاي ايجاد .كرد ذكر كشور كلان مديريت اين در سخناني طي عالي آموزش و فرهنگ وزير معين ، دكتر كه گرفتهايم قرار موقعيتي آستانه در ما:گفت نمايشگاه پايدار و جانبه همه توسعه به پاسخگويي آن مشخصه مهمترين و فراگير همگاني ، مشاركت بر مبتني و عادلانه توسعه.است بر متكي توسعهاي و عرصهها همه در مردم قانونمند اين.مذهبي ايمان و ملي عزم علمي ، استعدادهاي و ظرفيتها كه است ضرورت يك و نياز يك واقعيت ، يك نيست ، شعار يك فرصتها ، تواناييها ، به تازه رويكردي و نو نگاهي با بايد حقي به توقع و بنگريم كشور مشكلات و بحرانها امكانات ، محققان دانشمندان ، حوزه در امور اين به بيشتر پرداختن بر كشور تصميمگيري سطوح و تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها و .دارد وجود توسعه دهه بايد را انقلاب سوم دهه حال هر به":افزود وي نظام شدن معطوف و مدار فرهنگ توسعه انساني ، منابع به توجه و نفت بدون اقتصاد به كشور برنامهريزي طور بهدانست پژوهشي و علمي خلاقيتهاي و استعدادها يافتن و نگرش تغيير مستلزم ضرورت اين به توجه طبيعي به توجه و مقتضي ساختارهاي ايجاد متناسب ، راهكارهاي و عالي آموزش سير خوشبختانه.است موجود موانع و كاستيها از گذار كه است داده نشان دهه دو اين طي كشور در پژوهش با شان هم و نو مرحلهاي به ورود و كنوني دشوار مرحله ".نيست ناممكن مردم و انقلاب اين پژوهشي مراكز تعدد از بودند عبارت نمايشگاه در شركتكننده پژوهشي مراكز دانشهاي پژوهشگاه ايران ، صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان ايران ، شيمي مهندسي و شيمي پژوهشهاي مركز بنيادي ، و ژنتيك مهندسي تحقيقات ملي مركز ايران ، پليمر پژوهشگاه و زلزلهشناسي بينالمللي پژوهشگاه زيستي ، تكنولوژي و اطلاعات مركز كشور ، علمي تحقيقات مركز زلزله ، مهندسي مطالعات و انساني علوم پژوهشگاه ايران ، علمي مدارك و پژوهش موءسسه انرژي ، و مواد پژوهشگاه فرهنگي ، علوم كتب تدوين و مطالعه سازمان عالي ، آموزش برنامهريزي تحقيقاتي مراكز تعدد.رنگ صنايع پژوهشكده و (سمت) انساني صرف با و شود منجر كاربردي نتايج به اگر بيترديد و بينتيجه نهايت در و موازي كارهاي براي كلان هزينههاي انساني و مادي سرمايهگذاري مواردغيركاربردي ، بسياري در نوعي ايجاد باعث درواقع و ;ندهد هدر به را توجهي قابل ارزيابي مثبت بسيار طبيعي طور به ;گردد كار تقسيم و نظم انجام و دوبارهكاري ميدانيم متاسفانه اما ميشود ، .ميآيد شمار به كشور كل در اساسي معضلي موازي كارهاي كه تنگناها و مشكلات اين به نيز عالي آموزش و فرهنگ وزير دارد ، وجود كشور عالي آموزش نظام بيرون و درون در انسجام ، عدم":برميشمارد چنين را آنها و اشارهكرده از متاثر عالي آموزش كلان سياستهاي در ثبات و هماهنگي نامطلوب اثرات و قانوني كمبودهاي تصميمگير ، مراجع تعدد جاي - پژوهشي و عالي آموزش واحدهاي و دستگاهها بر آن كشور آوري فن و پژوهش نظام در ستادي و كلان مديريت خالي پژوهشي فعاليتهاي سازماندهي براي موجود نظام ناكارايي و گسترش با توام پژوهشي و آموزشي اعتبارات بودن ناكافي - موجود امكانات از بهرهوري بودن پايين و عالي آموزش كمي مالي ، تنوع فقدان و كيفي اهداف كامل تحقق عدم ودرنتيجه زير فقدان - ناپايدار و محدود منابع به حد از بيش اتكاي شيوههاي در نوين آوريهاي فن و اطلاعرساني ساختهاي "... و پژوهش و آموزش آموزش و فرهنگ وزارت پژوهشي معاون فرهودي ، جواد سيد دكتر منسجم ارتباط عدم را تحقيقات بخش مشكلات از يكي نيز عالي كاربردي نيازهاي و تحقيقاتي پروژههاي ميان شايسته و سالهاي ظرف ما تحقيقات":داشت اظهار و كرد عنوان كشور براساس محققي هر بلكه است نبوده سفارشي متاسفانه گذشته برده پايان به و آغاز را تحقيقاتي كار يك خود ، سليقه ".است و نيروها انسجام و هماهنگي هدف با امسال":افزود وي عالي آموزش وزارت در ويژهاي دفتر تحقيقاتي ، طرحهاي نيازهاي كاربردي ، تحقيقات مركز عنوان به تا شده ايجاد .دهد شكل و شناسايي را تحقيقاتي به خود سخنان در تهران دانشگاه رئيس خليلي ، منصور دكتر كه ميكنيم زندگي دنيايي در ما كه كرد اشاره نكته اين حل براي سريعتر و جديدتر راههاي كشف و جديد علم آفرينش ادامه در وي.ميگويد را اول سخن انساني مختلف مشكلات وجود از نبايد اما.متخصصهاست دنياي ما دنياي":افزود تخصص در متخصصين كه حالي در.باشيم غافل اول طراز محققين جديد فن و تخصص آفرينش پي در محققين دارند ، مهارت خويش دانشگاه.يكديگرند ملزوم و لازم پژوهش و آوري فنهستند كار محل اجرايي ودستگاههاي محققين پرورش و تربيت مركز بين نزديك و تنگاتنگ ارتباط رو اين از.ميباشد آنان و تحقيقات سطح بردن بالا اصلي لوازم از جامعه و دانشگاه .ميباشد آن نتايج از بهينه استفاده مناسبو تكيه كه ورزيد تاكيد موضوع اين بر خليلي ، دكتر به نبايد صنعت و دانشگاه در كاربردي پژوهشهاي بر خور در .است سرآمده بنيادي پژوهشهاي دوره كه باشد آن معناي .بنيادين پژوهش حاصل علم و است علم حاصل تكنولوژي بازديدكنندگان نگاه از رشتههاي دانشآموختگان بيشتر را نمايشگاه بازديدكنندگان از برخي با گفتوگو در.ميدهند تشكيل دانشگاهي مختلف دليل به بازديدكنندگان كه ميرسم جمعبندي اين به آنها و پيشبرد روند پژوهش ، مشكلات با نزديك از خودشان اينكه به پژوهشي مراكز و دانشگاهها در تحقيقي كارهاي نتايج در را شگفتانگيزي مورد ديدن انتظار هستند ، آشنا خوبي دنبال به نمايشگاه در واقع در و ندارند زمينه اين به بستر همين در و رهگذر اين از تا ميباشند حداقلهايي .يابند دست تازهاي نكات در من پرسش به پاسخ در داروسازي تخصصي دوره دانشجوي يك داروسازي تخصصي رشته در":ميگويد نمايشگاه كيفيت مورد ميخواهم اما نكردم برخورد استفادهاي قابل مورد به افتاد ، رشته اين دانشجويان ما براي كه بدي اتفاق يك بگويم پزشكي علوم.بود عالي آموزش از پزشكي علوم بخش شدن جدا عالي آموزش در نيز پايه علوم و است پايه علوم به وابسته كمتري واسطهاي رشتههاي كه شد باعث ارتباط قطع اين.است واسطهاي رشته يك كه پزشكي مهندسي رشته مثل باشيم داشته جايگاه علت ، همين به رشتهها نوع اين متاسفانه.است جنبه درواقع ، و.نميكنند پيدا را خودشان واقعي ".ميشود رنگ كم كاربرديشان پژوهش كار مشكلات مورد در تحقيقاتي مركز يك پژوهشگر كارمان ابزار كه است اين ما مشكل مهمترين ":ميگويد فراموش گاهي كه حدي تا ميرسد دستمان به دير خيلي بايد را مسايلي چه و بوديم هدفي چه پي در كه ميكنيم اوليهاي امكانات و مواد اگر ديگر بهعبارت.كنيم دنبال نتايج به گيرد ، قرار اختيارمان در راحتي به ميخواهيم كه زيادي كارهاي و رسيد خواهيم توجهي قابل و مطلوب ".بكنيم ميتوانيم است فرهنگي امور مديريت ارشد كارشناسي دانشجوي كه خانمي مسئولين توسط كه را اطلاعاتي و راهنمايي ميزان نيز يكي ":ميگويد و نميداند ميشودكافي ارائه غرفهها را خود تحقيقي كارهاي و پاياننامهها كليه غرفهها از كار اين من نظر به بود ، كرده معرفي و جاگردآوري يك در .گيرد قرار نيز غرفهها ساير توجه مورد كه است خوب خيلي مراكز تحقيقي كارهاي كليه ميتوانست عالي آموزش اگر كند عرضه و گردآوري جا يك در را خود به وابسته پژوهشي .بود استفاده قابل بسيار دانشجويان براي عالي آموزش برنامهريزي و پژوهش موءسسه عمومي روابط مدير قبل سالهاي به نسبت نمايشگاه امسال اينكه به اشاره با نمايشگاه برگزاري زمان متاسفانه":ميگويد است ، كرده افت در ميشود داده اطلاع پژوهشي مراكز و دانشگاهها به دير مراكز و دانشگاهها مناسب زماني فاصله يك در اگر حاليكه به توجه با گيرند قرار مساله اين جريان در پژوهشي اختيار در مراكز و دانشگاهها برخي كه وسيعي امكانات نمايشگاه با فعالتري بسيار برخورد ميتوانند دارند ".باشند داشته |
|