و والدين ;نفس اعتمادبه
كودكان
بچهها زبان از
كودكان از حمايت بخش رييس
رشد بر كودكان مشاركت
:يونيسف
است موءثر آنان شخصيت
در كودكان سوم يك از بيش
فقيرند "شيلي"
تصحيح و توضيح

و والدين ;نفس اعتمادبه
كودكان
(پاياني بخش) نفسكودكان به اعتماد تقويت
خانواده كلي فضاي (ب
فضاي از متاثر كودكان در اعتمادبهنفس بنيادين شكلگيري
فروم ، جمله از روانشناسان از تعدادي.است خانواده كلي
آن كيفي ويژگيهاي و خانواده فضاي كل به وين و سينگر
وجودي كميت يا ميزان كه است معتقد فرومدادهاند اهميت
رشد در بيشتر آنچه بلكه نيست ، مطرح كودك با پدر يا مادر
مادر و پدر بين رابطه كيفيت است ، اهميت حائز كودك رواني
و ميكنند كار كه مادراني مثال ، براي.ميباشد فرزند و
كودكان با را زيادي زمان نميتوانند شغلي گرفتاري علت به
خويش كودكان با كه كوتاهي اوقات امادر بگذرانند ، خود
دارند ، مناسب رفتاري محبت ، ابراز و عاطفي نظر از هستند ،
دچار و ميكنند امنيت احساس كافي اندازه به كودكانشان
.نميشوند كمبود
اگر كه رسيدند نتيجه اين به خود مطالعات از وين و سينگر
بوده ، خاصي رواني مشكلات داراي والدين از يكي "احيانا
پناه امكان باشد ، برخوردار رواني سلامت از ديگري اما
.وجوددارد رواني سلامت تامين و سالم ولي به كودك بردن
كلي ساخت ميكند فكني درون بيشتر كودك آنچه زيرا ،
از يكي ويژگيهاي فقط نه و اعضاء بين روابط و خانواده
شديد مشكلات دچار دو هر والدين اگر اما.است اولياء
خانواده بر حاكم رواني فضاي كلي طور به و باشند رفتاري
آماري نظر از كودك رفتاري اختلالات احتمال باشد ، ناسالم
تثبيت براي مناسبي الگوي كودك كه چرا.ميرود بالا بسيار
رواني اختلالات به توجه با ميتوان لذا.ندارد خود وضعيت
تا را كودكان آينده رفتاري مشكلات والدين ، رفتاري و
احساس خود ، به احترام در ضعف.نمود پيشبيني اندازهاي
ازجمله خود به بسنده اتكاء و اعتماد عدم و ارزشمندي عدم
.است مشكلات اين
كه رسيدند نتيجه اين به خود تحقيقات از پژوهشگران
تا رواني نظر از سالم فرد دو بين رابطه "معمولا
كه والديني اما.است ثبات با و هدفدار معين ، اندازهاي
توانايي عدم علت به هستند رواني و رفتاري مشكلات داراي
و مقطع افكار داشتن و خاص مسالهاي به توجه و تمركز در
غيرمستمر و بيسازمان نامشخص ، ارتباطي داراي عاطفي تضاد
از كودكان اين كه گونهاي به.ميباشند كودكانشان با
.هستند محروم بادوام و هدفدار روشن ، معين ، ارتباطي داشتن
چگونگي بررسي درباره كه ديگري متعدد مطالعات و تحقيقات
و احترام افزايش با آن رابطه و خانواده بر حاكم فضاي
كه ميدهد نشان است ، شده انجام كودكان در خود به اعتماد
مراقبت ، و پذيرش ، توجه:چون زمينههايي در وتفريط افراط
و نادرست كارهاي انجام به تشويق انتظار و آزادي ، توقع
ايفاء كودكان اعتمادبهنفس تضعيف در را مهمي نقش خلاف ،
.ميكند
رفتار و حركت هر خانواده ، كل فضاي يا جو اگر كه ميدانيم
كودك باشد ، پذيرا بودنآن نادرست يا درست عليرغم را كودك
او زيرا.ميگردد رفتاري اختلالات دچار زياد احتمال به
و نميآموزد را نادرست و درست رفتارهاي بين تفاوت
هرگونه پدر و مادر همچون كه دارد انتظار نيز ازديگران
امري چنين چون و بپذيرند صميميت و گرمي با را او رفتار
.ميگردد آغاز او اجتماعي درگيريهاي و مشكلات نيست ، مقدور
كه دارند قرار خانوادههايي مقابل نقطه در ديگر ، طرف از
در "دائما حقيقت در و نميپذيرند را كودك رفتار گونه هيچ
كودك خانوادگي ، فضاي چنين در.هستند كودك طرد حال
به.ميشود ديگران تشويق و قبول باعث چيز چه نميداند
و بلاتكليفي دچار كاري هر انجام در كودك ديگر عبارت
عملكرد صحت از كاملي اطمينان هيچگاه و است تشويش
به و ميشود سلب او از تصميمگيري قدرت لذا.خودندارد
را كاري نداردكه اعتمادبهنفس آنقدر كودك ديگر عبارت
.رساند انجام به بدرستي و آغاز
و اعمال به نسبت مراقبت و توجه ميزان در تفريط و افراط
.باشد رفتاري اختلالات موجبات ميتواند نيز كودك رفتار
او كه هنگامي حدكودك ، از بيش مراقبت و محافظت
سبب گيرد ، عهده بر "شخصا را مسئوليتهايي و ميتواندوظايف
"احتمالا او كه معني بدين.ميشود كودك رفتاري دشواريهاي
ضروريات از كه او اعتمادبهنفس و ميآيد بار غير به متكي
.نميگردد تقويت است كودك سرمايه و
گونه اين مشكل بهتر درك به ميتواند كه ازمفاهيمي يكي
فضاي و خانواده طريق از آنان كه است اين كند ، كمك كودكان
را ناتواني و عجز معناي سريع بسيار آن ، بر حاكم
با خود اوليه تجارب در را مطالب اين آنان و آموختهاند
جلوگيري در كه كردهاند درك خانواده افراد ساير و والدين
انجام نميتوانند كاري منفي ، و ناشاد مسايل رخداد از
كه ميگردد سبب شده ، گرفته ياد عجز و ناتواني اين.دهند
حتي و زندگي مشكلات و مسائل با برخورد در فرد
شكست مثال ، براي.باشد آسيبپذير بسيار آنها معموليترين
اجتماعي رابطه يك در يا مدرسه معمولي تكاليف انجام در
يا دردنخوردن به احساس كننده تشديد و تاييد ميتواند
.باشد آنان بيارزشي
گونه اين شخصيتي ويژگي بارزترين شد اشاره كه همانطور
منفي نگرش همچنيناست اعتمادبهنفس شديد ضعف كودكان ،
عدم از بسياري هسته و قلب واقع در "خود" درباره
گونه اين ،"احتمالا.ميدهد تشكيل را آنان موفقيتهاي
و تشويق جاي به آنان خانوادههاي كه كودكاني نزد نگرش
خمود توجه ، مورد امور درباره پاسخ يافتن به فرزند ترغيب
.است بيشتر ميكنند ، مبادرت كودك به پاسخ آموزش به
كه بگيرد ريشه آنجا از است ممكن اضطراب كودك يك براي
ميكند احساس كه كند زندگي خانوادهاي در باشد مجبور
يا نميخواهند هست كه كيفيتي همان به را او والدين ،
كودك موقعيتي چنين در.ميكنند سوءاستفاده او از والدين
به ولي ميكند درك خوبي به را مشابه موارد و امور اين كه
ناچار به ندارد ، قيام قدرت معنوي و مادي وابستگيهاي علت
فضايي ، چنين در.برميگزيند را انزوا و ميرود فرو درخود
كند درك بتواند كه است آن از كوچكتر بسيار كودك
عديده مشكلات حل درگير آنقدر "احتمالا كهخانوادهاش
.سازد برقرار وي با مناسبي رابطه نميتواند كه است خويش
ضعف يا ضعيف خودپنداره كودكاني چنين شديد تظاهرات از يكي
خودكشي به اقدام در ميتواند حتي كه است اعتمادبهنفس
.گردد متجلي
و طلاق پدر ، مرگ نظير مواردي شده ياد موارد بر علاوه
.است موءثر كودكان اعتمادبهنفس در نيز خانواده فروپاشي
طلاق از بيش پدر مرگ كه دادهاند نشان ريچموند و لنكستر
بيان همچنان آنها.ميشود كودكان زندگي فروپاشي باعث
ميرود ، دست از پدر اينكه از بعد "معمولا كه داشتند
اراده ، قدرت بالطبع و شده بيرونيتر كودك كنترل كانون
متون براساس.مييابد كاهش آنها بهنفس اعتماد و استقلال
گزارش بيشتري افسردگي علائم پدر فاقد كودكان روانشناسي ،
نشان خود از جدي مشكلات نيز درخودپنداره و ميدهند
.ميدهند
به اعتماد با نوعي به نيز والدين حاكميت و برخورد نوع
بر مستبد والدين نمونه براي.دارد ارتباط كودكان نفس
كه دستوراتي براي كه نميبينند لزومي دمكرات والدين خلاف
و بيچون اطاعت آنان نظر به دهندو ارائه دليلي ميدهند
را روشي چنين سرخشم از والدين از بعضي.است فضيلت يك چرا
و دادن توضيح دردسر نميخواهند ديگر بعضي و ميگيرند پيش
قسمت كه گفت بتوان شايد اما كنند تقبل را گفتگو و بحث
بياطلاعي علت به ميشوند خوانده مستبد كه والديني اعظم
.آوردهاند روي غلط شيوه اين به تربيتي صحيح روشهاي از
اعتماد "معمولا ميشوند تربيت شيوه اين به كه فرزنداني
كنجكاوي حس دارند ، ضعيفي استقلال و خلاقيت نفس ، به
در و هستند پاييني سطح در اخلاقي رشد لحاظ از ندارند ،
فكري و تحصيلي زندگي ، روزمره مشكلات با برخورد
.ميدهند نشان خود از كمي انعطافپذيري
اعتمادبهنفس در خانواده اقتصادي وضعيت نقش زمينه در
طبقه فرزندان اكثر كه كرد اشاره ميتوان قدر همين كودكان
خويش والدين دائمي مراقبت تحت كه جامعه متوسط و درآمد كم
و دست "مرتبا آن با كه مادي تنگناهاي همه با دارند ، قرار
از دور به و خود به متكي انسانهايي ميكنند ، نرم پنجه
ديگر طبقات از بهتر و ميآيند بار رواني عقدههاي
"ومعمولا ميدهند نشان علاقه و عشق خود تحصيل به اجتماعي
بيشتر ميكنند ، پيدا كه اخلاقي شجاعت و اعتمادبهنفس با
.ميشوند نائل تحصيلي موفقيتهاي به طبقات ديگر افراد از
كريمي حسن
روانشناسي ارشد كارشناسي دانشجوي
فرد سميعي هما
تربيتي علوم ارشد كارشناسي دانشجوي
بچهها زبان از
ولي.نميشود نه ، چه؟ شد ، خراب اگر ولي.كنم قيچي بايد
.ببرد تا مادر پيش ميبرم را رنگي كاغذهاي چه؟ شد اگر
:ميگويد و ميكند بهمن ترحمآميزي نگاه
ببري؟ را كاغذ يك نداري عرضه "واقعا يعني -
بايد فردا ببريد شما.ميكنم خراب من:ميگويم
.ببرم را كاردستيام
را نانات ميخواهي طوري چه تو نميدانم ، :ميگويد مادر
.بياوري در
من ، ولي ميكنم ، فكر و شنيدهام زياد متلكها اين از
حرف بيغلط.نشكند چيزي ;بروم راه بيغلط بايد هميشه
و بگيرم چهل نمره ;بنويسم بيغلط.نشود آبروريزي ;بزنم
و كنم قيچي بيغلط طوري چه كردن ، قيچي به ميرسد كه حالا
!نشود؟ بار دو بارم ، يك
بالله محفوظ فاطمه
كودكان از حمايت بخش رييس
رشد بر كودكان مشاركت
:يونيسف
است موءثر آنان شخصيت
به كه تصميماتي در كودك فزاينده مشاركت:اجتماعي گروه
كودك منافع بيشترين تامين در برميگردد ، او خود زندگي
ذهني تواناييهاي و استعداد شخصيت ، رشد به و داشته نقش
.ميكند كمك او
در يونيسف كودكان از حمايت بخش رييس ،"لندگرن كارن"
طرف از كودكان مشاركت:گفت مطلب اين اعلام با نيويورك
و ملي ارزشهاي به احترام و بشر حقوق درك به ديگر
.ميكند كمك ديگر فرهنگهاي ارزشهاي
و فكري بلوغ ميزان سن ، به كودك مشاركت توان:افزود وي
هم پيماننامه زبان در امر اين و دارد بستگي آنان دانش
.است يافته بازتاب
آنچه:ساخت خاطرنشان يونيسف كودكان از حمايت بخش رييس
كه تصميماتي در موءثر نحوي به تا ميسازد قادر را كودكان
اطلاعات به دسترسي كنند ، مشاركت ميگذارد ، تاثير آنان بر
.است كودكان نظريات به احترام و
تنها:كرد اضافه اطلاعات به دسترسي ضرورت مورد در وي
كه يابند دست آگاهانه انتخاب به ميتوانند ، كودكان زماني
همچنين.باشند داشته دسترسي خود موردنياز اطلاعات به
را آنان بزرگسالان كه است آن كودكان جدي مشاركت لازمه
عقايد به احترام با مگر نيست ، ميسر امر اين و بگيرند جدي
.كودكان
معناي به مشاركت كه مطلب اين به اشاره با "لندگرن كارن"
كودك نظر:كرد تصريح نيست ، كودكان نظريات حاكمبودن
هدف و است منافع تعيينكننده عامل تنها بهندرت
كردن تصديق و حاكمبودن نيز پيماننامه تدوينكنندگان
هست ، و بوده مدنظر آنچه بلكه.است نبوده كودكان نظريات
.است كودكان عقايد به احترام
است ، لازم كودكان ، مشاركت كردن عملي براي:گفت وي
را كودكان مشاركت باب گفتوگو ، و مذاكره با خانوادهها
طبيعي مكان عنوان به نيز مدارس ديگر طرف از.بگشايند
كودكان از حمايت بخش رييسميشوند تلقي كودكان مشاركت
است ، لازم نخست سياستگذاري ، سطح در:افزود يونيسف
اهميت حايز كودكان مشاركت كه شوند متقاعد تصميمگيرندگان
كودكان مشاركت كه كرد تدوين را راهبردهايي بايد سپس.است
.سازد امكانپذير -صوري نه و -حقيقي شكلي به را
حقوق كميته" تشكيل كه مطلب اين بر تاكيد با پايان در وي
عملي و موءثر راهكارهاي از يكي عنوان به ميتواند ، "كودك
كميته اين:گفت باشد ، موءثر كودك پيماننامه تحقق راه در
مدارس ، درسي برنامه در پيماننامه گنجانيدن با ميتواند ،
.بياموزد معلمان به را كودكان حقوق منظم ، و جدي بهطور
مباحث برپايي با مدارس يا دانشآموزان شوراهاي همچنين
نيز مدارس ادارهكنندگان و مديران دانشآموزان ، بين آزاد
كودك حقوق پيماننامه تدوينكنندگان اهداف تحقق در
.باشد موءثر و مفيد ابزارهاي ميتواند ،
در كودكان سوم يك از بيش
فقيرند "شيلي"
در شيلي كشور در كودكان سوم يك از بيش:اجتماعي گروه
.ميبرند سر به فقر
فرانسه ، خبرگزاري از نقل به خبر مركزي واحد گزارش به
كليساي "صلح و عدالت كميسيون" تحقيق و مطالعه براساس
كودك ميليون چهار از نفر ميليون حدود 5/1 شيلي ، كاتوليك
.ميكنند زندگي فقر در كشور اين
شيلي كودكان درصد كه 10 كودك هزار تحقيق 400 اين براساس
تحقيق اينميبرند سر به شديد فقر در ميدهند ، تشكيل را
فقيرند ، شيلي مردم كل درصد كه 23 حالي در ميدهد ، نشان
فقيرانهاي و بد بسيار شرايط در كشور اين كودكان درصد 33
.ميكنند زندگي
تصحيح و توضيح
فرزاد آقاي نام "مطبوعات جشنواره نهايي" برندگان خبر در
پوزش ضمن كه است شده درج دادبين فرزاد اشتباه به اديبي
نفر تيتر رشته در ميشود يادآور همچنين.ميشود تصحيح
.است نشده انتخاب نخست
|