|
|
پيوسته تلاش سال حاصل 36
عنوان به نوجوانان و كودكان فرهنگنامه انتخاب مناسبت به (نخست بخش) سال كتاب پياپي ، سالهاي طول در نوجوان و كودك هزاران با كاركردن * زمينه در چه و ادبيات حوزه در چه كتاب تدوين و تهيه دستاندركاران براي وظيفه يك عنوان به را مرجع كتابهاي بود زده رقم كودك كتاب شوراي پيشدرآمد به ارجگذاري راستاي در است كوششي سال كتاب انتخاب بسا اي و فروتني نهايت در كه فرهنگ و علم عرصه تلاشگران و نسل يك آگاهسازي براي را خود توان و توش همه گمنامي ملي بنيادهاي و اعتقادي مباني تقويت و آينده نسلهاي حتي از كه اخير دهه دو در.ميگيرند كار به خود سرزميني و ايران اسلامي جمهوري نظام استقرار و انقلاب پيروزي و انديشمند قشر اين با رفتار چگونگي زمينه در ميگذرد ، در كه دولتمرداني.برميخوريم روشنهايي سايه به زحمتكش كتابسازان و كتاب بالندگي ، و رشد به سالها اين طول و همراهي اين ثمرات بهدرستي كردند كمك خادم و اصيل و ميبينند چشم به را فرهنگ و علم اهل با خويش همدلي ميدان زيانبار سليقههاي تحميل تنگنظري ، با كه كساني دامنه از بايد كردند ، محدود را كتاب نشر و انديشه تبادل آگاهي ساختهاند ، وارد ما كشور فرهنگ ساختار به كه زياني خرداد1376 ، دوم بزرگ حماسه از پس و اكنون باشند داشته گشوده پژوهشگران و كتابخواني و كتاب براي پررونقي فصل بهدليل كه مفيد و ارزشمند آثار از بسياري و است شده كتاب ، نشر عرصه در زيانبار سليقههاي اعمال و تنگنظري .يافتهاند انتشار امكان بودند ، افتاده فراموشي بهورطه آگاهي به كه آنان كتاب ، نشر و تهيه دستاندركاران درميان درخور كوششي به گماردهاند ، همت كشور ، نوجوانان و كودكان از نيز آينده نسلهاي بيترديد و دردادهاند تن تحسين .برد خواهند بهره فداكاريها ، اين ثمرات و كودكان فرهنگنامه سال ، كتاب دوره شانزدهمين در عنوان به يافته ، انتشار آن چهارجلد تاكنون كه نوجوانان بود بجا بسيار انتخاب ، اين.شد معرفي و برگزيده سال كتاب دوستان فرهنگ بيدريغ تلاش از نوعي به سالها ، از پس زيرا تعميق صرف را خود توان تمام كه گمنام چند هر دلسوزاني و عمل به تقدير ميكنند ، نوجوانان و كودكان فرهنگ گسترش و كتاب انتشار و تدوين مشكلات به يكسو از اگر بخصوص.آمد كتاب عنوان به كننده تعيين سطحي چنين در هم آن كشور ، در كتاب مخاطبان شرايط سو ، ديگر از و باشيم داشته توجه مرجع حساس و پرسشگر نگاه و پيچيده و راز و رمز پر دنياي و چنين انتشار و تدوين بيترديد ;گيريم نظر در را آنان به.يافت خواهيم گرانقدر و عظيم بسيار كاري را مجموعهاي داشته نظر در بخوبي را نيازي هر ابعاد اگر ديگر عبارت بخوبي نيز را نياز آن رفع عدم يا رفع آثار و باشيم شود ، برداشته نياز آن حل جهت در اساسي گامي وقتي بشناسيم ، .شد خواهيم واقف خوبي به حركت آن جايگاه به شگفتيهاي كشف و دانستن براي نوجوانان و كودكان عطش رفع و حساس ذهن و فكر لحظهاي كه نوجواني و كودكي دنياي كه ماست جامعه اساسي نياز يك نميسازد ، رها را كنجكاوشان بهتر چه و آشنايند آن با خوب خيلي علاقه و باشوق معلمان اين مسير در راستي به كه باتجربه معلم عدهاي اينكه از اين نوجوان و كودك فرهنگي -فكري رشد براي اندوزي تجربه دور به آفريدهاند ، پويايي و حركت و سوزانده دل سرزمين ، و جديتر نقشي مدرسه ، چند سطح از فراتر و شوند جمع هم .نمايند ايفا اساسيتر شوراي نوجوانان ، و كودكان فرهنگنامه تاليف طرح متولي ذوق با و باسابقه فرهنگيان از جمعي كه است كودك كتاب انتفاعي غير موءسسه قديميترين شورا ، اين.رادربرميگيرد به آن تاسيس زمان كه ميآيد شمار به زمينه اين در فرهنگي شورا اين سوي از شده ارائه آثار.برميگردد سال 1341 خود ساله حيات 36 طول در مجموعه ، اين كه ميدهد نشان بردن بالا جهت در را توجهي قابل فرهنگي حركتهاي همواره .است كرده دنبال نوجوان و كودك فرهنگ سطح سالانه گزارش ارائه و نوجوانان و كودكان كتابهاي بررسي براي جامع تحقيقاتي كتابخانه ايجاد زمينه ، دراين به خاص توجه كودك ، كتاب حوزه به علاقهمندان و دوستداران ماندگان عقب و ناشنوا نابينا ، كودكان مانند ويژه كودكان جمله از كودكان ادبيات آموزشي كارگاههاي برگزاري ذهني ، .شوراست اين مهم فعاليتهاي را مالياش منابع كه دارد عضو كودك 600 كتاب شوراي هستند ، زنان از بيشتر كه اعضا حقعضويت و مردمي كمكهاي به افراد شورا فعاليتهاي درصد در 90 و ميدهد تشكيل .ميبخشند شكل داوطلبانه صورت عضو و كودك كتاب شوراي مديره هيئت عضو انصاري ، نوشآفرين كتاب بررسي نوجوانان و كودكان فرهنگنامه اجرايي شوراي و ميكند مطرح شورا كارهاي مهمترين از يكي را كودكان كودكان شده بررسي كتابهاي فهرست انتشار و تهيه:ميگويد و مدارس در ميشود انجام سالانه صورت به كه نوجوانان و علاقهمندان و مسئولان براي همچنين و خانوادهها تحول سير هرحال به زيرا.باشد راهگشا بسيار ميتواند براي ميدهد نشان را نوجوانان و كودكان كتابهاي وضعيت شده ، گردآوري آثار با ترجمه آثار تعداد مقايسه مثال خلق اثر چقدر خودمان ما كه ميكند مشخص و است معنادار وي ".هستيم كننده وارد اندازه چه تا يا و ميكنيم ميگذاريم ارج را جهاني تلاشهاي ما البته:ميافزايد و انساني دستمايه و نميشناسد مرز ادبيات اينكه براي همه در كه دربرميگيرد را انسانها همه بزرگ تجربههاي .ندارد را مرزها تفاوتهاي آن يعني.است يكسان دنيا جاي هدايتي و فرهنگي برنامهريزي كه آنها براي كوچك جزوه اين درخواستهاي "اخيرا ما.است مفيد ميكنند ، دنبال را سوئد از مهدكودكي نمونه براي.داشتهايم نيز بينالمللي مهد اين ايراني بچههاي براي كتاب فهرست ارسال درخواست در كودكان ادبيات بينالمللي كتابخانه يا و بود كرده را شده ترجمه خوب كتابهاي تعدادي كه بود كرده تقاضا مونيخ شده انجام زمينه اين در لازم تدارك كه بفرستيم آنها براي .است اصلي انگيزههاي سال 1358 از نوجوانان و كودكان فرهنگنامه تاليف پيشنهاد فرهنگنامه كنار در.گرفت خود به اجرايي شكل و شده مطرح و نويسنده راهنماي يكي اثر ، دو كار ، انجام سهولت براي به ديگري ، و كار اين حركت چارچوب تعيين براي ويراستار شوراي سوي از فرهنگنامه نويسندگان براي نكته يك و صد نام .يافت انتشار كتاب و كودك كتاب شوراي مديره هيات عضو ميرهادي توران خانم درباره نوجوانان و كودكان فرهنگنامه اجرايي دبير شايد":ميگويد فرهنگنامه كار آغاز در اصلي انگيزههاي قابل شمار كه است اين فرهنگنامه كار براي اصلي انگيزه در بچهها با دائم طور به واقع در شورا ، اعضاي از توجهي شورا ، موءسسان هيات در ما.هستند و بوده متقابل ارتباط حضور علت كه داشتيم را پرتوان و بزرگ مدرسه مديران 5 كتابخواني و كتاب به بچهها نياز احساس شورا ، در آنان نخستين از كه شريف يميني عباس از ميكنم ياد من.بود .ماندند ما با خود عمر لحظات آخرين تا و بودند موءسسان با و پرتوان بسيار مدرسه و اشتياقي خانم از ميكنم ياد مدرسه و مافي خانم و آقا از ميكنم ياد ،"آينده" ابتكار اولين كه "فرهاد" مدرسه از ميكنم ياد بالاخره و "مهران" اين به و كرديم داير مدرسه آن در ما را كتاب نمايشگاههاي مناسب كتاب سرزمين اين بچههاي براي ما كه رسيديم نتيجه ".نداريم اصلي ، انگيزه يك بنابر":ميكند تاكيد جمعبندي اين بر وي با كه شده تشكيل خبره و علاقهمند افراد گروهي از شورا خانم جمله از.هستند و بوده ارتباط در نوجوان و كودك نسل سال خودم ، 30 مندارند تدريس سابقه سال از 35 بيش راعي همين نيز مافي آقاي و خانم.بودهام پرورش و آموزش در و آموزش در فعال حضور نسبت همين به نيز ديگران و طور حال در نسل كه ميديديم خوب خيلي ما.داشتهاند پرورش دسترسي مرجع كتابهاي بهويژه نيازش مورد كتاب به ما رشد كتاب چارچوب در آموزش عرصه در است مجبور معلم و ندارد برود ، آن از فراتر بخواهد هم اگر و بماند محدود درسي سوءالهاي اين بنابر.كند مراجعه آن به كه ندارد منبعي دانشپيش پايه بر با دنيا و ميماند بيجواب بچهها در شكلي به لااقل بتوانند ما بچههاي آنكه بدون ميرود ، هم خودشان اينكه به برسد چه شوند ، سهيم علم اين دريافت انگيزه يك اين.بيفزايند دنيا دانش و علم به بخواهند كودك هزاران با كردن كار واقع ، در يعنيبود بزرگ بسيار در چه كتاب تدوين و تهيه متمادي ، سالهاي طي در نوجوان و يك عنوان به را مرجع كتابهاي زمينه در چه و ادبيات حوزه ".بود زده رقم ما وظيفهبراي سخن عنوان تحت نوجوانان و كودكان فرهنگنامه اول جلد در پيكره بزرگترين نوجوانان و كودكان":است آمده ناشر امكان به ما سرزمين آتيه و ميسازند را ما كشور جمعيتي در.است متكي جوان نسل اين بهتر چه هر پرورش و آموزش علمي برنامهريزيهاي اساسيترين جهان كشورهاي از بسياري و خواستهها راستاي در اجتماعي و اقتصادي فرهنگي ، و گونه اين به توجه.ميشود تنظيم جوان نسل نيازهاي آخرين موجب به كه ايران چون هم كشوري در برنامهريزيها كودكان پاييز 1370 ، در ايران آمار مركز سرشماري از ميدهند ، تشكيل را سني گروه پرشمارترين ونوجوانان بر را سنگيني مسئوليت و است برخوردار چندان دو اهميتي و تعليم متخصصان و نويسندگان محققان ، مسئولان ، تمامي دوش كه است دليل همين به و ميگذارد نوجوان و كودك تربيت و كودكان درسي كتابهاي محدوده در آنچه به تنها نبايد اندكي شمار به يا و است شده نگاشته ايراني نوجوانان كه قصه و شعر ادبي ، و علمي تاريخي ، و ديني مفيد كتابهاي كتابهاي مترجمان و نويسندگان ياري به و اخير سالهاي در از شماري همت به و شده ترجمه و تاليف نوجوانان و كودكان بسنده است ، يافته انتشار نوجوان و كودك كتابهاي ناشران جوان ، نسل خواستههاي و مسايل به نگاهي چنين با.كرد نوجوان و كودك نيازهاي بنياديترين از يكي بيترديد مختلف زمينههاي در مرجع كتابهاي داشتن دست در ايراني ، ".است مقدمات مورد در نوجوانان و كودكان فرهنگنامه اجرايي دبير و تهيه براي ما:ميگويد فرهنگنامه كار آغاز مراحل و از قبل.كرديم مراجعه گوناگون ناشران به مرجع كتاب تدوين اصل در كه جلدي مجموعه 17 يك فرانكلين انتشارات سال1357 ، بود شده تدوين امريكا متحده ايالات دبستاني كودكان براي تاريخ و ايران مورد در نيز ديگري جلد بعد و كرد منتشر را در.كرد اضافه آن به خاصزماني گرايشهاي با نيز ايران بخش پهلوي ، بنياد و پهلوي خانواده به مربوط مطالب واقع .ميداد اختصاص خود به را (هجدهم جلد) جلد اين از بزرگي محوري اطلاعات واقع در كه جلدي مجموعه 18 اين انتشار اطلاعات نه بود ، امريكا متحده ايالات بچههاي نياز مورد .كرد نگران را ما بسيار سرزمين ، اين بچههاي نياز مورد كانون چون سازمانهايي به بسياري مراجعههاي چنين هم ما را اميركبير مثل ناشراني و ونوجوانان كودكان فكري پرورش براي فرهنگنامه تدوين ضرورت كه داشتيم زمان آن در ".ميكرديم دنبال و مطرح را ايران بچههاي مكان تهيه در شورا عضو دوستان همكاري":است آن بر وي انديشه اين عمل در دري ، دربه سالها مشكل حل و شورا براي آغاز را آن بايد اما است سخت كار گرچه كه آورد بوجود را نوشته بچهها براي سالها كه پرتلاشي نويسندگان و كنيم و آمدند ما كمك به ميكردند ، اداره را پيك مجله و بودند و عشق با بسيار اما تجربه كم بسيار گروهي ترتيب ، اين به را درسي كتابهاي تمام ابتدا.كرديم شروع را كار اين شور دايرتالمعارف جلد بعد 2 و نويسيكرديم برگه و كرده فهرست اما كرديم برگهنويسي را اسلام دايرتالمعارف سپس و مصاحب انساني ، علوم مختلف رشتههاي به كافي پوشش كار ، اين ديديم .نميدهد را تجربي و اجتماعي استادان از تخصصي گروههاي با را مدخلگذاري كار دوباره و .كرديم آغاز نو از پرورش و آموزش برجسته دبيران و دانشگاه .شد دنبال بشري دانش رشته كاردر 35 اين تجربه سالها طي زمينه اين در پيوسته صورت به ما يعني مبنا نظر از كه فرهنگنامهاي مقاله يك چگونه كه اندوختيم ارائه باشد ، تاييد مورد بودن درست و مستند و اطلاعات و ما و شده سپري فعاليتها اين از سال نزديك 20 اكنونشود ".هستيم مشغول همچنان تجربهها روند و بود خام تجربهها اول":ميافزايد ميرهادي توران خانم ما يعني.است شده ظريف خيلي نيز حالا و شد پختهتر بعد به ميبريم بكار را واژهاي وقتي كه شدهايم حساس قدر آن بچهها به را درست اطلاعات آيا كه هستيم اين دنبال شدت روي كه شده ظريف مساله اندازه اين به ونه يا ميدهيم اطلاعات واقعي صحت براي و جملهها واژهها ، تك تك را مداوم سنگين و ظريف كار يك فرهنگنامه ، مقالههاي يك به را فرهنگنامه كار اوقات گاهي منميدهيم انجام براي ما.ميكنم تشبيه مداوم تحقيق و دانشگاهي كار انواع و منابع تمام نظر ، مورد سبك به دستيابي .كرديم مطالعه را جهان سراسر دايرتالمعارف دقت با را سابق شوروي و انگليس فرانسه ، دايرتالمعارفهاي دايرتالمعارفي اختصاصي سبك سراغ درنهايت و كرديم بررسي يعني.رفتيم است ، مرسوم دنيا جاي همه در بيش و كم كه را آن بعد و كنيم شروع اوليه اطلاعات يك با ابتدا اينكه ساله كودك 10 يك براي كه اطلاعاتي به برسيم تا دهيم بسط ".است لازم ساله نوجوان 16 تا در":ميگويد زمينه اين در نيز انصاري آفرين نوش خانم است نسلي تربيت فرهنگنامه تدوين بنيانگذاران هدف حقيقت را جهان كه آن ضمن بورزد ، عشق آن به بشناسد ، را ايران كه مجموعهاي بلكه نيست ، لغت كتاب يك فرهنگنامه.بشناسد نيز ".بشري دانش موضوعهاي تمام شامل است "دارد ادامه" |
|