|
|
با ارتباط هادربرقراري غرفه كمرنگ نقش
مخاطبان مردم و باروزنامهنگاران گو و گفت در مطبوعات جشنواره (پاياني بخش) از بسياري بودن ناآشنا و نمايشگاه بزرگي به توجه با * .بود محدود رساني اطلاع امكانات بازديدكنندگان ، سياسي نه است صنفي مطبوعات جشنواره * آن به ميتوان مطبوعات جشنواره مورد در كه ديگري نكته .است آن ضعف و مثبت نقاط ارزيابي كلي طور به پرداخت را ارسالي آثار به جشنواره بودن مقيد شهاميپور مسعود واقع در قوت نقطه":ميگويد و ميداند جشنواره ضعف نقطه سال طول در روزنامهنگاران كارهاي كه ميآيد پديد زماني ارزيابي پديدآورنده و روزنامهنگار خود اختيار از خارج داوري نگاه و ديد شدن حرفهايتر آن قوت نقطه اما و شود كه بودند جشنواره داوري هيات در عناصري "قبلا چون.بود روزنامهنگاري از نه و ميشناختند را روزنامه نه "اصلا ".داشتند اطلاعي انتخاب":ميگويد زمينه اين در نيز رستگار ليلا مثبت ويژگيهاي از برتر نشريه جاي به برتر روزنامهنگار در بايد نيز بودن روزنامهنگار چه گر.بود ششم جشنواره واگذاري همچنين.اثر چند با نه و شود مشخص زمان طول انجمن جمله از موجود صنفي انجمنهاي به داوري وظيفه گرافيك طراحان صنفي وانجمن نوجوان و كودك نويسندگان اين قوت نقاط ديگر از تخصصي كميتههاي عنوان به ايران نيز ششم جشنواره ديگر جشنوارههاي مثل اما.بود جشنواره قالبهاي و مختلفمطبوعاتي مقولات از دقيقي تقسيمبندي در "مقاله" مثال طور به.نكرد ارائه آن مرسوم و تحليل نقد ، كه حالي در شد تفكيك موضوعي تقسيمبنديهاي و هنري نقد از درمجموعهاي و شد بررسي يكپارچه تفسير بعضي.گرفت قرار داوري مورد مجموعه يك در سياسي تا ورزشي و شد فشردهتر منطقي و كافي دلايل بدون جنبي رشتههاي ششم جشنواره در.شد بررسي جزئيتر و ريزتر رشتهها بعضي ارائه جشنواره نظر مورد تعاريف براي مدوني مجموعه نيز و روزنامهنگاران بياطلاعي چرخه در آثار از بخشي و نشد ".شد خارج داوري گردونه از آنان نادرست انتخاب پيشنهاد برميشمارد ، كه ضعفهايي نقطه رفع براي وي :ميكند براي را دائمي مركزي تشكيل بايد مطبوعات صنفي انجمن - ارشاد وزارت از و كند پيشنهاد مطبوعاتي آثار بررسي .كند طلب را آن مالي و اجرايي امكانات جزئيات و تقسيمبنديها تعاريف ، جشنواره ، آغاز از پيش - و گيرد قرار روزنامهنگاران عموم بررسي و نقد در كار آنها تنظيم و تصحيح جمعبندي ، نظرات ، پيگيري مسئول هياتي .شود زير تخصصي نظرات به بايد كار جزئيات تعيين براي - را خطا احتمال كار اينشود توجه مطبوعاتي مجموعههاي .ميدهد كاهش از دقيقتر امسال كه -تخصصي كميتههاي داوران انتخاب - و نشريات همه از طلبيدن ياري با بايد -بود قبل سالهاي مدون و مشخص معيارهاي تعيين با البته و روزنامهنگاران .گيرد صورت حتي و فصلنامه و ماهنامه با روزنامه چون نشرياتي بررسي - دائمي مركزي اگر.نميرسد نظر به اصولي چندان هفتهنامه كند همسان را بررسيها ميتواند گيرد ، برعهده را مهم اين خودمقايسه همسان شكل با روزنامهاي گزارش مثال براي كه .شود از جشنواره به شده ارائه آثار بعضي اينكه آخر نكته - ارائه.نيست برخوردار نيز لازم استانداردهاي حداقل استاندارد زير آثار حذف لزوم صورت در و مدون تعاريف .كرد خواهد قويتر و اصوليتر را رقابت ميگويند چه بازديدكنندگان تيزبين و پرشور جوانان بيشتر را نمايشگاه كنندگان بازديد ديگر كنجكاو و ذوق با نگاه بهرحال اما.ميدهند تشكيل تجربي و فكري بار از متفاوتي پشتوانههاي با جامعه اقشار دكتر خانم.كرد مشاهده جوانان كنار در ميتوان نيز را درباره كه است نمايشگاه بازديدكنندگان جمله از احساني جشنواره كه آنجا از":ميگويد جشنواره ضعف و قوت نقاط مطبوعات با بتوانند كه مردم براي است فرصتي مطبوعات بود اين انتظار كنند ، برقرار مستقيم خودارتباط موردنظر به پاسخگويي عهده از بتوانند غرفهها در حاضر افراد و دانش سطح من نظر به كه حالي در برآيند مردم مسايل مسئولان ديگر عبارت به.نيست حد اين در افراد اين تجربه عنوان به را مخاطبان نظرات و بتوانندنيازها بايد غرفهها ".كنند دريافت خود نشريات خوراك ذكر خود علاقه مورد مطبوعات جمله از را زنان نشريات وي به كافي توجه عدم دليل به را آنها كه حال عين در.ميكند .ميدهد قرار انتقاد مورد تحصيلكرده زنان ميبينم اينكه از":ميافزايد زمينه اين در احساني خانم معمولي درددلهاي و لباس بحث بيشتر مطبوعات نوع اين در ميكنم فكر چون.ميشوم آزرده دل ميشود منعكس زنان .باشند داشته تازه حرفهاي علمي سطح در ميتوانند خانمها موفقيتهاي ميزان ولي كردهاند زيادي پيشرفت ما زنان ".است شده منعكس مطبوعات در كمتر آنها از خاصي حرارت و شور با گرافيك رشته دانشجوي مطلايي احمد "اصلا غرفهها در":ميكند استفاده مطبوعات غرفههاي و نشده خوبي سرمايهگذاري مخاطب جذب براي يعني نيست حركت براي بخصوص كردهاند كار بيميلي با كه است مشخص واقع در بيشتر خيلي بايد نوجوانان و كودكان به مربوط غرفههاي امكان حداقل قشر اين جذب براي و ميگذاشتند انرژي و وقت ".ميكردند فراهم خود غرفه در را كاردستي تهيه و نقاشي نمايشگاههاي":ميافزايد غرفهها بيتحركي توضيح در وي در.ميكند فرق صنعتي نمايشگاههاي با كارشان فرهنگي و تحرك و علاقه و ذوق آن بايد هنري -فرهنگي نمايشگاههاي نمود غرفهها برنامههاي و تزيين در نوعي به پويايي از عكسهايي مطبوعات غرفه در اگر مثال براي باشد ، داشته خوب خيلي ميشد ارائه نيز نظر مورد نشريه و چاپ مراحل برخي به و بنشيند پشتميزي غرفه در فرد اينكه.بود .نميكند جذب را مخاطب گويد ، پاسخ پاافتاده پيش سوءالات به نسبت جامعي اطلاعات بايد هستند غرفهها در كه كساني ".باشند داشته خود نشريه كار ميكند معرفي پرورش و آموزش بازنشسته را خود كه خانمي بويژه مردم آگاهسازي براي را مطبوعات جشنواره برگزاري نوع اين":ميگويد و ميكند ارزيابي مثبت خيلي جوانان با كه ميكند فراهم جوانان براي خوبي فرصت جشنوارهها چون.شوند آشنا شهرستاني نشريات بخصوص كشور روزنامههاي ديدن و ميخوانند روزنامه يك تنها خيليها بهرحال نشريات ساير مطالعه به تشويق را آنها ديگر غرفههاي هستند دانشگاه سطح در كه فرزندانم به هميشه من.ميكند اين و نباشند بيتفاوت خودشان عصر به نسبت ميكنم توصيه جلو روز اتفاقات با همراه را آنها كه است مطالعه تنها و آموزش سيستم در هنوز وقتي ما جوانان متاسفانه.ميبرد فكر ديگري چيز به درسي مطالب حفظ به جز هستند پرورش همين دوره اين اتمام از پس كه است علت همين به.نميكنند وارد كه است اين مثل واقع در ميشوند ، دانشگاه وارد كه چون شدهاند ، نخواندن درس و خنده شوخي ، تفريح ، ايستگاه مطبوعات كه اينجاست.دلزدهاند و خسته است درس هرچه از آنها به را لازم آگاهيهاي و كنند جلب را آنها نظر بايد ".بدهند ديگر و روزنامهها مشاهده":ميافزايد چنين هم وي خيلي من براي ميشوند منتشر شهرستانها در كه نشرياتي يا يزد مثل جاهايي ديدم وقتي شدم خوشحال خيلي.بود جالب آگاهيها اين تاثير بهرحال.دارند روزنامه هم هرمزگان ".است خوب بسيار غرفهها مسئولين نظرات غرفهها در حاضر مطبوعاتيهاي با را بازديدكنندگان نظرات روزنامه تحريريه عضو فرشادمهر خانم ميگذارم ، ميان در عدم مشكل مورد در ميشود ، منتشر شيراز در كه جنوب خبر اين "معمولا":ميگويد غرفه ، در مستقر افراد پاسخگويي پاسخگوي بتوانند تا نيستند تحريريه اعضاي از افراد خراسان ، روزنامه غرفه در مثال براي.باشند مردم سوءالات ".دارد مستمر حضور روزنامه فني بخش مسئول جنوب خبر روزنامه غرفه از مردم استقبال ميزان مورد در وي بود جنوب خبر روزنامه از بيشتر مردم استقبال":ميافزايد .ميشود منتشر تهران در كه بينالملل خبر روزنامه تا براين نيز آريا روزنامه اجتماعي سرويس دبير زهدي ، خانم بازگشايي با مطبوعات جشنواره از استقبال كه است باور مطبوعات جشنواره و است گرفته فزوني كتاب نمايشگاه جشنواره برگزاري از مردم آگاهسازي براي خوبي تبليغات مطبوعات تا بود خوبي موقعيت اين كه حالي در.است نداشته قرار استفاده مورد مردم با بيشتر ارتباط براي بتوانند ".دهند اطلاعرساني مشكل هرسال متاسفانه اينكه به اشاره با وي جشنواره كلي بهطور من":ميافزايد ميشود ، تكرار معتقدم و ميكنم ارزيابي مثبت مقياسي هر در را مطبوعات .دارد بستگي افراد خود به جشنواره از استفاده ميزان كه مستقيمي و رودررو ارتباط جشنواره در كرديم سعي ما بهرحال آريا روزنامه روزانه مكتوب برنامه ".كنيم ايجاد مردم با صفحات مسئولين و سردبيري شوراي با مردم ديدار براي تاكيدي مهر شده ، نصب غرفه ستونهاي از يكي بر كه روزنامه در روزنامه اين دستاندركاران پايبندي و توجه بر است كنار در كه خود مخاطبان با دوسويه ارتباط ايجاد .مينمايد ارزش با بسيار روزنامهها برخي بيتفاوتي مطبوعات و آزادي ميزگرد جهاني روز با همزمان كه "مطبوعات و آزادي" ميزگرد در مدير فقيهي ، آقايان شد برگزار جشنواره در مطبوعات آزادي صبح روزنامه مسئول مدير حجاريان ، انتخاب ، روزنامه مسئول علوم دانشكده علمي هيات عضو محسنيانراد ، دكتر امروز ، انجمن رئيس مزروعي ، طباطبايي ، علامه دانشگاه اجتماعي و كار روزنامه مسئول مدير ربيعي ، و روزنامهنگاران صنفي .داشتند شركت كارگر نظام آيا:از بودند عبارت ميزگرد در توجه مورد بحثهاي چيست ، مطبوعات آزادي نظري مباني داريم؟ مطبوعاتي مطلوب فرهنگي و اقتصادي اجتماعي ، رشد باعث مطبوعات آزادي آيا فعلي وضعيت اجتماعي؟ نظم در اختلال موجب يا ميشود جامعه آزادي حدود نهايت در و ميباشد چه نظر اين از ما مطبوعات چيست؟ مطبوعات خود سخنان از بخشي در راد ، محسنيان دكتر ميزگرد ، اين در است ، كدام ما مطبوعات بر حاكم هنجاري تئوري اينكه":گفت نشان تحقيقات.است مهم بسيار اما ناآشنا ، حدودي تا سوءال نبايدهاي و بايد يعني) هنجاري تئوري نوع شش كه ميدهد اما...است حاكم رسانهها و دنيا در (اجتماعي زندگي نوع شش اين از هيچكدام كه داده نشان ديگري تحقيقات از تنها و نيست حاكم ما دركشور شده ، شناخته هنجاري تئوري نبايدهاي و بايد يعني.داريم را درصدي آنها كدام هر ".نيست مشخص خيلي ما رسانهاي و آزادي رابطه ميتوان اينكه به اشاره با حجاريان بيان در داد ، قرار بررسي مورد زاويه چهار از را مطبوعات ":گفت و كرد ياد انتقادي مكتب از اول تئوري كه ميشود باعث نقد معتقدند مكتب اين نظريهپردازان و شوند فرسودگي دچار اجتماعي و ذهني بتهاي از بسياري و ميكند حل خودش در را جزمها از بسياري نقد پديده خود نجات افسونزدگيها و تابوها و زنجيرها از را انسان فرايند مطبوعات كه آنجا از.ميشود رهايي عامل و ميدهد آزادي عامل عنوان به ميتوانند ميكنند نهادينه را نقد ".كنند عمل بررسي در نيز كارگر و كار روزنامه مسئول مدير ربيعي ، الگوي سه از كشور ، مطبوعات تاريخ بر حاكم الگوهاي :افزود و برد نام اجتماعي مسئوليت و آزاديگرا اقتدارگرا ، مسئوليت الگوي اخير سالهاي در كه ميكنم فكر من" در مطبوعات كه معنا اين به.دارد نمود بيشتر اجتماعي حدودي تا البته ميكنند ، مسئوليت احساس مردم برابر ".كنيم مشاهده نيز را قبلي الگوهاي ميتوانيم و چارچوب":گفت نيز انتخاب روزنامه مديرمسئول فقيهي ، و مطبوعات قانون اساسي ، قانون را مطبوعات آزادي حدود بهعنوان ما اگر و.ميكند مشخص ديني اصول و ملي باورهاي و كشور گردانندگان و كنيم توجه نكات اين به مطبوعات بتوان شايد كنند ، توجه نقش اين به هم فرهنگي سياستگزاران كمك بگيرند ، قرار كارسازي حيطه در اينكه براي را مطبوعات ".كرد در روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس مزروعي ، رجبعلي اساسي قانون مورد دو ما":گفت نظرفقيهي اين با ارتباط و ملي باورهاي موارد ولي داريم قبول را مطبوعات قانون و ما مشكل نيز حاضر درحال.كند اشكال ايجاد ميتواند ديني ".ميكند تعبير يكجور را آنها كسي هر چون است همين جامعه جمعي وجدان خواست نقش به اشاره با نيز ربيعي علي همه درجامعهاي اگر":گفت مجاز ، آزادي حدود تعيين در ".نميرود زمين زير به صدايي هيچ بود ، صداها جشنواره حاشيه در پهنهاي يكباره به گاه كه جشنواره در جوانان گسترده حضور و جالب بينندهاي هر براي ميكند ، پر را نمايشگاه از و شده نزديك آنها از گروهي يك به.است شگفتانگيز .ميآيند كجا از ميپرسم ...دبيرستان از - هستيد؟ خاصي كلاس از همه - .است آمده خواسته ، كس هر مدرسه ، كل از نه - ميخوانيد؟ درس مقطعي چه در شما - .دبيرستان دوم سال در - چند ميبينيد ، خود پيرامون در آنچه براساس شما بهنظر - علاقهمندند؟ مطبوعات خواندن به جوانان درصد درصد حدود 2520 و ميخوانند روزنامه يك آنها درصد 70- .ميخرند را روزنامه يعني 32 روزنامه ، چند هم دارند؟ كمبودهايي چه روزنامهها شما بهنظر - از خيلي.مينويسند كم خيلي مسايل بعضي مورد در - سرگرداني متاسفانه.ميماند جواب بدون ما سوءالهاي بهچشم زياد نظر مورد غرفه كردن پيدا براي بازديدكنندگان تبليغاتي مراكز برخي توسط كه بروشورهايي درميآمد غرفهها برخي نام و نمايشگاه نقشههاي بود شده منتشر روشن و دقيق آنقدر "معمولا نقشهها اين اما ميشد ديده مورد غرفههاي يافتن در را بازديدكنندگان بتواند كه نبود تبليغات هنوز ما كشور در كه اينجاست مشكل.كند كمك نظر با بارها.است نكرده پيدا را خودش مناسب راههاي شدت از كه ميكردم برخورد خستهاي افراد و دانشآموزان البته بودند شده كلافه بشدت نظر مورد غرفه براي سرگرداني بود رفته بهكار جشنواره معرفي براي زيادي پلاكاردهاي درست راهنمايي براي نشانه خطهاي از هيچكدام اما بيرون خبرها نوع اين از.نبود برخوردار بازديدكننده ايجاد كه جشنواره اساسي هدف دنبال ميرويم و ميآييم برابر دراست مردم و مطبوعاتيها بين مستقيم ارتباط زنده كار به علاقهاي "عموما كه روزنامهها از يكي غرفه ارائه را كارها زندهترين بايد كه صفحهاي شايد و ندارد كوتاهي مكث باشد ، شده صفحه مردهترين به تبديل آن در دهد بيشتر در كه ميافتم مردم صحبتهاي بهياد و ميكنم در نفر دو.نيست مستقر پاسخگويي براي مناسبي فرد غرفهها از.ميكند معرفي فني بخش كارمند را خود يكي هستند غرفه ميآيد غرفه به فردي نيز تحريريه از آيا ميكنم سوءال او روابط نماينده كه آقا اين از نميدانم ، ميگويد نه ، يا خير ، ميگويد ، من پرسش پاسخ در نيز وي.بپرسيد است عمومي برنامهاي غرفه در تحريريه حضور براي "اصلا عمومي روابط گرفته تصميمي چنين آينده سال در شايد است نديده تدارك را شايد است طبيعي برخورد ، اين خوب ميگويم خود با.شود .!ندارد جايگاهي روزنامه اين در روزنامهنگاري "اساسا و آريا و خرداد و نشاط روزنامههاي غرفه برابر در اما جمعيت گاه نشاط بويژه داشتم برخورد فرصت من كه جوان براي روزنامه مسئولان چون ميزند موج بازديدكننده حضور غرفه در ساعتهايي در و گذاشته وقت مردم به پاسخگويي .دارند كيهاني معصومه |
|