طلاي جام
:فرهنگي ميراث سازمان
نمايش به نخستينبار براي حسنلو
ميآيد در
مدارس در پرورشي فعاليتهاي
مييابد گسترش كشور استثنايي
و آلرژي ايجاد عامل شايعترين
به پايي شش آسم ، جانور
است "مايت"
نام
علمي صفحه خوانندگان با
فرهنگي
رسالت
:داوري رضا دكتر
در پژوهش توسعه علوم فرهنگستان
است كشور
دانشآموز هزار ميگويند 200
...است محض كذب
!داريم معتاد
طلاي جام
:فرهنگي ميراث سازمان
نمايش به نخستينبار براي حسنلو
ميآيد در
كشف آثار جمله از "حسنلو طلاي جام" : فرهنگي علمي گروه
دوران هنر شكلگيري در كه ايران تاريخ فرد به منحصر شده
سهم لرستان مفرغهاي و هخامنشي ماد ، دوران يعني خود از پس
مردم ديد برابر در بار نخستين براي است ، داشته بسزايي
.ميگيرد قرار
اثر اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
داراي 21 كه پيش سال حدود 3200 به متعلق ارزش با و مهم
وزناست گرم و 950 قطر سانتيمتر بلندي ، 25 سانتيمتر
دوران هنر نمونههاي مهمترين از يكي ويژگيهايش ، سبب به
.ميرود بهشمار خود
مذهبي سنن كشف راهگشاي كه حال عين در آن روي نمايشي نقوش
و طلاكاري هنر از بالايي درجه بيانگر است ، اساطيري و
.است باستان ايران فني مهارت
زمين ، خداي يعني گانه سه خدايان جام ، روي نقوش ميان از
بر يك هر كه برد نام ميتوان را خورشيد خداي و آب خداي
.دارند قرار ارابهاي
كه الههاي ميجنگد ، هيولا يك با كه پهلواني نقش همچنين
و پرنده يك پشت بر انسان بدن نقش ايستاده ، قوچ دو روي
جمله از هوري حماسه يك با صحنهها مطابقت بالاخره
دوره آن در را جزئيات به پرداختن اهميت كه است مشخصاتي
.ميدهند نشان
همين به تپهاي در شمسي تابستان 1337 در حسنلو طلاي جام
يك در و آذربايجانغربي در مهاباد شهرستان نزديك نام
.شد كشف "دايسون رابرت" توسط حفاري برنامه
مدارس در پرورشي فعاليتهاي
مييابد گسترش كشور استثنايي
در پرورشي برنامههاي و اهداف به توجه :فرهنگي علمي گروه
زمينه ايجاد و بسترسازي منظور به پرورش و آموزش نظام
و ضروري نيازي دانشآموزان استعدادهاي رشد براي مناسب
و آموزش سازمان در بويژه مهم اين و است اجتنابناپذير
مضاعف اهميت از كاري ماهيت لحاظ به استثنايي پرورش
.است برخوردار
مراسم پرورشدر و آموزش وزارت پرورشي معاون عبادي رحيم
و كارشناسان و معاونان سراسري گردهمايي چهارمين گشايش
با كشور استثنايي پرورش و آموزش ادارات آموزشي مسئولان
سازمان در پرورشي معاونت ايجاد با:گفت مطلب ، اين بيان
فعاليتهاي و برنامهها كشور استثنايي پرورش و آموزش
.مييابد توسعه و ميشود متحول استثنايي مدارس در پرورشي
تحت با كشور استثنايي پرورش و آموزش سازمان است گفتني
هزار و 80 آموزشگاه و مدرسه يكهزار حدود داشتن پوشش
معاونت فاقد تاكنون كشور ، سطح در استثنايي دانشآموز
.است بوده پرورشي
و آلرژي ايجاد عامل شايعترين
به پايي شش آسم ، جانور
است "مايت"
نام
است مايت كودكان آسم و حساسيت عامل شايعترين *
مايت چه هر كه است اين بر آسم و ريه متخصصين اعتقاد و
بالاتر سنين در آسم به ابتلا امكان باشد ، بيشتر زندگي در
است شديدتر آن علايم و بيشتر
و بوده بندپايان دسته از كه است ريزي بسيار حشره "مايت"
خانهاي هر در مايت.است "درماتوفوگوئيدس" آن ديگر نام
دارند ، بيشتر رطوبت كه مناطقي در و ميشود يافت
نيز خشك مناطق در آن انواع از برخي ولي است ، فراوانتر
است خانههايي در جانور ، اين زندگي جايگاه.ميشود يافت
زياد آنها داخل در نيز هوا رطوبت و ندارند كافي تهويه كه
رعايت آنها در خوبي به بهداشت كه مناطقي در همچنين.است
اتاق كف در فرش زيادي تعداد كه خانههايي در و نميشود
از برخي و است فراوانتر دارد ، بيشتري مبلمان و است پهن
دارند ، طولاني زمستانهاي كه خشكي مناطق در آن ، انواع
.ميشود يافت
سطح در كه است مخمرهايي و كوچك قارچهاي موجود ، اين خوراك
در بدن ، پوستهريزيهاي چون و دارند وجود انسان بدن پوست
رختخواب در موجود اين عمده جايگاه است ، بيشتر رختخواب
علوفهها لاي لابه و شده ذخيره غذاهاي در حتي اما ;است
.ميشود يافت نيز ، انبار در
ماده داراي جانور ، اين بدن ترشحات ديگر و مدفوع بزاق ،
رينيت) بيني حساسيت آسم ، ايجاد كه است حساسيتزايي
مواد اين.ميكند (اگزما) پوستي ضايعات و (آلرژيك
طبق و است شده عنوان آسم ايجاد علت شايعترين حساسيتزا ،
مشكل يك به مايت به حساسيت جهاني ، بهداشت سازمان نظريه
از توجهي قابل تعداد زندگي و شده تبديل جهاني بهداشت
اثرات و است كرده مشكل دچار دنيا سرتاسر در را مردم
و طبيعت در موجود حساسيتزاي مواد ساير از آن زيانبار
.است بيشتر مراتب به انسان ، زندگي محيط
آسم و حساسيت عامل شايعترين دانشمندان ، نظريه طبق بر
است اين بر آسم و ريه متخصصين اعتقاد و است مايت كودكان
آسم به ابتلا امكان باشد ، بيشتر زندگي در مايت چه هر كه
و كودكان.است شديدتر آن علايم و بيشتر بالاتر سنين در
در را خود ساعات بيشتر اينكه علت به خانهدار ، خانمهاي
در ولي است ، بيشتر آنها در ابتلا امكان ميگذرانند ، منزل
و خوابگاهها سالمندان ، خانه مهدكودكها ، چون ديگر محيطهاي
فضولات.دارد وجود مايت نيز مدارس در حتي و مسافرخانهها
موجود ، اين شدن نابود از پس مدتها تا حتي جانور ، اين بدن
ميكند ، حساسيت ايجاد و دارد وجود انسان زندگي محيط در
.ميشود كمتر "تدريجا موجود ، اين با مبارزه با ولي
بر بيشتر آسمي ، بيماران در مايت به حساسيت تشخيص روشهاي
آزمايشات انجام و آن تظاهرات و بيماري تاريخچه اساس
دارند ، حساسيت موجود اين به كه بيماراني.است مختلف
مشكل دچار صبح ، اوليه ساعات و صبح نزديك ساعات در بيشتر
از آبريزش دچار يا و دارند سينه خس خس و نفس تنگي و بوده
.بودهاند تماس در مايت با شب طول در زيرا.هستند بيني
عمومي وضع كار محيط و منزل از خارج محيط در افراد ، اين
خود منازل و كرده تكاني خانه كه زماني در و دارند بهتري
و كنند پيدا وخيمي وضعيت است ممكن ميكنند ، گردگيري را
مايت ، به حساس بيماران در.شوند شديد حساسيت دچار
را مايت ضد اختصاصي پادتن خون ، آزمايش انجام با ميتوان
حساسيت نيز ، پوستي تست انجام با.كرد پيدا آنها خون در
سوم يك حدود در تست اين چون ولي ميشود ، مشخص مايت به
ممكن و كم آن تشخيص ارزش ميشود ، مثبت نيز سالم افراد
ديگر ، روشهاي به توجه بدون لذا.باشد گمراهكننده است
.است ناچيز پوستي تست ارزش
مايت با آلودگي از پيشگيري روشهاي
با بدن سطح پوستههاي زدودن و شخصي بهداشت رعايت *
.مرتب استحمام
در پنجرهها بازگذاشتن با منازل در كافي تهويه ايجاد *
.روز از ساعاتي
بالاي 60 داغ آب در مبلمان روكش و ملحفه مداوم شستشوي *
اتوكشيدن يا سرد بسيار آب در آنها دادن قرار يا درجه
.آنها
حتيالامكان و مبلمانها بهداشت رعايت و فرشها شستشوي *
.آنها منظم شستشوي و مبلمان براي مناسب روكش از استفاده
اسباببازي وسايل در است ممكن مايت اينكه به توجه با *
باشد ، داشته وجود نيز پارچهاي عروسكهاي خصوص به بچهها ،
از را آسم و حساسيت به مبتلا كودكان كه است بهتر لذا
.كرد منع وسايل اين با بازي
پاكتهاي در دادن قرار با را وسايل اين ميتوان البته
در زيرصفر سرماي زيرا.كرد سرد فريزر در مدتي پلاستيكي ،
.ميبرد بين از را مايت كوتاهي ، مدت
خودداري مناطق در رطوبت افزايش از بايد حتيالامكان *
در را مايت مرطوب ، بخور دستگاههاي از استفاده لذا كرد ،
.ميدهد پرورش بيشتر منزل محيط
اثر ولي ميكند ، نابود را مايت بنزيل بنزوات پودر *
اين با منازل مداوم سمپاشي علاوه به دارد ، مدتي كوتاه
.دارد زيانباري اثرات پودر ،
در سرعت به زيرا باشد ، مداوم بايد مايت از پيشگيري *
است ذكر قابل.كرد خواهد رشد دوباره انسان ، زندگي محيط
و آلرژي علائم و شدهاند حساس موجود اين به كه افرادي
مايت ، از جستن دوري بر علاوه دارند ، بيني گرفتگي و آسم
.گيرند قرار نيز اختصاصي درمانهاي تحت بايد
زحمتكش محمدمهدي دكتر
ريوي بيماريهاي تخصص فوق
علمي صفحه خوانندگان با
فرهنگي
از را متعددي نوشتههاي و مقالات نيز ، گذشته دوماه در
اين از پيش كه همانطور.داشتيم دريافت خود خوانندگان
ترجمههاي و پژوهشها مقالات ، فراواني گفتهايم ، نيز
و آموزش علم ، حوزه سه در فرهنگي علمي گروه به شده واصل
به را آنها از برخي ميشويم مجبور كه است درحدي فرهنگ ،
خارج انتشار گردونه از دارند ، خور در كه نكتههايي رغم
خوانندگاني و پژوهشگران از تعدادي اسامي نيز امروز.كنيم
.كردهايم منتشر فرستادهاند ، مطالب ما براي كه را
از بعد دوماه تا ارسالي مقالههاي انتشار عدم است گفتني
است ، آن چاپ عدم منزله به فرهنگي ، علمي صفحه در وصول
لازم و نميشود بازگردانده عنوان هيچ به مقالات ، همچنين
نشاني به مقاله ارسال به نسبت كه محترمي خوانندگان است
نيز را آن از نسخهاي ميكنند ، اقدام همشهري روزنامه
مرجان ;(تهران)سليمي سيدحسين:كنند تهيه خود براي
از گروهي ،(شيراز)انوار مرجان دكتر ،(تهران)شريفيان
از 36 بيش با) تهران دبيرستانهاي فارسي ادبيات دبيران
شكوه ،(اميديه) مصيري مريم ،(اراك) فرجپور مينا ،(امضاء
جعفر ،(تهران) كريمي محسن ،(تهران)قوانيني
سيداحمد ،(تهران)گويا محمدمهدي دكتر ،(تهران)عبدالحسيني
،(تهران)قندهاري اسماعيلزاده محمدابراهيم ،(تهران)شيرنگي
،(كاشمر)كاشمر از شهروندي ،(اصفهان)صفيخاني شهناز
محمدرضا ،(اصفهان)گنجي يعقوب ،(مشهد)تاجبخش سحرناز
(كرج)عبادوارياني حسن ،(تهران)مسگري سوسن ،(تهران)باقرپور
شركت ،(تهران)قادسي نيوشا ،(تهران) برنجچي زهرا ،
عظيمي علياكبر ،(تهران) رايانه ايران مهندسي
حميد ،(زاهدان) نورائينژاد محمدحسن ،(تهران)رمضاني
دانشگاه دانشجويان)ملكيان مصطفي احمدي ، عليرضا قنبريان ،
.(تهران)انفورماتيك صنايع تحقيقاتي شركت ،(شاهد
رسالت
:داوري رضا دكتر
در پژوهش توسعه علوم فرهنگستان
است كشور
علمي موسسه اين رسالت كه كرد اعلام علوم فرهنگستان رئيس
توسعه آموزشي ، درشيوه دگرگوني كشور ، سطحعلمي ارتقاء
علمي سمينارهاي تقويت دانشمندانو تشويق و ترغيب و پژوهش
مطلب اين اعلام با خبرنگاران جمع در داوري ، رضا دكتر.است
و يافته تاسيس كه است سال ازهشت بيش علوم فرهنگستان:گفت
حدود و كشور اول درجه دانشمندان از پيوسته عضو داراي 33
تاكيد علوم فرهنگستان رئيس.است افتخاري و وابسته عضو 100
در كشوراستكه علمي مراجع جمله از مركز ، اين:كرد
كشاورزي ، دامپزشكي ، پايه ، و انساني علوم زمينههاي
.دارد فعاليت معماري و هنر ، معارفاسلامي مهندسي ،
آنها از استفاده نحوه و علمي يافتههاي آخرين بررسي وي ،
ايجاد كشور ، در موجود امكانات و زمينهها به توجه با
و تحقيقات نتايج اطلاعاتو مبادله جهت در لازم تسهيلات
متخصصان مبادله و محققان و دانشمندان بين نظر تبادل
ويژه به كشورها ساير علوم فرهنگستانهاي با وپژوهشگران
اين اهداف ديگر از را سوم وجهان اسلامي كشورهاي
.كرد ذكر فرهنگستان
ساله هشت فعاليت مدت در علوم فرهنگستان:گفت داوري دكتر
اين عمده كه است رسانده انجام به پژوهش حدودبيست خود ،
دانشگاهها در موجود رشتههاي علمي وضعيت پيرامون پژوهشها
.است
دانشآموز هزار ميگويند 200
...است محض كذب
!داريم معتاد
و مشاوره مديركل موسوي ، مختار سيد دكتر با گفتوگو
پرورش و آموزش وزارت تربيتي امور برنامهريزي
و جوانان درصد كه 86 ميدهد نشان علمي تحقيق يك نتايج *
ديدهاند را تايتانيك فيلم ساله هجده تا يازده نوجوانان
دارند را فيلم اين متن موزيك نوار آنها درصد و 36
هزار به 85 نزديك شدهايم موفق ما جاري سال در *
معرض در و هستند معتاد والدين به وابسته كه را دانشآموز
كنيم شناسايي دارند ، قرار اعتياد خطر
در كه است پيچيدهاي مسائل از يكي تربيت و تعليم :اشاره
تربيت و تعليمميشود محسوب بنيادي امور از كشوري هر
پر كه دنيايي در زندگي براي را نوجوانان و جوانان كه است
امر ميان اين در.ميكند آماده است ، ناشناختهها از
شدن وارد و است برخوردار خاصي ظرافت و حساسيت از تربيت
را ويژهاي مهارت و تجربه بينش ، و آگاهي مقوله اين در
كيفيت در كه است جامعه يك كودكان تربيت نحوهميكند طلب
و نوجوانان كودكان ، تا ميشود باعث و ميگذارد تاثير آن
را خود جامعه ميكنند ، دريافت كه صحيحي تربيت با جوانان
همه و نميشود مدرسه به محدود كه تربيتي.بسازند خوبي به
مدارس تربيتي مسائل درباره دربرميگيرد ، را زندگي ابعاد
و مشاوره مديركل موسوي مختار سيد دكتر با كشور ،
گفتوگويي پرورش و آموزش وزارت تربيتي امور برنامهريزي
موسوي ، استآقاي گفتني.ميخوانيم هم كهبا است شده
آموزش وزارت مخدر مواد با مبارزه ستاد اجرايي دفتر مسئول
.هست نيز پرورش و
و آموزش وزارت تربيتي امور برنامهريزي و مشاوره دفتر *
آينده ، تحصيلي سال در مختلف مقاطع دانشآموزان براي پرورش
داده صورت تربيتي مسائل زمينه در برنامهريزيهايي چه
است؟
پرورش ، و آموزش وزارت در دانشآموزي فعاليتهاي زمينه در *
در كارمان اساسي راهبردهاي عنوان به را استراتژي چند
كه گرفته صورت طرحريزيهايي اساس ، براين.گرفتهايم نظر
در دانشآموزان مشاركت مدارس ، در اسلامي ارزشهاي احياي
محوري مدرسه تحقق همچنين و مدرسه پرورشي فعاليتهاي كليه
آن محورهاي جمله از مدارس تربيتي و پرورشي فعاليتهاي در
صورت به ابتدا محورها اين كه ميشود سعي البته ، است
به كلي صورت به نقايص ، رفع از پس و شود اجرا آزمايشي
از نيز ، برنامهها اين طراحي در همچنين.درآيد اجراء
شده استفاده نهايت صاحبنظر ، افراد و دانشآموزان مشاركت
.است
موجود واقعيتهاي براساس برنامهها اين كه آنجايي از
برخوردار صحيح و علمي بنيان از ميبايست و شده طرحريزي
برنامهها اين تهيه در تحقيق و پژوهش عنصر از باشند ،
.است شده زيادي استفاده
شوراهاي بحث داريم ، دانشآموزان براي كه طرحهايي از يكي
هماهنگ نقش حقيقت در دانشآموزي ، شوراي.است دانشآموزي
نظرات نقطه ارائه و دانشآموزي فعاليتهاي مديريت كننده
.بود خواهد عهدهدار را مدرسه برنامههاي در دانشآموزان
عنوان تحت طرحي متوسطه دوره در ما فعاليتها ، اين كنار در
آزمايشي صورت به امسال كه كردهايم ارائه پرورشي واحدهاي
به طرح اين.ميشود اجرا دبيرستانها اول سال در
آنها فعاليتهاي و دانشآموزان دروني انگيزههاي
و فعاليتها تلاشها ، كار ، محور يعنيبرميگردد
.است دانشآموزان خود استعدادهاي
طرح) كرامت طرح عنوان با طرحي نيز ، ابتدايي دوره در
آن براساس كه داريم كار دستور در (كارپرورشي واحدهاي
و مدرسه فعاليتهاي صحنه در دانشآموزان تا ميشود تلاش
.شوند فعال آموزگاران ، همكاري با
حضور با پاسخ و پرسش مجامع برگزاري بحث طرفي ، از
سطح در هماكنون كه است كارهايي جمله از نيز دانشآموزان
طرح ، اين اجراي بااست انجام حال در كشور در وسيعي
كشور روز تحولات درباره مفيدي اطلاعات به دانشآموزان
مشكلات و مسائل با نيز مسئولان و ميكنند پيدا دست
.ميشوند آشنا دانشآموزان
حاضر حال در كه راهنمايي و مشاوره برنامههاي علاوه ، به
ديگر مقاطع در است قرار ميشود ، اجرا دبيرستانها در تنها
مشاوره خدمات تا هستيم درصدد همچنين.شود اجرا نيز
و دهيم گسترش را دانشآموزان به تحصيلي و شغلي تربيتي ،
اطلاعات و دقت با را خود آينده راه تا كنيم كمك آنها به
.كنند انتخاب عميقتري و بيشتر
برنامههايي جمله از هم دانشآموزان سازمان طرح همچنين
دانشآموزان فعاليتهاي كليه سازماندهي هدف با كه است
اين كه ميكنم تصور.است شده پيشبيني مدارس ، از خارج در
نوجوانان و جوانان وسيع و عظيم توان از باشد قادر سازمان
.كند استفاده كشور سازندگي براي احسن نحو به كشور
در متوسطه مقطع در كه طرحهايي از يكي كه كرديد اشاره *
"لطفا است ، پرورشي واحدهاي عنوان با طرحي شده ، گرفته نظر
.بدهيد بيشتري توضيح طرح اين مورد در
عمق دبيرستانها ، در پرورشي واحدهاي ارائه از هدف *
افزايش با توام دانشآموزان ديني معرفت به بخشيدن
دانشآموزان جامعهپذيري توان افزايش و زندگي مهارتهاي
كه داديم قرار نظر مورد را اصولي كار ، اين براي ما.است
ويژگيهاي و استعدادها علاقهها ، به توجه بحث ، شامل ،
قالب در طرح ، اين دراست دانشآموزان اجتماعي و فردي
براساس تا ميكنيم دعوت دانشآموزان از مشخص فعاليتهايي
فعاليت به است شده تدوين معلمان براي كه كاري راهنماي
.ندارند درسي كتاب پرورشي ، واحدهاي كه اين ضمن.بپردازند
گرفتار كافي اندازه به دانشآموزان كه ميكنم فكر چون
حاصل درس ، اين اصلي محتواي حقيقت در.هستند درسي كتابهاي
تاكنون كه عناويني.است دانشآموزان انديشههاي و افكار
قالب در رواني بهداشت شامل شده ، ارائه واحدها اين درباره
هدف تصميمگيري ، مانند.است زندگي مهارتهاي با آشنايي
در كه است اساسي قانون بحث همچنين و آن نظاير و گزيني
كه شيوههايي با دانشآموزان فعاليت ، اين در حقيقت
و شده آشنا اساسي قانون بويژه قانون ، با شده پيشبيني
.ميكنند پيدا خوبي حساسيت آن به نسبت
از ديگر يكي نيز پژوهش و مطالعه آئين با آشنايي
و ميگيرد صورت طرح اين قالب در كه است فعاليتهايي
پژوهش ، و مطالعه با دانشآموزان تا ميشود تلاش آن براساس
.شوند آشنا خود آينده زندگي مهم بسيار جزء يك عنوان به
قالب در را دانشآموزان تا ميشود تلاش همچنين
هدفهاي و كرده جامعهپذير اجتماعي ، و گروهي فعاليتهاي
با آشنايي.كنيم محقق جدي بهطور را اجتماعي تربيت
به كه است ديگري عنوان نيز خانواده و زيست محيط بهداشت
.است نوجوان نسل جدي بسيار نيازهاي از يكي ميآيد نظر
هزار حدود 200 كشور دبيرستانهاي در كه ميشود گفته *
صحت مطلب اين آيا.هستند معتاد مخدر مواد به دانشآموز
دانشآموزان آمار كردن كم براي داردو صحت اگر داردو
داد؟ صورت ميتوان كاري چه دبيرستاني ، معتاد
اين "رسما ما و ميشود تكذيب "كاملا آمار اين "اولا *
آمار دهنده ارائه مرجع از و كردهايم تكذيب را آمار
ولي دهد ، ارائه ما به را خودش مستندات كه خواستهايم
طريق از پرورش و آموزش.نكردهايم دريافت پاسخي تاكنون
و آموزش وزارت مخدر مواد با مبارزه ستاد اجرايي دفتر
.ميكند دنبال را مواد مصرف سوء موضوع پيگيري پرورش
از چون.است مطرح مخفي پديده يك عنوان به اعتياد "اساسا
پديده اين نتيجه در ميشود ، محسوب جرم قانونگذار نظر
پديده اين از دقيقي آمار نميتوانيد اين بنابر.است مخفي
مخدر مواد با مبارزه ستاد سوي از كه چه آن.باشيد داشته
و حدس براساس است ، شده اعلام "اخيرا جمهوري رياست
را معتادان تعداد علمي ، پژوهشي فعاليت و علمي گمانهاي
همراه نيز خطا معيني درصد با ميتواند كه زدهاند تخمين
.باشد
اجرايي دفتر در ما كه آنچه دانشآموزي ، جامعه مورد در
انجام پرورش و آموزش وزارت مخدر مواد با مبارزه ستاد
و معتاد والدين به وابسته دانشآموزان شناسايي ميدهيم ،
آن دارد ، گوناگوني عوامل اعتياد.است اعتياد خطر معرض در
پيشگيري بحث حقيقت در دهد ، ارائه ميتواند مدرسه كه چه
به كه است آموزشي برنامههاي طريق از خطر ، اين از
خود كار دستور در را آن ما و ميشود داده دانشآموزان
.داريم
دانشآموز هزار به 85 نزديك شدهايم موفق ما جاري سال در
خطر معرض در و هستند معتاد والدين به وابسته كه را
آنها كه ميكنيم تلاش.كنيم شناسايي دارند ، قرار اعتياد
در هم دانشآموزان اين عمده و نشوند مبتلا اعتياد به
مواد تهديد معرض در "مستقيما كه ما كشور شرقي استانهاي
.ميخوانند درس هستند ، مخدر
صحت دبيرستانها در معتاد هزار آمار 200 "ظاهرا ولي *
ندارد؟ صحت آمار اين كه ميفرمائيد شما يعني. دارد
چون.است عجيب خيلي و ندارد صحت عنوان هيچ به آمار اين *
در معتاد هزار آمار 200 مورد در كه محرمانهاي گزارش در
شده اعلام داده ، ارائه را آن كه شخصي توسط دبيرستانها
در.داريم دبيرستانها در تزريقي معتاد هزار بود 200
يعني تزريقي.است غيرممكن جامعه يك در مطلب اين كه حالي
.ندارد صحت "اصلا چيزي چنين و اعتياد حاد حالت
به ابتلا خطر در يا معتاد دانشآموز هزار وجود 85 *
.است بالايي آمار نيز اعتياد
آمار اين.نيست دبيرستانها به مربوط آمار اين خب *
آمار اين "ثانيا و است كشور مدارس كل به مربوط "اولا
يعني.است معتاد والدين به وابسته دانشآموزان به مربوط
معرض در يا دارند معتاد مادر يا پدر كه دانشآموزاني
.هستند مخدر مواد قاچاق
داريد؟ كشور در معتاد دانشآموزان تعداد از آماري آيا *
است ، مخفي پديده يك چون اعتياد پديده كه گفتم من البته ، *
ما "مثلا كه كرد استناد آماري هيچ به نميتوان نتيجه در
است ، مخفي پديده كه اين.داريم معتاد دانشآموز تعداد اين
.كنيم شناسايي را معتاد افراد نتوانيم ما كه ميشود باعث
براي وليبزنيم حدس ميتوانيم تنها را مخفي پديده ما
اعتياد ، خطر معرض در دانشآموزان دقيق آمارهاي از آگاهي
.كنيد سوءال مخدر مواد با مبارزه ستاد از ميتوانيد
آورند؟ مي دست به را آمار اين چگونه آنها *
بلكه.نكردهاند شناسايي را معتادان تعداد آنها *
كه ميزنند حدس دادهاند ، صورت كه پژوهشهايي براساس
به.باشد نفر ميليون ونيم يك حدود كشور كل معتادان تعداد
ممكن.ميگويند معتاد هم ، اعتياد از سطحي هر به علاوه
را او كه باشد كرده مصرف حشيش دوبار يا بار يك فرد است
از دقيقي آمار هم آنهاميكنند معرفي معتاد عنوان به
به.دانشآموزي جامعه در بويژه ندارند ، معتادان تعداد
خارج محيط در.است ممنوع مدارس در كار اين كه اين خاطر
آنها از نميتواند مدرسه دقيقي اطلاعات كه هم مدرسه از
انجام ميتوانيم ما كه كاري اين نتيجه در.باشد داشته
اگر.است اعتياد معرض در دانشآموزان شناسايي دهيم ،
مشاوره مراكز به خودش و باشد معتاد دانشآموزي "احيانا
اين شود ، شناسايي معلمي يا مربي توسط يا كند مراجعه
پديده "واقعا ولي كنيم ، شناسايي ميتوانيم را تعداد
.ندارد ما كشور در مشخصي آمار اعتياد
سيگار كه دانشآموزاني هستند مخدر ، مواد مصرف از جدا*
ما مدرسه ، ساعات از بعد و خيابانها در.ميكشند
سواي اينها.ميكشند سيگار كه ميبينيم را نوجواناني
مشاهده دانشآموزان ميان در كه است ديگري انحرافات
در معضلات اين تا داد صورت ميتوان كاري چه.ميشود
برسد؟ خودش حد پايينترين به كشور مدارس
.است اوليه پيشگيري پرورش ، و آموزش در ما وظايف جمله از *
افراد آموزش و آگاهسازي طريق از اوليه پيشگيري
ناآگاهي علت به معتاد افراد از بسياري.است امكانپذير
از آنها از خيلي.ميشوند معتاد پديده ، اين عواقب از
حتي يا و خانواده اقتصادي مشكلات يا دوستان ، طريق
اعتياد به ديگري متعدد عوامل و خودشان خلاقيت يا كنجكاوي
طريق از كه است اين است ، ما وظيفه كه آنچهميآورند روي
اعتياد كه خطراتي از را بچهها بتوانيم آنها دادن آموزش
لحاظ به هم كه خطراتي يعنيكنيم آگاه دارد آنها براي
در را آموزش ما.دارد آنها براي روحي لحاظ به هم و جسمي
اجرايي دفتر قبل ، سال.دادهايم قرار خودمان كار دستور
تاسيس كه را پرورش و آموزش وزارت مخدر مواد با مبارزه
مناطق سطح در حاضر حال در و كار اين به شديم حساس كرديم ،
كتاب ، نشر با ديگر سوي از.ميكنيم فعاليت استانها و
و آموزشي فيلمهاي تهيه و درسي كتابهاي طريق از يا مجله
و خانواده آموزش جلسات مشاوره ، جلسات برگزاري
تا داريم سعي دارد ، آموزشي جنبههاي كه برنامههايي
دارند پيشرو در كه مشكلاتي و مسائل از را دانشآموزان
.نيست ما دست عوامل اين همه كه ميدانيد ولي.كنيم آگاه
زمينه اين در را مسئوليت و رسالت از بخشي پرورش و آموزش
مسير اين در بتوانيم داريم اميد كه دهد انجام ميتواند
جدي مبارزه براي ما كه اين ضمن.دهيم صورت زيادي كارهاي
طرحي الانهستيم مردمي مشاركت به معتقد معضلات ، اين با
با مقابله در را نوجوانان و جوانان خود نوعي به كه داريم
دانشآموزان خود مشاركت از و كنيم بسيج پديده اين
.بگيريم كمك آنها كاهش يا معضلات اين حل در بتوانيم
دارد ادامه
علمي اخبار
|
شد انجام امريكا در دست پيوند نخستين
در دست پيوند نخستين جراحان :خارجي رسانههاي واحد
نبود ، خطر بدون جراحي عمل اين.دادند انجام را امريكا
گرفت تصميم است ، "اسكات ديويد ماتيو" نامش كه بيمار اما
پس ان ، ان.سي تلويزيون گزارش به.دهد در تن خطر اين به
عصب ، صدها جراحان قوي ، ميكروسكپهاي در شدن خيره ساعتها از
يك به متعلق كه دستي به را بيمار ظريف سياهرگ و سرخرگ
.زدند پيوند بود ، مرده
كنتاكي ، "ويل لويي" دانشگاه جراحان گذشته هفته يكشنبه روز
به.رساندند انجام به آمريكا در را دست پيوند نخستين
تضميني هيچ دادهاند هشدار پزشكان آنان ، شديد هيجان رغم
كارشناس يك.باشد موفقيتآميز عمل اين كه ندارد وجود
درصد تا 50 دست 30 زدن پس و كردن رد احتمال":ميگويد
رد براي تنها نه بيمار اين ".آينده سال يك در هم آن است ،
.است انداخته خطر به را جانش بلكه كرده ، خطر جديدش دست
ضعيف را وي بدن ايمني نظام كه قوي بسيار داروهاي زيرا
به نسبت را وي نگيرد ، صورت دست زدن پس تا ميكند ،
ماتيو" ميگويند پزشكان.ميسازد آسيبپذير عفونتها
اخلاقي مساله و ميدانست را خطرها ساله 37"اسكات ديويد
كارشناس يك.بود مطرح برايش نيز آزمايشي جراحي اين
پيوند را پا يا دست مانند عضوي شما كه هنگامي":ميگويد
را آن بگويد دارد حق نباشد ، راحت بيمار اگر ميزنيد ،
فرانسه ، در گذشته ، پاييز "كنيد دور من از و برداريد
.دادند انجام را موفقيتآميز دست پيوند نخستين جراحان
حركت را انگشتانش ميتوانست بيمار جراحي ، از پس هفته چند
عضو زدن پس همچون مسائل از گزارشي هنوز هم امروز.دهد
بيمار ميگويند كنتاكي پزشكان.است نرسيده ما به پيوندي
هم واحساسي دهد حركت را دستش اندكي توانست خواهد آنها
.داشت خواهد درآن
با بتواند وي داريم ، انتظار ما":ميگويد جراحان از يكي
نميرود انتظار اما.بردارد ليواني كند ، باز را در دستش
.بيندازد را پيراهنش دكمههاي ديگران كمك بدون بتواند
نخواهد وي "مسلما.است ظريف و دقيق بسيار حركت اين
وجود معيني محدوديتهاي اين بنابربزند پيانو توانست
بايد بيمار اين جديدش ، دست از كردن استفاده براي ".دارد
و كند شركت "فيزيوتراپي" فشرده برنامه يك در زودي به
ببينند تا بود خواهند وي كارهاي پيگير دقت به پزشكان
.نه يا هست بيمار بدن توسط دست زدن پس از نشانهاي
سوختي پيل موتورهاي
يكديگر ، همكاري با بنز دايملر و بالارد فورد ، كمپانيهاي
به حرارتي مايه كار تبديل وسيله) سوختي پيل رانش قسمتهاي
كار.كردهاند عرضه بازار به و ساخته را (برقي مايه كار
و الكتريكي انرژي به اكسيژن و هيدروژن تبديل سوختن پيل
نوع اين كه مزيتي.است سرد واكنش مرحله در بخار استفاده
كه است اين دارد ، مرسوم احتراقي موتورهاي بر موتورها از
اين در و نميكند خطرناك وتخليههاي صدا توليد نوع ، اين
و تخليه بدون هزينه ، كم شيوههاي وسيله به هيدروژن حالت
از دستگاه سه حال به تا.ميآيد بهوجود تجديد قابل
در ميكنند ، كار سوختي پيل باموتور كه شهري اتوبوسهاي
استفاده مورد شيكاگو شهر اتوبوسراني عادي سرويسهاي
سال در موتورها ، از نوع اين كلي توليد.گرفتهاند قرار
.شد خواهد شروع ميلادي 2004
ديچلند 1998 مجله:منبع
هاشمينسب پدرام:ترجمه
|
|