تصحيح و توضيح
!!نترسيد ازامتحان
تصحيح و توضيح
خبر مورد در تماسي طي مطبوعات دادگاه رئيس:اجتماعي گروه
اينكه دليل به:كرد اعلام ديروز روزنامه در منتشره
نامفهوم آن از بخشهايي است شده منتشر ناقص طور به مصاحبه
.است
قانون اجرايي نواقص مورد در مصاحبه اين در:گفت وي
همشهري روزنامه در شده ذكر نكات و است شده صحبت مطبوعات
بوده قانوني نقص مصاديق از منصفه هيات نظر رعايت مورد در
.است
ماده 38 به منصفه هيات اعضاي نظر رعايت مورد در مرتضوي
ماده اين براساس:گفت و كرد اشاره مطبوعات قانوني لايحه
منصفه هيات اكثريت نظر براساس است موظف دادگاه قانون
بر مبني منصفه هيات راي اگر طرفي از اما نمايد راي انشاء
در بداند بيگناه را متهم قاضي ولي باشد متهم گناهكاري
خلاف خود نظر برخلاف مجازات اعمال به قاضي الزام اينجا
.است اسلام انور شرع
ختم از پس منصفه هيات محترم اعضاي كه مواردي در همچنين
استحقاق با مجرميت به نظر متهم خصوص در محاكمه جلسه
مجازات قانون براساس مسئول مدير مجازات و ميدهند تخفيف
در كه ارتداد يا و قذف حد مثل باشد حدود زمره در اسلامي
قانون مغاير منصفه هيات تخفيف نظر رعايت عدم اينجا
مجازات ميزان در نميتواند قاضي طرفي از و است مطبوعات
جنبه حدود زيرا نمايد كم را آن و نموده تصرفي و دخل "حد"
.نيست آن در تبديل و تخفيف امكان و داشته الهي
محاكم جزو محاكم اين:گفت انقلاب دادگاه مورد در وي
قانون اصل 168 طبق و نيست عمومي محكمه اما است دادگستري
اين و شوند محاكمه دادگستري محاكم در بايد مطبوعات اساسي
به ميتوانند هستند دادگستري محاكم از چون دادگاهها
به و منصفه هيات حضور با اما كنند رسيدگي مطبوعاتي جرايم
.علني صورت
!!نترسيد ازامتحان
امتحان از ترس و اضطراب با مبارزه
است مواجه تحصيلي مشكلات با كه دانشجويي يا دانشآموز *
ناراحتي احساس موقعيتي در گرفتن قرار با كه فردي يا
مقابله نيز گاهي ميكند مشكل ريشهيابي در سعي ميكند
ميگيرد صورت منفي
كنيد جمع را آمده دست به امتيازات پرسشنامه ، تكميل از پس
نمره اندازهاي تا نمره 1 ، كمي صفر ، نمره "اصلا و "ابدا)
فاصله 0 در آمده دست به امتيازات(نمره 3 زياد خيلي 2 ،
از آمده دست به امتياز تفسير براي.ميگيرد قرار و 99
.كنيد استفاده زير راهنماي جدول
ميلرزد؟ دلتان توي و داريد دلشوره جهت بي آيا
ميترسيد؟ علتي بيهيچ و ناگهان آيا
ميكنيد؟ ترس احساس هميشه آيا
دارد؟ تپش و ميزند تند قلبتان آيا
درميرويد؟ كوره از زود و هستيد تحمل كم و عصبي آيا
ميشويد؟ زدگي وحشت و شديد هول دچار ناگهان آيا
نميتوانيد كه ميشويد ناآرام و بيقرار گونهاي به آيا
بنشينيد؟ جا يك
افتاد؟ خواهد برايتان بدي اتفاق كه ميكنيد احساس آيا
Anxietas لاتين كلمه از "احتمالا (اضطراب) Anxiety كلمه
به و است شده گرفته ميباشد ناآرامي معناي به كه
از اعم تهديد به پاسخ در كه رواني و جسماني حساسيتهاي
و ابراز ارگانيزم وسيله به كه خيالي يا حقيقي تهديد
.ميكند اشاره ميشود ايجاد
قائل تفاوت عصبي اضطراب و واقعي و عيني اضطراب بين فرويد
همان واقعي و عيني اضطراب كه است معتقد او است شده
زيست محيط از ناشي خطرات مقابل در واقعبينانه عكسالعمل
ناخودآگاه تعارض از ناشي را عصبي اضطراب كه حالي در است
ترس عنوان به است ممكن واقعي اضطراب.ميداند فرد درون
خطرات مقابل در فرد عكسالعمل همان ترس اين كه شود توصيف
.ميباشد تشخيص قابل
ما روزانه زندگي از بخشي كه ترس به مربوط عكسالعملهاي
و طولاني دوره يك براي كه صورتي در تنها ميدهد تشكيل را
موجب يابد تداوم شخص ظرفيت از خارج و زياد شدت با
.ميگردد ناسازگاري
ميان ناخودآگاه تعارض از عصبي اضطراب فرويد عقيده به
به "فراخود" و "خود" از شده تحميل فشارهاي و فرد "نهاد"
ناشي فرد خود درون از تهديد حالت اين در كه ميآيد وجود
.ميشود
گاهي كسي هر كه است نگراني كلي طور به اضطراب و دلواپسي
تنش است مدام نگراني اضطراب ولي ميشود دچار آن به اوقات
از اضطراب ديگر عبارت به ميشود ، نگراني باعث ناراحتي يا
يك صورت به شد تجربه وقتي.ميشود حاصل استرس يا ناكامي
ناكام يا آميز استرس موقعيتهاي ساير به نسبت شرطي واكنش
تقليد و همانندسازي با است ممكن درميآيد ، مشابه كننده
يادگيري نظريه).شود آموخته هم والدين اضطرابي الگوهاي
(اجتماعي
پاسخ يك از بخشي عنوان به اندازهاي تا بودن مضطرب
گرفته نظر در روزمره زندگي مسائل به طبيعي اي مقابله
نامتناسب يا و شديد اضطراب كه زماني حال اين با ميشود
باليني مشكل يك يا و اختلال يك عنوان به باشد موقعيت با
.ميشود گرفته نظر در
بيمار در شديد پريشاني صورت به "معمولا اضطراب اثرات
و ويژگيها از اتونوم سيستم فعاليت افزايش ميشود مشاهده
تپش كردن ، عرق صورت به كه ميباشد اضطراب بارز نشانههاي
ظاهر قريبالوقوع مصيبت و فاجعه احساس و غش تهوع ، قلب ،
تفكر به قادر بيمار و شده ضعيف بيمار حواس تمركز.ميشود
زمان در است ممكن اضطراب حاد حملات.است آرام نا و نبوده
بيدار خواب از را فرد كه كابوس صورت به بيشتر -خواب
خيلي كه -شب آغاز در بيخوابي يك صورت به يا و -ميكند
.كند بروز -است شايع هم
شدت آزمون آن ، ميزان و اضطراب سنجش ابزارهاي از يكي
.ميشود عنوان ادامه در كه است برنز اضطراب
اضطراب آمريكا روانپزشكي آمار و تشخيص راهنماي كتاب
از پيوسته ترس":ميكند تعريف گونه اين را اجتماعي
احتمالي موشكافي از شخص آن در كه اجتماعي موقعيتهاي
خجالت اسباب كه كند كاري كه است نگران و ميترسد ديگران
ملاقات ، جلسه ميتواند موقعيتها اين ".شود او تحقير يا
شدن معرفي يا و ميهمانيها و اجتماعي برنامههاي در شركت
.باشد غريبهها به
كه دارند وحشت ميبرند رنج اجتماعي اضطراب از كه اشخاصي
اشخاص شوند ، توجه مركز و گيرند قرار ديگران محاصره در
از كه دارند را كودكاني احساس بيشتر اجتماعي مضطرب
.دارند وحشت بالغها توجه و موشكافي
رواج زنها در كه (باز محيطهاي از ترس) اگورافوبيا برخلاف
مشاهده مردها در بيشتر اجتماعي اضطراب دارد ، بيشتري
پذيرفتن براي مردها كه باشد اين علت است ممكن ميشود ،
.دارند قرار فشار تحت زنها از بيش شدن كار به دست و رهبري
:ميباشد زير شرح به كودكان در اضطراب دلايل از بعضي
كه است اين بچه ترس بزرگترين:شدن طرد از ترس (الف
.كنند رهايش و باشند نداشته دوست را او ديگر والدينش
رفتار بچه وقتي:گناه احساس خاطر به اضطراب (ب
مخالفت او با كه دارد جا دهد نشان خود از ناشايستهاي
كه باشد نداشته حق بچه اگر وليكند گناه احساس و شود
ايجاد سبب امر اين باشد داشته منفي افكار و احساسات
.شد خواهد او در حد از بيش گناه احساس و اضطراب
نشويم خود فرزند در گناه احساس باعث بيهوده اينكه براي
يك كه كنيم برخورد گونه همان به او ناپسند رفتار با بايد
.ميكند برخورد است فني نقص داراي كه اتومبيلي با مكانيك
كند شرمنده را اتومبيل صاحب نميكند سعي مكانيك
بر را تقصير او.ميدهد نشان شود درست بايد را بلكهآنچه
آن از بلكه نمياندازد اتومبيل ناهنجار صداهاي و سر
خود از او.دهد تشخيص را ايراد تا ميكند استفاده صداها
ايجاد مشكل اين كه شده باعث چيز چه "احتمالا" ميپرسد
"شود؟
دعوا والدين وقتي:والدين بين دعوا خاطر به اضطراب (ج
گناه احساس هم و ميشوند مضطرب هم كودكان ميكنند
خود امن محل يا خانه زيرا ميشوند مضطرب آنها.ميكنند
را خود زيرا ميكنند گناه احساس و ميبينند خطر در را
گاه و است واقعي گاه موضوع اين كه ميدانند دعوا مسئول
در هميشه آنها كه است اين بچهها فرضآنهاست ذهن در فقط
.دارند نقش مادر و پدر دعواي
بسياري در:بدني فعاليتهاي از ممانعت خاطر به اضطراب (د
فعاليتهاي براي فضا كمبود از بچهها مدرن خانههاي از
گرانبها اثاثيه و كوچك آپارتمانهاي.ميبرند رنج جسماني
بالا و رفتن بالا جايي از دويدن ، براي شديد محدوديت سبب
زندگي اوايل از "معمولا محدوديتها.ميشود پريدن پايين و
كالسكه در نميشود داده اجازه نوزاد به.ميشود شروع بچه
و پلهها از رفتن بالا از را پا نو بچه و بايستد خود
.ميكنند منع اطاقها در دويدن
خود در را محدوديتهايي چنين از حاصل روحي فشار كودكان
اين رفع براي ميشود اضطراب موجب اين كه ميدارند نگه
خردسالان كه كنيم توجه نكته اين به است كافي تنها مشكل ،
.دارند جسماني فعاليت به نياز روحي فشارهاي رفع براي
يا و اطاق حياط ، به نياز فعاليتهايي چنين براي آنها
ارمغان به آنها براي نيز رواني امنيت كه دارند مكاني
.آورد
فاجعه بزرگسالان براي:زندگي پايان خاطر به اضطراب (-ه
و قاطع پايان مرگ.است آن بودن برگشت غيرقابل در مرگ
.ميگذارد عقيم را اميدها همه كه است ابدي
كودك ديد در است وهم يك بزرگسال ديدگاه در مرگ اگر
خردسال كودك يك.اسرار از مجموعهاي با همراه است معمايي
فكر خردسال يك.كند درك را مرگ بودن هميشگي نميتواند
گذارد تاثير وقايع بر خيالپردازي با ميتواند كه ميكند
در اعتقادي چنين پايههاي تا ميشود باعث عزيز يك مرگ و
.ميشود او در اضطراب و ضعف احساس سبب اين كه شود سست او
و غمها از را كودكان نبايد كه است اين كلي قاعده
دور خانوادگي زندگي اجتنابناپذير شاديهاي و اندوهها
آگاه را كودك ميافتد اتفاق مرگي كه زماني اگر.داشت نگه
ميشود ايجاد او براي دروني نشده بيان اضطراب يك نسازند
سري يك با را خود اطلاعات در موجود خلاء است ممكن يا و
.كند پر اشتباه و توهمزا توضيحات و استدلالها
اضطراب با مبارزه
مضطرب شخص كه است ناخوشايند هيجاني و احساس مزمن اضطراب
اين در.ميگيرد كار به آن كاهش براي را گوناگوني روشهاي
و كردن گم براي غيرمنطقي يا منطقي تلاشي است ممكن راستا
ميگردد اضطراب بروز موجب كه محركهايي بردن بين از يا
.پذيرد صورت
يا است مواجه تحصيلي مشكلات با كه دانشجويي يا دانشآموز
ميكند ناراحتي احساس موقعيتي در گرفتن قرار با كه فردي
صورت منفي مقابله نيز گاهي ميكند مشكل ريشهيابي در سعي
به اضطراب و نگراني بردن بين از براي فرد "مثلا ميگيرد
.ميبرد پناه آرامبخشها و الكل
و افكار احساسات ، بر كنترلي بايد اضطراب فرونشاندن براي
به نگرانكننده و اضطرابزا موارد نفوذ از تا داشت عقايد
طريق از ميتواند كار اين شود جلوگيري خودآگاه ضمير
را مكانيزمهايي فرويدگيرد صورت بيتوجهي و فراموشي
نام با آنها از و ميكند عنوان اضطراب كاهش براي
را آنها از تعدادي كه ميبرد نام "دفاعي مكانيزمهاي"
.ميكنيم بيان
عوض رفتن ، طفره كردن ، سكوت:(Suppression) واپسزني -1
است اضطراب كردن پنهان براي راهي واقع در مطلب ، كردن
خاطر به را بردها و فراموش را باختها قمارباز مثال براي
.دارند
و رواني احساس انتقال شامل:(displacement)جابجايي -2
است ديگر شيء يا شخص به شيء ، يا شخص يك از عاطفي حالت
به شدن تنبيه اثر در قدرت صاحبان از نفرت مثال براي
.پدر وسيله
خواستههايي و اميال:(Sublimation) تصعيد يا والايش -3
كه دهد بروز جامعهپسند صورت به نيست جامعه قبول مورد كه
شاهكارهاي فرويد نظر به باشد ، پاداش مستحق هم و مقبول هم
.ميباشد تصعيد و عقدهها گشايش حاصل هنري
آرزوها ، دادن نسبت:(projection) فرافكني يا برونفكني -4
كافر ديگران ، به خود ناپسند خصائل و انگيزهها تمايلات ،
.پندارد خود كيش به را همه
موفقيتهاي دادن نسبت:(introprojeetion) درونفكني -5
.رساندم اينجا به من را فلاني خود ، به ديگران
را خود ناآگاهانه شخص:(identification) همانندسازي -6
كند مي احساس يكي او با را خود و ميريزد ديگري قالب در
بد و خوب رفتارهاي و عادات از بسياري كودك طريق اين از
.ميآموزد را والدين
هنگام در فرد:(regression) قهقرايي سير يا بازگشت -7
كاميابي موقعيت به حاضر سخت موقعيت از فرار براي ناكامي
و خانمها كردن قهر مثال برايبرميگردد گذشته راحتي و
.پدري خانه به بردن پناه
پايينتر مرحله يك در شخص كه حالتي:(fixation) تثبيت -8
رشد و ميماند باقي اوست سن با نامتناسب كه رشد از
.بزرگسال توسط اشيا بردن دهان به مثال براي نميكند
و نامطلوب حقايق و واقعيتها نپذيرفتن:(denial) انكار -9
داده دست از را عزيزي كه كسي مثال براي.اضطرابانگيز
.نمرده او نه ميكند تكرار "مرتبا
اعمال دادن جلوه موجه:(rationalization) تراشي دليل -10
را خريدار سادگي متقلب فروشنده مثال براي.غيرعقلاني
.ميداند خود عمل موجه دليل
دشواري به رواني ناراحتي تبديل:(conversion) تبديل -11
.ناگوار خبر شنيدن اثر در موقت نابينايي مثال براي.جسمي
توام كه مسيري از جهت تغيير:(compensation) جبران -12
هيتلر فجايع مثال براي.موفقيت راه به نبوده موفقيت با
.بود او گذشته حقارت احساس جبران اثر در
امتحان از ترس
و خوشبختي كليد تنها موفقيت اشخاص از بسياري اعتقاد به
واقع ديگران پذيرش و عشق مورد اينكه براي و است نفس عزت
تلقي طرز اين.باشند كامل و برجسته گونهاي به بايد شوند
"برجسته كار اضطراب" به كه كند اضطرابي توليد ميتواند
.است مشهور
كه شويد مضطرب هم امتحان يا مطالعه حال در است ممكن
.ميگويند "امتحان از ترس" آن به "اصطلاحا
.است نهفته ديگري و مسلم يكي كه دارد علت دو اضطراب اين
احساس.است اضطرابات قبيل اين مسلم علت شكست از ترس
و ميشويد تحقير ديگران پيش نشويد موفق اگر ميكنيد
با شما نفس عزت احساس واقع در ميرود آبرويتان
مطابق اگر ميكنيد گمان.ميشود معادل موفقيتهايتان
ظاهر آنها انتظار حد در و نكنيد رفتار ديگران انتظار
.نميگيريد قرار احترام مورد نشويد
كه است اين كار انجام از ترس پنهان و دوم علت اما
يكي شما واقعي هدفهاي با شما انتخابي هدفهاي "احتمالا
را خود كه باشد دليل اين به شما اضطراب است ممكن.نيستند
.نيست شما مناسب كه ميكنيد مجبور جهتي در حركت به
داريد؟ را احساس اين كه است مدتي چه -
است؟ سازنده مسائلرفتارتان با برخورد در آيا -
است؟ واقعبينانه شما احساسات و افكار آيا -
را خود شماست كنترل از خارج كه حادثهاي خاطر به آيا -
ميكنيد؟ ناراحت
است؟ واقعبينانه جهان از شما انتظارات آيا -
است؟ واقعبينانه داريد خودتان از كه انتظاراتي آيا -
اضطرابهاي و دلهرهها ميتواند كه راههايي مهمترين
:زيرند قرار به دهد كاهش را امتحان
مجبور كه كنيد مطالعه تحصيلي سال طول در را درسهايتان -1
.كنيد مطالعه امتحان شب در را مطالب همه نباشيد
ابتدا و شويد بلند زود صبح و بخوابيد زود امتحان شب -2
تميز و پاكيزه لباس با و بخوريد صبحانه بعد كنيد ، حمام
.شويد امتحان جلسه وارد
امتحان شب در خانه محيط در لفظي درگيريهاي از -3
.بپرهيزيد
امتحان از قبل شب چند و امتحان شب در رفتن مهماني از -4
.بپرهيزيد
قطع امتحان شروع از قبل دقيقه چند را مطالعه و مرور -5
براي برانگيختگي و فعاليت حال از ذهن و فكر تا كنيد
شده آموخته مطالب دادن جواب آماده و آمده بيرون يادگيري
.باشد
را خودتان آزمايشي صورت به بار چند امتحان هر از قبل -6
.كنيد ارزشيابي
وسيلهاي عنوان به امتحان كه باشيد واقف امر اين به -7
.شما آموزش و خودآزمايي جهت است
يا و جزئيات سر بر دوستان با بحث با را خود توان -8
.ندهيد هدر معيني چيز يادآوري براي نگراني
محيط يا محوطه در امتحان شروع از قبل دقيقه چند -9
.باشيد حاضر امتحان براي شدن آماده جهت آموزشگاه
مثل نامناسب محيط در ماندن از امتحان شروع از قبل -10
.بپرهيزيد سرد يا گرم هواي
كنيد سعي دهيد جواب امتحان سوءالات به اينكه از قبل -11
.نمائيد توجه "كاملا امتحاني ورقه در شده داده دستورات به
و دهيد قلب قوت خود به امتحاني ورقه گرفتن محض به -12
آمد برخواهيد احسن نحو به امتحان عهده از كه كنيد تلقين
.ميبريد لذت دادن امتحان از و
.كنيد تقسيم سوءالات تمام بر را امتحان وقت -13
.دهيد جواب دشوار به ساده از را امتحان سوءالات -14
به (پرسشنامهها) امتحاني ورقه گرفتن تحويل هنگام -15
.دهيد جواب يكي يكي و نكنيد توجه سوءالات تمام
نيز خاص غذايي رژيم از استفاده شده ، ذكر موارد بر علاوه
تنقلات و متفرقه غذاهاي مصرف.است موءثر اضطراب كاهش در
به ضدكپك اسيدهاي و معطر رنگي ، مواد چون موادي بيشك كه
بدخلقي و رفتاري اختلالهاي بروز موجب است شده اضافه آن
.ميشود بزرگسالان در هم و كودكان در هم
كه غذاهايي خوردن از كه نمود توصيه مضطرب افراد به بايد
و بوده زيادي چربي داراي يا و دارند كمتري گياهي مواد
نيشكر از "عمدتا كه آنچه و هستند شيرين خيلي يا و پرنمك
زياد كافئين داراي كه چيزهايي "خصوصا و است شده تهيه
.نمايند خودداري ميباشند
گياهي بيشتر كه غذاهايي مصرف به بايستي مضطرب افراد
ميباشند ملايم شيريني و كم نمك و چربي داراي هستند ،
مقدار به بايد نيز سبزيجات و ميوه و سالاد و شوند تشويق
.گردد مصرف زياد
:منابع فهرست
مترجم برنز ، ديويد دكتر ،"خوب حال به بد حال از" -1
قرهچهداغي مهدي
كريمي يوسف دكتر ،"شخصيت روانشناسي" -2
دكتر ،"رفتاري -رواني اختلالهاي و مشكلات با رودررو" -3
فرجاد محمدحسين
مترجم گنيوت ، جي حيم دكتر ،"فرزند و والدين رابطه" -4
مشكي علي
عباس مترجم بلوشيلد ، و بلوكراس ،"استرس روانشناسي" -5
چيني
برن بلك ماري -ايوي ،"اضطراب و افسردگي درماني شناخت" -6
جاني زنده تو حسن مترجم ديويدسون -ام كيت و
و مطالعه چگونگي مقاله شماره 6 ، نهم ، سال تربيت ، مجله -7
شنبدي غلامرضا نوشته امتحان اضطراب كاهش راههاي
نوشته اضطراب ، مقاله شماره 100 ، نهم ، سال تربيت ، مجله -8
رودسري شريعتي مصطفي
|