كشورهاي متفكران جمع در جمهوري رئيس
با بايد اسلام جهان
:دمشق
در اسلامي و عربي
جهان واقعيتهاي و خود تمدني هويت به توجه
بينديشد فردا به امروز
دمشق از امروز همراه هيات و رئيسجمهوري
ميشوند سعودي عربستان راهي
سياسي يادداشت
ديگر با روابط بهبود
:جنتي الله آيت
خطبا انتقاد مانع نبايد كشورها
شود روزنامهها
و
خاتمي آقاي علي بن زينالعابدين سوي از
شد دعوت تونس به
دانشگاه در دانشجويان گردهمايي به حمله
بلوچستان
و سيستان
در قضائيه قوه استخدام دايره عقبنشيني
مطبوعات و دانشجويان اعتراض برابر
كشورهاي متفكران جمع در جمهوري رئيس
با بايد اسلام جهان
:دمشق
در اسلامي و عربي
واقعيتهايجهان و خود تمدني هويت به توجه
بينديشد فردا به امروز
خاتمي محمد سيد آقاي:اسلامي جمهوري خبرگزاري - دمشق
به خود سفر از روز دومين در اسلاميايران رئيسجمهوري
انديشمندان و جمعمتفكران در سخناني طي شب ، جمعه سوريه ،
مناقشهها و اختلافها:كرد تصريح واسلامي عربي كشورهاي
حل مفاهمه و گفتوگو با بايد اسلام جهان خانواده درون در
.فصلگردد و
سوريه پايتخت دمشق در اسد كتابخانه محل در كه خاتمي آقاي
در و دشمنان مقابل در هوشياري لزوم بر ميگفت ، همچنين سخن
.كرد صهيونيستيتاكيد رژيم آنان راس
شرح به ايران اسلامي رئيسجمهوري سخنراني كامل متن
.زيراست
الرحيم الرحمن الله بسم
وعرب اسلام جهان ورزان انديشه از جمعي در كه خرسندم
.ميگويم سخن آنان با ازنزديك و يافتهام حضور
اسلامي بزرگ انقلاب نماينده عنوان به اينجا در من حضور
به و ايران شريف ملت و خميني امام فقيهالامه رهبري به
و اسلامي متفكران درميان اسلامي كنفرانس رياست عنوان
آنچهكه بر گذرا نگاهي ضمن تا است مغتنمي فرصت عربي ،
در ريشه و ميدهد تشكيل را ما واسلامي تمدني فكري ، هويت
بيفكنيم خود امروز به نظري دارد ، ما تاريخدرخشنده ژرفاي
بيابيم را خويش فرداي هويت ، ازاين مشتركي درك پرتو در و
اعتلاي كهموجب كنيم جو و جست را روشي و منش و بينش و
امروز جهان واقعيتهاي با متناسب و باشد ما فرهنگ و تمدن
شعار مظهر اسلامي امت بخصوص و بشر فرداي زندگي ومقتضيات
.باشد عليه يعلي لا يعلوو پايندهالاسلام
در ما مشترك فرهنگ و تمدن و است عجين اسلام با ما ، هويت
ريشه آسماني وحي منبع از كه است ديانتي اولوامدار درجه
ورزان خرد انديشه در نشيند ، هامي جان در ميگيرد ،
.مييابد تبلور جامعه در و ميبالد
بازسازي و احياء براي تلاش و ديانت اين به اهتمامما ،
فرار براي نوستالژيك يا كوششيواپسگرايانه اسلامي ، تمدن
پايدار مقصود نيستبلكه شيرين خاطرات وادي به واقعيت از
سخت ، رقابت ميدان در سرافرازانه بقاي و هويت ماندن
.است صحنه در نيرومند حضور و مدني ذخاير از بااستمداد
و اقليمي سياسي ، اجتماعي ، پارهايشرايط چند هر امروز ،
به نياز لكن دگرگونشده ، گذشته به نسبت امت حيات اقتصادي
بازنگري به نو شرايط در گرچه پابرجاست ، همچنان احيا
و يعلو الاسلام پاينده شعار نيازمنديم ، اساسي وبازسازي
معني به معاصر ، جهان از ما درك درپرتور عليه يعلي لا
و اعتلا درقالب بلكه نيست ، ديگران بر جويي سلطه
نيز و جهاني و منطقهاي ملي ، سطح سه در اسلام امت مجد
ميكند ، پيدا معنا مذكور سطح سه در امت حيات صيانتاز
امنيت را دوم بعد و توسعه اندكيمسامحه با را اول بعد
.ناميد ميتوان
پايدار ، و جانبه همه توسعه براي كوشش ملت ، - كشور سطح در
نظم ايجاد ومعنوي ، مادي ذخاير و كردنسرمايهها نقد
و انسان حقوق به احترام ناشياز ثبات و عقلاني اجتماعي
است بهامنيت اهتمام كنار در ملي توليد و خلاقيت افزايش
شكافهاي جمله از گوناگون ، شكافهاي به توجه مستلزم كه
غيره و ارضي اختلافهاي آن ، نظاير و قومي و زيانبارنژادي
استعمارگران دست به يا است استعماركهن ميراث بعضا كه
از را ما ميباشدوتوجه ميرود ، كار به ما منافع عليه
بازمي ميكند ، تهديد را امت كيان كه اصلي امنيتي خطرهاي
.ميكند ترسيم بهتر آينده سوي به را ، ما مسير و دارد
نو كار تقسيم پايهگذاري گرو در توسعه منطقهاي ، سطح در
درون وهمدلي وهمكاري نسبي وامتيازهاي اساسظرفيتها بر
با عقبماندگي بر آمدن هدففائق با اسلام جهان خانوادگي
جهان وامتيازهايفراوان امكانات بر بيشتر هرچه اتكاي
.است جديد تمدن دستاوردهاي از بهرهگيري با همراه اسلام
امر ، واين است منطقهاي امنيت گرو در مهم تحققاين
ش عينپذير در را ووحدت امت ، يكپارچگي كه ميكند ايجاب
در رواداريوبردباري وغيره قومي ونحلهاي مذهبي تكثر
ديگران با عقلاني وبرخورد مقاومت واستواري ، خانواده درون
مقابل در هوشياري ضمن عرصه اين در دهد ، قرار نظر رامد
ومناقشهها اختلافها صهيونيستي ، آنرژيم راس ودر دشمنان
حل ومفاهمه باگفتوگو بايد اسلام جهان خانواده درون در
قدرتهايديگر به ما ، واتكاي آوردن روي وموجب گردد وفصل
.نگردد قدرت موازنه تعيين براي
نظري بنيادهاي با ما ، عميق آشنايي جهاني ، سطح در
روابط ساخت از دقيق شناخت از جديدقبل تمدن وتاريخي
پايگاهواردوگاههاي جهاني ، قدرت باشگاه بينالمللي ،
جايگاه ارزيابي همپاي كنوني جهان تحولات وجهتگيري نفوذ
سهم كه است جا اين در زيرا است ، ضروري اسلام فعليجهان
كه غالبي تمدن ظهور در ديروزمسلمانان تمدن انكارناپذير
قابل منطق ودرنتيجه ميشود آشكار است ، تحولات اين محور
.ميشود روشن عزت موضع در آن ، با تعامل قبول
سير در كه يونان وتمدن اسلامي تمدن وستد گذشتهداد در
وبه كرد گذر وسطي قرون پرفرازونشيب بستر از خود ، غربي
لااقل بزرگترين نه اگر رسيد ، حاضر وعصر مدرن دوره
در ورزي خرد به گرايش شدن عمده در را تاثير وسيعترين
.است گذاشته جا زمينبر مغرب
از مسيحي ايمان با يوناني عقلانيت بين نظري آشتي
مشايي نحله از متاثر خود ، كه قديس اكويناس جملهتوسط
كه سهمي از بگذريم تحققيافت ، بوده ، اسلامي فلسفه
حتيبراي يوناني عقلانيت تبيين در رشد ابن چون بزرگاني
.داشتهاند زمينيان مغرب
وديني اخلاقي توصيه يك نه ورفتار شناخت در عقل بر اتكاي
كه است بوده اسلامي فرهنگ وپارادايم شالودهاصلي بلكه
فقه فلسفه ، كلام ، چهدر گوناگون نظري مكاتب بروز منشاء
در وچه تمدن ذهني موءلفههاي يعني وادبيات
بوده است ، تمدن ديگر ركن خود ، كه سياسي الگوسازيرفتار
.است
ومسائل ووحي عقل رابطه عقل ، حجيت سر بر نظري چالشهاي
از متاخر بسيار تاريخي لحاظ به زمين مغرب بدان ، در وابسته
كه بود اسلامي تمدن خرد ودستاورد نمود ظهور اسلام جهان
جديد ، تمدن كرد ايفا چشمگيري نقش گذشته خرد انباشت در
ها ، توانايي زنگرشها ، ا تازهاي جهان
.است داده ورفتارها ، ارائه ارزشها
واين عولمه شمولي جهان جمله از تمدن اين جوانب پارهاي
عنوان به ما ، موقعيت با مستقيم تماس گراييعلمانيت جهاني
بيمها كه است نكته ميكندودراين برقرار اسلامي جامعه
كهمسووليت اينجاست در وهم ميكند پيدا ظهور واميدها
وعقلاني منطقي رويكرد وتبيين وفرهنگ تمدن وبازسازي احيا
.ميشود برجسته آنپديده ، به
در واقعيتيا اين با ما ، مواجهه كه است جهت اين از بيم
در يا وتمدني ، فرهنگي هويت دادن كف واز وهضم شيفتگي شكل
است جهت اين از واميد كند بروز واحساسي كور صورتمعارضه
در بيبديلي مشاركت كه اسلامي فرهنگيتمدن غني ميراث كه
مطلوب گشايگزينش راه داشته ، معاصر تمدن شكلگيري
.شود مناسب عقلاني وبرخورد
هويت اسلامي ، بنيادينفرهنگ عناصر تنقيح ضمن بايد ما ،
مصونسازي ضمن را هويت واين بازيابيم را خود شاداب
خويش جوامع براي را آن غرب منصف خردورزان حتي كه ازآفاتي
دستاوردهاي با شمارند ، زيبانبارمي وبشريت
.وپايدارسازيم غني جديد تمدن در وفرهنگي مدني فكري ،
با اسلامي فرهنگ وپارادايم بنيادي بينش نوع آن خوشبختانه
وعدالت طلب صلح جو ، حقيقت خواه ، رويكردترقي
در گفتوگو باب برايفتح را زمينه بهترين اسلام محور
تمدناسلامي فرهنگي وستد داد پيشينه و گذاشته ما ، اختيار
تعامل براي مطمئني مبناي.ميتواند كه ميكند بيان را
.باشد وآينده حال در گرا انسان اهداف درجهت تمدني
ايفا را تمدني پل نقش ميتوانيم گذشته همچون امروز ما ،
معاصر ، نقدعقلانيت با تمدنها بسترگفتوگوي واز كنيم
وآرمان كنيم استحصال را ابراهيمي اديان مشترك هسته
وآن برآوريم مختلف آموزههاي لابلاي از را مشتركبشريت
.سازيم آرماني فرداي سوي به بشرامروز حركت العين نصب را
است ، اسلام جهان متوجه امروز كه تهديدهايي اساس اين بر
يا طلب فزون قدرتهاي سياسي طلبي ناحيهاستيلا از چه
يا آسيبپذيريهايامنيتي ويا اقتصادي عقبماندگي
بر داخليبرادران اختلافهاي يا مسلمان ، كشورهاي اجتماعي
به موسوم بزرگي واحد گسترده چارچوب در بايد منافع ، سر
در ما ، با كه جهاني جهان ، يعني بزرگتري واحد درقبال امت
است ، تحول حال در ابعاد همه در استوخود مستمر تعامل
ناهنجاريها اين كهبراي نسخهاي وهر شود وسنجش ارزيابي
.گردد تنظيم كليت اين به توجه با ميشود ، تجويز
ويك كليدي نقش براي بايد حال ، همين در نسخهها اين
نقش اعتلاي آرمان با سازگار و جهان اسلامدر جهان پارچه
شكل بشر وهدايت جامعهجهاني واداره مهندسي در آن ، وحضور
از حقوق احقاق ملتها ، حياتي منافع به التفات لذا.گيرد
سرنوشت تعيين در انسان حق به تاميناحترام رفته ، دست
بهرهمندي حق رسميتشناختن به خويش ، سرنوشت بر وحاكميت
همهانسان براي بشر علمي ودستاوردهاي داده خدا مواهب از
عدالت مطالبه ورفاه ، امنيت براي ملتها حق تضمين ها ،
براي حلي راه هر اجتنابناپذير عناصر از وآزاديومعنويت
پيداست ، گفته نا.است سطحبينالمللي در موجود بحرانهاي
عليالدوام را خود هويت ما ، كه ميطلبد طريق اين طي
رشد همان كه را گذار اين وسازوكار كنيم وتعميق تحقيق
بر حقيقي امنيت تحكيم و منطقهاي و ملي درسطوح وتوسعه
است ، بردباري و همدلي مستحكمهمكاري ، سازهاي زير از بستري
شعارجاودانه تحقق ميتوانيم چنين واين سازيم فراهم
تر روشن خود روزگار در را عليه يعلي ولا يعلو الاسلام
.بينيم
الله رحمه و عليكم والسلام سپاسگزارم شما حوصله از
وبركاته
دمشق از امروز همراه هيات و رئيسجمهوري
ميشوند سعودي
عربستان راهي
زيارتي و سياسي ديدارهاي از همشهري خبرنگار گزارش
سوريه در رئيسجمهوري
گسترش ضرورت بر مذاكره دور دو پايان در اسد و خاتمي *
كردند تاكيد ها حوزه همه در سوريه و ايران روابط
حضرت مطهر مرقد زيارت به پنجشنبه روز رئيسجمهوري *
رفت (س)زينب
:گفت سوريه سياسي رهبران با ديدار در ديروز خاتمي آقاي*
نيست زودگذر و مقطعي روابط بر مبتني دمشق - تهران روابط
و منطقه مسائل به نسبت مشترك ديدگاههاي و اهداف به بلكه
دارد نظر جهان
اسلامي جمهوري روساي مذاكرات دور دومين :سياسي گروه
.شد برگزار دمشق در الشعب درقصر ديروز سوريه و ايران
اسد حافظ آقايان مذاكرات ، اين در دمشق از ايرنا بهگزارش
منطقهاي مسائل و دوجانبه مناسبات و روابط درباره وخاتمي
.كردند تبادلنظر و مذاكره
دو اقتصادي مشترك كميسيون نشست مذاكرات اين با همزمان
.شد برگزار قصرالشعب در كشور
وزيران از تن وپنج وزير نخست الزعبي محمود نشست ، اين در
وزيران عبدالعليزاده و خرازي و سوريه واقتصادي سياسي
مركزي بانك كل رئيس بخش شهرسازي ، نور و مسكن و خارجه امور
.شركتداشتند كشورمان رئيسجمهور اقتصادي مشاور و
دو بين آزاد تجارت درباره اصولي توافق نشست ، اين در
عقد در دولت دو شد مقرر آن براساس و عملآمد به كشور
و تسهيلات طرف دو شركتهاي براي معاملات وانجام قرارداد
.شوند قائل اولويت
فني مطالعات شروع باره در طرف دو همچنين مذاكرات اين در
هفتصد ظرفيت به فولاد توليد كارخانه اقتصادياحداث -
با و كشور دو مشاركت صورت سوريهبه در سال در تن هزار
واحد دو احداث عمليات شروع و ايراني طرف اجرايي مديريت
.رسيدند توافق به مشاركت صورت به تني هزار صد سيلوي
والمسلمين حجتالاسلام بدرقه با پنجشنبه روز رئيسجمهوري
مسئولين ديگر از چند تني و حبيبي دكتر و گلپايگاني محمدي
مورد دمشق فرودگاه در و ترك دمشق مقصد به را تهران كشور
.گرفت قرار سوريه رئيسجمهوري اسد حافظ رسمي استقبال
انقلاب معظم رهبر با شب چهارشنبه سفر ، از پيش خاتمي آقاي
براي انقلاب معظم رهبر ديدار اين در.كرد ديدار
آرزو را بيشتر هرچه توفيق احديت درگاه از رئيسجمهوري
.كردند
روءساي مذاكرات اول دور دمشق از همشهري خبرنگار گزارش به
سيد آقاي شد ، برگزار پنجشنبه روز كه سوريه ايران جمهوري
مورد را دوجانبه و منطقهاي مسائل اسد حافظ و خاتمي محمد
قصر محل در كه مذاكرات اين در.دادند قرار بررسي و بحث
را ، دمشق - تهران روابط خاتمي آقاي شد ، انجام الشعب
مبتني دمشق - تهران روابط گفت و كرد توصيف نمونه روابطي
ديدگاههاي و اهداف به بلكه نيست مقطعي و زودگذر روابط بر
.دارد نظر جهاني و منطقهاي مسائل به نسبت مشترك
مقاطع و شرايط در روابط اين كه كرد تاكيد رئيسجمهوري
امر اين و شده تقويت بلكه است نشده سست تنها نه مختلف
گسستناپذير و ريشهدار سوريه و ايران روابط ميدهد نشان
.است
خوب روابط به اشاره با نيز سوريه رئيسجمهوري اسد حافظ
روابط اين تحكيم و توسعه لزوم بر دمشق و تهران ميان
.كرد تاكيد
مرقد شب پنجشنبه ايران رئيسجمهوري حاكيست گزارش همين
.كرد زيارت را (س)زينب حضرت مطهر
زيارت خواندن از پس مطهر صحن به ورود از پس خاتمي آقاي
را زيارت نماز و شد حضرت آن مطهر ضريح وارد زينب ، حضرت
.آورد جاي به
رئيسجمهوري ديدن با (س)زينب حضرت مرقد ايراني زائران
صل" و "ميكنيم حمايتت خاتمي خاتمي" شعارهاي سردادن ضمن
خاتمي آقاي از را خود حمايت ،"آمد رهبر ياور محمد علي
جمعي زينب ، حضرت مطهر مرقد زيارت جريان درداشتند ابراز
از جمعي و ايراني هيئت اعضاي و مسئولان و مقامات از
مطهر مرقد.ميكردند همراهي را خاتمي آقاي سوري ، مقامات
.دارد قرار دمشق جنوب كيلومتري در 14 (س)زينب حضرت
با سوريه اماكن از خود ديدارهاي ادامه در جمهوري رئيس
سوريه ،"قاسيون" منطقه در گمنام سرباز آرامگاه در حضور
.كرد احترام اداي كشور اين شهداي مقام به نسبت
فاتحه قرائت و گل تاج نثار با مراسم اين در خاتمي آقاي
.كرد تجليل سوريه شهداي بويژه و اسلام شهداي شامخ مقام از
گمنام ، سرباز آرامگاه به گل تاج نثار مراسم جريان در
.شد نواخته موزيك گروه توسط نظامي مارش
كمال سوريه خارجه امور وزير الشرع فاروق مراسم اين در
و مقامها از جمعي و كشورمان خارجه امور وزير خرازي
.داشتند حضور كشور دو مسئولان
ميلادي با 1993 برابر هجري سال 1414 در گمنام سرباز بناي
اسد حافظ دستور به تشرين جنگ سالگرد بيستمين مناسبت به
.است شده احداث سوريه رئيسجمهوري
گروههاي مسئولان و شخصيتها از تن چند ديگر سوي از
رئيس و ايران رئيسجمهوري با جداگانه بطور ديروز فلسطيني
.كردند ديدار اسلامي كنفرانس سازمان
در ايران اسلامي جمهوري سفارت محل در كه ديدارها اين در
اسلامي جهاد جنبش دبيركل عبدالله رمضان شد ، انجام دمشق
فلسطين آزادي براي خلق جبهه كل دبير جبريل احمد فلسطين ،
مقاومت جنبش سياسي دفتر رئيس مشعل خالد ،(كل فرماندهي)
هشتگانه گروههاي مسئولان ساير و (حماس) فلسطين اسلامي
خاتمي آقاي با خاورميانه صلح مذاكرات مخالف فلسطيني
تاكيد ديدارها اين در خاتمي آقاي.كردند گو و گفت و ديدار
.بود خواهد فلسطين مقاومت و ملت نفع به آينده:كرد
است ، طولاني و سخت راه:گفت اسلامي كنفرانس سازمان رئيس
را كار خدا به توكل و پايداري مقاومت ، تدبير ، با بايد
:گفت فلسطيني گروههاي به خطاب رئيسجمهوري.برد پيش
و است اعتقادي مسالهاي فلسطين ، به نسبت شما و ما مواضع
فلسطيني آواره ميليون حق 5 طبيعيترين تحقق ما ، خواست
.است آنان مادري سرزمين در زندگي حق يعني
هشتگانه گروههاي مسئولان و شخصيتها ديدارها ، اين در
ميان ارتباط و فلسطين وضعيت آخرين از گزارشي فلسطيني
.رساندند خاتمي آقاي اطلاع به را فلسطيني گروههاي
كشورهاي به خود سفر ادامه در همراه هيات و رئيسجمهوري
سعودي عربستان به امروز فارس ، خليج و خاورميانه عربي
.ميروند
سياسي يادداشت
مشترك ، هدفهاي سعودي عربستان و ايران
متفاوت روشهاي
سعودي عربستان وارد حالي در امروز ايران ، جمهوري رئيس
طي 20 خود وضعيت بهترين در رياض و تهران روابط كه ميشود
هنوز مساعد ، شرايط اين وجود با اما ;دارد قرار گذشته سال
هدفهاي و مشترك زبان به دستيابي براي كشور دو تلاشهاي
جمله از ايراني مقامهاي برخي.است راه نيمه در مشترك
روابط بر ايران ، پشتيباني و دفاع وزير شمخاني دريابان
مقابل در و ميورزند تاكيد سياسي و امنيتي نظامي ،
جمله از سعودي عربستان نظامي حتي و سياسي مقامهاي
اقتصادي فرهنگي ، روابط كشور اين دفاع وزير سلطان شاهزاده
دفاعي روابط از مناسبتر كنوني ، مرحله براي را سياسي و
.ميدانند
دو بينالمللي و ملي مقتضيات محصول متفاوت ، نگاه دو اين
كشور دو مذاكرهكنندگان نقد ترازوي در وقتي و است كشور
كه رسيد خواهند دلگرمكننده نتيجه اين به بگيرد ، قرار
.است فهم قابل و بديهي پديدهاي تفاوت ، اين
به بدگماني و خود بينالمللي نگاه اقتضاي به ايران ،
خليج در آن متحدان و آمريكا نظامي ازحضور متحده ، ايالات
نيروهاي خروج خواستار طبيعي صورت به و است نگران فارس
و ايراني مذاكرهكنندگان علت همين به.كشورهاست اين
مقامهاي با خود گفتوگوهاي خلال در جمهوري رئيس مشاوران
اين خود امنيتي همكاري پيشنهاد توجيه براي سعودي عربستان
خواهند گوشزد خود مذاكره طرفهاي به را ملي امنيت نياز
.كرد
و اقتصادي وجوه بر نيز سعودي مذاكرهكنندگان تاكيد
عربستان.آنهاست خارجي سياست نيازهاي از تابعي فرهنگي ،
صدر در را اقتصادي سازندگي پيش دهه يك از سعودي
ملي امنيت از كه تعريفي و است داده قرار خود برنامههاي
در كشور اين رهبران و است نياز همين به معطوف دارد ،
اين به دارند ، انتظار ديگر كشورهاي با خود سياسي تعامل
.شود توجه اولويت
محور سعودي عربستان و ايران براي كه آنچه بنابراين ،
با هرچند ملي منافع پيگيري ميرود شمار به مذاكره مشترك
كنار از را بيگانگان ميخواهد ايران.است متفاوت روش دو
عربستان و دهد افزايش را خود امنيت تا كند دور مرزهايش
خود سياسي وزن با منطبق اقتصادي توان به ميخواهد سعودي
دو مذاكرهكنندگان اگر علت همين به ;يابد دست منطقه در
دو براي سود حداكثر تضمين براي راهكاري به بتوانند كشور
يابند ، دست - مكمل اما - متفاوت حوزه دو اين در طرف
اين در موفقيت مبناي.بود خواهد موفقيتآميز آنان مذاكره
كه برسد باور اين به سعودي عربستان كه است اين مذاكره
خليج در قدرت معادله در موءثر كشورهاي مجموعه از عراق
مبتني خارجي سياست اقتضاي به ايران و است شده خارج فارس
"همسايگان با روابط گسترش و جهان سطح در تشنجزدايي" بر
وضعي چنين در و نميرود شمار به تهديد خود همسايگان براي
در آمريكا مسلح نيروهاي ميزباني به نيست ناگزير عربستان
برسد ، باوري چنين به سعودي عربستان اگر.دهد ادامه منطقه
است ، كشور آن پيشنهاد كه فرهنگي و سياسي اقتصادي ، همكاري
ارتباطات كه وقتي زيرا ميكند پيدا امنيتي خصلت "لزوما
اين حفظ كند ، پيدا گسترش حوزهها اين در رياض و تهران
قرار كشور دو خارجي سياست و ملي امنيت اولويت در پيوندها
نزديك يكديگر به "ملي منافع" از كشور دو تعريف و ميگيرد
ايران دولتمردان تحليلگران از بسياري اعتقاد به ميشود ،
"كاملا مقدمه اين سر بر دستكم كنوني مرحله در سعودي و
ثبات ، به منتهي و موفق مذاكره كه دارند نظر اشتراك
از پيروزي ، و برد احساس با آن طرف دو كه است مذاكرهاي
تامين براي مشترك ، باور همين و برخيزند مذاكره ميز پشت
.ميكند كفايت مشترك منافع
صدري محمود
ديگر با روابط بهبود
:جنتي الله آيت
خطبا انتقاد مانع نبايد كشورها
شود وروزنامهها
آيتالله امامت به ديروز تهران جمعه نماز :سياسي گروه
تهران دانشگاه در تهران موقت جمعه امام جنتي احمد
.برگزارشد
ادامه در جمعه ، نماز اول خطبه در تهران موقت جمعه امام
همه الهي عدل:گفت "اسلام در عدالت"مورد در خود بحث
مجازات الهي ، تقديراتومقررات شامل بشري خلقت جنبههاي
دربرمي را هستي جهان در قانونگذاري و تشريع و انسانها
.گيرد
هفته اين جمعه نماز دوم خطبه در تهران موقت جمعه امام
كوزوو مسلمانان:گفت كوزوو بحران ابعاد بيان با تهران
كه آنچه از و كنند زندگي آرامش كمال در و آزادانه بايد
آوارگان همه بايستي و شوند برخوردار دارند را آن استحقاق
.بازگردند خود خانههاي به
كشورها ديگر با را خود روابط ميكنيم سعي ما:گفت وي
اين از مانع امر اين ولي بخشيم بهبود همسايگانمان بخصوص
انتقاد روزنامهاي يا و جمعه نماز خطيب يك كه نميشود
.نكند
رهنمودهاي به خود سخنان ادامه در تهران موقت جمعه امام
اشاره كشور سراسر جمعه ائمه با ديدار در رهبري معظم مقام
را بيشتري آگاهيهاي بايد خطبههاينمازجمعه:گفت و كرد
تحليل آن در روز موضوعات و سياسي مسايل و بدهد مردم به
.شود
مورد را مجلس نمايندگان به انقلاب معظم رهبر نامه سپس وي
كرد توصيف ،"پرارزش بسيار" را نامه اين و داد قرار توجه
.است گرفته قرار تاكيد مورد آن در مهمي نكات كه
خاتمي عليآقاي بن زينالعابدين سوي از
شد دعوت تونس به
روز تونس جمهوري رئيس "علي بن العابدين زين":سياسي گروه
محمدي محمود استوارنامه مراسمدريافت جريان در پنجشنبه
خاتمي آقاي بينالمللي سياست از تونس در ايران جديد سفير
وبلندآوازه حكيمانه را وآن كرد تجليل ايران جمهوري رئيس
.خواند
ابتكار كه تمدنها ميان وگوي گفت:گفت تونس جمهوري رئيس
سازنده همكاري جهاني ، صلح استحكام موجب خاتمياست آقاي
ملتها ميان دوستي تقويتپيوندهاي نيز و بشري جوامع ميان
تحول را جمهوري رئيس خاتمي آقاي سياستهاي وي.ميشود
اين از تونس:افزود و توصيفكرد اسلام جهان در سياسي
ميانكشورهاي علائق مشوق كه اسلام جهان در سياسي تحول
.ميكند حمايت است ، اسلامي
جمهوري با روابط در چشمگير تحول به تونس:گفت علي بن
دوطرف ، ميان عاليرتبه هياتهاي نيزمبادله و ايران اسلامي
آقاي از را خود دعوت ديگر بار همچنين وي.است علاقهمند
.كرد تجديد بهتونس سفر براي جمهوري رئيس خاتمي
دانشگاه در دانشجويان گردهمايي به حمله
بلوچستان
و سيستان
براي كه بلوچستان و سيستان دانشگاه دانشجويان گردهمايي
شده تشكيل كشور اجتماعي - سياسي رويدادهاي تحليل و بررسي
.انجاميد خشونت و درگيري به بود ،
بلوچستان و سيستان دانشگاه دانشجويان اسلامي انجمن
.كرد صادر اطلاعيهاي حادثه اين درباره
چهارشنبه دانشجويان كه است شده گفته اطلاعيه اين در
عملكرد بررسي به دانشجويي آزاد نقد جلسه برپايي با گذشته
كديور ، محسن پرونده با رابطه در روحانيت ويژه دادگاه
وزير استيضاح با رابطه در اسلامي شوراي مجلس عملكرد
كرباسچي غلامحسين شدن زنداني و اسلامي ارشاد و فرهنگ
غيردانشجويي عناصر عمدتا كه نفر حدود 40 اما پرداختند
يورش دانشجويان به نهادها برخي علني حمايت با بودند
.دادند قرار شتم و ضرب مورد را آنان و بردند
اين در هم بلوچستان و سيستان دانشگاه بومي دانشجويان
آمده بيانيه اين دركردند صادر جداگانهاي بيانيه رابطه
جامعه شعار و خرداد دوم حماسه از حمايت راستاي در:است
ما ايران ، پرور شهيد ملت محبوب جمهور رياست مدني
شرمآور فاجعه بلوچستان و سيستان دانشگاه بومي دانشجويان
دانشجويي آزاد تريبون به خشونتطلب و متحجر عدهاي تهاجم
مقام كه سالي در جلسه در حاضر دانشجويان شتم و ضرب و
تفكرات به بازگشت سال و (ره)امام سال را آن رهبري معظم
اين دادن روي از و كرده محكوم شدت به ناميدهاند امام
تاسف ابراز زمين ايران ميهماننوازي مهد در حادثه
.ميكنيم
در قضائيه قوه استخدام دايره عقبنشيني
مطبوعات و دانشجويان
اعتراض برابر
پنجشنبه روز قضائيه قوه عمومي روابط كل مدير :سياسي گروه
گرايش) الهيات و حقوق رشتههاي دانشجويان همه:كرد اعلام
استخدام آزمون در ميتوانند (اسلامي حقوق مباني و فقه
خبرنگار با گفتوگو در كوهي سواد نصيري.كنند شركت قضات
امكان عدم خصوص در شده منتشر مطالب تكذيب با فرهنگي گروه
براي دانشگاهها برخي حقوق رشتههاي فارغالتحصيلان شركت
فارغالتحصيلان تمام:گفت قضات استخدام آزمون در شركت
(اسلامي حقوق مباني و فقه گرايش) الهيات و حقوق رشتههاي
ميتوانند معمول قانوني ضوابط طبق كشور سراسر دانشگاههاي
شركت قضات استخدام و گزينش و آموزش كل اداره آزمون در
در اخيرا قضات استخدام و گزينش آموزش ، اداره.كنند
برخي دانشجويان صرفا بود كرده اعلام اطلاعيهاي
آزمون در ميتوانند عالي آموزش مراكز و دانشگاهها
.كنند شركت قضات استخدام
|