كار با مخالفت دليل به
ايتاليايي شركت يك كودكان
را خود روابط پوشاك ، توليدي
كرد قطع تركيه پيمانكاران با
زنان در قلبي نخستينحمله
است مردان از خطرناكتر
جوان بزهكاران مجازات قانون
ميشود تشديد كانادا در
اسلامي جمهوري دايمي نماينده
آينده
:ملل سازمان در ايران
يكي عنوان به اكنون هم كودكان
است جهاني
جامعه نگرانيهاي از
هنگام آلودگي خواب و خستگي
امريكا 5 در رانندگي
گرفت قرباني هزار
تندرستي روانشناسي
كنيم؟ آغاز چگونه را جديد شغل
كمك كودكتان به دوست يافتن در
كنيد
بچهها اززبان
كار با مخالفت دليل به
ايتاليايي شركت كودكانيك
را خود روابط پوشاك ، توليدي
كرد قطع تركيه باپيمانكاران
شركت شد ، باعث سرانجام كودكان ، كار:اجتماعي گروه
با را خود روابط "بنتون" پوشاك توليدي ايتاليايي
.كند قطع تركيه پيمانكاران
غير اقدامي حقيقت در كار اين خبر مركزي واحد گزارش به
پيوسته اقدامي امر اين اخير سالهاي در ولي است ، قانوني
.است بوده ازدياد به رو
پژوهش پايه بر استانبول ، از فرانسه خبرگزاري گزارش به
تركيه در كودك ميليون سه حدود استانبول ، "مرمره" دانشگاه
در كودك و 564 ميليون يك حدود سال 1980 در.ميكنند كار
ميليون به 2 سال 1990 در رقم اين كه ميكردند كار تركيه
.رسيد نفر و 539
كار تركيه در "بنتون" شركت براي كه "هولدينگ بونيير"
شش يا پنج با را قراردادي كرد ، اعلام پيش چندي ميكند ،
گرفته كار به را سال زير 14 كودكان كه "ترك" پيمانكار
خواهد آغاز باره اين در را تحقيقي و ميكند فسخ بودند ،
.كرد
تا نوجوان 15 هزاران كارگري اتحاديههاي تحقيق اساس بر
بيماريهاي از يا شدهاند كاري سوانح قرباني ساله ، 19
.ميبرند رنج خود فعاليت به مربوط مزمن
:ميگويد "مرمره" دانشگاه در شناس جامعه استاد يك
اقتصاد كردن ليبرال براي سال 1980 در شده آغاز اصلاحات"
و شده ترك خانوادههاي از بسياري شدن فقير باعث تركيه
مالي حامي يك فرزندان طريق از كه است واداشته را آنان
".آورند دست به اضافي
نبودن به كودكان كار افزايش كارشناسان ، ديگر گفته به
نظر بر بنا.ميشود مربوط ناكافي قوانين و نظارت دستگاه
استانبول ، دانشگاه حقوق استاد "جنتل تانكوت" پروفسور
شركت هزار كنترل 600 براي را بازرس يا 300 تنها 200 دولت
.دارد اختيار در
كارگاههاي و رستورانها در كودكان تركيه ، سراسر در
افزون ميكنند ، كار بخشها ديگر و چرمسازي صنايع خياطي ،
در سال زير 15 كودكان براي استثناهايي قانون ، در آن بر
اين بر علاوه.است شده پيشبيني پست ، كارهاي و مزارع
تمام كار و خانوادگي شركت به كمك ميان تفاوت شدن قايل
.است دشوار بسيار نيز وقت
خيابانها ، جاي همه در كار حال در كودكان استانبول در
كودكان آنكارا در دارند ، حضور چايخانهها رستورانها ،
صبح اوليه ساعتهاي از خود سنگين سيني با فروش پيراشكي
ساعت روزانه 10 كودكان از بسياري و ميروند خيابانها به
.ميكنند كار شهر حومه مكانيكيهاي در
زنان در قلبي نخستينحمله
است مردان از خطرناكتر
از خطرناكتر زنان براي قلبي حمله اولين -اجتماعي گروه
از بعد ماه اولين طول در آنها مرگ حداقل و است مردان
.ميباشد مردان از بيشتر درصد قلبي 72 حمله
اسپانيا در كه بررسي يك براساس رويتر خبرگزاري گزارش به
خطرناك عوامل ديگر به توجه بدون زنان شده انجام
سينه قفسه در قلبي دردهاي يا قلبي بيماريهاي
را مردان از شديدتري و مرگبارتر ميوكارد انفاركتوسهاي
.سرميگذارند پشت
در پزشكي تحقيقاتي موسسه يك توسط كه مذكور گزارش
كه را مرد و 1129 زن شده 331 تهيه اسپانيا بارسلوناي
از بعد دوران در و داشتهاند سن سال از 80 پائينتر
.است داده قرار آزمايش مورد بودهاند قلبي حمله اولين
طول 28 در زنان براي مير و مرگ ميزان ميگويند پژوهشگران
با مقايسه در درصد قلبي 5/18 حمله نخستين از بعد اول روز
خطر درصد يعني 72 اين و ميباشد مردان براي درصد 3/8
شش طول در اختلاف اين گزارش اين براساس.زنان براي بيشتر
همين به "تقريبا هم قلبي حمله نخستين از بعد اول ماهه
حملات شمار امريكا قلب انجمن گفته به.ميماند باقي شكل
سال هر متحده ايالات در است برابر زنان و مردان در قلبي
مرتبه چندمين يا بار اولين براي يا نفر ميليون حدود 1/1
دو هر نزد در مير و مرگ ميزان و ميشوند قلبي حملات دچار
ناظر فقط كه اسپانيايي پژوهشگران گزارش.است مساوي جنس
بين تفاوت ميدارد اعلام است بوده قلبي حملات اولين بر
حمله اولين زيادتر شدت واسطه به "عمدتا مخالف جنس دو
زنان اگرچه حتي ندارد سن به ارتباطي و است زنان در قلبي
و بوده مردان از بزرگتر سال متوسط 8 طور به مطالعه مورد
در را بيشتري زمان مدت بيمارستان يك در درمان اخذ براي
.بودند گذرانده انتظار
جوان بزهكاران مجازات قانون
ميشود تشديد كانادا در
قانون دارد نظر در كانادا فدرال دولت -اجتماعي گروه
.كند تشديد كشور اين در را جوان بزهكاران مجازات
اوتاوا" روزنامه اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
كانادا دادگستري وزير "مكلللان ان" از نقل به "سيتيزن
به بالاخره جوانان جرائم قانون درازمدت راهبرد:نوشت
بزهكاران براي شديدتري مجازاتهاي و ميرسد نتيجه
در بار خشونت اعمال به متهم جوانان همچنين و سابقهدار
.است شده گرفته نظر
يابد انتشار ديگر هفته چند تا است قرار كه تغييرات اين
جوان بزهكاران از برخي نام كه ميدهد اجازه رسانهها به
.كنند درج داشتهاند ، مشاركت جدي جرائم در كه را
اعمال مرتكب كه جواناني ميدهد اجازه همچنين قانون اين
محاكمه مورد بزرگسالان دادگاههاي در ميشوند بار خشونت
.گيرند قرار
چهارده قانون جايگزين جديد قانون گزارش اين اساس بر
گذارده اجرا مورد به كانادا در تاكنون كه ميشود سالهاي
.است شده
به و گذشته سال چند در جوانان بزهكاري افزايش دنبال به
سال ، و سن كم افراد توسط بار خشونت نوع از جرايم ويژه
تشديد به تشويق را دولت اجتماعي نهادهاي از بسياري
.ميكنند بزهكار جوانان مجازات
بردن اسم ممنوعيت كه دارند اعتقاد نهادها اين از تعدادي
از پيشگيري هدف با كه رسانهها در بزهكار جوانان از
نسبت را جامعه ناآگاهي ميگيرد ، صورت آنان آينده تخريب
.ميكند تشديد آنها پيرامون خطرات به
بزهكاران قانون در تغيير مخالف نيز عدهاي همه اين با
بايستي قانوني ، تغييرات جاي به كه معتقدند و هستند جوان
پرداخت جوانان بزهكاري به مربوط مسائل ريشهاي بهبررسي
.برداشت ميان از را آن اقتصادي و اجتماعي زمينههاي و
اسلامي جمهوري دايمي نماينده
آينده
:ملل سازمان در ايران
يكي عنوان به اكنون هم كودكان
است جامعهجهاني نگرانيهاي از
مقر در ايران اسلامي جمهوري دايمي نماينده:اجتماعي گروه
كميسيون پنجاهمين در پيش چندي ژنو در ملل سازمان اروپايي
حقوق به اختصاص كه اقليتها از حمايت و تبعيض از جلوگيري
عنوان به اكنون هم كودكان آينده كرد ، اعلام داشت ، كودكان
ميزان بر روزه همه و است جهاني جامعه نگرانيهاي از يكي
...ميشود افزوده كودكان از سوءاستفاده
به اشاره با خرم آقاي ،"بن" از خبر مركزي واحد گزارش به
جنسي ، زمينههاي در كودكان از سوءاستفاده موجود آمارهاي
اين به توجه لزوم ضداخلاقي ، فيلمهاي تهيه و فروش و خريد
يك تنها":گفت و داد قرار موردتاكيد را بينالمللي بحران
مساعد اوضاع ايجاد در ميتواند ، بينالمللي مشترك اقدام
".باشد موءثر كودكان حقوق حفظ براي
درژنو ، ملل سازمان اروپايي دفتر در كشورمان نماينده
در اخلاقي ارزشهاي فرسايش و خانوادگي پيوندهاي شدن گسسته
حقوق تضييع در موءثر عوامل از يكي عنوان به را جهان
براي مناسب راهكار يك تدوين با":گفت و كرد ذكر كودكان
كودكان حقوق ميتوان والدين صحيح آموزش و خانواده تقويت
".كرد تقويت را
هنگام آلودگي خواب و خستگي
امريكا 5 در رانندگي
گرفت قرباني
هزار
.خطرناكاند خوابآلود رانندگان: خارجي رسانههاي واحد
جادهها در را تن هزاران سالانه خوابآلودگي و خستگي
.ميكشد
جادههاي در شب آخرهاي ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
ميرسد نظر به كه ميكند متوقف را رانندهاي پليس امريكا
خودروها ميان از مارپيچ طور به او خودروي زيرا است مست
ميشود معلوم اما.ميشود زياد و كم آن سرعت و ميگذرد
كارشناسان.است خوابآلود بلكه نبوده مست راننده اين
والدينشان از كمتر ساعت نيم امروزي نسل بيشتر ميگويند
زندگي روش يك اينميخوابند اجدادشان از كمتر ساعت يك و
در نفر كم 1357 دست.باشد كشنده ميتواند كه است امروز
خاطر به رانندگي تصادفات اثر در امريكا در سال 1997
كه ندارد وجود آزمايشي چون اما.درگذشتند خوابآلودگي
مرده خوابآلودگي اثر در سپرده جان راننده يك شود معلوم
خيلي بايد واقعي ارقام ميزنند حدس كارشناسان نه ، يا است
.باشد اينها از بالاتر
حدود 2 ميكنم فكر "شخصا من":ميگويد ايمني كارشناس يك
حتي.ميشود تن هزار بين 3تا 5 كه باشد بيشتر يا برابر
".باشد كارانه محافظه است ممكن هم اين
يك شب نيمه از بعد ساعت 30/3 در "تنسي" ايالت جاده يك در
را تصادف علت پليس.شدند كشته فرزندش چهار و مادر
در چرخ ترمز جاي هيچ زيرا داد تشخيص راننده خوابآلودگي
ميگويند ، ترافيك ايمني كارشناسان.نميشد ديده جاده روي
سحرگاه و صبح نزديك راننده خوابآلودگي اثر در مير و مرگ
.است هميشه از بيش
كند مغز خوابآلودگي ، اثر در":ميگويد ديگر كارشناس يك
رخ اشتباهات كنيد ، فكر تند ميكنيد سعي چون و.ميشود
".ميدهد
متوسل حيلههايي به ماندن بيدار براي رانندگان برخي
را راديو من":ميگويد راننده يك:مثال براي.ميشوند
بلندتر را موسيقي صداي":ميگويد ديگري ".ميكنم روشن
آدامس و ميكنم اعصاب تمدد من":ميگويد سومي و ".ميكنم
تا ميكشم ، پائين را شيشه من":ميگويد چهارمي ".ميجوم
كارشناسان موءثرند؟ روشها اين آيا ".باشد سرد خودرو درون
"!زياد مدت براي نه":ميگويند
اثر در جادهها در مير و مرگ تمام سوم يك كه فرانسه در
كارشناسان است ، داده رخ راننده بيتوجهي و خستگي
در خطر علايم به است خسته مغز كه هنگامي دريافتهاند
.نميكند توجه جادهها
بياراده سرتان يا ميشود ، بسته شما پلكهاي كه هنگامي
به توجه براي و است حد از بيش شما خستگي ميشود خم
سحرگاه ميگويند كارشناسان.است دير خيلي خطر علامتهاي
تمام كه رانندگاني زيرا.است رانندگي موقع خطرناكترين
با ميكنند كار شبها كه كارگراني و كردهاند رانندگي شب
.ميگردند روبهرو صبح اول و شب انتهاي
ساير برابر دو صبح تا 8 ساعات 6 بين مير و مرگ آهنگ
.است روز ساعات
صبح حدود 8 بيمارستان شبانه كارمند يك فلوريدا ايالت در
زير را بچهاش دو و مادر يك كه ميرفت خانهاش سوي به
.شد اعلام راننده خستگي و بيخوابي آن دليل.كشت و گرفت
.ندارد وجود خلافكاري گونه اين ضد بر قانوني فلوريدا در
.شد جريمه بياحتياطي خاطر به تنها خودرو راننده بنابراين
اواسط حدود در بدن شناختي زيست ساعت ميگويند كارشناسان
بگذاريد.دارد انسان كردن خواب به تمايل هم ظهر از بعد
پژوهشگران.كنيم توجه ديگر فرانسوي آزمايش يك به
چشمانش ظهر بعداز ساعت 4 در رانندگي داوطلب يك دريافتند
.گرديد خارج جاده از وي خودروي و شد بسته
رانندگان براي بادكنك كردن باد و خون آزمايشهاي برخلاف
سوم دو در.ندارد وجود خستگي براي آزمايشي هيچ مست ،
تا نميشود داده پليس به آموزشي هيچ امريكا ايالتهاي
جلوگيري راهبگيرند را خوابآلود و خسته رانندگان جلوي
چيست؟ خطرات اين از
.بخوابيد قدركافي به:ميگويند كارشناسان
تندرستي روانشناسي
كه است هدف اين به دستيابي پي در تندرستي روانشناسي *
سازد دگرگون بهگونهاي را زندگي جتماعي و فردي شيوههاي
كند تهديد را افراد بيماري خطر ميزان كمترين كه
آن از ميتواند فرد كه است نعمتي بزرگترين سلامتي
در سرمايه اساسيترين سالم انساني نيرويباشد برخوردار
شيوههاي به رنجور افراد.است جامعه توسعه فرايند
وارد آسيب جامعه اجتماعي و اقتصادي پيكره بر گوناگوني
نزديكان خانواده ، افراد در بيمار فرد بودن صرف.ميسازند
.ميكاهد آنها كارآيي از كرده ، تنش ايجاد آشنايان و
افراد ، اقتصاد بر را كلاني هزينههاي بيماران درمان
را بزرگي انساني نيروي و ميكند تحميل جامعه و خانواده
نهتنها بيماري رو اين از.ميدارد مشغول خود به
غامض دشواري يك خود كلي شكل در كه شخصي معضل يك بهعنوان
.ميشود محسوب اقتصادي و اجتماعي
مهمتر و درمان بر مقدم پيشگيري كه گرديده تاكيد پيوسته
پذيرفته تاحدي جسماني بيماريهاي در كه امري.است آن از
فردي ، بهداشت مانند گوناگون قالبهاي در آن به و شده
ادواري پزشكي بررسيهاي و واكسيناسيون بدني ، مراقبت
تا ميزنند مسواك مردم از بسياري.ميگردد عمل (چكآپ)
يكي در ناراحتي احساس مجرد به.بماند سالم دندانهايشان
بعد از اما ميكنند ، مراجعه مربوط پزشك به بدن اعضاي از
به تن و روان جدايي حكايت امروزه.غافلند بيماري رواني
كه جدا مفهوم دو نه روان و تن سلامتي.است پيوسته افسانه
تعيين را فرد سلامتي آنها برآيند كه هستند برداري دو
.ميكند
ارائه به كه است نوپايي "نسبتا زمينه تندرستي روانشناسي
روانشناسي.ميپردازد بيماري از پيشگيري جهت راهبردهايي
فردي شيوههاي كه است هدف اين به دستيابي پي در تندرستي
كمترين كه سازد دگرگون بهگونهاي را زندگي اجتماعي و
.كند تهديد را افراد بيماري ، خطر ميزان
راهبردهاي -دوگونهاند1 كلي بهطور پيشگيري راهبردهاي
پيشگيري بيماري بروز از آنها به اقدام با هركس كه فردي
.ميكند
و سراسري اقدامات به معطوف كه اجتماعي راهبردهاي -2
از را افراد و خود وسيله بدان جامعه كه است همهجانبه
.ميدارد نگاه مصون بيماريها به ابتلا
تحصيلي عالي مدارج كسب در فرد يك توفيق كه بههمانگونه
وي خود تلاش به مشروط نخست وهله در مطلوب مشاغل احراز يا
در فرد توفيق درواقع نيز سلامتي حفظ و آوردن دست به است ،
.است زندگي زمينه مهمترين بلكه و مهم بسيار زمينهاي
با فردي هر:وراثت -تندرستي1 در موءثر فردي عوامل
بهطور بيماريها برخي.ميآيد بهدنيا ويژه ساختاري
در نيز بيماريها برخي زمينه.همراهند فرد با مادرزاد
و شناسايي براي است راهي ژنتيكي مشاور.دارد وجود افراد
زمينه اگرچه ديگر سوي از.ارثي بيماريهاي پيشگيري
شرايطي اما باشد ، داشته وجود فردي در است ممكن بيماري
زمينه اسكيزوفرني بيماري مثال برايميطلبد بروز براي
به "لزوما دارد ، را زمينه اين كه كس هر اما.دارد ارثي
مانند تجليسازي عوامل كه.نميگردد دچار بيماري اين
.لازمند آن براي خانوادگي و عاطفي نابسامانيهاي
به وابسته رواني و جسمي بيماريهاي از پارهاي:جنس -2
يا مرد جنس در معنيداري بهصورت دستكم يا.هستند جنس
در كه قلب كرونر عروق بيماري مثل.ميكنند بروز بيشتر زن
.ميشود ديده بيشتر مردان
شايع بيماريهاي از متفاوتي الگوهاي مختلف سنين:سن -3
در عفوني بيماريهاي بيشتر شيوع مثل.ميدهند نشان را
.بالا سنين در قلبي بيماريهاي و كودكي سنين
بيماريها و بدني تيپهاي بين رابطه:بدني ساختمان -4
چه و باستان يونان در چه كه داشته جذابيت اندازه آن تا
تا ساده طيف از نظرياتي امروز پيشرفته روانپزشكي در
اندكي ميرسد بهنظر.است شده تبيين آن درباره پيچيده
داشته وجود بدني تيپهاي و بيماريها برخي بين رابطه
.باشد
فكري شيوههاي يا ، رفتارها عادات:رسوم و عادات -5
.يافتهاند تكرار ويژگي پيچيدهاي عوامل اثر در كه هستند
يا و روزانه مرتب ورزش مانند باشند مثبت است ممكن عادات
.هستند آموختني عادات غايت در.كشيدن سيگار مانند منفي
.ميرسد بهنظر دشوار اندازهاي تا آنها تغيير اما
داراست را خود خاص زندگي شيوه فردي هر:زندگي شيوه -6
بهنظر افراد بعضي.باشد مقاوم يا آسيبزا ميتواند كه
از نشتابند ، اگر كه ميدانند مسابقه را زندگي ميرسد
همواره افرادي چنين.ميبازند مانده ، عقب ديگران
رفتن راه تعجيل ، با غذاخوردن شتابآلود ، گفتار.درشتابند
برخي.آسيبپذير شيوه از كامل الگوييدويدن بلكه نه كه
كوچكترين.باشند كامل هميشه بايد ميكنند فكر ديگر
.ميسازد دلزده و خسته يا برميآشوبد يا را آنان نارسايي
.آسيبپذير زندگي شيوه از ديگر الگويي
سلامت تامين براي كلي راهبرد چند از تندرستي روانشناسي
:ميگيرد بهره افراد
درست رفتارهاي و عادات تقويت و ايجاد -الف
بهخطر را فرد سلامت كه نادرست رفتارهاي و عادات حذف:ب
.مياندازند
آسيبزا زندگي شيوههاي در تغيير:ج
با رواني و جسمي بهداشت مسايل به نسبت بينش ايجاد:د
اطلاعات ارائه
:تندرستي از نكاتي
.گيرد بهره ژنتيكي مشاوره خدمات از ازدواج ، از پيش -1
و توارث از ناشي مشكلات شناسايي پي در ژنتيكي مشاوره
رواني و جسمي بيماريهاي و اختلالات بروز از پيشگيري
.است توارث از حاصل
جنيني دوران در ميتوان را بيماريها از بسياري -2
اثرات كاهش يا كردن برطرف براي اقداماتي و كرد شناسايي
.گرفت درنظر آنها سوء
در رفتاري و بهداشتي صحيح عادات كودكي دوران از -3
.شوند تقويت كودكان
.كنيد تقويت آورده ، بهوجود خود در را مثبت عادات -4
خود صحنهزندگي از رسانندهرا آسيب و نادرست عادات -5
.كنيد حذف
بهرهگيري آن از ارزشمندتر اما.است ارزشمند زمان -6
از.ميطلبد را خود لازم زمان كاري هر.است زمان از درست
.كنيد خودداري استرسزاست ، عوامل از كه كارها در شتابزدگي
هاي ناراحتي موجده عوامل مهمترين از رواني فشار -7
رواني فشارهاي با مقابله.است جسماني بيماريهاي و رواني
درست مقابله شيوههاي كه است اين مهم.است اجتنابناپذير
رويداد هر پي در.ببريم بهكار بتوانيم و بدانيم را
نشان معقول واكنشهاي يا آني و هيجاني واكنشهاي ميتوان
آنها به تمرين با كه ساده كارهاي بعضي انجام با.داد
بهحداقل را رواني فشارهاي ميتوانيم مييابيم ، تسلط
شمردن و عميق تنفس با ميتوان عصبانيت هنگام در.برسانيم
عجولانه اقدامات از و.شد مسلط اعصاب بر عدد ده "مثلا تا
كنترل براي مختلفي هاي روش.كرد جلوگيري نامناسب و
تنفس سرعت و قلب ضربان فشارخون ، مانند زيستي فرايندهاي
.دارد وجود ميشوند ، اختلال دچار استرسزا شرايط در كه
ميدهند ، آموزش را روشهايي چنين كه منابعي به مراجعه با
سردردها مانند جسمي دردهاي حتي و رواني فشار با ميتوان
.نمود موءثر مقابله
وسواس و حساسيت.دهيد نشان منطقي توجه خود سلامتي به -8
ميتواند ، خود رواني و جسمي سلامت به نسبت زياد
.است مخاطرهآميز نيز آن به بيتوجهي اما.باشد بيماريزا
باب.است اجتماعي روابط انسان زندگي از مهمي بعد -9
توجه.داريد نگاه باز همواره را ديگران با خود روابط
شرايط در انسانها همه ندارد لزومي كه باشيد داشته
با.كنيد برقرار رابطه آنها با تا باشند ايدهآل "كاملا
از گذشت و چشمپوشي با خود ، توقعات سطح آوردن پايين
روابط از بهرهگيري ضمن ميتوانيد ديگران اشتباهات
.كنيد تامين را خود عاطفي سلامت لذتبخش
پيشگيري و درماني فاكتورهاي مهمترين از يكي غذا -10
و ويتامين پروتئين ، مشخص اندازه به نياز فردي هر.است
سني ، وضعيت با متناسب غذايي رژيم برقراري بادارد كالري
.كنيد تامين را خود سلامت خود ، كاري و جسمي
خوشابي اسماعيل
كنيم؟ آغاز چگونه را جديد شغل
شود؟ بررسي بايستي مواردي چه جديد كار شروع براي
فشار با همراه شركت يك تاسيس و آغاز و شغلي وضعيت تغيير
.بود خواهد اطمينان عدم بروز و زياد رواني
ترك درباره بودهايد ، كارمند زيادي سالهاي شما اگر
فكر بار چند مناسب ، حقوق با و مطمئن شغلي موقعيت
جديد شركت يك تاسيس براي ميخواهيد كه حالا كردهايد؟
كار اين تاثير و آن نتايج درباره است لازم كنيد ، اقدام
.نمائيد تفكر "دقيقا خانواده ، و برخود
و نياز به توجه و هستند مطرح مهمي موضوعات راه اين در
.دارد ضرورت علائق ،
:هستند زير قرار به اقدام ، اين درباره مطرح مهم سئوالات
چيست؟ شما زندگي اهداف *
در كاري چه "واقعا و شويد وارد ميخواهيد كاري چه در *
دهيد؟ انجام داريد نظر
آمادهايد؟ سخت كار يك براي آيا *
داريد؟ نظر مورد كاري زمينه در مالي موفقيت شانس آيا *
كليدي همكار سه يا دو از موفقيت براي داريد درنظر آيا *
كنيد؟ استفاده
خواهيد تغيير آنرا چگونه و چيست؟ شما فعلي زندگي كيفيت *
داد؟
را جديد كار فريبنده و كاذب مهيج موارد ميتوانيد آيا *
كنيد؟ جدا واقعي موارد از
جديد كار در منابع صرف و كردن هزينه براي آيا *
نخواهد فرار اجازه شما به هرگز جديد كار زيرا آمادهايد؟
.داد
ميتوانيد چه فكري و مادي نظر از جديد كار انجام براي *
از كافي اندازه به جديد كار انجام براي آيا دهيد؟ انجام
هستيد؟ برخوردار سلامتي
را هفته از مدت چه چيست؟ كار شروع براي نياز مورد زمان *
گرفتهايد؟ نظر در خانواده با گذراندن براي
نيرو و زمان صرف يا و متعدد سفرهاي به رفتن براي آيا *
داريد؟ آمادگي مشتريان ، و رجوع ارباب به پاسخگويي براي
توسعه و فني كنفرانسهاي در شركت مانند جنبي كارهاي آيا *
گرفتهايد؟ نظر در را فني مهارتهاي
است؟ چقدر واقعي بصورت ثروت ، آوردن بدست شانس *
كنيد؟ زندگي مستمر درآمد بدون ماه چند ميتوانيد آيا *
كرد؟ خواهيد چه شويد ، مواجه شكست با كار شروع از بعد اگر
چيست؟ ديگر گزينههاي بمانيد ، باقي موجود وضعيت در اگر *
استخدامي وضع و جديد بكار شروع به نسبت بهتري شرايط آيا
دارد؟ وجود
است؟ شده كافي بررسي جديد كار پايداري حالت درباره آيا *
است؟ مناسبي موقع جديد حركت براي آيا داريد؟ سال چند *
از "كاملا آنها آيا است ، خانواده مطلب مهمترين و آخرين *
فشار نباشند ، شما حامي آنها اگر ميكنند؟ حمايت شما
.كنيد تحمل بايستي را زيادي رواني
و تجزيه و بررسي و فوق سوءالات پاسخهاي كردن مشخص از بعد
جديد ، كار معايب و مزايا گرفتن نظر در و نتايج تحليل
.كرد اتخاذ مناسب تصميم ميتوان
مهرياري حجتالله
كمك كودكتان به دوست يافتن در
كنيد
به احترام عين در كه كنند ابداع راههايي بايد والدين *
كنند كمك آنها به كودكانشان خواستههاي
دوست براحتي فرزندانشان ميكنند فكر مادرها و پدر اغلب*
است اشتباه فكر طرز اين ميكنند ، پيدا
شهر به خانوادهاش مكان نقل از بعد ساله كرافورد 9 استيو
روز يكشود دوست همسالانش ساير با نميتوانست كلمبوس
پسري كه كردند مكان نقل خيابان آن به ديگري خانواده
به و برويم بيا:گفت استيو مادر.داشتند استيو همسال
مولينز پت و استيو بعد ساعت نيم.بگوئيم خوشامد آنها
.بودند يكديگر با بازي مشغول
.كرد پيدا ادامه نشيب و پرفراز دهه چند طول در آنها دوستي
دنيا از پت مادر كه زماني.كردند ازدواج آنها از هركدام
حضور با پت روان و روح بخش تسلي كه بود استيو اين رفت ،
از او مرد ، استيو پدر وقتي بعد سال دو و گرديد خود كلمات
ورشكستگي آستانه در كه استيو سال 1987 در گرفت كمك پت
او به پت پرداخت گفتگو به مولينز پت با بود ، گرفته قرار
دچار بارها تراشناختم ، كه زماني از كه داري بخاطر:گفت
.كنيم حل را آن توانستيم بار هر و شدهايم مشكلي چنين
زندگي جاده در سرعتگير يك مانند مشكل اين نيز بار اين
توانايي او به و كرد هوشيار را استيو پت ، سخن.است
و ورشكستگي از را خود شركت توانست او.بخشيد بيشتري
.دهد نجات انحلال
توليدكنندگان بزرگترين از يكي او شركت چهارسال از پس
:ميگويد كرافورد استيوگرديد آمريكا در تبريك كارتهاي
كنار در مشكلات بروز و پريشاني زمان در كه است كسي دوست
دوباره ميتوانم كه قبولاند من به پت.ميگيرد قرار شما
.كنم شروع ابتدا از
.است ما كودكي زمان ما ، دوست از بسياري دوست صميميترين
چطور يادداد شما به كه آوريد ياد به را همسايه كودك آن
روز كه دوستي يا بپريد؟ آب جوي روي از اولينبار براي
مرتب را خود لوازم و كيف تا كرد كمك شما به دبستان اول
به زندگي طول در كه را دوستي هميشه افراد بيشتر كنيد؟
شريك آنان با شدن بزرگ رنج و شادي در و كرده كمك آنان
.ميآورند ياد به را بوده
زمان دوستي و هستند اجتماع و خانواده بين پلي دوستان
.فردا صميمانه ارتباط براي است تمريني واقع در كودكي
از اغلب واترلو دانشگاه روانشناس پروفسور رابين.اچ.كينت
غمگين و مضطرب كودكي دوران در كه ميكند ياد كودكاني
تبديل اجتماعي افرادي به بزرگسالي هنگام به و بودند
اين زندگي در كه ميگويم شما به":ميگويد او.شدهاند
آنها.شد آنها تغيير مسبب كه افتاد اتفاقي چه افراد
".كنند پيدا دوستاني يا دوست نتوانستند
مشكل دچار دوستانه ارتباط برقراري در كودكان از بعضي
تغيير ميتوانند مناسب راهنمايي و حمايت با اما هستند ،
اجتماعي زندگي لحظات تمام نميتوانيد شما چه اگر.كنند
دارد وجود راههايي اما باشيد ، داشته كنترل تحت را كودك
يافتن در آنان مشوق و كرده كمك آنان به ميتوانيد كه
.باشيد دوستان يا دوست
شويد شريك بچهها دوستيابي فرايند در
ميكنند فكر مادرها و پدر اغلب:ميگويد متخصصان از يكي
فكر طرز اين ميكنند ، پيدا دوست براحتي فرزندانشان
بطور كه كند پيدا دوست ميتواند زماني كودك.است اشتباه
ايجاب شرايط شايدكند ملاقات را دوستانش يا دوست مرتب
ايفا را واسطه نقش دوستي ، برقراري براي والدين كه كند
كردند ، مكان نقل كاليفرنيا به دنوروتشاو كه زماني. كنند
در آنها اعتراض عليرغم فرزندشان ، چهار خاطر براي
...و تابستاني اردوهاي مانند محلي اجتماعي برنامههاي
به آنها بزرگ فرزند آرون هفته ، يك از پس.كردند شركت
كودكاني بيشتر نميكني باور مادر ، :گفت و شد نزديك مادرش
زن.هستند مدرسهاي هم ما با كردند ، شركت اردو اين در كه
ما كودكان كه شد سبب تابستاني اردوي اين:ميگويد
.كنند برقرار كودكان ساير با دوستانهاي ارتباط بتوانند
وارد ميرفتند ، مدرسه به بچهها كه زماني اينصورت غير در
.نميشناختند را هيچكس كه ميشدند محيطي
به احترام عين در كه كنند ابداع راههايي بايد والدين
:مثال بطور.كنند كمك آنها به كودكانشان خواستههاي
آرلينگتول در راهنمايي مدرسه يك به ورفل استيو كه زماني
او.رفت ديگري راهنمايي مدرسه به او صميمي دوست رفت ،
دفتر سارا ، مادرش شب يك.ميكرد تنهايي احساس بشدت
براي را آن از صفحه چند و گشود را كودكياش زمان خاطرات
.بود استيو شرايط مشابه شرايطي بيانگر صفحاتخواند استيو
طول در فردي هر كه داد نشان استيو به او كار اين با
.شد خواهد مواجه استيو مشكلات مشابه مشكلاتي با زندگيش
او به و بود ، او درد و رنج يادآور استيو براي كلمات اين
پيدا بيشتري دوستان ميتواند آينده در كه كرد يادآوري
.كند
كنيد تقويت را فرزندتان نفس به اعتماد
استخر به ترا نباشي ، بلد شنا اگر:گفت من به مادرم روزي
جمع به ترا كني ، نقاشي نتواني اگر و نميكنند دعوت
به هميشه مادر كه بود كلامي اين.نميكنند دعوت نقاشان
به اعتماد دارند ، خاصي توانايي كودكان وقتي.ميگفت من
با كه ميدهد اجازه او به حالت اين و ميكنند پيدا نفس
دوستانه ، ارتباط در.كند برقرار دوستانه ارتباط ديگران
شما كودك اگر.ميكنند ايفا را مهمي نقش مشترك ، علائق
او براي جديدي سرگرمي كند ، پيدا زيادي دوستان نتواند
كودكان ساير با بتواند طريق اين از تا ببينيد تدارك
.كند برقرار دوستانه ارتباط
مناسب موقعيتهاي كودكان از حمايت با ميتوانند والدين
شكوفا زماني كودك استعداد.بگذارند آنها اختيار در را
.باشند داشته را كردن امتحان شانس كه ميشود
قوارهاي و قد كودكي در لوسآنجلس ، اهل ايتون مايكل
او به ورزش ساعات درداشت همسالانش ساير از كوچكتر
بازي ساحل در همكلاسانش وقتي نميدادند تمرين اجازه
تصميم او روزي.ميشد ملحق آنها به ندرت به ميكردند ،
او تصميم اين از والدينش.برود بدنسازي كلاس كه گرفت
.بود مشهود مايكل تغييرات ماه چند مدت در.كردند استقبال
و كرده شركت ژيمناستيك كلاس در جديدش دوستان با او اينك
مايكل.است آورده بدست كافي تبحر ورزشي رشتههاي ساير در
است ، پزشكي كالج در تحصيل ادامه درصدد اكنون كه ايتون
خود نفس به اعتماد شد سبب من جسماني رشد:ميگويد چنين
دري فعاليتي ، هر شروع كه بدانيد را اين و كردم پيدا را
.ميكند باز تو برروي را موفقيت درهاي از
بدهيد انتخاب حق كودكان به
لازم نيز اوقات بعضي راهنمايي ، به نياز عين در كودكان
نگران اغلب والدين:مثال بطور.كنند تصميمگيري خود است
.بي.رابرت.هستند فرزندانشان سر موي مدل يا پوشيدن لباس
از يكي:ميدارد اظهار نوجوان و كودك روانشناس بردكس
گروه در عضويت ميكند ، امنيت احساس نوجوان كه راههايي
.است متحدالشكل لباس داشتن گروه ، مشخصات از يكي و است
براي جيسون سالهاش پسر 12 با اجدا مونا يكشنبه روز يك
و پرزرق پسرش كرد مشاهده مونا رفتند بيرون لباس خريد
امتحان و برداشت بود ، فروشگاه در كه پيراهني برقترين
چنين من دوستان تمام:داد توضيح مونا جواب در او.كرد
و بنفش و قرمز رنگ به كه همينطور موناميپوشند پيراهني
ياد به را خودش نوجواني ميكرد ، نگاه لباس طلايي گلهاي
لباسهاي ميكرد فكر مادرم زمان آن:ميگويد مونا.آورد
آنها ميداد اجازه وجود اين با اما هستند غريب و عجيب من
بلوز آن دادم اجازه جيسون به نيز من بنابراين.بپوشم را
خود را دوستانش كه دارد نياز كودك ديگر طرف از.بخرد را
مندند علاقه كه اندازهاي همان والدين ، .كند انتخاب
نگران نيز نسبت همان به كنند ، پيدا دوستي فرزندانشان
.نباشند مناسبي افراد فرزندانشان انتخابي دوستان كه هستند
كنند انتخاب را خود دوستان خود كودكان كه است اين بهتر
.است موقتي يك كدام و پايدار دوستي كدام دريابند و
احترام پسرش دوستان به ميكرد سعي هميشه سايد وايت النور
دوست ساله ديويد 13 وقتي امابپذيرد را وآنها بگذارد
بسيار كرد ، پيدا بود ، بدرفتاري و شرور پسر كه جديدي
دوستش شخصيت منفي نكات و كرد صحبت ديويد با شد ، ناراحت
بايد "حتما كه نكرد توصيه او به اما كرد ، گوشزد او به را
خاتمه دوستي اين كه نگذشت زيادي مدت.كند قطع را دوستيش
و بود گستاخ پسري او:گفت چنين مادرش به ديويد.كرد پيدا
من به كسي كه ندارم دوست من ميداد دستور من به هميشه
.دهد فرمان
بگذاريد احترام نظرها اختلاف به
.است مهم بسيار كودكان اجتماعي نيازهاي تفاوت درك
يك كودكان از بعضي براي نيست مساوي كميتها با كيفيتها
.است مناسب و كافي دوست دو يا
باله و پيانو به كه خلاقي و باهوش دختر ساله ساراكلر 12
نبود ، پيانو نواختن مشغول او كه وقتي.داشت علاقه بسيار
خواهر اما.ميگذرانيد اش صميمي دوست تنها با را اوقاتش
او مادر جين ، است او مقابل نقطه درست راشل سالهاش 9
ديگر كلاس به تفريحي كلاس يك از را راشل من:ميگويد
فعاليت كنم وادار را سارا كه ميكردم سعي "قبلاميبرم
او نيازهاي كه دريافتم نهايت در اما.باشد داشته بيشتري
.دارد فرق "كاملا راشل با
باشيد رفتاري نمونه آنها براي
با و ميآورند ياد به را دوستانشان تولد روز كه والديني
تبريك آنها به زدن ، تلفن حتي يا و گرفتن جشن گل ، فرستادن
مهم چقدر دوستي كه ميآموزند فرزندانشان به ميگويند ،
والدينش از را دوستانه ارتباط و مراوده روش كودك يك.است
و ديگران به توجه حس خانوادهها از بسياري در.ميآموزد
استيو.ميگردد منتقل نسل به نسل آنها مسايل به دادن گوش
به هميشه پدرش كه ميآورد ياد به هيوستن ساكن بنينگ
كه ميدانم":ميگويد او. ميگذاشت احترام دوستانش
از هيچوقت او اما نبودند ، كاملي انسانهاي پدرم دوستان
ديگري شهر به استيو پدر وقتي.نميكرد ياد بدي به آنها
ارتباط تلفن و نامه طريق از قديميش دوستان با شد ، منتقل
كه پدرم دوست "اخيرا:ميدهد ادامه استيو".ميكرد برقرار
او پسر.زد تلفن پدرم به نديده ، را او است سال از 20 بيش
از اصرار با پدرم.كند پيدا شغلي هيوستن در داشت خيال
به مناسب ، مكاني كردن پيدا تا را پسرش كه خواست دوستش
.بفرستند ما خانه
دوست به علاقه و احترام حس اين كه دارد سعي بنينگ استيو
از بيش:ميگويد او.بياموزد جيمز سالهاش پسر 13 به را
و احترام با مردم ، با چطور كه بياموزد او ميخواهم همه
با بود توانسته پدرم كه بود روش اين با.كند رفتار محبت
و صبر عشق ، با ما.باشد داشته خوبي روابط ديگران
كه كنيم كمك فرزندانمان به ميتوانيم مهربانانه راهنمايي
.كنيم پيدا دسترسي بشريت گنجهاي ساير و دوستي به
دايجست ريدرز: منبع
پيروزبخت معصومه: ترجمه
بچهها اززبان
.بخورم غصه نبايد من:گفت.بود نگران ميرفت ، وقتي مادر
:گفت.كنم عوض ديگر مادر يك با را تو نميتوانم:گفتم
حالا.باش داشته دوست هم را او بود مهربان اگر نكن عوض
دوست ترا آمدهاي؟ ما خانه به چرا تو نيست مهم من براي
.شد خواهيم دوست هم با.باش داشته دوست مرا هم تو پس دارم
بالله محفوظ فاطمه
|