|
|
حدفاصل ;حرفهاي -فني كلاسهاي
كار تا آموزش نبود دانشو سطح بودن پايين بيكاري ، مهم عوامل از يكي * است كار جويندگان ميان در لازم فني مهارتهاي نيم از بيش كه اقتصادي از گذار حال در ما كشور :اشاره به متكي اقتصاد يك به بوده ، نفتي درآمدهاي به وابسته قرن در جمعيت بيرويه افزايش.است ملي درآمدهاي و توليد شمار جمعيت ، اين بودن جوان همچنين و اخير دهههاي قابل بخشاست داده افزايش برابر چندين را كار جويندگان و دانشگاهها دانشآموختگان را جستجوگران اين از توجهي ايجاد 800 اگر.ميدهند تشكيل كشور عالي آموزش مراكز رشد روبه معضل راهحل و كليد را سال در شغلي فرصت هزار امكاني چنين به دستيابي بدانيم ، پنهان و آشكار بيكاري اكنون اماميشود محسوب كنوني مشكلات زمره در خود راههاي از يكي عنوان به حرفهاي و فني مهارتهاي افزايش .ميشود ارزيابي شغلي فرصتهاي ايجاد فعاليت كيف و كم و سابقه بر داريم مروري حاضر گزارش در امور و كار وزارت پوشش تحت كه آموزشي مراكز قبيل اين .دارند قرار اجتماعي وقتي.نيست بسته درهاي با شدن مواجه از تلختر چيزي ، هيچ كه وقتي و است خالي هنر از دستانت كه وقتي بيكاري ، كه .هستي خاليتر آرزويي هر داشتن از خودت .است دانشگاهي تحصيلكرده نفر هزار از 58 بيش درد بيكاري ، اميدوار و كار جوياي جوان ميليون فكري 5/5 دغدغه بيكاري آموزش كلاسهاي اميد ، و نياز همه اين ميان در آيا.است !داد؟ خواهد تسكين را درد اين حرفهاي و فني بالا سرمايهگذاري ، و ملي پسانداز ميزان بودن پايين صادرات ، توسعه عدم فعال ، جمعيت و جمعيت رشد نرخ بودن عدم نيافتگي ، توسعه و داخلي ناخالص توليد رشد بودن پايين عمده عوامل از...و موجود ظرفيتهاي از بهينه استفاده .است جامعه در بيكاري گسترش براي اعتبار ريال ميليارد مبلغ 300 دولت جاري ، سال در .است داده اختصاص جوانان اشتغال در اگر اقتصادي كارشناسان از برخي باور به كه اعتباري كار وزارت جمله از وزارتخانهها آموزشي مراكز اختيار طي در بيكاري نرخ تثبيت براي تا نبود نيازي ميگرفت قرار شغلي فرصت هزار سالانه 800 متوسط طور به 1375-دهه 85 .كنيم ايجاد جديد اسلامي شوراي مجلس در انزلي بندر نماينده ديگر سوي از و ميكند مطرح بيكاري مشكل رفع براي را تعاونيها تقويت در مسئوليتي قانون اساس بر چون كار وزارت":است معتقد وزارت عهده بر بايد مهم اين ندارد اشتغال ايجاد قبال ".گيرد قرار تعاون نيست ، توسعه حال در كشورهاي گريبانگير تنها بيكاري مسئله .شود نيزمحسوبمي صنعتي پيشرفته كشورهاي بلكهمشكل خود اقتصادي ، گسترش و رشد براي ايران بالقوه امكانات سوي از.است كارآمد انساني نيروي و اقتصادي منافع تابع ميزان اساس بر ميتوان را كشور يك يافتگي توسعه ديگر .كرد جو و جست آن اشتغال بالاي دو در آن بودن جوان و جمعيت رشد بالاي نرخ ما كشور در از پس كار جويندگان انبوه اكنون كه شده سبب گذشته ، دهه اشتغال و كار دروازههاي پشت به تحصيل دوران گذراندن رشد شاخصهاي اصليترين از يكي عنوان به كار.برسند را اشتغال ايجاد پايه و كار اما ميشود شناخته اقتصادي مفيد و بهينه توليد و افزوده ارزش آوردن وجود به در بايد امر به نيزبايد انساني نيروي مبحث در.كنيم ارزيابي .كرد توجه آموزش بيكاري ، مهم عوامل از يكي كه باورند اين بر كارشناسان سطوح بين فاصله و كافي آموزش عدم و دانش سطح بودن پايين .است مهارتي مختلف مهم ، نكات از يكي مختلف سطوح بين آموزشي فاصله كردن پر .است بيكاري رفع و اشتغالزايي كليدي و استراتژيك اين در تجربه و تبحر تخصص ، دانستن و كار به نياز پس ، سازمان آموزشي كلاسهاي فعاليت و وجود ضرورت زمينه ، .ميكند پررنگتر را كشور حرفهاي و فني آموزش انساني نيروي آموزش و بيكاري محو در كلاسها اين اساس اساس بر و مشخصي نظام تحت كه است ديده آموزش و ماهر .باشند يافته مهارت جهاني استانداردهاي ميراث انتقال آموزش ، ماموريت مهمترين گذشته در اگر ماموريت مهمترين شايد امروز بود ، امروز نسل به گذشتگان آماده يا و تغيير پذيرش براي كنوني نسل كردن آماده آن ، .باشد فردا براي شدن و هدف همه اين آموزش ، تجمع اين شدن ، آماده اين اما است؟ امكانپذير شرايطي چه تحت برنامهريزي ، بودن دارا با كشور حرفهاي و فني آموزش سازمان راستي به آموزشي رشته از 152 بيش و حرفهاي و فني آموزش مركز 175 در خصوصي بخش در آزاد آموزشگاه واحد و 4500 دولتي بخش در روز ، نوين فنآوري و علوم تازههاي از بهرهگيري كنار عمل موفق كار ، جوي و جست در نيروي آموزش در توانسته چقدر پيروز جامعه در موجود بيكاري نرخ كاهش در چقدر و كند !است؟ بوده شده كسب مهارتهاي كانون تنها واقع در كشور حرفهاي و فني آموزش سازمان ILO كار بينالمللي سازمان با مرتبط كاربردي و مهارتي .است اجرايي عمليات و است آموزش سازمان ، فعاليتهاي اصلي ركن محورهايي قالب در و ميدهد تشكيل را سازمان هويت آن سيار ، تيمهاي توسط آموزش ثابت ، مراكز در آموزش همچون كارخانهها ، جوار مراكز در آموزش پادگانها ، در آموزش تعليمات آموزش فني ، خودياري آموزش كار ، ضمن آموزش مركز در آموزش و آزاد آموزشگاههاي در آموزش سرپرستي ، بخشهاي نياز مورد مهارتهاي تامين به نسبت مربي تربيت .ميكند فعاليت كشور خدماتي و توليدي صنعتي ، مختلف ارزيابي شاخص واقع در كه سازمان فعاليتي محورهاي ديگر از است ، شده كسب مهارتهاي و شده اجرا آموزشهاي توانايي سازمان ديدگان آموزش كليه از فني آزموناست فني آزمون متقاضي كه فردي هر و خصوصي و دولتي بخش آموزشهاي از اعم افرادي به سپس و گرفت خواهد صورت باشد ، فني مهارت تعيين اعطا معتبر گواهينامه باشند ، لازم مهارت داراي كه .ميشود را جديد مركز تاسيس 193 كشور حرفهاي و فني آموزش سازمان قرار كار دستور در طرح چهار قالب در توسعه دوم برنامه طي تكميل طرح و مركز ايجاد 77 طرح مركز ، ايجاد 70 طرح.داد تا كه مراكزي همچنين و محروم مناطق در نيمهتمام مراكز .گرفتهاند قرار بهرهبرداري مورد سال 76 پايان اين پيدايش زمينه در سازمان فني معاون "گودرزي معظمي" كارآموزي ، صندوق ادغام از سال 1359 در":ميگويد سازمان به وابسته كارآموزي كانونهاي حرفهاي ، تعليمات كل اداره كار ، وزارت پوشش تحت كشور حرفهاي و فني سازمان بهزيستي ، ".شد تاسيس كارآزموده نيروي استخدام سازمان اين مشكلات خصوص در وي سال 77 در تعهداتمان اساس بر ":ميگويد و كرده مطرح را به نسبت كه دادهايم آموزش را نفر و 950 هزار حدود 643 ".است داشته افزايش نفر و 990 هزار معادل 135 رقمي سال 76 ميگويند چه هنرجويان دور سالهاي كه آنهايي براي چه آزادي ، ميدان برج تماشاي اين مسافر كه آنهايي براي چه و ميكنند زندگي تهران در .دارد تازگي هميشه ، ديارند ، .بيكاري مهاجرت ، مسافرت ، از يكي در و فرعي خيابانهاي از يكي در آزادي خيابان در صدها يافته ، تغيير مسكوني واحد يك در فرعيتر ، كوچههاي روزهاي اميد به ميبينند آموزش كار ، جوياي و كارآموز .بهتر عدم از نگران و ناراحت نفر ، چند ثبتنام ، دفتر كنار در محوطه.ايستادهاند حرفهاي ، و فني كلاسهاي در ثبتنام .سروصدا از پر و است شلوغ ساختمان ابزار جا ، كمبود علت به هنرجويان از عدهاي راهرو ، در .هستند كار مشغول و كرده پخش زمين روي به را خود علت به هنرجويان.است شلوغ و ازدحام پر كوچك ، كلاسها حين در و هستند كار به مشغول مربي حضور بدون كلاس كوچكي .ميكنند صحبت بينظمي و جا مشكل امكانات ، نبود از كار اين كلاسهاي درباره معرق رشته هنرجوي محمدي مريم هر براي و است كوچك بسيار كلاس فضاي":ميگويد آموزشگاه بيشتر.است مشكلزا ميدهيم انجام ما كه فعاليتي نوع ساعت چند براي هنرجويان تجمع و ندارد هواكش كلاسها ".است بيماريزا كلاسها ، اين در متوالي عصبانيت با است كار مشغول كه حالي در ديگري هنرجوي پرجمعيت و كوچك كلاس اين هواي تغيير براي":ميگويد را پنجره جلوي و آمدند مسئولان كه ميكرديم باز را پنجره ".پوشاندند متقاضي":ميگويد نامش ماندن محفوظ شرط با ديگر هنرجوي بيش مسئولان متاسفانه.است بسيار كلاسها در شركت براي مساله همين.كردهاند ثبتنام آموزش ، و پذيرش ظرفيت از .است آورده وجود به كلاسها سطح در را بسياري تنشهاي امتحان هنرجويان از آموزش دوره ميان در ميشود گفته ظرفيت ، محدوديت خاطر به را بسياري عده تا گرفتهاند ".كنند اخراج :ميگويد اعتراض با مركز اين هنرجويان از "ك -نسرين" ".است نامناسب آموزش و كار براي جديد فضاي" سازمان برنامهريزي دفتر كل مدير "سعيدي محمدرضا" مهندس در شده مطرح مشكلات درباره كشور حرفهاي و فني آموزش فعلي مشكل عمدهترين":ميگويد حرفهاي و فني آموزش مركز كارشناسان و مربيان تامين.است زمينه سه در مركز اين داشته را لازم مهارت و دانش كه حرفهاي و فني آموزش و بهبود در كه است آموزشي فعاليت هر ضرورت از باشند ".دارد زيادي اهميت فعاليتها گونه اين كيفي و كمي گسترش پذيرش ظرفيت در بعدي مشكلات":ميگويد ادامه در وي دورههاي در شركت تقاضاي به پاسخگويي براي كارآموز و سختافزاري تجهيزات در كمبود همچنين و است آموزشي ".است موجود مشكلات ديگر از آموزش نرمافزاري پويا برنامهريزي كار وزارت آموزش مراكز اگر ميشود گفته مناسبي پاسخگوي ميتوانند شك بدون باشند داشته كارآمد و براي تقاضا افزايش برابر در محكمي مانع و جوانان براي .شود محسوب دانشگاه به ورود كاهش در كلاسها گونه اين اهميت درباره "سعيدي" مهندس از يكي:ميگويد كاري توان و تخصص افزايش و بيكاري نرخ آمدن وجود به اشتغال و آموزش نظام منفي پيامدهاي مهمترين .است عامه اذهان در مختلف مشاغل از نادرست تلقيهاي طرز تحصيلات مورد در بيمنطق ارزشگذاري و بيمورد تاكيد و فني آموزشهاي به ندادن اهميت و طرف يك از نظري پشت مشاغل به كه شده باعث همواره ديگر ، طرف از حرفهاي كه جايي تا شود ، داده كاذب اعتبار ميزنشيني .شوند كار بازار جذب نميتوانند عالي فارغالتحصيلان و فني آموزش سازمان برنامهريزي مدير مشكل ، اين رفع براي مشاوره و راهنمايي واحدهاي بايد":كه دارد عقيده حرفهاي آموزش امر در ذيربط دستگاههاي همكاري با شغلي و تحصيلي انتخاب در كار جويندگان تا يابد گسترش اشتغال ، و همچنين.آورند دست به را لازم اطلاعات آموزش رشتههاي و توليدي مشاغل شناساندن در ميتوانند جمعي ارتباط وسايل برنامههاي.نمايند ايفا را موءثري نقش جامعه ، نياز مورد بر تغيير قابليت و پويا بايستي حرفهاي و فني آموزشي اين در.باشد داشته را صنايع و كار بازار نياز اساس نيازهاي درباره اعتماد قابل و دقيق اطلاعات داشتن فرايند برمبناي تا است ضروريات از انساني نيروهاي كيفي و كمي ".گيرد صورت آموزشي برنامههاي اطلاعات ، اين نيروي مشكلات و دانشگاهها پذيرش ظرفيت به توجه با بين فاصله وجود همچنين و كار جوي و جست در فارغالتحصيل چنين گسترش و افزايش ميرسد نظر به حرفهاي ، كار و آموزش را جامعه بيكاري از توجهي قابل درصد ميتواند مراكزي .دهد كاهش بودجه ، مشكل سازمان اين مسئولان از برخي گفته به اما ديده ، آموزش نيروي اشتغال براي فرصتي و محل نداشتن در فروش براي بازاري و توليدي ظرفيتهاي ماندن ناشناخته آموزش بعد در فقط را كلاسها اين "عملا مرزها ، سوي آن .است كرده خلاصه اين در اميد اين به فقط كار جوياي جوانان از بسياري را اشتغال و آموزش بين فاصله كه ميشوند حاضر كلاسها !است؟ چنين آيا و كنند كوتاهتر رحيمي شيرين |
|