ايران ، مشروطيت نهضت بينالمللي سمينار
ميشود برگزار
رسمي ، غير و رسمي يادگيريهاي تعامل
چگونه؟
كتابفروشيها پيشخوان روي
زنده آموزش بر كامپيوتر با آموزش مزاياي
بينالمللي نمايشگاه دوازدهمين برگزيدگان
شدند معرفي تهران كتاب
برجسته رياضيدان صديقي ، كريم دكتر
درگذشت ايراني
ايران ، مشروطيت نهضت بينالمللي سمينار
ميشود برگزار
ايران ، معاصر تاريخ مطالعات موءسسه توسط :فرهنگي علمي گروه
سمينار نخستين جاري ، سال مردادماه و 14 روزهاي 13 در
.ميشود برگزار تهران در ايران مشروطيت نهضت بينالمللي
- فرهنگي اوضاع سمينار ، اين در ما ، خبرنگار گزارش به
مشروطيت ، نهضت آستانه در غرب و ايران اجتماعي و سياسي
و تشيع مشروعهخواهي ، و مشروطهخواهي فكري خاستگاه
مورد مشروطيت در سري جمعيتهاي و انجمنها نقش مشروطيت ،
.ميگيرد قرار بررسي
رسمي ، غير و رسمي يادگيريهاي تعامل
چگونه؟
و علمي سوادآموزي جديد جهتگيريهاي پيرامون بحثي
جهان كشورهاي ميان در فنآوري
مدارس به ملت ، يك علمي سواد نهايت در و علوم يادگيري
پذيرش و درك.نميشود منحصر بدان اما است ، وابسته
صنعت ، آموزش برنامههاي موزهها ، و علمي مراكز رسانهها ،
و دانشآموزان مدرسه از خارج برنامههاي و رقابتها
غيررسمي يادگيري ابزارهاي ساير و قومي آموزش برنامههاي
ملت يك علمي آموزش مباني ارزشمند اجزاي عنوان به علوم ،
مباني به اجزاء همپوشاني با ميتوان را سيستم يك.مطرحند
يك در مثال عنوان بهكرد تبديل آن زيرسازههاي و
متصل هم به را اجزاء كه دارد وجود زياد پرچهاي هواپيما ،
.است نياز مورد حد از بيش بسيار آن تعداد و ميدارد نگه
شوند ، باز هم از پرواز طول در پرچها از برخي اگر حتي
، مهندسان زيرا.نميافتد خطر به مسافران ايمني بازهم
اضافات ، اين.كردهاند طراحي اضافي قطعات با را هواپيماها
به در بيشتري اعتماد ميتوانيم ما كه است آن معناي به
ميتوان حد چه تا اما باشيم ، داشته هواپيما رسيدن مقصد
داشت؟ اعتماد علوم آموزش مباني به
دارد وجود آموزشي مباني در جدي شكافهاي كشورها ، اكثر در
مشاركت طريق از اما ميسازد ، محدود را علمي سواد سطح كه
علوم ، رسمي غير يادگيري موءسسات و مدارس ميان راهبردي
رسمي غير آموزش منابع.آمد فائق شكافها براين ميتوان
كارآمدتر را تحصيل كه لازم تجربيات تامين بر علاوه علوم ،
فرصتهاي افزايش براي را حساسي همپوشاني ميسازد ،
رسمي غير منابع بايد ما.ميآورد وجود به علوم يادگيري
طور به و بنگريم مجموعه كليدي بخش عنوان به را يادگيري
از.بگنجانيم علوم آموزش مباني در را آنان قانونمند ،
بينالمللي سازمان چندين و يونسكو جهاني فعاليت شروع
پروژه زمينه در ICASE نظير دولتي غير سازمانهاي و دولتي
همچنان پروژه راهبردهاي در موضوع اين ،(سال 1993) +2000
.است گرفته قرار تاكيد مورد
و تحولات در كه رسمي غير يادگيري نهادهاي ماهيت و نوع
متفاوت دارند ، دخالت علمي و تكنولوژيكي سوادآموزي پيشرفت
فعاليت چگونگي و علمي مراكز نقش بررسي به مقاله اين.است
علوم درس برنامهريزي اصلاح توسعه در مدارس با آنان
مركز فيزيكدان ، هايمر اوپن فرانك كه وقتي.ميپردازد
اين از نهاد ، بنيان را سانفرانسيسكو Exploratorium علوم
ضعيف تجربه نظر از و غني اطلاعاتي نظر از مردم كه واقعيت
:مينويسد چنين وي.ميكرد نگراني احساس ميشدند ،
تجربه هرگونه كسب براي اندكي بسيار فرصت مردم مجموع در
به آنها.دارند تكنولوژي يا طبيعت تكتك اجزاء با مستقيم
نشان آنها به هرگز اما مينگرند ، اقيانوس امواج
كناره شدن خم يكديگر ، از امواج گذر چگونه كه ندادهاند
آنها فروپاشيدن هم از و صخرهها به شدن پرتاب يا موجها
اين ميتواند انسان علوم ، موزههاي در.كنند نظاره را
دست به حركت و صدا از ، استفاده با را مستقيم تجربيات
تنها نه كه آورد وجود به نحوي به را تجربيات اين و آورد
كنجكاوي حدودي تا بتوانند بلكه باشند ، آفريننده خود
.كنند اقناع را ديگران
نظري ، موضوعات تدريس به بيشتر معلمان تمايل مدارس ، در
هرگز دانشآموزان اكثر كه است پديدههايي شرح و مفاهيم
امكان از قبل "معمولا مدارس ، .نداشتهاند را آن كشف فرصت
را خود توضيحات طبيعي ، پديدههاي اول دست تجربه كسب
مطلب اين عكس علوم ، مراكز در كه حالي در ميكنند ارائه
نمايش قالب در را پديدهها علمي ، مراكز.ميشود انجام
نمايشها اين از هدف و ميكنند ارائه كنترل قابل و فعال
پديدهها تجربه و كشف به بازديدكنندگان ساختن توانمند
طريق از سازي معنا شامل يادگيري معنايي ، نظر از است ،
اين.است جديد شرايط و موجود دانش ميان روابط ايجاد
و رسمي آموزش دستاندركاران علاقه مورد يادگيري ، الگوي
ارائه آن ، از هدف و است علوم مراكز مدرسين همچنين
را خود درك ميزان تا است يادگيرندگان براي مناسب تجربيات
احتمال به باشد ، جالبتر تجربيات اين چقدر هر.بيازمايند
.مييابد افزايش يادگيرنده افراد فهم و درك ميزان بيشتري
پيش دانش و تجربه نظر از علمي ، مراكز بازديدكنندگان
روشهاي همچنين و انتظارات و فرضيهها خود ، زمينه
علمي مراكز به خود با را متنوعتري يادگيري و انديشيدن
و دارند را تنوع اين انتظار علمي مراكز.ميآورند
قالب در و آن با مطابق را خود برنامههاي و نمايشگاهها
سطح و حالت در كه ميكنند طراحي نيافتني پايان فرصتهاي
به ميتوانند گروهها و افراد كه پژوهشهايي و تحقيقات
چندان علمي مراكز ويژه نقشانعطافپذيرند بگيرند عهده
يادگيري چند هر.نميشود مربوط "افراد به علوم تدريس" به
را آنان نقش اما نميپذيرد ، انجام مراكز اين در علوم
براي لازم فرصتهاي تامين دقيقتر عبارت به ميتوان
.دانست علوم با (افراد) مثبت روابط سطح پيشرفت و توسعه
به علوم تدريس در حدودي تا مدارس كه دارند اذعان بسياري
به كمك در مدارس اما ، .بودهاند موفق دانشآموزان
موفقيت به علوم با مستمر ارتباط توسعه در دانشآموزان
.يافتهاند دست كمتري
در نظري مباني و اصول گنجاندن براي بسيار درخواستهاي
در.است ساخته عاجز را علوم معلمان "غالبا درسي ، برنامه
برنامهريزي اسناد در كه آنچه گرفتن نظر در بدون نتيجه
زندگي با علوم ميان ارتباط برقراري به نياز درباره درسي
يادگيري فرصت بهندرت دانشآموزان است شده گفته روزمره
رسمي غير يادگيري منابع.دارند را مناسب شرايط در علوم
.كنند كمك شرايط اين جبران به ميتوانند علمي مراكز نظير
خنثي واسطههاي عنوان به "غالبا جامعه علمي مراكز
تمركز و جامعه متعدد گروههاي گردآوردن براي كه ميمانند
اين.دارند قرار خوبي شرايط در تربيت و تعليم مسئله بر
در تغيير عامل نقش ايفاي نظر از را علمي مراكز موضوع ،
علوم موزه مثال عنوان به.است قرارداده پرقدرتي شرايط
ابتكاري پروژه آغاز در مهمي نقش آمريكا فرانكلين موءسسه
.كرد ايفا فيلادلفيا شهري سيستماتيك
مدارس ، و موزهها جامعه ميان روابط تقويت ابتكار اين
رياضي ، و علوم تكنولوژي ، اكتشافي و تحقيقي مراكز توسعه
تخصصي آموزش و معلمان براي شغلي پيشرفت فرصتهاي تامين
.ميشود شامل را جديد آموزشي تكنولوژيهاي كاربرد جهت در
بر را معلمان خدمت ضمن برنامههاي علوم ، مراكز از برخي
متمركز درس كلاس در فعال يادگيري راهبردهاي توسعه
تكنولوژي و علوم مركز كستاكن ، مثال عنوان به.كردهاند
را كارگاهي برنامه يك كانبرا ، ايالت در استراليا ملي
.است درآورده اجرا مرحله به ابتدايي معلمان براي
درس كلاسهاي در را نظر مورد راهبردهاي شركتكنندگان ،
شركتكنندگان ساير با آمده دست به نتايج در و آزموده
فرد مناسب و انعطافپذير برنامه.ميشوند سهيم كارگاه
افتاده دور مناطق يا و شهرها مدارس كليه معلمان ، فرد
كه يادگيري متنوع راهبردهاي با معلمان.است استراليا
همگام ميشوند ، آشنا است ، معنايي يادگيري الگوي براساس
نفس به اعتماد موضوعات انواع تدريس و علمي اصول درك با
فعاليتهاي طراحي در لازم مهارتهاي و مييابند ،
خود درسي برنامه نيازهاي براساس را علمي و تكنولوژيكي
فراتر معلمان ، كارگاهي برنامههاي چنين.ميدهند پرورش
توسعه آنها.ميرود درس كلاس براي ايده يك صرف ارائه از
.مينمايند ترغيب را ياددهي جديد راهبردهاي اجراي و
از معلمان حرفهاي توسعه به علوم مراكز مساعدت و همياري
ميدهد نشان جديد بررسي يكاست برخوردار شاياني اهميت
علوم غيررسمي موءسسه از 400 بيش متحده ايالات در تنها كه
برگزار معلم نفر هزار شركت 80 با را كارگاههايي سال هر
پذيراي ساليانه مراكز ، اين از واحد از 200 بيشميكنند
و هستند معلم تربيت موءسسات براي معلم بر000/20 بالغ
ارائه را معلمان كارورزي دورههاي نيز مركز 200"تقريبا
.است معلم 1000"حدودا پذيراي سالانه كه ميكنند
، معلمان از برخي متعدد ، بررسيهاي و مطالعات بنابراين
(Philosophical home)فلسفي خانه عنوان به را علوم مراكز
به علوم مراكز با تماس در معلمان اينميدانند خود
ارتباط نوين شيوههاي و جديد آموزشي روشهاي ابداع
.ميشوند فراخوانده علوم و دانشآموزان ميان آفريني
.است مدار نياز و محور دانشآموز عملي ، بيشتر آنان تدريس
آموزشي اصلاحات برنامههاي در ملتها از بسياري كه چالشي
تربيتي و فلسفي ارزشمند تغيير هستند ، روبرو آن با خود
به عالي آموزش در تحصيل ادامه براي افراد آموزش شيوه
بررسي براي نوآوري برنامه يكاست همه براي آموزش شيوه
با و كستاكن توسط اقيانوسيه جنوب كشورهاي در چالش اين
در علم برنامه.شد اجرا منطقه كشور آموزشي9 صنايع همكاري
دولت توسط آن بودجه كه كستاكن (Sciene on the Move)حركت
با را تغيير اين شده ، تامين يونسكو و استراليا
منطقه روزمره شرايط در علوم عملي نمايش راهاندازي
عنوان به خود نقش ايفاي براي محلي مردماست كرده تسهيل
و مدارس گروههاي به مساعدت براي و برنامه دهندگان توضيح
لازم آموزش عملي نمايشهاي با رويارويي در جامعه اعضاي
به را نمايش لزوم صورت در بتوانند تا ميگذرانند را
.كنند ترجمه محلي زبانهاي
آن نشاندهنده رسمي ، غير يادگيري تجربيات تاثير مطالعه
اما.ميآموزند تجربيات اين از بسياري نكات مردم كه است
با نتايج مطالعات اين در موءثر ارزيابيهاي كه آن وجود با
.است دشوار نتايج اين تعميم اما آورده ، وجود به ارزشي
به علوم همگامي و رسمي غير يادگيري زمينه در اصولي پژوهش
بخش نتيجه در و ميكند كمك برنامههايي چنين نقش تبيين
ساختن فراهم زمينه در سرمايهگذاري بر را رسمي آموزش
خواهد ترغيب رسمي غير آموزش موءسسات با مشاركتي فرصتهاي
ساير و علوم مراكز مدارس ، با موءثر روابط برقراري.كرد
كه زماني تا.است ضروري و لازم رسمي غير يادگيري دفاتر
ممكن نيابيم ، خود آموزشي مباني در را آنها تلفيق روشهاي
براي ما هواپيماي در كافي پرچهاي كه بيانديشيم چنين است
مقصد به ملت رساندن نهايت در و دانشآموزان حمل
.ندارد وجود همه براي تكنولوژيكي و علمي سوادآموزي
اول ، 1998 كانكت ، شماره خبرنامه:منبع
مرندي مرجان:ترجمه
كتابفروشيها پيشخوان روي
(خاتمي دولت تا ناصري عصر از) تهران شهرداران
/اول ، 1378 چاپ /(قم)خرم نشر /عبادي موسوي سيدعلياصغر
.تومان 1750/وزيري صفحه ، 400/نسخه هزار چهار
برپايي ايام با همزمان كه صفحهاي ، كتاب 400 اين در
در كرباسچي غلامحسين دوباره حضور و تهران كتاب نمايشگاه
و زندگينامه شد ، عرضه نشر بازار به اوين ، زندان
مهندسباشي عباسخان ميرزا از تهران شهردار فعاليتهاي 53
اين با است ، گرفته قرار بررسي مورد كرباسچي غلامحسين تا
فعاليتهاي 52 و تهران شهرداري و شهر تاريخچه كه توصيف
بهخود را كتاب از صفحه كرباسچي ، 108 از پيش شهردار
غلامحسين آن از مانده ، باقي صفحه حدود 300 و داد اختصاص
دليل به كه اين به اشاره با موءلف.است شده كرباسچي
دوران تهران ، شهر شوراي نيز و شهر اسلامي شوراهاي انتخاب
آينده شهرداران فعاليت با بهنوعي تهران ، شهردار 53
زمان از تهران شهرداران خواهدبود ، زندگينامه متمايز
دولت آغاز از پس اندي و سال يك تا قاجار ناصرالدينشاه
.است كرده تشريح را خاتمي آقاي
از شماري خاطرات از گوشههايي كتاب ، از ديگري بخش در
كرباسچي با روابطي كه شاه رژيم مخالفان و سياسي فعالان
زندگي ابعاد بيشتر فهم به شايد تا شده آورده داشتهاند
از برخي كتاب ، بعدي بخشهاي در.كند كمك تهران شهردار
پيرامون نظرياتي نيز و تهران شهردار عملكرد و فعاليتها
جريان آن از پس و تا 1377 سال 1368 از فعاليتها اين
نهايت در و آمده آن مورد در تحليلهايي و كرباسچي محاكمه
نظر بالاخره و تجديدنظر دادگاه و بدوي دادگاه نتيجه
ذكر دادرسي جريان درباره توضيحاتي نيز و كشور عالي ديوان
.است شده
آسمان با نياز و راز
/تير موءسسه /دامغاني مهدوي فريده:برگردان /پراك جيمزوان
.تومان 950/رقعي صفحه ، 292/نسخه 2100/اول ، 1377 چاپ
درباره خود خوانندگان پرسشهاي به دارد سعي كتاب اين
كتاب ، دهد پاسخ هستي عالم و سحرآميز ، مسايل طبيعت ماوراي
از الهامبخش و ميبخشد تثبيت را روحاني عالم موجوديت
است ، معتقد كتاب موءلف.ناشناختههاست از ترس بردن بين
شدن گشوده براي و است اميد و عشق از آكنده او نوشتههاي
با نياز و راز ترجمه.ميدهد ياري انسان به سوم چشم
قابل نثري دامغاني ، مهدوي فريده آثار ديگر همچون آسمان ،
خود خوانندگان با خوبي به و دارد رفته و شسته و قبول
.ميكند برقرار ارتباط
ادبي مهم اصطلاحات و لغات فرهنگ
هنري فرهنگي موءسسه:ناشر /اكبري ناهيد :تاليف و گردآوري
صفحه ، 170/نسخه سههزار /اول ، 1377 چاپ /ادب و علم بشير
.تومان 760/وزيري
مهم اصطلاح و لغت فارسي ، 1700 -انگليسي فرهنگ اين در
به تركيب يا عبارت صورت به هزارمثال و آن مشتقات و ادبي
براي آن ترجمه و انگليسي ادبي متون از نمونه پنج همراه
دكترا و ارشد كارشناسي مقاطع به ورود داوطلبان استفاده
.است آمده فراهم
زنده آموزش بر كامپيوتر با آموزش مزاياي
اطلاعرساني ، نمايشگاه برپايي از روز چهارمين با همزمان
شيمي ، در انفورماتيك كاربرد زمينه در آموزشي كارگاه چهار
مورد مدارك اسلامي ، علوم طريق از جهاني واحد فرهنگ ايجاد
در آموزشي تحول روند و نرمافزاري بزرگ شركتهاي تاييد
.شد برگزار مركزي ، اروپاي
با آموزش كارگاهها ، اين از يكي در ما ، خبرنگار گزارش به
و گرفت قرار تاكيد مورد زنده ، آموزش مقابل در كامپيوتر
از ميتواند كامپيوتري آموزش كه شد داده توضيح ادامه در
كند ، استفاده صوت و سهبعدي تصوير متحرك ، نظير ابزارهايي
.است آن فاقد زنده آموزش كه
بينالمللي نمايشگاه دوازدهمين برگزيدگان
شدند تهرانمعرفي كتاب
كتاب بينالمللي نمايشگاه دوازدهمين :فرهنگي علمي گروه
بخشهاي و خارجي و داخلي برگزيده ناشران معرفي با تهران
نمايشگاههاي دائمي محل در جمعه روز جنبي ،
.داد پايان خود كار به بينالملليتهران
جمعي و اسلامي شوراي مجلس رئيس حضور با كه مراسم اين در
فرهنگ وزير شد ، برگزار نشر و چاپ دستاندركارانخدمات از
فرهنگ جشن كتاب ، نمايشگاه برپايي:گفت اسلامي ارشاد و
افتخار و هستند تمدنساز تاريخي داراي ايرانيان و است
معجزه كتاب كه دارند خود تاريخ در را اسلام آيين پذيرش
.است دين اين
نمايشگاه دوازدهمين:افزود مهاجراني عطاءالله دكتر
خود برپايي روز ده مدت طول در كتابتهران بينالمللي
چنانكه بود ، دانشآموزان و دانشجويان ميليوني حضور شاهد
دربرابر نيز نمايشگاه اين در شركتكننده خارجي مهمانان
.گرفتند قرار تاثير تحت نمايشگاه گسترش و عظمت
وزير مقام قائم مسجدجامعي احمد همچنين مراسم اين در
نمايشگاه دوازدهمين رئيس اسلاميو ارشاد و فرهنگ
برپايي ازچگونگي گزارشي ارائه با تهران كتاب بينالمللي
نمايشگاه از نفر ميليون دو از بيش:گفت نمايشگاه اين
جمعيت اين از نيمي حدود كه كردند بازديد كتابامسال
قرار بازديد مورد نيز خارجيرا ناشران كتاب غرفههاي
.دادند
نمايشگاه برپايي در ناشران مستقيم همكاري و مشاركت وي
كتب ارايه خارجي ، كتب خريد براي ارز نرخ امسال ، كاهش كتاب
حضرت كتب و آثار از نمايشگاهي ريالي ، برپايي نرخ به خارجي
ايشان ، تولد يكصدمينسالگرد مناسبت به (س)خميني امام
و نشرايران كارنامه جلدي مجموعه 20 انتشار
از را ونوجوانان كودكان براي فعاليتهايگسترده
.كرد ذكر كتابامسال نمايشگاه موفق تجربههاي
برپايي:افزود تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه رئيس
مركز و شركت حضور 130 با نمايشگاهاطلاعرساني هفتمين
همراه به جشنوارهچاپ دومين برپايي و رساني اطلاع
ديگر از چاپ ، صنعت دوروزه گردهمايي برگزاري
.بود تهران كتاب نمايشگاه فعاليتهايدوازدهمين
و نشر و چاپ در نظارت وجود ضرورت بر پايان در وي
.كرد تاكيد حوزه اين در نظامنظارتي شدن قانونمند
بينالمللي نمايشگاه دوازدهمين برگزيدگان مراسم اين در
.شدند معرفي تهراننيز كتاب
قدس آستان انتشارات بزرگسالان براي داخلي ناشران بخش در
ناشر عنوان به ققنوس انتشارات دولتي ، عنوانناشر به رضوي
خصوصي بخش نوجوان و ناشرانكودك بخش در و خصوصي بخش
ناشرانشهرستاني بخش در و (قاصدك كتابهاي) ذكر انتشارات
دريافت را جشنواره تنديس و تقدير لوح نويد انتشارات
.كردند
دليل به ونوجوان كودك زمينه در فعال دولتي ناشران بخش در
.نشدند برگزيده ناشران از يك هيچ لازم كسبامتياز عدم
كتب بخش در غزال كتاب انتشارات نيز خارجي ناشران بخش در
عربي كتب بخش در مصر كشور از دارالشرق وانتشارات لاتين
.راگرفتند نمايشگاه يادبود تنديس
نماز اقامه ستاد از نمايشگاه اين جنبي فعاليتهاي بخش در
و تقدير لوح اهداي با دانشگاهي جهاد معاونتفرهنگي و
.تقديرشد نمايشگاه يادبود تنديس
ومدارك اطلاعات مركز و سيستم رز شركت سحر ، شركت همچنين
اطلاع نمايشگاه هفتمين برگزيدگان عنوان ايرانبه علمي
.شدند معرفي رساني
چاپ از نيز چاپ صنعت جشنواره دومين بخش در همچنين
چاپ گويا ، فرايند ليتوگرافي و آرنگ سيلك موءسسه آپادانا ،
زرين طاووس و تقدير لوح اهداي شادرنگبا چاپ و سبز ستاره
.شد تقدير جشنواره
ايران شركت از نيز نشر خدمات بخش در اين بر علاوه
.شد تجليل بازرگانيناصري و روتاتيو
برجسته رياضيدان صديقي ، كريم دكتر
درگذشت ايراني
برجسته استاد و محقق صديقي كريم دكتر :فرهنگي علمي گروه
.درگذشت شيراز نمازي بيمارستان در كشور رياضيات
رياضي جامعه موفق و برجسته چهرههاي از صديقي دكتر مرحوم
و علمي بيوقفه تلاشهاي با ايشان بود ، شيراز دانشگاه و
جشنواره جايزه ترتيب به و 73 سالهاي 68 ، 71 در آموزشي
عباس دكتر جايزه و عالي آموزش نمونه استاد خوارزمي ،
.كرد دريافت را كرماني رياضي
|