به اديان معرفي در ايران نقش
چين
توضيح
به اديان معرفي در ايران نقش
چين
علاوه ديرباز از ايران پهناور و عظيم كشور :جستارگشايي
شرق ، و غرب امپراطوريهاي بر فرهنگي مستقيم نفوذ بر
كه است بوده شرق و غرب ارتباطي پل بهعنوان همواره
.است چين به مختلف اديان معرفي ارتباطي ، نقش اين مهمترين
سعي مقاله اين در است ، چيني زبان دانشجوي خود كه نويسنده
مانوي بودايي ، دينهاي معرفي در ايرانيان نقش به تا كرده
.بپردازد چين به زرتشتي و
معارف گروه
چين در بودا مذهب ايراني مبلغان -الف
كه بودند قومي پرنيان) پرنيان قوم.م.ق سال 250 حدود در
(داشتند صحرايي زندگي خزر درياي و جيحون بين دشتهاي در
اترك رود دره در كه Nasa "نسا" به (اشك) آشاك سركردگي به
آتساونا بهنام بعدها ناحيه اين.شدند وارد بود واقع
محل آن در پرنيان.پارتگشت ايالات از يكي و شده خوانده
به را (اول اشك) آرشاك آساآك ، شهر در.مق سال 247 در
(پارت) اشكانيان پادشاهي سلسله و برگزيدند خويش پادشاهي
وجود دولتي واحد كيش چون زمان آن در.نهادند بنيان را
دربار مذهبي تسامح و بردباري و گذشت بهعلت همچنين نداشت
در همچنين و اشكانيان پايتخت در آيينبودا اشكانيان ،
از برخي حتي و آورد بهدست بسياري پيروان ايران مشرق
انتشار و تبليغ به و گرويده دين اين به اشكاني شاهزادگان
پيرو چين پهناور سرزمين مردمان چون و گماشتند همت آن
هم مذهب مورد در و بودند دائو و كنفوسيوسي آيينهاي
پيشرفت امكان داشتند آزادمنشي حال درعين و سهلانگاري
از نميرسيد بهنظر بعيد كشور آن در بودا مذهب سريع
ترويج براي بودا دين ايراني بزرگان از تن چندين اينرو
حوادث شرح در چيني منابع.نمودند مسافرت چين به دين اين
كه كردهاند ذكر (م تا 192 م 148) سوم بلاش حكومت ايام
چين به ميلادي سال 148 در اشكاني شاهزادگان از يكي
مذهب انتشار و تاسيس در كه است كساني از و كرده مسافرت
قديم تاريخ در.است داشته عمده سهمي كشور آن در بودائي
نام كه شاهزاده اين كامل حال شرح جلد 202 "يوان" دودمان
است An-shi-gao گائو انشي يا An-shi انشي او شده چيني
شهر به وي.است آمده بودائي درتاريخ او اهميت و نقش و
(م تا 220م.ق 206) شرقي هان سلسله پايتخت لويانگ
به چون و نمود اقامت كشور آن در سال بيست وي.كرد مسافرت
ترجمه به شروع سفيد اسب معبد در كرد پيدا تسلط چيني زبان
را بودائي كتابهاي از جلد توانست 39 وينمود بودائي كتب
زبان به ترجمهها اين چون و نمايد ترجمه چيني زبان به
چين مردم عمومي توجه و استقبال با بود مردمپسند و ساده
مبلغان ديگر از نيز Tan-wa-ti تي - وو -تان.شد مواجه
وي.رفت چين به ميلادي سال 254 در كه بود اشكاني بودائي
"ضمنا و داشت بودا آئين اصول درباره بسياري آگاهيهاي كه
دين معرفي در عمدهاي نقش داشت كامل تسلط پالي زبان به
مبلغ.داشت چين مردم به (بود هند در آن خاستگاه كه) بودا
كه بود An-Fa-chian "فاچيين ان" بودا دين ايراني ديگر
مذهبي كتب از كتاب پنج ميلادي تا 306 سالهاي 281 حدود در
كتابي پنج از بهطوريكه برگرداند چيني زبان به را بودا
بين از ميلادي سال 730 از قبل آن جلد سه كرد ترجمه او كه
ان" و "هوان ان".دارد وجود هنوز آن جلد دو تنها و رفت
دين تبليغ براي كه بودند اشكاني بودائيان از هم "فاهيين
.كردند مسافرت چين به بودا
ميپرداختند تبليغ به چين در متفاوت زمان در كه دو اين
تبليغ در عمدهاي نقش و شدند چين امپراطوري دربار وارد
اين مساعي.داشتند چين ارتش سربازان و درباريان بين بودا
كه شد سبب سرانجام هندي همچنين و ايراني بودايي مبلغان
و تبليغ به خود و آيند در مذكور آيين به چيني ميليونها
از همچنين.بپردازند چين نواحي ساير در آن اشاعه
كه است شده معلوم آمده عمل به افغانستان در كه تحقيقاتي
دير بلخ نوبهار و است زياد آنجا در بودايي مذهبي آثار
چنين كه ميكنند تاييد چيني نوشتههاي.است بوده بودايي
به چين غربي ممالك از چيني زائران كه راههايي در ديرهايي
محل را ايران شرق و داشته وجود ميكردهاند طي هند
.ميدانند بودايي راهبان فعاليت
چين در ماني مذهب ايراني مبلغان -ب
جنوبي بخش ميلادي يا 217 سالهاي 216 حدود در ماني
ميان در مكان آن در ماني.يافت تولد بابل سرزمين
فرشتهاي سالگي در 12 يافت پرورش مذهبي مختلف فرقههاي
در 25.باشد ظهور آماده كه داد ندا او به "توم" نام به
به كه كرد امر و شد ظاهر او بر دوباره مذكور فرشته سالگي
اردشير سلطنت مقارن زمان آن.بپردازد الهي تعاليم تبليغ
ولي كرد كار به آغاز ماني "ظاهرا بود ايران بر بابكان
بدست پيرواني آنجا در و كرد مسافرت هند به و نشد موفق
به را او شاپور رسيدن سلطنت به و اردشير مرگ از پسآورد
است ممكن چه اگر ماني از شاپور دعوت.كردند دعوت تيسفون
سياست ولي باشد مرتبط پسراردشير فيروز با ماني آشنايي به
سرزمينهايي در يافتن نفوذ تدارك و ساسانيان گشايي جهان
بيتاثير امر اين در بودند نگرويده زرتشت مذهب به كه
ماني تعليمات داشت امكان رهگذر اين در زيرا است نبوده
و ماند شاپور نزد مدتها ماني.گيرد قرار استفاده مورد
شرقي قسمتهاي و روم در وي لشكركشيهاي و مسافرتها در
از را خود جان ميلادي سال 274 در و بود او همراه مملكت
روشي با را خود پيچيده ديني و مذهبي مطالب ماني.داد دست
اين.ميكرد تفهيم مردم به نقاشي بوسيله يعني عالي بسيار
عدهاي زمان آن در و رفت پيش چين و شرقي تركستان تا مذهب
ماني تركيبي مذهب چه اگر.شدند آن پيرو چين تركهاي از
ايراني آن موءسس چون ليكن باشد دوام قابل كه نبود مذهبي
ماني دينشد ايراني مذهب به موسوم چين در وي مذهب بود
.گرديد چين غرب شمال در اويغورها حكومت رسمي دين بعدها
در ماني دين ايراني مبلغان از يكي همت به كه صورت بدين
ماني دين به م سال 757 در اونيور خاقان چين ، لويانگ
.گردد اويغورها رسمي دين مانويت كه شد باعث و پيوست
دين اين گسترش و توسعه باعث ماني دين به اويغورها گرويدن
مبلغان بار چندين اويغورهاگرديد چين و مركزي آسياي در
دربار به معابد ساختن براي مجوز درخواست جهت را مانوي
در معبدي ساخت اجازه م سال 768 در و داشتند گسيل چين
از يكي همچنين.شد داده مانويان به چين پايتخت
.م سال 719 در كه ميدهد خبر چين معروف دايرتالمعارفهاي
برجسته منجمان از كه (بزرگ مبلغ) موشه -دا نام به شخصي
حمايت مورد مانوي مبلغ اينشد چين دربار روانه بود
شخص اين كه معبدي ساختن اجازه و گرفت قرار چين دربار
.شد اعطا وي به نمايد تبليغ را خود تعاليم آنجا در بتواند
با بار اولين براي چينيها كه شد باعث مانوي مبلغ اين
در شده كشف مانوي متون جمعآوري از.شوند آشنا غرب تقويم
نتيجه اين به محققان آنها در تحقيق و چين تورفان شهر
چين در هفتگي تقويم ميلادي هشتم قرن اواسط از كه رسيدند
كتب از بعضي در كه نجومي اسامي طرفي از.است بوده معمول
مركز سمرقند در كه سغدي زبان از شدهاند ضبط چيني
.شدهاند مشتق است بوده رايج مانويان
زمان در سال 694 در مانوي راهب "فرستوان" چيني منابع طبق
به را ديني كتاب يعني "جين -تسو -ار" كتاب تانگ سلسله
شهرهاي در را مانوي معابد ساخت اجازه و آورد تانگ دربار
ان -چانگ شهرهاي در وي.كرد دريافت دربار از چين مختلف
ديگر شهرهاي و لويانگ و (فعلي ان -شي) چين قديم پايتخت
طبق همچنين.پرداخت مانويت تبليغ به و ساخت مانوي معابد
Fo- م سال 694 در "جي -تونگ -تسو -فو" تاريخي كتاب نوشته
به ماني مذهب ايراني مبلغ ،(فروتن شده چيني نام) To-Tan
.پرداخت چين در دين اين تبليغ
چين در زرتشت مذهب ايراني مبلغان -ج
مذاهب و نداشت وجود دولتي واحد كيش اشكانيان زمان در
مذهب غالب مذهب ولي داشت وجود اشكانيان كشور در متعدي
از قبل اول قرن اسناد در زرتشتي نامهاي وفور.بود زرتشتي
كنار در است شهركي اكنون شهر اين) نسا در شده كشف ميلاد
(تركمنستان عشقآباد غرب شمال كيلومتري در 18 باقر قريه
از نشان مزبور مدارك در زرتشتي گاهنامه بستن كار به و
شرقي مرزهاي در و اشكانيان ميان در زرتشتي رواجآيين
ميلادي تا 519 سالهاي 516 بين در زرتشت ديندارد ايران
آن از چين امپراطوران و شد ظاهر چين در بار اولين براي
چين در زرتشت دين ايراني مبلغان.كردند استقبال گرمي به
فرستادگان و سفيران اول دسته ميدادند تشكيل دسته دو را
دين نشر و تبليغ اجازه كه بودند ساساني پادشاهان ويژه
مبلغاني دوم دسته.آوردند بدست چين كشور در را زرتشت
سكني آنجا در كرده سفر چين به مختلف دلايل به كه بودند
رسمي مقام يك تانگ امپراطوري زمان ، آن در.بودند گزيده
كه شخصي بودند گماشته خارجي اديان سرپرستي براي دولتي
"با-سا".بود شده انتخاب زرتشتيان مذهبي مراسم اداره براي
از.ميشد انتخاب ايرانيان ميان از اغلب و داشت نام
در كه ميشود استنباط چين ادبيات در پراكنده اشارات
،"جو -ليانگ" ،"يانگ -لو" ،"ان -چانگ" چون چين مهم شهرهاي
،"فنگ - كاي" ،"جو -ئي" ،"يوان -تاي" ،"هوانگ -دون"
شركت فعالانه مذهبي امور در زرتشتي آتشكدههاي
(فيروز شده چيني نام) Pilose م سال 651 در ميكردهاند
از گروهي همراه به پدرش قتل از بعد يزدگرد فرزند
ايران نبودند خود آيين و كيش تغيير به مايل كه ايرانيان
زرتشتيان كمك به پيروز.بردند پناه چين به گفته ترك را
ان -چانگ شهر در آتشكدهاي بودند رفته چين به كه ايراني
.گرفت نام "ايراني معبد" كه نهاد بنا چين زمان آن پايتخت
به كه فيروز فرزند (نرسي شده چيني نام) شي نيني همچنين
رسيده لونگ كينگ امپراطور چپ دست قراولان فرماندهي مقام
-هو پوشان.نمود چين در زرتشت تبليغ براي زيادي تلاش بود
خاندان افراد آخرين از خسرو پسرش همراه به (پشنگ)ئو
نام آنها از چيني وقايعنگاران و مورخان كه هستند ساساني
علت به نيز كرمان و فارس موبد موبدان ، منوچهر.بردهاند
ديار ترك بود رفته زرتشت دين بر كه بيشماري بدعتهاي
ماه فرزند بهآفريد.مينمايد مسافرت چين به نموده
آورده پديد بدعتي زرتشت آيين در خود كه نيز زوزني فرودين
كاهن جن -جئين.م سال 748 در.كرد مسافرت چين به بود
جزيره در "سي-بو" نام به بزرگي دهكده به چيني مقام عالي
سكونت ايراني كثيري تعداد آن در كه رسيد Hia-nan هاينان
شده چيني كلمه "سي-بو" لفظ كه است توضيح به لازم) داشتند
سنگ دهكدهها اين از يكي ابتداي در (ميباشد "پارسي"
عبارت فارسي و چيني زبان دو به كه دارد وجود نوشتهاي
.است شده نوشته "پارسيان دهكده"
ايرواني احمدرضا:نوشته
توضيح
سوي از خراساني زاده واعظ محمد الله آيت با گفتوگو
مشهد در بهرسي مير حسين سيد آقاي همشهري محترم خبرنگار
.ميشود تصحيح كهبدينوسيله بود گرفته انجام
معارف كتابخانه
|
نگاه يك در هند
چاپ شيرازه ، نشر:ناشر /جلاليناييني محمدرضا سيد دكتر
قيمت3500 /گالينگورباروكش وزيري ، قطع /زمستان 1375 اول
صفحه تومان ، 820
سياسي تاريخ و انساني جغرافياي بر است مشتمل كتاب اين
.دارد اختصاص هندو مذهب به نيز كتاب اعظم بخش و هندو
و يجورودا ، ساماودا ، ريگودا ، ) چهارودا از گزينههايي
منثور ادبيات از نمونههايي همچنين و (اشهرواودا
.است آمده حاضر كتاب در پانيشادها او نيز و براهمنها
عقيده ظهور شرح و رامايانا همچون حماسي ، دوره ادبيات وصف
هندويي تصور بيان و تعالي باري ذات گوناگون تجسمهاي
تشكيل را كتاب اين فصول ديگر محتوي طبيعي جهان درباره
.ميدهند
نظراتي تدريجي رشد و غور سپس و بودا و مهاويرا طلوع
ساير و چين و چاواك فلسفي مكتبهاي تشكيل به كه فلسفي
.است آمده كتاب پاياني فصول در است انجاميده بودايي مكاتب
(طالقاني آيتالله مقالات مجموعه) كوير در منارهاي
استبداد و توحيد ;نخست جلد
قلم ، انتشارات :ناشر /بستهنگار محمد :تدوين و گردآوري
وزيري قطع /صفحه تومان ، 450 قيمت1350 /اول 1377 چاپ
كه تاثيري و طالقاني آيتالله مرحوم نستوه مجاهد شخصيت
جريانات شكلگيري در بركتشان ، پر حيات طول در بزرگوار آن
نيز و ماندگار چهرهاي ايشان از است ، داشته مذهبي سياسي
.است گذاشته جاي به سياسيشان فعاليت قرن نيم طول در موءثر
نوعي به مرحوم ، آن افكار و عقايد و آراء با آشنايي لذا
پرتلاطم دوراني در مذهبي سياسي انديشه بازخواني ميتواند
.آيد حساب به
مرحوم گفتارهاي و سخنرانيها از نخست مجموعه انتشار
آرزوي يافته تبويب و تدوين موضوعي برحسب كه طالقاني
اغلب بود ، كشورمان معاصر تاريخ پژوهشگران از بسياري
و بودند كمياب يا ناياب كتاب اين در آمده گرد سخنرانيهاي
بلكه و دشوار بسيار تحقيق اهل براي آنها به دسترسي
.بود غيرممكن
اختصاص استبداد و توحيد موضوع به نخست جلد مباحث عمده
جمله از كه چرا ستود بايد را انتخاب حسن اين و است يافته
و بااستبداد مبارزه طالقاني ، مرحوم اصلي دغدغههاي
.رژيمشاهنشاهي خودرايي
سوسياليست خداپرستان نهضت
اول ، چاپ چاپخش ، انتشارات :ناشر /روح نكو محمود :تاليف
وزيري قطع /صفحه تومان ، 304 قيمت1000 /زمستان 1377
از گروهي درباره "سوسياليست خداپرستان نهضت" كتاب
ايديولوژيزه با كه بود پهلوي سلطنت استبداد عليه مبارزان
حركتهاي كردن راديكاليزه و ايران مردم باورهاي كردن
استبداد اسلامي ، گرايشات از بستري بر نيز و اجتماعي
و آزادي و عدالت و كشاند چالش رابه سياسي و فرهنگي
كمونيست و لائيك گروههاي مقاومت عليرغم را همگاني مشاركت
.آورد ياد فرا
خود كه نويسنده كه تحليلي -تاريخي است تحقيقي حاضر كتاب
داشته ، حضور گروه اين حركتهاي مختلف صحنههاي در سالها
.است كرده روايت
|
|